Jump to content

Photo

Senast sedda film v.3 OBS! Läs första inlägget

• This topic is locked This topic is locked
1001 replies to this topic

#251 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 28 February 2010 - 00:54

Lite småkul att se att vi tycker tvärtom: jag gillade mer Amys del i filmen och du Meryls :) Men som jag skrev så var det först efter halva filmen rullat som jag började finna den sistnämnda en aning tröttsam. För visst fanns det underhållande scener med henne, som den du nämner.

Oops, tack för rättelsen om statyetter :blush:

Pst. Nästa film tar du introt, ok? För vi kör väl varannan? :)

Edited by Synon, 28 February 2010 - 00:55.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#252 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 28 February 2010 - 01:30

A Serious Man

En Judisk man ser sitt liv falla samman och vet inte vad han ska göra.

Vilken tröttsam och långtråkig film. 2 timmar som jag aldrig kommer få tillbaka. Prologen var intresant (jag vill minnas att den bygger på en gammal skräckhistoria) även om den inte hade något mred resten av filmen att göra.
Jag gillar vanligtvis bröderna Coen's filmer väldigt mycket. Men den här gången blev det för mycket. Speciellt början är jobbig och långtråkig och de roliga delarna rullar jag mest ögonen åt. Roligaste delen var att en Judidisk tjej säger "Jesus Christ!" när hon svär.
Visst brukar bröderna Coen's filmer ha vissa sega moment men inte så här extremt.
Senare blir det lite bättre. Filmen blir lättare att se och vissa saker fick mig tillochmed att le men slutet var nåt av det värsta jag varit med om. Visst, bröderna Coen brukar lämna filmsluten öppna och undvika att avsluta helt men här så var det inget avslut över huvudtaget. Baqra pang bom slut utan att man fattar vad filmen igentligen har för mening eller handlar om.
Det här är nog första gången jag ger ett dåligt betyg till en bröderna Coen film. Jag fattar fortfarande inte hur de kunde göra den så dålig.
Men den får ändå ett generöst betyg av mig pga Prologen samt för att den ibland är sevärd.

3/10

Revolutionary Road

Frank och April Wheeler lever ett utråkat liv på Revolutionary Road och bestämmer sig för att flytta till Paris och starta om.
Men när Frank blir befodrad och April blir gravid så blir det plötsligt käppar i hjulet för deras dröm.

Inte ett drama i min smak. En massa bråk, otrohet och karaktärerna turas om att vara avskyvärda. En tragisk film. Slutet var mildare än väntat. personligen väntade jag mig att April skulle mörda sina barn innan hon tog sitt eget liv.
Men bra skådespelare och i grunden inget fel på filmen. Bara det att det är inte min typ av film eller min typ av karaktärer.

5/10

Edited by Crusader, 28 February 2010 - 03:37.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#253 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 28 February 2010 - 04:22

Coraline

Nej, jag har inte sett det tungsinta, bistra, finska dramat som Wylie skrev om utan här handlar det om den som är mer lekfull och spännande :)
Läs mer

4/5

Edited by Synon, 28 February 2010 - 04:25.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#254 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 28 February 2010 - 05:07

The Messenger

Det roliga med The Messenger är att den är uppbyggd som en typisk buddy film fast den behandlar ett betydligt mer seriöst ämne än såna filmer brukar och därför blir det en intressant film. Will och Tony åker runt och underrättar närmast anhöriga om soldater som stupat. En riktigt hemsk uppgift förstås. Samtidigt handlar det också om att komma tillbaka från ett krig som ingen förstår. Woody Harrelson är oscarsnominerad men jag tyckte faktiskt att Ben Foster var bättre. Han skulle väl iofs hamna i huvudrollsfacket i såna fall. Förutom dom är Samantha Morton väldigt bra. Hon gör i princip aldrig en dålig roll. Steve Buscemi dyker också upp i en lite roll. Inte ofta man ser till honom nu för tiden. Jag antar att jag borde säga nåt om manuset också eftersom det är nominerat men det finns inte så mycket att säga. Det är bra, riktigt bra men kanske inte en oscarsvinnare direkt.

3,5/5

Edited by Wylie Times, 07 April 2010 - 15:42.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter

#255 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 28 February 2010 - 05:16

Vi tyckte ganska lika om filmen :) Och jag håller med dig om att den inte riktigt känns som en Oscarsvinnare.

#256 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 01 March 2010 - 06:07

Nej den lär nog inte ta hem nåt. Men det hade den här filmen garanterat gjort om den hade blivit färdig i tid eller vad det nu var för problem.

Shutter Island

En liten film om galenskap

5/5

Edited by Wylie Times, 07 April 2010 - 15:42.

-Gangstagrass

#257 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 01 March 2010 - 09:06

Till Wylie :whistle:

#258 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 01 March 2010 - 13:17

Uhm, det visste jag väl. Skulle bara se om ni var med.

-Gangstagrass

#259 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 01 March 2010 - 13:26

Självklart... Vilken tur att jag hängde med då :)

#260 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 01 March 2010 - 13:49

Japp bra jobbat. Och låt det här bli en läxa till er andra som inte hänger med.

Så, nu har jag vänt det här till min fördel tror jag.

-Gangstagrass

#261 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 01 March 2010 - 14:07

Känns som att jag fått en guldstjärna av magistern.

Och jag är mycket imponerad av din snygga räddning.

#262 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 01 March 2010 - 14:28

Wylie and Synon sitting in a tree, K-I-S-S-I-N-G...! :D
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts

#263 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 01 March 2010 - 17:29

Men då blir ju Carty svartsjuk? :P
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#264 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 01 March 2010 - 21:02

Wylie and Synon sitting in a tree, K-I-S-S-I-N-G...! :D

:o

Var ju riktigt rolig ju :lol2:

#265 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 01 March 2010 - 22:47

Om ni undrar var vissa av era inlägg har tagit vägen. Då behöver ni inte leta längre, de är helt enkelt flyttade till respektive filmtråd. Ja åtminstone de som bara hade en film per inlägg, var det fler filmer i samma inlägg och en av dessa filmer eller fler har egen tråd blir de kvar här.
Men jag vill att ni kommer ihåg vad jag skrev i första inlägget.
Har filmen en egen tråd, posta gärna kort här vad ni tyckte om den med ett betyg men ta den längre kommentaren/recensionen i filmtråden med en länk dit härifrån.
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#266 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 02 March 2010 - 01:31

El secreto de sus ojos (The Secrets in their Eyes)

Argentinas Oscarsbidrag. En relativt lågmält och långsamt berättad historia om Benjamin Esposito som har svårt att glömma den brutala våldtäkten och mordet på den unga Lilian Coletto som inträffade på 70-talet. Här mixas både nutid och dåtid på ett bra sätt. Hjälper oss att hålla reda på vilken tidsepok vi är i genom att använda varm, gulaktig ljussättning som symboliserar 70-talet. Gillar även kameravinklarna som ger en extra touch åt scenerna i stället för att bara filma rakt av. Proffsig makeup som lägger på de extra åren till karaktärerna på ett naturligt sätt. Ok manus, men filmen kunde ha kortats ner för jag tyckte den kändes lite för lång.

Favoriten är relationen mellan Esposito och Sandoval, där den senare har problem med spriten vilket föranleder till några underhållande scener. Fint även att se hur Esposito ställer upp för Sandoval och kommer till hans undsättning gång på gång, utan att klaga. En sann vän.

Gillar scenen där Irene förlöjligar och provocerar Gomez för att locka fram ett erkännande. De behöver inte vänta länge för han klarar inte av att en kvinna behandlar honom på detta vis. Bra scen.

Bra spelat av samtliga inblandade.

3/5

Edited by Synon, 02 March 2010 - 01:33.

#267 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 02 March 2010 - 01:41

El secreto de sus ojos (The Secret in Their Eyes)

En argentinsk film om utredningen på en våldtäkt och mord på en ung kvinna och utredaren Benjamin som blir besatt av fallet. Filmen berättas delvis i återblickar från nutiden då Benjamin försöker skriva en bok om fallet. Tyvärr var det en ganska dåligt textat version som jag såg. Meningar kändes konstiga vissa gånger och ibland saknades text så det drar tyvärr ner lite men oavsett det så var ändå filmen rätt seg och jag hade svårt att engagera mig. Det är dock välspelat och slutet är väldigt bra men den kändes ändå rätt tam på det hela för att vara en oscarsnominerad film.

3/5

Edited by Wylie Times, 07 April 2010 - 15:43.

-Gangstagrass

#268 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 02 March 2010 - 09:24

Instämmer med det du säger att den var ganska seg (därför kunde den gott kapats i längd) och oengagerande. Bevis på det är bl a när Esposito hittar Sandoval död i sängen. Väckte inga känslor vilket jag faktiskt reagerade på just då. Man borde ju känt något här, men icke.
Den står sig slätt gentemot Tysklands och Frankrikes Oscarsbidrag helt klart.

#269 SwedishSuperhero

SwedishSuperhero

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,175 posts
  • Interests:Serier, tv, film, spel. Gillar även att skriva och ämnar att bli författare. Gör mina egna videor: http://youtube.com/user/dakostro http://dakostro.blogspot.com

Posted 02 March 2010 - 20:38

Danger: Diabolik
(Om ni har sett Beastie Boys' video "Body Moving" så använder de flera sekvenser från den filmen och den finns t.o.m. som extramaterial på DVD'n.)

Hittade den på Ginzas DVD-rea av en slump. Och jag måste säga att det var en väldigt lycklig slump. Det är en italiensk actionfilm från 1968 baserad på serietidningen Diabolik, om en mästertjuv som inte låter nånting hindra honom från att ta det han vill ha. Han slår till iklädd en ninjaliknande dräkt, har en ursnygg flickvän som hjälper honom och bor i ett gömställe som ser ut som en blandning av Batmans grotta och Playboy Mansion. När jag tänker efter borde jag vilja strypa honom för att jag är så sotis på honom, men det faktum att det är en sån häftig film får mig att glömma bort det.

Det är en riktigt campy film, på ett bra sätt, snyggt filmad och med en cool stämning. Man får vibbar av andra grejer från 60-talet, som spionfilmer och TV-serien med Batman. Skådespelet är väl inte helt perfekt, men det är en sån där film där det inte behöver vara det och det dessutom blir underhållande. John Phillip Law gör i alla fall ett bra jobb som Diabolik, särskilt hur hans ögon ser ut i dräkten. Samma sak med Marisa Mell som flickvännen Eva, som egentligen inte behöver göra så mycket mer än att stå där och se snygg ut, men hon är en ganska tuff tjej i vissa scener, samtidigt som hon är väldigt sårbar när hon blir kidnappad. Och även om de egentligen är bovarna i filmen, så kan jag inte låte bli att heja på dem när de lyckas med sina eskapader.

Betyg: 7/10
"Nu blir jag upprörd! Min sambo och jag brukar ibland äta fil och flingor till frukost. Vi samsas då om ett paket fil. Nu måste vi köpa två paket fil och ha varsin. Varför då undrar ni kanske? Jo för jag har hört att Antipiratbyrån har polisanmält folk för fildelning så nu törs vi inte göra det längre."
Insändare ur Gefle Dagblad 17/10 2005.

"Tyvärr förvandlas han ideligen till en löjligt brinnande dödskalle"
Filmrecensenten Kristian Ekenberg om Nicholas Cage som Ghost Rider, ur Gefle Dagblad 17/3 2007

#270 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 02 March 2010 - 20:55

Up

Otroligt välgjort och kreativt med sinne för detaljer och en flirt med verkligheten. Roligt, underhållande berättelse fylld med värme och kärlek.
Charmigt grinige pensionären Carl saknar sin älskade Ellie och bestämmer sig för att förverkliga deras dröm om äventyret i Sydamerika. Motvilligt accepterar han sin oinbjudne gäst, lill scouten Russell. Tillsammans upplever de äventyret och på vägen möter de fågeln Kevin och hunden Dug. Olika händelser svetsar dem samman och Carl är inte längre ensam. En skön må-bra-film.
Bra musik och väldigt bra skådespelare som verkligen kan det där med mimik :) Smart och kreativt med eftertexterna som bläddras fram i ett fotoalbum där vi samtidigt får ta del av deras fortsatta liv.

4/5

#271 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 02 March 2010 - 21:50

Kan bara hålla med. Helt underbara film. Min favoritdel är montaget som berättar Carls liv med enbart musik och ingen dialog och får det ändå till att bli så otroligt gripande.

-Gangstagrass

#272 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 02 March 2010 - 21:57

Ja, den var riktigt bra gjord. Behövs inte dialog alla gånger. Sen finns det så många scener som jag gillar. Ides bara inte lista dem här. Känns som ju mer jag tänker på filmen desto mer gillar jag den :)

#273 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 03 March 2010 - 20:16

Curse of the Golden Flower (2006)
Rätt OK story men kanske med allt för stark såpa-doft för min smak. Som alltid när det gäller den här typen av filmer så är den väldigt snygg och värkordinerad. Rustningen Kejsaren hade på sig i scenen i början är lika snygg som fascinerande. Och jag vill även slå ett extraslag för interiören i palatset. Många av korridorerna bland annat är bland det snyggaste jag sett på länge. -- OK+

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#274 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 04 March 2010 - 00:13

Percy Jackson & the Olympians: The Lightning Thief

Zeus blixt har blivit stulen och misstankarna faller genast på Poseidon's son, Percy Jackson. Men Percy har ingen aning om vem hans far är så när mytologiska varelser plötsligt anfaller så måste han fly till ett träningsläger för Halvgudar.
Nu har han 10 dagar på sig att bevisa sin oskuld annars kommer ett krig starta mellan gudarna som kan förgöra jorden.

Riktigt bra. Jag hade inga större förväntningar på filmen då jag bara har sett en trailer och i grunden inte visste något om bokserien, så möjligen är det därför jag tyckte den var så bra.
Ett spännande ungdoms äventyr med Grekisk mytologi passar mig bra och det här underhöll mig rätt bra. Och där var inte en massa barnsligheter eller så mycket löjligt.
Bra musik också och kul låtval. Istället för de moderna poplåtarna som brukar vara med i den här typen av filmer så valde de istället låtar som bifogade vissa scener med underhållning som t ex när de ger sig iväg för att åka till Underjorden så spelas "Highway to Hell", när dem kommer till Lusianna så spelas Countrymusik och Las Vegas spelas en Elvis låt och partymusik inne på Casino.
Det ända jag har att klaga på det är ett par ologiska grejor i storyn. T ex varför berättar Luke att man inte kan återvända från Underjorden utan pärlorna om han ändå ville att de skulle bli fast där nere?
Sedan så var bonusscenen i eftertexterna lite fjantig då om det verkligen hade hänt så hade Percys mamma hamnat i en massa trubbel. Jag menar hur förklarar hon att hennes make plötsligt förvandlats till sten? Dessutom tyckte jag att det var löjligt att Percys mamma gifte sig med styvpappan för att han luktade så illa så att gudarna inte kunde hitta Percy.
Men utöver det så var de 2 timmar av underhållning och jag ser fram emot nästa film.

9/10
-Sora, Kingdom Hearts

#275 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 04 March 2010 - 00:29

A Serious Man

Början fick mig att undra om jag satt igång fel film :D Well, inget fel på foto, scenografi och skådespelare. Bara så förbålt tråkigt manus. Gäsp. Lite småkul dock när en upprörd Arthur springer ut i natten endast iklädd t-shirt och boxershorts och Larry, i samma mundering, springer efter. Ljudet av de nakna fötterna flapprande mot asfalten förstärkte det komiska i scenen.

2/5