Årets film 2009 - Diskussionstråd
Posted 27 February 2010 - 19:09
Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.
Filmtipset | Live Long and Prosper
We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.
Posted 27 February 2010 - 19:20
Sedan är det charmigt att ni håller ett öga på mig, Carty kan känna sig trygg.

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.
»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)
Posted 27 February 2010 - 19:26
Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.
We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.
Posted 27 February 2010 - 19:30
Jag tror du kommer att bli besviken...Och inga blank röster i nuvarande battle:
Har du sett A Serious Man förresten?
"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass
last.fm | filmtipset | twitter
Posted 27 February 2010 - 19:37
Och inga blank röster i nuvarande battle: rösta på Revolutionary Road! Ett litet tips i all välmening...
Var det någon som sa/skrev något eller... Min hörsel/syn är inte det bästa just nu
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005
* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<< >>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<
Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.
...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.
...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.
Posted 27 February 2010 - 19:40
Wylie: nope, endast trailers och smygtittat lite. Jag tvivlar dock på att den kan mäta sig med RR som är en av mina absoluta favoritfilmer. Älskar den. Och jag tycker det är helt obegripligt att hon inte fick en Oscar för sin rollprestation där *skakar på huvudet* Underbar film
So... Am I right or I am right?
Posted 27 February 2010 - 20:22
Varför blev inte Kate ens nominerad? Jag grävde fram det här.
it's a fairly complicated process that we ourselves only have a tenuous grip on understanding. But essentially, the vote was split. Unlike Golden Globes voters, who slotted Winslet’s Reader role under Supporting Actress, the Academy considered Winslet the lead in both Revolutionary Road and The Reader. As Brad Brevet over at Rope of Silicon explains, Academy members submit their nomination ballots with performances ranked one through five (with one being the highest). From there, the bean-counters over at PricewaterhouseCoopers tabulate all of the "one" votes first, then the twos, and so on, until five nominees have been selected. In theory, this means that Winslet's Revolutionary Road performance may well have received more total votes across the board, but a smaller, more vocal minority of voters conspired to give Winslet's performance in The Reader their top vote. Or, in other words, lots of people could have liked Winslet in Rev Road but a few people ended up REALLY liking her work in The Reader. And since Academy rules forbid one person from being nominated twice in the same acting category, The Reader trumped Rev Road.
-Gangstagrass
Posted 27 February 2010 - 20:40
Posted 27 February 2010 - 20:54
-Gangstagrass
Posted 27 February 2010 - 20:55
Posted 27 February 2010 - 21:24
Bara för dig, Synon
"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower
"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin
Posted 27 February 2010 - 21:29
Tycker du gör helt rätt i att se den. Ska bli kul att få höra vad tycker om den sen.
Edited by Synon, 27 February 2010 - 21:30.
Posted 27 February 2010 - 22:06
Måste säga att RR var klart sorgligare och råare än väntat än väntat, men ärligt talat skådespeleriet åsido, var filmen ett ganska enkelt (men effektivt) drama. Får ta mig en funderare, då jag verkligen gillar bröderna Coen och A Serious Man som är en bättre film imo, även om jag inte ska påstå att jag förstod den fullt ut.
RR är inte så mycket att fatta, men jag måste säga att den målar ingen vacker bild av "kvinnan". Slutscenen säger liksom allt, i min mening.
Jag får sova på saken innan jag lägger min röst. Något självklart och enkelt val som Synon vill påskina är det då inte.
Edited by dukeofnewyork, 27 February 2010 - 22:07.
"Ingen magi, ingen profil, ingen stil, bara tjong i tvättbrädan och morr i mustaschen. " – Göran Sommardal om Xmen Origins: Wolverine (Kulturnytt 20090430)
"There is hopeful symbolism in the fact that flags do not wave in a vacuum." – Arthur C. Clarke
---
--- | filmtipset | ---
Posted 28 February 2010 - 00:34
Posted 28 February 2010 - 00:56
Däremot håller jag inte alls med om A Serious Man som jag tycker är bland Coens sämsta. Absolut inte sämst gjord men handlingsmässigt är den bedrövlig.
-Gangstagrass
Posted 28 February 2010 - 00:57
Winter is Coming
Posted 28 February 2010 - 00:58
Posted 28 February 2010 - 01:02
Winter is Coming
Posted 28 February 2010 - 01:04
Posted 28 February 2010 - 01:06
-Gangstagrass
Posted 28 February 2010 - 01:14
Posted 28 February 2010 - 01:25
Winter is Coming
Posted 28 February 2010 - 01:48
Håller fullständigt med. Jag blev djupt besviken.Däremot håller jag inte alls med om A Serious Man som jag tycker är bland Coens sämsta. Absolut inte sämst gjord men handlingsmässigt är den bedrövlig.
För mig är valet rätt enkelt. Revolutionary Road kan väl inte vara sämre.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 28 February 2010 - 13:16
Posted 28 February 2010 - 15:28
Efter moget övervägande så står ASM som vinnare för mig. Den har sina brister, men är full av underbara scener och ett filmiskt tänkande som jag inte kan göra annat än att gilla. Skådespeleri och manus är vansinningt tonsäkert och fotomässigt är det få som klår "brothers Coen".
RR var bra och full av starka känslor med fenomenalt skådespeleri men har manusbrister och håller inte riktigt fullt ut särskilt som den lastas med så många stora känslor. DiCaprio/Winslet (och vissa biroller) räddar filmen från sig själv, med andra skådespelare hade bristerna förmodligen knäckt filmen. Ja, ett bra drama, men inget omvälvande, och i slutändan mer sentimentalitet än verkligt drama. Men med det sagt, det är en bra film trots allt särskilt DiCaprio är fenomenal.
Men jag menar det är inte mycket som skiljer och båda filmerna är bättre än de flesta andra filmer i turneringen. Helst hade jag velat ha båda kvar, åtminstone till nästa omgång.
Edited by dukeofnewyork, 28 February 2010 - 15:46.
"Ingen magi, ingen profil, ingen stil, bara tjong i tvättbrädan och morr i mustaschen. " – Göran Sommardal om Xmen Origins: Wolverine (Kulturnytt 20090430)
"There is hopeful symbolism in the fact that flags do not wave in a vacuum." – Arthur C. Clarke
---
--- | filmtipset | ---