Jump to content

Photo

Zombie-frossa på SFN! (Spoilervarning utfärdas)

• Please log in to reply
390 replies to this topic

#251 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 06 June 2010 - 16:20

Finns det inte en nyinspelning av den första filmen också? Från 1990?

Japp. Har du missat Crusaders omdömde om den? Han såg ju den versionen och var inte nådig. Jag vet inte själv räknade jag inte med den då det ju till syvende och sist är samma film med enbart utfyllnad. Men kanske lika bra att ta tjuren i hornen och få det spektaklet gjort? :P

XC: jag försökte iaf ;) Och ja, känner du för det så är du ju självklart välkommen att joina oss!

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#252 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 06 June 2010 - 16:24

Jaha, är det den som är 30-års(?) jubileums filmen. Då vet jag.

Edited by Georgia, 06 June 2010 - 16:25.

Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#253 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 06 June 2010 - 16:30

Ta den vid senare tillfälle? Eller ta tjuren vid hornen so to speak? :P

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#254 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 06 June 2010 - 16:33

*kollar den jag har*
Tony Todd är Ben i den versionen jag har. Får väl se den vid annat tillfälle då.
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#255 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 06 June 2010 - 16:40

Nej, Synon. Det var inte 1990-tals versionen av Night of the Living Dead jag såg. Den från 1990 är en ren remake och den ska dessutom vara bättre än orginalet så den kanske vi borde se? (men Rob-Zombie-wanna-be remaken från 2006 har jag därimot inget större intresse av att se)
Den jag såg var en ny klippt version av orginalet med nyfilmade scener.

Jag har planer på att se den i kväll. Någon annan som tänkt se den senare? Ja, Georgia om hon inte slocknar med fjärrkontrollen i handen igen då :D

Btw. Jag har även bestämt mig för att se nyinspelningarna efter att Romero-filmerna är avklarade. Någon som hakar på?

Dawn of the Dead (2004)
Day of the Dead (2008)

Jag hade också tänkt se den senare ikväll. :)

Jag hakar gärna på Dawn of the Dead (2004) men Day of the Dead (2008) såg jag så nyligen.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#256 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 06 June 2010 - 18:11

Typiskt att den var slut i lager hos Discshop och jag hittade inte den på andra sajter. Från UK är det inte säkert att den hinner kommer denna vecka för jag tycker de är lite långsamma ibland. Gah.

Kul då blir vi några som sitter fastklistrade? vid teven ikväll :)

Edit: blev så fint när allt hängde sig för mig. Verkar som att SFN hade en liten svacka nyss. Blev bara dublett av mitt inlägg jag var orolig att det skulle landa på minst 20...:D

Edited by Synon, 06 June 2010 - 18:16.

#257 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 06 June 2010 - 18:40

Mac kan hänga sig? :o :blink:

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#258 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 06 June 2010 - 18:48

Kan faktiskt hända *kors i taket* :lol: Fast nu handlade det om SFN och inget annat. Körde den via FF, men andra sajter funkade. WT upplevde även han att SFN var seg där ett tag. Så nåt tillfälligt knas vart det.

#259 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 06 June 2010 - 18:57

:lol: Kunde inte låta bli. :)

fqq5BYam.jpg

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#260 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 06 June 2010 - 19:04

Är någon intreserad av att se 1990 remaken av Night of the Living Dead?
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts

#261 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 06 June 2010 - 19:06

Är någon intreserad av att se 1990 remaken av Night of the Living Dead?

Jag tänkte faktiskt inkludera den också när vi börjar med dom filmerna. Lika bra ju eftersom det inte var frågan om den där pissiga versionen du såg :D

Edited by Georgia, 06 June 2010 - 19:07.

#262 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 06 June 2010 - 19:14

Vad bra. :) Jag är mycket intreserad av att se den med tanke på allt bra jag har hört om den så det hade varit kul om andra också gjorde det. :)

Ikväll blir det för en gångs skull en film jag har på DVD. :D Jag har Diarie of the Dead på DVD också men den är köpt i Tunisien så den är självklart en piratkopia och inte av DVD-kvalitet. :P
När det gäller Survival of the Deadså finns ju bara ett alternativ med tanke på att den inte släpps i Sverige fören i September. ;)

Ska vi sedan gå in på "Låter som en Romero filmen men har inget med honom att göra" filmerna som "Return of the Living Dead", "Flight of the Living Dead" och "Shaun of the Dead"? :P

Edited by Crusader, 06 June 2010 - 19:28.

-Sora, Kingdom Hearts

#263 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 06 June 2010 - 20:23

Land of the Dead (2005)
Det har skett lite i utvecklingen sedan sist, där det tidigare var spridda framgent av grupperingar så har människan nu börjat hitta tillbaka till varandra. Storymässigt så är denna vekare än de tidigare, storyn har ett mer fokus på boys-with-guns och det är mer action än tidigare känns det som. Tjejerna (alla två som är i mer framträdande roller) förpassas till kulissen mer eller mindre. Musiken är inget man direkt lägger märke till. OK skådespelar insatser, även om några av rollerna känns lite klichéartade. Intressant är att zombierna börjar utvecklas lära sig. Makeupen är helt OK, filmen igenom. -- OK.

--
Edit: Var tvungen och kolla upp vem som spelade "Cholo" och såg att det var John Leguizamo ett namn som jag kände igen lika bra som killen (men inte kunde placera) - kikade in honom närmare och det visade sig att han spelade Luigi i vad som är känd om den första tv-spels filmen: Super Mario Bros, även då med Dennis Hopper i en framträdande roll.

Edited by XC, 06 June 2010 - 20:29.

fqq5BYam.jpg

#264 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 06 June 2010 - 21:15

Land of the Dead (2005)

Den här filmen hade jag redan sett kom jag på ca. fem minuter in i den :lol:
Tyckte väl att jag kände igen början och så fort de nämnde flowers och började skjuta upp raketer klickade det till.

Zombiesarna börjar bli smartare i alla fall. För varje film vi sett så har dom gjort framsteg.

Ledar zombien var ju riktigt smart. Fullträff när han 'tankar' bilen med bensin och går därifrån för att en stund senare rulla ner en brinnande dunk (eller vad det var för något)

Kollade också IMDb för han som spelade Cholo, det är ju han som gör rösten för Sid i Ice Age filmerna.

Edited by Georgia, 06 June 2010 - 21:16.

#265 Hofling

Hofling

The Hoff

• Moderator
  • 3,277 posts

Posted 06 June 2010 - 21:55

Hade jag också gjort om jag varit en Mac

*flyger ut ur tråden igen *

:P

Min bildtråd - Min dA-sida - Min facebook-sida

>>Årets manlige medlem 2006<<

#266 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 06 June 2010 - 22:10

Land of the Dead (2005)

Folk lever vidare i en stad omringat av vatten på 3 sidor. De vanlöiga bor ett fattigt liv på gatorna medans de rika lever ett lyxigt liv i staden lyxhotell. För att livnära sig så skickas soldater till närliggande byar och plundrar dem. Men i en by gör de sig ovän med något så ovanligt som en intelligent Zombie och den beslutar sig för att starta ett korståg mot staden.

Filmen som skulle bli början på en ny trilogi. 2 uppföljare var planerade (World of the Dead, Universe of the Dead) om Riley och hans gäng överlevande men pga negativ kritik så lades de filmerna på is och Romero bestämde sig för att återgå till rötterna med zombiefilmer som var mer fristående, unika och mindre avanserade. Troligen kommer aldrig Land-trilogin ("Dead Reckoning" trilogin som Romero kallade den) att bli av trots att flera av skådespelarna har ett 3-filmers kontrakt. Väldigt synd tycker jag för jag såg verkligen fram mot en fortsättning.
Big Daddy är en cool mutant (känns som att han inte kan räknas som Zombie längre)
Kul också att se en karaktär från Dawn of the Dead. Visseligen var han mer levande då men ändå. :P
Många härliga karaktärer i filmen. Charlie och Kinesen bara 2 av dem.
Lite plotholes då filmen, trots att ...of the Dead filomerna ska vara tidlösa, så gav början intrycket av att det faktiskt började på 60-talet men flera av karaktärerna som var i 20-30års åldern hade minnen om livet från före apocalypsen och gav en antydan på att det igentligen handlade om några år.
Mycket bra iallafall.

8/10

Edited by Crusader, 06 June 2010 - 22:23.

-Sora, Kingdom Hearts

#267 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 06 June 2010 - 22:24

Landets döda

Ännu lite mer tid har gått. Människorna har börjat anpassa sig till den nya världen och återigen skapat ett klassamhälle där de rika bor i lyxtornet och dom fattiga ute på gatan. Längre än så kommer inte riktigt Romero den här gången. Det känns nästan som han har gett upp och tänkt: "Skit samma, jag gör en action film. Det är det som publiken vill ha." Karaktärerna är betydligt mer schablonartade och storyn har väldigt lite nytt att komma med.

Det enda är zombiernas fortsatta utveckling. Det märks att Romero vill spinna vidare på Bub och göra smartare zombier som kan anpassa sig. Zombierna ser såklart bättre ut nu när det har gått 20 år sen Day. Inget blå puder längre. :) Det här är också första (enda?) filmen med kända namn i rollerna. Nyligen avlidne Dennis Hopper, The Mentalist, Asia Argento och....

Edit: Var tvungen och kolla upp vem som spelade "Cholo" och såg att det var John Leguizamo ett namn som jag kände igen lika bra som killen (men inte kunde placera) - kikade in honom närmare och det visade sig att han spelade Luigi i vad som är känd om den första tv-spels filmen: Super Mario Bros, även då med Dennis Hopper i en framträdande roll.

Haha! :D Det hade jag glömt bort. Inte direkt vad jag brukar associera Leguizamo med. Men jag gillar honom. Och visst, det lyfter filmen lite med att ha såna namn men samtidigt kan jag inte låta bli att tänka att det känns som ännu en del av Hollywoodyfieringen som Romero har gjort.

Ni som sett Caprica kände kanske igen Sascha Roiz (Sam Adama) som en av Kaufmans män som följer med The Mentalist. Han som blev biten först.

Filmen som skulle bli början på en ny trilogi. 2 uppföljare var planerade (World of the Dead, Universe of the Dead) om Riley och hans gäng överlevande men pga negativ kritik så lades de filmerna på is och Romero bestämde sig för att återgå till rötterna med zombiefilmer som var mer fristående,

Det var ju lite synd. Nu var jag rätt kritisk i vad jag skrev om Land men om dom gjort en trilogi med samma karaktärer så hade det varit betydligt mer intressant.

Edited by Wylie Times, 06 June 2010 - 22:24.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter

#268 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 06 June 2010 - 22:27

Hade jag också gjort om jag varit en Mac

*flyger ut ur tråden igen *

:P

Flyg med ljusets hastighet! :ph34r:

:lol:

Land of the Dead (2005)

Har sett den förut, på bio, och har inte ändrat uppfattning om den nämnvärt sen sist.

Gillar faktiskt bäst inledningen som är riktigt snyggt gjord och med lite små ruggiga bilder.

Man kommer ju inte ifrån jämförelse med Romeros tidigare zombie-filmer och den stora skillnaden här (ja, förutom 'snyggare' zombies) är att den är mer actionbetonad och fokuset på människorna hamnar i skymundan vilket gör mig smått oengagerad. Helt ok skådespelarinsatser, men ingen som direkt sticker ut. Inga intressanta karaktärer och de kvinnor som är med får för litet utrymme och står mest i bakgrunden och ser på medan männen tar hand om situationen. Dawn of the Dead är i mitt tycke fortfarande den starkaste hittills där jag fastnade mer för karaktärerna och var mer intresserad av vad som hände med dem. Även storyn gav mer i den filmen, vilket nog kan sägas gälla för alla de andra också. Eller undantaget Day of the Dead som var närmare den här filmen storymässigt.

Vissa vibbar av Flykten från New York fick jag med en isolerad stad, upphottade fordon och en massa skjutvapen. Här fanns ju även en blekare kopia av Snake Plissken: Cholo :D

En annan stor skillnad är utvecklingen av zombisarna som börjar tänka själv. Framförallt tack vare ledaren som lyckas få de andra att följa honom. Naturlig utveckling kan tyckas, men mig faller det inte i smaken utan blir bara fånigt.

Nej, den här filmen och Day of the Dead kan ta varann i hand och vandra ut i dimman.

Efter allt snack om Leguizamo så lägger jag väl till att när jag ser honom tänker jag främst på Moulin Rouge och Romeo & Juliet där jag fick upp ögonen för honom.

#269 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 06 June 2010 - 22:36

Eller undantaget Day of the Dead som var närmare den här filmen storymässigt.

Kan bero på att manuset tar en del från Day of the Dead's orginalmanus. :P
-Sora, Kingdom Hearts

#270 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 06 June 2010 - 22:55

Kan bero på det ja :P
Jag är glad att de la tankarna på en trilogi på is iaf...

Nej, Synon. Det var inte 1990-tals versionen av Night of the Living Dead jag såg. Den från 1990 är en ren remake och den ska dessutom vara bättre än orginalet så den kanske vi borde se? (men Rob-Zombie-wanna-be remaken från 2006 har jag därimot inget större intresse av att se)
Den jag såg var en ny klippt version av orginalet med nyfilmade scener.

Ja, sorry. Som ni märker har jag tappat kollen på alla 7011 versioner av den filmen som finns ute :lol:

Jag hade velat haka på er där, men vet inte hur jag ska lyckas få tag på den inom en rimlig tid. Lagligt dvs. :P

#271 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 06 June 2010 - 23:11

Nej, lagligt så är den verkligen jätte svår att få tag på.

Glömde föresten att nämna Simon Pegg's (Shaun of the Dead) Zombie-Shaun cameo i LotD. :thumbsup:
-Sora, Kingdom Hearts

#272 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 06 June 2010 - 23:18

Jo, jag läste någonstans att Romero var så imponerad av dem i Shaun of the Dead så de fick båda (Pegg och Edgar Wright) äran att vara med här som zombisar :D
För övrigt så hör Shaun of the Dead till en av mina favoritfilmer. :wub:

#273 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 06 June 2010 - 23:21

Ja, det är en härlig film. :)

Simon Pegg och Edgar Wright är de fastkedjade zombisarna på nattklubben som tjejen poserade mellan när de tog hennes bild. :)
-Sora, Kingdom Hearts

#274 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 06 June 2010 - 23:23

Ja, de gjorde en strålande insats :lol:

#275 Kizmiaz

Kizmiaz

Wanderer of the Wastes

• Aktiv member
  • 1,880 posts

Posted 07 June 2010 - 06:27

För övrigt så hör Shaun of the Dead till en av mina favoritfilmer. :wub:

T.o.m. jag är stolt ägare av den DVD.n. :D
../l、 Getting old is when a narrow waist and a broad mind change places!
(゚、 。 7
 l、 ~ヽ You can be on the right track and still get hit by a train!
 じしf_,)ノ