Landets dödaÄnnu lite mer tid har gått. Människorna har börjat anpassa sig till den nya världen och återigen skapat ett klassamhälle där de rika bor i lyxtornet och dom fattiga ute på gatan. Längre än så kommer inte riktigt Romero den här gången. Det känns nästan som han har gett upp och tänkt: "Skit samma, jag gör en action film. Det är det som publiken vill ha." Karaktärerna är betydligt mer schablonartade och storyn har väldigt lite nytt att komma med.
Det enda är zombiernas fortsatta utveckling. Det märks att Romero vill spinna vidare på Bub och göra smartare zombier som kan anpassa sig. Zombierna ser såklart bättre ut nu när det har gått 20 år sen Day. Inget blå puder längre.

Det här är också första (enda?) filmen med kända namn i rollerna. Nyligen avlidne Dennis Hopper, The Mentalist, Asia Argento och....
Edit: Var tvungen och kolla upp vem som spelade "Cholo" och såg att det var John Leguizamo ett namn som jag kände igen lika bra som killen (men inte kunde placera) - kikade in honom närmare och det visade sig att han spelade Luigi i vad som är känd om den första tv-spels filmen: Super Mario Bros, även då med Dennis Hopper i en framträdande roll.
Haha!

Det hade jag glömt bort. Inte direkt vad jag brukar associera Leguizamo med. Men jag gillar honom. Och visst, det lyfter filmen lite med att ha såna namn men samtidigt kan jag inte låta bli att tänka att det känns som ännu en del av Hollywoodyfieringen som Romero har gjort.
Ni som sett Caprica kände kanske igen Sascha Roiz (Sam Adama) som en av Kaufmans män som följer med The Mentalist. Han som blev biten först.
Filmen som skulle bli början på en ny trilogi. 2 uppföljare var planerade (World of the Dead, Universe of the Dead) om Riley och hans gäng överlevande men pga negativ kritik så lades de filmerna på is och Romero bestämde sig för att återgå till rötterna med zombiefilmer som var mer fristående,
Det var ju lite synd. Nu var jag rätt kritisk i vad jag skrev om Land men om dom gjort en trilogi med samma karaktärer så hade det varit betydligt mer intressant.
Edited by Wylie Times, 06 June 2010 - 22:24.