Jump to content

Photo

Hockeysäsongen 2010/11

• This topic is locked This topic is locked
396 replies to this topic

#276 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 31 March 2011 - 17:08

Det fortsätter hända saker i Frölunda. Aftonbladet uppger att Frölunda släpper både Johan Holmqvist och Joakim Lundström, och jag kan bara önska dem lycka till i nya klubbar. Jag tycker det var helt okej agerat, åtminstone att Holmqvist fick gå trots allt. Och Lundström kan tyckas märkligt, att han fick så kort tid på sig att visa vad han gick för (han räddade ju Frölunda många gånger i år), men han kanske passar bra in i Timrå som ju har lite problem på målvaktsposten. Honken hoppas jag hittar en ny klubb i elitserien och kommer tillbaka till den form han var i förr. Kanske Brynäs är passande i alla fall?

Efter att Frölunda har bytt ut den gamle målvaktstränare Michael Lehner så har man istället plockat Michael Andreasson ifrån Almtuna. Och han har ju lyckats bra med målvakterna där. Målvaktsduon inför nästa säsong spås nu bli den danske Frederik Andersen (som jag nämnt tidigare) samt Magnus Hellberg, som har gjort det bra i Almtuna i år.
*Hockey och superhjältar*

#277 super85

super85

Forward Admiral

• Moderator
  • 4,705 posts

Posted 31 March 2011 - 18:10

Intressant. Frölunda satsar på nya och yngre spelare och verkar spara en del på sina pengar. Och de pengarna man använder verkar vara till mer vettiga grejer. Mycket händer i den klubben just nu.
Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#278 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 31 March 2011 - 19:38

Ja, det känns kul faktiskt. Det var längesen jag var så peppad inför en säsong. Även om det mycket väl kan gå lika illa eller t. om sämre än i år så har man automatiskt lägre krav. Ett nybygge helt enkelt.

Sen har man också värvat Patrick von Gunten, en schweizisk back som beskrivs såhär:

"Bra, lugn, positionssäker, tar inga risker, har offensiva kvalitéer, spelar power play, kan spela på båda sidor. Ingen överdrivet fysisk back - spelade. Given i VM-laget".

Mer rykten också. Jonas Ahnelöv sägs vara på väg in, egentligen väl en Stockholmare, men likväl en spelare som växte fram i Frölunda. Länk:

http://www.sportsday...a-vill-ha-honom

Där får man också en annan version av hur det står till med målvakterna. Kan det vara så att Hellberg är tänkt som tredjemålvakt och Andersen backup? Att Honken stannar? Verkar ju inte så nu, och då får han verkligen gå ner i lön.

Frölunda ska också rycka i Fredrik Pettersson och Mathis Olimb som inte har lyckats slå sig in i NHL. Även det tidigare Frölunda-spelare. Och det spekuleras ju hela tiden om Magnus Kahnberg, så att Frölunda kan sätta ihop den gamla "dragkedjan" med Tolsa-Lundqvist-Kahnberg igen.

#279 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 31 March 2011 - 20:43

Så jävla härligt! Äntligen!!! :cheer: :thumbsup:

Väl kämpat Luleå.

Nu är det dags att upprepa ´78. :)

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter

#280 Spacer

Spacer

Senior Captain

• Members
  • 591 posts

Posted 01 April 2011 - 01:31

Verkligen intressant att se vad Frölundas svar på de senaste fiaskosäsongerna blir. Verkar som det är ett gediget lagbygge på gång där med en hel del spelare som känner för klubben.

Det är ju mycket kvar, men det är roligt att se att Växjö och Rögle just nu ligger på elitserieplatsen! Skulle kännas lite udda med två smålandslag i elitserien, men de har ju bevisligen förtjänat det hittills i alla fall. Och Rögle gillar jag, de har en bra juniorverksamhet. Södra Sveriges revansch på att det är två norrlandslag i ena semifinalen?

Jag hoppas att Rögle om de nu klarar det blir kvar nästa säsong när Malmö går upp. ;) Vore kul med Skånederby i Elitserien mitt i Norrlandsdominansen. De har en bra juniorverksamhet Rögle får man väl erkänna trots att man är Rödhök.

#281 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 01 April 2011 - 01:43

Jag hoppas Modo klarar sig. Det vore trist om det försvinner ett Norrlandslag.

-Gangstagrass

#282 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 01 April 2011 - 12:39

Det räcker gott med Timrå, Luleå och Skellefteå, tycker jag. Skåne skulle behöva ett lag t. ex, och man får hoppas på Rögle där helt enkelt.

Ja, det är verkligen nybygge som gäller i Frölunda. Jag gillar ju det, men man undrar ju fortfarande över en del saker. Vem ska göra målen t. ex? Och har Kent Johansson spelarnas förtroende? Det hade egentligen varit trevligt om Jan Karlsson till slut fick chansen som huvudtränare i Frölunda, han har en lång historia i klubben. Men de kanske inte ska kladda i tränarfrågan igen, och Kent Johansson har ju lyckats förr med andra lag.

#283 Spacer

Spacer

Senior Captain

• Members
  • 591 posts

Posted 02 April 2011 - 15:54

Det räcker gott med Timrå, Luleå och Skellefteå, tycker jag. Skåne skulle behöva ett lag t. ex, och man får hoppas på Rögle där helt enkelt.

Ja, eller utöka ligan med 4 - 6 lag, så hade ligan blivit mer intressant, och så hade vi fått fler slutspelsmatcher! Det hade jag uppskattat. Slutspelet känns lite för lite numera tycker jag med fyra kvartsfinaler, två semi och final. Bättre om man utökat till ett större slutspel.

Edited by Spacer, 02 April 2011 - 16:03.

#284 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 02 April 2011 - 17:23

Slutspelet tycker jag inte är för litet, inte nu när det är bäst av sju matcher. Och fyra-sex lag hade änna varit för mycket, men kanske två till?

#285 Spacer

Spacer

Senior Captain

• Members
  • 591 posts

Posted 02 April 2011 - 18:22

Frågan är om kvalitén skulle upprätthållas med så många lag?

Men som jag ser det skulle följande lag väl platsa och kunna etablera sig och utvecklas i Elitserien:

Växjö Lakers
Rögle
Örebro
Leksand
Malmö (dock ej i dagsläget)

Leksand är ett klassiskt lag som alltid är publikdragande. Skulle definitivt hjälpa till att lyfta serien, och hade varit kul med klassiska Leksand - Brynäs derbyn. Växjö lakers är just nu särklass bäst bland de allsvenska lagen och går nog upp i år. Både Rögle och Örebro är såpass jämna och har ingen stor poängskillnad mellan sig att jag inte ser någon anledning att inte Örebro likväl som Rögle skulle kunna etablera sig, och Rögle har ju som du nämnde en fin juniorverksamet också. Malmö har ju resurserna att vara ett etablerat Elitserielag, och drar mycket publik när man är där uppe. Och som sagt, Skånederbyn i Elitserien hade varit bra för hockeyn här nere.

Edited by Spacer, 02 April 2011 - 18:37.

#286 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 02 April 2011 - 18:26

Det känns bara som att kvalitén på elitserien redan håller på och tappar för varje år. Sen vore det absolut bra med mer spridning, jag tror verkligen att svensk hockey skulle må bra med minst ett lag ifrån Skåne där också. Men jag undrar ändå om elitseriens kvalitet skulle klara av drygt fyra nya lag till.

#287 Spacer

Spacer

Senior Captain

• Members
  • 591 posts

Posted 02 April 2011 - 18:29

Nej det är frågan. Storklubbar som Färjestad och Linköping har ju fått skära en del i sin budget. Linköping hade ju nästan bara halvfulla läktare på några matcher i slutspelet.

Edited by Spacer, 02 April 2011 - 18:31.

#288 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 02 April 2011 - 18:46

Jag skulle gärna se de där lagen du nämner i elitserien, tror verkligen att det skulle kunna lyfta intresset med t. ex Malmö eller Leksand. Men för många lag tror jag inte på. Sen är nog publiken i Linköping och Färjestad bortskämd, tror jag i alla fall.

#289 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 08 April 2011 - 06:13

Det går ju inte att se på hockey i piss-kanalen Tv4 som bryter för reklam MITT I MATCHEN. Likväl orkade jag mig igenom matchen och det var ju kul att Skellefteå vann. De har en förmåga i den här slutspelet, att hela tiden ta sig upp när man tror att det är kört för dem. Jag trodde att de skulle vara för klena för Linköping, men där krånglade de sig vidare. Samma med Luleå, där de visserligen var det bättre laget utan tvekan. Den där förmågan att höja sig när det ser som mörkast ut kan förhoppningsvis leda dem till att vinna hela skiten. Jag menar, nu har Skellefteå hela Sveriges stöd i stort sett. Ingen vill väl se Färjestad vinna igen. :P

#290 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 08 April 2011 - 10:19

Förutom Robert då. Men jag tror bara att han är tvärsöver. :P

Det är lite märkligt hur folk gång på gång räknar ut Skellefteå och så kämpar dom sig tillbaka. Det är som att dom lever på folks misstro mot dom. :)

Edited by Wylie Times, 08 April 2011 - 10:24.

-Gangstagrass

#291 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 08 April 2011 - 11:30

Ja, alltså förutom de som håller på Färjestad. Men det har ju funnits en del undersökningar om vilka man som annat lags fans ogillar mest, och där är ju Färjestad alltid i topp. Så det lär inte vara många som unnar dem att vinna guldet nu. ;)

Misstro mot Skellefteå är kanske att ta i, de har ju själva "visat" med sitt spel att det ser illa ut, och då är det lätt att tro att det är kört för dem gång på gång.

#292 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 08 April 2011 - 13:07

Mm, Anrell skrev en krönika på Aftonbladet för ett tag sen om att t.o.m. Djurgårdsfansen höll på Solna i kvarten.

Och visst ställer SAIK till det för sig i onödan som gör att det blir lätt att tvivla. Men det förvånar mig ändå att "experterna" gång på gång räknar ut dom. Just i det här fallet är det väl befogat med tanke på att Färjestad hitills varit det bättre spelande laget men man måste ju sätta sina chanser också.

-Gangstagrass

#293 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 08 April 2011 - 14:26

Jag har ju hela tiden sagt att semin mellan Skellefteå och Luleå var en kamp om att få stryk av Skellefteå i finalen. Och det är en hel del som talar emot dem. Unga, valpiga backar ställs emot Färjestad som är vinnare uti fingerspetsarna, och dessutom är ju Lindström och Lehtonen (särskilt han) ganska bleka i slutspelet. Men, som sagt, det som talar för SAIK är hur de reser sig hela tiden och de har andra som kan ta hjälterollerna som Hadelöv, Söderberg, Ericsson och Forsell.

Man ska egentligen aldrig ta vad Lasse Anrell säger på allvar någonstans, men visst har han en poäng i att Färjestad är ett lag många är trötta på.

#294 super85

super85

Forward Admiral

• Moderator
  • 4,705 posts

Posted 10 April 2011 - 20:00

Idag var jag och såg Skellefteå spela mot Frölunda i U20 SM-finalen, matchen som spelades i Globen. Djurgården vann brons mot HV71. Frölunda tog hem guldet välförtjänt med 3-6. Mina sympatier var hos SAIK eftersom en väns familjemedlem lirar där. Man såg också den fördelen lag har som har riktigt bra juniorer, SAIK har ju det, men Frölundas var bättre, och det fanns nog rätt mycket mer Elitserierutin där.SAIK har ju en hel del talanger i den åldern som är upptagna att spela Elitseriefinal.

En spelare jag tyckte utmärkte sig i Frölunda var backen John Klingberg. Riktigt duktig tycker jag. Var väldigt förvånande att märka när jag kom hem att han skrivit på för Jokerit Helsingfors. Jokerits GM är Jarmo Kekäläinen som tidigare jobbat för både Senators och Blues i NHL, han försöker bygga Jokerit till ett topplag i Europa igen. Coach för Jokerit är Erkka Westerlund vars meriter är väldigt bra de med. Klingberg lär få mycket ansvar och kanske även få spela med Ossi Väänänen. Har läst en del kommentarer där folk tyckt att det är konstigt att Klinberg väljer att spela i Finska SM-liiga eftersom den inte längre är lika bra (när det gäller nivån på spelare) som för 5-6 år sedan. Jag tror dock att det är ett skäl varför Klingberg valt att spela där, en bra organisation, en modern arena, en huvudstad där det funkar skapligt att klara sig på svenska,även om Klingberg säkert kan engelska också :). Och sen en liga vars stil påminner en hel del om nordamerikansk hockey. Och sen lär kontraktet ge rätt bra med pengar till en ung grabb som han. Sen har ju inte Johns bror Carl kommit så bra överrens med Frölundas ledning heller, så det kan ju handla om något liknande här.

Artikel om ämnet.

http://hockey.expres...nda-for-finland

Edited by super85, 10 April 2011 - 20:44.

Batman Begins

The Dark Knight

#295 Spacer

Spacer

Senior Captain

• Members
  • 591 posts

Posted 13 April 2011 - 17:01

Det händer mycket i Malmö just nu. Storstädning där fyra forwards försvinner, Mikael Wahlberg, Lucas Sandström, Tomas Larsson, och Marcus Olsson.

Det ska bli intressant vad man fyller på med. Backen och förre Djurgårdaren Tero Konttinen blev ju klar förra veckan. Bra powerplayback visst, som jag ska erkänna inte har sett sådär jättemycket av. super85 kanske har bra koll på honom? Tomas Kollar är en bra värvning. Attitydspelare som alltid jobbar hårt, det behöver Malmö. Ryktas ju också att förre NHL målvakten Robert Esche ska vara på väg till Malmö. Vore ju naturligtvis kul. Det känns inte som en sådan där värvning av ett gammalt, numera helt avdankat namn heller. 33 år gammal, och hans rutin skulle också vara värdefull, inte minst i kvalserien.

Edited by Spacer, 13 April 2011 - 17:04.

#296 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 13 April 2011 - 18:15

Varför gör de sig av med Lucas Sandström? Och Tomas Kollar och Robert Esche? Vad händer med målvakten de hade den här säsongen som var bra men som jag inte kommer på namnet på just nu? Esche känns mest ungefär lika lyckat som Belfour, för att vara ärlig.

#297 Spacer

Spacer

Senior Captain

• Members
  • 591 posts

Posted 14 April 2011 - 14:16

Vad händer med målvakten de hade den här säsongen som var bra men som jag inte kommer på namnet på just nu? Esche känns mest ungefär lika lyckat som Belfour, för att vara ärlig.

Markus Svensson. Det ryktas att AIK rycker i honom. Det är en mycket bra målvakt, som kanske skulle utvecklas ännu mer i en bättre liga? I AIK utvecklades ju Viktor Fasth till säsongens succémålvakt, så det kanske vore en bra miljö för Svensson. Jag tycker Esche känns som en fräschare värvning än Belfour som var 40, och hade väl inte spelat specielt mycket under det året. Esche har ju spelat väldigt bra i den ryska ligan de senaste säsongerna. Så sent som 2008 var han ju med i USA's landslag i VM och hade bäst räddningsprocent i den turneringen. 33 år är inte speciellt mycket för en målvakt heller. Belfour värvades ju också precis till kvalserien om jag inte missminner mig? Här vill man ju isf satsa på Esche i kanske t.o.m. ett par säsonger kan jag tänka mig.

Varför gör de sig av med Lucas Sandström?

Lucas Sandström tycker jag är lite synd försvinner. Kanske är det samma som med Svensson, miljöombyte kan vara bra för att utvecklas? Men man sa ju om de fyra forwardarna att man inte hade plats i truppen för dom. Man är kanske ute efter andra spelartyper.

Lucas Ericsson från Oskarshamn klar. 22-år ung, Storväxt, hårt arbetande forward.

Edited by Spacer, 14 April 2011 - 14:46.

#298 super85

super85

Forward Admiral

• Moderator
  • 4,705 posts

Posted 14 April 2011 - 22:00

Gratulerar till Färjestad för guldet. SAIK räckte inte till i finalserien, även om de bitvis erbjöd på bra motstånd och allmänt gjorde väldigt bra ifrån sig i slutespelet.

Backen och förre Djurgårdaren Tero Konttinen blev ju klar förra veckan. Bra powerplayback visst, som jag ska erkänna inte har sett sådär jättemycket av. super85 kanske har bra koll på honom?

Konttinen var utlånad till Djurgården en kort stund och fick inte speciellt mycket speltid. Vad jag förstått så har han spelat bra i Oskarsham. Ingen speciellt stor back, åker skridskor bra.

Esche känns mest ungefär lika lyckat som Belfour, för att vara ärlig.

Inte för att Esche nödvändigtvis skulle vara den typen av superstjärna i mål som skulle leda Malmö till Elitserien, men han har ju ändå spelat rätt bra i KHL de senaste säsongerna. Esche skulle nog förstärka de flesta Allsvenska lag. Ed Belfour var inte så bra för Leksand som många hoppades på, men han var rätt bra tycker jag. Under sin säsong i Allsvenskan så hade han ett räddningsprocent på 92.1, GAA var 1.79 på 20 matcher, och även i Kvalserien så var hans räddningsprocent 91.1.

Sen en tackling från finska SM-ligans finalserie. Esbo Blues spelaren Ville Varakas tacklar IFK Helsingfors Siim Liivik. Rätt bra tackling. Bara att numera i europa så blir det ju matchstraff när folk blir skadade sådär av hårda tacklingar. IFK Helsingfors vann matchen med 1-5 och leder finalserien med 2-0.

http://www.youtube.com/watch?v=WYOV0T4iPNQ
Batman Begins

The Dark Knight

#299 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 15 April 2011 - 20:21

Belfour var inte alls bara dålig, men jag tänker mer att Malmö värvar in en dyr målvakt som kanske stannar där en eller två säsonger. Tycker att de gör bort sig lite nu när de verkar tappa talang och satsar på medelmåttor som Tomas Kollar. Det hade varit bättre om de vågat satsa på egna talanger, tycker jag i alla fall. Nu gör de bara samma sak som de har gjort de senaste åren utan att lyckas särskilt bra då heller.

#300 Spacer

Spacer

Senior Captain

• Members
  • 591 posts

Posted 16 April 2011 - 02:51

Konttinen var utlånad till Djurgården en kort stund och fick inte speciellt mycket speltid. Vad jag förstått så har han spelat bra i Oskarsham. Ingen speciellt stor back, åker skridskor bra.

Låter bra. Vore ju trevligt med en back som är skicklig i powerplay. Alexander Ribbenstrand från Västerås är en annan back som blivit klar nu också. 24 år, beskrivs som rörlig och tuff. Jag hoppas Malmö går tillbaka lite till sitt tidigare signum, som jag ser det, ganska tufft och tungt spel, en del nyförvärv tyder på det. Inte minst Tomas Kollar som är en utpräglad rollspelare, som inte tvekar att smälla på... :)

Inte för att Esche nödvändigtvis skulle vara den typen av superstjärna i mål som skulle leda Malmö till Elitserien, men han har ju ändå spelat rätt bra i KHL de senaste säsongerna. Esche skulle nog förstärka de flesta Allsvenska lag.

Klart man som Allsvenskt lag inte tackar nej till Robert Esche!! Nu är det ju ingenting klart, men Markus Svensson är iaf definitivt klar för AIK nu. Mina förväntingar om det nu skulle bli Esche, är en stabil målvakt, med en hög lägsta nivå, som ger lugn åt backarna. Varken mer eller mindre. Ibland förväntar man sig för mycket, som med Belfour, han var absolut inte dålig i Leksand, tvärtom. Det var dock en sådan där kortsiktig, "quickfix" värvning som jag hoppas inte Malmö gör. Sådana brukar ofta inte bli så bra, då förväntningarna ofta blir nästan orimliga, eller kanske framförallt pressen för stor.

Sen en tackling från finska SM-ligans finalserie. Esbo Blues spelaren Ville Varakas tacklar IFK Helsingfors Siim Liivik. Rätt bra tackling. Bara att numera i europa så blir det ju matchstraff när folk blir skadade sådär av hårda tacklingar. IFK Helsingfors vann matchen med 1-5 och leder finalserien med 2-0.

Det var en härlig smällkaramell. Såg ut som en ren och tuff tackling. Jag gillar att den finska ligan är mer intensiv än den svenska.

Nu gör de bara samma sak som de har gjort de senaste åren utan att lyckas särskilt bra då heller.

Det hoppas jag verkligen inte. Men jag tror hela organisationen runt är mycket bättre sammansatt nu. Jag tror man kommer värva långsiktigt för ett bra lagbygge, blandat med egna talanger. Vilket elitserielag satsar enbart på egna talanger? ;)

Edited by Spacer, 16 April 2011 - 03:20.