Jump to content

Photo

Firefly

• Please log in to reply
285 replies to this topic

#276 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 01 May 2011 - 19:50

9 War Stories

Godkänt avsnitt, men inte lika intressant och spännande som föregångarna. Kändes lite för mycket med makens del i det hela, Wash. Överdrivet. Kunde gott ha tonats ner något snäpp, för självklart fyller den storyn sin funktion och jag gillade att få veta lite mer om Mal och Zoes relation och tidigare erfarenheter. Och det känns ganska naturligt att Wash känner ett uns svartsjuka över deras historik och hur väl de fungerar tillsammans.

Niska fungerar inte alls tycker jag. Skådespelaren gör en parodi på sin karaktär. Kanske meningen, men inget som undertecknad uppskattar.

Intressant att se Kaylees reaktion på Rivers beteende när de blir beskjutna och hur annorlunda hon ser på henne efter det, hennes rädsla. Nu börjar karaktären River så smått vakna till liv och jag tycker hon känns som ett wild card. Vem är hon egentligen? Är hon att lita på när det kommer till kritan? Intressant.

Och vem är egentligen Shepherd? Ett mysterium som kittlar ens fantasi och som jag gillar skarpt.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#277 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 01 May 2011 - 22:10

10 Trash

Återigen ska gänget genomföra en smart kupp, men denna gång i sällskap med den gamla bekantingen Saffron. Eller heter hon Bridget? Eller Yolanda? :)
Återigen ett bra och underhållande avsnitt. Jag är barnsligt förtjust i smarta slut som här där Inara drar Saffron vid näsan. Och coola Mal som blir strandsatt, naken, ute i öknen. Hihi.

11 The Message

Tracey från Zoe och Mals förflutna dyker upp och ställer till det för dem. Här får vi lära känna Zoe och Mal än mer genom tillbakablickarna till kriget som de var med i. Och hur de utan att tveka går med på Traceys sista önskan att få komma hem till sina föräldrar. Ett ok avsnitt.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#278 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 02 May 2011 - 18:11

12 Heart of Gold

Sånt passande namn på avsnittet med så många goda hjärtan mitt i allt elände. Gänget kommer till undsättning då Inaras gamla, goda vän behöver hjälp med en elak, kvinnohatande man som tyvärr innehar maktpositionen på den lilla månen.

Äkta västern med belägringen av huset med förspikade fönster och vilt skjutande. Fick Mad Max-vibbar då skurken kom åkandes på den där lilla saken med jättevapnet som en undersåte stod skjutklar bakom. :P

Åh, stackars Inara som i sin ensamhet gråter över att Mal har tillbringat natten med hennes goda vän, Nandi. Ska de aldrig komma till skott och bekänna sina känslor för varandra? Mot slutet när Mal är på vippen att avslöja det så berättar Inara att hon ska göra något hon borde gjort för längesedan: lämna Serenity! Meh.

...

Ok, ett avsnitt kvar och då det ej är samma som listas på imdb.com tolkar jag det som att det ej blir ett avslutande avsnitt. :( Nåväl, ska inte stressa utan se avsnittet i lugn och ro... Och njuta!

#279 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 03 May 2011 - 21:27

13 Objects in Space

Så var det över. Och inte blev det något riktigt avslut som jag misstänkte. Tack och lov ingen cliffhanger. Får vara tacksam för det lilla. Synd bara för jag hade velat se så mycket mer av denna härligt underhållande tv-serie. Gillar verkligen humorn, berättelserna, skådespelarna, karaktärerna, musiken... Gjord med glimten i ögat och skön underhållning. Hur kunde publiken svika denna serie när så mycket annat skräp får hålla på i år och dagar?

Roligt med River som tar kommandot när skeppet tagits över av Early, en pratglad bounty hunter som är ute efter henne. Karaktären Early lyckas de få riktigt intressant. Och Jayne som sover bort hela äventyret. :D Det här var Rivers avsnitt och det som jag väntat på: en utveckling av hennes karaktär så visst är det litet snopet att det inte blev något mer. Sedan hade jag ju gärna velat veta vem Shepherd egentligen är. Och se mer av reavers... Givet i alla fall att de nya kärleksparen blev/skulle bli: Simon och Kaylee, Mal och Inara. :)

Jag tycker att avsnitten på DVD:n kom i rätt ordning jämfört med listningen på imdb.

Edited by Synon, 03 May 2011 - 21:31.

#280 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 03 May 2011 - 21:33

Jo, antar att IMDB-listningen är ordningen de sändes av FOX (med "The Trainjob" först och "Serenity" sist).

Av någon anledning gillade FOX inte originalpiloten... Knäppgökar.

Nå, Firefly fick iaf filmen som knöt ihop lite trådar (och lite seriealbum som dessutom).

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."

#281 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 04 May 2011 - 11:28

Jaså, gillade de inte originalpiloten? Meh. Men det är väl Fox som gör lite som de själva tycker och inte vad vi andra tycker? ;)

Tack för påminnelsen om filmen: hinner jag inte se den under veckan så är den given i helg! Ska bli kul att se vad jag tycker om den nu efter att ha sett tv-serien. Förmodligen att den är mer begriplig. :D

Seriealbum också? Många? Något som rekommenderas?

#282 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 04 May 2011 - 11:48

Har tyvärr inte läst dem, men vet om att det finns:

1) Those Left Behind
2) Better Days
3) Shepherd's Tale

Och så några oneshots som jag inte tror är samlade någonstans.

//Peak

sixty six."

#283 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 04 May 2011 - 11:52

Tack, Peak. Måste kolla upp dem. Låter intressant med tanke på den oavslutade tv-serien. Vill ju göra ha mer av folkets liv och äventyr på Serenity! Har du kanske tom tips på lämpligt ställe att beställa dem ifrån?

#284 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 04 May 2011 - 12:00

Adlibris? :P

Tyvärr kan jag inte stå till tjänst för ögonblicket, efter att företaget är nerlagt.. :\ Annars hade du fått dem billigare än Adlibris eller Bokus.

//Peak

sixty six."

#285 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 04 May 2011 - 12:03

Ingen fara. Passade bara på att fråga eftersom du brukar ha koll på dylika saker. :)

Ja, jättesynd med din firma. :( Men förhoppningsvis kan du starta om inom en snar framtid.

#286 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 24 May 2011 - 12:51

Jag höll på att glömma att jag skulle se filmen, Serenity, och var tvungen att åtgärda det snabbt! Ville ju se den när jag hade Firefly färskt i minne ju...

Intresserade kan kolla in vad jag skrev i dess tråd: Serenity