Jump to content

Photo

Senast Sedda Film #5

• This topic is locked This topic is locked
999 replies to this topic

#276 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 25 September 2011 - 13:34

Insidious (2010)

En film som kör liknande stil som Paranormal Activity och dess likar och hämtar friskt inspiration från klassiker som Poltergeist.

3/5

Trolljägaren (2010)

I korta drag handlar Trolljägaren om tre studenter på medialinjen i Volda som får i uppdrag att göra en dokumentärfilm om en lokal personlighet. De väljer att fokusera på en folkskygg man som kommer till byn med jämna mellanrum – det enda de vet om honom är att han heter Hans, och de misstänker att han är björnjägare. Men det visar sig snabbt att det är något helt annat och mycket farligare på gång.

Han berättar historier för ungdomarna om hur myndigheterna har försökt föra det norska folket bakom ljuset i generationer. I början vill de inte tro honom, men snart upptäcker de att de tre nu sitter inne med farlig kunskap som kan få dramatiska konsekvenser…

Jag blir smått imponerad av norrmännens kreativitet och proffsiga attityd för det här är en film som sprudlar av det förstnämnda och där det övriga som hör en film till fungerar alldeles utmärkt och helheten känns gedigen. Foto, miljöer, CGI, manus, regi, skådespelare… Sverige: se och lär!

Tack vare välskrivet manus och – framförallt – rätt person i rätt roll så känns historien med trollen trovärdig. Särskilt Otto Jespersen (Hans) och Glenn Erland Tosterud (Thomas) övertygar. Inte att förglömma skapandet av trollen som de lyckats otroligt bra med utan att få dem att framstå som löjeväckande. Samtidigt blandar de in lite humor på ett – oftast – lyckat sätt i filmen som livar upp det hela. Norge har ju även en tacksam natur att filma i som passar perfekt här och det gör ju sig alldeles utmärkt på blu-ray ska tilläggas. Nej, jag gillar det här. Men jag hade nog tyckt om den än mer om jag inte upplevt att filmen emellanåt drabbades av fenomenet transportsträckor.. Ibland blev det lite väl utdraget mellan mötena med trollen. Kanske beror på den sena timmen och jag kände mig lite trött? Men något som är riktigt positivt är att det här är en film som jag har en känsla av kommer att växa ju mer som sjunker in och även när man ser om den. Betyget blir en stark trea, snudd på fyra vilket kan bli resultatet vid en omtitt. :)

Surprise! Not. Summit Entertainment köpte rättigheterna till en amerikansk remake redan innan filmen haft premiär.

3/5

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#277 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 25 September 2011 - 21:43

Thor (2011)

"Whoever wields this hammer, if he be worthy, shall possess the power of Thor."

2/5

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#278 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 26 September 2011 - 15:52

UHF (1989) [US]

En riktig kultfilm. Och dessutom mycket rolig. Mina favoritscener är nog "Conan the Librarian", "Gandhi II" samt den alternativa versionen av Rambo. :D

Nude Nuns With Big Guns (2010) [US]

Aj då, det lät ju inte bra. Petar nog ner regissörens tidigare film "Run! Bitch Run!" lite i högen och satsar på den och "Nude Nuns With Big Guns" när jag har lust att se lite skräpfilm.

Den stolta prinsessan (Pysná princezna, 1952)
Min favoritscen i filmen är nog den här. Verkar vara en rolig åktur. :D

Tänk om man kunde ta sig sådär till och från jobbet om dagarna. :D

Tři oříšky pro Popelku (även känd som Drei Haselnüsse für Aschenbrödel) från 1973.

Pták ohnivák är en tjeckisk-tysk film från 1997.

Och så bilddags...

Spoiler

Det verkar vara trevliga och underhållande filmer med en handling och karaktärer som tilltalar mig. Kul med lite bilder också. Killen på den andra bilden tycker jag har viss likhet med Heath Ledger faktiskt. Tycker att båda bilderna verkligen känns klassisk fantasy med sina kostymer och vapen. Själv så skulle jag vilja ha en av hattarna från den första bilden. :D

Edited by Piranhaconda, 26 September 2011 - 15:54.

#279 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 27 September 2011 - 13:02

Not Quite Hollywood: The Wild, Untold Story of Ozploitation! (2008)

Filmen dokumenterar vanvördigt och satiriskt en era när Australiensisk film slängde kläderna och visade världen en explosion av sex, våld, skräck och maximal action.

Den här dokumentären tillhör numera en av mina absoluta favoriter inom genren eftersom att den på ett mycket underhållande och informativt sätt lyckas att introducera och fördjupa mig inom fenomenet Ozploitation. Ett fenomen som jag enbart hade begränsade kunskaper om innan jag såg på dokumentären. Jag uppskattar dessutom att man inte bara pratar sig varm om filmerna som skapades under den här vågen, samt dom inblandade personerna. Utan jag uppskattar även att man vågar att kritisera allt från sättet som filmerna gjordes på, ned till kritik mot specifika individer. Dokumentären gav även upphov till ett stort sug efter att se flertalet av filmerna som man tar upp i dokumentären. Det är ett av dom bästa tecknen på att man har lyckats med en dokumentär. Att den som ser en sådan törstar efter mer information om ämnet och är villig att söka efter mer fakta. Den känslan växte sig mycket stark för mig under dokumentärens gång och jag har när detta skrivs redan startat efterforskningar om vad det finns för filmer att se och köpa. Samt att jag även har börjat att leta upp information om vilka av personerna från den här eran inom den australiensiska filmhistorien som fortfarande lever och vad dom gör idag.

D.E.B.S. (2004)

Gömt i de nationella antagningsproven för Collegestudenter i USA så finns det ett hemligt test som studerar, inte en flickas läs- och räkningsfärdigheter utan hennes potential för att klara uppgifter inom spionbranschen. Såsom bedrägeri, fysisk stridsteknik och om nödvändigt, mord. De som får tillräckligt höga poäng på denna hemliga skala rekryteras till en hemlig akademi där de tränas till att bli spioner i en paramilitär grupp kallad D.E.B.S.

Jag tyckte att filmen var riktigt underhållande och sevärd. Den blandar perfekt och ger av alla beståndsdelar som man vill se i en sådan här film. Allt från rafflande actionscener, till mer romantiska scener mellan huvudpersonerna. Allt presenterat på ett perfekt sätt. Att handlingen kretsar kring kvinnliga karaktärer är det som gör filmen så bra i min mening. Hade man haft en helt manlig ensemble eller en blandning av män och kvinnor så hade filmen nog inte blivit hälften så intressant. En annan sak som jag uppskattar är att karaktärerna faktiskt känns genomarbetade och inte ytliga som man kunde befara vid en första anblick. Skådespelerskorna är riktigt bra i sina respektive roller och det är lätt att både ta till sig dom som en grupp, men även för deras individuella prestationer. Själv så fastnade jag för Jill Ritchie som spelar karaktären Janet på ett riktigt oskuldfullt sätt. Men det ska sägas att alla gör en lika bra prestation, så det kanske inte är helt rättvist att välja ut någon som är bättre än dom andra. Ser man till handlingen så är den riktigt fin. Turligt nog så är filmen rätt nedtonad när det gäller action och istället så läggs fokus på relationen mellan tjejerna inom D.E.B.S. samt relationen som växer fram mellan Amy och Lucy. Och den delen av filmen är riktigt vacker och gullig måste jag säga. Jag tycker även om att man lade till ett sidospår med lite romantik mellan Janet och Scud. Med den så blev balansen mellan dom olika momenten i filmen ännu bättre. Det här är en film som man vill se om redan medans man ser den och det brukar jag betrakta som bästa tänkbara omdöme för en film. Om jag tillåts spekulera lite så är min gissning att det inte kommer att ta speciellt lång tid innan jag ser om den här filmen. Slutligen så måste jag bara poängtera hur bra och komplett som jag tycker att den här filmen är. Den har allt jag önskade mig innan jag såg den och jag kan konstatera att jag fick mer än jag begärde och det är jag tacksam för. Om jag dessutom får hoppas lite så önskar jag att det kommer en till film med tjejerna i framtiden. Jag tycker att det finns underlag för en sådan film.

Salt (2010)

Evelyn Salt är en CIA officer som har svurit en ed om trofast tjänstgöring och att kämpa för sitt lande. När hon blir anklagad för att vara en rysk spion flyr hon för att rentvå sitt namn och för att en gång för alla visa att hon är en sann patriot.

Angelina Jolie är som bäst ojämn. Ibland ser man en film med henne som är riktigt bra, men mer ofta ser man än som ger upphov till blandade intryck. Den här filmen tillhör knappast en av dom bättre med henne som jag har sett och över huvud taget så undrar jag varför jag ens spenderade tid med att se filmen. För det finns inte mycket bra att hämta i den här. För mig känns det som att det mesta går på tomgång och att man för handlingen framåt genom situationer mer krystad än den föregående. Inte för att man räknar med realism i en sådan här film, men man borde nog allt hållt båda fötterna på jorden om inte annat.

Lupin III - Babylons Guld (1985)

Äventyret tar sin början i New York. Lupin III, sonson till den världsberömde mästertjuven Lupin, träffar en dam som reciterar en gammal ramsa om Babylons guld. Ramsan leder Lupin III och hans kompisar till Mellanöstern och därefter tillbaka till New York. Ryktet om att Babylons guld existerar och finns i New York har spridit sig, och det dröjer inte länge förrän såväl polisen som maffian har tagit upp jakten.

En klassisk anime från 1980-talet. Animationen är således riktigt snygg gjord och tempot är pulserande härligt. Handlingen känns som ett klassiskt äventyr från den tiden och man har sett liknande upplägg i flertalet andra filmer från den tidens anime. Tyvärr så tycker jag inte att filmen räcker till riktigt då "Katt-och-råtta"-leken mellan Lupin, Jigen och Zenigata blir väl enformig i längden. Ibland känns det nästan som om dom har loopat vissa scener och så ska man ju inte uppleva en film enligt mig.

#280 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 27 September 2011 - 16:27

Alenkiy tsvetochek (1952)

Svatební košile (1978)

Rusalochka (1968)

Vill man se dessa tre kortfilmer, så finns dem på Youtube.

Tack för tipset. Jag hittade alla tre. Såg du dessa genom youtube med? Det verkar som att det bara är den sistnämnda (Rusalochka) som är textad till engelska. Men det kanske går att se dom andra med behåll även om man inte behärskar språken? En saga kan ju vara talande genom sina bilder för att nämna ett exempel. Jag känner mig i varje fall manad att prova under kvällen för att se vad det är. :)

#281 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 27 September 2011 - 18:14

UHF (1989) [US]

En riktig kultfilm. Och dessutom mycket rolig. Mina favoritscener är nog "Conan the Librarian", "Gandhi II" samt den alternativa versionen av Rambo. :D

En film som det var trevligt att bli tipsad om. Conan the Librarian och Gandhi 2 skulle jag gärna se fullängdare på. :D

Nude Nuns With Big Guns (2010) [US]

Aj då, det lät ju inte bra. Petar nog ner regissörens tidigare film "Run! Bitch Run!" lite i högen och satsar på den och "Nude Nuns With Big Guns" när jag har lust att se lite skräpfilm.

Om det ens är värt att se den då. ;)

Not Quite Hollywood: The Wild, Untold Story of Ozploitation! (2008)

En modern klassiker. En DVD som jag är stolt ägare till.

D.E.B.S. (2004)

Ohh. Äntligen. :D
Jag passade på att se kommentatorspåren nu när jag fick reda på att du skulle se den. De är helt OK med en del bakgrundsfakta och liknande. Efter de två tittarna av filmen så växte Max, Janet och till och med Dominique i mina ögon. Rekommenderas. Håller helt och hållet med om att filmens stora dragningkraft är att det är en majoritet av tjejer i den, samt att de (som Angela Robinson sade) faktiskt får ta plats och vara roliga. Väldigt trist att filmen inte levererade tillräckligt en uppföljare aldrig verkade bli av-.

Salt (2010)

En film som jag ibland skulle kunna tänka mig att se - men för det mesta konstaterar att den inte är något för mig. Låter som magkänslan har rätt.

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#282 Erika

Erika

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,783 posts
  • Interests:Böcker, serier, film, TV-serier, TV-spel m.m.

Posted 27 September 2011 - 18:48

Alenkiy tsvetochek (1952)

Svatební košile (1978)

Rusalochka (1968)

Vill man se dessa tre kortfilmer, så finns dem på Youtube.

Tack för tipset. Jag hittade alla tre. Såg du dessa genom youtube med? Det verkar som att det bara är den sistnämnda (Rusalochka) som är textad till engelska. Men det kanske går att se dom andra med behåll även om man inte behärskar språken? En saga kan ju vara talande genom sina bilder för att nämna ett exempel. Jag känner mig i varje fall manad att prova under kvällen för att se vad det är. :)

Svatební košile med engelsk text hittar du här. Alenkiy tsvetochek med engelsk text har funnits uppe på Youtube, men verkar ha plockats bort. Nåväl, filmen (och sagan den bygger på) är egentligen bara en tolkning av Skönheten och odjuret med ungefär samma handling, så det borde inte vara så svårt att hänga med. :)

#283 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 27 September 2011 - 22:33

Eden Lake (2008)

Stark och obehaglig spänning/rysare. Tänker inte ge mig in på att beskriva handlingen, filmen har beskrivits och bedömts tidigare här och här. I sak tycker jag handlingen håller hyfsat inom "skulle kunna vara trovärdigt", vilket gör det hela mer skrämmande och spännande. Bra spelat av samtliga gör det inte sämre, även om det kanske inte är några jätteavancerade rollprestationer som krävs av någon inblandad. Irriterar mig på några rejäla friheter man tagit sig för att hålla karusellen löpande, som hur Jenny flera gånger lyckas fly blixtsnabbt och ljudlöst när det behövs för handlingen - varav en gång släpandes på en halvdöd fästman! . Men annars sitter jag klistrad hela filmen och ser hur allt bara eskalerar mot det obehagliga och passande slutet.

Betyg: Mycket Bra

Edited by Fiskrens, 27 September 2011 - 22:37.

"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#284 dukeofnewyork

dukeofnewyork

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,140 posts

Posted 30 September 2011 - 21:01

Psalm 21 (2009)

En svensk skräckfilm ser man inte varje dag. Men nu när norska oljepengar ja, finsk sisu kanske gör att grannländerna börjar sätta fart på nordisk skräck så får väl vi hänga på. Frågan är ju dock gör vi det? Svaret blir nej. Ok, lika illa som Islands försök är det inte, men det är å andra sidan få fillmer som är.

Jonas Malmsjö spelar huvudrollen och gör väl det han kan och ska, Per Ragnar glänser till i sina scener, men problemet är att de har ett milt sagt rörigt och ja, ofärdigt manus att arbeta med. Det är faktiskt svårt att ibland hänga med i berättelsen och var man är i berättelsen, då scener ibland tycks mest klippta på varandra snarare än utgöra delar av ett narrativ.

Det finns ambitioner och intentioner i manuset som jag gillar, men också brister som i slutändan gör att det blir varken hackat eller malet. Ibland glänser det till i vissa scener, men det är snarare lyckträffar än resultat av regi och manus.

Men filmens största problem är dessvärre att den inte är skrämmande och inte engagerande och en rätt tafatt religionskritik lägger sig som en filt över det hela. Ok, religionskritiken kan vi nog alla hålla med om, men nog kunde den levereras subtilare och med någon slags finess.

Men ok, helt hopplöst är filmen inte, den är bara ofärdig och för att vara ett förstlingsverk och inte minst för att ambitionen ändå finns där så tycker jag att den som nu gillar skräckfilm ändå ska ta sig en titt. Om inte annat så i rent filmvetenskapligt syfte. Svensk skräck är en bristvara, så även bristfälliga försök bör ses nästan bara för att.

Battle: Los Angeles (2011)

Ingenting man behöver springa benen av sig för att se.

Sanctum (2010)

Den här filmen passar att se högupplöst för fotot är utan tvekan riktigt bra och filmens stora behållning.

Red Riding Hood (2011)

Det finns foto och det finns foto. Den här filmen är så kladdigt och konstigt filmad att det blir närmast irriterande. Att regissören bakom denna har regisserat Twilight syns på alla sätt, kan jag säga som inte ens sett Twilight-filmerna. Tänk er att Syfy-channel gjort The Village (med Emmerich i registolen) och ni hamnar ungefär rätt med den här filmen. Visst, kändare namn i denna än i valfri Syfy-rulle, men vad hjälper det? Enda ljusglimten är Gary Oldman, som iofs spelar över som religiöst motiverad varulvsjägare men gör det med glimten i ögat.

Insidious (2010)

Om vi tar de "hetaste" av de nya regissörerna i skräckgenren och låter dem härja fritt i skräckgarderoben genom att låna stjäla eller ge homage till tidigare filmer i genren vad får vi då? Svaret är: Insidious.

Trolljägaren (2010)

Norrmännen kan göra skräckfilm, ja, film överhuvudtaget. Det är bara att erkänna. Det här en riktigt bra och rolig film som inte behöver skämmas för sig i någon aspekt. Välgjort, underfundigt, med såväl manus, regi, foto (vilket med fördel avnjuts högupplöst) som skådespeleri på plats. Ibland brukar man prata om att vissa filmerna har internationell klass, det har denna. Frågan är om den inte sätter en egen klass internationellt. Och detta utan att förlita sig på pubertal humor, CGI eller nakna bröst. Här är det en bra berättelse som fått den filmkostym den förtjänar.

En film om troll, i form av en mockumentär med precis rätt ton, med rätt glimt och rätt balans mellan humor och allvar och där man ändå kan med viss fantasi köpa filmens premiss: Troll finns och någon måste "viltvårda" dem.

Jag gillar verkligen den här filmen. Den levererar och det med besked. Det finns egentligen inte mycket att tillägga annat än se den!

Thor (2011)

Jag läser sällan serier, och ännu mer sällan superhjälteserier.

Edited by dukeofnewyork, 30 September 2011 - 21:14.

"I mean, violence is a big problem in our society today and I will not support it. That is the primary reason why I won't do anal. " – Krysta Now, Southland Tales

"Ingen magi, ingen profil, ingen stil, bara tjong i tvättbrädan och morr i mustaschen. " – Göran Sommardal om Xmen Origins: Wolverine (Kulturnytt 20090430)

"There is hopeful symbolism in the fact that flags do not wave in a vacuum." – Arthur C. Clarke

---

--- | filmtipset | ---

#285 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 30 September 2011 - 21:28

Eden Lake (2008)

Kul att du sett den och uppskattade den. En favoritfilm hos mig!

@duke: ja, vi tycker nog ganska lika om filmerna du listat. Dock tror jag du var lite mer förtjust i Trolljägaren än jag. :)

#286 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 30 September 2011 - 22:37

For Your Eyes Only (1981)

En spionbåt sjunker med en viktig dator och det är upp till James Bond att hitta den innan ryssarna.

En väldigt "Cold War" Bond-film som skiljer sig från mägnden. Här är ingen superskurk med storslagna planer utan bara en girig smugglare, och även då Ryssarna skulle få övertag med datorn i sina händer så är det ingen precis något "stort hot" mer än långsiktig förlust av Kalla Kriget. En lite mer verkligare och typisk spionfilm... och det gör att iallafall jag känner lite "jaha" över slutet. Den hade passat med den nya James Bond filmerna men bland de gammla så sticker den ut. Som tur är så har vi iallafall den härliga Blofeld scenen i börja, ett försök att ge ett avslut på karaktären efter att de förlorade rättigheterna till honom. Från början var scenen planerad att presentera den nya James Bond, Pierce Brosnan, som tvingades att tacka nej pga Remington Steele kontraktet.
I filmen så ser vi också Roger Moore Bond's "nemesis" (ett lite för starkt ord då de inte igentligen är fiender och brukar sluta med att de hjälper varandra), General Anatol Gogol, ledaren över KGB.

Helt OK, Bond-film med mycket spänning men inte rikltigt tillfredställande slut.

7,5/10
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#287 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 01 October 2011 - 22:47

Vanishing on 7th Street (2010)

"Stay in the light". Något de ansvariga skulle tänkt på när de gjorde filmen.

1/5

#288 dukeofnewyork

dukeofnewyork

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,140 posts

Posted 01 October 2011 - 23:00

Vanishing on 7th (2010)

Den här filmen är… tråkig.
"I mean, violence is a big problem in our society today and I will not support it. That is the primary reason why I won't do anal. " – Krysta Now, Southland Tales

"Ingen magi, ingen profil, ingen stil, bara tjong i tvättbrädan och morr i mustaschen. " – Göran Sommardal om Xmen Origins: Wolverine (Kulturnytt 20090430)

"There is hopeful symbolism in the fact that flags do not wave in a vacuum." – Arthur C. Clarke

---

--- | filmtipset | ---

#289 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 02 October 2011 - 10:06

Thor (2011)

"I'll hammer you to boredom with this bombastic and weak movie!"

Betyg: Dålig
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#290 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 02 October 2011 - 20:03

Predator (1987)
a.k.a Rovdjuret

Jag har sett filmen tidigare, dock var det några år sedan, men jag var lite nyfiken på hur den skulle ta sig i blu-ray format. Vad gäller det sistnämnda kan jag direkt säga att jag blev besviken då knappt någon skillnad märktes. Ja visst syntes rynkorna på Arnold i närbild, men för övrigt så var det ganska mediokert. Ok, att det är uppenbart att det tekniska inte är filmens styrka, men ändock. Vissa scener var t.o.m riktigt suddiga och gryniga vilket förvånade mig. Ska låta det vara osagt om det var det här formatet, men jag misstänker att det är så även på DVD. För som sagt var: inget märkvärdigt vad gäller fotot i denna film vilket är synd. Ska tillägga att själva Rovdjuret var bra gjort, men det är tekniken i övrigt som inte imponerar.

Tyvärr har filmen som helhet sjunkit i mina ögon för denna gång tyckte jag det var ganska tråkigt och jag blev inte underhållen för fem öre. Jag blir som alltid smått uttråkad av stridisar som pangar på för fullt och är allmänt tuffa. Dialogen var uselt skriven och skådespelarna inte det bästa. Måste säga att Rovdjuret hade fler ansiktsuttryck än Arnold. :)

2/5

#291 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 03 October 2011 - 06:39

Pansarkryssaren Potemkin (1925)
(Bronenosets Potyomkin)

Den ryske expressionisten Sergej Eisensteins mästerverk Pansarkryssaren Potemkin har åtskilliga gånger sen urpremiären 1925 utnämnts till ”Världens bästa film”. Men den anses också vara historiens mest betydelsefulla propagandafilm, med våldsamma bilder som både upprör och inspirerar än idag – inte minst den världsberömda scenen med barnvagnen som störtar nerför Odessatrappan medan människorna massakreras av tsarens soldater.

Först börjar jag med förvirringen gällande vilken restaurerad version som jag egentligen sett på blu-ray. Deutsche Kinemathek nämndes i eftertexterna och när jag googlade på det så stod det att den skulle släppas i april 2011, men filmen jag såg var från 2009. Eh. Då upptäckte jag att den restaurerats av dem redan 2004 också… Nåja, nog om det och över till filmen.

Äntligen har jag sett denna omtalade film som baseras på verkliga händelser. Tidigare har jag sett den kända scenen som utspelar sig på trappen i Odessa och involverar en barnvagn. Mycket stark och gripande scen, inte bara barnvagnen utan hela förloppet. Och jag känner stor sympati med matroserna på Potemkin som får utstå både det ena och det andra. Tycker hela filmen står sig bra idag vilket är ett bra betyg till regissören och alla inblandade som gjorde ett riktigt bra jobb. Visst var det vissa scener som jag hade svårt att hänga med i, men inget som störde helhetsintrycket. Något som dock var en aning störande var att den ”nymålade” röda flaggan enbart förekom i en scen. I de övriga syntes det tydligt att den var vitmålad. (Anledningen är att den SKA vara röd, men då filmen är i svart-vitt så hade den sett svart ut och därför ”målades” den vit.)

Musiken tycker jag var mycket bra och passande. Gjorde sig utmärkt i blu-ray för övrigt. Gällande filmkvaliteten i detta format så är det klart bättre än gamla versioner, framförallt i vissa scener som det blir tydligt för det finns andra som fortfarande ser lite korniga och ”gamla” ut.

4/5

#292 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

l'Empereur des Lumières

• Moderator
  • 2,579 posts

Posted 03 October 2011 - 13:02

Som tur är så har vi iallafall den härliga Blofeld scenen i börja, ett försök att ge ett avslut på karaktären efter att de förlorade rättigheterna till honom.

Jaså, det var därför. Har undrat varför han fick sluta på det sättet. Men... Hur kommer det sig att de tappade rättigheterna?

#293 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 03 October 2011 - 17:47

Jurassic Park (1993) [US]
Den här mina vänner såg jag till och med på bio då det begav sig; jag vet det låter jättekonstigt när jag säger sådana saker. :P
Fortfarande en väldigt bra story som står sig väl i den moderna konkurrensen, men så är det ju en väldigt kompetent författare bakom så väl den underliggande boken som manuset. Det mesta av det tekniska mumbojumbot funkar relativt problemfritt än idag utan att kännas allt för utdaterat.
Välavvägda karaktärer. Sam Niell gör en väldigt bra roll filmen igenom, och har en bra kemi med Laura "Ellie" Den. Den sistnämnda gör även hon en bra roll, hon har en scen där hennes rörelsemönster påminde mig om någon annan - tog mig ett tag innan det slog mig att det var Daisy från Super Marion Bros som jag mindes. Tim känns lite stereotyp men funkar. Som en anekdot så kan jag nämna att jag personligen uppskattade karaktären Lex när jag såg filmen på bio, en ung tjej som gillar datorer förekommer fortfarande inte särskilt ofta på film och var en välkommen detalj för min del som uppskattas fortfarande.
Special effekterna är bra, visst är de kanske inte så sömlösa som de framstod 1993 men den är fortfarande väldigt övertygande. Man har lyckats bra med såväl klassiska som datorbaserade special effekter.

fqq5BYam.jpg

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#294 dukeofnewyork

dukeofnewyork

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,140 posts

Posted 03 October 2011 - 19:07

Rovdjuret (1987)

Film på Bluray är blandad kompott. Och det beror naturligtvis på källmaterialet. Halvtaskigt foto och produktion ser halvtaskigt även på Bluray. Och tvärtom. I Rovdjurets fall är det dessvärre rätt halvtaskigt. Fotot är mediokert och en hel del tekniska missar blir plågsamt tydliga i HD.

I övrigt är ju filmen en rak action med allt vad det innebär. Enkelt, om än något långsamtmanus, oneliners en masse, och en stor slutstrid och däremellan mycket vapen, explosioner och en herrans massa gående i djungeln.

Men det är ändå en godkänd film, när det är action är det bra action och underhållen blir man. Mycket mer än så är det inte. Och ibland är det gott nog. Särskilt som Rovdjuret är fett cool. :)

Pansarkryssaren Potemkin (1925)

Att se Eisensteins propagandistiska epos nästan nittio år efter den gjordes är en speciell upplevelse både filmhistoriskt och historiskt. Det åsido, som film sett är den här filmen bra? Ja, det är den faktiskt. Visst är den stundtals plågsamt propagandistisk och arkaisk, men det till trots är det ett pregnant och stark bildberättande som ibland känns oväntat modernt och ibland oväntat brutalt. Det senare naturligtvis helt i linje med filmens propagandistiska ton. Det är en ny värld som ska bryta fram och den kräver ett nytt berättande. Men likväl ett berättande som inte retar centralkomittén för mycket.

Så filmen är väl i någon mån som den brytningstid den skapades. Full av stora rörelser, med blicken framåt men samtidigt också en fånge av sin tid. Full av ambitioner vars gestaltning dock bör prägel av naivitet och en närmast barnslig ilska.

Men bra är den och det var kul och intressant att se denna omtalade film. För alla som någon gång haft hjärtat till vänster (var annars säg?) är det också en intressant inblick i den tid, det samhälle och den tanke (och inte minst den poesi) som födde det som senare blev det monster vi kallade Sovjetunionen.

---

--- | filmtipset | ---

#295 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 04 October 2011 - 21:48

Lost World: Jurassic Park, the (1997) [US] [#2]
Det känns rätt bra att det är Jeff Goldbaums "Ian Malcom" som får stå i centrum här. Visst saknar man Alan Grant med flickvän lite och kanske så är Kelly inte någon Lex och/eller Tim. Överlag en bra story (väljer att inte tänka allt för mycket på hur mycket den passar ihop med förra filmen). Och äntligen fick jag ett uttryck för en viss typ av karaktär som jag har svårt för: Kapten Ahab (Moby Dick fyi). Passar in perfekt på Avatars Kapten "Eliminera först, fråga sedan". Dock så lyckas man överraska i den här filmen, Roland Tembo utvecklas lite både här och där och blir riktigt mänsklig och uthärdlig. Kanske älskar jag inte godzilla-scenerna på slutet så där överväldigande mycket - slutet känns passande men samtidigt over-the-top. Den här filmen känns dessutom mer action-betonad än sin föregångare.

fqq5BYam.jpg

#296 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 04 October 2011 - 22:51

The Smurfs

Är ett stort fan av den tecknade serien och seriealbumen som jag såg och läste när jag var yngre så jag gick väl in med ganska höga krav när jag såg denna. I början av filmen känner man igen sig väldigt mycket, smurfarna ser ut och låter precis som man föreställt sig och deras by är precis så fin som man minns. Och när den tar en ny vändning och några av smurfarna blir transporterade till Manhattan blir man nästan lite besviken även fast man visste att det skulle hända. Men det kommer jag över ganska snabbt då det är en perfekt plats för roliga kulturkrockar när smurfarna flyttar in hos Neil Patrick Harris karaktär och hans fru. Just NPH är som vanligt riktigt charmig och rolig i huvudrollen men den stora elogen går till Hank Azaria som spelar den elake trollkarlen Gargamel! Gömd bakom massor av smink. Han är verkligen perfekt och rolig! Och hans katt Azrael är riktigt snyggt gjord som delvis riktigt katt och delvis CGI, en riktig charmkatt! Att denna film har fått så dåliga recensioner förstår jag inte och det gör nog inte publiken heller då den har sparkat röv med både Thor, Captian America och X-Men First Class på box-office. Jag blev underhållen no doubt :D

8/10

Winter is Coming

#297 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 05 October 2011 - 20:37

Jurassic Park III (2001) [US]
På många vis så känns det lite som första filmen en gång till. Bjuder på väldigt lite nytt och saknar ett riktigt lyft berättarmässigt. Och det kändes inte ens överraskande att Alan och Ellie gått ifrån varandra. Snygg är den iaf måste jag erkänna och jag gillar verkligen miljön vid broarna i pterodaktyl-buren. Den är inte genomgående dålig utan faktiskt rätt underhållande - men jag ifrågasätter om konceptet håller för ytterligare en film.

fqq5BYam.jpg

#298 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 08 October 2011 - 03:29

Konceptet tror jag deffinitivt håller men frågan är om de kan göra det utan att röra till det för att "utveckla" serien. Det är ett vanligt problem med filmer idag att de alltid måste försöka ändra på saker och göra det nyare och "häftigare" och gör det oftast på fel sätt t ex genom att göra Dinosaurier som är intelligenta nog att ha skapa ett eget språk eller människor som har gjort dem tama och rider på dem eller muterade dinosaurier osv.
Ett annat vanligt misstag är att de ofta försöker hitta nya skurkar, i det här fallet mindre kända raser att ha med för att fresha till det och ofta, t ex som i Jurassic Park III, är tuffare och farligare än Tyranosaurus Rex. Problemet är bara det att folk gillar sina klassiska skurkar. De vill ha Darth Vader eller Jason, inte Darth Maul eller en copy cat. De vill ha en stor badass Tyranosaurus Rex, inte se den bli dödad i början av filmen av något större.
Tyvärr är det något som Hollywood sällan förstår och därför funkar det sällan när de ska göra en film som fans vill ha för de bara måste ändra på saker för att göra något nytt av det, så väl uppföljare som filmatiseringar av böcker/spel/serier.
Men undantag finns. ("The Escape from L.A", I'm looking at you!)

The Running Man (1987)

2017 (om 6 år) så har USA blivit ett fattigt uland uppdelade i militära stater där folket styrs med järnhand av TV-bolag. Det populäraste TV-programet är "The Running Man", en gameshow där fångar får en chans att kämpa för frihet mot blodtörstiga gladiatorer kallade "Stalkers".
Ben Richards är en föredetta polis som blev fängslad efter att ha vägrat att skjuta på oskyldiga. Nu är han på flykt och showrunner Damon Killian vill ha med honom i nästa avsnitt av "The Running Man". Den ända som tror att han är osyldig är Amber Mendez men kommer hon få en chans att bevisa det?

Galen Dystopia action-klassiker med Arnold Schwarzenegger i högform. Lite av en satir av framtiden, som det ofta är med sådana här filmer. Härligt skruvade karaktärer. Vem kan glömma Captain Freedom, Dynamo, Fireball, Professor Zubzero, Buzzsaw, eller det faktum att det är mäst gammla människor som ser på programet.
Mycket skratt som hur Buzzsaw sjunger fasett när han blir sågad mellan benen. :P

6,5/10

Edited by Crusader, 08 October 2011 - 03:55.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts

#299 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 08 October 2011 - 07:56

Crusader@Jurassic Park: Det är ju en svår balansgång självfallet. Dels måste det ske någon form av utveckling och dels så skall man inte ändra i det hela för mycket. Det är väl en av anledningarna till vågen av reboots och remakes som sköljer över oss just nu. :)

Crusader@The Running Man (1987): Var inte det en TV-Serie sedan också? :unsure: Tror jag skymta den på Sci-fi Channel på den tiden den kanalen fanns i Sverige. LÅter som en underhållande film iaf. :)

Edited by XC, 08 October 2011 - 07:58.

fqq5BYam.jpg

#300 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 08 October 2011 - 12:37

Crusader@The Running Man (1987): Var inte det en TV-Serie sedan också? :unsure: Tror jag skymta den på Sci-fi Channel på den tiden den kanalen fanns i Sverige. LÅter som en underhållande film iaf. :)

Inte vad jag vet. Filmen är baserad på en av Stephen King's Richard Bachman böcker.
-Sora, Kingdom Hearts