Jump to content

Photo

Vad läser du just nu?

• Please log in to reply
983 replies to this topic

#276 Spidde

Spidde

Rear Admiral

• Members
  • 3,747 posts
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 13 April 2006 - 12:03

Nu har jag läst GLX-mas också! Och den var riktigt trevlig...kortare episoder med olika tecknare och mycket ekorr-humor :D

Däremot har jag lite svårt för Defenders och She-hulk, har bara läst de första numren av dessa titlar men tycker inte att de har varit speciellt engagerande eller gripande. Det är lite för mycket text i varje pratbubbla för mig, tror jag, och sen tycker jag teckningarna ser ganska röriga ut...
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#277 Agentum

Agentum

Captain

• Members
  • 572 posts

Posted 13 April 2006 - 13:00

Jag gillar båda de mer än GLA faktiskt, Giffen/de matteis är nog mina favoritförfattare hehe och Slotts She-hulk är riktigt bra även om Byrnes var strået vassare.

Men det kanske är lite mer text än vanligt?

Det är ju lite mindre text i moderna superserier än det var förr tex.

Gillar man inte humor med sina favoriter så hatar man ng Defenders, många är arga för att de behandlat deras allvarsamma gubbar på fel sätt nu när de skämtat med och om dem.

Så var det när de körde Justice League på 80-talet med, ett jäkla liv.

#278 Spidde

Spidde

Rear Admiral

• Members
  • 3,747 posts

Posted 13 April 2006 - 15:11

Men det kanske är lite mer text än vanligt?

Det är ju lite mindre text i moderna superserier än det var förr tex.

Sant...och egentligen har jag inget problem med mycket text i pratbubblorna, men jag är en sån där skurk som läser en hel del serier på datorn...Jag tycker man kan ifrågasätta hurvida det är fel eller ej, men eftersom jag bor i Norrköping, där det rådar total serietorka, finns det inget direkt alternativ...Om jag vill läsa alla coola serier måste jag köpa lösnummer och de finns inte här...vi har inte ens TPB's. De serier som jag faktiskt köper är väl ganska få jämfört med hur mycket som jag läser, men jag supportar ändå med lite pengar...Jag prenumerar på de svenska Marvel-tidningarna och köper en TPB då och då, men det är sällan jag får tillgång till lösnummer...och dessutom är ju serier så dyrt att min ekonomi (jag går sista året på gymnasiet och då är det ju bara studiebidrag som gäller :( ) nog hade hindrat mig från att göra bekantskap med många av de "osäkra kort" som jag kommit att uppskatta något enormt...Nu blev det en liten utsvävning, men vad jag ville ha sagt var att jag kan läsa ungefär hur mycket text som helst, så länge som jag får det tryckt i handen, och slipper läsa det på datorn :D
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#279 Agentum

Agentum

Captain

• Members
  • 572 posts

Posted 13 April 2006 - 19:51

Jo, läsa på skärmen är ju lite jobbigare det håller jag med om.
Och jag var inte heller så rik när jag gick i plugget.

#280 Spidde

Spidde

Rear Admiral

• Members
  • 3,747 posts

Posted 14 April 2006 - 21:04

Jag läste nyss de två första numren av Marvel Zombies...Det var en rätt kul titel tycker jag...jag gillar såna här utflippade grejer, om de görs på rätt sätt, och inte går till överdrift...men det här ska ju bara bli fem nummer så det är lugnt. Det är rätt så kul att få se alla superhjältar som zombies som samarbetar för att hitta de sista människorna så att de kan mätta sig hunger...och när de har fått mat kan de tänka klart och blir känslosamma...Spider-man beklagar sig över att han har käkat upp Aunt May och MJ :D Hehe, vansinnigt är bara förnamnet...

last.fm Filmtipset

#281 Agentum

Agentum

Captain

• Members
  • 572 posts

Posted 15 April 2006 - 19:17

Jo det är en udda grej, men alltså jag tycker ändå inte att det är det bästa som hänt som många anser.
Men annorlunda det är det iaf, och zombies är ju inne igen verkar det som.

#282 Spidde

Spidde

Rear Admiral

• Members
  • 3,747 posts

Posted 15 April 2006 - 19:25

Jo det är en udda grej, men alltså jag tycker ändå inte att det är det bästa som hänt som många anser.
Men annorlunda det är det iaf, och zombies är ju inne igen verkar det som.

Än så länge (jag har bara läst 2 nummer, och jag vet inte om det finns fler...) känns det inte på något sätt som ett mästerverk, men småkul läsning är det i alla fall...

last.fm Filmtipset

#283 Agentum

Agentum

Captain

• Members
  • 572 posts

Posted 20 April 2006 - 14:13

Nu läser jag Alan Moores Supreme, fick tag i 2 trades billigt, skumt låg kvalitet i dem men de säger att Leifeld hade tappat bort orginalfilmerna till serien (ofattbar klantighet isf) så den är typ inscannad från tidningarna.

Det är en slags finurlig variant på silver age Superman egentligen, kul att läsa och inte så gravallvarlig som äldre grejor med Moore, egentligen likt Tom Strong fast med Superman i huvudrollen (ja eller Supreme då).

Synd att denna serie aldrig blev slutförd, tydligen rök Moore och Leifeld ihop, bla om pengar då Leifeld typ aldrig betalade när han skulle.

Det finns dock manus för mer än som gavs ut men det sket Leifeld i som den sopprot han är :D

#284 PredaBot

PredaBot

Rear Admiral

• Moderator
  • 2,983 posts

Posted 20 April 2006 - 17:33

Ja, läste dom första 2 numrena av Moores Supreme förra året och det var en småtrevlig känsla, tror säkert jag skulle gilla denna långt bättre än Miracle Man, som man blev lite traumatiserad av. Men har inte riktigt känt mig eggad nog att få tag i några fler nummer. :)

Supreme kommer ju tillbaks nu, men i Liefelds original-skepnad, hehe. :D Liefeld har legat och gottat sig och hållt på ett manus av Robert Kirkman i dryga 2 år som han inte betalade så särskilt bra för tydligen, och nu har han "äntligen" fått "tid" att börja knåpa på några sidor.

http://www.newsarama...?threadid=63185

#285 Agentum

Agentum

Captain

• Members
  • 572 posts

Posted 20 April 2006 - 18:58

hahahaha, det var en bra beskrivning av Miracleman, även om det är en fantastisk berätelse, speciellt för sin tid så är den ju av den motsatta "allt du vet om XXXXX är fel" och allt måste liksom byggas om i en mer vuxen stil.
Supreme är ju i stället att han tar gammla tokiga idéer som man ofta tycker är fåniga i serierna från den tiden och gör dem acceptabla och möjliga på nåt sätt, han river ju inte ner allt o börjar om.

Moore lär ha sagt att Superman idag är en kopia på äldre Superman när det kom upp frågor angående Supreme, och det har han rätt i.

Liefelds Supreme som fanns före Moores variant är en 90tals Superman (där musklerna har muskler) i princip rakt av, men så länge han inte hittat på storyn själv så kanske det inte blir så dumt.

#286 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 03 May 2006 - 23:43

Har just läst ut 100 bullets vol. 9: Stychnine lives. (Ännu en fyndig nummertitel) Så sjukt bra den här serien är! Allt vävs samman på ett sånt otroligt häftigt sätt. Med tanke på att den nu passerat Transmetroplitan i antal nummer kan man ju undra om det finns nån titel som hållit så genomgående hög kvalitet så länge med en och samma författare? Sandman? Jag tycker faktiskt att det här är bättre. (100 bullets kommer dessutom snart att gå om Sandman i antal nummer)

Nu börjar en lång plågsam väntan på nästa samling. :(

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter

#287 Dilly

Dilly

Lieutenant Junior Grade

• Members
  • 62 posts

Posted 09 May 2006 - 15:06

Jag läser just nu rätt många tidningar.. men mina favoriter är...

Teen Titans
Runaways
Young Avengers
Captain America
Batman-titlarna
Superman-titlarna (många DC titlar går att läsa OYL)
Ultimates

osv

Infinite Crisis va ju grymt bra! Dock misstänker jag starkt att Marvel kommer toppa det med sin Civil War.. Första numret av det är en stark indikation på det iaf...

#288 Agentum

Agentum

Captain

• Members
  • 572 posts

Posted 09 May 2006 - 16:12

Jag läste Runaways V1 18 nummer och visst det var ok men jag fattar inte vad alla har hojtat om, vad var det fantastiska egentligen?
Det var inte dåligt, men dock väldigt långdraget emellanåt och visst var det finurligt på slutet men själva huvudtanken med att ungarna konfronterade sina föräldarar är inte nåt nytt.

Marvel har inte den historiska bakgrunden som DC har, för 20 år sen hade DC en kris som de nu kan liksom jubilera på, men Marvel de hade typ Secret War :D
Det käns som de desperat måste hitta en egen kris för att få upp försäljningen.
Men visst DC har hittat på trams som Zero Hour och annat trams, fast aldrig så tätt som Marvel gjort nu.

#289 PredaBot

PredaBot

Rear Admiral

• Moderator
  • 2,983 posts

Posted 09 May 2006 - 17:29

Marvel har inte den historiska bakgrunden som DC har, för 20 år sen hade DC en kris som de nu kan liksom jubilera på, men Marvel de hade typ Secret War.
Det käns som de desperat måste hitta en egen kris för att få upp försäljningen.
Men visst DC har hittat på trams som Zero Hour och annat trams, fast aldrig så tätt som Marvel gjort nu.

Du är lite luddig nu, men antar att kontentan du vill få fram är att du anser att Civil War och själva idéen bakom är ett ytterst dåligt koncept eller något? :huh:

Självfallet måste Marvel på nåt vis svara på Infinite Crisis, men att det skulle vara fel att hitta på en ny solid anledning att skaka om i sitt universum tycker jag inte är nån dum idé alls. =) Recensionerna har överlag varit skapligt positiva, så jag antar att då nummer 2 kommer ut så borde det framgå om idéen och utförandet funkar eller ej.

Sen skulle man kunna göra en liten sorts poänglista iof, nummer för nummer, mellan Millar och Johns, då Civil War har avslutats och en grundlig skriptpoängs jämföring kan göras mellan dom så får man ju svaret på vem av dom som är finurligast så att säga. :D Ja, det låter lite löjligt, men det skulle nästan vara det ultimata testet för att avgöra vem av dom som är den mest begåvade författaren, och skulle kunna leda till mycket intressanta diskussioner tror jag.

#290 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 09 May 2006 - 17:31

Bah, Marvel gav ut mängder av bra serier för tjugo år sedan, och Crisis var väl också det enda som DC kunde konkurrera med typ. Börjar bli lite trött på det där argumentet med att DC har längre historia. Marvel har gett ut så mycket mer bra än Secret Wars.
*Hockey och superhjältar*

#291 TFels

TFels

Svarta hålet i galaxens centrum

• Moderator
  • 2,975 posts
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 09 May 2006 - 17:36

Jag tycker dessa crossovers och alla utdragna uppladdningar med speciella miniserier inför dem drar ner de reguljära tidningarnas kvalitet. Det är dessutom svårt att följa alltihop om man inte har en massa tid och pengar.

Nån liten "alla-mot-alla-serie" kan väl publiceras typ vartannat år. Och det utan att blanda in den övriga utgivningen. Och ska något göras om från grunden, låt det ske i varje tidning för sig då författaren finner det lämpligt.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#292 Agentum

Agentum

Captain

• Members
  • 572 posts

Posted 09 May 2006 - 20:33

Men det med det historiska djupet i DC är sant och inte så konstigt då de varit igång så länge med sina figurer.
Marvel har givit ut massor av bra serier även på 80-talet, tro inte att jag tycker nåt annat, jag ville bara säga att jag tycker de är lite för desperata att ha enorma crossovers just när DC har det, och flera på rad.
Fast crisis är inte det enda de kunde konkurrera med Marvel på 80-talet, långt därifrån, på 70-talet däremot gick de nästan under och fick lägga ner en massa serier.

Men DC nosar dem i häcken för första gången på jäkligt länge.

Det är föresten bra att de är så jämna, så det blir konkurrans och bättre serier, för det har det ju blivit över lag, få serier är ju så otroligt fula och dåliga som de kunde fara under tex 90-talet.
Kvaliteten käns jämnare på nåt sätt.

TFels jag håller med dig men sånt här säljer och de är vinstdrivande företag i första hand, även om inkomsterna av serier är en väldigt liten del för dem nu mera.

För att vara on topic så läser jag Supreme The Return av Alan Moore just nu, och även en bunt med gamla svenska Läderlappen jag köpte på en marknad nyligen.

Edited by Agentum, 09 May 2006 - 20:36.

#293 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 09 May 2006 - 20:56

Sålde inte Marvel mycket bättre än DC på åttiotalet? Läste iaf en artikel om Crisis, där de pratade om att den var gjord mycket med tanken att locka över lite Marvel-läsare också. Eftersom de dominerade rätt kraftigt i försäljningssiffror ändå.

Vad gäller crossovers så hr väl Marvel och DC ungefär lika många, och det är svårt att säga vem som var först och vem som "pressade" vem. Tror att båda förlag sporrar varandra, helt enkelt, som du ju är inne på själv. Sen att Avengers Disassembled och House of M t. ex inte var så bra, är en annan sak.

Men visst nosar DC Marvel i hälarna.

#294 Agentum

Agentum

Captain

• Members
  • 572 posts

Posted 09 May 2006 - 21:16

DC var i botten mot slutet av 70-talet men iom tex New Teen Titans (sålde faktiskt bättre än X-men den första perioden)och liknade började de gå bättre igen, och ju längre 80-talet går ju närmare kom de, men som du säger Marvel hade en mycket större andel av marknaden, och de hade ju bra serier.
Make mine Marvel, Marvel Zombie osv, de var stora men iom att de konkade i mitten av 90-talet så började det liksom om igen.

Crossovers drar läsare, alla vill kika på vad som är på gång, ibland är det riktigt dåliga idéer som man helst vill glömma ibland mindre dåligt.
Så säger jag för att jag inte kan komma på nån sån här stor crossover som är fantastiskt bra och ligger på min topplista över bra äventyr.(bästa är isf crisis on infinite earth för att den är smart skriven)
Men Secret wars tex tycker jag är junk även om Shooter var inblandad.

Inget att bråka om, men fy va många dåliga ideér båda företagen haft, zero hour, millenium, underworld unleashed, Bloodlines etc. igent är riktigt bra av det här imho :D
Eller när de desperat ville döda alla gamla hjältar och ersätta med yngre versioner, vilken flopp det blev.
Men de drog säkert in en del pengar för det.

#295 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 09 May 2006 - 21:28

Egentligen är det väl synd att kalla Infinite Crisis, Identity Crisis, Civil War och House of M för crossovers. För då ska de väl utspela sig i flera tidningar, och de var ju ändå "limited series". Sen har väl Marvel fortsatt sålt bättre än DC även från mitten av nittiotalet (inte säker där) och framåt? Marvel hade en stor period precis i början av det decennium vi är i nu. Men på senare år har DC börjat knappa in.

Tycker själv Secret War var bra på sitt charmiga vis, men så är jag också nostalgisk. Har aldrig läst Crisis, men den verkade väldigt genomtänkt.

#296 Dilly

Dilly

Lieutenant Junior Grade

• Members
  • 62 posts

Posted 10 May 2006 - 04:18

Egentligen är det väl synd att kalla Infinite Crisis, Identity Crisis, Civil War och House of M för crossovers. För då ska de väl utspela sig i flera tidningar, och de var ju ändå "limited series".

Jag tror det bara är fansen själva som valt att benämna det.. Det står ganska tydligt till att dessa titlarna var fristående, och de övriga titlar var tie-ins.. Det gick absolut att läsa samtliga dessa "mega-events" i deras respektive limited series.. Vissa tie-in titlar var dock mer insiktsfulla än andra såklart..Tydligare exempel finns inte än i Infinite Crisis då Superboy Prime går in i rampage-mode över Superboy och de övriga Titans..Det sköttes bra, men uppenbarligen eftersom Johns själv har hand om titeln :)

Men jag tror alla här måste hålla med om att dessa stora events behövs för att skapa en ny grund, och forma om Marvel/DC-världen då och då.. Detta görs ju också bäst om efterföljden hanteras ordentligt.. DC var i det närmaste nära med det med COIE.. Men även då fanns det lösa trådar som Zero Hour och andra titlar försökte behandla, och även nu senast IC...

Btw, Runaways är bra för att det handlar om personer man kan relatera till...De flertal "twists" man kan finna i tidningen.. Personerna i tidningen är färgstarka och alla ett av sitt slag.. Det går att fortsätta, men en annan viktig del med Runaways att det är ett av de bästa originalserierna på länge av Marvel..

Men som sagt, Agentum har en bra poäng.. ON topic :D

Vad tycker folket om Teen Titans nya line-up?
Hur tycker ni OYL står sig?

Jag glömde ju nämna att jag följer Kirkmans tidningar slaviskt, och då tänker jag främst på Walking Dead och Invincible.. Det har sagts förut tror jag, men gillar man superhjältar då bör man läsa Invincible..!

#297 Agentum

Agentum

Captain

• Members
  • 572 posts

Posted 10 May 2006 - 07:27

Jag har inte läst TT på länge, de som fanns bara för nåt år sen var en blek skugga av vad de än gång var, DC bäst säljande serie.
Invincible har jag läst första året eller nåt av, jag kommer skaffa nästa HC av den också, men Runaways tror jag får vara för min del.

Walking Dead var jättebra i början men segade ner nu när de är/var i det här fängelset allt för länge så jag har inte läst de 3 senaste nummren eller nåt.

Jag har inte läst en enda OYL ännu, mest för att jag inte följer nån av de tidningarna alls, som GA som är min favoritfigur har jag ledsnat ur på helt, jäkla dravvel bara, ut med han på bakgatorna och jaga bovarna där.
Allt som var dåligt med figuren, trickpilarna, löjliga sidekicks osv har de tagit tillbaka, nä tacka vet jag Grells GA det var grejor det.

Batman OYL låter dock intressant, en något mer sansad Batman käns rätt, den här mordiske tokskallen som varit ett bra tag är jag lite trött på.
Inte för att jag menar att han ska vara som på 60-talet, ett skämt, men lite lättsammare kan han allt vara.

Jag ligger ofta så där en 10 år efter i mycket och läser mest sånt som har fått goda vitsord därför är jag ofta helt borta på det senaste.

#298 PredaBot

PredaBot

Rear Admiral

• Moderator
  • 2,983 posts

Posted 10 May 2006 - 17:16

Batman OYL låter dock intressant, en något mer sansad Batman käns rätt, den här mordiske tokskallen som varit ett bra tag är jag lite trött på.
Inte för att jag menar att han ska vara som på 60-talet, ett skämt, men lite lättsammare kan han allt vara.

Nu har vi minsann hittat lite gemensam mark! :D Den Batman som ligger mitt emellan Millers galning och 60-talets larv är den version som jag gillar. :)

Tyckte för övrigt att Avengers Dissassembled var aningen bättre än HoM, även om jag bara läst några tie-ins titlar med HoM ( vill inte förstöra för mycket av svenska utgivningen).

ON topic, så har jag nyligen börjat läsa Moon Knight från Marvel, och efter första numret så verkar det rätt så lovande. Syns att Huston som skriver, gillar karaktären, och David Finch som ritar, börjar verkligen hitta sin form i den här serien. :)

#299 Agentum

Agentum

Captain

• Members
  • 572 posts

Posted 10 May 2006 - 20:19

Tja MK verkar vara körd i botten just nu, men han ska väl arbeta sig upp antar jag, en bra introduktion var #1 iaf för folk som inte vet vad han är (så många värdelösa varianter som har funnits).
Drömmen vore om Moench skrev MK igen, men det kan man glömma så man får väl hoppas på den här författaren och att de inte blandar in Avengers och en massa andra hjältar, en scitzofren manisk Spector med sina andra personligheter är vad MK är för mig allt annat är bara tramserier.

#300 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 10 May 2006 - 22:11

"Körd i botten", vet inte det, det beror väl på hur man ser det, men MK har inte haft någon tidning på bra länge vad jag vet. Han är väl knappast en av "A-hjältarna". Skulle vara intressant att läsa nya Moon Knight, i alla fall för manusförfattarens skull. David Finch tycker jag är överskattad och han behärskar bara ett ansiktsuttryck - det "skitnödiga"/arga.