Jump to content

Photo

Hoffes bildtråd

• Please log in to reply
662 replies to this topic

#276 Supertreck

Supertreck

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,113 posts

Posted 02 November 2007 - 01:09

Så bjuder jag på en bild här.
http://www.box.net/shared/5585djsdh0

#277 Hofling

Hofling

The Hoff

• Moderator
  • 3,277 posts

Posted 06 November 2007 - 01:12

Dina bilder får mig att tänka på en gammal tecknad film. Där en massa köksredskap och liknande blir lämnat i en sommarstuga och sen ger sig ut på jakt efter sina ägare.

Jag tror jag postat en äldre version av denna, gjorde en snabbkoll på tidigare sidor, men hittade inget. Nåja.
Hursom haver; En f.d. klasskamrat ville jag skulle rita en gubbe åt honom som skulle ha saker från både framtid och medeltid. Den är inte 100% klar än, men jag väntar på att få höra vad han tycker innan jag fortsätter på den. Här är resultatet (eller ja, här är version 2)
Posted Image
blixtarna är ganska snabbt ihopslängda, som synes :P

Min bildtråd - Min dA-sida - Min facebook-sida

>>Årets manlige medlem 2006<<

#278 TFels

TFels

Svarta hålet i galaxens centrum

• Moderator
  • 2,975 posts
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 06 November 2007 - 05:43

Hofling, du ritar bara bättre och bättre! Din utveckling är tydlig!
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#279 Hofling

Hofling

The Hoff

• Moderator
  • 3,277 posts

Posted 06 November 2007 - 16:58

Tackar Thomas, det är väldigt roligt att du tycker så! :)

Kommer ladda upp en bild på en av mina favoriter antingen senare ikväll eller nån gång under morgondagen.

#280 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 06 November 2007 - 17:11

snygg hofling. :) det han har i ena handen påminner mig lite om en Priors stav från SG-1. ^_^

Edited by GaterGirl, 06 November 2007 - 17:13.

Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#281 Hofling

Hofling

The Hoff

• Moderator
  • 3,277 posts

Posted 06 November 2007 - 17:29

Man får väl inspireras? :whistle:

Fick för övrigt hem How to draw comics the MARVEL way idag. boken och DVDn, så fram tills SG-1 börjar ska det nu gluttas på DVD och kluddras!

Edited by Hofling, 06 November 2007 - 17:30.

#282 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 06 November 2007 - 17:31

jovisst får man det. :)
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#283 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 06 November 2007 - 17:59

Jag tecknar en hel del för hand men har under en lång tid funderat på att antingen skaffa mig en scanner och scanna in mina bilder för att jobba vidare med dom via t.ex. Photoshop eller att skaffa mig en Deleter XP-Pen eller något liknande att arbeta utifrån. Någon som har lite tips på vad jag bör tänka på och vilken väg som verkar vara den rätta att gå?

Edited by Cartman, 06 November 2007 - 17:59.

#284 Hofling

Hofling

The Hoff

• Moderator
  • 3,277 posts

Posted 06 November 2007 - 20:22

Först och främst; ska du skaffa en tablet, så skaffa en WACOM. Pennan till dendär du har länkat ser väldigt stor och klumpig ut.
Min är för stor och klumpig för mig, och den verkar vara ca hälften så bred som XP-Pen.

Men det är ju klart. smakar det så kostar det. Jag vet att jag ska skaffa en Wacaom Intuos3 när jag har råd.

Anyhoo, bortsett från det så är en scanner ett plus till det med.

Vanligt nuförtiden är att man ritar upp på papper, scannar in och sen tuschar det digitalt, och sedan färglägger.
Jag brukar hoppa över tuschningen och gör så att linjerna framhävs mer med hjälp av Levels/Nivåer i Photoshop.

Sen finns det ju givetvis de som tecknar direkt via datorn med hjälp av en tablet.

Så för att runda av; Då du verkar inne på att rita direkt vid datorn, så tycker jag att du ska skaffa en tablet.
Då rekommenderar jag varmt WACOM, jag vet att det är ett märke som står för kvalité.

#285 TFels

TFels

Svarta hålet i galaxens centrum

• Moderator
  • 2,975 posts
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 06 November 2007 - 20:59

Jag har en Wacom. Är inte nöjd. Det räcker med att upplösningen är 200 dpi så fastnar pekaren fast man drar pennan. Plötsligt lossnar pekaren och far iväg och gör ett snett eller för långt streck. Datorn är bara ett år gammal och har 2 gig minne.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#286 Spidde

Spidde

Rear Admiral

• Members
  • 3,747 posts
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 06 November 2007 - 21:02

Jag är också sugen på en Wacom, men de är ju så jäkla dyra! :( Vad har du för modell och är du nöjd med den, Hofling?
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#287 Hofling

Hofling

The Hoff

• Moderator
  • 3,277 posts

Posted 06 November 2007 - 21:33

@TFels: Jag brukar arbeta i 300 eller ibland 600 dpi (fråga bara Predabot :P ). Jagh har aldrig haft något problem med att pekaren fastnar.

@Spidde; Jag har en Graphire3 Sapphire (Tror iaf att den heter så)
Posted Image

Fast jag skulle inte ha något emot en Intuos 3.
Posted Image
Går väl på 2000kr+. Beroende på hur stor yta man vill ha.

#288 Supertreck

Supertreck

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,113 posts

Posted 06 November 2007 - 22:19

Först och främst; ska du skaffa en tablet, så skaffa en WACOM. Pennan till dendär du har länkat ser väldigt stor och klumpig ut.
Min är för stor och klumpig för mig, och den verkar vara ca hälften så bred som XP-Pen.

Men det är ju klart. smakar det så kostar det. Jag vet att jag ska skaffa en Wacaom Intuos3 när jag har råd.

Anyhoo, bortsett från det så är en scanner ett plus till det med.

Vanligt nuförtiden är att man ritar upp på papper, scannar in och sen tuschar det digitalt, och sedan färglägger.
Jag brukar hoppa över tuschningen och gör så att linjerna framhävs mer med hjälp av Levels/Nivåer i Photoshop.

Sen finns det ju givetvis de som tecknar direkt via datorn med hjälp av en tablet.

Så för att runda av; Då du verkar inne på att rita direkt vid datorn, så tycker jag att du ska skaffa en tablet.
Då rekommenderar jag varmt WACOM, jag vet att det är ett märke som står för kvalité.

Du menar att jag nyligen har köpt grisen i säcken som köpt en ny ännu större i märket Trust ?
Jag tycker den känns jättebra. Förstår inte varför man måste ha batteri i pennan.
Det behöver man inte med en Wacom. Nu köpte jag en mycket större för att priset var så
otroligt lågt. Min förra som är en Wacom var ganska liten.

#289 Hofling

Hofling

The Hoff

• Moderator
  • 3,277 posts

Posted 06 November 2007 - 22:26

Från vad jag har läst på andra forum som jag besöker dagligen, så är Trust inte ett bra märke.
Men funkar den för dig så är det ju bra.

och jag vet inte hur det är med storlekar på dem. Jag tror att ju större desto bättre, då man har större ytor att arbeta på.
Min wacom är ganska liten den med, ca 13x9cm i rityta.

#290 Supertreck

Supertreck

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,113 posts

Posted 06 November 2007 - 22:36

Från vad jag har läst på andra forum som jag besöker dagligen, så är Trust inte ett bra märke.
Men funkar den för dig så är det ju bra.

och jag vet inte hur det är med storlekar på dem. Jag tror att ju större desto bättre, då man har större ytor att arbeta på.
Min wacom är ganska liten den med, ca 13x9cm i rityta.

Min Trust rityta är något lite större som en A4. Det känns bra. men när jag inte orka dra långa streck
så använder min lilla. Fint att fuska :)

Edited by Supertreck, 06 November 2007 - 22:37.

#291 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 07 November 2007 - 13:22

Tack för hjälpen Hoffe. Har du lust att länka till något bra ställe där jag kan köpa Wacom till ett bra pris.

Vilken typ av scanner passar bra till ändamålet?

Räcker Photoshop när man väl scannat in bilden och ska färglägga den, eller finns det bättre program att tillgå?

#292 Hofling

Hofling

The Hoff

• Moderator
  • 3,277 posts

Posted 07 November 2007 - 14:02

Det enda jag kan säga på rak arm om var man kan köpa en wacom är kjell & company, det var där jag köpte min. Men när jag uppgraderar så blir det antagligen en beställningsvara från nätet, vilken sida det blir vet jag inte än, men kolla www.pricerunner.se efter wacom.

Scanner vet jag inte riktigt faktiskt. Jag skulle tro att det går bra med vilken du vill. Den jag har nu har väl en 5 år på nacken, skulle jag tro, men den funkar för mig. Fast vill du försöka få det ultimata så ska du nog kolla på hur många dpi den kan klara, för att det du scannar in ska kunna få så bra bildkvalité som möjligt.

Photoshop räcker gott och väl för att färglägga. Sen finns det ju andra program givetvis.
en som jag håller koll på säger att han använder Corel Painter X för tuschningen (När jag kollat på en liten snabbfilm han lagt upp på youtube, så verkar man kunna snurra runt arbetsytan mycket enklare än i Photoshop, vilket underlättar för när man ska tuscha i vissa riktningar), och sedan färglägger i Photoshop.
Men jag skulle tro att det är mycket av en smaksak när det gäller program.

#293 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 07 November 2007 - 14:13

Hoffe du är en klippa! :)

Tack för hjälpen. Jag ska kolla runt lite efter ett bra pris på Wacom samt kolla upp om jag hittar en bra men inte alltför dyr scanner.

#294 Hofling

Hofling

The Hoff

• Moderator
  • 3,277 posts

Posted 07 November 2007 - 15:27

Roligt att jag kunde hjälpa till :)

Då jag går och velar på om jag ska spendera pengar på en snart eller vänta, så kollade jag upp vad för storlek åp plattan killen jag nämnde tiigare har. Som synes är A5 ganska stor:
Posted Image och den finns på pricerunner.se

#295 Supertreck

Supertreck

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,113 posts

Posted 07 November 2007 - 23:06

Den här då

http://www.box.net/shared/fhgh83htji

#296 Hofling

Hofling

The Hoff

• Moderator
  • 3,277 posts

Posted 10 November 2007 - 20:52

heh, ser ut som att "huvudenheten" tänker smyga fram och ge kannan en spark där bak.

Liten update; Har inte gjort någon fanart på SPidey på länge, så här är en ganska snabbt gjord en.

Posted Image

Och jag vet, hans högra ben/lår ser helt åt h-e ut.

Edited by Hofling, 10 November 2007 - 20:52.

#297 Hofling

Hofling

The Hoff

• Moderator
  • 3,277 posts

Posted 15 November 2007 - 02:18

Posted Image
En snabbskiss på en spidey-bild. ska testa att tuscha den helt och hållet digitalt i Painter IX.

#298 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 15 November 2007 - 06:45

Posted Image
En snabbskiss på en spidey-bild. ska testa att tuscha den helt och hållet digitalt i Painter IX.

Hans högra smalben är smalare än det vänstra. Egentligen borde det vara tjockare och foten större då det är närmare betraktaren än det vänstra utefter vinkeln på det benet. Hans bröstmuskler är också väldigt olika i storlek. Annars så var det sjysst.

#299 Hofling

Hofling

The Hoff

• Moderator
  • 3,277 posts

Posted 15 November 2007 - 11:29

Tackar Daniel. Det är sånt man inte märker när man sitter och skissar på nätterna. :P

ska åtgärda det så snart som möjligt

Edited by Hofling, 19 November 2007 - 23:47.
Typo

#300 Supertreck

Supertreck

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,113 posts

Posted 15 November 2007 - 13:47

Det beror väl på hur serietecknaren bedömer det hela hur mycket realistisk det ska vara?
Alla serier är ju inte så noggrann men väldigt snyggt och detaljrikt.

Edited by Supertreck, 15 November 2007 - 13:47.