Hoffes bildtråd
Posted 02 November 2007 - 01:09
Posted 06 November 2007 - 01:12
Jag tror jag postat en äldre version av denna, gjorde en snabbkoll på tidigare sidor, men hittade inget. Nåja.
Hursom haver; En f.d. klasskamrat ville jag skulle rita en gubbe åt honom som skulle ha saker från både framtid och medeltid. Den är inte 100% klar än, men jag väntar på att få höra vad han tycker innan jag fortsätter på den. Här är resultatet (eller ja, här är version 2)

blixtarna är ganska snabbt ihopslängda, som synes
Min bildtråd - Min dA-sida - Min facebook-sida
>>Årets manlige medlem 2006<<
Posted 06 November 2007 - 05:43
Posted 06 November 2007 - 16:58
Kommer ladda upp en bild på en av mina favoriter antingen senare ikväll eller nån gång under morgondagen.
Posted 06 November 2007 - 17:11
Edited by GaterGirl, 06 November 2007 - 17:13.
Posted 06 November 2007 - 17:29
Fick för övrigt hem How to draw comics the MARVEL way idag. boken och DVDn, så fram tills SG-1 börjar ska det nu gluttas på DVD och kluddras!
Edited by Hofling, 06 November 2007 - 17:30.
Posted 06 November 2007 - 17:31
Posted 06 November 2007 - 17:59
Edited by Cartman, 06 November 2007 - 17:59.
Posted 06 November 2007 - 20:22
Min är för stor och klumpig för mig, och den verkar vara ca hälften så bred som XP-Pen.
Men det är ju klart. smakar det så kostar det. Jag vet att jag ska skaffa en Wacaom Intuos3 när jag har råd.
Anyhoo, bortsett från det så är en scanner ett plus till det med.
Vanligt nuförtiden är att man ritar upp på papper, scannar in och sen tuschar det digitalt, och sedan färglägger.
Jag brukar hoppa över tuschningen och gör så att linjerna framhävs mer med hjälp av Levels/Nivåer i Photoshop.
Sen finns det ju givetvis de som tecknar direkt via datorn med hjälp av en tablet.
Så för att runda av; Då du verkar inne på att rita direkt vid datorn, så tycker jag att du ska skaffa en tablet.
Då rekommenderar jag varmt WACOM, jag vet att det är ett märke som står för kvalité.
Posted 06 November 2007 - 20:59
Posted 06 November 2007 - 21:02
last.fm Filmtipset
Posted 06 November 2007 - 21:33
@Spidde; Jag har en Graphire3 Sapphire (Tror iaf att den heter så)

Fast jag skulle inte ha något emot en Intuos 3.

Går väl på 2000kr+. Beroende på hur stor yta man vill ha.
Posted 06 November 2007 - 22:19
Först och främst; ska du skaffa en tablet, så skaffa en WACOM. Pennan till dendär du har länkat ser väldigt stor och klumpig ut.
Min är för stor och klumpig för mig, och den verkar vara ca hälften så bred som XP-Pen.
Men det är ju klart. smakar det så kostar det. Jag vet att jag ska skaffa en Wacaom Intuos3 när jag har råd.
Anyhoo, bortsett från det så är en scanner ett plus till det med.
Vanligt nuförtiden är att man ritar upp på papper, scannar in och sen tuschar det digitalt, och sedan färglägger.
Jag brukar hoppa över tuschningen och gör så att linjerna framhävs mer med hjälp av Levels/Nivåer i Photoshop.
Sen finns det ju givetvis de som tecknar direkt via datorn med hjälp av en tablet.
Så för att runda av; Då du verkar inne på att rita direkt vid datorn, så tycker jag att du ska skaffa en tablet.
Då rekommenderar jag varmt WACOM, jag vet att det är ett märke som står för kvalité.
Du menar att jag nyligen har köpt grisen i säcken som köpt en ny ännu större i märket Trust ?
Jag tycker den känns jättebra. Förstår inte varför man måste ha batteri i pennan.
Det behöver man inte med en Wacom. Nu köpte jag en mycket större för att priset var så
otroligt lågt. Min förra som är en Wacom var ganska liten.
Posted 06 November 2007 - 22:26
Men funkar den för dig så är det ju bra.
och jag vet inte hur det är med storlekar på dem. Jag tror att ju större desto bättre, då man har större ytor att arbeta på.
Min wacom är ganska liten den med, ca 13x9cm i rityta.
Posted 06 November 2007 - 22:36
Från vad jag har läst på andra forum som jag besöker dagligen, så är Trust inte ett bra märke.
Men funkar den för dig så är det ju bra.
och jag vet inte hur det är med storlekar på dem. Jag tror att ju större desto bättre, då man har större ytor att arbeta på.
Min wacom är ganska liten den med, ca 13x9cm i rityta.
Min Trust rityta är något lite större som en A4. Det känns bra. men när jag inte orka dra långa streck
så använder min lilla. Fint att fuska
Edited by Supertreck, 06 November 2007 - 22:37.
Posted 07 November 2007 - 13:22
Vilken typ av scanner passar bra till ändamålet?
Räcker Photoshop när man väl scannat in bilden och ska färglägga den, eller finns det bättre program att tillgå?
Posted 07 November 2007 - 14:02
Scanner vet jag inte riktigt faktiskt. Jag skulle tro att det går bra med vilken du vill. Den jag har nu har väl en 5 år på nacken, skulle jag tro, men den funkar för mig. Fast vill du försöka få det ultimata så ska du nog kolla på hur många dpi den kan klara, för att det du scannar in ska kunna få så bra bildkvalité som möjligt.
Photoshop räcker gott och väl för att färglägga. Sen finns det ju andra program givetvis.
en som jag håller koll på säger att han använder Corel Painter X för tuschningen (När jag kollat på en liten snabbfilm han lagt upp på youtube, så verkar man kunna snurra runt arbetsytan mycket enklare än i Photoshop, vilket underlättar för när man ska tuscha i vissa riktningar), och sedan färglägger i Photoshop.
Men jag skulle tro att det är mycket av en smaksak när det gäller program.
Posted 07 November 2007 - 14:13
Tack för hjälpen. Jag ska kolla runt lite efter ett bra pris på Wacom samt kolla upp om jag hittar en bra men inte alltför dyr scanner.
Posted 07 November 2007 - 15:27
Då jag går och velar på om jag ska spendera pengar på en snart eller vänta, så kollade jag upp vad för storlek åp plattan killen jag nämnde tiigare har. Som synes är A5 ganska stor:
och den finns på pricerunner.se
Posted 10 November 2007 - 20:52
Liten update; Har inte gjort någon fanart på SPidey på länge, så här är en ganska snabbt gjord en.

Och jag vet, hans högra ben/lår ser helt åt h-e ut.
Edited by Hofling, 10 November 2007 - 20:52.
Posted 15 November 2007 - 02:18

En snabbskiss på en spidey-bild. ska testa att tuscha den helt och hållet digitalt i Painter IX.
Posted 15 November 2007 - 06:45
En snabbskiss på en spidey-bild. ska testa att tuscha den helt och hållet digitalt i Painter IX.
Hans högra smalben är smalare än det vänstra. Egentligen borde det vara tjockare och foten större då det är närmare betraktaren än det vänstra utefter vinkeln på det benet. Hans bröstmuskler är också väldigt olika i storlek. Annars så var det sjysst.
Posted 15 November 2007 - 11:29
ska åtgärda det så snart som möjligt
Edited by Hofling, 19 November 2007 - 23:47.
Typo
Posted 15 November 2007 - 13:47
Alla serier är ju inte så noggrann men väldigt snyggt och detaljrikt.
Edited by Supertreck, 15 November 2007 - 13:47.