Jump to content

Photo

Fildelning

• Please log in to reply
466 replies to this topic

#276 rehnvall

rehnvall

Senior Commander

• Members
  • 380 posts

Posted 17 April 2009 - 22:27

Om vi ska använda domen som ett prediukat, borde alla som hyr ut/säljer motorstarka (snabba) bilar vara skyldiga till "hjälp till fortkörning".....men trafikdöda är nog inte lika stark lobby grupp som media industrin.

#277 Supertreck

Supertreck

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,113 posts

Posted 17 April 2009 - 23:43

Illegal är fortfarande illegal. Ju större spridning, ju större skada.

Jo men nu handlar inte det om det. Hur tar dom fast folk när det inte finns några
internetoperatörer bakom användarna och så kör man ett stort kollektivt trådlöst nätverk?

Varje användare är som en egen server som delar ut sökuppgifter på programfiler i ett stort
kollektivt trådlöst nätverk

I det här fallet baserar ju allt på att enkelt få tag på användarens ip och stänga av deras internet
Men ingenting nämns angående om egna uppsatta nätverk som t.ex trådlöst spridning.

Är det faktisk så enkelt att komma undan med illegal spridning? Så länge man inte kör internet så åker man inte fast?

#278 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 17 April 2009 - 23:50

Fy fan, det här j***a landet får mig att må illa :angry:
Medhjälp till illegal nerladdning? Ska vi kanske sätta dit posten också som är en världens största knarkkurirer? Eller alkoholtillverkarna som gör en omdömeslös så man mördar, våldtar och kör rattfull?

Vad trött man blir :angry:

Winter is Coming

#279 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 18 April 2009 - 08:26

Illegal är fortfarande illegal. Ju större spridning, ju större skada.

Jo men nu handlar inte det om det. Hur tar dom fast folk när det inte finns några
internetoperatörer bakom användarna och så kör man ett stort kollektivt trådlöst nätverk?

Varje användare är som en egen server som delar ut sökuppgifter på programfiler i ett stort
kollektivt trådlöst nätverk

I det här fallet baserar ju allt på att enkelt få tag på användarens ip och stänga av deras internet
Men ingenting nämns angående om egna uppsatta nätverk som t.ex trådlöst spridning.

Är det faktisk så enkelt att komma undan med illegal spridning? Så länge man inte kör internet så åker man inte fast?

Fildelning fanns även innan internet gjorde det spritt och var lika olagligt då (jag "hade en kompis" som beställde CD-skivor från en kille i Mjölby ett tag ;) ). Och det som delas i såna här dolda nätverk har ju antagligen hämtats via internet någon gång och kan då spåras. Hur och hur mycket det sedan sprids avgör bara allvarlighetsgraden. Misstänks brott har man rätt att göra husrannsakan och då kan man gå genom trafikloggar på den dator som använts och på så sätt nysta upp såna här nätverk. Trådlösa nätverk kommer att avgöras i nåt rättsfall framöver och jag tror inte heller att det kommer vara till fildelarens fördel.

@Walker och andra: jag tycker inte man behöver tappa tron på rättssamhället för det här, i så fall borde du gjort det för länge sen. Den här bristen har alltid funnits och kommer nog alltid att finnas, för det i Jönköping handlade om brist på bevisning. Tydligen var flickans vittnesmål det enda som kopplade henne till 42-åringen, och då faller det. Tyvärr. Och den "lilla människans" kamp mot stora organisationer har också - tyvärr - alltid varit orättvis i rättsamhället, för som alltid handlar det om pengarna bakom.
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#280 Forever Xena

Forever Xena

Warrior Princess

• Moderator
  • 10,223 posts

Posted 18 April 2009 - 09:07

Och den "lilla människans" kamp mot stora organisationer har också - tyvärr - alltid varit orättvis i rättsamhället, för som alltid handlar det om pengarna bakom.

Jo det vet jag, men det skal inte vara så, och jag blir illamående över et sådant här rättsystem.

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling

#281 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 18 April 2009 - 13:13

Nätleverantörer vill inte blockera | Inrikes | SvD

För att stoppa den olagliga fildelningen vill branschen att sajten Pirate Bay ska blockeras. Men svenska nätleverantörer säger blankt nej. Stockholms tingsrätts dom mot Pirate Bay stoppar inte verksamheten.

/.../

Vill dom censurera hela Internet eller...

Att vissa sidor blockeras är jag med på 100% men någon måtta får det väl vara. TPB har ju faktiskt även lagligt material på sin sida.
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#282 Supertreck

Supertreck

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,113 posts

Posted 18 April 2009 - 14:31

Marknaden får skylla sig själv som sätter så höga priser. Inte skulle väl priset vara värt att dela ut om ett dataspel
kostade 160kr? Men nu ligger dataspel runt 500 och 600kr. Tror marknaden att folk är rika och kan kasta 500kr
i mängder?

Dyra filmer för runt 200kr.

Räknas inte låginkomsttagare in i denna marknad? Tydligtvis inte som riktar sig till folk med riktigt bra lön
som kan kasta iväg 500kr hit och dit utan nån större förlust.
Superdyra program för några tusen kan de också köpa.

Ni måste ju förstå orsaken till varför folk fildelar illegalt. I så fall skulle ju det vara meningslöst.

#283 PredaBot

PredaBot

Rear Admiral

• Moderator
  • 2,983 posts

Posted 18 April 2009 - 21:48

Jodå Supertreck, det där vet ju alla vi sen tidigare. Det är väl snarare storbolagen som inte riktigt förstått det hela ännu.

#284 Chrille

Chrille

Senior Captain

• Members
  • 769 posts

Posted 18 April 2009 - 23:56

Mjo, det är ju en av de största orsakerna till varför folk envisas med att pirata.

#285 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 19 April 2009 - 00:02

Piratpartiet har nu fler medlemmar än Folkpartiet. :P
Support your local search and rescue unit - get lost.

#286 Chrille

Chrille

Senior Captain

• Members
  • 769 posts

Posted 19 April 2009 - 00:05

Läste det också. Verkar som gårdagen förargade många. :P

#287 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 19 April 2009 - 00:08

Det är oftast för dyrt att betala nästan 200 kr för en ny film eller 600 för ett nytt spel som kanske visar sig vara riktigt dåligt. Så många laddar först ned innan för att kolla om det är värt pengarna. Typ som att provköra en bil innan man köper den.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#288 Supertreck

Supertreck

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,113 posts

Posted 19 April 2009 - 04:05

Mjo, det är ju en av de största orsakerna till varför folk envisas med att pirata.

Men oj! Du tycks vara en höginkomsttagare som ser priserna inte så besvärliga.
Köper du spel och filmer lika mycket som mängden toalettpapper i månaden?

#289 Chrille

Chrille

Senior Captain

• Members
  • 769 posts

Posted 19 April 2009 - 11:22

Och du tycks dra för snabba slutsatser. :P

Jag är fattig student och det är sällan jag går och köper något. Jag är bland dem som tycker priserna skyhöga och absurda.

#290 TFels

TFels

Svarta hålet i galaxens centrum

• Moderator
  • 2,975 posts
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 19 April 2009 - 11:33

Det är oftast för dyrt att betala nästan 200 kr för en ny film eller 600 för ett nytt spel som kanske visar sig vara riktigt dåligt. Så många laddar först ned innan för att kolla om det är värt pengarna. Typ som att provköra en bil innan man köper den.

Bara man frågar om lov först, eller hur?

Jag är inte helt förtjust i detta att folk talar om film, musik och spel som om det var en rättighet. För om det är min rättighet att få en film så måste det vara någon annans skyldighet att förse mig med filmen, annars får jag ju ingen film. Alltså har jag inte rätt till att få filmer gratis oavsett priser. Däremot har jag rätt att göra film själv.

Att ta del av andras verk tycker jag varken är en rättighet eller en skyldighet, däremot ett privilegium. Och privilegier kan man inte kräva och det är heller inte något att bråka om. Har man inte råd med privilegier får man vara utan eller se till att få råd. Och nej, jag tjänar inte bra och jag har jättestora skulder.

Däremot bör man bråka om all denna övervakning som drabbar oss nu. Eller rättare sagt, som börjar drabba oss, för vem vet var det ska ta vägen? Det kan bli riktigt otäckt.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#291 Supertreck

Supertreck

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,113 posts

Posted 19 April 2009 - 12:51

Och du tycks dra för snabba slutsatser. :P

Jag är fattig student och det är sällan jag går och köper något. Jag är bland dem som tycker priserna skyhöga och absurda.

Du antyder ju som det som slätar över med en oberoende kommentar som att det inte drabbar dig.

Men folk här på forumet tycks ju vara paragrafryttare utan några egna åsikter för vad som
är rätt och fel rimliga priser. Är man dem som följer lagen så är ju övriga åsikter ointressanta när automatisk är
lagen som dominerar för allting.

Alla övriga åsikter har då ingen funktionalitet så länge man är den som inte låter sina egna åsikter ställas framför lagen.

Vilken funktionalitet har någons åsikt att priserna är för höga och samtidigt följer lagen?
Det lär ju inte bli någon debatt av det när denne låter lagen placeras framför alla åsikter.

Vad är i så fall avsikten för paragrafryttare att delta i denna tråd? Kan det vara för att hitta sina offer och läxa upp
utan några egna åsikten för de självklara bakomliggande faktorer?

Ni alla som är paragrafryttare. Föreslå ett annat sätt hur man visar en tydlig signal som konsument
att priserna är för höga? Det borde väl bli en tydlig markant signal med piratkopiering?

Men ni alla paragrafryttare kommer ju enbart för att tala om vad som är rätt och fel.
Men aldrig har ni kommit med förslag hur man skulle påverka priserna på lagligt sätt.

Se det hela som en konsumentstrejk en motståndsrörelse som vägrar att betala för orimliga priser.
Därför sprider folk det på nätet.

#292 TFels

TFels

• Moderator
  • 2,975 posts
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 19 April 2009 - 13:00

Se det hela som en konsumentstrejk en motståndsrörelse som vägrar att betala för orimliga priser.

Men det är ju ingen som tvingar dig att handla. Du får behålla dina pengar och problemet är löst.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#293 Chrille

Chrille

Senior Captain

• Members
  • 769 posts

Posted 19 April 2009 - 13:16

Du antyder ju som det som slätar över med en oberoende kommentar som att det inte drabbar dig.

Men folk här på forumet tycks ju vara paragrafryttare utan några egna åsikter för vad som
är rätt och fel rimliga priser. Är man dem som...

Inte alls, det var bara en kommentar om varför folk piratar. Sen om det är en fråga som drabbar mig eller inte behöver inte uttryckas i samma post då det inte var poängen.

Tror du får göra en ny tråd om paragrafryttare för övrigt, det är inget jag tror nån har lust att diskutera i den här tråden.

Edited by Chrille, 19 April 2009 - 13:18.

#294 Supertreck

Supertreck

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,113 posts

Posted 19 April 2009 - 13:34

Men det är ju ingen som tvingar dig att handla. Du får behålla dina pengar och problemet är löst.

Det är ju därför folk sprider det illegalt för att det är orimliga priser.
Varför sprider folk program illegalt i så fall?

#295 TFels

TFels

• Moderator
  • 2,975 posts
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 19 April 2009 - 13:49

För att de tror att det är en rättighet att ha program på sin dator. Och rättigheter måste ha rimliga priser. Men program på datorn är ingen rättighet. Inte ens datorn är en rättighet. Datorer och program är lyx och privilegier. Och för att skapa lyx och privilegier krävs en massa arbete. Så någon betalar i slutänden med sin tid och sitt arbete för att lyxen ska bli till. Nämligen den som gör programmet. Ett pris på lyx kan i princip vara hur högt som helst och ändå vara rimligt, eftersom lyx är onödigt.

Men vad har du för problem med att program och filmer är dyra? Det enda problemet är ju att du får avstå lyxen.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#296 Supertreck

Supertreck

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,113 posts

Posted 19 April 2009 - 16:49

För att de tror att det är en rättighet att ha program på sin dator. Och rättigheter måste ha rimliga priser. Men program på datorn är ingen rättighet. Inte ens datorn är en rättighet. Datorer och program är lyx och privilegier. Och för att skapa lyx och privilegier krävs en massa arbete. Så någon betalar i slutänden med sin tid och sitt arbete för att lyxen ska bli till. Nämligen den som gör programmet. Ett pris på lyx kan i princip vara hur högt som helst och ändå vara rimligt, eftersom lyx är onödigt.

Men vad har du för problem med att program och filmer är dyra? Det enda problemet är ju att du får avstå lyxen.

Du tycks vara en laglydig person. Vad enkelt för dig att släta över när det inte tycks drabba dig så värst.

Folk fildelar ju för att priserna är för höga och gör det som protest

Men du tycks ju vara omotiverad att diskutera när du avhyser allt så enkelt.
Det är en bristfällighet som ni tycks ha som viftar med lagen att inte kunna leva er in
i andras situationer.

Detta tyder på att du saknar erfarenhet.
Du kan omöjligt yttra dig över detta när du inte har gett dig in i dilemmat och bekantat dig
eftersom du varken har något att uttala dig för eller emot.

Du kommer med påstående. Kan du hänvisa till andra forum där folk har sagt så
att de anser ha rätt att tanka ner dyra program och annat? Med många andra som är emot.

Det låter ju ologisk för det här har ju faktisk bakomliggande orsaker.

#297 TFels

TFels

• Moderator
  • 2,975 posts
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 19 April 2009 - 17:36

Hur drabbas du när du inte får tanka ner?
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#298 Supertreck

Supertreck

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,113 posts

Posted 19 April 2009 - 18:35

Hur drabbas du när du inte får tanka ner?

Måste jag repetera samma sak igen. Folk tankar ju ner för att det är för höga priser
bla bla läs ovanstående inlägg osv uppåt.

Detta har inget med att inte få tanka ner.

Det tycks bli antiklimax att upprepa samma sak varenda gång. Har du inga andra kommentarer
så har vi inte nåt fram till något alls.

#299 TFels

TFels

• Moderator
  • 2,975 posts
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 19 April 2009 - 19:44

Jag tror jag missförstod dig. Du menar att vi drabbas av de höga priserna. Det gör att vi inte får tillgång till så mycket musik. Och ja, jag håller med. Priserna är för höga. Har vi förstått varandra rätt så här långt?
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#300 Forever Xena

Forever Xena

Warrior Princess

• Moderator
  • 10,223 posts

Posted 20 April 2009 - 08:06

jag skal byta til denne internetleverandör

http://alltele.se/Pr...hlagstiftningen

Jag är inte helt förtjust i detta att folk talar om film, musik och spel som om det var en rättighet. För om det är min rättighet att få en film så måste det vara någon annans skyldighet att förse mig med filmen, annars får jag ju ingen film. Alltså har jag inte rätt till att få filmer gratis oavsett priser. Däremot har jag rätt att göra film själv.

Det er helt korrekt, jag är också beredd att betale en rimlig summa. Jag använder internetkanalen för at hitta serier jag vill ha. Verkar serien bra, köpar jag boksen. Jag har köpt flera boxar av den anledning, även köpt en del filmar, nu vill jag ha filmen Twilight.

Det jag inte gillar med den här dom er orättvisan och hånet mot menneskor som er mördad, voldtagen etc och som inte får rättvisa för det, medans en bransch får sådanna ohyrliga summar og hård dom för what ? där finns ingen annan bransch som har samma rättigheter som nu film/musikbranschen nu har. Det kan inte tillåtas.

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling