Indiana Jones 4 - the Kingdom of the Crystal Skull
Posted 22 May 2008 - 21:25
Posted 23 May 2008 - 00:15
Håller med. Karen Allen, Harrison Ford och Shia LaBeouf har en fantastisk kemi i filmen.Jag måste lägga till att filmen VERKLIGEN LYFTER när Marion (Karen Allen) gör entré i filmen. Helt underbart karaktär och hennes skådespel mot Harrison Ford och Shia LaBeouf är klockrent. Hon har nästan hela tiden ett leende på läpparna som kan få vilken hjärtlös människa som helst att kapitulera. Jag gillar även att Marion och Indy finner varandra igen och att dom gifter sig i slutet av filmen. Ett helt klart lämpligt slut om det nu visar sig bli sista filmen för dessa karaktärer.
Bra slut också med att Indy och Marion gifter sig. Det är mycket passande fortsättning för Indy och de lyckades dessutom nästan bokstavligt "pass the hat".
Henry "Mutt" Jones III Williams lyckades de verkligen med att etablera som huvudkaraktär. Han börjar som sidekick men blir sedan en huvudroll. Fäktnings scenen mellan bilarna var riktigt jäkla bra. Nog bästa i hela filmen.
Shia LaBeouf är en fantastisk skådespelare och han var ju knappast sämre här.
När det gäller Cate Blanchett så tycker jag tvärt om att hon övertygade väldigt mycket. Ärligt talat, jag slutade se henne som Cate Blanchett och såg henne som karaktären istället. Mycket bra. Hon var verkligen Irina Spalko.
De andra skådespelarna ska ha sagt att Cate Blanchett var Irina Spalko under hela inspelningen (även när de inte filmade) och vägrade umgås med de andra skådespelarna och att de var mycket förvånande när de träffade henne efter all inspelning var klar och såg att hon igentligen var en totalt annorlunda person privat.
Harrison Ford var i toppform. Det syntes att han fortfarande gjorde de flesta stunten själv och lika bra.
Och så Aliens... mycket överaskande. Hade aldrig på alvar väntat mig det men det passade förvånande bra. Mycket tackvare att Aliens, Crystalskull och högteknologi är mycket sammankopplad med Maya-mytologin och passar på så vis. Dessutom känns det rätt att Indy var inblandad i Roswell och att nu verkligen har sett allt.
Dessutom, Aliens är mycket närmare verkligheten än de Gudar som visat sig existera i tidigare filmer.
Dock tycker jag att det var onödigt att förklara en massa i slutet om vilka varelserna var. Det hör inte till Indy att får det serverat sådär. Men troligen ville de klargöra att de INTE kom från Rymden eftersom en hel del folk är alergiska mot "rymdvarelser".
Men de lyckades behålla mystiken genom att göra varelsen väldigt mystisk, kraftfull och magisk.
Mycket bra, en av de bästa. Den slår inte Last Crusade men kommer inte heller för långt bakom.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 23 May 2008 - 08:12
The original Indiana Jones: Otto Rahn and the temple of doom

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.
»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)
Posted 23 May 2008 - 11:46
Posted 23 May 2008 - 11:53
Visserligen har recensionerna i Svt och Aftobladet redan avslöjat för mycket som Mutts identitet, atombomben etc...och det första man läser när man går in här är Cartmans avslöjande om bröllopet. Tack så jävla mycket
![]()
![]()
Finns det överhuvud kvar några överaskningar för oss som inte varit på bio?
Nåja får skylla mig själv som läser recensioner, ser på tv osv. Fast visst ger recensenter alldeles för mycket info ibland
Till nästa "viktiga" film ska jag vara betydligt mer restrektiv med spoilers, inte tjuvkika på bilder från The hobbit osv.
En målsättning i allfall...
Jaaa du, man kan ju alltid prova med att undvika att över huvud taget gå in i trådar om man inte vill veta något om filmen i förväg. Min text skrevs dessutom när filmen hade premiär och vad jag vet så är det väl fritt fram att skriva om den då. Samma sak gäller spoilerdelen av forumet. Filmer/TV-Serier ligger där av en anledning som man ganska lätt kan räkna ut själv, vill man inte veta något är bästa medicinen att låta bli att läsa trådarna.
Nästa gång kan du även prova att använda något annat ord än jävla i samband med svar till mig. Du har ingen som helst anledning att vara oförskämd.
Håller med. Karen Allen, Harrison Ford och Shia LaBeouf har en fantastisk kemi i filmen.
![]()
Bra slut också med att Indy och Marion gifter sig. Det är mycket passande fortsättning för Indy och de lyckades dessutom nästan bokstavligt "pass the hat".![]()
Henry "Mutt" Jones III Williams lyckades de verkligen med att etablera som huvudkaraktär. Han börjar som sidekick men blir sedan en huvudroll.
När det gäller Cate Blanchett så tycker jag tvärt om att hon övertygade väldigt mycket. Ärligt talat, jag slutade se henne som Cate Blanchett och såg henne som karaktären istället. Mycket bra. Hon var verkligen Irina Spalko.
Jag försökte göra samma sak men lyckades inte lika bra som dig. Förhoppningsvis är det en karaktär som lyfter med tiden för mig.
Harrison Ford var i toppform. Det syntes att han fortfarande gjorde de flesta stunten själv och lika bra.
Jag tycker att han till en början kändes lite ringrostig för att sedan mer och mer komma in i rollen som äventyrare. Precis vad jag ville se faktiskt. Det hade känts väldigt lustigt om han INTE hade åldrats en aning sedan dom andra filmerna. Perfekt lösning IMO.
Men de lyckades behålla mystiken genom att göra varelsen väldigt mystisk, kraftfull och magisk.
Mycket bra, en av de bästa. Den slår inte Last Crusade men kommer inte heller för långt bakom.
Jag håller med dig. Den var väldigt mystisk. Jag tilltalas även av dess design, mycket läcker.
Jag vet inte hur jag ska ranka filmerna men den är inte lika bra som dom tidigare filmerna. Säger som dig, den är inte långt bakom dom i alla fall.
Edited by Cartman, 23 May 2008 - 11:55.
Posted 23 May 2008 - 12:01
"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower
"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin
Posted 23 May 2008 - 12:17
Vill ni inte veta någonting om filmens handling i förväg behöver ni väl inte läsa tråden? Man kan ju ganska enkelt räkna ut att recensioner, tankar och funderingar kring filmen kommer börja strömma in när filmen väl har fått premiär. Varför ska vi sitta och spoilertagga allting och tänka "vad kan jag skriva, vad kan jag inte skriva"?
Det är så jag ser spoilerdelen och icke spoilerdelen av forumet. Har en tråd väl flyttats så kan man räkna ut att det kommer förekomma spoilers i trådar och vill man inte veta någonting kan man vänta med att läsa tråden tills man sett filmen själv, eller vad det nu rör sig om.
Eller gör ni samma sak när ni ska läsa en recension? Läser recensionen först och sedan stör er på att recensenten avslöjar lite för mycket, blir sura och mailar honom/henne och klagar på att han/hon troligtvis förstörde den framtida filmupplevelsen för att ni SJÄLVA valde att lästa recensionen?
Som sagt, det finns ett enkelt sätt att undvika detta. Vill man inte veta någonting behöver man inte heller läsa artiklar, foruminlägg, recensioner, spoiler, se på bilder, titta på filmklipp och så vidare. Vill ni inte veta någonting om filmen i förväg förstår jag inte varför ni går in i denna tråd och läser den över huvud taget.
Ser ingen som helst anledning att sitta och censurera mina egna åsikter bara för att vara någon annan till lags. Tycker det är upp till var och en att avgöra vad man vill veta eller inte veta och inte skylla på någon annan.
Edited by Cartman, 23 May 2008 - 13:00.
Posted 23 May 2008 - 13:18
I övrigt trodde jag att det var ganska "safe" att gå in i den här tråden 19:00 även om det var premiärdatum. Vanligen brukar biofilmer börja ca 18:30-19 eller 21:00 osv, trodde inte någon hunnit se själva filmen. Detta hade uppenbarligen du lyckats göra, känner du någon biografmaskinist eller? Självklart ska man kunna prata av sin glädje kring en ny filmupplevelse...men varför inte använda spoilertaggar..åtminstone när filmen är så pass ny på bioreportoaren som några timmar.
Edited by Walker, 23 May 2008 - 13:22.
Posted 23 May 2008 - 14:19
I övrigt trodde jag att det var ganska "safe" att gå in i den här tråden 19:00 även om det var premiärdatum. Vanligen brukar biofilmer börja ca 18:30-19 eller 21:00 osv, trodde inte någon hunnit se själva filmen. Detta hade uppenbarligen du lyckats göra, känner du någon biografmaskinist eller?
Sådär, då har jag köpt biljett.
Torsdag 22/5, Filmstaden 1 Linköping, 15:30, Rad 6 Stolsnr: 122
Självklart ska man kunna prata av sin glädje kring en ny filmupplevelse...men varför inte använda spoilertaggar..åtminstone när filmen är så pass ny på bioreportoaren som några timmar.
Klart man kan, dock ser jag ingen anledning till att göra det. Min avsikt är inte att medvetet spoila någon men om filmen har haft premiär så tycker jag det är fritt fram att skriva som man vill. Blir bara en massa extra jobb med att spoilertagga en text eller försöka ge sig på att skriva en spoilerfri text. För mig känns det rätt givet att om man inte vill veta någonting om en viss film så ska man inte ens ge sig in i en tråd då man vet att det är premiärdag, risken för att man springer på spoilers är ju då högre än vanligt.
Men vi har alla olika sätt att tolka saker och ting på.
Posted 23 May 2008 - 16:43
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 24 May 2008 - 22:25
I en spoilertråd så gäller det i stort sett nyheter och sånt. Är det någon som sett filmen innan premiärdatum här Sverige så gäller det ha lite sunt förnuft och då kanske spoilermarkera sina kommentarer. Men så fort den har haft premiär här i Sverige är det fritt fram att skriva öppet om filmen.
Indiana Jones and the Kingdom of Angry Communists
In a case of life immitating art, Indiana Jones really has pissed off the Russians.
Communist Party members in Russia want to ban Indiana Jones and the Kingdom of the Crystal Skull from local theaters, calling it anti-Soviet propaganda that distorts history.
The action-adventure blockbuster is set in 1957 and finds everyone's favorite aging archeologist (Harrison Ford) racing against an evil, Russian KGB agent (Cate Blanchett) to track down a legendary skull with other-worldly powers.
"It's rubbish," said Sergei Malinkovich, a leader for the St. Peterburg Communist Party. "In 1957 the communists did not run with crystal skulls throughout the U.S. Why should we agree to that sort of lie and let the West trick our youth?"
Another angered Soviet even wants to ban the movie's stars from entering Russia.
"Harrison Ford and Cate Blanchett [are] second-rate actors, serving as the running dogs of the CIA," the communist member wrote on a blog. "We need to deprive these people of the right of entering the country."
We'd laugh... but, seriously, we don't want Communists coming after us, too.
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005
* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<< >>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<
Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.
...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.
...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.
Posted 26 May 2008 - 12:21
Karen Allen repriserar rollen som Marion men hon får ju knappt göra någonting i filmen. Ett par vassa repliker här och där men snacka om att missa tillfället att spinna vidare på hennes karaktär lite till. Cate Blanchett var riktigt vass som Irina, John Hurt som Ox var en riktigt bra spelad roll, påminner lite om den han gjorde i The Skeleton Key. Lite mer tveksam är jag till valet av Ray Winstone som karaktären Mac. Tycker han överdriver hela sin karaktär så att det blir jobbigt i längden.
Handlingen med aliens var riktigt bra och mycket trovärdig, en hel del folk verkar ha svårt för den biten och gnäller friskt på nätet om den delen. Tycker den passar bra, är intressant och ska jag vara ärlig så behövdes den för att ta Indiana Jones ett steg åt rätt håll. Har svårt att se vilken annan typ av handling som man kunde ha valt och använt för att göra filmen bra. Det finns inte så mycket att ta på egentligen.
En sak som jag reagerade på, lite negativt dessutom, var att Indiana Jones använder sin piska för lite i filmen. Den är hans signum och det är bara ett fåtal scener som han hade användning av den. Det var riktigt trist. En annan sak jag tänkte på var att alla filmerna i serien brukar ha någon form av "äckelscener" med insekter eller andra djur. Här hade man animerade myror. Riktigt uselt och inte alls lika bra och effektivt som i tidigare filmerna.
Trots dom fåtal missar man gör med filmen så är jag mer än nöjd.
Posted 26 May 2008 - 12:32
Posted 26 May 2008 - 12:42
Edited by Darth Sidious, 26 May 2008 - 12:42.
Posted 26 May 2008 - 12:55
Posted 26 May 2008 - 20:14
Blockbustersäsongen är igång på allvar, och kan man spelets regler behöver man inte bli besviken. Reglarna är: hoppas inte på djup, originalitet, bra skådespelarinsatser och intressant story. Förvänta er istället ingenting utöver simpel underhållning. Har man den inställningen funkar blockbusterfilmerna rätt bra. Ibland i alla fall. Den här filmen är helt OK även om jag var väldigt skeptisk de första 20 minuterna. Sen dök Shia LaBeouf upp och började briljera. Han är filmens stora behållning och lyfter filmen ordentligt. Jag tycker filmen är underhållande och småkul och man blir smått nostalgisk, men jag kommer inte tänka på den någon längre tid. En kul grej med filmen är att storyn nästan rakt av är plankad från det klassiska Tintin-albumet Plan 714 till Sidney. Detta tror jag inte är omedvetet gjort av Spielberg, han ska ju göra ett par Tintin-filmer såsmåningom och det har var en schysst vinkning åt Tintin-fansen. Tror också Spielberg såg det här som en liten chans att göra inte bara en uppföljare till Indy-filmerna utan också till hans gamla film Närkontakt av tredje graden. En annan kul grej är ju att Cate Blanchetts karaktär är sjukt lik Andrea Reuter, programledaren för Filmkrönikan. Jag hade inga som helst förväntningar på den här filmen och tycker ändå att den var rätt skön. Värd en trea men inte mer.
last.fm Filmtipset
Posted 26 May 2008 - 20:20
Filmen var riktigt bra, den var var verkligen i samma anda som de gamla och var ungefär lika bra som dom. Tyckte den var bättre än De Fördömdas Tempel i alla fall. Harrison Ford var ju grymt bra som vanligt, han har verkligen åldrats med värdighet och är minst lika grym actionhjälte som tidigare. Att Karen Allen som Marion Ravenwood från första filmen dyker upp igen är också helt rätt. Bästa rollprestationen förutom Ford är ju självklart Cate Blanchett som kommunistbitch, jävligt bra. Fanns visserligen vissa besvikelser, rent storymässigt, särskilt slutet. Det förstör inte filmen eftersom det passar in (inte bara i filmen utan också i tidsandan, den utspelas ju 1957) men det känns ändå lite... meh. Sen blev jag lite besviken på antalet CGI (dataeffekter) som användes, det var snygga effekter men ändå.
Men en helt klart bra popcornrulle med grymma rollprestationer!
Chris Claremont, Scott Lobdell, Fabian Nicieza, Grant Morrison och Joss Whedon skriver X-Men BÄST!
"I caught a glimpse now it haunts me"
Posted 27 May 2008 - 16:03
Posted 28 May 2008 - 06:52
last.fm Filmtipset
Posted 28 May 2008 - 11:49
Posted 28 May 2008 - 11:50
I alla fall, såg filmen igår och jag gillade den. UFO-delen kändes lite otypisk, även om det funnits oförklarade saker tidigare så var inte utomjordingar direkt tillhörande det jag skulle tillskrivit det hela. Det stack lite i ögonen, men jag tycker ändå inte att det störde tillräckligtmycket. Vad som däremot störde var Cate Blanchetts peruk. Hu så ful den var. Frisyren i sig var det inget fel på, men på Blanchett? Nej, nej, nej... Såg hemskt overkligt ut.
Jag gillade karaktären Mutt och även om jag kände till både hans ursprung och Marions medverkan så blev de ändå tillräckligt mycket av en chock. Båda visade sig vara rätt kompetenta - Marion med sina förkunskaper och Mutt som appojken med kniven.
Jag tyckte det hela började bra, även om atombomben inte direkt kändes Indy heller. Däremot så tyckte jag humorn gjorde det. Fanns gott om Indy-situationer på så sätt tycker jag och det gjorde att ma snabbt blev varm i filmen. Överlag, spännande, medryckande och rolig - precis som en Indy-film ska vara.
Betyg: 8/10 eller 4/5.
»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«
Posted 28 May 2008 - 12:08
Mutt kände jag att jag inte riktigt helt gav en chans kanske, var inte så förtjust i Shia i Transformers, kan inte riktigt förstå varför alla är så galna i honom nu, och dessutom ryktena om att han med sikt skulle ersätta Indy...det skulle inte alls vara lika roligt med en Indyfilm om Indiana själv har en mer tillbakadragen roll som det har spekulerats om. Acceptera inga subsitut!
Posted 28 May 2008 - 23:27
Indiana Jones – full av misstag
Nya filmen toppar årslistan
"Indiana Jones och kristalldödskallens rike" är en stor publiksuccé.
Men uppmärksamma biobesökare har redan upptäckt över 40 misstag i filmen.
Det innebär att "Indiana Jones" är den film som har flest misstag hittills i år. Återigen kung av topplistorna – men på ett mindre smickrande sätt.
Hittills har uppmärksamma biobesökare upptäckt 47 misstag som de rapporterat till hemsidan Moviemistakes.com.
Fel antal stjärnor
Det handlar om glapp i kontinuiteten och historiska felaktigheter, skriver contactmusic.com. I en scen är Indiana Jones skjorta först instoppad i byxorna, sedan fritt hängande utanför. Vid ett tillfälle har den amerikanska flaggan ett inkorrekt antal stjärnor.
– Alla filmer som utspelar sig i historisk tid utsätter sig för en risk förutom alla vanliga kontinuitetsmisstag, säger hemsidans ägare Jon Sandys.
– Dessutom finns det så många Indiana Jones-fans som kommer att granska filmen extra noga.
"Iron Man" är tvåa på 2008 års lista med 15 felrapporter.
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005
* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<< >>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<
Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.
...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.
...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.
Posted 29 May 2008 - 20:15
Men det jag märkte var en del helt otroligt kul saker som t.ex. Atomic Café, hänvisning till Star Wars och Han Solo, American Graffiti, Marlon Brando.
Jag gillade filmen väldigt mycket. Om man ser på Spielbergs senaste filmer i allmänhet har de varit väldigt dystra men den här filmen är ju fylld med glädje. Här har vi på alla vis en äkta Popcorns rulle. Förväntningarna var inte så höga och på detta vis blev jag positivt överraskad.
En annan sak man har hängt upp sig på som jag inte riktigt gillar är användandet av CGI. OK jag håller med om att Tarzan-scenen var urflöntig men den fyllde sin funktion. Min dottar var väldigt stolt när hon märkte hänvisningen till just Tarzan filmen. "Det är ju precis som i dina Tarzan DVD:n" sade hon.
Är det något jag tänker gnälla på så är det myrorna. Visst har det i varje Indiana Jones film funnits små kryp i mängder men den här var litet onödig. Kunde ha gjorts bättre. Men 4/5 popcornspåsar får den nog.
Posted 29 May 2008 - 20:19