Jump to content

Photo

Battlestar Galactica - Miniserien & Säsong 1

• Please log in to reply
301 replies to this topic

#276 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 14 April 2010 - 20:12

Eftersom Synon petat på mig kommer nu min recension av miniserien. Jag återvänder formatet från mina Cleopatra 2525-recensionersom XC grävde fram nyligen.

#1.00 - BATTLESTAR GALACTICA - MINISERIEN

Adama: The Cylon War is long over, yet we must not forget the reasons why so many sacrificed so much in the cause of freedom. The cost of wearing the uniform can be high, but... sometimes it's too high. You know, when we fought the Cylons, we did it to save ourselves from extinction. But we never answered the question "Why?" Why are we as a people worth saving? We still commit murder because of greed and spite, jealousy, and we still visit all of our sins upon our children. We refuse to accept the responsibility for anything that we've done, like we did with the Cylons. We decided to play God, create life. And when that life turned against us, we comforted ourselves in the knowledge that it really wasn't our fault, not really. You cannot play God then wash your hands of the things that you've created. Sooner or later, the day comes when you can't hide from the things that you've done anymore.

Handling: En bräcklig fred mellan människor och cyloner har varat under många år. Mänskligheten har vaggats in i en falsk självsäkerhet, men nu är cylonerna tillbaka för att utkräva sin hämnd.

Recension: Jag har inte sett något av den tidigare serien så jag är rätt ospoilad om vad som är premissen då jag ser miniserien. Detaljer som "Men Starbuck ska vara man!" är inte något direkt jag hakar upp mig på. Istället dras jag in i en fascinerande värld där en långsam presentation av världen sker och den är intressant rätt igenom. Man får en god insikt i vad som varit och hur hopplöst föråldrad Galactica är, när hon presenteras i miniseriens början som ett blivande museum. Det sänder därför en tydlig signal när det visar sig vara Galactica som är skeppet som överlever och blir mänsklighetens främsta hopp. Här är det inga färskingar med ny uppdaterad teknologi som gäller: här är det gammal hederlig erfarenhet. Det är ett tema som återgår i pensionsfärdiga Captain Adama och hans nedsupna XO Tigh. De är gamla ärrade veteraner som sett sina bästa dagar i militären, övervintrare från kriget med cylonerna. Just deras historia ger dock en god trovärdighet till att hålla samman besättningen i krissituationen.

Men de är inte felfria. Tigh är som sagt var nedsupen och proviserar den hetlevrade stjärnpiloten Starbuck till att begå tjänstefel. Det här är för övrigt ett tema: Starbuck är alldeles för hetlevrad, Adama lever i förnekelse om sin sons död medan hans andra son, Apollo, lider av avsky för sin far - bara för att nämna några exempel. Det kanske bästa beviset på att personerna i Battlestar Galactica alla har någon nackdel är geniet Dr. Gaius Baltar (James Callis). Han är ett geni som omedvetet blir delaktig i mänsklighetens förintelse. Inte förrän det är för sent inser han vidden av sitt handlande. Callis som gestaltar Dr. Baltar lyckas förmedla både dekadens, förtvivlan, skräck och auktoritet under hela miniserien. Han har en stor spännvidd på känsloregistret och håller definitivt jämna steg med de mer respektabla kollegorna i James Olmos (Captain Adama) och Mary McDonell (Roslin). De är riktigt tunga skådespelare som verkligen ger trovärdighet i sina roller.

Dock är det just den breda skildringen av personerna ombord på Galactica och hur de hanterar krisen som de råkar ut för som fångar mig. Inte effekterna eller inte rymdskeppen - det är bara fernissa - utan det är människorna och deras öde vad de ska göra efter krisen som blir det slår an för mig. Jag är fångad, utan chans att till reträtt eller flykt.

Bästa scen: Boomer (Grace Park) och Helo(Tamoh Penikett) har kraschlandat på Caprica och har ett lotto vilka som ska räddas, då en blind kvinna frågar Dr. Baltar vad hon har för nummer. Han överväger om han ska ta lotten, men tvekar. Då Helo känner igen honom blir han dock snabbt bestämd över att hon ska räddas. Helo offrar dock sin egen plats för att Dr. Baltar ska få med, vilket knappast gör Boomer glad. Scenen är stark och får de tre skådespelarna att skina, främst Callis som verkar manifesterar komplexiteten i Dr. Baltar. Troligen var det i den här scenen som jag verkligen fastnade för rollen.

Betyg: 4/5.
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#277 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 15 April 2010 - 00:19

Äntligen :thumbsup: Bra skrivet. Du fortsätter väl nu när du ändå är igång?

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#278 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 15 April 2010 - 04:31

Jag är lite seg att komma igång bara (s¨mycket som ska skrivas... :P), men visst. När jag ser mer kommer fler recensioner. Promise!

Jag kan för övrigt hålla med om din tidigare kommentar: Gaius påminner mig om Dr. Bashir från DS9, vilket är ett plus för han är, som du vet, min favoritkaraktär.

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#279 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 11 June 2010 - 20:46

Måste ju bara dela med mig detta om en kvinna i USA - only in the States - som anklagar BSG för att ha orsakat skilsmässan från hennes som hon ansåg var besatt av tv-serien:

Hämtat från amazon.com

Customer Review

1.0 out of 5 stars BSG WIDOW, May 24, 2010
By L. Beaulieu
This review is from: Battlestar Galactica - Season One (DVD)
This show ruined my marriage and our family life. My husband became so obsessed with the show he joined a website for it called "BSG Watercooler", then onto Twitter, blogs, podcasts, then to Skype and texting... and to fly to TX to meet the people he had chatted with day in and day out ALL ABOUT BATTLESTAR GALACTICA forgetting he had a wife, kids, family, home and job that should have come first.
We are now going through a horrible divorce and he lives with a woman he met on the website in CA!!

SO I HAVE NO LOVE LOSS FOR BSG, THE SHOW SUCKS

:o :lol:

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#280 Magnus

Magnus

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,097 posts

Posted 25 July 2010 - 18:58

Såg reklam för battlestar galactica på tv6 idag.
Den har premiär på fredag kl 22.00.

#281 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 25 July 2010 - 19:15

Vad trevligt :D

Visste ju att den skulle komma men inte när.
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#282 Magnus

Magnus

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,097 posts

Posted 25 July 2010 - 20:16

Dessutom verkar det som om de kommer att visa 2 avsnitt varje fredag.

#283 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 26 July 2010 - 10:19

Nu blev syrran glad! Nu kan hon njuta av BSG under semestern. :) (Även jag...) Men det blir på håret att vi hinner fram... Gäller att flyget inte är försenat...

Edited by Synon, 26 July 2010 - 10:20.

#284 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 26 July 2010 - 10:21

va? Det kan hon väl göra närsomhelst? Du lånar väl ut DVD:erna till henne hoppas jag?

#285 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 26 July 2010 - 10:27

Hon var faktiskt precis på väg att köpa boxen själv, men nu kan hon vänta lite med det...

Hur går det själv? Kommit av dig lite? :P

Edited by Synon, 26 July 2010 - 10:28.

#286 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 26 July 2010 - 10:32

Inte blivit av. då jag väl ser TV-serier är det främst nya. Har fullt upp med övrigt, så det nya lockar mer.

#287 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 26 July 2010 - 10:37

Stackars BSG som blivit brädad av den yngre generationen :upset:

:lol:

#288 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 26 July 2010 - 10:43

Dessutom får man ju prestationsångest av recensionen av BSG Widow ovan. hur ska man kunna toppa den? ;)

#289 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 30 July 2010 - 23:54

Vilket kärt återseende! Kollade på den ikväll på TV6 i sällskap med syrran, brorsan och brorssonen. Förstår nu att ni var lite avis på mig när jag såg den för första gången i år, för jag kände lite detsamma då de ej sett den förut :)

#290 Magnus

Magnus

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,097 posts

Posted 05 August 2010 - 14:47

Spelade in den och nu har jag sett klart inspelningen.
Vissa av karaktärerna kändes verkligen unga.
Jag gillade att det var kul att se om den, det var inte långtråkigt någon gång trots att jag sett det innan, och också kul att se den när man vet lite mer om vad som ska hända och så.

#291 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 05 August 2010 - 18:16

Håller med dig, Magnus: extra kul att se om den när man vet vad som komma skall. Plus studera hur karaktärerna/skådisarna var så här i början och jämföra med hur de allteftersom utvecklades. :)

#292 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 07 August 2010 - 14:29

Verkar som om det bara var Miniserien de visades denna gång. Nästa vecka är det det extra långa avsnittet av Smallville bl.a och veckan därpå en annan film.
Vi får hålla tummarna att de sätter igång med s.1 när Sci-Fi Fredag startar igen.
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#293 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 07 August 2010 - 14:31

Det var inte så smart av dem. Suck.

#294 Groundsplitter

Groundsplitter

Senior Captain

• Members
  • 626 posts

Posted 11 August 2010 - 12:59

Verkar som om det bara var Miniserien de visades denna gång. Nästa vecka är det det extra långa avsnittet av Smallville bl.a och veckan därpå en annan film.
Vi får hålla tummarna att de sätter igång med s.1 när Sci-Fi Fredag startar igen.

Jag hade gärna sett att de hade fortsatt med serien också. Det här blev första gången som jag fick en chans att ta till mig Battlestar Galactica, och det gav mersmak.

Jag gjorde ett försök att hoppa på serien senaste gången som TV6 deklarerade att de skulle "visa serien från början". Perfekt, tänkte jag och bänkade mig framför TV:n. Men då visste jag inte att det fanns en nödvändig miniserie också, för den nämnde TV6 ingenting om, och brydde sig inte heller om att visa. Så naturligtvis fick jag ingen vettig chans att fastna för serien den gången, utan gav upp efter typ 1,5 avsnitt.

Jag önskar att TV-bolagen kunde ge sjutton i att presentera minifilmerna som separata entiteter och baka in dem i visningen av serierna istället. Som nyfiken nykomling ska man inte behöva tvingas söka rätt på en massa bakgrundsinformation om vad som ingår och var man ska starta - som det fungerar nu så blir det ofta så att visningarna blir för de redan frälsta; utomstående ges ingen lämplig plattform för att hoppa på tåget.
Samlingsplatsen för alla nordiska Transformersfans: NTFA

#295 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 19 August 2010 - 11:56

Bara just idag kan man köpa en BSG-T-shirt på TeeFury. Posted Image
Priset är $9, och hamnar väl på runt 160 svenska i praktiken (med frakt).

Edited by Fiskrens, 19 August 2010 - 11:57.

"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#296 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 01 September 2010 - 21:32

TV 6 har presenterat höstens tv-serier och BSG lyste med sin frånvaro... Oroväckande kan jag tycka så jag har slängt iväg ett mejl till dem nu. Få se vad de svarar.

#297 Magnus

Magnus

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,097 posts

Posted 02 September 2010 - 11:03

Meddela gärna här vad du får för svar.

#298 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 02 September 2010 - 17:12

Jepp.

#299 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 06 September 2010 - 23:59

jag såg en rubrik om att Tricia Helfer kommer vara med i Lie To Me säsong 3, om det är ett par avsnitt eller något mer permanent vet jag inte. Vill inte spoila mig själv.
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#300 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 25 July 2011 - 17:27

Säsong 1 började visst i fredags natt på TV6. Totalt missat det.
Andra avsnittet är strax efter midnatt på fredag.