#1.00 - BATTLESTAR GALACTICA - MINISERIEN
Adama: The Cylon War is long over, yet we must not forget the reasons why so many sacrificed so much in the cause of freedom. The cost of wearing the uniform can be high, but... sometimes it's too high. You know, when we fought the Cylons, we did it to save ourselves from extinction. But we never answered the question "Why?" Why are we as a people worth saving? We still commit murder because of greed and spite, jealousy, and we still visit all of our sins upon our children. We refuse to accept the responsibility for anything that we've done, like we did with the Cylons. We decided to play God, create life. And when that life turned against us, we comforted ourselves in the knowledge that it really wasn't our fault, not really. You cannot play God then wash your hands of the things that you've created. Sooner or later, the day comes when you can't hide from the things that you've done anymore.
Handling: En bräcklig fred mellan människor och cyloner har varat under många år. Mänskligheten har vaggats in i en falsk självsäkerhet, men nu är cylonerna tillbaka för att utkräva sin hämnd.
Recension: Jag har inte sett något av den tidigare serien så jag är rätt ospoilad om vad som är premissen då jag ser miniserien. Detaljer som "Men Starbuck ska vara man!" är inte något direkt jag hakar upp mig på. Istället dras jag in i en fascinerande värld där en långsam presentation av världen sker och den är intressant rätt igenom. Man får en god insikt i vad som varit och hur hopplöst föråldrad Galactica är, när hon presenteras i miniseriens början som ett blivande museum. Det sänder därför en tydlig signal när det visar sig vara Galactica som är skeppet som överlever och blir mänsklighetens främsta hopp. Här är det inga färskingar med ny uppdaterad teknologi som gäller: här är det gammal hederlig erfarenhet. Det är ett tema som återgår i pensionsfärdiga Captain Adama och hans nedsupna XO Tigh. De är gamla ärrade veteraner som sett sina bästa dagar i militären, övervintrare från kriget med cylonerna. Just deras historia ger dock en god trovärdighet till att hålla samman besättningen i krissituationen.
Men de är inte felfria. Tigh är som sagt var nedsupen och proviserar den hetlevrade stjärnpiloten Starbuck till att begå tjänstefel. Det här är för övrigt ett tema: Starbuck är alldeles för hetlevrad, Adama lever i förnekelse om sin sons död medan hans andra son, Apollo, lider av avsky för sin far - bara för att nämna några exempel. Det kanske bästa beviset på att personerna i Battlestar Galactica alla har någon nackdel är geniet Dr. Gaius Baltar (James Callis). Han är ett geni som omedvetet blir delaktig i mänsklighetens förintelse. Inte förrän det är för sent inser han vidden av sitt handlande. Callis som gestaltar Dr. Baltar lyckas förmedla både dekadens, förtvivlan, skräck och auktoritet under hela miniserien. Han har en stor spännvidd på känsloregistret och håller definitivt jämna steg med de mer respektabla kollegorna i James Olmos (Captain Adama) och Mary McDonell (Roslin). De är riktigt tunga skådespelare som verkligen ger trovärdighet i sina roller.
Dock är det just den breda skildringen av personerna ombord på Galactica och hur de hanterar krisen som de råkar ut för som fångar mig. Inte effekterna eller inte rymdskeppen - det är bara fernissa - utan det är människorna och deras öde vad de ska göra efter krisen som blir det slår an för mig. Jag är fångad, utan chans att till reträtt eller flykt.
Bästa scen: Boomer (Grace Park) och Helo(Tamoh Penikett) har kraschlandat på Caprica och har ett lotto vilka som ska räddas, då en blind kvinna frågar Dr. Baltar vad hon har för nummer. Han överväger om han ska ta lotten, men tvekar. Då Helo känner igen honom blir han dock snabbt bestämd över att hon ska räddas. Helo offrar dock sin egen plats för att Dr. Baltar ska få med, vilket knappast gör Boomer glad. Scenen är stark och får de tre skådespelarna att skina, främst Callis som verkar manifesterar komplexiteten i Dr. Baltar. Troligen var det i den här scenen som jag verkligen fastnade för rollen.
Betyg: 4/5.