Jump to content

Photo

Golden Gang

• Please log in to reply
330 replies to this topic

#276 Pepe

Pepe

Senior Commander

• Members
  • 303 posts

Posted 27 December 2012 - 11:30

Spännande!!! ... Beställer ett ex asap. Har beslutsångest om jag vill läsa i bok form eller via Indys digitala... "Things that makes you go...hmmm".

#277 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 27 December 2012 - 12:46

Indyplanets digitala dröjer, men jag skulle vänta tills den släpps där.

#278 DarkPaladin300

DarkPaladin300

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,108 posts
  • Interests:Blah blah blah---

Posted 28 December 2012 - 14:58

Och nu är jag en stolt ägare av Golden Gang boken. THE VIKTOR LIKES

#279 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts

Posted 20 January 2013 - 01:32

Parallellt med arbetet på del 2 så kommer jag arbeta på den korrigerade versionen av 1:an. Totalt är det 61 sidor som behöver korrigeras där det blivit fel i texten eller språket. Själva seriearbetet har jag redan börjat med för tvåan, det stora målet är att det ska bli mindre stressigt än förra och att det ska innebära att den delen inte behöver korrigeras. Reklam och sånt, utmailningar till bokhandel osv kommer nu ske när den korrigerade versionen är klar.

Hemsidan kommer arbetas på i två steg. Steg 1 är att få dit materialet, steg två är att uppdatera koden och det visuella.

Känns som det kommer bli ett år i seriernas tecken för mig. Golden Gang 2, Mordet i Bunkern, Dedrups 2 o 3 är det som står på to-do-listan.

Jag kommer testa ett nytt sätt att arbeta med mina teckningar och kommer visa upp det så snart en sida är färdig. Målet är att teckna ca halva del 2 då jag behöver begränsa utgifterna.

#280 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts

Posted 24 January 2013 - 18:36

Jag undrar om det är någon som skulle vilja vara storyassistent till mig på Golden Gang.

Jag skulle vilja ha ett bollplank, nån som kan komma med kritik om manuset, kolla språk, hitta fel eller logiska brister. Jag postade ju manusen för del 1 tidigare i tråden men fick väldigt lite konkreta tips/kommentarer/kritik. Idealiskt skulle det vara nån som gärna läser manuset innan det börjar ritas, korrekturläser (jag skriver på både svenska och engelska). Exakt hur vi arbetar kommer vi fram till. Det kan också vara fler om nån vill korrläsa och nån annan bara gillar den kreativa delen.

Som det ser ut nu blir det ingen betalning, men du får självklart 1 eller 2 ex av albumet (2 ex fick alla förra medarbetare, ett dedikerat och signerat ex och ett osignerat), och ditt namn i credsen och så.

#281 TFels

TFels

Svarta hålet i galaxens centrum

• Moderator
  • 2,975 posts
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 24 January 2013 - 20:30

Jag är intresserad. Men frågan är hur mycket jag hinner engagera mig. Du kan ju maila eller PM:a mig så kan vi snacka om det.

Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#282 Peral

Peral

Commander

• Members
  • 253 posts

Posted 25 January 2013 - 17:22

Jag är intresserad men då i utbyte med hjälp med ett av mina egna manus.

#283 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts

Posted 28 January 2013 - 18:23

Kontaktar er båda snart så kan vi komma överens om detaljerna.

#284 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts

Posted 04 February 2013 - 20:56

Snart= under denna vecka. Håller på att sätta manusidéer på pränt så ni har nåt att tycka till om.

#285 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts

Posted 12 March 2013 - 22:16

Håller på att skriva klart manuset nu med input från TFels och Peral med mål att ha det klart denna vecka och sen sätta igång med tecknandet.

#286 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts

Posted 31 March 2013 - 12:28

Manusarbetet går segt, mycket pga att mina intressen går i vågor och just nu är det rollspelen som har prio. Men jag har just givit Devina klartecken att starta och jag ska strax sätt igång och teckna en del av det egna materialet. Idén för omslaget kom naturligt efter att namnet uppenbarade sig. Eftersom berättelserna i detta album utspelar sig på fyra olika världar varav vi sett två tidigare så fick namnet bli Worlds. Här nedan första wip:en för omslaget.

Eller...tydligen kan jag inte posta jpg-bilder, får forumfelmeddelande så ni får en länk att klicka på istället.

http://www.griffinde...b2coverwip1.jpg

#287 TFels

TFels

• Moderator
  • 2,975 posts
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 01 April 2013 - 18:55

Skitsnygg!!!

Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#288 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts

Posted 12 June 2013 - 08:34

Det blir inget andra album i år. För två veckor sedan sade jag upp mig och tills jag vet hur ekonomin ser ut så måste jag lägga ner den del av produktionen som jag betalar för. Förhoppningen är att komma med album 2 nästa år men det är inget jag kan lova än.

Så medan GG ligger och puttrar i bakgrunden så kommer jag lägga tid på mina SSS-åtaganden, Mordet i Bunkern, Dedrups dödliga prisma 2-3 och så.

#289 Sret

Sret

Commodore

• Aktiv member
  • 1,298 posts

Posted 12 June 2013 - 14:04

Lite sorgligt att höra, för jag hade tänkt vänta tills alla var släppta och köpa dem i en klunga så att säga.

Edited by Sret, 12 June 2013 - 14:57.

Jag är normal, fråga tvålen om ni inte tror mig.

#290 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts

Posted 29 August 2013 - 00:35

Så, serieintresset är på väg tillbaks.

För tillfället håller jag på att designa en logo som ska hänga med Golden Gang resten av utgivningen. Till min hjälp har jag Predabot som också kommit med en bunt idéer. Jämfört med allt annat så måste jag säga att det här är den svåraste delen av allt som jag gjort i samband med GG. Bara att bestämma vilken stil man ska ha på fonten i logon. Jag tror dock att jag hittat rätt och bokstäverna kommer se ut som täljda guldstycken.

Logon kommer ha element som en platta bakom, och gängets logoemblem som de har på sina dräkter. Målet är att få en logo som är distinkt men som man kan göra mycket med genom att ändra fyllnads- och kantfärger, olika texturer och så.

Logon kommer användas internt i serieomslagen, på hemsidan och så vidare. Den kommer inte hamna på albumets omslag eller rygg, som kommer behålla nuvarande stil och fonter.

Sidantalet för berättelserna i nästa album har ökats för att ge en närmare inblick i superhjältarnas historia i GGs värld, och låta oss spendera mer tid med dem som personer.

Som det ser ut nu så blir nästa album också 200 sidor, med lika många seriesidor som första albumet, men med mindre extramaterial om skapandet och mer karaktärsprofiler, kartor och liknande.

#291 TFels

TFels

• Moderator
  • 2,975 posts
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 29 August 2013 - 05:43

Låter mycket bra!

Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#292 Peral

Peral

Commander

• Members
  • 253 posts

Posted 31 August 2013 - 16:30

Ja logotyper är inte enkla! Några av de bästa som alla känner igen är Batmans, Spidermans och Stålmannens.

#293 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts

Posted 06 September 2013 - 22:44

Efter att ha kollat runt en 100 olika logos så har jag nu fått till hur Golden Gangs ska se ut. Det som återstår är att scanna innan den och skicka den till herr Predabot som ska få fixa till den så den blir skalbar. Som jag skrev så kommer den bestå av flera element som kan användas på olika sätt. Exempelvis själva bokstäverna kan användas som solida bokstäver i en färg, men sen finns den täljda gulddetaljen som ett tillägg som ger bokstäverna ett annorlunda utseende och som i kombination med färger kan göra bokstäverna mer tredimensionella. Det blir fyra grundelement varav ett lätt kan ändras för att ge olika resultat.

Jag har också gått genom vilka färdiga idéer jag har för berättelser med Golden Gang och jag har insett att jag har för många. Så när jag inte ritar på Mordet i bunkern så sitter jag och pusslar med idéerna för att se om några kan bakas ihop, om alla behövs och så var de passar bäst in.

Jag passade på att läsa genom Förgöraren igen och dess avslut bör komma nästa år vilket betyder att dess inpassning ska ske i detta album också. Effekterna av Förgöraren kommer också att fortsätta ett eller två album till.

#294 PredaBot

PredaBot

Rear Admiral

• Moderator
  • 2,983 posts

Posted 13 September 2013 - 15:28

Gott att höra, Daniel! =) Jag väntar med spänning på dina idéer, så en fantastisk slutprodukt kan färdigställas...

#295 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts

Posted 20 September 2013 - 22:10

Jaha, nu har nån anställt mig så ekonomin kommer troligen vara på banan för utgivning av album 2 nästa år. Jag har varit upptagen med lite restaurantdesign för dem/den som undrar varför nån logo inte dykt upp än. Restaurangarbetet ska vara klart på tisdag och logon är prio 1 bland mina göromål efter det och målet är att överlämning till Predabot sker under nästa vecka.

#296 Göta Lejon

Göta Lejon

Senior Commander

• Members
  • 318 posts
  • Interests:Svenska Superserier

Posted 12 November 2013 - 17:55

Måste säga att jag tycker det är fantastiskt kul att du gjort en egen seriebok! Mycket inspirerande! Så klart har du samarbetat med andra personer för att få ihop det, så de får också dela på lovorden. ^_^

Med det sagt har nu även jag ju äntligen beställt ett ex från Indy Planet (med diverse annat). Här har jag lite input som jag vill dela med mig av den upplevelsen.

Kände ju till stilen på innehållet från generösa exempel från dig Daniel här på forumet. Jag saknade ändå exempelsidor på Indy Planet. Ämnet kanske redan har tagits upp i den här tråden. Hur som helst så finns det flera serier där som har exempelsidor, vilket jag gillar. Framsidan på boken är snygg men saknar visuella referenser till innehållet (t,ex, karaktärer, stil, kvalitet, etc).

Jag skulle inte köpt boken online om jag inte redan hade sett exempel (och vetat att du gjort den). Jag skulle ärligt talat inte sökt vidare på nätet heller efter mer ref/info utan bara backat och klickat vidare på nästa "comic cover". Gjorde faktiskt det med alla serier som saknade exempel märkte jag, men jag kanske är en försiktig/snål/kräsen/misstänksam/lat köpare.

De serier med mer visuell framsida som verkade direkt relaterat till innehållet tittade jag väl längre på men utan "preview" så föll de bort ändå. De serier jag ägnade mest funderingar på att köpa var de med en "cover" som speglade innehållet i kombination med "previews" med sidor från serien i fråga. Köpte på mig en del extra serier faktiskt.

Avsaknad av "previews" på Golden Gang gjorde att jag kollade "reviews" istället, men där fanns inget heller. Meh! En snabb koll visade att det verkar finnas väldigt få "reviews" på de flesta serier på Indy Planet. En tanke här är att de av som läst boken faktiskt kunde skriva en liten "review ". Extra bra om det saknas "previews".

Kort och gott; går det att lägga till både "previews" och "reviews" för Golden Gang på Indy Planet så vore det guld!

Inget behöver vara perfekt om det är tillräckligt bra.

#297 TFels

TFels

• Moderator
  • 2,975 posts
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 12 November 2013 - 19:42

Tror att Göta lejon har rätt i det han säger. Mer etablerade eller omtalade serier kan ha mer nonfigurativa omslag och ändå sälja. För andra kan det bli lite svårare. Nyfiken på vad Göta Lejon och ni andra tycker om Golden Gang. Kom igen nu folket, dela med er av era åsikter.

Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#298 Göta Lejon

Göta Lejon

Senior Commander

• Members
  • 318 posts

Posted 13 November 2013 - 11:57

Kortfattat vill jag ha sagt att om det går att lägga in några sidor "previews" på Indy Planet i efterhand, gör gärna det.

Den snygga stilrena framsidan kan kanske funka ändå med en slags "omvänd psykologisk" effekte. Som det är nu så sticker faktiskt omslaget ut bland alla andra på Indy Planet där majoriteten har någon form av figur eller liknande. Sådant reagerar öga och hjärna på, vilket också kan vara lockande. Men den säljande effekten försvinner utan "previews" i steg två.

Har inte fått boken ännu. Beställde den i måndags. Räknar med ca 10 dagars leveranstid. Men självklart får det bli ett utlåtande när den är läst. Jobbigt att vänta bara...Lejon är hungrig!

#299 TFels

TFels

• Moderator
  • 2,975 posts
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 13 November 2013 - 17:10

Du har något bra att se fram emot. För min del förhöjde GG min förra julsemester rätt bra! Så numera förknippar jag Golden Gang med julstämning.

Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#300 Göta Lejon

Göta Lejon

Senior Commander

• Members
  • 318 posts

Posted 14 November 2013 - 18:45

Så om mitt paket skulle bli vansinnigt försenat och anlända någon gång vid Jul istället så är det ingen nackdel..? Sweeeet!

Jag litar alltid på monster i tomteluva! :)