StarGate SG-1 säsong 1
Posted 23 February 2007 - 19:56
Posted 24 February 2007 - 09:12
Jag tyckte Cor-Ai var ett riktigt bra avsnitt för en gångs skull. Intressant frågeställning om Teal'c var skyldig eller kunde ursäktas och intressant samhällskonstruktion på planeten.
Tänk om lagen vore så enkel att döda andras fiender så blev man friad när man tidigare dödat dem.
Att bli polis som samhällstjänst när man gjort något brottsligt
Posted 24 February 2007 - 11:15
Men hur fungerade detta som en förklaring för hans gärningar? Här framgår det ju med all tydlig önskvärdhet att han var fullt medveten om sina handlingar och hade vissa tvivel redan då, många år tidigare. Gränserna mellan den nya förbättrade Teal'c och den gamla hjärntvättade slaven suddas ut, och genast blir det svårare att hävda att det handlar om två olika personer. Eller?
Posted 24 February 2007 - 11:41
Min upplevelse av Teal'cs berättelse är inte att han var en hjärntvättad slav, utan en soldat som gjorde det han blivit beordrad. Det är skillnad. Och det är där man hittar ett (det finns flera) moraliskt ställningstagande att fundera över - är en soldats onda gärningar (i fält) ursäktade av att han bara lyder order och inte har något eget ansvar för sina handlingar eller har han ett moralisk-etiskt ansvar också för beslutet att ta emot en order och utföra den även om det går emot hans moral?
Posted 24 February 2007 - 12:36
[Rent psykologiskt sett så är det skillnad på en virtuell fantasi och verklighet, även för den som våldtar eller dödar. I ens fantasi kan man njuta av alla sorters sadisiskt våld eller andra saker, kvinnor kan fantisera om att vilja bli våldtagna osv men det betyder INTE att det är verklighet! Fantasi är inte verklighet.
Jag spekulerade bara lite och var intresserada av hur trådens skribenter såg på detta fall, men för min egen del håller jag med alla ovan som sagt att man måste skilja på fantasi och verklighet. I fantasins värld bör inget vara förbjudet, inte ens det värsta våld.
Dock finns det folk som inte kan skilja på fantasi och verklighet och där en tillräckligt realistisk fantasi kan ta bort de spärrar som finns eller om man ser det positivt - ersätta behovet av verkligt våld. Detta gäller förstås bara de personer där våldet inte är en "hämnd".
Det är som sagt en markant skillnad och så ser jag det också. Dock försökte jag "provocera" lite och se om det fanns någon som ville moralisera över fantasin också.
Personligen tycker jag detta är en parallell till att vara otrogen relativt att fantisera om flickvännens bästa kompis. Om fantasin är fredad mark så måste det omfatta även detta fall (som de flesta nog gör eller har gjort i någon form).
Följden blir att man inte kan moralisera eller snoka i sin partners fantasi på de plan denne inte vill dela med sig. Man vet aldrig och kommer aldrig att veta om han/hon egentligen tänker på någon annan i sängen. Man får leva med det
Edited by Imperator Yax, 24 February 2007 - 12:41.
Posted 24 February 2007 - 13:36
Det är som sagt en markant skillnad och så ser jag det också. Dock försökte jag "provocera" lite och se om det fanns någon som ville moralisera över fantasin också.
Personligen tycker jag detta är en parallell till att vara otrogen relativt att fantisera om flickvännens bästa kompis. Om fantasin är fredad mark så måste det omfatta även detta fall (som de flesta nog gör eller har gjort i någon form).
Följden blir att man inte kan moralisera eller snoka i sin partners fantasi på de plan denne inte vill dela med sig. Man vet aldrig och kommer aldrig att veta om han/hon egentligen tänker på någon annan i sängen. Man får leva med det
Jag förstår precis!
Personligen är jag helt övertygad om ALLA har fantasier om andra än sina partners, drömma räknas väl också. Och det är inte OK att kräva att en person ska lämna ut sig totalt till sin partner.
Lite off topic...
Daniel Jackson: "Haven't you ever had a feeling that made absolutely no logical sense and it turned out to be right?"
*
Jack O'Neill: "Does it say 'colonel' anywhere on my uniform?!"
*
Posted 24 February 2007 - 17:51
Min upplevelse av Teal'cs berättelse är inte att han var en hjärntvättad slav, utan en soldat som gjorde det han blivit beordrad. Det är skillnad. Och det är där man hittar ett (det finns flera) moraliskt ställningstagande att fundera över - är en soldats onda gärningar (i fält) ursäktade av att han bara lyder order och inte har något eget ansvar för sina handlingar eller har han ett moralisk-etiskt ansvar också för beslutet att ta emot en order och utföra den även om det går emot hans moral?
Tealc's bakgrund är fortfarande lite av ett mysterium. Köpte han någonsin hela konceptet eller var han, som du säger, bara en soldat som gjorde som han blev tillsagd? Kan hålla med om att det är skillnad... Indoktrineringen blir genast mycket tyngre när man direkt underställd en gud. Ett moraliskt ställningstagande kräver en kritisk hållning, och för en helig krigare är detta en omöjlighet. I det fallet är man ingenting annat än en hjärntvättad slav fast i en viss specifik föreställning. Man har med andra ord ingen egen personlig moral att hänvisa till. Den psykologiska skadan är så pass allvarlig att det kan vara knivigt att hävda personligt ansvar.
Om han nu bara var en soldat som följde order så är det ett medvetet val. Och gör man ett medvetet val så tar man ställning till en viss given situation och kan då egentligen inte komma ifrån personligt ansvar (fri vilja). Jag kommer inte riktigt ihåg hur det fördes fram i avsnittet, men det känns lite som om de sköt sig i foten om de använde "kryckincidenten" som något slags försvar för hans handlingar. Hade det inte varit bättre att framhävda skillnaderna mellan de två än att visa att Teal'c var tveksam redan då och gjorde ett medvetet val?
Posted 26 February 2007 - 10:18
Posted 26 February 2007 - 20:37
I kväll var det ett bra avsnitt.
Vi får möta the Tollans, arrogantare folk får man nog leta efter
Gillar Maybourne
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005
* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<< >>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<
Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.
...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.
...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.
Posted 26 February 2007 - 21:04
Och så Nox!
Maybourne var en klyschig och platt karaktär. Kommer han att vara med mycket framöver?
Posted 26 February 2007 - 21:32
Ja, en del.Maybourne var en klyschig och platt karaktär. Kommer han att vara med mycket framöver?
Men han blir roligare med tiden
Winter is Coming
Posted 26 February 2007 - 22:00
Den där Maybourne var väl inte särskilt originell, men å andra sidan är det väl så en del militärer brukar vara. Tjockskalliga typer som skjuter först och frågar sen. Se bara på General "Thunderbolt" Ross i Hulken.
Edited by SwedishSuperhero, 26 February 2007 - 22:01.
Insändare ur Gefle Dagblad 17/10 2005.
"Tyvärr förvandlas han ideligen till en löjligt brinnande dödskalle"
Filmrecensenten Kristian Ekenberg om Nicholas Cage som Ghost Rider, ur Gefle Dagblad 17/3 2007
Posted 26 February 2007 - 22:10
Posted 26 February 2007 - 22:27
Tollanerna vill inte dela med sig av teknik till primitiva världar. Varför? Vi får flera gånger se vad som kan hända när folk gör stora tekniska framsteg utan att vara redo för det.
Good point. Att ge sin teknik till oss skulle nog vara som att ge ett automatgevär till en neanderthalare. Fast det kan ändå inte vara så kul att bli kallad primitiv, även om det på sätt och vis är sant.
Filmrecensenten Kristian Ekenberg om Nicholas Cage som Ghost Rider, ur Gefle Dagblad 17/3 2007
Posted 26 February 2007 - 23:08
kallas för primitivt folk.
Hur skaffar dom vänner genom att se ner på folk för att andra inte
har lika modern teknik?
Edited by Supertreck, 26 February 2007 - 23:48.
Posted 27 February 2007 - 00:56
Väldigt bra och starkt avsnitt. Jag började gråta i slutet när jag trodde att hon skulle explodera. Väldigt fint hur Sam fick moderskänslor för henne. Jag trodde först att flickan var en rymdvarelse förklädd som flicka.
Slutet var en aning för enkelt. Det hade varit bättre om hon hade exploderat och gett avsnittet ett tragiskt slut och brytit att det alltid måste sluta lyckligt. Det hade verkligen gjort avsnittet speciellt.
Men som sagt, väldigt känslostarkt avsnitt.
Cor-Ai
Teal'c inför rätt. Man får se lite av hans mörka förflutna samt se att han faktiskt försökte göra det bättre utav 2 onda ting.
Väldigt intresant avsnitt. Teal'c är känslomässig igen men inte överdrivet som han var när han åkte hem.
Måste ha betytt väldigt mycket för honom att bli förlåten.
Enigma
Människor som är mer utvecklade än vi. Verkar väldigt elaka först men sedan visar det sig att de vill beskydda Jorden. (Trodde först att de var från framtiden)
Kanske kommer de träffas på igen? Stannar de med The Nox, tro?
Och vilket trevligt sätt att välkomna andra raser till Jorden: Ta dem tillfånga. Vill de inte så skjuter man dem. Vääääldigt smart att göra så med en avanserad ras med dessutom.
Och Sam fick känna av lite luuuuv.
Edited by Crusader, 27 February 2007 - 01:06.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 27 February 2007 - 01:12
Gillar den lilla faktoiden de gav om att vi kanske hade landat på Mars för 500 år sen om inte Rom hade fallit inför barbarer. Någon borde göra en story i en parallell verklighet av det där.
Posted 27 February 2007 - 11:06
Gillar den lilla faktoiden de gav om att vi kanske hade landat på Mars för 500 år sen om inte Rom hade fallit inför barbarer. Någon borde göra en story i en parallell verklighet av det där.
Tror det finns en bok som handlar om att det antika Egypten aldrig gick under och där teknologin gjort större framsteg än vad som gjorts i vår verklighet. Kommer inte ihåg titeln, men jag har för mig att den ska finnas på Science Fiction-Bokhandeln.
Posted 27 February 2007 - 11:54
Posted 27 February 2007 - 13:48
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 27 February 2007 - 13:53
Nej.Fast det är väl inte samma karaktär om jag har uppfattat det rätt?
Tänk på att det är 7 år mellan dessa två avsnitt.
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005
* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<< >>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<
Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.
...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.
...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.
Posted 27 February 2007 - 13:58
Posted 27 February 2007 - 16:53
att dom ska utnyttja deras teknik mot dem? Det är väl förutfattade fördomar som Tollanern redan hade?
Kunde dom inte sagt att det finns andra planeter som folk också använder vapen.
Så kunde dom ifrågasatt om det är effektivare att bli dödade försvarslösa för att man kom utan vapen.
Dom kunde ju också påpekat att andra har tagit sig igenom portalen med vapen och börjat skjuta.
Skulle dom låtit sig bli dödade för att visa att dom inte är fiender, kunde dom ha ifrågasatt.
Posted 27 February 2007 - 17:50
Posted 27 February 2007 - 18:59
Varför kommer dom inte på detsamma på antarktisk och istället försöker komma till en annan
planet och där ifrån hem?