Jump to content

Photo

StarGate Atlantis - Säsong 1

• Please log in to reply
327 replies to this topic

#276 FAII

FAII

Commander

• Members
  • 252 posts

Posted 10 October 2007 - 16:57

Även enligt Wikipedia spelade Holly Dignard old!Weir... enligt Amazon.com var hon åtminstone med i säsong 1... vilket vore otroligt konstigt eftersom Holly Dignard är yngre än Torri Higginson.

Låt mig forska lite vidare i ämnet.

Edited by FAII, 10 October 2007 - 17:01.

#277 SaberBlade83

SaberBlade83

Captain

• Members
  • 516 posts

Posted 10 October 2007 - 18:54

På gateworld står det att Torri (Dr Weir) spelar sig själv som gammal. Kanske Holly spelade gamla Weir i de scener där hon och våran Weir är i samma scen. :unsure: :P

Torri Higginson (Old Weir),

Stämmer nog bra det. Kollade igenom Mission Directive för det avsnittet, och det är nog hon är den gamle när Torri spelar den yngre. Öh, nu kommer jag inte ihåg om det är samma namn på den som agerade den yngre när Torri spelade den gammla, men man ser typ då armen och ryggen av henne. :) Så det är Torri som säger alla repliker, ung som gammal och är i all makeup, men så har de en till för att förenkla scenerna lite när båda är i samma sekvens. Kommer inte ihåg om man någonsin ser båda klart och tydligt i samma bild i avsnittet, eller om de hela tiden är liksom lite bakom den ena osv så att de alltid använde två istället för att göra scenen 2 gånger och klippa in Torri i 2 roller så att säga. Oj det här blev snurrigt, får hoppas ni förstår vad jag menar. :P

#278 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 23 October 2007 - 00:31

1x19:

Synd att Dr. Peter Grodin dog. :( Jag gillade honom lite och han har ju varit med från början (Typ 10 avsnitt eller så).

Hatar att säga det, eftersom jag hatar honom, men Bates hade ett poäng. Det är lite väl riskfyllt att låta Teyla springa fritt och dessutom åka med för att hitta Alfa sajten. En onödig risk eftersom med inte vet hur hennes krafter funkar.

Bra att de dödade Bob. Jag gillade inte honom. Han var inte alls lika trevlig som Steve.

McKay visar än en gång stort mod. Han har verkligen växt väldigt mycket som karaktär under säsongen.
Jag gillade scenen mellan honom och Zelenka där de bråkar som vanligt men i slutet visar att de verkligen är goda vänner och tar varandra i ett vänskaps armgrepp när McKay ska fara.

1x20:

Oj oj. Vilken jäkla Cliffhanger. Colonel Everett blir äten av en Wraith, Sheppard ska offra sig själv (Litte pirrigt över det eftersom jag har absolut ingen aning om alla blir kvar som huvudroller i säsong 2), Stadens försvar faller, Ford är omringad, Teyla försvinner spårlöst... bara McKay och Weir som är OK för tillfället. Rena Smallville Cliffhangern. :P
Genii är idioter men Weir löste det. Men jag gillar inte att Genii redan blivit anfallna. Det gav mer till storyn det faktum att de också var hotade.
Soldaterna som kom och tog över... irriterande och tror att de vet bäst. Tog inte lång tid innan de fick klart för sig att de inte kan hålla staden så lätt som de trodde. "Bara dagar", jo visst. :rolleyes:
En grej jag reagerade på. General O'Neill??? Sedan när?

Edited by Crusader, 23 October 2007 - 01:44.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#279 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 23 October 2007 - 05:15

En grej jag reagerade på. General O'Neill??? Sedan när?

Har du inte sett säsong 8 av SG-1? :unsure:
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#280 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 23 October 2007 - 21:04

Jo, men där var han väl Brigadier? Eller visst ja, det heter Brigadier General. Nu hänger jag med. :P

Edited by Crusader, 23 October 2007 - 21:06.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#281 Darth Sidious

Darth Sidious

Commander

• Members
  • 251 posts

Posted 19 July 2008 - 13:20

Är det någon som vet om tv6 ska visa serier i repris någon gång? Tycker det är lite lustigt att dom visar serier som star trek: the next generation och stargate sg1 i repris om och om igen men att stargate atlatis aldrig verkar visas i repris. Jag skulle gärna följa serien men man får ju aldrig tillfälle att börja från början. Lite för dyrt att köpa serien på dvd just nu.

#282 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 11 September 2008 - 13:21

Det ser visst ut som att TV6 har besvarat din önskan Darth Sidious.

TV6 visar den första säsongen i repris.

Start: 8/10, Klockan 18:00
Del 1:22

#283 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 11 September 2008 - 13:25

Kommer och gå Må-Fe sedan eller? :unsure: Skriver det i rubriken, är det fel hojta till.

Edited by XC, 11 September 2008 - 13:26.

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#284 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 11 September 2008 - 13:30

Inte en aning. Den enda informationen som finns via TV6 är det jag postade. Tror väl inte direkt att det finns någon TV-Guide som sträcker sig så långt att man kan kolla upp vad som gäller? Men för dom som vill följa serien vore det ju trevligt om dom kör igenom alla säsonger som hittills har visat på den tiden Mån-Tor/Fre. :)

#285 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 11 September 2008 - 14:02

Med tanke på tiden och datumet så antar jag att SGA tar efter SG-1 eftersom s.10 började igår, och istället för att köra SG-1 en tredje gång på raken så byter dom till SGA.
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#286 Darth Sidious

Darth Sidious

Commander

• Members
  • 251 posts

Posted 11 September 2008 - 17:45

Så roligt!!! :thumbsup:

Hoppas att dom inte slutar efter den första säsongen utan kör på som ni beskriver men övriga säsonger efter det. Skulle verkligen vilja se den här serien från början.

#287 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 08 October 2008 - 15:30

Påminnelse: Idag kl 18 börjar repriserna av SGA säsong 1. Verkar som om Rising är uppdelad på 2 avsnitt, del 1 idag och del 2 imorgon. :D
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#288 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 08 October 2008 - 15:35

Går som SG-1 även i repris 09:00 dagen efter. Fredagarnas avsnitt vid 18:00 visas dock först 09:00 på Måndagen.

Hoppas att någon mer upptäcker serien tack vare denna reprisering. :D

Edited by Cartman, 08 October 2008 - 15:36.

#289 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 08 October 2008 - 15:49

Blir att bänka sig framför TVn kl.18 som vanligt då :D
Har ju gjort det med SG-1 fast jag sett avsnitten både 4 och 5 gånger redan ^_^
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#290 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 08 October 2008 - 15:52

Jag hänger med så långt det går med mina boxar, sedan övergår jag till TV-sändningarna. :D

Utmärkt serie, rekommenderas varmt för dom som har missat den tidigare.

#291 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts

Posted 08 October 2008 - 16:13

Hoppas att någon mer upptäcker serien tack vare denna reprisering.

Får hoppas på det.

Jag har bara sett Atlantis alla säsonger 2 gånger så det ska bli kul att se avsnitten igen. Fast jag har s2-4 på dvd. (några avsnitt har jag sett om, fler gånger) B) Har inte skaffat säsong 1 ännu för jag kände att det är den svagaste säsongen, kanske ändrar jag min uppfattning nu. :P

#292 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 08 October 2008 - 16:27

:lol: "Bara".

Du och Georgia måste vara dom största fans av Stargate som jag någonsin har stött på. :thumbsup:

Detta bli min andra gång och det ska bli intressant och se om dom svagare avsnitten blir bättre vid en andra titt. <--- Inte en aning om hur jag annars ska beskriva det.

Edited by Cartman, 08 October 2008 - 16:27.

#293 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 08 October 2008 - 16:32

:lol: "Bara".

Du och Georgia måste vara dom största fans av Stargate som jag någonsin har stött på. :thumbsup:

:whistle:

:lol2:

Har också bara sett Atlantis 2 gånger. (tror jag)
:blush:

#294 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts

Posted 08 October 2008 - 16:45

:lol:

#295 Supreme Commander JAF

Supreme Commander JAF

Cadet Fourth Year

• Members
  • 26 posts
  • Interests:Star Trek, Sci fi, milaria, historia, filmmanus, film och tv.

Posted 08 October 2008 - 16:56

Ja!! Mer stargate i svensk tv! Och så får vi se den härliga dr wier(d) igen! J.
Forum moderator på startrekdb.se
Forum moderator på Gatekeeper
Det mesta ni ser på tv och film har skrivits av en eller flera manusförfattare...

#296 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 08 October 2008 - 22:22

Även jag som anser mig vara ett stort Stargate-fan har bara sett säsong 1 och 2 två gånger, säsong 3 och 4 har jag faktiskt bara sett alla avsnitten en gång men det ska snart ändras på genom dvd:erna :D

Winter is Coming

#297 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 09 October 2008 - 07:51

Glömde ställa timern igår. :( Men jag som tur var och ställa den inför reprisen nu kl9. :)

fqq5BYam.jpg

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#298 Supreme Commander JAF

Supreme Commander JAF

Cadet Fourth Year

• Members
  • 26 posts
  • Interests:Star Trek, Sci fi, milaria, historia, filmmanus, film och tv.

Posted 09 October 2008 - 11:37

Vilket avsnitt är det man får se den gamla dr wier i? Jag har för mig att det är ett av de första men vilket? J.
Forum moderator på startrekdb.se
Forum moderator på Gatekeeper
Det mesta ni ser på tv och film har skrivits av en eller flera manusförfattare...

#299 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 09 October 2008 - 11:47

Du menar Jessica Steen?

Stargate SG-1. 07x21-22, Lost City 1 & 2.

Edited by XC, 09 October 2008 - 11:53.

fqq5BYam.jpg

#300 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 09 October 2008 - 11:53

Starten på Atlantis är fortfarande svag kan jag konstatera, men det håller fortfarande mottet om jag ska jämnföra med t.ex. starten av SG-1 som tyvärr blir lite sämre för varje år som går. Måste även säga att en del fortfarande ser väldigt unga ut trots att serien inte har så många år på nacken. :D