Jump to content

Photo

Doctor Who | Säsong 1/27

• Please log in to reply
489 replies to this topic

#276 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 03 May 2007 - 09:14

Teasern som visas i slutet är ju för att locka tittare till nästa avsnitt. Det är nog många som uppskattar det skulle jag tro.

Nytt avsnitt ikväll och nissen hemma är heltaggad, trots att han sett det förut. ;)
Support your local search and rescue unit - get lost.

#277 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 03 May 2007 - 09:48

Jag håller med det är idiotiskt att visa en trailer i slutet - men det är dock rätt lätt att undvika :P
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#278 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 03 May 2007 - 09:51

Skall ställa videon nu. Till skillnad från förra veckan så tänker jag komma ihåg och ställa digital-tv boxen också idag. :D

Edited by XC, 03 May 2007 - 09:52.

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#279 Thinice

Thinice

Captain

• Members
  • 567 posts
  • Interests:Sci-fi i alla dess former, historia (1700-talet, Hellenism, möbeldesign), musik, hockey givetvis...

Posted 03 May 2007 - 11:14

Det har säkerligen redan nämnts i den här tråden men utifall det nu lyckats smita förbi obemärkt: BBC Wales har utvecklat en dokumentärserie kallad Doctor Who Confidential som följer varje avsnitt bakom kulisserna och ger en överblick över de 40+ år som gått (TARDIS historia, olika sidekicks m.m.). Oumbärligt för den grönfärske som börjat se först nu på senare år.

Kommer knappast att dyka på SVT men det finns där ute - borde inte vara svårt att hitta.
Climbing to the Moon...

#280 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 03 May 2007 - 20:29

27x07:

Kul avsnitt. Men jag undrar, har Doktorn träffat en sån varelse innan?

Heh, älskar slutet när mamman knäpper med fingrarna. :P

27x08:

Oj oj. Där ställde Rose till det. Och jäkla vad besviken och sur Doktorn blev. Men han förlät henne snabbt. :P
Kul hur alla tror de är ett par. Han är ju runt 300 år äldre än 19 åriga Rose. ;)

Intresant avsnitt med tidslukande monster och Rose pappa.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#281 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 03 May 2007 - 20:47

27(1).08 Father's Day

Tidsförkjutningar är alltid coolt och jag gillar när doktorn och Rose står och tittar på doktorn och Rose. För att inte tala om bilen som dyker upp och försvinner överallt.

Doktorn blir mycket arg och besviken på henne och tyvärr går det över alldeles för fort. Han kunde väl fortsätta vara sur även om han kommer tillbaka och räddar världen. ;) Annars är det alldeles för mycket Rose-med-familjen här (och Mickey!). Det gör avsnittet tämligen trist imho.

Nästa vecka är något att se fram emot dock! Första delen av ett dubbelavsnitt och säsongens bästa story i mina ögon. :)

#282 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 04 May 2007 - 05:53

Missade de första 6 minuterna, jag är ytterst besviken på mig själv. Och jag som ändå hade två kompisar som också följer serien närvarande och som kunde ha påmint mig...

Jag förstod dock vad som hänt och det var ett mycket mer emotionellt avsnitt än vanligt. När jag var ung brukade familjen reta mor för att hon brukade gråta till Lilla huset på prärien, som därför hette Lilla snyften på gråten hos oss...och nu sitter jag och gråter till Dr Who...

Hade fel om en händelse, trodde att Jackie skulle vidröra nyckeln och förstöra något så jag är glad att det inte var så lättgissat vad som skulle hända där.

Så i mina ögon var det ett bra avsnitt och nästa ser ut att bli härligt över toppen.

#283 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 04 May 2007 - 09:01

Jag får ta och erkänna att jag är som Schenström - gråter hejdlöst framför TV:n ;)

Jag tyckte om det här avsnittet - det var emotionellt och sorgligt, samtidigt som jag gillar tidsförskjutningar och lekar med mediumet på samma sätt som Marie gör. Med andra ord, emotionellt och intressant - alltid bra i min bok. :)
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#284 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 04 May 2007 - 12:02

Och tittarsiffrorna fortsätter vara hemska. Knappt så man kan tro att det är samma serie som får 7-8 miljoner tittare i England varje vecka...

Inte så förtjust i veckans avsnitt, som sagt. Nästa avsnitt är dock en av säsongens bästa.

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."

#285 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 04 May 2007 - 12:17

Gårdagens avsnitt var riktigt bra, gillar verkligen "cause and effect" avsnitt inom Sci-Fi. :)

Även jag ser fram emot nästa veckas avsnitt. Av den lilla preview vi fick så ser det bra ut rent visuellt och med vad som verkar vara en bra handling.

Edited by Cartman, 04 May 2007 - 12:57.

#286 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 06 May 2007 - 20:40

I dag såg jag senaste avsnittet och jag blev lite besviken på doktorn som förlät Rose så snabbt, med tanke på i förra avsnittet så åkte han 'idioten' ut med buller och bång.

Nästa vecka är något att se fram emot dock! Första delen av ett dubbelavsnitt och säsongens bästa story i mina ögon.

Längtar Captain Jack är ju med :wub:
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#287 SaberBlade83

SaberBlade83

Captain

• Members
  • 516 posts

Posted 06 May 2007 - 22:15

Och tittarsiffrorna fortsätter vara hemska. Knappt så man kan tro att det är samma serie som får 7-8 miljoner tittare i England varje vecka...

Inte så förtjust i veckans avsnitt, som sagt. Nästa avsnitt är dock en av säsongens bästa.

Kanske är så att SciFi inte är så värst populärt i Sverige? Jag har fått den känslan, och TV kanalerna verkar länge ha sett det på de viset, väldigt lite SciFi på TV här även om det kommer mer nu. Men samtidigt, vad för program konkurrerar med Dr Who?

Tyckte själv ganska bra om senaste delen, kändes lite mer allvarlig och känslomässig men ändå med sin humor.. Fast jag mer skuggade igenom den för att jag var nyfiken bara :P har inte hunnit kolla på den ordentligt än, ska nog göra det imorgon eller så. :)

#288 Magnus

Magnus

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,097 posts

Posted 07 May 2007 - 15:57

I satellit 5 avsnitted så hette tvkanalen

badwolftv

och i det senaste avsnittet nu (Father's day)
så stod det Bad wolf på affischerna.

Jag har verkligen blivit nyfiken på vad Bad Wolf är för något.
Och jag tror man har nämnt Bad Wolf i varje avsnitt utom första.

#289 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 10 May 2007 - 17:46

Snart börjar ett mycket bra avsnitt.. :D

//Peak

sixty six."

#290 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 10 May 2007 - 18:33

Och jag kommer hinna se det innan semi-finalen börjar. :D

fqq5BYam.jpg

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#291 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 10 May 2007 - 19:49

Mom-myyy... kusligt. :D

Väldigt bra avsnitt, precis som ni sa. :) Ser verkligen fram mot fortsättningen.

Var det någon annan som såg det svävande ljuset på bordet i baren?

Cap. Jack. Är det honom som spin-off serien handlar om?
Bode ha anat att han var en luredrejare. Men vad är Time Agents? Nåt som varit med tidigare?
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts

#292 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 10 May 2007 - 19:52

Cap. Jack. Är det honom som spin-off serien handlar om?

Japp.

Bode ha anat att han var en luredrejare. Men vad är Time Agents? Nåt som varit med tidigare?

http://www.drwhoguide.com/who_4s.htm

//Peak

sixty six."

#293 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 10 May 2007 - 19:56

Ohh. Ett riktigt bra avsnitt - ser redan fram emot nästa vecka. :D

fqq5BYam.jpg

#294 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 10 May 2007 - 20:00

De är Kineser??? :unsure: Nu fattar jag inget alls.
-Sora, Kingdom Hearts

#295 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 10 May 2007 - 20:17

Det här + nästa veckas avsnitt är mina favoriter i säsong 1. Riktigt scary med gasmaskfolket. :ph34r:

Och så träffar vi Capt. Jack för första gången och han sitter i ett osynligt rymdskepp som är förtöjt vid Big Ben! :lol:

#296 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 10 May 2007 - 20:24

Har inte hunnit se avsnittet än :upset: Vill se Captain Jack NU!
Ska titta på det sen, om TVn och DVDn är lediga då förstås ;)
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#297 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 10 May 2007 - 20:35

De är Kineser??? :unsure: Nu fattar jag inget alls.

Läs kontinuietsnoteringarna där nere. Samma tidsagenter nämns i det där avsnittet

//Peak

sixty six."

#298 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 10 May 2007 - 20:43

OK, då fattar jag. :P Blev lite förvirrad där. :D
-Sora, Kingdom Hearts

#299 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 10 May 2007 - 21:13

Väldigt ryckigt avsnitt det här, det hade sina ögonblick men hoppen och de förvånansvärt obra effekterna gjorde sitt för att försvåra gillandet av det som var bra, och doktorns och Rose gnabbande kändes helt off i början. Doktorns personlighet var annars höjdpunkten för mig i det här avsnittet. Ecclestone bär verkligen rollen väl.

#300 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 11 May 2007 - 12:21

Just att avsnittet utspelade sig under andra världskriget gjorde att avsnittet blev riktigt bra, tror inte att det hade fungerat med en liknande story i nutid eller framtiden. Gillade att dom lyckats återskapa ett krigsdrabbat London på ett så bra sätt.

Rent visuellt så var avsnittet okej, dock tyckte jag väl inte att dom lyckats så bra med scenerna där Rose hänger i repet till zeppelinaren. Då syns det rätt tydligt att allt är filmat mot blue/green screen. Dock är inte det visuella det viktigaste men om det är gjort på bra sätt så förstärks helhetsintrycket.

Intressant handling som kretsade kring det där barnet, ska bli trevligt att se hur allt hänger ihop i nästa veckas avsnitt.

Kul med en liten trekspotting också. "It was nice to meet you Mr. Spock" :D

Edited by Cartman, 11 May 2007 - 12:24.