Fast jag tror inte vi kommer före USA, eftersom de ska tydligen köra på direkt i Januari igen med 2a halvan.
Edited by SaberBlade83, 13 December 2007 - 12:34.
Posted 13 December 2007 - 12:33
Edited by SaberBlade83, 13 December 2007 - 12:34.
Posted 13 December 2007 - 22:33
Stämmer. Inget land kommer vara före USA denna säsong, i USA drar det igång igen den 4e januari, kanada och england veckan efter. Skulle vara om usa tar mer uppehåll isf och de andra inte.Fast jag tror inte vi kommer före USA, eftersom de ska tydligen köra på direkt i Januari igen med 2a halvan.
Edited by GaterGirl, 13 December 2007 - 22:34.
Posted 13 December 2007 - 22:43
Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.
...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.
...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.
Posted 14 December 2007 - 13:14
Edited by FAII, 14 December 2007 - 13:15.
Posted 15 December 2007 - 11:34
Posted 15 December 2007 - 13:40
Att tvinga på en fientlig art en skepnad och en existens som är främmande för dem är att leka gud. "Det slutgiltiga målet torde vara att utrota dem," säger du. Men så gör det då, istället för att manipulera med deras genetiska uppbyggnad och hjärntvätta dem till att bli någonting de inte är och aldrig har varit.Jag har aldrig varit förtjust i det där förvandlingstricket som förmänskligar Wraiths men att det skulle vara "moraliskt förkastligt" kan jag aldrig hålla med om. Striden mellan Atlantis-gänget och Wraiths är en darwinistisk kamp om överlevnad i vilken moraliska hänsynstaganden borde vara irrelevanta. Den art som befattar sig med sådant handikappar bara sig själv och minskar sina egna chanser för seger. Wraith är en fiende som inte går att resonera med eller blidka eller skrämma till underlydnad. Själva deras existens är ett hot mot mänskligheten och det slutgiltiga målet torde därför vara att utrota dem. Om det ska ske genom att förvandla dem till människor så må så vara. Det är inte att "leka gud", det är att säkra sin egen överlevnad från en parasiterande art som *lever* på en.
Posted 15 December 2007 - 14:46
Wraith har varit människor en gång. De utvecklades från ett genetiskt utbyte mellan iratusinsekt och Homo sapiens. Hela grejen med att trolla tillbaka dem till ett av dessa tidigare stadier är dock ur evolutionsperspektiv rent nonsens, varför jag inte gillar idén.Att tvinga på en fientlig art en skepnad och en existens som är främmande för dem är att leka gud. "Det slutgiltiga målet torde vara att utrota dem," säger du. Men så gör det då, istället för att manipulera med deras genetiska uppbyggnad och hjärntvätta dem till att bli någonting de inte är och aldrig har varit.
Posted 16 December 2007 - 10:05
Fel, tyvärr.Wraith har varit människor en gång. De utvecklades från ett genetiskt utbyte mellan iratusinsekt och Homo sapiens.
Fel, än en gång.Om du är så fast besluten att kalla omvandlingsprocessen att "leka gud" så kan jag gå med på det, visst. Men so what? Den högsta prioriteringen är fortfarande att eliminera hotet som Wraith utgör. Att göra det med konventionella medel är tveklöst mycket svårare och mer riskfyllt än att använda viruset som förvandlar dem till människor. Om det görs lättast på det sättet, så är det befogat. Hur det påverkar dem eller vad som händer med dem sedan är av sekundär betydelse. Jag tycker din ståndpunkt är grundad i felriktade moraliska skrupler och eftergivenhet av någon slags "naturlig rätt" åt Wraith. Ur Wraiths synpunkt har människor inga rättigheter förutom att vara föda. Varför ska vi ge dem några - för att visa oss "bättre" inför en art som parasiterar på oss? Det är som att vara undfallande åt en fästing som suger ens blod, fast i det här fallet en fästing som hotar hela ens civilisation.
Edited by FAII, 16 December 2007 - 10:07.
Posted 16 December 2007 - 11:36
Det är inte "fel", det är en annan ståndpunkt än din - en som baserar sig på den darwinism som har styrt livets utveckling på Jorden ända sen den första arten uppstod. När arter konkurrerar med varandra utan moraliska överväganden kämpar de bokstavligen för sin överlevnad och obönhörligen tenderar det att sluta med att den förlorande parten dör ut. Jag är fullt införstådd med allt det du säger - självklart handlar det om överlevnad även för Wraith och självklart är det inte "rättvist"; naturen brukar inte vara det. Därför påpekar jag återigen att koncept som moral och rätt är överflödiga i sammanhanget. Moral kan bara gälla mellan två parter när båda erkänner begreppet (någon socialdarwinist är jag inte).Fel, än en gång.
Vad många misslyckades med att förstå eller ens se är att för Wraith är de också en fråga om överlevnad. Genom ödets nyck har de utvecklats till en ras som efter att de gått in i tonåren endast kan få näring av ett enda födoämne, "livskraften" från människor och Wraith (vi har aldrig hört talas om Ancients som blivit uppätna av Wraith, men vi kan anta att det också var möjligt).
Det är irrelevant ifall de gillar det eller ej - huvudsaken är att de gör det. Fast serien har ju inte direkt målat upp någon existentiell ångest eller samvetskval hos Wraith, om man går efter deras ständiga hångrin och fäbless att plåga sina offer.Tror du verkligen de gillar detta liv? De gillar nog att äta för det är "gott", men hade de haft ett val hade de gärna bytt föda.
Posted 17 December 2007 - 19:07
Edited by FAII, 17 December 2007 - 19:07.
Posted 06 November 2008 - 15:38
Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.
...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.
...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.