Jump to content

Photo

StarGate Atlantis - Säsong 3

• Please log in to reply
288 replies to this topic

#276 SaberBlade83

SaberBlade83

Captain

• Members
  • 516 posts

Posted 13 December 2007 - 12:33

Dom kommer köra på med säsong 4 direkt. Men vet inte riktigt hur de kommer visa, om de kör på eller kommer ta något uppehåll en bit in.

Fast jag tror inte vi kommer före USA, eftersom de ska tydligen köra på direkt i Januari igen med 2a halvan.

Edited by SaberBlade83, 13 December 2007 - 12:34.

#277 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 13 December 2007 - 22:33

Fast jag tror inte vi kommer före USA, eftersom de ska tydligen köra på direkt i Januari igen med 2a halvan.

Stämmer. Inget land kommer vara före USA denna säsong, i USA drar det igång igen den 4e januari, kanada och england veckan efter. Skulle vara om usa tar mer uppehåll isf och de andra inte.

Edited by GaterGirl, 13 December 2007 - 22:34.

Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#278 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 13 December 2007 - 22:43

Är väl första gången som USA (SciFi Channel) kommer visa andra halvan av säsongen före någon annan (Canada & England).
Kul att TV6 kör på med s.4 så fort :D
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#279 FAII

FAII

Commander

• Members
  • 252 posts

Posted 14 December 2007 - 13:14

Tusan också! Kunde inte TV6 har börjat visa serien 10 veckor innan de började? Och varför varför SciFi tvugna att just i år inte ta en sån där superlång paus som de traditionellt brukar ha? Jag ville ju kunna säga "Muahahahah! Vi ligger före er!" på GW.

Nästa säsong kanske vi är först? Skulle bara vara så lustigt om vi var det. Tänk er hur alla Amerikaner och alla andra i världen skulle leta runt efter rippar från TV6 för att få se SGA i förtid.

Edited by FAII, 14 December 2007 - 13:15.

#280 Groundsplitter

Groundsplitter

Senior Captain

• Members
  • 626 posts

Posted 14 December 2007 - 22:33

Skyll er själva, Atlantis-expedition. Det här är precis den fiende ni förtjänar. Det straffar sig att leka gud.
Samlingsplatsen för alla nordiska Transformersfans: NTFA

#281 Mjolnir

Mjolnir

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,000 posts

Posted 15 December 2007 - 11:34

Härlig mystik i avsnittet igår. Fast de överdrev antalet gånger någon blev upptryckt mot väggen/golvet och *nästan* dödad. Uppenbarligen var det monster som gillar att kramas lite innan de hugger.

Nå, det var iaf bättre än den första episoden vi såg Michael i, där Weir och de andra framstod som fullkomliga nötter i sin inkompetenta hantering av säkerheten kring honom. Det värsta jag minns därifrån var när han bitchade och gnällde till Weir om vad de hade gjort mot honom och hon bara satt där och tog det! Vad hon borde ha gjort var att låna en vakts vapen, siktat det mot Michaels huvud och sagt: "If you want to be Wraith, you want to represent a threat to this expedition as well as the whole human species. If that's the case, why shouldn't I just blow your fucking brains out right here and now?!" Eller nåt i den stilen...

Jag har aldrig varit förtjust i det där förvandlingstricket som förmänskligar Wraiths men att det skulle vara "moraliskt förkastligt" kan jag aldrig hålla med om. Striden mellan Atlantis-gänget och Wraiths är en darwinistisk kamp om överlevnad i vilken moraliska hänsynstaganden borde vara irrelevanta. Den art som befattar sig med sådant handikappar bara sig själv och minskar sina egna chanser för seger. Wraith är en fiende som inte går att resonera med eller blidka eller skrämma till underlydnad. Själva deras existens är ett hot mot mänskligheten och det slutgiltiga målet torde därför vara att utrota dem. Om det ska ske genom att förvandla dem till människor så må så vara. Det är inte att "leka gud", det är att säkra sin egen överlevnad från en parasiterande art som *lever* på en.

#282 Groundsplitter

Groundsplitter

Senior Captain

• Members
  • 626 posts

Posted 15 December 2007 - 13:40

Jag har aldrig varit förtjust i det där förvandlingstricket som förmänskligar Wraiths men att det skulle vara "moraliskt förkastligt" kan jag aldrig hålla med om. Striden mellan Atlantis-gänget och Wraiths är en darwinistisk kamp om överlevnad i vilken moraliska hänsynstaganden borde vara irrelevanta. Den art som befattar sig med sådant handikappar bara sig själv och minskar sina egna chanser för seger. Wraith är en fiende som inte går att resonera med eller blidka eller skrämma till underlydnad. Själva deras existens är ett hot mot mänskligheten och det slutgiltiga målet torde därför vara att utrota dem. Om det ska ske genom att förvandla dem till människor så må så vara. Det är inte att "leka gud", det är att säkra sin egen överlevnad från en parasiterande art som *lever* på en.

Att tvinga på en fientlig art en skepnad och en existens som är främmande för dem är att leka gud. "Det slutgiltiga målet torde vara att utrota dem," säger du. Men så gör det då, istället för att manipulera med deras genetiska uppbyggnad och hjärntvätta dem till att bli någonting de inte är och aldrig har varit.

Föreställ dig att USA hade en mirakelmedicin som kunde förvandla alla muslimer i mellanöstern till "goda" amerikaner - skulle det vara försvarbart att göra det i så fall? Liknelsen är inte absurd - det är säkert många amerikaner som anser dem vara lika omöjliga att resonera med eller skrämma till underlydnad. Skulle ett sånt ingrepp anses vara försvarbart eller förkastligt? Eller vänd på steken - föreställ dig att de mest militanta grupperna i Mellanöstern kom över samma mirakelmedicin, med den skillnaden att den gör det möjligt att förvandla alla dekadenta västerlänningar till rättrogna muslimer? I deras ögon vore det sannolikt t.o.m. att göra en god gärning.
Största skillnaden är att vi människor i alla fall hör till samma art, så en sån förvandling skulle inte förändra vår natur i grunden (även om man förstås fortfarande skulle behöva förändra våra minnen och erfarenheter), medan wraith och människor är två helt olika saker med helt olika sätt att existera.
Samlingsplatsen för alla nordiska Transformersfans: NTFA

#283 Mjolnir

Mjolnir

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,000 posts

Posted 15 December 2007 - 14:46

Att tvinga på en fientlig art en skepnad och en existens som är främmande för dem är att leka gud. "Det slutgiltiga målet torde vara att utrota dem," säger du. Men så gör det då, istället för att manipulera med deras genetiska uppbyggnad och hjärntvätta dem till att bli någonting de inte är och aldrig har varit.

Wraith har varit människor en gång. De utvecklades från ett genetiskt utbyte mellan iratusinsekt och Homo sapiens. Hela grejen med att trolla tillbaka dem till ett av dessa tidigare stadier är dock ur evolutionsperspektiv rent nonsens, varför jag inte gillar idén.

Om du är så fast besluten att kalla omvandlingsprocessen att "leka gud" så kan jag gå med på det, visst. Men so what? Den högsta prioriteringen är fortfarande att eliminera hotet som Wraith utgör. Att göra det med konventionella medel är tveklöst mycket svårare och mer riskfyllt än att använda viruset som förvandlar dem till människor. Om det görs lättast på det sättet, så är det befogat. Hur det påverkar dem eller vad som händer med dem sedan är av sekundär betydelse. Jag tycker din ståndpunkt är grundad i felriktade moraliska skrupler och eftergivenhet av någon slags "naturlig rätt" åt Wraith. Ur Wraiths synpunkt har människor inga rättigheter förutom att vara föda. Varför ska vi ge dem några - för att visa oss "bättre" inför en art som parasiterar på oss? Det är som att vara undfallande åt en fästing som suger ens blod, fast i det här fallet en fästing som hotar hela ens civilisation.

Din liknelse tycker jag är absurd. Dels för att den baserar sig på ett minst sagt svårsmält hypotetiskt scenario, dels för att den bygger på en helt annan utgångspunkt; nämligen att det är människor som har att göra med människor, som kan resoneras med (vad inskränkta, jingoistiska jänkare anser är beside the point). Kanske inte om de är fanatiker men då gäller det att undanröja fanatismens rötter. Man kan inte undanröja Wraiths behov av att livnära sig på folk - det är deras biologiska natur och därför måste man undanröja dem, med alla till buds stående medel. Mänsklighetens överlevnad hänger på det, som sagt.

#284 FAII

FAII

Commander

• Members
  • 252 posts

Posted 16 December 2007 - 10:05

Wraith har varit människor en gång. De utvecklades från ett genetiskt utbyte mellan iratusinsekt och Homo sapiens.

Fel, tyvärr.

Wraith har varit Iratus Bug, en stor skillnad. Iratusinsekten utvecklades till Wraith genom att annama sig mänsklig DNA. Att det finns så stora mängder mänsklig DNA i Wraith at man kan "ta bort Wraith-gener för att få en människa" är vetenskapligt ologiskt. Men låt oss inte snacka mer om det, för det är inte poängen här.

Om du är så fast besluten att kalla omvandlingsprocessen att "leka gud" så kan jag gå med på det, visst. Men so what? Den högsta prioriteringen är fortfarande att eliminera hotet som Wraith utgör. Att göra det med konventionella medel är tveklöst mycket svårare och mer riskfyllt än att använda viruset som förvandlar dem till människor. Om det görs lättast på det sättet, så är det befogat. Hur det påverkar dem eller vad som händer med dem sedan är av sekundär betydelse. Jag tycker din ståndpunkt är grundad i felriktade moraliska skrupler och eftergivenhet av någon slags "naturlig rätt" åt Wraith. Ur Wraiths synpunkt har människor inga rättigheter förutom att vara föda. Varför ska vi ge dem några - för att visa oss "bättre" inför en art som parasiterar på oss? Det är som att vara undfallande åt en fästing som suger ens blod, fast i det här fallet en fästing som hotar hela ens civilisation.

Fel, än en gång.

Vad många misslyckades med att förstå eller ens se är att för Wraith är de också en fråga om överlevnad. Genom ödets nyck har de utvecklats till en ras som efter att de gått in i tonåren endast kan få näring av ett enda födoämne, "livskraften" från människor och Wraith (vi har aldrig hört talas om Ancients som blivit uppätna av Wraith, men vi kan anta att det också var möjligt).

Är det rättvist för någon av raserna? Självklart inte. Men människorna har ingen mer "rätt att leva" än Wraith. Äter Wraith inte människorna lever de... men så dör Wraith.

Vi människor är bra mycket värre. Vi äter kött trotts att vi har ett val. Jag säger inte att vi ska sluta äta kött... jag äter kött. Däremot är man en stor hycklare om man äter kött och samtidigt skanderar "Wraith måste dö! De äter ju oss! Wa wa wa!". De äter oss för att de måste! Tror du verkligen de inte ens försökt äta på andra saker än människor och varandra? De var tvugna att skapa ett system där endast ett fåtal Wraith fick leva (antagligen begränsade man förökningen). T.ex. så tvivlar jag på att de 66 Hives som fanns i galaxen i säsong 1 drev Ancients på flykten. De måste ha funnits bra många fler än så för över 10,000 år sedan. Sedan är de tvugna att gå in i långvarig dvala för att inte "överfiska". De spenderar alltså majoriteten av sina liv i dvala för att överleva! Så till den grad att när Major John Sheppard väckte alla Wraith så blev det hungersnöd!

Tror du verkligen de gillar detta liv? De gillar nog att äta för det är "gott", men hade de haft ett val hade de gärna bytt föda.

Edited by FAII, 16 December 2007 - 10:07.

#285 Mjolnir

Mjolnir

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,000 posts

Posted 16 December 2007 - 11:36

Fel, än en gång.

Vad många misslyckades med att förstå eller ens se är att för Wraith är de också en fråga om överlevnad. Genom ödets nyck har de utvecklats till en ras som efter att de gått in i tonåren endast kan få näring av ett enda födoämne, "livskraften" från människor och Wraith (vi har aldrig hört talas om Ancients som blivit uppätna av Wraith, men vi kan anta att det också var möjligt).

Det är inte "fel", det är en annan ståndpunkt än din - en som baserar sig på den darwinism som har styrt livets utveckling på Jorden ända sen den första arten uppstod. När arter konkurrerar med varandra utan moraliska överväganden kämpar de bokstavligen för sin överlevnad och obönhörligen tenderar det att sluta med att den förlorande parten dör ut. Jag är fullt införstådd med allt det du säger - självklart handlar det om överlevnad även för Wraith och självklart är det inte "rättvist"; naturen brukar inte vara det. Därför påpekar jag återigen att koncept som moral och rätt är överflödiga i sammanhanget. Moral kan bara gälla mellan två parter när båda erkänner begreppet (någon socialdarwinist är jag inte).

Jag sätter inte människan på någon pedestal och tillskriver henne någon naturlig rätt heller, annat än den hon kan tillgodogöra sig via sin förmåga. Vi livnär oss på djur för att vi har förmågan - därför är det naturligt "rätt" (ifall det är ekologiskt försvarbart är en annan sak). Wraith livnär sig på oss för att de har förmågan - därför är det också naturligt "rätt". Men precis som vissa djur kan vi kämpa emot - vilket är naturligt "rätt". Wraith behöver oss men vi behöver inte dem - därför är det "rätt" för oss att undanröja hotet de utgör. Det är också "rätt" för dem att hålla oss underkuvade och fortsätta utnyttja oss, om de har den förmågan. Det är inte hycklande att respektera naturens spelregler. I slutändan kommer både arternas förmåga att ha avgjort deras förhållande och naturen kommer att ha haft sin gång. Precis som vår förmåga har avgjort vårt förhållande till djuren här på Jorden och låter oss äta deras kött.

Som Heinlein uttrycker det i Starship Troopers: "But does Man have any 'right' to spread through the universe? Man is what he is, a wild animal with the will to survive and (so far) the ability, against all competition. [...] The universe will let us know - later - whether we have any 'right' to expand through it."

Tror du verkligen de gillar detta liv? De gillar nog att äta för det är "gott", men hade de haft ett val hade de gärna bytt föda.

Det är irrelevant ifall de gillar det eller ej - huvudsaken är att de gör det. Fast serien har ju inte direkt målat upp någon existentiell ångest eller samvetskval hos Wraith, om man går efter deras ständiga hångrin och fäbless att plåga sina offer. ;)

#286 FAII

FAII

Commander

• Members
  • 252 posts

Posted 17 December 2007 - 19:07

Vad jag minns har vi aldrig någonsin sett en Wraith plåga någon utan ett syfte. Vi är trotts allt deras enda föda. Det vore urbota korkat att plåga oss för skojs skull när det drar ner kvaliteten på "maten".

De har "plågat" folk för att komma åt information, t.ex. genom att äta av offren lite i taget. Tortyr, javisst! Att plåga för skojs skull? Knappast.

Så finns ju de där jägarna som skapar, öh, "Löpare", men så finns det ju riktiga idioter bland oss människor som jagar djur för skojs skull (och troféer) också. Åtminstone när det kommer till Wraithjägare så kan man vara säker på att om de kan så käkar de upp sina byten. Många mänskliga jägare vill bara åt skinnet/huvudet för en trofé.

Edited by FAII, 17 December 2007 - 19:07.

#287 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 06 November 2008 - 14:25

TV6 börjar att visa säsong 3 i repris 3/12, Klockan 18:00. Måndag-Fredag precis som med säsong 1-2.

#288 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 06 November 2008 - 15:38

Blev lite förvirrad när jag skulle ändra underrubriken eftersom första posten kommer från spoilertråden när s.3 gick i USA. Men det är ju XC(?) som har slagit ihop trådarna :lol:
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#289 RockyB

RockyB

Lieutenant Junior Grade

• Members
  • 67 posts

Posted 29 November 2008 - 17:10

TV6 börjar att visa säsong 3 i repris 3/12, Klockan 18:00. Måndag-Fredag precis som med säsong 1-2.

Jag får det till att det på Juldagen så visas "Sunday". Som om den dagen inte är tragisk som den är redan...

Edited by RockyB, 29 November 2008 - 17:11.