Jump to content

Photo

Övrigt

• Please log in to reply
434 replies to this topic

#276 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

l'Empereur des Lumières

• Moderator
  • 2,579 posts

Posted 13 December 2011 - 16:48

Om jag får svara åt Den Gröne Hämnaren så tänker han nog att trots att Moderna eran är ett ständigt nu med avstamp i NS-året 1988+ så har det inte gått så många år i den perioden att man kan säga 2011 än utan kanske max 1989-1990. 2011 kan man sätta en berättelse i enligt honom men då är det framtiden på ett sätt. Det är ju en sak som uppkommer i och med att det inte är satt ett slut på moderna perioden.

Exakt.

Att kalla framtiden för 2011 leder förstås till viss förvirring av ett slag som vi redan pratat om (vilket vi alltså förslagsvis löser genom att hyscha om vilket år det är). Förvisso skulle det ju kunna vara kul att på thedarkknightreturns-vis göra en berättelse som antas utspelas i framtiden, men i själva verket utspelas i samtiden. Men det är bara en tanke i förbifarten. Vi kanske vill att framtiden ska se framtidsaktig ut.

#277 TFels

TFels

Svarta hålet i galaxens centrum

• Moderator
  • 2,975 posts
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 13 December 2011 - 19:45

Då förstår jag mer vad Hämnaren menar. Att benämna 2011 som framtid blir som Hämnaren säger förvirrat. Men att göra "tvärtom", att benämna både 1989 och 2011 som idag blir förvirrat på det motsatta sättet. Det är därför jag är emot att nämna årtal från den moderna eran.

Men jag kan se en kompromiss (?) skönja sig här. Om vi bestämmer att man får nämna åldrar och årtal i de tidiga erorna så bör man i serier från den moderna eran
-inte nämna åldrar (eller något som avslöjar åldrar) från någon era
-inte nämna årtal från den moderna eran
-men däremot får man nämna årtal från tidigare eror (utan att åldrar avslöjas)

Om en majoritet köper detta så kan jag köpa att åldrar och årtal nämns i tidigare eror. Känns detta som något som kan fungera? Det är ingen perfekt lösning, men jag inbillar mig att vi då kan göra de flesta historier vi vill.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#278 Sret

Sret

Commodore

• Aktiv member
  • 1,298 posts

Posted 13 December 2011 - 19:59

Jag håller ed Tfels..
Jag är normal, fråga tvålen om ni inte tror mig.

#279 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 13 December 2011 - 19:59

Jag är mer en allt-eller-inget-typ så det får bli omröstningar innan jag är nöjd.

#280 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

l'Empereur des Lumières

• Moderator
  • 2,579 posts

Posted 14 December 2011 - 14:29

För min del funkar Thomas' förslag hyfsat. Om vi bestämmer att vi är tysta om årtalen i de tidigare erorna kan jag gå med på det också.

Men oavsett när man får säga årtal och inte, vill jag att det alltid ska finnas ett bestämt årtal bakom kulisserna. Är det någon som ser en nackdel med det? Och vad består i så fall den nackdelen i?

För att springa iväg åt motsatt håll ett slag, funderar jag också på en annan metod. Man skulle kunna vara väldigt tydlig med årtalen hela tiden, men samtidigt tydlig med att Nordens Stjärnor har en annan tidslinje än vi. Alltså att man exempelvis skulle kunna referera till att två flygplan körde in i World Trade Center den elfte september 1990 (eller vilket år vi nu väljer). Då skulle man kunna skaka bort en massa förutfattade meningar och på det viset undvika förvirring. Frågan är dock: Skulle vi i så fall behöva tydliggöra detta i varje nummer?

#281 TFels

TFels

• Moderator
  • 2,975 posts
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 14 December 2011 - 21:44

Nackdelen med årtal bakom kulisserna blir att guiden då inte kan läsas av allmänheten. Å andra sidan kan ju istället wikin vara en guide för alla, eller om man gör en enklare handbok för alla, utan årtal och sånt.

Tycker det skulle kännas lite konstigt att ge stora historiska händelser nya datum. Det skulle på nåt sätt riskera att bli själva grejen med serien. Ett lite märkligt fokus tycker jag.

Edited by TFels, 14 December 2011 - 21:44.

Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#282 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

l'Empereur des Lumières

• Moderator
  • 2,579 posts

Posted 15 December 2011 - 12:00

Nackdelen med årtal bakom kulisserna blir att guiden då inte kan läsas av allmänheten.

Det tycker jag inte är ett problem över huvud taget. Anledningen att vi inte vill nämna årtal tänker jag mig är att vi vill undvika förvirring, och kanske då främst för dem som läser enstaka avsnitt. Den som är intresserad nog för att läsa guiden kan gott få veta allt som finns bakom kulisserna. Då motverkas förvirringen för den personen från det hållet också. Årtalen ska inte vara hemligstämplade. Men man ska inte behöva prackas på informationen om dem när man läser serierna.

Å andra sidan kan ju istället wikin vara en guide för alla, eller om man gör en enklare handbok för alla, utan årtal och sånt.

Jag tycker att wikin ska innehålla all information som pdf-versionen av guiden gör.

Tycker det skulle kännas lite konstigt att ge stora historiska händelser nya datum. Det skulle på nåt sätt riskera att bli själva grejen med serien. Ett lite märkligt fokus tycker jag.

Ja, det beror förstås på vad man vill göra av Nordens Stjärnors universum. Om vi väljer att hyscha om årtalen kan vi ju flytta på historiska händelser utan att skylta med det. Det vill säga om man nu absolut vill göra en serie om en sentida historisk händelse men behålla huvudpersonernas ålder.

#283 Sret

Sret

Commodore

• Aktiv member
  • 1,298 posts

Posted 15 December 2011 - 16:25

Nu skall jag röra till det lite till: Om vi inte skall nämna årtal, gäller inte den regeln att nämna verkliga personer då med?

#284 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

l'Empereur des Lumières

• Moderator
  • 2,579 posts

Posted 16 December 2011 - 09:16

Det beror lite på, tror jag. Jag vill ju att de verkliga personerna ska åldras i samma takt som de påhittade. Någon annan kanske vill att de verkliga personerna ska åldras snabbare än de påhittade. Ska båda sidorna få stå oemotsagda i serierna kan det ju leda till att verkliga personer blir oanvändbara efter ett tag att man använt dem första gången, eftersom de inte kan passa in på båda sätten.

Har man ingen speciell anledning att nämna en riktig person kan det ju vara värt att undvika. Vissa fungerar ju att nämna bara vid titel och behöver kanske inte synas heller.

#285 PredaBot

PredaBot

Rear Admiral

• Moderator
  • 2,983 posts

Posted 18 December 2011 - 13:32

Har dom riktiga personerna verkligen så stor vikt för serien dock? Marvel har ju t ex ofta valt att den president som är president i USA för tillfället, han är president i serierna.

Det är helt enkelt en sån där grej som man som långtida läsare accepterar, att bilar, politiker, filmstjärnor och andra referenser förändras.

Jag tycker inte det är ett så stort problem, så länge man inte använder årtal, man är redan så van vid såna saker från Marvel/DC.

#286 TFels

TFels

• Moderator
  • 2,975 posts
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 18 December 2011 - 15:43

Skulle inte Daniel ordna en omröstning?
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#287 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts

Posted 18 December 2011 - 16:01

Jag skulle. Men jag upptäckte att det inte diskuterats klart så därför avvaktar jag.

#288 TFels

TFels

• Moderator
  • 2,975 posts
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 18 December 2011 - 17:11

Daniel, demokratisk som alltid!

Om nu omröstningen skulle utfalla som jag önskar, så är det faktiskt något som gnager. Känslan av att de som arbetat länge med NS-serier (och länge stått oemotsagda då datum presenterats (i guiden om inte annat)) blir lite fintade i efterhand. Retroaktivt. Det känns inte bra när så mycket tid och kraft lagts ned. Därför vill jag modifiera mitt kompromissförslag så att det blir följande:

Om vi bestämmer att man får nämna åldrar och årtal i de tidiga erorna så bör man i serier från den moderna eran
-nämna åldrar (eller något som avslöjar åldrar) endast sparsamt
-inte nämna årtal från den moderna eran
-men däremot får man nämna årtal från tidigare eror (helst utan att åldrar avslöjas)

Det som är ändrat står i rött.

På så sätt kan den som vill nämna åldrar även i den moderna eran, men sparsamt. Ni som är för att man ska få nämna årtal och åldrar i alla eror, kan detta fungera?
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#289 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts

Posted 18 December 2011 - 17:43

Det som inte går att förutsäga när nåt väl bestäms är hur det kommer att användas. Jag har aldrig tänkt att ha med så mycket datum som möjligt i mina avsnitt, men jag vill ha möjligheten om det gör berättelsen bättre. Ibland bryts ju riktlinjer också. Hittills tycker jag att det verkar flyta på bra med allt kring NS, folk försöker vara konstruktiva, hjälpsamma och så. Och att folk är passionerade märks när det väl dyker upp såna här diskussioner.

I de tre punkterna ovan så är det bara den mittersta som jag opponerar mig mot, och det är väl till stor del den moderna eran och dess datumanvändande som är där vi är åtminstone 3 falanger med väsentligt olika önskningar om hur det ska fungera.

#290 Sret

Sret

Commodore

• Aktiv member
  • 1,298 posts

Posted 18 December 2011 - 18:12

Jag hade för min del inte ens tänkt använda datum alls. kanske nämna någon månad men ytters sällan. Så mig gör det egentligen det samma om vi har med datum eller ej.

#291 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

l'Empereur des Lumières

• Moderator
  • 2,579 posts

Posted 19 December 2011 - 10:39

Har dom riktiga personerna verkligen så stor vikt för serien dock? Marvel har ju t ex ofta valt att den president som är president i USA för tillfället, han är president i serierna.

Det är helt enkelt en sån där grej som man som långtida läsare accepterar, att bilar, politiker, filmstjärnor och andra referenser förändras.

Jag tycker inte det är ett så stort problem, så länge man inte använder årtal, man är redan så van vid såna saker från Marvel/DC.

Visst kan man använda den president som är president för tillfället. Placerar man dem på tidslinjen kan det innebära att presidenten blir utbytt flera gånger på ett år, men det gör inte så mycket. Det finns säkert någon förklaring till att det är så, men vi behöver aldrig redogöra för den förklaringen, och förmodligen inte ens känna till den själva. Det bara är så.

Att visa den nuvarande presidenten bör alltså inte vara något problem. Där emot kan det uppstå knepigheter om man ska visa en före detta president som man tidigare har visat som aktiv president. Då vill jag inte att den ska ha åldrats så många år som det har gått sedan den tidigare serien publicerades, utan i samma takt som alla andra i serien. Men det är ju inte säkert att det här problemet kommer att uppstå.

Hur som helst kan man ju fråga sig hur ofta det är motiverat att tydliggöra vilken president det är fråga om. Man kan ju faktiskt nöja sig med att kalla presidenten för presidenten. Det låter inte ens konstigt.

#292 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts

Posted 21 December 2011 - 19:24

Vad sägs om att ta tag i omröstningar på andra sidan nyårsafton, för jag antar att vissa åtminstone kommer ägna tid åt nära och kära de närmsta dagarna och inte bara superhjältar?

#293 Sret

Sret

Commodore

• Aktiv member
  • 1,298 posts

Posted 21 December 2011 - 19:25

Låter logiskt.

#294 TFels

TFels

• Moderator
  • 2,975 posts
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 21 December 2011 - 19:58

Låter logiskt.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#295 TFels

TFels

• Moderator
  • 2,975 posts
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 28 December 2011 - 21:41

Mors igen dagdrömmare! Tänkte kolla hur man skulle formulera det om vi säger att år och åldrar får nämnas i alla eror. Alltså, hur presenterar man förklaringen snyggt för läsarna när de märker att matten inte stämmer.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#296 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts

Posted 28 December 2011 - 22:02

Typ på en egen sida på hemsidan där vi går in på alla specialgrejer med Nordens Stjärnor som varför det finns eror, att avsnitt inte är i kronologisk ordning och sånt.

#297 TFels

TFels

• Moderator
  • 2,975 posts
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 03 January 2012 - 23:07

En sådan sida kan vi gärna ha! Men jag tror inte det funkar för läsaren när denne sitter uppkrupen i soffan med en Pepsi och sin tidning. Det kan vara en bra sida ändå.

Men vi kan ju göra det enkelt för oss. Alla avsnitt som innehåller tidsangivelser och åldrar kan förses med en kul varningstext i seriens början.

Typ:
Varning! Serien innehåller tidsangivelser som kan uppfattas som förvirrande. Men frukta inte, för det beror på att tiden "glider" i vår serie. Vissa figurer kan exempelvis åldras när andra inte gör det.

Man kan utforma det lite roligt och meta-aktigt med svartgulrandiga remsor omkring texten och en glad presentatör.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#298 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts

Posted 05 January 2012 - 18:19

En sådan text ser jag hellre på Grefven-talar-sidan.

#299 PredaBot

PredaBot

Rear Admiral

• Moderator
  • 2,983 posts

Posted 07 January 2012 - 14:34

Jo, Grefven talar borde väl vara rätta stället att ha med lite standardiserad NS-info. Allt som står där kanske inte måste vara skrivet på Greve-manér? Annars så går det väl att fixa till nån fiffig text på hans sätt också.

#300 Virtus

Virtus

Senior Captain

• Members
  • 634 posts

Posted 07 January 2012 - 18:16

Redan gjort. ;)