Battlestar Galactica - Razor + Säsong 4
Posted 10 March 2010 - 22:46
"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass
last.fm | filmtipset | twitter
Posted 10 March 2010 - 22:57
Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.
Filmtipset | Live Long and Prosper
We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.
Posted 10 March 2010 - 23:00
-Gangstagrass
Posted 10 March 2010 - 23:01
Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.
We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.
Posted 10 March 2010 - 23:20
I övrigt håller jag med om Tory var aldrig riktigt nöjd med henne särskilt inte det att hon fick en så central roll som cylon. Men hon hade väl sin plats i det stora hela.
Baltar är verkligen i sitt esse i säsong 4, avsnittet i början där han talar med sig själv...
Edited by dukeofnewyork, 10 March 2010 - 23:23.
"Ingen magi, ingen profil, ingen stil, bara tjong i tvättbrädan och morr i mustaschen. " – Göran Sommardal om Xmen Origins: Wolverine (Kulturnytt 20090430)
"There is hopeful symbolism in the fact that flags do not wave in a vacuum." – Arthur C. Clarke
---
--- | filmtipset | ---
Posted 10 March 2010 - 23:22
Posted 10 March 2010 - 23:32
Nej, jag menar att hon "blev" cylon, vilket ju automatiskt gör att hennes roll blev mer central i serien. Hade hon inte blivit cylon hade hon ju kunnat råka ut för ett öde liknande Cally till exempel. Hennes roll som cylon som cyloner sa jag inget om.
Tory är väl avslöjad som cylon i säsong 4 så jag inte har avslöjat något du inte visste? Blev osäker nu.
Bäst att följa WT:s exempel...
"Ingen magi, ingen profil, ingen stil, bara tjong i tvättbrädan och morr i mustaschen. " – Göran Sommardal om Xmen Origins: Wolverine (Kulturnytt 20090430)
"There is hopeful symbolism in the fact that flags do not wave in a vacuum." – Arthur C. Clarke
---
--- | filmtipset | ---
Posted 10 March 2010 - 23:41
Posted 11 March 2010 - 11:15
Brukar acceptera de flesta skådespelarre och brukar inte ha något problem med de.Vad tycker du om skådespelerskan då? För karaktären Cally gillade jag i början, men sen blev hon lite tråkigare och särskilt här mot slutet när det kändes som att det enda hon gjorde var att ta hand om ett skrikigt barn. För att hårddra det hela
Och angåend Cally och barnet , jag gillar när folk gör vardagliga saker i tv-serier/böcker plus gillar barn också.
Så inget problem för mig där, de kunde gärna ha haft ett avsnitt där alla bara pratade med varandra t.ex.
Posted 11 March 2010 - 11:38
Hela denna tv-serie är ju ovanlig på så sätt att det är få som lyckas behålla kvaliteten i så pass många säsonger utan att tackla av. Jag är mäkta imponerad. Just love it
Posted 11 March 2010 - 21:09
Callys död och vetskapen om att han är en cylon håller på att knäcka Chief. Tigh och Tory är oroliga över att han kommer att avslöja dem.
Mycket intressant att se hur dessa tre hanterar situationen: Chief som kämpar med samvetet, Tigh som vill veta mer om hur det är att vara cylon och besöker Caprica i cellen dagligen (för att finna likheter dem emellan eller kanske motsatsen för att kunna intala sig själv att han fortfarande i grund och botten är människa?) och Troy som njuter av det nya livet. Som hon säger till Chief så är det bara att stänga av samvetet och njuta.
Väldigt stark scen som utspelar sig mellan Chief och Adama. Alla tror att det är chocken och sorgen efter Cally som får Chief att bete sig som han gör. Men vi vet bättre. Med facit i hand så är det solklart att han berättar för dem alla vem han egentligen är. Men ingen förstår honom. Han verkar ha ett skriande behov att få tala om det för alla, lätta på den tunga bördan.
Baltar och hans religiösa sekt blir överraskade då ett gäng maskerade män tar sig in och beter sig hotfullt och gör dem illa. Det är Sons of Ares. 6 säger till Baltar att de gamla gudarna kämpar för att hålla sig kvar. Baltar börjar mer och mer att uppträda som den sektledare han nu är och han håller ett starkt tal som snyggt vävs ihop med personer i bild. Jag skrattar gott åt scenen där 6 håller upp en trött Balta som blivit misshandlad av vakterna som har order från presidenten att inte släppa in fler människor där. Bara det att ingen annan ser 6 så det ser så komiskt ut
...
Mycket bra avsnitt som handlar om två starka karaktärer: Chief och Baltar. Undrar även varför Caprica/6 inte kan känna av att Tigh är en cylon? Är det inte lite märkligt?
Posted 11 March 2010 - 21:19
4.04 - Escape Velocity
Förstås svårt att följe ett avsnitt som The ties that bind och det här var ett mer stillsamt avsnitt men ändå väldigt bra. Inget från Starbuck eller cylon inbördeskriget men väl om andra cylons. Mycket starkt skådespel från Aaron Douglas som brottas med sorgen över Cally och det faktum att (tror) han fick henne att begå självmord. Undrar hur Tory lyckades få tillbaka nyckeln till luftslussen? Skulle vara konstigt om det var hon som "hittade henne".
Baltar som profet fortsätter underhålla. Speciellt i slutet när Six sliter upp honom från marken.Hans tal på slutet fick nog Apollo att tänka om. (I bästa Arrested Development stil: I made a huge misstake.
)
Återigen fin scen mellan Adama och Rosling när han läser för henne. Deras realtion är sjukt välspelad på ett underbart subtilt sätt. Props till Olmos och O'Donnell.
Verkar som Tigh har börja brya ihop också. Bara Tory som accepterat sin roll som Cylon. Nästan lite för lätt tycker jag.
Snyggt förresten hur som klippte mellan Six och Ellen.
Jag tror det är första gången som det är riktigt svårt att föklara hur han skulle kunna göra dom rörelserna själv. Det har ju funnits scener tidigare när hon dragit i honom eller slagit till honom men då har man ändå kunnat förklara det med att han möjligen gör rörelserna själv.4x04
Baltar fortsätter sitt korståg och det verkar som om han kommer att lyckas, speciellt efter hans lilla tal där i slutet. För att inte nämna när han nästan svävar över marken. Är första gången (som jag minns) som Six har 'visat' sig för andra. Alltså så måste hon finnas där på riktigt men att det är bara han som ser och hör henne. Eller...?
-Gangstagrass
Posted 11 March 2010 - 21:29
Och Baltar då? Ha ha, han är verkligen i sitt esse nu! Oj, här kommer det hända massor har jag en känsla av
Förmodar att nästa avsnitt kommer handla mer om Starbuck och inbördes kriget mellan cylonerna. Jag vill se mer av de coola centurionerna!
Posted 12 March 2010 - 17:03
-Gangstagrass
Posted 12 March 2010 - 18:19
Posted 13 March 2010 - 22:00
Dag 58 för Demetrius och dess sökande efter Jorden. Besättningen börjar tvivla på uppdraget och på Starbuck. När ska hon inse att det är en fantasi? Även Helo är orolig för Starbuck som håller sig instängd i sin hytt och målar hon inte på väggen så studerar hon stjärnkartor febrilt. Letar desperat efter ett tecken så att hon ska finna den rätta vägen.
Baltar står och predikar för sitt entourage som dyrkande ser upp till honom. Märkligt att beundrarna övervägande består av kvinnor... Eller inte.
Demetrius stöter på en raider, men upptäcker snart att den är svårt skadad. Starbuck får kontakt med den och det visar sig att det är den gamle bekantingen Leoben som är ombord. Han vill tala med henne. På Starbucks order tar de ombord honom. Han säger att de andra, som han lämnat bakom sig, behöver hennes hjälp men än mer behöver hon deras. Deras hybrid har berättat fantastiska saker för honom och hon måste träffa hybriden som kommer hjälpa henne finna vägen till Jorden. Här börjar jag bli lite smått irriterad på Starbucks beteende. Det känns som att det börjar gå för långt och att vi stampar på samma fläck hela tiden.
Scenen som utspelar sig mellan Anders och Leoben är mycket bra. Anders, hetleverad och aggressiv. Leoben är lugnet själv som försöker förklara för en upprörd Anders. Undrar om han lyckas så ett litet frö hos Anders trots allt? Leoben som pratar om att de är ämnade för något annat, börjar låta snudd på religiös vilket förstärks av ljuset som strålar ner mot hans ansikte.
Chief står vid luftslussen där Cally dog och ser bekymrad ut. Tory kommer dit. Ironiskt att se Chief diskutera Callys död med hennes mördare. Berättar för henne om sina tvivel att Cally verkligen tog livet av sig. Tänk om han bara visste vem han talar med. Hur kommer han att reagera när han väl får reda på sanningen? Den bräckliga alliansen som finns mellan de fyra, kommer den att haverera?
Tigh säger till Chief att han har haft överseende med honom pga Cally, men nu är det dags att han tar sig samman. Jag gillar Chiefs slutreplik: "Tory's got it in her head that we can be the salvation of the human race. All I know if there's a God, he's laughing his ass off". Haha, så rolig. Aaron Douglas spelar riktigt bra, särsklit scenen med Baltar och hans flock, som Chief kallar dem. Stark scen när han kommer tillbaka till sin hytt och hela scenen genomsyras av hans frustration och sorg. Riktigt bra gjort.
Äntligen vaknar Starbuck till liv och jag måste säga att det var då på tiden! Jag började ledsna på henne och hennes prat om att finna Jorden. Anledningen till uppryckningen är explosionen ombord raidern. Tyvärr resulterar det i en besättningsmedlems död. Hon ställer Leoben mot väggen och anklagar honom för att leda dem in i fällan. Efter en stund så rinner raseriet av henne och uppgivet frågar hon honom vad han gör med henne. Han säger att hon måste sluta fred med det förflutna. Den delen är nu borta. Att han sa när han kom ombord att hon förändrats: "When I look at you now I don't see Kara Thrace. I see... an angel blessed with the light of God. An angel who will lead her people home." Jag kan inte tänka mig att hon är en ängel (trots sin blonda kalufs haha), men däremot är det någon med stora krafter som hjälper henne på traven. Hon är en slags budbärare helt enkelt.
Otroliga scener som utspelar sig ombord Demetrius. Fantastiskt bra. Starbucks beteende som ökar på osäkerheten hos besättningen och Leobens ankomst. Spänningen/nerverna når bristningsgränsen och till slut exploderar den. Framförallt bra spelat av Tahmoh Penikett som spelar Helo och särskilt ögonblicket då han fråntar Starbuck kommandot och vi har ett myteri ombord.
To be continued... Agh.
...
Som ni säkert anat så tycker jag kvällens avsnitt var riktigt bra med många starka och känslosamma scener. Bäst är Chief och händelserna ombord Demetrious. På tal om Demetrius: något måste ske så att de följer Leobens direktiv och tar sig till hans basskepp. Frågan är om det kanske kan vara Anders som är den som fixar det? Han såg lite tvekande ut då Helo tog över. Eller så var det så enkelt att han bara var ledsen för sin frus skull.
I det här avsnittet får människorna reda på inbördes kriget som cylonerna ligger i.
Antal överlevande människor är: 39,675.
Just ja! Glömde ju bort att nämna en sak från avsnittet The Ties That Bind: de tre (den fjärde medlemmen är ju ombord Demetrius) möts i förrådet 1701D. Alla vet vi ju att Picards skepp i Star Trek: The Next Generation har beteckningen 1701-D. Gillar sådan här diskreta som flirtande med en annan tv-serie/film.
Edited by Synon, 13 March 2010 - 22:05.
Posted 13 March 2010 - 22:43
4.05 - The Road Less Traveled
Leoben (aka Two) och Kara har alltid intressanta och bra scener.
Why's and wherefores eller varför Adamas omdöme när det kommer till Starbuck är i seriöst behov av en reality check:
Han lämnar henne i befäl över Demetrius? Reallly??? Hon klev direkt ur the brig, efter att ha yrat och skrikit i ett par dar om han hon kan "känna" att dom är på väg bort från Jorden, till att få befäl över ett skepp med en besättning på, ja jag antar att det är fler än man fick se som behövs i maskinrummet och så. Come on!! Varför förde inte Helo befäl? Har inte han högre rang än henne nu också?
Intressant att Athena tog en sån tvärtemot attityd mot Helo. Jag hade hoppas på en scen mellan henne och Leoben.
Chief + Baltar = The New Dream Team.![]()
Ang. Baby Chief - Jag försöker att inte tänka på det eller det faktum att Tigh är en Cylon för så fort jag börjar göra det så börjar allt kännas så jäkla ogenomtänkt. Jag litar på att RDM har en bra förklaring till det i slutändan.
He better have...
-Gangstagrass
Posted 13 March 2010 - 22:49
Posted 14 March 2010 - 14:03
4x05:
Det jag hoppas se nu när Tyrol och Gaius verkar ha tagit kontakt är förhoppningsvis ett avslöjande om att han är Cylon och Gaius reaktion på det någong gång i framtiden.
Ska bli kul att se vad som kommer hända med Karas storyline.
Gaius religion har jag inget emot, tycker även det är intressant han har ju trots allt fått besök av en ängel från gud eller kanske inte .
Posted 14 March 2010 - 14:14
Posted 14 March 2010 - 21:32
Se, jag hade ju rätt att det skulle vara Anders som ser till att de fortsätter följa Starbucks väg i sitt letande efter Jorden! Ha!
Intensiv scen när Helo ger order om att de ska hoppa och Gaeta som är redo att utföra den, men då blandar sig Anders in i leken och skjuter Gaeta i benet! Vilket kaos som uppstår! Men intressant att se, när de pysslat om Gaeta, hur de så snabbt återgår till de vanliga: Starbuck som ger order och Helo som lyder. Tycker det visar på ett väl sammansvetsat gäng.
Aj då, Roslin som inte mår så bra ger Tory fria händer att hålla reda på saker och ting i hennes frånvaro. Tänk om hon visste vem det är hon litar så blint på. Och tänk vilken lycka för Tory att ha den makten nu. Kommer hon att passa på att utnyttja den nu månntro?
Men vem är det som Roslin stöter på i sjuksalen om inte Nana Visitor! Men vad gör du här? Gillar henne skarpt sen jag sett henne i Dark Angel och Star Trek DS9, hon är bra. Men men, vad gör de? Låter de dö henne så snart? Äsch då, det var väl inte så roligt. Jag hade velat se mer av henne.
Starbuck tar med sig ett gäng och tillsammans beger de sig till cylonernas basskepp. De möts av ett slagfält fullt med spillror av cylonska skepp. Starbucks lycka är stor här hon upptäcker de hon letat efter: en komet som i själva verket visar sig vara ett skadat skepp. Hon är på rätt väg.
Ombord på basskeppet. Intressant och underhållande att få se cylonerna och människorna samarbeta. Visst är det lite muttrande, men överlag så flyter det ju på riktigt bra. Men så blir 6 provocerad av Barolay. Den senare som var med i motståndsrörelsen på Nya Caprica och var den som dödade 6. 6 blir förbannad och slår ner henne. Oturligt nog med så pass mycket styrka att Barolay dör vilket får Anders att gå i taket. Ursinnig fäller han 6 och riktar sitt vapen mot hennes bakhuvud, beredd att trycka av. Mycket intensiv och bra scen som slutar med att 6 hjälper Anders att trycka av till hans stora förvåning. Men innan dess får vi höra 6 gripande berättelse om vad Barolay gjorde mot henne på Nya Caprica: satte munkavel på henne och lät henne sjunka ner i en septisk tank mot en långsam död. Denna händelse har tagit hårt på 6 som inte kan glömma den. Alla runtomkring blir märkbart tagna av det de får höra. Ah, så bra det var. Både handlingen och skådespelet.
6 refererar till det hybriden sa: "The hybride said the missing 3 will give you the 5 who come from the home of the thirteenth. " Starbuck: "And the 5 is you final cylonmodels."
Aha, så om de kommer därifrån så måste de ju veta vägen tillbaka. Till Jorden. Och vem är den saknade 3:an om inte D'Anna som blev skrotad. Dags att återuppväcka henne kanske?
Tänk om de bara visste att 4 av de 5 finns mitt bland dem och en av dem finns t.o.m ombord i detta nu. Hör allt de pratar om som hybriden sa... Hur kommer de utnyttja denna information undrar jag då? Men vem är egentligen den femte?? Åh, så nyfiken jag är. Ska ta mig en liten funderar där tror jag.
Avsnittet avslutas med ytterligare en varm och fin scen mellan Adama och Roslin. De spelar så bra och vänskapen och kärleken mellan dem är så påtaglig så jag blir alldeles varm inombords
Edited by Synon, 16 March 2010 - 22:03.
Posted 14 March 2010 - 21:37
4.06 - Faith
Allt på cylon basestars är som vanligt guld. Jag gillar verkligen hybriden. Intressant att se Athena möta dom andra åttona igen. Anders nästan rör kontrollpanelen....
Och början var riktigt frakked up. Anders skjuter Gaeta?
Så the final five kommer från jorden? Och D'anna vet vilka dom är. Spännande spännande. Vad händer när resten får veta vilka dom är?
Det bästa var dock scenerna med Laura och den andra cancer patienten. Jag fick rysningar. Jag blev tårögd. Ge Mary McDonnell en Emmy för helvete!Ursch, vad har dom där att göra?Har inte sett nya avsnittet än. Men har sett några av skådisarna i BSG (och andra Sci-Fi serier som Atlantis bl.a) dyka upp i Smallville på sistone av alla serier.
Jag tänkte också så först men sen kom jag på att, vaddå det är ju 4 av 5 som är kända... Tur man fick det förklarat snabbt.Jag höll på att missuppfatta hybriden helt där på slutet så jag var tvungen att se om just den scenen. När hon säger 'The missing three will give you the five' fick jag för mig att hon menade de tre som är kvar på Galactica eftersom Anders är där. Sen slog det mig att hon menade D'Anna (Three) såklart.
![]()
Mer tankar kring det minst sagt förvirrande faktum att the final five kommer från jorden:
Vi vet ju redan att det där med tiden inte stämmer för att Tigh var med i första Cylon kriget långt innan Cylon människomodellerna hade skapats. The final five måste alltså ha funnits innan kriget. Så hur gamla är dom egentligen? Hjälpte dom till att skapa Cylons som vi känner till dom? Blir det nåt vi kommer att få se i Caprica eller? Och varför har inte dom nummer 1-5? Varför är det ett glapp i numren (nummer 7)? Hade bara inte RDM tänkt så långt eller? Jag kommer hela tiden tillbaka till det luddiga och ständigt återkommande "All this has happened before and all this will happen again".
Så här sa hybriden: "The dying leader will know the truth of the opera house. The missing three will give you the five who have come from the home of the thirteenth. You are the harbinger of death, Kara Thrace. You will lead them all to their end."
Alltså Roslin(?) känner till hemligheten med operahuset på Kobol(?). Och det är där som D'anna sett the final five i vita kåpor? Treorna vet vilka dom är för det såg hon just innan hon blev boxed. (Hon såg iaf en av dom och kände igen honom/henne) The final five kommer också från den 13:e kolonin alltså jorden. Sen har vi den återkommande profetian från Razor... Harbinger of death för vem?
Intressant tolkning. Det tänkte jag faktiskt inte på men nu när du säger det så låter det logiskt.Faith
För att ge sig på en tolkning: Roslin kommer att börja tro på Gud (alltså cylonernas Gud, våran kristna Gud, vilket kan komma att ge Baltar rollen av en profet och religiös ledare) och kommer kanske att antingen få visioner, som tidigare, eller kommer bara att inse vilka de sista fem, eller de tolfte är.
I övrigt var det trevligt att återse Nana Visitor, som ju fungerade som Roslins vägledare till Gud och/eller döden i det här avsnittet. Men nog syns det att hon blivit äldre, men så var det ju ett tag sedan jag såg henne sist (i DS9).
Jag kände knappt igen Nana Visitor. Fast dom hade spökat ut henne som cancer sjuk. Inte förrän på slutet på båten som man tydligt såg att det var hon.
-Gangstagrass
Posted 14 March 2010 - 21:48
Posted 14 March 2010 - 21:57
Den mest spännande meningen i hela serien. Gör en så otroligt nyfiken på vad som menas med den för att inte säga frustrerad.
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005
* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<< >>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<
Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.
...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.
...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.
Posted 14 March 2010 - 23:41
Jepp gillade det här avsnittet när de var på cylon basestar med alla andra cylonmodeller och så.
Allt på cylon basestars är som vanligt guld. Jag gillar verkligen hybriden. Intressant att se Athena möta dom andra åttona igen. Anders nästan rör kontrollpanelen....
Och början var riktigt frakked up. Anders skjuter Gaeta?
Så the final five kommer från jorden? Och D'anna vet vilka dom är. Spännande spännande. Vad händer när resten får veta vilka dom är?
Det bästa var dock scenerna med Laura och den andra cancer patienten. Jag fick rysningar. Jag blev tårögd. Ge Mary McDonnell en Emmy för helvete!
Ska verkligen bli intressant vad som händer om de kommer med en basestar till flottan, det vill jag se.
Vill också se Anders blir avslöjad, intressant att de 5 modellerna kommer från jorden.
Hade hoppats på att Anders skulle röra kontrollpanelen bara för att se vad som skulle hända.
Tycker det här är bästa avsnittet hittills i den här säsongen, ser fram emot nästa avsnitt nu.
Vill se alla konsekvenser detta får när de kommer tillbaka.
Operahuset i drömmarna, harbinger of death med mera.