Jump to content

Photo

Senaste sedda film 2

• This topic is locked This topic is locked
540 replies to this topic

#276 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 07 October 2009 - 12:09

Så bra. :)

Jag håller dessutom med dig helt i att del två av Ghostbusters är bra av många saker, en av dom är, som du påpekade att den är mörk och stämningsfull.

Evil Dead II (1984) Posted Image

Den andra filmen i Evil Dead-serien startar med att man mer eller mindre har filmat om den viktigare delen av handlingen från den första filmen, vilket innebär att Ash reser till stugen med sin flickvän Linda. Väl där upptäcker dom återigen Necronomicon Ex Mortis, "The Book of the Dead". Givetvis så ser man till att släppa helvetet lös igen. Här någonstans börjar man med att väva in nya element i filmen.

Personligen tycker jag att det bara var bra att man filmade om vissa delar av handlingen i den första filmen. Nu gör det på ett betydligt bättre sätt och för mig kan den här filmen ibland nästan kännas som den första delen i serien.

Samtliga inblandade skådespelare gör väldigt bra rolltolkningar. Favoriten är ju utan tvekan Bruce Campbell som Ash, men Ted Raimi i rollen som kvinna, odöd dessutom, går inte av för hackor den heller...

#277 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 09 October 2009 - 15:23

Class of 1984 (1982) Posted Image

Det går inte att låta bli att dra paralleller till nutiden och konstatera att skolans metalldetektorer och vapenkontroll ingår mer i nutidens samhällsstruktur än i det tidiga 80-talet när filmen spelades in. Filmen är ett väldigt starkt drama om maktkampen mellan droglangande elever och den tro som läraren Andy har på skolväsendet. Undan för undan dras han in i ett krig som slutligen kommer att resultera i en blodig uppgörelse med skolans största avskum, den egentligen så begåvande Stegman.

Filmen är en riktigt klassisk gängfilm som känns väldigt aktuell än idag. Mycket tack vare att klimatet har blivit hårdare på skolor runt om i världen, inte minst i vårat eget land. Gängmentaliteten verkar få ett större grepp om människor i samma takt som förutsättningarna förändras för ungdomarna. Jag kan inte hjälpa att undra hur lång tid det tar innan skolor i landet börjar införa metalldetektorer och visitering som standard för eleverna...

#278 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 09 October 2009 - 21:18

Just nu ser jag på svenska "Thriller: They Call Her One Eye"

Ung tjej blir drogad, tvingad till prostitution och får ögat uthackat. Sedan hämnas hon på alla som gjort henne illa...

Posted Image

http://www.youtube.com/watch?v=VtpxIVLNkrE

Dubbningen till engelska är för övrigt urusel, men annars är filmen mycket bra.. :P

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."

#279 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 10 October 2009 - 01:53

Green Dragon (2001)

Året är 1975. Den Sydvietnamesiska flyktingen Tai kommer till flyktinglägret Camp Pendleton i Amerika tillsammans med sina 2 syskonbarn. Den ena, pojken Minh, skapar bekantskap med den snälle kocken Addie som älskar att teckna och måla.
Samtidigt blir Tai vän med lägrets militärchef Jim Lance och får ett jobb som lägerledare för att hjälpa de andra att lättare hitta ett nytt liv i USA och göra det hela lättare för dem. Ett jobb som blir ännu viktigare när hoppet om en seger i hemlandet snabbt minskar.

Skulle från början ha hetat "Puff the Magic Dragon" men troligen pga diskutionerna om att låten handlar om droger så byttes det namn.
En väldigt rörande berättelse och, tro det eller ej, lite av en feel good film. Filmens slutliga poäng är att än hur dåligt saker blir i liver, än hur hopplöst och illa allt verkar, så kan det lösa sig ändå. Och det märks verkligen i slutet då hopplösheten förvandlas till hopp om ett nytt liv i Amerika.
En rätt långsam film totalt befriad av action, spänning eller fart men väldigt intresant och bra. Man vill verkligen ser hur det går för karaktärerna.
Vissa saker, som ett irriterande knackande ljud i alla nattscener, kan verkar konstiga först tills de sedan förklaras och då ger en stark effekt. Det gillade jag.

7,5/10
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#280 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 10 October 2009 - 09:09

The Constant Gardener (2005)
Av Fernandi Meírelles efter romanen av John le Carré. En diplomat (Ralph Fiennes) följer djupare och djupare i spåren efter mordet på sin fru (Rachel Weisz), som verkade ha haft komprometterande material mot ett medicinföretag i Afrika. Vacker film, påminner mycket om Guds Stad (samma regissör) i färger, kaotiska scener men också lugn. Välspelad, även om frun är lite väl helgonförklarad. Man kan i princip hela handlingen innan, men vill ändå se klart eftersom den är skicklig berättad.

Betyg: Bra-

Edited by Fiskrens, 10 October 2009 - 09:10.

"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#281 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 10 October 2009 - 10:13

The Constant Gardener (2005)
Av Fernandi Meírelles efter romanen av John le Carré. En diplomat (Ralph Fiennes) följer djupare och djupare i spåren efter mordet på sin fru (Rachel Weisz), som verkade ha haft komprometterande material mot ett medicinföretag i Afrika. Vacker film, påminner mycket om Guds Stad (samma regissör) i färger, kaotiska scener men också lugn. Välspelad, även om frun är lite väl helgonförklarad. Man kan i princip hela handlingen innan, men vill ändå se klart eftersom den är skicklig berättad.

Betyg: Bra-

Så du godkände Fiennes insats? Själv tyckte jag han var ett stort sömnpiller som drog ner hela filmen - gillade honom förr, men tycker att han mer och mer spelar samma roll hela tiden (samma tråkiga minspel, ingen variation direkt)

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#282 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 10 October 2009 - 12:41

Wallace & Gromit - Varulvskaninens Förbannelse (2005) Posted Image

Dom flesta borde väl någon gång ha hört talas om Wallace & Gromit. Själv kommer jag ihåg att jag hade sett några kortfilmer med dom på SVT innan jag såg den här filmen för fösta gången. Nu var det ett bra tag sedan jag såg om den, så jag tyckte det var hög tid för det.

Filmen är mycket rolig och väldigt brittisk, med allt vad det innebär. Humorn är väldigt varm och dråplig och känns noga avvägd för att passa både den yngre och den äldre publiken.

Rent visuellt är filmen helt fantastisk. Så mycket tid som har gått åt till att göra alla figurer, alla miljöer, byggnader, fordon och så vidare. Men det resulterar i många fall till en väldigt bra slutprodukt. Så är fallet även med den här filmen.

Röstskådespelarna är riktigt bra och det är svårt att tänka sig någon annan än Peter Sallis i rollen som Wallace. I dom andra ledande rollerna har man lyckats mycket bra genom att låta Helena Bonham Carter gestalta överklasskvinnan Lady Campanula Tottington samt en minst lika bra prestation av Ralph Fiennes som den tillika uppblåsta Victor Quartermaine.

Handlingen är på topp och är fylld med en massa humor, romantik, äventyr, action, spänning, dramatik med mera...

Corpse Bride (2005) Posted Image

En bra film signerad Tim Burton. Jag tycker dock att handlingen inte riktigt lyfter och både den och karaktärerna känns lite för platta för att väcka mina känslor. Men med det sagt så är det fortfarande en bra och trevlig liten film.

Visuellt är den riktigt fin, med en typisk "Burtonesque" känsla. Det syns från första till sista bildrutan. Det är väl även det som gör att filmen sticker ut från alla andra, utan Tim Burtons unika handlag så hade nog filmen inte ens varit hälften så bra som den är. Att det sedan rör sig om en film med leranimation och i stop motion gör knappast saken sämre.

Ett till riktigt stort plus med filmen är att Tim återigen samarbetar med Danny Elfman som gör filmens soundtrack. Behöver jag säga att det är oerhört bra och vackert?...

Cat's Eye (1985) Posted Image

En klassisk rysare och tillika episodfilm. För manus står självaste Stephen King.

Det filmens alla tre delar har gemensamt är att en och samma katt är delaktig på något sätt i handlingen. Man kan säga att filmen är sedd ur kattens perspektiv, därav titeln på filmen.

Filmen är uppdelad i tre olika berättelser. I den första får vi möta Morrison. Han är en kedjerökare och har blivit tipsad av en vän att det finns ett företag i stan som är riktigt duktiga på att få folk att sluta röka. Han beslutar sig för att besöka dom. Redan tidigt inser han att allt inte riktigt står rätt till med företaget och dess metoder.

I den andra delen får vi träffa på en mycket rik man som gillar vadslagning. Han gillar det så mycket att han letar upp killen som hans fru har en affär med och erbjuder honom ett vad som han får svårt att tacka nej till. Speciellt då han mer eller mindre inte har något val i om han vill delta eller ej.

I den tredje och sista delen får vi träffa på en ung liten flicka. Hon påstår att det bor ett troll i väggen inne i hennes rum, vilket hennes föräldrar givetvis inte tror på...

Edited by Cartman, 11 October 2009 - 12:25.

#283 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 10 October 2009 - 16:14

Så du godkände Fiennes insats? Själv tyckte jag han var ett stort sömnpiller som drog ner hela filmen - gillade honom förr, men tycker att han mer och mer spelar samma roll hela tiden (samma tråkiga minspel, ingen variation direkt)

Nja, kan hålla med om att jag har sett betydligt bättre. Scenen när han till slut "brister ihop" på Tessas bakgård är nära pinsam. Men han visar - även här - ibland att han har förmågan att spela. Som när han får besked om fruns död i början t ex. Kommer främst ihåg honom från Schindler's List (som jag iofs inte har sett om sen den gick på bio) och Strange Days. Och båda var ju ett tag sedan.

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#284 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 10 October 2009 - 23:35

Nja, kan hålla med om att jag har sett betydligt bättre. Scenen när han till slut "brister ihop" på Tessas bakgård är nära pinsam. Men han visar - även här - ibland att han har förmågan att spela. Som när han får besked om fruns död i början t ex. Kommer främst ihåg honom från Schindler's List (som jag iofs inte har sett om sen den gick på bio) och Strange Days. Och båda var ju ett tag sedan.

Ja, i Strange Days får han klart godkänt, men som du säger: det var ett tag sedan...

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#285 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 10 October 2009 - 23:49

Thriller är en bra film. Synd att det klipptes in hårdporr i några scener. Tycker det drar ner helhetsintrycket något. För mig står handlingen på egna ben och blir inte direkt bättre med hjälp av hårdporr som en del tycker.

Den versionen jag såg så var porret bortklippt (men våldet var kvar). "Vengeance Version", hette den, tror jag.

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."

#286 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 11 October 2009 - 00:48

Kommer främst ihåg honom från Schindler's List (som jag iofs inte har sett om sen den gick på bio) och Strange Days. Och båda var ju ett tag sedan.

Ja, i Strange Days får han klart godkänt, men som du säger: det var ett tag sedan...

Han har gjort massor av bra filmer både före och efter Strange Days. T.ex. The Reader och In Bruges för att nämna två nyare filmer. Just The Constant Gardner har jag inte sett så jag kan inte uttala mig om den. Men om han är dålig där så hör det till ovanligheterna.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter

#287 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 11 October 2009 - 00:58

Kommer främst ihåg honom från Schindler's List (som jag iofs inte har sett om sen den gick på bio) och Strange Days. Och båda var ju ett tag sedan.

Han har gjort massor av bra filmer både före och efter Strange Days. T.ex. The Reader och In Bruges för att nämna två nyare filmer. Just The Constant Gardner har jag inte sett så jag kan inte uttala mig om den. Men om han är dålig där så hör det till ovanligheterna.

Ja, jag har sett The Reader och In Bruges...
Ska dock erkänna att han överraskade mig lite i den sistnämnda där han faktiskt var helt ok (som för övrigt var en riktigt bra film) :)

Edited by Synon, 11 October 2009 - 01:11.

#288 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 11 October 2009 - 02:13

Jag blev positivt överraskad av Colin Farrell i den filmen. Fiennes och Gleeson tycker jag är bra i det mesta dom gör men Farrell? Det var en skräll.

Jag såg f.ö. Martin McDonaghs debut kortfilm Six Shooter för inte så länge sen och den var också väldigt bra. Också med Brendan Gleeson i huvudrollen.

Edited by Wylie Times, 11 October 2009 - 02:15.

-Gangstagrass

#289 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 11 October 2009 - 12:18

Army of Darkness (1992) Posted Image

Utan tvekan den hittills bästa filmen i Evil Dead-serien. Den är också utan tvekan den mest roligaste av filmerna och kan enklast beskrivas som en enda barg och dalbana av ren och skär eufori.

Bruce Campbell är på topp och gör Ash till en riktig cool antihjälte, i och för sig har han alltid varit en sådan men i den här filmen blir det mer tydligt än någonsin tidigare.

Handlingen är både enkel och mer komplex vilket känns som en bra blanding. Dialogen är riktigt cool och Bruce alla oneliners är hur coola som helst.

Slutet på filmen (det finns två olika) är det bästa man kan tänka sig och öppnar upp för en del 4 som vi alla får hoppas blir verkligen i framtiden...

Man with the Screaming Brain (2005) Posted Image

Det är svårt att inte tycka om den här filmen. Själv är det andra gången jag ser den men jag ser den redan nu som en framtida klassisker och jag får en stark känsla av att den har filmen kommer att nämnas när kommande generationer pratar om kultiflmer från deras uppväxt.

Det här är första långfilmen som Bruce Campbell regisserade och jag tycker han gör ett riktigt bra jobb. Mycket bättre än vad många andra förstagångsregissörer har gjort tidigare.

Handlingen är bra och riktigt rolig. Hela filmen är medvetet gjord som en modern b-film, vilket inte är något som dom sticker under stolen med...

=== === ===

Jag håller med om att In Brugges var en bra och positiv överraskning. Det känns fint att se Colin i en känslosam roll som han faktiskt gör i den filmen bortom dom mer skruvade bitarna.

=== === ===

Thriller är en bra film. Synd att det klipptes in hårdporr i några scener. Tycker det drar ner helhetsintrycket något. För mig står handlingen på egna ben och blir inte direkt bättre med hjälp av hårdporr som en del tycker.

Den versionen jag såg så var porret bortklippt (men våldet var kvar). "Vengeance Version", hette den, tror jag.

Jupp. Den finns utgiven i två olika versioner. Jag har den där man klippt in hårdporr i en del scener. Bortsett från dom så är det en riktigt bra film med svenska mått mätt. Heinz Hopf och Christina Lindberg gör två riktigt bra rollprestationer.

#290 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 11 October 2009 - 19:00

Bruce Campbell regisserade några avsnitt av Xena om jag inte minns fel - trar han omnämndes som duktig i de extra material som jag hittade på youtube. :)

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#291 Spacer

Spacer

Senior Captain

• Members
  • 591 posts

Posted 11 October 2009 - 19:23

Bruce Campbell är helskön i Army Of Darkness. Köpte From Dusk till Dawn 2 (mindre lyckat köp) då han stod med på framsidan, så visade det sig att han bara var med en halv minut i början, snacka om antiklimax.

Senaste film jag såg var Secret of My Success med Michael J Fox. Förutom min alla tiders favoritfilm Tillbaka Till Framtiden, så är detta min favorit med J Fox. Ett bra soundtrack också, producerat av David Foster.

Edited by Spacer, 11 October 2009 - 19:31.

#292 dukeofnewyork

dukeofnewyork

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,140 posts

Posted 11 October 2009 - 19:50

The Last Winter (2006)

I Alaska är det jävligt kallt, men inte nu längre...

En provborrningstation i Alaska, ett antal människor och en töande permafrost som döljer gudvetvad. Det är premissen i denna lågmålda, intensiva och effektiva film som trots klimat som tema inte förfaller till vare sig didaktik eller dogmatik utan fokuserar på att vara en bra skräckfilm. Trots relativ låg budget, eller kanske tack vare, berättas en spännande historia via snyggt foto, bra bildberättande och stabilt skådespeleri. Denna film är raka motsatsen till Emmerichska effektorgasmer, men tusen gånger bättre och inte minst faktiskt riktigt nervkittlande. Klart sevärd.

The Haunting in Connecticut (2009)

Efter Synons "raving review" fick jag arslet ur vagnen och såg denna film jag tänkt se länge. Som ett stort fan av hemsökta hus-filmer och ett smått osunt förhållande till det paranormala som fenomen kändes den som gjuten. Jag kände till historien, och hade även sett Discoverys "dokumentär" (från A haunting-serien som jag kan rekommendera) om fallet, som väsentligen är en Amityville 2.0. Utan att fördjupa mig i detaljer är parallellerna många.

Nåväl, till filmen. *harkling* ... eh... glöm den. Trist, förutsägbar, klicheartad, sagolikt fantasilöst berättad, med karaktärer lika levande som vore de urklippta ur en kartong från IKEA. The Eye-remaken är det sämsta jag sett i skräckfilmsväg, denna klarar sig med darr på ribben från att inte ta den platsen. Det är det bättre skådespeleriet (från vissa enstaka skådespelare, nota bene) som hindrar det, även om om det långt ifrån räcker för att gjuta liv i denna sömnpiller och tågvrak till film. Visst, ett par goda "scares" (skrämslar?) fick man sig, men tack vare det taskiga bildberättandet och musikläggning så funkar de bara de två-tre första gångerna. De filmas och ljudläggs nämligen i princip exakt likadant varje gång. Nej, lämna denna film därhän och se hellre Discoverys "A haunting" om fallet. Eller se Amityville-remaken från 2005 eller varför inte Burnt Offerings från 1976. Eller se vad sjutton som helst utom den här smörjan.

Edited by dukeofnewyork, 11 October 2009 - 19:53.

"I mean, violence is a big problem in our society today and I will not support it. That is the primary reason why I won't do anal. " – Krysta Now, Southland Tales

"Ingen magi, ingen profil, ingen stil, bara tjong i tvättbrädan och morr i mustaschen. " – Göran Sommardal om Xmen Origins: Wolverine (Kulturnytt 20090430)

"There is hopeful symbolism in the fact that flags do not wave in a vacuum." – Arthur C. Clarke

---

--- | filmtipset | ---

#293 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts

Posted 11 October 2009 - 20:44

...eller varför inte The Haunting (originalet från -63 alltså).

#294 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 11 October 2009 - 21:34

Den är riktigt bra. :)

-Gangstagrass

#295 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 11 October 2009 - 22:11

The Haunting in Connecticut (2009)

Efter Synons "raving review" fick jag arslet ur vagnen och såg denna film jag tänkt se länge. Som ett stort fan av hemsökta hus-filmer och ett smått osunt förhållande till det paranormala som fenomen kändes den som gjuten. Jag kände till historien, och hade även sett Discoverys "dokumentär" (från A haunting-serien som jag kan rekommendera) om fallet, som väsentligen är en Amityville 2.0. Utan att fördjupa mig i detaljer är parallellerna många.

Nåväl, till filmen. *harkling* ... eh... glöm den. Trist, förutsägbar, klicheartad, sagolikt fantasilöst berättad, med karaktärer lika levande som vore de urklippta ur en kartong från IKEA. The Eye-remaken är det sämsta jag sett i skräckfilmsväg, denna klarar sig med darr på ribben från att inte ta den platsen. Det är det bättre skådespeleriet (från vissa enstaka skådespelare, nota bene) som hindrar det, även om om det långt ifrån räcker för att gjuta liv i denna sömnpiller och tågvrak till film. Visst, ett par goda "scares" (skrämslar?) fick man sig, men tack vare det taskiga bildberättandet och musikläggning så funkar de bara de två-tre första gångerna. De filmas och ljudläggs nämligen i princip exakt likadant varje gång. Nej, lämna denna film därhän och se hellre Discoverys "A haunting" om fallet. Eller se Amityville-remaken från 2005 eller varför inte Burnt Offerings från 1976. Eller se vad sjutton som helst utom den här smörjan.

Det här som är en del av charmen med film - att vi alla inte behöver tycka samma! Hur tråkigt skulle inte det bli?

Tycker det är kul att vi tycker precis tvärtom för jag tyckte The Amityville Horror 2005 var ungefär som det du tyckte om The Haunting in Connecticut :D

#296 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 11 October 2009 - 22:22

Superman Returns

Fortfarande lika bra.

9,5/10
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#297 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 11 October 2009 - 22:39

Frontière(s) (2007)

Paris står i lågor efter att ett extremistparti vunnit valet. Ett gäng unga förbrytare kommer över en stor summa pengar och flyr norrut mot Amsterdam. Långt ute på landet tar de in på ett motell som drivs av en märklig skara individer...

Jag gillar inte riktigt filmer som bara frossar i blod utan att ha något att säga, men den här filmen blev en positiv överraskning. Javisst frossas det i blod, men den är så mycket mer. Riktigt obehagligt att lära känna den galna familjen som styrs hårt av en fader som är starkt påverkad av nazism.
Några starka scener som den när Yas lyckas ta sig ut ur cellen där Alex och hon blev fastkedjade och sedan den gripande scenen när Yas sitter framför spegeln och "lilla" Eva klipper hennes hår. Den sistnämnda tycker jag var fruktansvärt gripande och sorglig. Klaustrofobisk scen á la The Descent när Tom och Farid kryper i ett väldigt trångt rör - burr.

Visst finns det mycket i filmen som man sett förut och stundom scener som är föga överraskande (och emellanåt lite väl skrikiga), men ändå så tycker jag att Xavier Gens lyckas få till det bra med en film som rullar på i stadigt tempo (endast några mindre mjuka inbromsningar) och skådespelare som levererar det de ska.

9/10

#298 dukeofnewyork

dukeofnewyork

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,140 posts

Posted 11 October 2009 - 23:31

Den är riktigt bra. :)

Indeed it is. Remaken är dock förskräcklig. En annan bra hemsökta hus-film är ju också Legend of Hell House.

Det här som är en del av charmen med film - att vi alla inte behöver tycka samma! Hur tråkigt skulle inte det bli?

Tycker det är kul att vi tycker precis tvärtom för jag tyckte The Amityville Horror 2005 var ungefär som det du tyckte om The Haunting in Connecticut

Absolut. Infinite diversity in infinite combinations, som Spock skulle ha sagt. :)

Vad gäller Amityville-remaken är det inte något cineastiskt storverk direkt, men en stabil och tekniskt sett välgjord skräckfilm. Originalet, som skrämde skiten ur mig som liten parvel, är ju dessutom bra lökigt så här en 30 år senare, men inte helt utan förtjänst. Det är ju trots allt en bra historia i grunden.

Edited by dukeofnewyork, 11 October 2009 - 23:34.

"I mean, violence is a big problem in our society today and I will not support it. That is the primary reason why I won't do anal. " – Krysta Now, Southland Tales

"Ingen magi, ingen profil, ingen stil, bara tjong i tvättbrädan och morr i mustaschen. " – Göran Sommardal om Xmen Origins: Wolverine (Kulturnytt 20090430)

"There is hopeful symbolism in the fact that flags do not wave in a vacuum." – Arthur C. Clarke

---

--- | filmtipset | ---

#299 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 12 October 2009 - 12:40

Bruce Campbell regisserade några avsnitt av Xena om jag inte minns fel - trar han omnämndes som duktig i de extra material som jag hittade på youtube. :)

Det stämmer bra att han haft regijobb tidigare men detta var första gången som han regisserade en långfilm. :)

Frontière(s) (2007)

9/10

Jag håller med dig. Detta är en riktigt bra film.

Överlag tycker jag att Frankrike börjar komma mer och mer dom senare åren med bra skräckfilm.

Jag kan ge dig ett par andra tips som du kanske är intresserad av att titta närmare på och som jag personligen gillar och tror att du skulle uppskatta.

Haute Tension - observera den trista titeln filmen fick i Sverige. :rolleyes:
Inside
Martyrs
The Ordeal

=== === ===

Body Melt (1993) Posted Image

Det här en är riktig b-film och det på både gott och ont. Det som gör den lite unik är att den är från Australien och dessutom är inspelad där, vilket ger den en unik "touch". Tyvärr är handlingen inte den bästa och det känns som att dom flesta inblandade i projektet är amatörer. Och det är väl inget fel med det, alla måste vi börja någonstans. Bara det att det helt enkelt inte blir speciellt bra. En film som är kul att ha sett men mycket mer än så är det inte...

Tillbaka till Framtiden (1985) Posted Image

En riktigt bra och rolig klassiker. Dom flesta har väl någon gång sett den här filmen. Jag tycker att den är riktigt bra och håller efter alla dessa år sedan den gjordes. Den blandar perfekt mellan action, spänning, dramatik, romantik och en stor skopa humor.

Handlingen är bitvis riktigt smart och skådespelarna gör bra prestationer. Det är svårt att se några andra skådespelare i dom ledande rollerna än dom som gör dessa i filmerna. Det ska bli intressant att se om jag fortfarande tycker om dom andra två filmerna i serien...

Natural City (2003) Posted Image

Filmen är helt okej och har framförallt en intressant handling. Den är dessutom packad med tung action och filmens skådespelare gör klart godkända insatser. Sedan har man även lyckats att få till en väldigt fin visuell yta. Det som gör att filmen inte håller hela vägen är att den är för lång. Man borde ha kunnat göra sig av med minst 30-minuter som ändå inte fyller någon viktig funktion. På så sätt tror jag att man hade lyckats göra både handlingen och även tempot i filmen mycket mer njutbart...

Australia (2008) Posted Image

Det är mycket svårt att inte älska den här filmen. Den är så väldigt mycket mer än en film i mina ögon. Den är en hyllning till livet och människorna som vandrar på denna jord.

Handlingen har allt och det är inte värt att gå in på detaljer. Jag kan jämföra med fimen "Benjamin Buttons otroliga liv" som jag också tycker mycket om och som verkligen har allt som man kan önska sig av en bra film och lite till. Australia är en helt annan film men har precis allt det där också. Det händer inte ofta att man lyckas med att göra storskaliga dramafilmer riktigt bra, för ofta blir det mer fin yta än bra innehåll, men jag har under åren fått flera favoriter och det är kul att ha fått en till...

#300 dukeofnewyork

dukeofnewyork

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,140 posts

Posted 12 October 2009 - 14:18

Haute Tension är en riktigt jävla bra film, den rekommendationen stöder jag ivrigt. Tyvärr verkar den svenska DVD:n OOP i den mån det nu är ett problem i dessa tider. Håller med Cartman om att den, av någon outgrundlig anledning, fick en sanslöst trist och korkad titel i Sverige.

Edited by dukeofnewyork, 12 October 2009 - 14:19.

---

--- | filmtipset | ---