Wallace & Gromit - Varulvskaninens Förbannelse (2005) 
Dom flesta borde väl någon gång ha hört talas om Wallace & Gromit. Själv kommer jag ihåg att jag hade sett några kortfilmer med dom på SVT innan jag såg den här filmen för fösta gången. Nu var det ett bra tag sedan jag såg om den, så jag tyckte det var hög tid för det.
Filmen är mycket rolig och väldigt brittisk, med allt vad det innebär. Humorn är väldigt varm och dråplig och känns noga avvägd för att passa både den yngre och den äldre publiken.
Rent visuellt är filmen helt fantastisk. Så mycket tid som har gått åt till att göra alla figurer, alla miljöer, byggnader, fordon och så vidare. Men det resulterar i många fall till en väldigt bra slutprodukt. Så är fallet även med den här filmen.
Röstskådespelarna är riktigt bra och det är svårt att tänka sig någon annan än Peter Sallis i rollen som Wallace. I dom andra ledande rollerna har man lyckats mycket bra genom att låta Helena Bonham Carter gestalta överklasskvinnan Lady Campanula Tottington samt en minst lika bra prestation av Ralph Fiennes som den tillika uppblåsta Victor Quartermaine.
Handlingen är på topp och är fylld med en massa humor, romantik, äventyr, action, spänning, dramatik med mera...
Corpse Bride (2005) 
En bra film signerad Tim Burton. Jag tycker dock att handlingen inte riktigt lyfter och både den och karaktärerna känns lite för platta för att väcka mina känslor. Men med det sagt så är det fortfarande en bra och trevlig liten film.
Visuellt är den riktigt fin, med en typisk "Burtonesque" känsla. Det syns från första till sista bildrutan. Det är väl även det som gör att filmen sticker ut från alla andra, utan Tim Burtons unika handlag så hade nog filmen inte ens varit hälften så bra som den är. Att det sedan rör sig om en film med leranimation och i stop motion gör knappast saken sämre.
Ett till riktigt stort plus med filmen är att Tim återigen samarbetar med Danny Elfman som gör filmens soundtrack. Behöver jag säga att det är oerhört bra och vackert?...
Cat's Eye (1985) 
En klassisk rysare och tillika episodfilm. För manus står självaste Stephen King.
Det filmens alla tre delar har gemensamt är att en och samma katt är delaktig på något sätt i handlingen. Man kan säga att filmen är sedd ur kattens perspektiv, därav titeln på filmen.
Filmen är uppdelad i tre olika berättelser. I den första får vi möta Morrison. Han är en kedjerökare och har blivit tipsad av en vän att det finns ett företag i stan som är riktigt duktiga på att få folk att sluta röka. Han beslutar sig för att besöka dom. Redan tidigt inser han att allt inte riktigt står rätt till med företaget och dess metoder.
I den andra delen får vi träffa på en mycket rik man som gillar vadslagning. Han gillar det så mycket att han letar upp killen som hans fru har en affär med och erbjuder honom ett vad som han får svårt att tacka nej till. Speciellt då han mer eller mindre inte har något val i om han vill delta eller ej.
I den tredje och sista delen får vi träffa på en ung liten flicka. Hon påstår att det bor ett troll i väggen inne i hennes rum, vilket hennes föräldrar givetvis inte tror på...
Edited by Cartman, 11 October 2009 - 12:25.