Jump to content

Photo

Zombie-frossa på SFN! (Spoilervarning utfärdas)

• Please log in to reply
390 replies to this topic

#276 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 07 June 2010 - 12:10

Bra där, Kizmiaz. :thumbsup:

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#277 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 07 June 2010 - 14:27

Land of the Dead

Åren har gått och människorna har barrikaderat sig en stad omgiven av vatten. En stad som styrs med järnhand av Kaufman. Hans medhjälpare Cholo stjäl Dead Reckoning (en skitcool lastbilstank med massor av missiler och kulsprutor) av han för att pressa han på pengar. Samtidigt så blir zombiesarna smartare och går mot staden ledda av Big Daddy. Till skillnad från tidigare filmer så står zombiesarna för mycket av handlingen och människornas roll puttas lite åt sidan vilket kanske var ett misstag. Och att filmen är mycket mer actionbetonad än de tidigare filmerna känns sådär. Rätt så underhållande är det i alla fall och överlag helt okej skådespelare i samtliga roller, även zombiesarna är ju egna karaktärer nu. Sminket är 100 ggr bättre än samtliga de övriga filmer, de måste lagt ner stora resurser bara på det. Den här filmen är nog tvåa på min lista så här långt av de fyra vi sett. Dawn först, Land tvåa och Night och Day är det väl ganska lika emellan lite fördel på Night.

7/10

Många härliga karaktärer i filmen. Charlie och Kinesen bara 2 av dem.

Han var väl från Samoa som jag uppfattade det?

Edited by Rick Hunter, 07 June 2010 - 14:28.

Winter is Coming

#278 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 07 June 2010 - 14:35

Jag läste till mig att det är första "living dead" filmen av Romero som använder digitala effekter vilket även kan förklara utseendet på de nya zombisarna.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#279 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 07 June 2010 - 14:36

Aha CGI to the rescue! :popcorn:

Winter is Coming

#280 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 07 June 2010 - 14:39

Jag visste inte var det låg och trodde det tillhörde Kina. :blush:
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#281 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 07 June 2010 - 14:43

Aha CGI to the rescue! :popcorn:

Indeed. :)

#282 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 07 June 2010 - 14:52

CGIn ser ju avgjort bättre ut än blåpudret isf. :) :P

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#283 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 07 June 2010 - 15:52

Var använde de CGI? Jag märkte det inte någonstanns iallafall. :unsure: Och de visade inget om det i bakom kulisserna och där gick de igenom allt rätt nogrant. Är ni säkra på att ni inte har blandat ihop det med de radiostyrda dockorna? Eller var det bara finputsning?
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts

#284 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 07 June 2010 - 16:24

Jag tycker det är ganska uppenbart när man ser zombisarna, visst kan man åstadkomma mycket med makeup men det finns begränsningar där. Kanske det du menar med finputsning btw? För det är ju riktiga människor alltså, bara fixat till det yttre med cgi.

Edited by Synon, 07 June 2010 - 16:25.

#285 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 07 June 2010 - 18:26

Det vet jag inte. Jag kan inte minnas att jag tyckte någon såg sådär omöjlig ut. Och alla zombies spelades av skådespelare utom då de som var på så långt håll att de bara var svarta prickar. Jag tror nog det typ bara var staden utzoomad och explosionerna i slutet och sådant som var CGI.
Jag vet att de avhugna huvudena som rörde sig var radiostyrda dockor och zombie-tjejen som man kunde se käken på var makeup skapat till att röra sig med hennes mun.
Finns det någon speciell du minns som du kan nämna?
-Sora, Kingdom Hearts

#286 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 07 June 2010 - 18:39

Men du, ingen cgi på zombisarna enbart makeup? Jag är grymt imponerad och hatten av för makeup artisterna. Wow, vilket jobb de gjort. :thumbsup:

#287 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 07 June 2010 - 18:53

Ja, de är helt fantastiska. De kan göra så otroligt mycket med CGI och rätt talanger. T ex zombien som fick sina ben avkörda men hängde fast i bilen var en kille som hade fått sina ben avamputerade.
Ett bra exempel jag brukar använda mig av är Silent Hill filmen. Många tror att flera av monsterna var CGI där men de var skådespelare med makeup allihopa. Visst görs en del putsning också för att t ex de inte ska se blå-pudriga ut utan ha rätt glans och färg som görsnär de sätter ihop filmen och kollar så att allt ser bra ut men resten var makeup vad jag vet iallafall. De brukar alltid ha med på bakom kulisserna hur de gjorde CGIn om de hade någon speciell sådan och det hade de ingen.
-Sora, Kingdom Hearts

#288 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 07 June 2010 - 23:18

Och nu kära vänner är det dags att läsa de dödas dagbok:

http://www.youtube.com/watch?v=2MdqNr0gN4Y

Diary of the Dead (2007)

#289 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 08 June 2010 - 08:30

Eftersom jag kör mitt eget tempo, c:a 3 år efter alla andra så har jag nu sett

Dawn of the Dead (1978, 139 min)

Vissa filmer ska man låta vila i frid. Kom ihåg att jag sett den här för länge sedan när jag var ung, oförstörd och tyckte det mesta med zombier var "coolt". Men j-lariminlillalåda vad den här filmen har åldrats; jag tyckte den var patetisk på alla plan den här gången. Långsam, otajt handling som går på kryphastighet men ändå lyckas tappa fart ibland (satt och snabbspolade några gånger, och det är inte ofta jag gör med någon film). Luckor stora som shoppingmall-ingångar i manus. Fåniga, dåligt sminkade zombier. Nästan ingen spänning alls, den lilla som är sabbas med bl a pajkastning. Det lilla drama som kunde skymtas ibland, om att vara en liten grupp överlevande spills bort på liknande sätt.

Night of the Living Dead hade fördelen av liten skala och (av budgetskäl?) mer fokus på dramat. Här fanns inget sånt. Tack, Zack Snyder för att du gjorde en så mycket bättre uppdatering.

BETYG: Hjärndöd
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#290 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 08 June 2010 - 10:11

Ouch! Det var ord och inga visor, Fiskrens! Själv gillar jag den bäst hittills - men jag är väl fortfarande är ung och oförstörd :P

Välkommen förresten! Och som sagts tidigare så spelar ju tidpunkten ingen roll, alla är välkomna när de känner för det!

#291 Brisingr

Brisingr

Senior Commander

• Members
  • 332 posts
  • Interests:Blommor och Bin

Posted 08 June 2010 - 11:02

Diary of the dead (ja, jag har fuskat och sett alla filmer redan ;) )

En reboot av genren. Nu är vi tillbaka till det första utbrottet.
Det är nu nutid, ett filmteam bestående av studenter och deras lärare är ute i vildmarken där de spelar in en mumiefilm när de döda börjar gå och livnära sig på de levande. Filmen är hopbyggd av det som studenterna filmar när de försöker ta sig hem till sina familjer samt dokumentärfilmer ifrån olika delar av världen, ifrån olika konflikter som är tänkt att visa vad som händer när zombierna går lös, men det ser mer ut som EU toppmötet i göteborg :P
Filmen studenterna gör är tänkt att vara en varning och en skildring för de efterlevande.

Jag har svårt för den här filmen, i land of the dead så var karaktärerna handlingskraftiga, i den här så har vi gått tillbaka till mesiga. Med undantag för läraren och den coolaste snubben i filmserien, Samuel (amish killen).

Näe, den här hade de kunnat skippa
Haha, hittade in på profilsidan ;) Titta in på mitt bildgalleri :D

#292 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 08 June 2010 - 13:25

Jag gillar "Diary". Tyckte betydligt sämre om "Land" av någon anledning. Min zombie-älskande polare tycker precis tvärt om (han mumlade nåt om "CGI" och "helgerån" och andra konstiga ord när jag fick låna DVD:n.. :P)

Diary försöker göra nåt nytt med zombie-genren, och det tycker jag den lyckades med.

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."

#293 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 08 June 2010 - 20:15

Diary of the Dead
Här tycker jag annorlunda än Brisingr. Visst hade Land of the Dead sina fördelar, men storyn där var vekare - mer actionbetonad. Här känns det som om vi återgår till rötterna. Att göra det med en remake är viserligen trist i sig - hade varit kul och sett Zombierna utvecklas sedan sist. Men samtidigt så lyfter det ursprungsstoryn lite. Husbilen är ett rätt trevligt inslag tycker jag, inte bara ett gäng studenter och en bil - lite som portabel barrikadring. Gillade också karaktären Samuel. :) Och tjejerna får tillbaka lite pondus - om man jämför med förra filmen och scenen där Tracy fixar husbilen såg jag med ett leende. Gillar konceptet och upplägget och slutet med bilderna på bildskärmarna är passande. -- OK+

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#294 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 08 June 2010 - 20:25

Diary of the Dead

Helt OK film. Men jag tycker nog att Land of the Dead var en aning bättre.
Först så tänkte jag, Åh nej, inte en slags dokumentär film med skakande kameror och så, men det slapp jag ju. Stadig bild. Bra.

Amish snubben Samuel var cool :lol:

Det börjar med en mumie som inte rör sig som en mumie alls, och så slutar det med samma mumie som nu rör sig som en mumie :lol:

Edited by Georgia, 08 June 2010 - 20:44.

Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#295 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 08 June 2010 - 20:42

Min tur då :)

Diary of the Dead

Annorlunda approach av Romero som tagit zombisarna in i nutid so to speak. Internet, webcams etc. Vi får följa händelsernas gång via en students kamera som vill dokumentera det som sker för eftervärlden. Intressant idé, men tyvärr blir jag inte helt engagerad i karaktärerna/skådespelarna. Men jag gillar att vi har starka kvinnliga karaktärer. Som XC nämnde var det en bonus med tjejen som fixade bilen. You go girl! Och som så många andra kan jag inte låta bli att charmas av Amish-Samuel. Den här filmen är helt klart starkare än föregående, Land of the Dead, då jag tycker storyn är bättre plus att vi slapp se zombisar som vidareutvecklats sen sist. Skulle ju inte vara zombisar längre. Vilket jag för den delen inte riktigt tycker de var i förra filmen. Som någon nämnde så kändes de mer som mutanter. Gillar slutet. "Are we worth saving?" Bra fråga.

Måste bara nämna att jag tyckte DVD-menyn var väldigt passande: en sajt med videoklipp som man kan ladda upp, söka, kommentera etc. Coolt. :thumbsup: Synd bara att det inte var klickbart. :P

#296 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 08 June 2010 - 22:03

Jag håller nog mer med BrisingR. Trist med en reboot istället för fortsättning men jag antar att han ville prova lite nya saker. Och medan det är förståeligt så använder han sig av mitt nya hatobjekt inom skräckfilm - En av huvudpersonerna filmar allt. Jag bryr mig inte om det är motiverat eller inte, det stör mig enormt och det har aldrig gjorts riktigt bra sen Blair Witch kom ut. Mest för att det är så svårt att motivera ett begripligt och stadigt händelseförlopp och göra trovärdigt. Sen tycker jag inte att han har så mycket nytt att säga om just den här delen av händelseförloppet. Alltså utbrottet. Det har kommit så många Zombiefilmer på senare år som har gjort det bättre och därför hade det varit mer intressant om han fortsatt på sin egen serie.

Sen är karaktärerna självklart inte lika hårda som i förra filmen där karaktärerna blivit härdade av zombie utbrottet.

Nästa film blir iaf spännande för den har jag inte alls sett. :)

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter

#297 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 08 June 2010 - 22:10

Diary of the Dead

Ett gäng studenter spelar in en skräckfilm innehållandes en mumie i skogen när nyheten om att de döda vaknar till liv når dem. De beger sig ut på vägen med en husbil i hopp om räddning. Jason, regissören till mumiefilmen ser till att deras upplevelser dokumenteras. De möter på plundare och tjuvar på vägen och filmens roligaste karaktär, en döv Amishgubbe! Jag skrattade högt när han gjorde entre med en dynamitgubbe i högsta hugg! :lol: Och hans död vart lika tragikomisk den med :P
Den här filmen var i alla fall bättre än första gången jag såg den. Karaktärerna är okej ingen man direkt fastnar för och dialogen känns aningens ansträngd emellanåt. Skådespelarna gör dock hyggliga insatser. Storyn känns bättre här än föregående film i alla fall, jag är inte heller så road av zombies som utvecklas precis. Slutet vart också en aning komiskt när han som spelade mumien som nu är en zombie som nu rör sig som en död något han fick kritik för att han inte kunde göra när han levde, vilket Jason kommenterar också :D

7/10

Gillar slutet. "Are we worth saving?" Bra fråga.

Tänkte samma sak där.

Winter is Coming

#298 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 08 June 2010 - 22:57

Jag måste bara säga att jag tycker det är jättekul att så många hakat på filmtittande för det är så kul och intressant att läsa vad ni tycker om filmerna. Särskilt Land of the Dead som skiljer sig från mängden iom de utvecklade zombisarna (och att den är så actionbetonad). Hur våra åsikter går isär där.

Vi är i alla fall rörande överens om amish-Samuel. :thumbsup:

Edited by Synon, 08 June 2010 - 22:57.

#299 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 08 June 2010 - 23:53

Vi är i alla fall rörande överens om amish-Samuel. :thumbsup:

Oja, han är ju alla Romerofilmernas bästa karaktär sammantaget ju! :P

Winter is Coming

#300 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral