Senast sedda film v.4
Posted 14 December 2010 - 21:16
Will Stanton och hans familj har flyttat till England. Oftast ignorerad av alla i sin familj utom sin lillasyster Gwen, känner han sig ensam och utstött.
Men dagen då han fyller 14 förändras allt. Han börjar känna sig annorlunda, får otroliga krafter och mystiska saker börja hända runt honom.
När en grupp kallad The Old Ones kontaktar honom förklarar de att han är The Seeker. Han måste finna de 6 Signs of Light innan mörkret tar över. Ständigt jagad av The Raider försöker Will inse sitt öde för han har bara 5 dagar på sig att rädda världen.
Jag har hört mycket dåligt om filmen men jag tyckte faktiskt att den var förvånande bra. Kanske beror det på att jag inte har läst boken?
Men allt är inte bra. Regin och bildspråket är bråkigt, störigt och skakigt. Regisören har en klar förkärlek för slow-mo, hopp mellan bilder, blinkande ljus osv. Och en jäkla massa hoppande. Mot slutet med slutstriden så blev det lite väl mycket och själva slutdelen var en besvikelse.
Och efter att ha sett de bortklippta scenerna så undrar jag varför de klippte bort alla scenerna med Walker? Jag tyckte de var bättre. Det var en massa onödigtb bortklipta scener IMO bara för att göra filmen kortare.
Underhållande att se om man bortser från de störiga delarna. Handlingen och karaktärerna är det som gör filmen bra. Tyvärr så är det nästan lika mycket irriterande saker som förstör.
Och var den Svenska titlen "En Ring av Järn" kommer från förstår jag inte.
6/10
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 14 December 2010 - 21:29
Första boken kanske är lite väl mycket "Fem på nya äventyr", men restrerande går djupt in på diverse intressanta mytologier.
Har du tur kanske till och med den svenska versionen finns kvar på ditt lokala bibliotek. (Annars kan jag ju alltid sälja den amerikanska billigt... En pocket med hela serien tar jag 112 spänn för
Ospoilerofoba som inte läst boken kan ju få en liten gist över vad serien handlar om här: http://en.wikipedia..../Dark_Is_Rising
Edit, bra recension på andra boken (den som filmen bygger på): http://www.sfreviews...rkisrising.html
//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum
"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."
Posted 18 December 2010 - 18:40
Den här har jag faktiskt sett på bio! Minns typ Oliver och Dodger och inte så mycket annat. (Det är ju ett tag sedan - och jag hade antagligen ett mindre uppmärksamhetsspann då). Storyn är baserad på en bok som jag inte läst mer än brottsstycken ur, en bra story om den lilla kissen som charmar sig in i ett av New Yorks hundgäng. Jag förvånas över den lite sorgliga inledningen - man lider verkligen med Oliver när det börjar regna. Sedan tappade jag nästan hakan när jag såg Sykes öde, Disney kan tydligen vara hård mot de hårda när det krävs. Bra spridning på karaktärerna, även om man kanske känner igen vissa manér som antingen lånats från tidigare filmer eller som skulle komma att lånas in i nya. Trevlig musik, men kanske inget som man sitter och nynnar på efteråt. Bra röstskådespelare (svenska versionen). Färgpaletten som används är den lite mjukare och jordnära som användes i de äldre filmerna, samtidigt som mycket i animeringen påminner mycket om filmerna från 90-talet.

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.
»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)
Posted 18 December 2010 - 20:24
Stuart Gordon does Lovecraft, and does it good. Stuart Gordon är rätt intressant regissör som kanske mest är känd för sina Lovecraft-filmatiseringar och sin milt sagt grafiska stil, inte sällan kryddat med en dos humor. Det senare är dock frånvarande i den här filmen. Och till viss del det första med… för det är en förvånsvärt koherent och välskriven liten film, men också rätt lågmåld, även om det inte saknas scener med gore. Men det främst i stämning som den här filmen levererar.
Ja, det finns ett monster, men ett monster som är mycket mer än ett monster. Snarare det narrativa ankaret i en berättelse om familjetrauman och ja, någon slags kärlek. Dessutom håller det god gordonsk klass, vad gäller det visuella.
Något annat som håller god klass är skådespeleriet, det är väl inte Oscarsklass, men bättre än vad man väntar sig i en film som denna. Jeffrey Combs är ju alltid bra, men här får han ta ut svängarna lite mer, och spela annat än ja, konstig.
Sammanfattningsvis, en stabil och träffsäker Lovecraftisk liten film, som levererar annat än bara blod, monster och skräck. Stuart Gordon visar att han kan om han vill. En liten kultpärla helt enkelt, som på något sätt kombinerar det bästa av Europa och USA och inte minst vågar lita på en bra historia.
"Ingen magi, ingen profil, ingen stil, bara tjong i tvättbrädan och morr i mustaschen. " – Göran Sommardal om Xmen Origins: Wolverine (Kulturnytt 20090430)
"There is hopeful symbolism in the fact that flags do not wave in a vacuum." – Arthur C. Clarke
---
--- | filmtipset | ---
Posted 19 December 2010 - 00:04
3 äldre herrar, affärsmän och gammla vänner, slår vad om hurvidar en främling skulle lämna tillbaka en plånbok med 10 Dollar på Julafton. Den första slösas bort av ett rikt par men Jim, en Texas Cowboy med en fantastisk röst, strandad i New York's vinterkaos, och Jean, en lärarinna på en barnklinik, lämnar tillbaka de andra 2 och blir inbjudna på Julmiddag.
Mannen och kvinnan faller för varandra direkt och en sann vänskap växer mellan de och de äldre herrarna samt deras Rysska hushållerska. Efter det så umgås de ständigt med varandra hela vintern och de äldre herrarna känner sig som unga på nytt.
Under en affärsresa omkommer de äldre männen i en flygolycka men återvänder som goda andar för att se till att Jim och Jean gifter sig och blir lyckliga tillsammans men när Jim ger sig in i showbis så börjar saker komma ivägen och tiden börjar rinna ut för en efter en kallas de till livet efter detta.
Mycket fin Julfilm om än lagom överdriven ibland. Ung kärlek som snabbt blomstrar mellan 2 ensamma själar. 3 äldre herrar som arbetar förmycket men hittar lycka igen.
Givetvis så är det tragiskt när de dör och ännu mer när en av dem går till helvetet. men han blir förlåten.
Roligast var när den sista gammla mannen tackade nej till att åka till himmlen men blev sedan erbjuden en till eftersom hans mamma tjatade så.
Mycket internationell film då typ varje karaktär har olika härkomst. Vi har en gammal irländare, en gammal från Oklahoma, en gammal engelsk soldat, en Texas Cowboy, en kvinna från Connecticut samt ett hushåll som alla är flyktingar från World War II's Europa's olika länder bla en fördetta adelskvinna från Ryssland som är hushållerska.
6/10
Edited by Crusader, 19 December 2010 - 00:08.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 19 December 2010 - 00:45
"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass
last.fm | filmtipset | twitter
Posted 19 December 2010 - 03:50
"Yea, though I walk through the valley of the shadow of death, I will fear no evil: for thou art with me"
4/5
Edited by Wylie Times, 19 December 2010 - 03:50.
"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass
last.fm | filmtipset | twitter
Posted 19 December 2010 - 13:50
Familjen Montelli flyttar in i, vad de tror, sina drömmars hus. Men en ondska lurar där. En demon trakasserar dem och familjen börjar falla samman. Mamman försöker få den lokala prästen att välsigna huset, men han drivs iväg av hennes våldsamma och icke-religiösa make. Den äldsta sonen, Sonny, blir besatt av demonen och prästen, som inser det, försöker få kyrkan att godkänna en exorcism vilket de avslår och det vilar på prästens axlar att själv ta itu med demonen.
En prequel till "The Amityville Horror (1979)".
Italiensk regissör bakom spakarna och en italienare bakom kameran. Det märks. Dialogen är sekundär och det är stämningen och känslorna som är det primära. Och det är det som är styrkan i filmen. Inga onödiga, överdrivna ljudeffekter utan spänningen byggs sakta upp genom det visuella och den psykologiska aspekten. Bra foto, framförallt nere i källaren där de verkligen lyckas få till det. Skådespelarna är inte de bästa och framförallt mamman, Rutanya Alda, spelar över så det sjunger om det.
Nu är jag sugen på att se om den första filmen som jag inte sett på väldigt länge. Ska även se om den från 2005 för att fräscha upp minnet. Kanske lika bra att se dem alla?
3/5
Inception
"I regret nothing/no, I have no regrets/I regret neither the good things I’ve done nor the bad things/They are all the same to me/…The past is done, swept away, forgotten/I don’t need the past anymore/I set my memories on fire/My horrors, and my pleasures/I don’t need them any more/Swept away in the agonies of love/Swept away forever, I leave with nothing…"
4/5
Edited by Synon, 19 December 2010 - 13:59.
Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.
Filmtipset | Live Long and Prosper
We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.
Posted 19 December 2010 - 17:29
Hans Holzer var en stolle, punkt. Men så som hans gärning i spökvärlden visar har en känsla för dramatik. Och för hur man tjänar pengar på spökerier. Därför skrev han den bok som sedermera blev denna film, som alltså är en prequel till originalet och på något sätt är en fri dramatisering av det faktiska och ohyggliga brott som skedde i Amityville. Och som senare fick vara fond för allsköns fantasier, inte minst från ja, tokstollar som paret Warren. Och som väl får vara anses vara en av de mest kända spökerierna/bluffarna i modern historia, inte så lite tack vare de dramatiseringar som gjorts av dem. It's a bloody good story… men det är också allt det är.
Nåväl, den här filmen känns europeisk, vilket inte är konstigt då den filmats och regisserats av italienare. Bildberättandet är vågat, stilsäkert och ja, rent av vackert. Personregin raka motsatsen, det är med näppe funktionellt skådespeleri, men det funkar ändå för foto, bildberättande, musik tar vid där skådespelarna fallerar. Även effekterna håller godkänd klass, även om de inte är särskilt många eller särskilt avancerade.
I grunden är det en historia om en dysfunktionell familj och hur detta tar sig uttryck, inte minst i en religiös kontext. Vilket är intressant då det, troligen omedvetet, blir en referens, till de faktiska omständigheter som ligger bakom originalfilmen. Fiktionaliseringen av verkligheten kritiserar fiktionaliseringen av verkligheten, typ. Temana är inte att leka med, men leker man med djävulen så…
I slutändan får vi en godkänd film, där fotot är den stora behållningen och där vi faktiskt bjuds på en rätt bra historia, där känslor och stämning får huvudrollen.
Detta är tillsammans med originalet, samt Amitvyille Curse och Amityville Dollhouse de enda sevärda i franchisen. In my humble opinion.
"Ingen magi, ingen profil, ingen stil, bara tjong i tvättbrädan och morr i mustaschen. " – Göran Sommardal om Xmen Origins: Wolverine (Kulturnytt 20090430)
"There is hopeful symbolism in the fact that flags do not wave in a vacuum." – Arthur C. Clarke
---
--- | filmtipset | ---
Posted 19 December 2010 - 17:44
Amityville II: The Possession (a.k.a Huset som Gud glömde 2)
Nu är jag sugen på att se om den första filmen som jag inte sett på väldigt länge. Ska även se om den från 2005 för att fräscha upp minnet. Kanske lika bra att se dem alla?
3/5Samma här. Därför tyckte jag att kunde ha en Amityville-filmfest.
TRON (1982)
Cyberspace är en värld full med program som gör sin dagliga syssla för sina skapare, The User. Men ett självmedvetet program, Master Control (MCP), har tagit över Cyberspace genom att absorbera andra program och göra sig smartare.
I den riktiga världen finns Kevin Flynn, oseriös lekfull ägare av en arkadhall och föredetta anställd på ENCOM. Han försöker ständigt hacka sig in på Master Control för att hitta bevis för att ENCOM's VD stal de spel Flynn hade utvecklat och presenterade dem som sina egna. Tillsammans med 2 föredetta arbetskamrater bryter Flynn sig in på ENCOM för att använda Tron, ett nytt självberoende säkerhetsprogram, till att hitta beviset. Men Master Control använder en ny laser till att kropsligen föra Flynn från verkligheten in till Cyberspace för att ta hand om Flynn personligen.
Fånge i Cyberspace så presenteras Flynn bara av 2 val: gå med MCP eller kämpa till döden i TV-spel utmaningar. Men han hittar ett 3:e val, fly tillsammans med Tron och besegra Master Control.
Mycket bra och annorlunda Fantasy. En klar klassiker som håller lika bra ännu. Mycket spännande och underhållande.
En kavalkad av bra skådespelare. Jeff Bridges som Flynn, Bruce Boxleitner som Tron, David Warner som Sark, Peter Jurasik som Crom.
Jag ser mycket fram mot att se TRON: Legacy ikväll. Och jag känner mig sugen på att spela Tron: Evolution också.
9,5/10
Edited by Crusader, 19 December 2010 - 17:45.
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 19 December 2010 - 18:31
Åh, jag skulle också vilja se originalet först innan jag ser Tron Legacy på bio! Får ta tag i det efter all ledighet. Crusader, hade du sett filmen tidigare?
The Road (2009)
"I told the boy when you dream about bad things happening, it means you're still fighting and you're still alive. It's when you start to dream about good things that you should start to worry."
4/5
Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.
We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.
Posted 19 December 2010 - 19:04

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)
Posted 19 December 2010 - 19:56
---
--- | filmtipset | ---
Posted 19 December 2010 - 23:33
Med tanke på att du och dukeofnewyork har sett 2:an nu så kanske det finns intresse för att ta Amityville efter Jul som nästa filmserie att se igenom.Tänkte på det... Jag avvaktar lite så ser vad som händer nästa år med gemensam filmtitt här på SFN.
Nix. Tror det var första gången såvidar jag inte har sett den när jag var liten. Men jag önskar att jag hade sett den innan.Åh, jag skulle också vilja se originalet först innan jag ser Tron Legacy på bio! Får ta tag i det efter all ledighet. Crusader, hade du sett filmen tidigare?
Jag rekomenderar klart att man ser den.
TRON: Legacy (2010)
Sam's far, Kevin Flynn, försvann spårlöst för många år sedan. Nu styrs hans företag av en pengahungrig styrelse. Men en dag blir Sam lockad till sin fars gammla Arkadhall där han hittar ett hemligt rum. När han sätter igång sin fars gammla dator så transporteras han plötsligt till The Grid, en Cybervärld skapad av hans far i ett försök att skapa den perfekta världen. Nu är den dock en mörk och kall värld styrd av en tyran vars planer sträcker sig utanför The Grid.
En OK film vilket är problemet. Den kunde ha varit så mycket mer.
Jag kan rekomendera filmen som en typisk modern action-film med Fantasy/Sci-Fi men förvänta er inte förmycket av den eller något mer än en typisk ensamstående action-film eller att den ska vara lika bra som orginalet.
För mer om vad jag tyckte, läs i filmens huvudtråd!
6,5/10
The Santa Clause (1994)
Scott Calvin råkar orsaka Jultomtens död. Enligt reglerna så måste han nu ta på sig att bli den nya Jultomten.
Klassiker. Lite barnslig ibland men väldigt rolig och underhållande. Önskar bara att man hade fått se mer av året då han förvandlas och folks reaktioner.
7/10
Edited by Crusader, 20 December 2010 - 23:57.
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 21 December 2010 - 09:02
Posted 21 December 2010 - 20:06
Det hände i New York (1947)
Doris Walker har uppfostrat sin dotter, Susan, att inte tro på Tompten, läsa sagor, leka eller fantisera. Men när hon anställer en äldre godhjärtad man till att vara årets Tomte på varohuset Macy's och det visar sig att han påstår sig vara den riktiga Tomten så ställs hon inför ett problem. Men alla verkar älska den nya Tomten, alla utom företagets Kurator.
Underbar stämningsfull klassiker. Visst blir den lite överdriven och komisk mot slutet men det är en härlig Julfilm. Och lösningen slutet är väldigt smart utänkt.
En film som man bara måste se!
9/10
Black Christmas (1974)
En psykopat terroriserar en grupp tjejer i ett studenthus med obehagliga telefonsamtal. Men vad de inte vet är att psyopaten har gömt sig på vinden av deras hus och planerar att döda dem en efter en.
Klassiker som är lite annorlunda än de typiska slasher... men bara lite. Medans fdär är inget sex eller naket så är knappast tjejerna moraltanter. Tvärtom så är de själviska, otrevliga, dricker förmycket osv. Karaktärerna är en aning extrema och överspelade. Den supande husmästarinnan, den vidrigt otrevliga fyllotjejen, den extremt galne skitsofrene psykopaten, det väldigt känsliga konstnären, den prydda oskuldstjejen, den moderna femenistiska tjejen, den klantige och korkade polisen osv. Men trots det en OK och spännande film.
Slutet gillade jag dock inte så mycket och blev väldigt besviken. Men det är ett mycket typiskt 70-tals slut.
6,5/10
Karlsson på Taket
Lille-Bror har fått en ny kompis. En halvskallig vidrig liten gubbe på husets tak som har en propeller på ryggen och bara väntar på att få ett tillfälle att lura och utnytja ett stackars naivt barn.
Som ni kanske ser så är jag inget större fan av Karlsson på Taket och har heller aldrig varit det. Denna vidriga lilla själviska gubbe är världens jobbigaste, suraste, själviska, vidrigaste Karlsson och jag fattar inte hur hur någon kan älska honom.
Men en intresant grej är att barn skapar oftast den här hemska typen av låtsaskompisar som gör vad de själva inte får eller vågar. Och när de blir äldre kallas det personlighetsklyvning och de blir skickade till ett mentalsjukhus.
Jag vet inte vad för ont Astrid Lindgrens barn hade gjort för att hon skulle plåga dem med det här!
Inte heller kan jag fatta att de har kört en Karlsson på Taket TV-serie i Ryssland i över 40 år med samma skådespelare.
Men filmen är bra gjord och har rätt bra skådespelare.
3/10
Edited by Crusader, 22 December 2010 - 02:33.
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 22 December 2010 - 13:17
Tack för tipset om boken: har införskaffat pocketversionen och ser fram emot lite trevlig (dyster kanske är mer korrekt?) julläsning.Kan rekommendera boken som klart fördjupar det hela. Consult your local library, eller för den med köpklåda, närmaste boklåda...
Jag läste den efter jag såg NCFOM( surprise? not!
), och som jag skrev i min recension så fångar filmen boken riktigt bra, men boken är naturligtvis bättre...
Och är ingen annan intresserad får väl vi tre köra dem?Med tanke på att du och dukeofnewyork har sett 2:an nu så kanske det finns intresse för att ta Amityville efter Jul som nästa filmserie att se igenom.
Posted 23 December 2010 - 01:16
George Bailey ska ta sitt liv. Men hans familj och alla hans vänner ber för hans skull. Vad var det i hans liv som ledde till den här deppritionen och önskan att avsluta sitt liv? Och kan Änglen Clarence göra något åt det?
James Stewart i högform. Underbar film om vilken betydelse man kan ha för omgivningen. Men blir tårögd i slutet när alla ställer upp för George pga att han alltid har ställt upp för dem. Han anser att även då han inte fiock en chans att uppfylla sina drömmar så har han ändå levt ett underbart liv och hjälpt så många att förbättra sina liv. Trots att han bara har så att han och hans familj precis klarar sig så är han ändå världens rikaste man med tanke på alla vänner han har och hur älskad han är.
Mycket vackert och mycket betydelsefullt. En underbar film som alla borde se.
9,5/10
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 23 December 2010 - 21:44
En film som jag ärligt bara hört talas om, aldrig sett (som ni vet är jag svår på komedier… och svensk film. Många bra skådespelare och komiker deltar i den här soppan till julfirande som gör sitt bästa för att skruva de traditionella bollarna så mycket som möjligt. Storyn är bra, stundtals rolig, stundtals jobbig och på sina håll aningen krystad. Den bjuder in till skratt (eller ja fniss för min del) men även om jag anser den vara underhållande så känns den också väldigt överskattad. Som jag ser de flesta "stora" svenska filmerna som produceras m.a.o. Skulle jag se om den? Mja, inte på eget bevåg iaf.

Posted 24 December 2010 - 10:39
Scrooge är den snålaste masnnen i stan. Men på Julaftonsnatten får han en sista chans att ändra sig när 3 andar hälsar på honom.
Underbar vacker Disney version av den klassiska sagan med alla de gammla Disney-karaktärerna i rollerna. Det ända igentligen dåliga med den här versionen är att den är aldeles för kort och delarna med andarna har klipts ned. Man får alltid en "Är den redan slut" känsla.
8,5/10
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 27 December 2010 - 20:36
De 4 syskonen Peter, Susan, Edmund och Lucy Pevensie kommer, via en magisk gardrob, till det magiska landet Narnia där fantastiska varelser existerar och djur talar. Landet styrs av den gryma White Witch, självutnämnd drottning över Narnia som hon har förvandlat till ett evigt vinterland. Men ett uppror är på gång. Allt som krävs är 4 människobarn som enligt legenden ska leda dem till frihet, samt Aslan, den rätta Kungen av Narnia. Men vad de inte vet är att Edmund har förått dem till White Witch i löfte om att han ska få bli Kung vid hennes sida.
Mycket bättre än orginalet och saknar de flesta av sakerna som irriterade mig i orginalet. Det ända är väl att Lucy och Susan fortfarande hade väldigt lite att göra i själva kriget. Jag skulle t ex ha velat se mer av Susans pilbåge än bara 1 skott.
9/10
The Chronicles of Narnia: Prince Caspian (2008)
Peter, Susan, Edmund och Lucy Pevensie kallas tillbaka till Narnia av Prins Caspian, den rätta ärvingen till Telmarine tronen. Snart upptäcker de att mycket ha förändrats sedan de var där sist. Människor kallade Telmariner har erövrat Narnia och drivit de mystiska varelserna och talande djuren under jorden som nu räknas mer som sagoväsen.
Prins Caspian är på flykt från sin maktgirige farbror. Hans ända chans är om han kan förena Narnia mot den gemensamme fienden.
Narnia växer upp. Känns som väldigt stor skillnad mellan första och andra. Typ som mellan Bilbo och Lord of the Rings. Mycket brutalare också. Alltid kul att se barn döda en massa människor utan att vreagera på det.
Riktigt bra. Och även då den inte kändes lika episk som första filmen eller lika mycket saga så är den bättre. Mycket pga att den är vuxnare.
Striderna var riktigt tuffa och coola. Jag gillade hur bra syskonen var på att slåss (fast de har ju haft en livstid att öva
Jag gillade också starkt twisten med att den tillsynes snällare Lorden var lika ond som kungen.
En sak jag aldrig riktigt förstått är att Peter och Susan sägs ha lärt sig allt de behöver lära sig i Narnia (speciellt Susan som ju senare är förbjuden att återvända när de andra återvänder pga att hon har blivit för ytlig ). För IMO så känns det som att det är Edmund och Lucy som har lärt sig mäst och utvecklats mäst.
Jag ser iallafall fram emot att se nästa film imorgon.
9,5/10
Edited by Crusader, 27 December 2010 - 20:49.
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 28 December 2010 - 18:17
En gangster historia med flippflopp-kungfu. Man verkar ha byggt upp tonen och bildspråket på ett sätt som för tankarna till Warner Brothers gamla tecknade filmer (som tex Road Runner). Bjuder på många fniss, och ett par scener där komiken byts till brutalitet så snabbt så filmen nästan får identitetskris. Enkel story som får växa fram och mogna allt eftersom. En intrig verkar skriven specifikt för att killen skall få tjejen på slutet (eller kanske är det tvärt om) och inte har så mycket med resten av filmen att göra, men vad gör det med ett sådant sockersött slut? Fart och fläkt nästan hela tiden, påminner om en tecknad kortfilm utan att för den delen ta till pubertetshumor eller bli fjantig.
Edited by XC, 28 December 2010 - 18:19.

Posted 28 December 2010 - 22:41
"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower
"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin
Posted 28 December 2010 - 23:01
Lucy och Edmund återvänder till Narnia, den här gången tillsammans med deras odräglige kusin Eustace Scrubb, och återförenas med Kung Caspian och Reepicheep ombord på skeppet The Dawn Treader.
Fred råder i Narnia för första gången på evigheter och The Dawn Treader är bara ute på ett mindre uppdrag för att ta reda på vad som hände med de alierade till Caspians far efter att de flydde sitt hemland.
Men från öster sveper en ny ondska in i form av en mystisk grön dimma över havet och återigen visar sig Narnias framtid stå på spel.
Överaskande mycket bättre än jag hade väntat mig.
Läs mer om vad jag tyckte i filmen egen tråd!
9/10
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 29 December 2010 - 11:11
Tack.Om du inte sett den borde du även kolla in Shaolin Soccer, som jag minns som lika barnsligt underhållande och nästan ännu fånigare.

This topic is locked