Jump to content

Photo

Senast Sedda Film #5

• This topic is locked This topic is locked
999 replies to this topic

#301 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 08 October 2011 - 12:45

Hittar ingen info om det heller - blandar ihop det med något annat kanske.

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#302 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 08 October 2011 - 16:45

Ang. Running Man: Minns att jag blev grymt besviken eftersom filmen är helt annorlunda mot boken, som är mycket mer tät vardagsthriller (lite åt Enemy of the State-hållet). Men om man bortser från det var det väl schysst underhållning.

New York, I Love you (2009)

Om det fanns mjukporr för städer skulle det här vara en sån film. Den är proppfylld med vackra/stämningsfulla/klassiska/romantiska New York-vyer som man, om man som jag älskar staden inte kan undgå att njuta av. Samtidigt skaver det lite, eftersom det är för bra för att vara sant. Till detta får man ett tiotal separata historier om kärlek i staden, som alla mer eller mindre håller en bra klass och är smått underhållande. De är bra skrivna, och välspelade men samma sak gäller där: de är lite för bra och vackra för att vara sanna, och känslan av sockersötma hänger för tung i många av dem. Någon sticker ut, som den av Shekar Kapur med Catherine Deneuve som åldrad opersångare på hotellvisit. Filmen underhåller för stunden, men inte mycket mer.

Betyg: OK

Indiana Jones I-IV

Har sett om alla fyra filmerna nu i ett sträck med sonen nu, och har inte haft ork att ta upp dem en och i den här tråden :). Försöker mig istället på någon slags sammanfattning. Som filmserie håller den fortfarande bra även om den så klart har åldrats. T ex är knappast någon en 15-årsfilm med dagens mått (vilket passar mig bra nu), och tempot är närmast slo-mo jämfört med t ex Pirates...-filmerna. Vissa actionsscener som man tyckte var häftiga då känns rätt meh nu. Det jag njuter bäst av nu är när det blir riktigt bra samspel mellan de olika personerna och där blir tvåan klart svagast, då Indy inte har någon riktigt bra motpart i Willy. Ettan är ju vad den "ska" vara, och går liksom inte att kritisera. Trean är riktigt njutbar med Sean Connery och även skurkar med helt OK klass.

Framför allt är det fyran som lyfts vid omvisning, för den har väldigt mycket bra i sig av allt. Den klår inte trean, men har faktiskt alla ingredienser för en "äkta" Indy-film (spännande "arkeologi", samspel, humor och bra skurkar) och jag känner att Spielberg fortfarande har konsten att göra gott hantverk. Vet att jag verkligen inte tyckte det när jag såg den första gången, men får omvärdera den. Spielberg säger själv i ett av extramaterialen att de inte försökte göra "mer av allt", utan helt enkelt en till bra INdy-film. Och jag tycker nu att de faktiskt lyckades.

Betyg (I - IV): Bra+, OK, Mycket Bra, Bra+
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#303 Spacer

Spacer

Senior Captain

• Members
  • 591 posts

Posted 08 October 2011 - 17:27

XC: "Hittar ingen info om det heller - blandar ihop det med något annat kanske."

Jag minns att "Running Man" visades någon gång på den svenska versionen av sci-fi channel. Visade de endast tv-serier? Isf kanske det var något special när kanalen var ny.. Är iaf ganska hundra på att de visade den.
Jag gillar fortfarande "Running Man" som definitivt känns som en utav Arnolds bästa. 80-tals klassiker som åldrats relativt väl tycker jag.

Hör och häpna, jag har faktiskt aldrig sett någon hel Indiana Jones film. Började för ett tag sedan på den första men tappade intresset ganska snabbt. Förmodligen hade jag sett den på ett annat sätt idag om jag kollat på den när den var relativt ny, eller iaf när man var yngre. Dessutom när man väntat så länge och hört så mycket om den är ju förväntningarna något överhypade.

Under mina senaste två väldigt förkylda, febriga dagar har jag sett en väldans massa filmer. Av någon anledning tycks jag alltid kolla på tonårsfilmer från 80-talet när jag är sjuk. Gärna John Hughes... Breakfast Club, Sixteen Candles och Pretty In Pink är några jag nu sett för första gången. Breakfast Club överträffade mina förväntningar, stärkta av viss nostalgi från både 80-talet och skoltiden. Mycket bra insatser från de unga skådespelarna, samt Rektorn av Paul Gleason. Sixteen Candles överträffade också förväntningarna. Filmens höjdpunkt Anthony Michael Hall som "The Geek."

He said, She Said, med Kevin Bacon och Elizabeth Perkins. Ojämn film som mestadels är sevärd för Perkins, men också en scen som involverar något slags svenskt firande i USA där vuxna människor dansar fågeldansen uppklädda i något som mer liknar Oktoberfest utstyrsel än svenska folkdräkter. Fågeldansen? Säkert de inte blandade ihop oss med tyskarna? ;)

Ikväll står det mellan att ge Indiana Jones en ny chans. Fler tonårsfilmer från 80-talet, eller någon av de många thrillers som ligger på hög, bl.a. Chinatown. Blir nog allihopa och en väldans massa honungste.

#304 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 08 October 2011 - 18:33

XC: "Hittar ingen info om det heller - blandar ihop det med något annat kanske."

Jag minns att "Running Man" visades någon gång på den svenska versionen av sci-fi channel. Visade de endast tv-serier? Isf kanske det var något special när kanalen var ny.. Är iaf ganska hundra på att de visade den.
Jag gillar fortfarande "Running Man" som definitivt känns som en utav Arnolds bästa. 80-tals klassiker som åldrats relativt väl tycker jag.

Vad jag minns så visade sci-fi både film och tv-serier. Kan kanske vara så att jag skymtade filmen fler gånger och tolkat det som en tv-serie. :)

fqq5BYam.jpg

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#305 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 08 October 2011 - 18:45

Hör och häpna, jag har faktiskt aldrig sett någon hel Indiana Jones film. Började för ett tag sedan på den första men tappade intresset ganska snabbt. Förmodligen hade jag sett den på ett annat sätt idag om jag kollat på den när den var relativt ny, eller iaf när man var yngre. Dessutom när man väntat så länge och hört så mycket om den är ju förväntningarna något överhypade.
...
Ikväll står det mellan att ge Indiana Jones en ny chans. Fler tonårsfilmer från 80-talet, eller någon av de många thrillers som ligger på hög, bl.a. Chinatown. Blir nog allihopa och en väldans massa honungste.

Tycker det verkar som om du klarat av de tonårs-80-talsfilmer som är nåt att ha (skulle vara Tuff Turf med James Spader då ;)) och gå på Indy och sedan Chinatown. Indy har som sagt åldrats, men håller att se fortfarande. Och du kan skippa tvåan tills vidare, den är svagast.

Kul att höra om dina sjukdomsfilmvanor. Själv har jag ofta sett Sagan om Ringen-filmerna vid såna tillfällen. Underhållning utan ansträngning :).

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#306 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 08 October 2011 - 23:14

Själv plöjer jag tv-serier (gärna Star Trek) om jag är sjuk. :)

Poltergeist (1982)

Jag minns så väl mitt intryck av filmen första gången jag såg den, någon gång på 80-talet. En skrämmande film som gjorde en smått misstänksam mot tv:n när myrornas krig satte igång sent på natten. Scenerna med kistorna… Burr. Och Stevens kommentar till chefen när han förstod vad denne gjort… Gav mig rysningar när jag förstod innebörden av det. Och inte att förglömma den jäkla clownen i Robbies rum… Burr igen. En klassiker som jag självklart var tvungen att införskaffa på blu-ray och nu har jag sett om den.

Poltergeist, visst står den sig än idag. Bra skådespelare där främst Craig T. Nelson gör en gedigen insats som pappan. Välskrivet manus och många snygga effekter där det mesta åldrats med välbehag. Spielbergs delaktighet är uppenbar för hur många filmer har vi inte sett som involverar små barn? Märks även på själva berättelsen där inte samma misstag görs som i så många andra filmer som fyrar av allt krut i en scen och sen blir det inget kvar att jobba med. Han tar även väl vara på något som många säkert känner igen från sin barndom: rädslan för monster i garderoben, skuggor och skepnader av träd utanför sovrumsfönstret och clowner… Gillar även symboliken med den döda kanariefågeln som ger en tydlig vink om att något är inte som det ska.

Men Poltergeist på blu-ray? Nej, tyvärr måste jag säga att det inte var något speciellt med det. Tvärtom var det ganska medioker kvalitet över den och bevis på att fotot inte var i toppklass. Lite av en besvikelse måste jag säga.

En fyra i betyg? Visst är det en bra film, men lite ska jag erkänna att jag påverkas av att jag har så många ljuva minnen av den. För den gör sig nog som bäst om man inte vet vad som komma skall.

4/5

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#307 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 09 October 2011 - 10:17

eXistenZ (1999) [CA/UK] [XC@TVL]
En film som blandar framtid och nutid på ett sätt som jag tror man försökte sig på redan i filmen Nätet- men här med ett betydligt bättre resultat som åldras med lite mer värdighet Nätet gjort. Storyn är en balanserad mix mellan sci-fi, thriller och skräck och som funkar fast den har 12 år på nacken med ett grundläggande tema som likt Silent Running kanske bara blir mer och mer aktuellt. Kanske är spelet eXistenZ aningen svårsmält men ser man från rätt vinkel (det är ju trots allt ett spel som skapats av ett spel inuti en VR-miljö ) så är det inte så konstigt att det känns tunt. Bra skådespelarinsatser, Willem Dafoe är väl i princip alltid bra och Jennifer Jason Leigh gör en bra roll i Allegra Geller som verkligen känns som någon som tappat fotfäste i verkligheten. Minns att slutet överraskade mig lite första gången, jag hade (då) halvt om halvt väntat mig att Allegra verkligen dödat en riktig människa. En intressant film med en bra produktion i ryggen som tål att ses flera gånger - och som trots teknikens ständiga utveckling inte blir så utdaterad att det stör storyn.

Edited by XC, 09 October 2011 - 10:17.

fqq5BYam.jpg

#308 dukeofnewyork

dukeofnewyork

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,140 posts

Posted 09 October 2011 - 11:01

Poltergeist (1982)

Detta är en Spielbergfilm. Tvättäkta sådan och Tobe Hooper som står som regissör på pappret så är han i princip en bulvan om ens det. Men jag tror nog inte Hooper gråter för den ström av reda cash hans icke-arbete gett honom genom åren. Och utöver det, å ska vi nog vara glada att Hoopers kreativa inflytande varit i princip noll, då hans enda vettiga film var hans debut, Motorsågsmassakern (som är en unikt vansinnig och egensinnig film).

Nåväl, filmen då? Jo, mysig famljeskräck med lagoma doser av humor, skräck, drama. Välspelat (generellt sett), välskrivet, kompetent genomfört även om blu-rayen avslöjer en del tekniska brister och inte minst att fotot faktiskt är mediokert, både tekniskt och narrativt. I övrigt bidrar inte blu-ray och HD till upplevelsen av filmen alls, annat än i den mån den brutalt avslöjar tekniska brister och specialeffekternas ålder.

En mycket irriterande sak, som inte har ett jota med filmen att göra är att den liksom en del andra blu-rays startar filmen direkt. Ingen meny, inga val bara pang på. Mycket irriterande, jag vill själv välja när jag startar själva filmen och dessutom ha möjlighet att ställa in mina val, innan jag själv startar filmen.

Nu låter jag rätt negativ, det är jag inte. Filmen är bra om än inte mer än så. Craig T. Nelson gör en riktigt bra insats och bär och driver filmen framåt. Övriga är alltifrån bra till funktionella. Manuset är välkomponerat, det är väl också här budget och filmkunnande slår igenom. Inte är det väl så att man kanske blir särskilt rädd per se, men å andra sidan får vi ju också ett fint familjedrama, allt levererat utan transportsträckor och med en finkänslig stegring till ett falskt crescendo. Som leder oss till ett minnesvärt slut.

Så nog håller den ännu, denna nästan 30 år gamla film. För en bra historia är en bra historia. Och det får vi här.

Edited by dukeofnewyork, 09 October 2011 - 11:08.

"I mean, violence is a big problem in our society today and I will not support it. That is the primary reason why I won't do anal. " – Krysta Now, Southland Tales

"Ingen magi, ingen profil, ingen stil, bara tjong i tvättbrädan och morr i mustaschen. " – Göran Sommardal om Xmen Origins: Wolverine (Kulturnytt 20090430)

"There is hopeful symbolism in the fact that flags do not wave in a vacuum." – Arthur C. Clarke

---

--- | filmtipset | ---

#309 Spacer

Spacer

Senior Captain

• Members
  • 591 posts

Posted 09 October 2011 - 11:56

Tuff Turf ska jag kolla in. Helt missat. Blir ofta något av en chock när man ser de här skådespelarna som vuxna idag. En del är ju sig lika medan vissa är helt oigenkännliga. "Some Kind of Wonderful" är kanske en annan tonårs-80-talare man borde nämna. Har bara sett den en gång dock och det var ett bra tag sedan. Bra soundtrack iaf.

Såg de två första Indiana Jones filmerna igår. Fick mersmak efter ettan! De är mer "familje-matiné" än vad jag väntade mig först. Definitivt inte PG-15 med dagens mått mätt. Är man inställd på det blir man definitivt inte besviken. Ettan var mycket underhållande äventyrsfilm. Tvåan var relativt underhållande också men klart svagare som du skrev, och det var tur man inte drack honungste under middagen. ;) Trean blir intressant med Sean Connery. Hade egentligen tänkt skippa fyran då många verkar varit besvikna över den, men misstänker att den är bättre än tvåan så blir till att se den också.

To Live and Die in L.A. En för mig tidigare okänd 80-tals action. Helt osympatiska och färglösa huvudkaraktärer, men klarar sig hyffsatt p.g.a. en del bra actionscener och ganska snabbt tempo. Hade säkert potential att kunna blivit en action-klassiker från 80-talet med starkare eller mer tilltalande karaktärer.

Kändes som filmen Running Man alltid var på när man slog på Sci-fi Channel, så kan ju ha varit filmen. Kan tänka mig att boken är väldigt annorlunda. Blev väldigt förvånad första gången jag insåg att den var baserad på en Stephen King bok.

Edited by Spacer, 09 October 2011 - 11:57.

#310 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 09 October 2011 - 20:59

The House of the Devil (2009)

Filmad med en teknik som ger en skön känsla av 70-80-tal. Även scenografi, kostym, frisyrer och makeup hjälper till att återskapa den epoken. Jag erkänner att jag blev osäker på om filmen verkligen var från 2009. Posted Image

Jag gillar verkligen tanken bakom filmen: en slags hyllning till gamla skräckisar från nämnd tidsepok. Välkommet avbrott från moderna skräckfilmer som inte ger mer än – förhoppningsvis – underhållning för stunden. 3/4-delar av filmen rör sig framåt i makligt tempo och vi får i lugn och ro följa Samantha från hennes letande efter en egen lägenhet till hennes ankomst till huset och hennes utforskande av det. Gillar även att de behandlar oss tittare med respekt och inte trycker upp saker i ansiktet på oss av rädsla för att vi annars skulle missa någon viktig detalj. Som när vi i bakgrunden, genom fönstret, ser ljuset från pizzabudets bil som närmar sig, men sedan stannar..

Men tyvärr klarar de inte av att hålla mitt intresse vid liv då helvetet brakar loss. Dålig uppbyggnad inför avslöjandet och finalen och det som utspelar sig resterande delen av filmen känns som ett slarvigt ihoptåtat hastverk. Varför fick de så bråttom helt plötsligt och bara gasade på? Och den skrämmande ”häxan” tyckte jag var dåligt gjord utseendemässigt. Kändes mer som CGI än makeup. Hade nog passat bättre som en varelse i Sagan om ringen eller nåt. Hm, kanske var någon därifrån som jag tänkte på när jag såg henne? För ”hon” påminner mig om något jag sett i någon annan film.

Skådespelaren Tom Noonan imponerar stort på mig med sin lugna framtoning och behagliga röst. Övriga skådespelare är ok, men ingen som direkt sticker ut.

Betyget blir en svag trea.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#311 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 09 October 2011 - 22:17

The Devil's Tomb (2009)

Ett oroande nödmeddelande skickas ut från en hemlig forskningsstation i mellanöstern. I ruiner av ett tempel under öknens sand har Dr. Lee Wesley hittat det de sökt efter.
Efter att en jordbävning har brutit kontakten med teamet skickas Mack och hans gäng legosoldater "The Angels" dit tillsammans med Wesley's dotter. Deras order är enkla: "Hitta och rädda Dr. Lee Wesley men rör absolut inget annat."

Inte alls som jag hade väntat mig. Mycket mer psykologisk action-thriller än en popcorn rulle. Idén är lite kul, att Vatikanen har hemliga forskare vars uppgift är att hitta fallna änglar och se till att de inte bryter sig ur sitt fängelse. Fast orsaken till vad de gör förstod jag aldrig riktigt. Borde inte Guds fängelse ha varit säkrare? Och varför fick Mack i uppdrag att döda sin bästa vän?
Helt OK film.

6/10

Edited by Crusader, 09 October 2011 - 22:31.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#312 Erika

Erika

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,783 posts
  • Interests:Böcker, serier, film, TV-serier, TV-spel m.m.

Posted 10 October 2011 - 18:29

Schneeweißchen und Rosenrot (1955) bygger på sagan Snövit och Rosenröd och handlar om en sniken dvärg som gillar att sno guld, juveler och sådant från andra personer. En dag lyckas han sno lite guld från slottet och får två prinsar och en vimsig soldat efter sig. Den ena prinsen lyckas komma i kapp, men blir förvandlad till en björn. Någonstans i närheten bor två systrar med sin mor och en vinternatt får de besök av samma björn och de blir snart vänner.
Ganska underhållande film och något vettigare än den förvisso ganska roliga (läs pårökta) Das singende, klingende Bäumchen (1957) som jag såg för några månader sedan och lyckades aldrig skriva ett omdöme om.
Schneeweißchen und Rosenrot är ingen direkt spännande film, skådespelarna är väl inte de bästa och tempot är ojämnt, men atmosfären är riktigt mysig och den är ganska kul på sina ställen.
Det finns även en nyare version från 1979 med bl. a Pavel Trávníček, Julie Jurištová och Bodo Wolf och den har jag också sett.

Schneeweißchen und Rosenrot (1979) är alltså en annan tolkning av Snövit och Rosenröd. Filmen har ungefär samma handling som filmen från 1955, dock finns det ett par skillnader. Till exempel blir båda prinsarna förvandlade, den ene blir en björn och den andre blir en rovfågel.
Jag får nog säga att jag gillar nog den här versionen bättre. Däremot såg björnen bättre ut i den äldre filmen, men för övrigt är tempot och skådespelarna bättre här.

Soľ nad zlato (1982) handlar om en gammal kung som tänker ge bort sitt kungarike till en av sina döttrar och då framför allt till den som älskar honom mest av allting i världen. Den yngsta dottern Maruska ”misslyckas” (fadern misstolkade henne) med detta test och får därför lämna slottet. Det är inte enda problemet som Maruska har, hon är även kär i Saltprinsen och han i henne, men hans fördomsfulle far tycker inte om människor. Inte blir det bättre när Maruskas far ifrågasätter värdet hos salt. Saltkungen ser då till att allt salt i riket blir till guld. Saltprinsen försvinner senare spårlöst och Maruska hittar honom, men han är under en förbannelse som måste brytas...
Riktigt trevlig sagofantasyfilm och Karel Svobodas musik är hur bra som helst. Skådespelarna gör också ett bra jobb. Även kostymerna i filmen är urtjusiga. Den här filmen kan jag absolut tänka mig att se flera gånger.

Anička s lískovými oříšky (1993) handlar om Anička som har blivit förtrollad av sin styvmor för styvmodern vill att hennes egen dotter, Katka, ska få gifta sig med kung Štěpán. I andra sagor hade en sådan dotter blivit glad över detta, men inte här. Nej, för Katka tycker faktiskt om sin styvsyster och bestämmer sig för att hjälpa henne. Samtidigt är kung Štěpán bekymrad över sin lillebror som beter sig underligt...
Filmen verkar bygga på den skotska folksagan Kate Crackernuts (kommer inte ihåg den svenska titeln) och det är befriande med två styvsyskon som ställer upp för varandra i stället för det gamla vanliga där den ena parten avskyr sitt styvsyskon.
Specialeffekterna är godkända däremot ser drakarna som vaktar porten till älvornas rike inte riktigt kloka ut och här är en bild på den ena draken. Bortsett från detta är filmen sevärd.
En kul detalj är att Vlastimil Harapes (samma person spelade odjuret i Panna a netvor) har stått för koreografin.

Bilder:

Spoiler

#313 dukeofnewyork

dukeofnewyork

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,140 posts

Posted 10 October 2011 - 19:09

The house of the Devil (2009)

Det här är en väl genomförd homage till äldre skräckfilm. Snyggt är det och man hade lätt kunnat tro att filmen verkligen var från tidigt 80-tal. I alla fall fram till slutet som bär prägel av senare tiders genrefilm. Vilket inte är till dess fördel, med förlov sagt.

Men trots ett rätt horribelt slut, ett crescendo som inte alls är i samkliang eller i paritet med tidiga delar av filmen, så är detta en godkänd film. En stämningsfull film som tar tid på sig att etablera stämning och håller i den länge och väl. Och det är vad som är och gör filmen. Ett finstämt berättande, makligt tempo. Egentligen inte mycket till historia, men stabilt berättat (även om det ibland slinter).

Det bestående intrycket av den här filmen är dock ett vällovligt och snyggt experiment, som havererar i slutet. Och Tom Noonans karaktär, som lyser upp filmen när han är med.

Men i slutändan blir det i mycket ett jaha och återigen får väl den här anses som evidens för att utan en bra historia, ingen bra film oavsett hur mycket man anstränger sig estetiskt.
"I mean, violence is a big problem in our society today and I will not support it. That is the primary reason why I won't do anal. " – Krysta Now, Southland Tales

"Ingen magi, ingen profil, ingen stil, bara tjong i tvättbrädan och morr i mustaschen. " – Göran Sommardal om Xmen Origins: Wolverine (Kulturnytt 20090430)

"There is hopeful symbolism in the fact that flags do not wave in a vacuum." – Arthur C. Clarke

---

--- | filmtipset | ---

#314 Spacer

Spacer

Senior Captain

• Members
  • 591 posts

Posted 11 October 2011 - 11:41

Då har man sett samtliga Indiana Jones filmer. Bättre sent än aldrig antar jag. Jag tycker fyran som helhet var bättre än tvåan. I ett första skede tänkte jag herregud, hur ska det här avlöpa. Ford är för gammal för det här. :( Nu kanske jag reagerade extra på detta faktum eftersom jag inte sett någon av filmerna förräns nu så det blev så tydligt.
Men efter ett tag vande man sig vid en sådär 25 - 30 år äldre Indiana Jones och det blev lite gubben kan än över det. Tycker det blev en väldigt bra äventyrsfilm av det till slut. Den hjälptes ju upp en del av att man också tagit dit motparten Marion från ettan. Det som många mest verkar missnöjda med i denna film är storyn. Men jag tycker inte storyn är varken mycket svagare eller starkare än de övriga Indy-filmerna. Tror det var bra man inte försökte sig på något alldeles extraordinärt eller "mer av allt" som Fiskrens skrev. Nu har man gjort ett hantverk som smälter bra in i den här film-serien utan att riskera dra ner den på något sätt genom att modernisera eller försöka överträffa den för mycket, och på ett kanske onödigt sätt. Trean var betydligt bättre än tvåan och stärktes mycket av ett väldigt bra samspel mellan Ford och Connery. Film-serien som helhet tycker jag sammanfattningsvis var mycket bra, och jag hade gärna sett fler Indiana Jones filmer.

Edited by Spacer, 11 October 2011 - 12:11.

#315 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 11 October 2011 - 19:10

Gladiatress (2004) [UK]
En riktigt underhållande komedi även om alla skämt kanske inte sitter; främst riktigt rolig dialog även om pubertetshumorn i vissa scener blir för mycket. Man har lyckats bra med miljöer och rekvisita för trots att man uppenbart parodierar sword-and-sandals-genren så känns aldrig produktionen för billig.
Amazonfaktor: Båda skådespelarna bakom Dwyfuc och Smirgut sköter sig bra i svärdssvingandet - det lilla vi får se.

fqq5BYam.jpg

#316 Kizmiaz

Kizmiaz

Wanderer of the Wastes

• Aktiv member
  • 1,880 posts

Posted 11 October 2011 - 21:20

Gladiatress (2004) [UK]
En riktigt underhållande komedi även om alla skämt kanske inte sitter; främst riktigt rolig dialog även om pubertetshumorn i vissa scener blir för mycket. Man har lyckats bra med miljöer och rekvisita för trots att man uppenbart parodierar sword-and-sandals-genren så känns aldrig produktionen för billig.
Amazonfaktor: Båda skådespelarna bakom Dwyfuc och Smirgut sköter sig bra i svärdssvingandet - det lilla vi får se.

Kul rulle. Vill minnas att det är en del av gänget bakom Smack the Pony som varit framme även här. :lol2:
http://www.youtube.com/watch?v=CTQH45wPkPE&feature=related
../l、 Getting old is when a narrow waist and a broad mind change places!
(゚、 。 7
 l、 ~ヽ You can be on the right track and still get hit by a train!
 じしf_,)ノ

#317 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 11 October 2011 - 21:33

Som tur är så har vi iallafall den härliga Blofeld scenen i börja, ett försök att ge ett avslut på karaktären efter att de förlorade rättigheterna till honom.

Jaså, det var därför. Har undrat varför han fick sluta på det sättet. Men... Hur kommer det sig att de tappade rättigheterna?

Ursäkta. Missade ditt inlägg. :blush: Det är en rätt krånglig historia. Har med att de som gjorde Never Say Never Again fick rättigheterna till karaktären och sedan vägrade sälja tillbaka dem. Det har med att en av de som sammarbetade med Ian Fleming när han skrev ett film manus (som han sedan gjorde om till en boken Thunderball) krävde att han hade rättigheter till bokens karaktärer.
Han vann och fick att rättigheterna att göra en filmatisering skulle gå över till honom efter 10 år. När de sedan väl gjorde det så fick han därmed rättigheterna till alla karaktärer och orginisationer som hittades på i den boken. Efter det så har han vägrat sälja tillbaka dem vilket är varför Blofeld och SPECTRE alldrig mer var med i en Bond-film och troligen aldrig mer kommer få vara det heller. Ian Fleming äger rätten till James Bond så de kan bara göra nya filmatiseringar av Thunderball och använda karaktärer från den boken. Men då de äger rättigheterna till Blofeld och SPECTRE så kan Ian Fleming's folk inte göra filmer av de kartaktärerna.
Att de dödade Blofeld utan att visa hans ansikte var för att de fick inte använda karaktären men samtidigt ville de avsluta honom. Dessutom var det lite trotts i det med "om vi inte får använda kartaktären så dödar vi honom". ;)

The Three Musketeers (2011)

Under 1600-talet råder ett kallt krig mellan Frankrike och England som börjar hetta till när England börjar utveckla nya flygande krigsmaskiner kallade Luftskepp.
D'Artagnan kommer till Paris för att bli en av konungens musketörer och hämnas på Rochefort, mannen som förolämpade hans häst. Väl där möter han de tre berömda musketörerna: Den listige mästerskytten Athos, den smygande assassin Aramis och den starke släggsvingande Porthos.
Samtidigt planerar kardinalen Richelieu en plott, tillsammans med spionen Milady de Winter, för att själv ta makten över Frankrike och störta Europa in i krig.

Min första reaktion i början av filmen var: "Vad f@n är det här?" då filmen startar i högt tempo och känns väldigt lite som sitt orginal. Men när filmen lugnar ner sig lite och börjar på riktigt så fick man tid att vänja sig och resultatet blev en mycket underhållande film och en väldigt unik tolkning av boken.
När jag säger unik så menar jag väldigt annorlunda. Många gånger höjde jag på ögonbrynen och kände igen mig från vissa TV-spel. T ex så är Aramis väldigt "Assassin's Creed" både till utseende och beteende. Luftskeppen är som hämtade från Final Fantasy och de 3 musketörerna är uppdelade i de klassiska "Ranger, Rogue, Warrior" klasserna från fantasy spel. Jag var inte säker på om det var medvetet fören i slutet när jag upptäkte att det var Paul W.S. Anderson som hade gjort filmen. Då föll allt på plats. :P
Luftskeppen passade förvånande bra in än hur löjligt överdrivet det var att de fanns på den här tiden. Faktum är att många höjdpunker blev just med luftskeppen. För att inte glömma den Gatling-Canon som den har. :D
Filmen är världigt underhållande, spännande och rolig. Mycket mer av en fantasy-film än ett historiskt äventyr på 1600-talet. Handlingen är förvånande enkel. Där finns ett hot och ett äventyr men det är en väldigt liten och kort del av filmen. Större delen av filmen är om D'Artagnan och de 3 musketörerna medans de bråkar med kardinalens vakter och umgås med kungen. Så pass att efter ett tag börjar man undra om det verkligen inte är mer till filmen. Inget dåligt i det, förmånga av den här typen av filmer koncentrerar sig bara på action och mindre på scenerna imellan.
Bra skådespelare, bra musik, härlikt äventyrligt frantasy, smal men underhållande handling, klichéig och förutsägbar men mycket underhållande och se värd.
Vill du se en fantasi fylld oseriös men underhållande äventyrsfilm så ska du se den här. Söker du dock något mer seriöst så är kanske den här inte för dig.

8/10

Johnny English (2003)

Johnny English's högsta dröm är att bli en fältagent och han får äntligen sin chans när MI7 förlorar alla sina agenter. Hans första uppdrag blir att vakta kronjuvelerna men när de blir stulan blir det upp till honom att hitta de skylldiga och rädda England's framtid.

Underbar spion-komedi och Rowan Atkinson i högform. Baserad på en populär Engelsk reklamfilm. Rolig och underhållande film och en av mina favoriter. Bästa är att Rowan Atkinson verkligen har lyckats bra med karaktären Johnny English. Trots att han är väldigt klantig, arogant och gör minst sagt sina grodor så är han samtidigt väldigt kompitent och kunnig vilket gör honom till en mycket underhållande karaktär.
Det ända igentligen dåliga med filmen är att den ibland går lite för långt med hans klanterier och upplösningen på det hela blir lite förmycket. Det hade IMO varit bättre om han tillsist faktiskt hade lyckats med att avslöja skurken än att han bara råkar stoppa honom.
En annan sak är att twisten när skurken byter plan är rätt dålig och får en att undra varför han inte gjorde på det viset från början.
Det är iallafall en film som jag klart kan rekomendera till alla att se.

8/10

Edited by Crusader, 12 October 2011 - 21:21.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts

#318 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts

Posted 12 October 2011 - 20:44

Priest (2011)

Det hjälper inte hur mycket fernissa man lägger på en komocka, det är ändå bara skit under.

Betyg: OK-

Edited by Fiskrens, 15 October 2011 - 21:46.

#319 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 12 October 2011 - 21:21

Johnny English Reborn (2011)

Efter att ha fått sparken för 5 år sedan har Johnny English spenderat större delen hos munkar i Tibet för att utveckla sina förmågor... och minska sina brister.
När han återvänder till MI7 för ett specialuppdrag så har han fullt förtroende i sina nya kunskaper och tillsammans med den unga agenten Tucker kämpar han mot en ny komplott. Johnny English är skarpare och tuffare än någonsin... men fortfarande lika klantig.

I 8 år har vi fått vänta på en uppföljare men väntan visade sig värd det. Det här är en action-späckad spion-komedi i högsta klass och Rowan Atkinson sparkar verkligen röv här (bokstavligt talat). Medan första filmen var en fantastiskt rolig spion-komedi så var den aldrig mycket mer än så. Den här är därimot även en hårdkokt action film, mycket mer så än väntat. Johnny English må vara äldre men han är i bättre form än någonsin och mer kompitent och kapabel... men fortfarande väldigt klantig. Man blir nästan lite förvånad hur han ena stunden brillgerar med sina färdigheter och sedan i nästa total sabbar allt och skämmer ut sig själv.
Det här var verkligen action-komedi i högklass som skulle kunna konkurera med James Bond. De sakerna som jag tyckte var lite sämre med första filmen är som bortblåsta med en starkare story och mer underhållande twister som inte känns dumma.
Gillade ni första filmen så bara MÅSTE ni se den här. Eller gillar ni action-komedi och spioner så måste ni se den här.

9/10
-Sora, Kingdom Hearts

#320 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts

Posted 15 October 2011 - 14:30

En Galen Natt (Date Night, 2010)

Förväxlingskomedi med Steve Carrell och Tina Fey. Förvånandsvärt bra sådan, där det utarbetade paret Fosters av en ingivelse tar ett annat pars plats på en restaurang och blir inblandade i utpressnings- och maffiaverksamhet. Det hela blir givetvis mer och mer kaotiskt, och med rätt många sköna och komiska stunder. Flera saker höjer den här filmen: huvudrollsinnehavarna, som båda är komiska pärlor och har väldigt bra kemi ihop och här har de serverats ett gäng bra replikskiften*. Flera bra biroller av bl a Mark Wahlberg och James Franco, också de väldigt lyckade. Små stunder av verklig vardagsrealism ger djup till filmen och balanserar flamsigheten riktigt bra. Handlingen är väl egentligen rätt tunn och helt orealistisk och drar någon gång iväg för mycket åt Skrik och Stora Miner, men sånt spelar ingen roll när resten är så njutbart. Rekommenderas.

Betyg: Bra+

*=Frågan är hur mycket som egentligen var förskrivet, för med eftertexterna får man se flera alternativa tagningar med andra repliker och upplägg. Leder en till att tro att i alla fall Steve och Tina fått improvisera en hel del, vilket kan förklara att slutresultatet blivit så bra.

#321 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 15 October 2011 - 16:45

Down to Earth (2001)

Lance Barton, en svart komiker, omkommer i en bilolycka. Problemet är bara det att han var inte menad att dö. Änglen King gjorde ett misstag som nu måste rättas till. Medans de letar efter en ny kropp så blir Lance tvungen att ta det han får, den vita feta rika känslokalla hatade affärsmannen Charles Wellington III, som just blivit mördad av sin fru och sin rådgivare.

Remake av den klassiska "Heaven Can Wait/Himmlen kan vänta" från 1978. En typisk Chris Rock-komedi med mycket svart (hudfärgen) humor. Mycket av det går ut på att Lance Barton fortsätter betee sig som svart när han nu är vit och hans svarta skämt funkar inte längre lika bra nu när han är en fet rik vit man.
Helt OK tidsfördriv att slötitta på. Ingen frantastisk film direkt men inte direkt dålig heller. Lite som ett långt avsnitt av en komediserie.
Är du sugen på lite harmlös komedi och har inget bättre för dig så kan du alltid se den här. Men finns det något bättre på TVn så har du inte missat så mycket.

5/10

Twisted (2004)

Jessica Shepard's pappa var en ökänd polis som mördade sin fru och hennes älskare. Själv är hon också polis men plågas ständigt av sitt förflutna.
Som nybliven mordutredare får hon en seriemördare på halsen. Alla offer är vita män, med Cigarett-bränmärke på handen, och hon har legat med varända en av dem.

Med Ashley Judd, Andy Garcia och Samuel L. Jackson i huvudrollerna så är det svårt att få en dålig film. Jag har sett den här innan så jag viosste en nhel del av vad som väntade men slutet hade jag visst helt glömt.
Helt OK thriller som är värd att ses.

6/10

Internal Affairs (1990)

Raymold Avila går med Internal Affairs och hans första uppdrag blir att utreda polisen Dennis Peck. Han har ingen aning om vilket helvete han är påväg in i.

Med Richard Gere och Andy Garcia kan det inte bli dåligt... men det kan bli väldigt tråkigt. Speciellt för en sen Fredagsnatt. Ska du se den här så ska du vara sugen på ett tungt långdraget psykologiskt kriminaldrama.

4/10
-Sora, Kingdom Hearts

#322 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 15 October 2011 - 17:25

Den senare tyckte jag var bra när jag såg den någon gång på 90-talet.

Chris Rock tycker jag är gräsligt påfrestande och hoppar gärna över filmer han medverkar i. Burr.

Priest (2011)

http://www.scifinytt...?showtopic=9231

F'låt... :hug: Nu är jag i farten igen. Har lite tråkigt när jag väntar på att maten ska bli färdig tror jag... :P

Men jag var tvungen att kolla upp det för jag fick för mig att jag sett den. Sen kom jag på att jag blandade ihop den med Legion. Meh.

#323 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts

Posted 15 October 2011 - 21:38

Priest (2011)

http://www.scifinytt...?showtopic=9231

F'låt... :hug: Nu är jag i farten igen. Har lite tråkigt när jag väntar på att maten ska bli färdig tror jag... :P

Men jag var tvungen att kolla upp det för jag fick för mig att jag sett den. Sen kom jag på att jag blandade ihop den med Legion. Meh.

Hå hå ja ja.... Fast den här gången har jag absolut inget att skylla på: tänkte verkligen "Ska jag söka efter en tråd? Nä, ja orkar inte!" Så det fick jag ju så klart äta upp... Men säg inget till Georgia, bara! ;)

#324 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 16 October 2011 - 00:46

Hihi. Jag lovar att inte säga något till Georgia - även jag kan vara lite slö ibland... ;)

Legenden om ugglornas rike (2010)

"We need to find the Guardians. They're the only ones that can save us!"

3/5

The Lincoln Lawyer (2011)

Jag ska erkänna att jag var en aning orolig att den här filmen skulle kännas som en kopia av filmen Juryn - A Time to Kill (1996). Anledning? Matthew McConaughey återigen i rollen som en charmerande försvarsadvokat... Men jag måste säga att den farhågan var obefogad. Ja visst gör han en liknande roll och kör samma, gamla, vanliga släpiga sydstatsdialekt, men ändå. Han passar verkligen i rollen som Mick Haller och backas proffsigt upp av kollegorna Marisa Tomei, William H Macy och Laurence Mason. Ryan Phillippe ger dessvärre ett blekare intryck som den misstänkte rikemanspojken som Mick får i uppdrag att försvara.

Handlingen fokuserar främst på karaktärsutveckling - vilket inte alls är menat som något negativt, men själva rättegångsdramat kunde gott ha spetsats till en aning. Tacksam dock att vi slapp utdragna scener i domstolen. Filmer som fokuserar på sådant tenderar oftast att bli långtråkiga i mina ögon sett. Jag gillar även att Micks kontor förlagts till baksätet på hans Lincoln och som körs av hans trogna vapendragare Earl. :)

ABC har beställt ett pilotavsnitt läser jag och det förvånar mig inte för den är som gjord för tv. Och Michael Connelly har skrivit fler böcker om Mick Haller så det finns material att ta av. Själv har jag inte läst dem, men andra av honom och de bjöd på skön underhållning för stunden. Perfekt semesterläsning.

3/5

#325 Erika

Erika

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,783 posts
  • Interests:Böcker, serier, film, TV-serier, TV-spel m.m.

Posted 16 October 2011 - 17:47

Der Froschkönig är en östtysk film från 1988 och bygger på sagan Grodprinsen. Filmen följer förlagan hyfsat troget i en kvart, sedan blir det en liten vändning i storyn och prinsessan måste klara av flera test innan hennes älskade är helt befriad från sin förtrollning.
Ganska charmig film måste jag säga och trevlig underhållning för stunden. Jag gillar även den lilla (och intressanta) vändningen som faktiskt är till filmens fördel.
Däremot är det inga fantastiska specialeffekter, även om den lilla stop-motion-grodan är lite charmig, men stop motion har faktiskt gjorts bättre i andra filmer och liknande sammanhang.
Regissören, Walter Beck, har gjort fler sådana här sagofantasyfilmer och jag är sugen på se ett par till, speciellt Der Prinz hinter den sieben Meeren från 1982.
Jag är även sugen på att se Zabí král (en annan tolkning av Grodprinsen) från 1991, men jag kan inte hitta den någonstans på internet. :(

Bilder (för den som är intresserad):

Spoiler