Skall hålla ögonen öppna efter Caraibi. Tror nog att jag skall hitta den i någon form. Skall även hålla ditt andra förlag i åtanke.
Caraibi ska finnas, eller har åtminstone funnits, på dvd i USA. Ingen aning om den fortfarande säljs eller är utgången.
Den har jag planer på att se. Tycker den verkar intressant. Och även om vi har fått en liten "boom" av sagofantasyfilmer dom senaste åren, så känns det som att man borde se den här i vilket fall som helst. Typ, "bara för att". Så bortskämda har vi inte varit med dessa filmer tidigare. Har sett tidigare filmer av Tarsem och gillar hans visuella stil. Även om en del av handlingen i The Cell och The Fall hade kunnat putsas till. Skall väl se även Immortals vid något tillfälle, men den har jag inte så stora förväntningar på.
Jag hade nog bara för höga förväntningar på Spegel, spegel.
Tyskarna, tjeckierna och även i en viss mån slovakerna gör fortfarande sagofantasyfilmer, men inte i samma utsträckning som förr antagligen för att det inte finns samma behov av den sortens verklighetsflykt längre. Annars är den franske regissören Christophe Gans på gång med en ny filmversion av Skönheten och odjuret. Hoppas den dyker upp här med.
Jag har sett The Cell en gång i tiden och minns den mer som häftig än bra på riktigt.
Tog mig en liten titt på tuben och trots att jag hittade en version dubbad till ryska (över originaltal
) så fick jag uppfattningen att den är klart sevärd. Dessutom väger ditt ord tungt. Skall se mig om efter den med.
Hoppas du hittar den (och då förhoppningsvis utan rysk lektordubbning
Den har jag sett. Äger den till och med på DVD. Och senast jag såg den så tyckte jag att den var bra. Tror att jag bara sett den, samt versionen med Patrick Stewart. Har alltid varit sugen på att se den med Mupparna. Har även tänkt att utforska förlagan, men det har aldrig blivit av. Har den dock som ljudbok så någon gång borde det dock bli av.
Mupparnas version är ganska underhållande och Musses Piggs julsaga är en annan sevärd version.
Det är ju inget vidare betyg med tanke på att filmen är förhållandesvis kort om man jämför med mycket annat som du ser inom genren. Bra att du i alla fall tyckte att den var sevärd. Och spoilern var en intressant utveckling.
Om det är en tröst så var filmen mycket bättre än de sovjetiska sagofantasyfilmer (föutom Rusalochka som faktiskt är bra) jag har genomlidit.
-
Jag har även sett tre filmer sedan sist, en är en repris och de två andra är alltså då sådant jag inte har sett förut.
Schneewittchen und das Geheimnis der Zwerge (1992) har jag skrivit om tidigare och den här gången gillade jag den ännu mer. Jag gillar även hur Snövit och Andreas (som hennes älskade heter i den här versionen) lär känna varandra redan i ett tidigt skede. Även en annan rollfigur (jag säger inte vem!
Med det sagt, en trevlig och sevärd film, men jag är inte riktigt färdig...
Låten This is Heaven som spelas under eftertexterna är dock lite svår att svälja. Det är egentligen ingen dålig låt, men känns väldigt malplacerad på något vis, och känns heller inte som den gjordes för filmen från första början.
Le passage är ett franskt fantasydrama med animerade inslag från 1986 som verkar ha fått oförtjänt mycket skit genom åren (fast den här personen verkar uppskatta den) och visst, det är inget mästerverk, men den är ändå intressant på sitt eget lilla vis.
Ja, jag skulle nog kunna säga mer om Le passage, men jag nöjer mig med att jag gillar den och vill mer än gärna se den fler gånger.
Även här spelas det en låt under eftertexterna, men till skillnad från This is Heaven känns den inte lika malplacerad och fungerar någorlunda väl (även om det tar ett par lyssningar innan man börjar att gilla den).
Allerleirauh (1971) är en västtysk sagofantasykortfilm producerad för Super 8-uthyrningsmarknaden och det är väl en skaplig film, inte lika bra som franska Flickan med åsneskinnet, men helt klart bättre än den sovjetiska filmversionen som kom tio år senare.

This topic is locked