Jump to content

Photo

Senast Sedda Film #6

• This topic is locked This topic is locked
975 replies to this topic

#301 Erika

Erika

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,783 posts
  • Interests:Böcker, serier, film, TV-serier, TV-spel m.m.

Posted 14 October 2012 - 20:32

Skall hålla ögonen öppna efter Caraibi. Tror nog att jag skall hitta den i någon form. Skall även hålla ditt andra förlag i åtanke. :)

Caraibi ska finnas, eller har åtminstone funnits, på dvd i USA. Ingen aning om den fortfarande säljs eller är utgången.

Den har jag planer på att se. Tycker den verkar intressant. Och även om vi har fått en liten "boom" av sagofantasyfilmer dom senaste åren, så känns det som att man borde se den här i vilket fall som helst. Typ, "bara för att". Så bortskämda har vi inte varit med dessa filmer tidigare. Har sett tidigare filmer av Tarsem och gillar hans visuella stil. Även om en del av handlingen i The Cell och The Fall hade kunnat putsas till. Skall väl se även Immortals vid något tillfälle, men den har jag inte så stora förväntningar på.

Jag hade nog bara för höga förväntningar på Spegel, spegel. :( Jag hoppades på den skulle gå i samma stil som de allra bästa filmerna i den här genren.
Tyskarna, tjeckierna och även i en viss mån slovakerna gör fortfarande sagofantasyfilmer, men inte i samma utsträckning som förr antagligen för att det inte finns samma behov av den sortens verklighetsflykt längre. Annars är den franske regissören Christophe Gans på gång med en ny filmversion av Skönheten och odjuret. Hoppas den dyker upp här med.

Jag har sett The Cell en gång i tiden och minns den mer som häftig än bra på riktigt.

Tog mig en liten titt på tuben och trots att jag hittade en version dubbad till ryska (över originaltal ^_^ ) så fick jag uppfattningen att den är klart sevärd. Dessutom väger ditt ord tungt. Skall se mig om efter den med.

Hoppas du hittar den (och då förhoppningsvis utan rysk lektordubbning ;)) och uppskattar den.

Den har jag sett. Äger den till och med på DVD. Och senast jag såg den så tyckte jag att den var bra. Tror att jag bara sett den, samt versionen med Patrick Stewart. Har alltid varit sugen på att se den med Mupparna. Har även tänkt att utforska förlagan, men det har aldrig blivit av. Har den dock som ljudbok så någon gång borde det dock bli av.

Mupparnas version är ganska underhållande och Musses Piggs julsaga är en annan sevärd version.

Det är ju inget vidare betyg med tanke på att filmen är förhållandesvis kort om man jämför med mycket annat som du ser inom genren. Bra att du i alla fall tyckte att den var sevärd. Och spoilern var en intressant utveckling.

Om det är en tröst så var filmen mycket bättre än de sovjetiska sagofantasyfilmer (föutom Rusalochka som faktiskt är bra) jag har genomlidit. ;)

-

Jag har även sett tre filmer sedan sist, en är en repris och de två andra är alltså då sådant jag inte har sett förut. :P

Schneewittchen und das Geheimnis der Zwerge (1992) har jag skrivit om tidigare och den här gången gillade jag den ännu mer. Jag gillar även hur Snövit och Andreas (som hennes älskade heter i den här versionen) lär känna varandra redan i ett tidigt skede. Även en annan rollfigur (jag säger inte vem! ;)) har sin intressanta story. Däremot tycker jag att hon som spelar Snövits styvmor är inte speciellt övertygande i sin roll.
Med det sagt, en trevlig och sevärd film, men jag är inte riktigt färdig...
Låten This is Heaven som spelas under eftertexterna är dock lite svår att svälja. Det är egentligen ingen dålig låt, men känns väldigt malplacerad på något vis, och känns heller inte som den gjordes för filmen från första början.

Le passage är ett franskt fantasydrama med animerade inslag från 1986 som verkar ha fått oförtjänt mycket skit genom åren (fast den här personen verkar uppskatta den) och visst, det är inget mästerverk, men den är ändå intressant på sitt eget lilla vis.
Ja, jag skulle nog kunna säga mer om Le passage, men jag nöjer mig med att jag gillar den och vill mer än gärna se den fler gånger.
Även här spelas det en låt under eftertexterna, men till skillnad från This is Heaven känns den inte lika malplacerad och fungerar någorlunda väl (även om det tar ett par lyssningar innan man börjar att gilla den).

Allerleirauh (1971) är en västtysk sagofantasykortfilm producerad för Super 8-uthyrningsmarknaden och det är väl en skaplig film, inte lika bra som franska Flickan med åsneskinnet, men helt klart bättre än den sovjetiska filmversionen som kom tio år senare.

#302 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 14 October 2012 - 20:35

Som alltid väldigt intressant att läsa om vad Erika grävt fram ur den europeiska sagofloran. :D

*

Final Destination, the (2009) [#04] [US]
VAD? Någon jäklas åter med döden och spoilar slutet för en kille som avnjuter en dag på racingbanan.
VEM? David R. Ellis tar åter över växelspaken efter James Wong. Trist nog var Tony Todd upptagen med Transformers: Revenge of the Fallen för att medverka i den här.
VAR? Racingbanan heter McKinnely så jag utgår från att filmen utspelas någonstans i trakterna runt de tidigare filmerna. (Ni vet - småstaden med kollektiv minneslucka eftersom ingen kommer ihåg något om de tidigare katastroferna).
HUR? Så var döden åter obehaglig att se på. Wong är uppenbarligen inte lika vass med att avverka dödsfall som Ellis. Kanske inte genomgående lika obehagliga dödsfall som tvåan, men obehagligare än trean. Storyn annars är väldigt mycket sådant man känner igen från de tidigare filmerna och åter igen så verkar man strunta i ringar-på-vattnet-teorin från tvåan. (Inte för att det sista är någon större katastrof). Välskriven även om storyn väldigt mycket är något att hänga upp de välkoreograferade olyckorna på. Man gillade tydligen föregående upplägg med ledtrådar, även om bilderna sist var aningen vassare än visionerna man använde sig av nu. Här och där finns det en del scener som uppenbart är lite effektsökeri för 3D-publikens skull (ciderkorken och flygbladet tex) men inget som inte går att leva med. Det enda riktigt krystade med den här filmen är kanske karaktären Hunt, känns som ett sådant där standard-svin som för mycket oväsen men tillför väldigt lite; det är inte ofta man känner nästan lättnad över att en karaktär tilldelas en etta med jordvärme.
NÄR? Det är kul ändå att man fortfarande klämmer in detaljer från föregående filmer - som homage till flyg 180 och den fiktiva ölsorten Hice Pale Ale.

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#303 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 15 October 2012 - 19:06

(Ok ny visade det sig att #3, #4 och #5 har egna trådar egentligen, inte mitt fel att sökfunktionen på forumet är helkass).

*

Final Destination 5 (2011) [US]
VAD? Döden har komponerat ett litet mästerverk som h*n döpt till "kollapsande bro" och se på luringen om ingen smiter emellan och kladdar på slutresultatet.
VEM? Ny regissör och ny manusförfattare (båda relativt oprövade kort) men Tony Todd är tillbaka i samma roll han hade i de två första filmerna.
VAR? Man pushar inte referenserna till de andra filmerna lika hårt, dock så fortsätter man med 180-detaljerna och Hice Pale Ale. Jag ser ingen anledning at betvivla att de hr ungdomarna undslipper döden i samma område som de övriga filmerna.
HUR? Riktigt bra story som kanske har ett större mått humor i sig än sina föregångare. (Trivian på IMDb säger tvärt om - men jag fnissade under den här). Det märks att det är nytt folk - den relativt starka storyn tex och döden är inte lika vanilj som i Wongs två filmer eller obehagliga som Ellis. Där Wong och Ellis sökte vältimade/-kordinerade olyckor så är olyckorna här mest bisarra. Och 3D-anpassade på lite för många håll. En del saker gör den här lite småvass: tex avsaknaden av brunstiga tonåringar visst det är kanske inte frågan om pensionärer som jag tycker skulle kunna vara skoj men ändock aningen mer mogen. Tony Todd har en roll här liknande den i ettan (någon som sett lite för mycket död) och inte lika excentrisk som i tvåan. Men bäst är kanske slutet - blind som jag är missade jag alla de dolda referenserna och missade således att det var en prequel. Inklippet på slutet från den första filmen är snyggt genomförd (avgjort övertygande) och var en av mig uppskattad twist.
NÄR? Serien är väldigt mycket "same, same - but different". Den blir inte tråkig, dödscenerna aldrig tradiga och man varierar filmerna bra. Jag längtar kanske inte efter en film till (ärligt skall det bli skönt att se något lättsammare i nästa gång) men har inget emot en sådan heller om någon skulle få för sig att det är en bra idé.

Edited by XC, 15 October 2012 - 19:09.

fqq5BYam.jpg

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#304 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 16 October 2012 - 17:12

Hocus Pocus (1993) [US]
VAD? Tre (rätt mediokra för att vara ärlig) häxor dömd till döden för sina brott och innan avrättningen uttalar den äldsta av dem en förbannelse om att de skall återvända. Allt som krävs är att det är halloween, fullmåne natt och att en oskuld tänder det ökända svartlåge ljudet. Det tog 300år innan någon var dum nog att försöka.
VEM? Vinessa Shaw spelar en av rollerna i en av min barndoms favoritfilmer: Ladybugs (1992). Utöver det så är vassa Bette Middler allierad med minst lika vassa Kathy Najimy (känd från en Värsting till Syster bla).
VAR? Usas häxjakter spred sig väl aldrig särskilt långt från Salem har jag för mig.
HUR? Storyn är välskriven om än av 90-talets standardmodell, underhållande och bitvis rejält rolig. Det som lyfter filmen är att man har castat tre tjejer i rollerna som häxor som i första hand tar sina roller på allvar och inte främst försöker vara roliga. Filmens akilleshäl är Thora Birchs karaktär "Dani"; Birch är bra i rollen men karaktären är otroligt enerverande och större delen av tiden vill man förpassa henne till en annan film - långt bort från det egna Filmoteket. Givetvis sjunger Bette Midler en skvätt - en rätt trevlig version av "I Put a Spell on You". Sött slut som blir nästan gråtmilt (men så är det ju en Disney-film också).
NÄR? Det här är en sådan där film som kanske skulle kunna ha skapat en hel franchise om den varit av idag, men 93 hade man faktiskt karaktär.

fqq5BYam.jpg

#305 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 17 October 2012 - 15:49

*

Jag längtar kanske inte efter en film till (ärligt skall det bli skönt att se något lättsammare i nästa gång) men har inget emot en sådan heller om någon skulle få för sig att det är en bra idé.

De filmar Final Destination 6just nu. :P Den väntas släppas i slutet av nästa år eller tidigt 2014. :)

Själv hade jag problem med manuset.
Ett problem jag hade med filmen var att alla axepterar genast utan några som helst problem att döden är ute efter dem för att de överlevde olyckan, som om det var fullt logiskt och hände varje dag.
En annan sak var att Polisen tror att Sam orsakade så att bron rasade för att han var sur över att hans flickvän dumpade honom precis innan de åkte, hur nu han skulle ha kunnat göra det? En bro är inte precis något man enkelt hux flux får att rasa sådär.
Och hans bästa vän den omtänksamme vänlige Peter Friedkin, blir plötsligt en psykopatisk mördare som vill döda Sam's flickvän.
Manuset är fullt av logiska luckor som gör att det aldrig känns som att det kunde vara en riktig värld med riktiga personer.
Slutet gillade jag också. Men en sak som verkligen retade mig var att Molly dog. Om den ända orsaken att Molly Harper var på planet var för att hon blev ihop med Sam igen, då dog hon trots att hon igentligen inte skulle dö. För hade Sam dött när han skulle så hade hon aldrig tagit ett flyg till Frankrike och hon var menad att överleva bussolyckan.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#306 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 19 October 2012 - 12:06

Jag längtar kanske inte efter en film till (ärligt skall det bli skönt att se något lättsammare i nästa gång) men har inget emot en sådan heller om någon skulle få för sig att det är en bra idé.

De filmar Final Destination 6just nu. :P Den väntas släppas i slutet av nästa år eller tidigt 2014. :)

Ahh. Jag kollade bara "connections" på IMDb och någon kommande film angavs inte. Jag gjorde inga omfattande sökningar utöver det. :)

Själv hade jag problem med manuset.
Ett problem jag hade med filmen var att alla axepterar genast utan några som helst problem att döden är ute efter dem för att de överlevde olyckan, som om det var fullt logiskt och hände varje dag.

Man har ju en annan ton i förhållande till döden, det är klart. Den mer avslappade reaktionen här kan förklaras med att de här karaktärerna mer eller mindre befinner sig i chocktillstånd efter två trauman. Först sorgearbetet efter den initiala olyckan, sedan slaget att kontoret läggs ned.

En annan sak var att Polisen tror att Sam orsakade så att bron rasade för att han var sur över att hans flickvän dumpade honom precis innan de åkte, hur nu han skulle ha kunnat göra det? En bro är inte precis något man enkelt hux flux får att rasa sådär.

Det där är väl egentligen en klassisk polis-intrig: utse en skurk och hitta bevis och motiv senare. Sam visste ju trots allt på förhand att olyckan skulle ske - och det lär väl vara misstänksamt i vilket fall som helst. Att motivera det med flickvännens dumpning är kanske att gripa efter halmstrån men var nog allra mest en kontrollfråga för att se hur Sam reagerade och ett försök att knäcka honom till att erkänna.

Och hans bästa vän den omtänksamme vänlige Peter Friedkin, blir plötsligt en psykopatisk mördare som vill döda Sam's flickvän. Manuset är fullt av logiska luckor som gör att det aldrig känns som att det kunde vara en riktig värld med riktiga personer.

Jag kan också tycka att Friedkins reaktion är lite off. Men sedan kan man återkomma till det där om trauman och chock. Vilket iaf slipar ned graderna lite grann vid den logiska luckan.

Slutet gillade jag också. Men en sak som verkligen retade mig var att Molly dog. Om den ända orsaken att Molly Harper var på planet var för att hon blev ihop med Sam igen, då dog hon trots att hon igentligen inte skulle dö. För hade Sam dött när han skulle så hade hon aldrig tagit ett flyg till Frankrike och hon var menad att överleva bussolyckan.

Tja. Jag tycker kanske det är mer störande att Molly och Polisen uppenbarligen var ödesbestämda att dö samtidigt. ;) Kanske ändrades hennes öde när Sam överlevde, kanske var hon förutbestämd att vara med på den där resan. (För hon gjorde ju slut med Sam för hans skull så han skulle ta jobbet i Paris, ursprungligen var det kanske helt enkelt en del i sorgearbetet).

Edited by XC, 19 October 2012 - 12:06.

fqq5BYam.jpg

#307 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 19 October 2012 - 20:05

King Kong (1933) [US]
VAD? Klassisk äventyrsfilm (som idag antagligen skulle klassas som urban fantasy); på sin tid säkert mer skräck än äventyr. Filmregissören John Driscoll filmer är mest kända för våghalsiga produktioner än sitt innehåll. Denna gång har han fått vittring på en mystik ö som inte finns med på några kartor. På ön finns en jättemur, med en jätte port...
VEM? Den store stop-motion mästaren Ray Harryhausen såg den här filmen på bio och bestämde sig på vägen ut vad han skulle göra resten av livet.
VAR? Scull Island skulle (väl) i Peter Jacksons nyproduktion döpas om till Kong Island.
HUR? Det är lätt att förstå varför den här filmen är en klassiker som folk fortfarande faller pladask för. Visst, Kong är inte den finstämda apa Andy Serkis gjorde honom till i Jacksons remake och Kong rör sig heller inte med gracen född hos mocappad cgi. Men vad gör det när helheten är så vansinnigt snygg. Visst är filmen sliten, iaf min version, men skrapmärken här och där som restaurationen inte kunnat göra något åt; men det är bara patina. Filmfotot är gediget och de optiska effekterna är i det närmaste sömlösa, hela tiden. Skall det gnällas, och det vill jag egentligen inte göra om en sådan här bra film, så är det kanske att Ann Darrow mest skriker och lite färglös, men det handlar nog lite om tidsanda också. Avgjort en film alla borde sett.
NÄR? Det här är faktiskt första gången jag ser King Kong i original, min nyinköpta (begagnade) special edition innehåller dessutom en färglagd version som jag tänkte se när det är dags att se om den här.

fqq5BYam.jpg

#308 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 19 October 2012 - 21:18

Kul att du gillar den! Blev grymt sugen på att se lite Kong-filmer nu! Är planen härnäst att se den med Jessica Lange?

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#309 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 20 October 2012 - 10:42

Jag är avgjort sugen på mer Kong, kanske inte Peter Jacksons remake men hittade några av dem på mitt vanliga ställe. Bla Den med Jessica Lange från -76. :) Den ligger väl närmast till hands då Son of Kong inte verkar finnas med där.

*

Stränder / Beaches (1988) [US]
[20.10.2012] [SFN*255420]
VAD? Karlar kommer, karlar går, vänskap den består.
VEM? Mayim Bialik sjunger kanske inte själv i filmen men gör utöver det ett bra jobb med att övertyga oss om att hon och Bette Midler spelar samma karaktär.
VAR? Vi får följa de två huvudrollerna till och från i livet från 11års åldern och framåt.
HUR? Det här är en sådan där klassisk film "som man borde se någon gång" men samtidigt ligger en bit utanför komfortabel-zonen. Stark story vars styrka främst ligger i fokuset på vänskapen mellan CC och Hillary men också förstärks av den skiftande tonen. Allt är inte gravallvarligt utan de tyngre känslorna luckras upp med humor med "Otto Titsling" av det spexligare slaget. Filmen är snyggt komponerad så till och med drama-allergiker som jag uppskattar den rakt igenom. Filmen har mycket musik, men ändå känns det inte som en musikal (det är mer en comming-of-age-film faktiskt), det är sällan musiknummer ligger så välplacerade i filmer utanför Bollywood. Man inser när man ser filmen hur mycket pulver som ligger i Bette Midler "Wind Benith My Wings" och låten används väldigt snyggt i filmen, en film som f.ö. avslutas med den kanske läckraste versionen av "Glory of Love" som jag hört. Någonsin. Den sistnämnda gestaltar också CCs utveckling från den glättiga och naiva CC till den person mot slutet som slutligen funnit alla svar på ett föredömligt sätt.
NÄR? Det var faktiskt en uppföljare planerad till filmen men blev aldrig av - vad jag förstår så skulle inte Bette Midler reprisera sin roll.

*

Edit: Självklart ser jag i normala fall skillnad på Bette Midler och Bette Davies. :P

Edited by XC, 20 October 2012 - 11:10.

fqq5BYam.jpg

#310 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 20 October 2012 - 10:50

Ok, då ser vi väl här i tråden vilka Kong-filmer som kommer härnäst! :)

Beaches: Förmodar att du menar Bette Midler ;) men visst är det en bra film och precis som du nämner så väger de upp de tunga bitarna med humor på ett fint sätt. Bra betyg att en drama-allergiker som du ändå fann behållning i filmen. Tummen upp!

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#311 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 20 October 2012 - 11:07

Fan. Fan. Fan. Givetvis är det henne jag menar. :blush:

Note to self: Skriv aldrig omdömen när du vaknat tidigt efter ett natt skift.

fqq5BYam.jpg

#312 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 20 October 2012 - 13:46

Misstänkte du kanske var lite trött när du skrev den för du brukar ju inte skriva fel namn och så. :hug:

#313 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 20 October 2012 - 15:55

Jo - jag hade bara sovit 4h när jag vaknade (har sovit lite till nu på EM) men det är ändå konstigt att jag tar så fel på namn då jag är väl medveten om vilka de båda tjejerna är. Jag tror det hänt tidigare med samma två namn - men då såg jag det själv innan publicering, någon namn-dyslexi kanske. :)

*

Cat Shit One (2009) [JP] #imdb.com
VAD? Cgi-animerad kortfilm om Botasky och Packy som har i uppdrag att frita gisslan under ett krig i mellanöstern.
VEM? Debutfilmen från det japanska produktionsbolaget IDA (International Digital Artist).
VAR? Bataljen i sig är relativt anonym, men det är "typ nutid" och "typ efter kalla kriget". Och avgjort i ett annat universum än vårt.
HUR? Välskriven och överraskande brutal story med tanke på huvudkaraktärernas arter. Tycker man lyckas bra med att göra en seriös krigsfilm med djur i rollerna, parallellen Dromedar --> Araber är lätt att förstå och inte särskilt fördomsfull. Men kaniner? Vad har man dragit för parallell där, om ens någon? Är det bara ett rent stilistiskt beslut, bisarr japansk humor (låt oss sätta ett gosigt husdjur i huvudrollen höhö), är det för att kaniner är så pass spridda över världen eller kan man som svensk tolka det som Gotländska insatsstyrkan? (Det ena behöver kanske inte utesluta de andra). Bra karaktärer där man lyckas förmedla att Botasky och Packy jobbat ihop ett tag och det funkar faktiskt med kaniner beväpnade till tänderna.
NÄR? Fristående men lanseras med "The Animated Series" i logotypen, så man går ut med höga mål vad det verkar som.

fqq5BYam.jpg

#314 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 20 October 2012 - 23:29

Har sett den där filmen med Guy Pearce som ändrat titel hit och dit. Förstod deras osäkerhet gällande vilken titel som skulle locka publiken för själva filmen funkar nog inte som lockbete. :P

#315 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 21 October 2012 - 04:14

Bröderna Karlsson (2010)

Nicklas är en framgångsrik advokat men ensam. En dag får han veta att han har en tvillingbror vid namn Hasse och plötsligt har han någon i sitt liv som han kan prata med. I början blir det bra och Hasse hjälper Nicklas att våga fråga ut en kollega som han gillar. Men när folk börjar ta misste på bröderna så vänds hela Nicklas liv upp och ner.

Svensk komedi av Kjell Sundvall.
Rolig och underhållande. Jag saknade lite upplösning i slutet. Man fick inte veta hur allt löste sig bara att det löste sig. T ex hur blev Hasse ihop med sin fru igen? Fick Nicklas tillbaka sitt jobb? Vad hände ang. bossens fru? osv.
En komedi jag kan rekomendera till de som gillar Svensk komedi.

6,5/10

In & Out (1997)

Howard Brackett är en populär lärare som snart ska gifta sig. Dessutom så har en gammal elev en chans att vinna en Oscar för bästa skådespelare. Men i tacktalet säger han inför världen att Howard är homosexuell. Nu måste Howard finna sig själv innan han gör sitt livs största misstag.

En komedi som börjar bra men blir lite sämre senare. Väldigt galen ibland, lite väl galen tillochmed. Kevin Kline är bra som alltid. Men filmen i sig är lite rörig, väldigt stereotypiska karaktärer och frågan blir lite vad de vill med filmen.
En OK komedi som har sina riktigt roliga stunder.

6/10

The Enforcer (1976)

'Dirty' Harry Callahan får ofrivilligt en ny partner i Kate Moore, den första kvinnliga polisdetektiven i staden. Samtidigt hotar terrorister staden.

Tredje Dirty Harry filmen. En bra action film. Slutet är sorgligt då Harry förlorar ännu en partner pga att den följde honom. Bra action med intresanta karaktärer och en hel del drama.

7/10

Sudden Impact (1983)

'Dirty' Harry Callahan är trött på att bovar kommer undan och de oskyldiga i sammhället får lida så han ger sig ut på stan för att rensa upp lite. Resultatet blir att han nu har maffian efter sig och blir skickad till en liten småstad för att jaga en kvinna som mördar våldtäktsmän.

Fjärde Dirty Harry filmen. Som vanligt med Dirty Harry filmerna så är det här ingen "dum" action film. Som med alla filmerna i serien så finns det något djupare bakom. Den här gången får vi även följa en kvinnas hämnd mot de som för 10 år sedan våldtog henne och hennes syster och förstörde deras liv.
Filmen fungerar också mycket som en kröniska över Dirty Harry's dagliga kamp mot brottslingar då han genom hela filmen hamnar i bråk med blandade brottslingar eftersom hans "fiende" inte är av den typen som han brukar ha.
Bra film, iallafall. Även om slutet var lite väl lyckligt för den här filmserien. Fast visst, Harry förstår varför någon skulle ta lagen i egna händer när lagen tystar ner saker.

7,5/10
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts

#316 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 21 October 2012 - 15:19

Why Girls Love Sailors (1927) [US] #imdb.com
VAD? En småtöntig sjöman måste rädda sin fästmö från en elak sjökapten. #stumfilm. #kortfilm.
VEM? Helan och Halvan: Stan Laurel och Oliver Hardy.
VAR? I hamnen är alla sjöbusar grå...
HUR? Mer historiskt intressant än riktigt rolig; humorn är av slapstick-typ utstuderad, vältimad och välregisserad. Bjuder på ett par leenden men inte mycket mer. Stan Laurel är skicklig i sin roll och man tänker inte på att det är en stumfilm. Man jobbar kring en välskriven story karaktärerna känns lite karikatyr-/fars-artade men jag har en känsla av att det var den gängse standarden1927. De båda kvinnliga karaktärerna vill jag slå ett extra slag för, duktiga skådespelerskor och de är inte bara kuttersmycken till karlarna i filmen utan Anita Garvin lyckas rentutav stjäla de scener hon är med i.
NÄR? En film som troddes vara förlorad men "återupptäcktes" i ett arkiv i Frankrike 1971. Tydligen är det här en film inspelad innan "Helan och Halvan" blev just "Helan och Halvan".

Edited by XC, 21 October 2012 - 16:15.

fqq5BYam.jpg

#317 Libby

Libby

Senior Commander

• Members
  • 357 posts

Posted 21 October 2012 - 15:35

Hardy hette Oliver i förnamn :)

#318 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 21 October 2012 - 16:14

Jepp. Stan och Oliver. :)
-Sora, Kingdom Hearts

#319 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 21 October 2012 - 16:15

Fixar det. :) BTW andra dan på raken jag får påbackning på namn. Nattskift FTW! :lol:

Edited by XC, 21 October 2012 - 16:17.

fqq5BYam.jpg

#320 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 21 October 2012 - 16:22

:lol:

#321 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 21 October 2012 - 18:35

Cowboys & Aliens

Betyg: Dålig

Mission Impossibe IV: Ghost Protocol

Betyg: Bra
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#322 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 21 October 2012 - 23:04

Bad Day at Black Rock (1955)

Året är 1945. Den enarmade äldre gäntlemannen John J. Macreedy stiger av tåget i den sömning lilla Westernstaden Black Rock för att leta efter en försvunnen Jaspansk bonde. Motagandet i staden är minst sagt kyligt då de verkar göra vad som helst för att bli av med honom. Staden döljer en mörk hemlighet och destu mer de försöker köra bort honom ju mer envis blir Macreedy att gå till botten med vad de döljert och vad som hände den Japanska bonden.

Amerikansk Westernthriller.
En film om hatet som blev för Japaner i Amerika efter Pearl Harbor. Det intresanta är att Japanen de mördade var en Patriot och hans son var Amerikansk soldat som offrade sitt liv för att rädda Macreedy, som i sin tur skulle dela ut medaljen sonen fick till faren.
Bra och spännande film.

6,5/10
-Sora, Kingdom Hearts

#323 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 22 October 2012 - 17:51

Röd Gryning / Red Dawn (1984) [US]
VAD? Efter att Sovjet plötsligt attackerar Usa (och inleder det tredje världskriget) bestämmer sig en grupp ungdomar stanna och kämpa för landets överlevnad.
VEM? Flera större namn syns i tidiga roller, förutom Jennifer Grey och Patrick Swayze (som skulle komma att återförenas 3 år senare i ytterligare en ikonisk film: Dirty Dancing) bl.a. Charlie Sheen (så ung att man knappt känner igen honom) och Lea Thompson. Lane Smith skymtas i en liten roll.
VAR? Den här filmen är ett barn av kallakrigets dagar, där ryssar och kommunister fortfarande var skräckinjagande.
HUR? Jag kände givetvis knappt till att den här filmen existerade när jag småhyllade Australiensiska "Tomorrow When the War Began"; det tog lite tid men nu har jag sett den iaf. Välskriven story som kanske mått bra av att delas i två längre filmer. Men vi lär inte riktigt känna dem heller, av någon anledning kommer vi aldrig någon av dem inom beröringshåll, det bidrar till den lite kalla tonen i filmen. Här och där så känns det som om saker hoppas över till förmån för actionscener - t.ex. sker väldigt få gemensamma beslut inom gruppen; de agerar lite som marionetter och steget mellan att gömma sig i bergen och medvetet skjuta av fiender är väldigt kort. (Det gör att man inte sympatiserar med karaktärerna så mycket som det kanske är/var avsett; "Tomorrow…" gör det lite bättre faktiskt). Jag uppskattar att man väljer att låta tjejerna säga ifrån och kräva att få spela efter samma regler som killarna. Det enda i filmen som kanske känns riktigt utdaterat är faktiskt att Sovjet/Kommunisterna får stå för skurkarna, den idén lär ha framstått som oinspirerad och unken redan 1984, en intressantare konflikt hade kunnat avvärja en remake några år till tror jag. En gedigen produktion från en tid då amerikanarna fortfarande var duktiga på att läsa, för vi har både ryssar som talar ryska och kubaner som talar spanska.
NÄR? Remaken har premiär redan om en månad, antar att Hollywood håller med om att även om det inte är något fel på den här filmen så är Australiensarnas "Tomorrow…" aningen vassare. Dock har jag svårt att se att amerikanarna skulle våga sig på att vara mer intima med karaktärerna än i originalet.
OCH! Samtliga namn copypastade från IMDb, så nu borde de vara rätt.

fqq5BYam.jpg

#324 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

l'Empereur des Lumières

• Moderator
  • 2,579 posts

Posted 23 October 2012 - 21:28

Fixar det. :) BTW andra dan på raken jag får påbackning på namn. Nattskift FTW! :lol:

Men hur ska man nu någonsin få veta vad du trodde att han hette??

#325 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 23 October 2012 - 21:55

Men hur ska man nu någonsin få veta vad du trodde att han hette??

Vittnes uppgifter. ;) Jag kan visska det till dig: Stan.
-Sora, Kingdom Hearts