Jump to content

Photo

Senast sedda film #7

• Please log in to reply
1026 replies to this topic

#301 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 23 January 2014 - 01:19

The Gathering (2003)

En mystisk kyrka hittas begravd utanför den lilla engelska byn Ashby Wake och snart inses experten Simon Kirkman och prästen Luke Fraser att den var byggd av Josef efter att han bevittnade Jesus' korsfästning. Samtidigt råkar Amerikanska främlingen Cassie ut för en olycka som får henne att tappa minnet och Simon's fru, Marion, bestämmer sig för att hon ska få bo hos dem ett tag och ta hand om deras barn, Emma och den tystlåtna Michael.
Men snart börjar Cassie plågas av hemska syner och börjar oroa sig för att något hemskt ska hända Michael. Och vilka är de mystiska personerna som hon ser i byn?

En väldigt intresant och spännande mysterie-thriller. Man undrar helatiden vad det är som pågår och följer med spänning hur de upptäcker sanningen bakom det hela bit för bit.
Med bla. Christina Ricci och Ioan Gruffudd. Manus av engelska TV-veteranen Anthony Horowitz (som skriver manuset till den nya Tintin-filmen) och regiserad av Brian Gilbert (bäst känd för "Inte Utan Min Dotter").

Det ända igentligen dåliga med filmen är att den i början är lite dålight klippt och saker händer lite hastigt. Men vad jag har hört så är det som den har blivit cencurerad av de som släpper filmen på DVD då 10 minuter av matrial ska ha klippts bort.

Filmens theme song hade jag också lite svårt för då den verkligen inte passar filmen och låter mer som soundtracket till ett FPS spel från början av 00-talet.

Slutet och upplösningen var som en vanlig thriller förutom hela redemption-grejen vilket jag verkligen gillade. Jag gillar tanken på att de var dömda att vandra och se hemskheter för att de bara tittade på när Jesus blev korsfäst men att deras befrielse helatiden låg innom räckhåll. Det ända de behövde göra var att agera.

En mycket bra film som jag klart kan rekomendera alla som gillar övernaturliga mysterier. Jag rekomenderar att nji försöker läsa så lite om filmen som möjligt och bara ser den.

Betyg: Mycket Bra+

Edited by Crusader, 23 January 2014 - 01:53.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#302 Garm (M)

Garm (M)

Commander

• Members
  • 250 posts

Posted 23 January 2014 - 15:30

Terminator 3: Rise of the Machines (2003) [#02] [US/DE/UK]

VAD? Du byggde tidsmaskinen på grund av domedagen. Om den aldrig kommit skulle den aldrig existerat. Så hur skulle du kunna resa tillbaka i tiden och förhindra den? Du är den ofrånkomliga produkten av din egen tragedi, precis som jag ofrånkomligen är en produkt av dig. Du har fått ditt svar. Försvinn.

NÄR? Bonus poäng för den som känner igen varifrån jag stulit citatet. (Ledtråd: det är inte från den här filmserien).

Det känns ju utan tvekan bekant på något sätt. Jag tar gärna en ledtråd till. Är det inom samma medie, eller kommer citatatet t.ex. från en tv-serie, litteratur, spel eller likvärdig?

Edited by Garm 2.0 (Test User), 23 January 2014 - 15:31.

#303 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 23 January 2014 - 16:34

Det är en film. På den här sidan av millennieskiftet är den producerad, men förlagan från bortom andra sidan. Skådespelaren i huvudrollen ger ofta intryck av att bära vampyrtänder, men kanske dock inte i just denna film.

Jag såg den här filmen för inte så länge sedan och då sade du något om att se om den.

Jag vet inte om det är helt uppenbart men jag har ändrat några detaljer för att det skall passa ihop med storyn i Terminator.

Har jag gjort det lätt nog nu? ;)

--

Edit: Damn you auto-correct!

Edited by XC, 23 January 2014 - 18:24.

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#304 Garm (M)

Garm (M)

Commander

• Members
  • 250 posts

Posted 23 January 2014 - 17:03

Mmm, jag gillar verkligen en klurig och fyndig tankenöt att fundera över. Underbart! :D Jag har ingen gissning just nu, men rent instinktivt så vill jag säga att Guy Pearce är inblandad för att du nämner vampyrtänder, men jag har nog blivit färgad av dig när det gäller det. ;) Men jag hoppas att polletten ska trilla ner snart så jag kan bjuda på en gissning. Jag tänker så att det knakar och tycker det vore att fuska genom att söka efter svaret på något sätt.

Om någon annan vill gissa, snälla spoilermarkera så får vi se om man lyckas att klura ut det själv.

Det är inte omöjligt att jag ber om fler ledtrådar. ;)

Och intressant att du har anpassat citatet för att passa Terminator-franchiset, den tanken hade inte slagit mig om du inte hade nämnt det.

Edited by Garm 2.0 (Test User), 23 January 2014 - 17:06.

#305 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

l'Empereur des Lumières

• Moderator
  • 2,579 posts

Posted 23 January 2014 - 18:36

Det är en film. På den här sidan av millennieskiftet är den producerad, men förlagan från bortom andra sidan. Skådespelaren i huvudrollen ger ofta intryck av att bära vampyrtänder, men kanske dock inte i just denna film.

Jag såg den här filmen för inte så länge sedan och då sade du något om att se om den.

Jag vet inte om det är helt uppenbart men jag har ändrat några detaljer för att det skall passa ihop med storyn i Terminator.

Har jag gjort det lätt nog nu? ;)

--

Edit: Damn you auto-correct!

Min gissning är att det är fråga om en förhållandevis ny version av Wells' Tidsmaskinen. En sådan har jag nämligen sätt, och jag erinrar mig att den förklaringen där används till varför tidsresenärens fru (ej att förväxla med boken och filmen som heter typ så) dör hela tiden .

Underlig förklaring förvisso, och i terminatorsammanhang passar den lika illa som hela tredje filmen. Åker man tillbaks i tiden och utplånar familjen Connor uppstår ju en värld där det inte finns någon anledning att åka tilbaka i tiden för att utplåna familjen Connor...

#306 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 23 January 2014 - 19:08

Fniss, och som grädde på moset så har jag översatt hela kakan själv. :D Men jag kan bekräfta att det mycket riktigt involverar Guy Pearce mannen jag ständigt visualiserar sugandes på en uppsättnig vampyrtänder .

@Gröne Hämnaren: Helt rätt, filmen Tidsmaskinen från 2002. Jag såg den i oktober enl. mina journaler . Däremot vet jag inte om jag håller med om att den inte passar in. Tidsresor är alltid meckliga och ger upphov till fler frågor än de besvarar. för trots allt: John Connor existerar ju inte utan Kyles tidsresa och tidsmaskinen existerar inte utan Connor. (Och uppföljare existerar inte om SkyNet besegras helt :P).

*

Terminator: Salvation (2009) [US/DE/UK/IT]
¤ Precis som de andra tre filmerna så donerades den till min filmsamling. Alla 4 omdömena dediceras till den skyldige.
VAD? Jag visste det. Jag visste att det skulle anlända. Men detta är inte den framtid min mor skyddade mig ifrån. Och i den här framtiden, vet jag inte om vi kan vinna detta krig. Detta är John Connor.
VEM? Hickade till när jag först läste företagsnamnet Halcyon... Men insåg att det var "Halcyon Company" och inte "The Asylum"-konkurrenten "Halcyon International".
VAR? Förrgår. Eller kanske rentutav förr-förrgår. På eventuellt en alternativ tidslinje.
HUR? Visst har vi varit nyfikna på framtiden, kriget mot maskinerna och de vinster och förluster som slutligen kokar ned i det beslut som "gav" oss Terminator 1984. Frågan är om filmen tjänar så mycket på Terminator-loggan, för ärligt så är det svårt (ens om man som jag sett filmerna på raken) att ens orka försöka få det att hänga ihop med de tidigare filmerna. Som renodlad science fiction så måste jag erkänna att jag gillar det här, storyn är inte så pjåkig och miljöerna är bra och övertygande. Skall man nu envisas att klanka ned på något är det hur man bygger karaktärerna (eller snarare inte gör det). Det här är samma skraltiga karaktärsensemble vi sett i actionfilmer de senaste 10 åren. Inklusive att förpassa kvinnorna till kulisserna och att den enda människan på hela planeten som kan rädda mänskligheten är karlen som har problem med auktoriteter. Cartman (jag tror det var han iaf) sade vid ett tillfälle om Helena Bonham Carters prestation att "hon river av det som står i manus och hämtar checken". Och det stämmer väl; inte för att hon är dålig utan för att hon helt enkelt inte har så mycket att jobba med här, och hon står inte ensam i den ringhörnan. Linda Hamilton gör tydligen ett gästspel som Sarah Connor där hon upprepar den ikoniska banduppspelningen från 1984. Hon gör det inte bra; tonlös, orytmisk och helt uppenbart en utantilläxa. Om någon nu skall anklagas för att "bara" gå in och riva av vad som står i manus så är det kanske snarare hon.
NÄR? Inte bara en, utan tre, filmer till planerade. Orkar verkligen konceptet mer? Jag är inte så säker på det, det börjar kännas väldigt mycket som Battlestar Galactica det här fast bra mycket rörigare.

Edited by XC, 23 January 2014 - 21:39.

fqq5BYam.jpg

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#307 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

l'Empereur des Lumières

• Moderator
  • 2,579 posts

Posted 23 January 2014 - 19:20

Ja, det också. Kanske är tidreselagarna olika i varje terminatorfilm. I ettan verkar det vara en fast loop (vilket maskinerna kanske inte har listat ut, för då hade det ju varit meningslöst att försöka ändra historien), tvåan är existentialistisk  och säger att det finns "no fate", medan trean är mer fatalistisk och säger att det som ska hända ska hända även om man förhindrar det en gång eller två, och i fyran börjar det yras om saker som verkar stämma bättre med Tillbaka till framtiden än med Terminator.

#308 Garm (M)

Garm (M)

Commander

• Members
  • 250 posts

Posted 23 January 2014 - 19:58

Jag tänkte be om en till ledtråd, men nu behövs ju inte det längre. En bra och klurigt formulerad tankenöt och det var roligt så länge den varade. Bra jobbat XC.

Och bra jobbat, till Den Gröne Hämnaren som knäckte den. Du hade dock med fördel kunnat spoilermarkerat din gissning som jag föreslog i inlägget innan.

#309 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 23 January 2014 - 21:57

@GH: Problemet med fyran är att man försöker bortse från tidsresorna så mycket som möjligt och resultatet blir (rätt träffande måste jag säga) lite som Marty McFly i Tillbaka Till Framtiden. 4an hade kanske fungerat bättre om man struntat i John Connor helt. :P Att ettan inte direkt skulle avhjälpa domedagen var ju egentligen rätt självklart. Ingen skillnad sker ju egentligen (mer än att Kyle blir pappa åt John), tvåan så gör man visserligen sig av med en hel del teknik - men man stoppar inte direkt utvecklingen. Utvecklingen av konceptet skynet fördröjs bara några år. Och vem vet - kanske händelserna i ettan gör att utvecklingen går snabbare mot skynet. Trean är det lite svårt att avgöra vad man ville få fram, som det verkar så är ju framtidens skynet bidragande till att John iöht överlever. (Där kommer vi in på det där med att vara offer för sin egen tragedi). Och sorry att jag skrev fel namn i förra posten, fixat nu.

@Garm: det är inte helt omöjligt att jag kommer på fler tankenötter. :)

fqq5BYam.jpg

#310 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 24 January 2014 - 16:31

Kul att du har sett Terminator-filmerna nu i alla fall. Själv så håller jag dom två första som bättre än dom två senare. Och favoriten är nog T2 som jag tycker har allt beträffande vad en bra Terminator-film ska ha, men även sett i det bredare spektrat. Så jag kan nog skriva under på det du säger, att man kanske skulle ha satt stopp redan efter den andra filmen. Det slutar väl med att man ser även framtida filmer, man är väl för nyfiken för att låta bli, men samtidigt ska man inte sticka under stolen med att man har svårt att se hur dom skulle kunna göra så mycket väsen av sig att dom skulle komma upp i samma kvalité som, låt oss säga, dom två första filmerna.

#311 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 24 January 2014 - 16:59

De två första är ju ikoniska filmer, av olika anledningar. Men 3an och 4an är väldigt mycket "cascha in på säker marknad". Man bjuder på väldigt lite nytt och trean känns på sätt och vis som 2an i repris, men då utan en självklar efterträdare till Sarah Connor.

fqq5BYam.jpg

#312 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 24 January 2014 - 18:47

Adventurer: The Curse of the Midas Box, the (2013) [UK]
VAD? Mariah Mundis farbror dyker upp, skadad och till synes från ingenstans. Någon har funnit något och föräldrarna rusar åstad. Själv blir han ansvarig för lillebror Felix och inser att skurkars hantlangare plötsligt jagar dem. Alla spår verkar leda rakt mot en gammal, till större delen okänd, legend om Kung Midas.
VEM? Kul att återse Keeley "Ashes to Ashes" Hawes igen om än i en liten roll. desto större och matigare är rollerna som Lena Hadey och Sam Niell korpat åt sig. Sedan är Ioan "Hornblower" Gruffudd med på ett hörn också.
VAR? En av de intressanta äventyrsepokerna: Slutet på 1800-talet.
HUR? Den här filmen vill vara en sådan där härlig familjematiné som man kan spendera en söndagsförmiddag tillsammans med. Och det är, för vad det är värt, ett klart godkänt försök. Konceptet är rätt bra och hela intrigen med Midas asken gillar jag. Det är lite synd att själva berättandet dock slakar på sina ställen och filmen känns bra mycket längre än de 94minuter som den klockar in på. Visuellt är det inget fel med den här, duktiga skådespelare och special effekter som helt klart är godkända. En liten dos steampunk får vi ångpunkare oss till livs. Trots problemen så kommer jag på mig med att gilla den, trots sina brister. Skall bli intressant att se vart den här hamnar och om uppföljaren "Mariah Mundi & the Tablets of Destiny" blir av.
NÄR? Baseras på den första av en trilogi böcker signerade G.P. Taylor, filmen verkar ursprungligen fått namnet "Mariah Mundi & the Curse of the Midas Box" (efter böckerna är jag säker på). Men har i slutändan fått det mer generellt säljbara namnet "The Adventurer...". Kanske var det lika bra, jag har aldrig hört talas om böckerna och ögonen fastnade på just ordet adventurer.

fqq5BYam.jpg

#313 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 25 January 2014 - 00:20

The Day After Tomorrow (2004)

Världen terroriseras av katastrofala stormar. Klimatilogen Jack Hall har en teori om att en ny istid kan komma innom 100 år pga polarisens smältande, men när kollegan Terry Rapson hittar tecken på att havet kyls ner så inser de att det hela kommer snabbare än de hade väntat. Problemet är bara att ingen vill tro på hans varningar.
Samtidigt har hans son, Sam Hall, följt med sina drömmas flicka, Laura Chapman, till New York och fastnar där när ovädret börjar.

En av mina absolut favoritfilmer. En film som har fått mycket oförkänad negativ kritik för att vara USA patriotisk när den faktiskt kritiserar USA väldigt mycket och med tanke på att filmen slutar med att USA typ totalförstörs pga sin miljöpolitik.
I absoluta slutet visar det att den gigantiska stormen har rensat luften på alla avgaser, en nystart för jorden.
Jag såg filmen på bio och en kompis skulle ha följt med men som många andra bojkottade han den pga att den var sagd vara USA-properganda. När jag köpte den på DVD så fick jag honom att se den och han ångrade sig bittert att han inte såg den på bio med mig.
Det viktiga är att verkligen se den och lyssna på vad som sägs.
Sedan en sak folk har reagerat på är att de tycker det är löjligt snabbt det hela händer och visst gör det så. För det första så är orsaken uppenbart att man inte kan göra en spännande katastroffilm som utsperlar sig under 100 år. Sedan är det också det att naturen är oförutsägbar och även då det inte finns något som säger att det här kan hända så är det inget som säger att det inte kan det heller.

En film som jag tror många har sett men som verkligen tåls att se igen. De som inte har sett den måste se den.

Betyg: Awesome+

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts

#314 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 25 January 2014 - 01:02

Midnight's Child (1992)

Allt börjar när en stressad och oorganiserad förortsfamilj i Californien, anställer den svenska hushållerskan Anna Bergstrom. Det hela utvecklar sig till att familjen befinner sig mitt i en djävulsk dans med djävulen. Efter ett flertal oförklarliga olyckshändelser och konstiga fenomen, förstår mamman i familjen att det hela syftar till att hennes dotter skall föras till offeraltaret och bli offrad. Familjen och framförallt mamman börjar en desperat kamp mot den mycket ondskefulla Anna.

Man undrar om den som skrev synopsis till det svenska omslaget hade rökt på innan. Bortsett från stav och faktafel så verkar det som taget från en annan film, för det där beskriver inte den här filmen speciellt bra.

En till film utgiven av det där lite ljusskygga bolaget UniCop AB som var ett av flera som House of Horror använde som täckmantel när man ville ge ut filmen fast man saknade rättigheter till det. Jag sprang på den här och en till film från samma bolag när jag besökte en second hand-butik idag. 20 kronor styck och dom verkar oanvända.

Intressant att det bara var en tv-film för det kändes inte som en sådan när jag tittade.

Filmen har ett gäng kända namn som gjorde att jag lyfte lite extra på ögonbrynen. Bland andra Elisabeth Moss som spelar Peggy i Mad Men och Robin i Top of the Lake, i en av hennes allra första roller. Och hon var riktigt bra, inte alls så ojämn som många barnskådespelare brukar vara i 10-årsåldern. Och i en annan, betydligt mindre roll, så återser man Roxann Dawson (då Biggs) som man framförallt minns som B'Elanna Torres från Star Trek: Voyager. Det här är nog första gången som jag har sett henne i något annat utöver den tv-serien.

Handlingen som jag befarade mest skulle kretsa kring en massa satanistiskt mumbojumbo visade sig istället vara en tät och spännande thriller med små underliggande satanistiska tecken. Karaktärerna är klart intressanta och vältvecklade, det känns som att man tänkt till lite när man filade på manuset. Och jag gillar att den inte är mer förutsägbar än vad den skulle kunna vara sett till dess tema.

En film som var betydligt bättre än vad jag trodde att den skulle vara.

Edited by Garm, 25 January 2014 - 01:09.

#315 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 25 January 2014 - 09:20

@Crusader: Jag tycker också Day After Tomorrow är en rätt bra film. Jag minns den inte som särskilt patriotisk, iaf inte mer än det vanliga "amerikanerna klarar skivan"-jiddret.

@Garm: Kul att en film kan överraska. :) Jag vill minnas att Devonsville Terror (som låg i samma låda som en del av mina UniCop-fynd) även den har en baksidestext som förvirrar mer än den hjälper till.

fqq5BYam.jpg

#316 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 25 January 2014 - 16:32

Jag är väl den enda här som inte har sett The Day After Tomorrow än. :blush:

Måste för övrigt försöka att se The Adventurer: The Curse of the Midas Box framöver, den har ju dykt upp till och från i ens flöden.

#317 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 25 January 2014 - 17:09

Måndag Hela Veckan / Groundhog Day (1993) [US]
VAD? Men tänk om det inte finns något imorgon? Det var ju ingen idag till exempel?
VEM? Tom Hanks, Chevy Chase, Steve Martin och John Travolta var alla påtänkta för rollen en sväng eller två, men ansågs för trevliga tydligen.
VAR? Vi får avnjuta 38 dagar av de 10 år av 2a februaris Phil upplever.
HUR? Jag insåg kvickt att jag såg början av den här en vända för något år sedan. Det här är inte den typen av film som suger tag och håller fast i tittaren. En stor del av den effekten kan tillskrivas att "Phil" inte är den typ av karaktär som man håller tummarna för. Där måste man ge Murray en guldstjärna för när "Phil" äntligen börjar dra käppen ur rumpan så får han oss att le. det här är den där jobbiga typen av komedi som jag ser med en känsla av att missa de flesta av skämten, personligen tycker jag inte den blir riktigt rolig förrän typ halvvägs in och det är inte förrän efter entimmes-märket som det blir riktigt bra.
NÄR? Ett koncept som återanvänts några gånger bland annat i Xena-avsnittet "Been There, Done That". Där trycker man in Romeo och Julia i kakan och hinner ändå riva av hela kalaset på 40 minuter.

fqq5BYam.jpg

#318 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 28 January 2014 - 18:40

Mortal Instruments: Stad av Skuggor / City of Bones (2013) [US/DE/CA]
VAD? Vissa firar 18-årsdagen med tårta, andra med poesi. Vissa har baksmälla dagen efter, andra får reda på att demoner finns på riktigt... Clary är lite som de där andra... Men sanningen brukar väl komma med en viss baksmälla den med.
VEM? Harald Zwarts hantverk fick vi svenskar chansen att avnjuta/undvika redan 1998 när han regisserade Peter Stormare i rollen som Hamilton.
VAR? New York och typ ett existens plan bortom oss.
HUR? En del energi i berättandet går åt till att introducera oss (tillsammans med Clary) till världen, mytologin och intrigen; det görs på ett snyggt sätt och det blir inte tråkigt. Överlag gillar jag karaktärerna, även om det lider lite av "fotomodeller på vift"-syndromet många filmer lider av idag. Nog för att jag himlade lite med ögonen när Clary/Simon/Jace-triangeln serverades men den får ett brutalt och effektivt slut (hoppas jag iaf). Lagom med action sekvenser, lite för mycket poserande här och där kanske men inte så det blir störande. Den är snyggt designad rent visuellt och cgin är snygg. På det hel taget så gillade jag den, men det beror kanske på att jag inte läst böckerna?
NÄR? Tydligen så gick den här filmen så pass bra här i Europa så bolaget kan tänka sig att fortsätta med den andra boken i serien, Stad av Aska.

fqq5BYam.jpg

#319 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

l'Empereur des Lumières

• Moderator
  • 2,579 posts

Posted 29 January 2014 - 23:07

Och bra jobbat, till Den Gröne Hämnaren som knäckte den. Du hade dock med fördel kunnat spoilermarkerat din gissning som jag föreslog i inlägget innan.

Oops! Schäkta!

@GH: Problemet med fyran är att man försöker bortse från tidsresorna så mycket som möjligt och resultatet blir (rätt träffande måste jag säga) lite som Marty McFly i Tillbaka Till Framtiden. 4an hade kanske fungerat bättre om man struntat i John Connor helt. :P Att ettan inte direkt skulle avhjälpa domedagen var ju egentligen rätt självklart. Ingen skillnad sker ju egentligen (mer än att Kyle blir pappa åt John), tvåan så gör man visserligen sig av med en hel del teknik - men man stoppar inte direkt utvecklingen. Utvecklingen av konceptet skynet fördröjs bara några år. Och vem vet - kanske händelserna i ettan gör att utvecklingen går snabbare mot skynet. Trean är det lite svårt att avgöra vad man ville få fram, som det verkar så är ju framtidens skynet bidragande till att John iöht överlever. (Där kommer vi in på det där med att vara offer för sin egen tragedi). Och sorry att jag skrev fel namn i förra posten, fixat nu.

Ettan presenterar framtiden, tvåan förhindrar den presenterade framtiden (eftersom publikens verklighet är på väg att komma ikapp den), trean återställer den presenterade framtiden eller en som påminner om den (eftersom annars går det inte att göra fyran), och fyran utspelas i sagda framtid, vilket innebär att den, till skillnad från trean, åtminstone har något nyttaktigt att komma med, och så sluts cirkeln på apornasplanetvis, vilket man kan tycka är intressant.

#320 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 30 January 2014 - 02:23

Amber Alert (2012)

Bästa vännerna Nathan Riley och Samantha Green filmar, med hjälp av Samantha's lillebror Caleb, en audition video för en populär TV Reality Show där de ska visa hur mycket roligt de kan hitta på utan att spendera några pengar. När de är påväg till nästa ställe ser de en "Amber Alert", att ett barn är bortrövat, och strax efter se de den misstänkta bilen och beslutar sig för att följa efter den.

En Found Footage film. Och jag tror att det här är den första jag har sett som inte bygger på det övernaturliga. De försöker göra något annorlunda med genren men tyvärr så faller de ändå in i det gammla som man har sett så många gånger. Och visst kan man tycka att de sakerna hör till men jag tror att man kommer ta död på genren om man inte vågar göra saker annorlunda. Varje Found Footage film måste inte hålla sdamma mall med meddelandet i början som berättar hur matrialet har hittats och hintar om att ingen överlever (eller i vissa fall säger det rakt ut), ungdommar vars nyfikenhet leder dem till en säker död och så det typiskt dömda slutet. Det kan vara kusligt utan att behöva vara förutsägbart. Kanske låta dem överleva för omväxlingsskull? Nu säger jag inte att det här stämmer in helt på den här men typ alla Found Footage följer den mallen.
"AMBER Alert" (America's Missing: Broadcast Emergency Response), även kallad Child Abduction Emergency (CAE), är en kod för bortrövat barn. Namnet kommer från 9-åriga Amber Hagerman som blev bortrövad och mördad 1996. Hennes föräldrar kämpade för att skapa en kod som enkelt kunde föras via radio, TV och informationsskyltar så att det skulle bli svårare för folk att röva bort barn och ett enklare sätt att bekämpa pedofiler.

Filmen är gjord av Kerry Bellessa och Summer Bellessa (syskon?) och den senare spelar även huvudrollen.

Slutet var det typiska för den här genren, tyvärr. Jag trodde ett tag att de kanske skulle avsluta det annorlunda men tyvärr så gjorde de inte det. Dock fick filmen en liten possitiv knorr på slutet.

En helt OK och spännande Found Footage film som ibland kan vara lite tråkig och karaktärerna kan bli lite jobbiga men i grunden en helt OK film.

Betyg: OK+

-Sora, Kingdom Hearts

#321 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 30 January 2014 - 23:05

The Outrage (1964)

En Präst, en Silvergrävare och en Bedragare träffas i regnet på en järnvägsstation mitt ute i ingenstans. Där berättar Silvergrävaren och Prästen en obehaglig och helt otrolig historia om en mordrättegång där alla inblandade berättar helt olika varianter av vad som inträffade och förändrade staden's invånare för alltid. 

En direkt remake av manuset till den japanska filmen Rashomon som satte Japansk film på världsmarknaden då den blev en världs hit trotts att den floppade i Japan. Här blir det en kriminalare som utspelar sig i Western. Med bla. Paul Newman som en mexikansk bandit och William Shatner som Präst.
En minst sagt underlig film som jag har svårt att fatta helt. Vad som händer i filmen är att de berättar om rättegången där först banditen berättar hur han våldtog en kvinna och dödade hennes man i en duel. Sedan berättar mannens fru hur hon dödade mannen för att han såg illa på henne efter våldtäckten. Sedan berättar mannens ande via en Indian shaman hur han rog sitt liv för att kvinnan ville ha banditen. Sist så berättar Silvergrävaren om att han såg det hela och att mannen snubblade med kniven efter en minst sagt pinsam strid mellan honom och banditen som igentligen var fega men blev lurade att duelera av kvinnan.
Sedan hittar Prästen, Silvergrävaren och Bedragaren en bäbis. Bedragaren stjäl det lilla bäbisen har vilket Silverjägaren protesterar till och då avslöjar Bedragaren att han har räknat ut att Silvergrävaren stal mordvapnet för att det var gjort av guld. Silvergrävaren förklarar för Prästen att han bara stal den för att mata sina barn och att han är villig att ta hand om det här barnet också. Prästen ger honom bäbisen och får nytt förtroende för mänskligheten.

Som sagt, minst sagt underlig!

Betyg: OK-
-Sora, Kingdom Hearts

#322 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 31 January 2014 - 01:22

Crusader och XC har varit flitiga filmtittare ser jag. Och jag skulle faktiskt kunna tänka mig att se samtliga tre filmer som ni har avverkat och jag kan även tänka mig att se om Groundhog Day.

Själv så har jag sett ett par japanska filmer. Först ut var Mutant Girls Squad (2010) som är en film i samma anda som The Machine Girl (2008), för er som har sett den. Jag tyckte att den var riktigt skruvad men klart underhållande. Det är dock inte en film för alla och det kan jag förstå. Jag såg även en tillhörande kortfilm, Yoshie Zero (2010), som fungerar lite som en prequel till några av karaktärerna där man får förklarat en del intressant bakgrund till dessa. En lyckad prequelfilm i mitt tycke som faktiskt hjälper till att göra huvudfilmen lite bättre. Sedan så har jag även sett Zipang (1990) som är en härlig japansk fantasyfilm. Även den tyckte jag var bra. En trevlig uppfinningsrikedom när man har skapat filmens specialeffekter och även skapat dom prylar som förekommer i handlingen. Handlingen är klassisk fantasy och bra utförd. En liten filmpärla helt enkelt, som är kul att ha sett om man gillar fantasy och dessutom inte har något emot att se sådan film från andra länder än dom engelsktalande.

Och här är dagens "There, I fixed it" som jag tillägnar XC. ;)

Spoiler

Edited by Garm, 31 January 2014 - 01:22.

#323 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 31 January 2014 - 16:37

Wonderful Days (2003)

CGI-film från Sydkorea som jag vill minnas att jag har sett en gång tidigare. Jag vill även minnas att jag var lite kluven till upplevelsen då, men det är i sådant fall ingenting som jag upplevde den här gången. För jag tycker att det är ett solidt hantverk som både är snyggt att se på, vackert att lyssna på och som stimulerar filmnerven genom sin intressanta handling och lika intressanta karaktärer. Definitivt en film som jag kan rekommendera.

#324 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 31 January 2014 - 18:35

Percy Jackson: Monsterhavet / Sea of Monsters (2013) [#02] [US]
VAD? Vi återvänder till Halvblods-kollot, dess eviga tvåa: Percy Jackson, ett döende träd och ett gyllene skinn.
VEM? Anthony Head tar över rollen som Chiron efter Pierce Brosnan. Annars tror jag de flesta återvänder till sina roller.
VAR? Ett Usa som korsats med grekisk mytologi.
HUR? Jag gillar storyn över lag även om det känns lite som en återupprepning att Team Percy smyger iväg på egen hand. (Vilket han, till skillnad från i boken, gjorde i ettan också). Känslan av äventyr är påtaglig och jag har inga stora problem med själva berättandet. Anthony Head gör en bra roll och jag tror jag rentutav föredrar hans version av Chiron framför Brosnans. Clarisse var någon som förvånade mig i filmen och känns lite annorlunda mot hur jag personligen uppfattade henne i boken (både karaktäristiskt och fysiskt). Hon är fortfarande snabb med att skicka gliringar åt Jacksons håll, men i boken uppfattade jag henne som mer präglat elak. Här är det mer bara en fientlighet mellan henne och Jackson och hon viker sig rätt snabbt undan för hans ledarskap när deras vägar slutligen korsas under uppdraget. Visuellt är den riktigt snygg och effekterna tipptopp. Här känns det dessutom som om det är fler referenser och likheter med hur man uppfattar Percy Jacksons värld i böckerna. Även om likheterna med Harry Potter här och där kanske blir lite påtagliga. Precis som med ettan är det en film man kan se tillsammans, dock kan den vara lite mörk för de allra yngsta. Jag håller dock den här filmen som kanske lite vassare än ettan. Ser avgjort fram emot att läsa boken nu.
NÄR? Det har inte sagts något om en uppföljare, kanske väntar man in DVD/BR-siffrorna. Jag håller tummarna lite löst för en rond till.

*

@Garm: Den där japanska fantasyfilmen skall jag gräva lite i. BTW, ser inte vad det är för skillnad mellan mitt omdöme och det i din quote? Eller är det något som passerar över huvudet på mig bara?

fqq5BYam.jpg

#325 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 01 February 2014 - 00:49

Storleken på texten i ditt omdöme för Groundhog Day var satt till 2 och jag ändrade den till läsligt, vilket i det här fallet blev 4. För det var en utmaning att läsa ditt ursprungliga omdöme med den storlek på texten som du hade valt. ;)

Zipang finns utgiven av Njutafilms, det är deras utgåva som jag har. Jag har sett den mer än en gång under åren i Discshops otaliga "X antal filmer för 99 kronor" kampanjer. Men den går kanske även att finna på annat håll om man bara är sugen på att se den. Jag hoppas att du får möjlighet att göra det vid något tillfälle, för jag tror att du skulle gilla filmen.

Trevligt att nytillskottet i Percy Jackson familjen var bra, till och med något bättre än den första filmen. Det är alltid lite vanskligt när man byter skådespelare mellan filmer, men görs det så bra att det inte står upplevelsen så får man ju anse att det var lyckat. Och det känns även trevligt att man har lagt manken till och försökt att lägga sig ännu närmre böckerna. Man får hoppas att du fortfarande känner så efter att ha läst boken som ligger till grund för just den här filmen. Jag ser fram emot att se den här filmen vid något tillfälle. Helst av allt skulle jag vilja ha båda så att jag kan grunda med den första för att friska upp minnet lite och sedan jämföra med den första boken medans jag fortfarande har den färsk i minnet. Jag borde kanske ha väntat med att läsa den tills efteråt, men jag kunde inte hålla mig efter diskussionen som uppstod i tråden för den första filmen. Trevligt att filmen är så bra, det känns lovande.

L’uomo senza memoria / Puzzle (1974)

Kvällen bjöd på en Giallo som var över förväntan. Även om jag villigt medger att den som Giallo betraktat känns lite tam. Men den är sådär frukansvärt spännande att filmens 86 minuter försvinner fortare än vad man tror. Den är väldigt snyggt filmad, med mycket bra och passande musik. Inte bara den instrumentala, utan även då det förekommer sånger. Handlingen är riktigt bra och bjuder på en del oväntade och mindre oväntade vändningar innan filmen är slut. Och på tal om slutet så kom inte det som någon överraskning och kändes lite som en axelryckning. Men jag köper det, för helheten är så pass bra att jag tycker om filmen och även kan tänka mig att se den igen. Filmen är en av fyra som är utgiven av Njutafilms och ingår i deras Giallo Collection. Rekommenderas!