The Gathering (2003)
En mystisk kyrka hittas begravd utanför den lilla engelska byn Ashby Wake och snart inses experten Simon Kirkman och prästen Luke Fraser att den var byggd av Josef efter att han bevittnade Jesus' korsfästning. Samtidigt råkar Amerikanska främlingen Cassie ut för en olycka som får henne att tappa minnet och Simon's fru, Marion, bestämmer sig för att hon ska få bo hos dem ett tag och ta hand om deras barn, Emma och den tystlåtna Michael.
Men snart börjar Cassie plågas av hemska syner och börjar oroa sig för att något hemskt ska hända Michael. Och vilka är de mystiska personerna som hon ser i byn?
En väldigt intresant och spännande mysterie-thriller. Man undrar helatiden vad det är som pågår och följer med spänning hur de upptäcker sanningen bakom det hela bit för bit.
Med bla. Christina Ricci och Ioan Gruffudd. Manus av engelska TV-veteranen Anthony Horowitz (som skriver manuset till den nya Tintin-filmen) och regiserad av Brian Gilbert (bäst känd för "Inte Utan Min Dotter").
Det ända igentligen dåliga med filmen är att den i början är lite dålight klippt och saker händer lite hastigt. Men vad jag har hört så är det som den har blivit cencurerad av de som släpper filmen på DVD då 10 minuter av matrial ska ha klippts bort.
Filmens theme song hade jag också lite svårt för då den verkligen inte passar filmen och låter mer som soundtracket till ett FPS spel från början av 00-talet.
Slutet och upplösningen var som en vanlig thriller förutom hela redemption-grejen vilket jag verkligen gillade. Jag gillar tanken på att de var dömda att vandra och se hemskheter för att de bara tittade på när Jesus blev korsfäst men att deras befrielse helatiden låg innom räckhåll. Det ända de behövde göra var att agera.
En mycket bra film som jag klart kan rekomendera alla som gillar övernaturliga mysterier. Jag rekomenderar att nji försöker läsa så lite om filmen som möjligt och bara ser den.
Betyg: Mycket Bra+
Edited by Crusader, 23 January 2014 - 01:53.