Jump to content

Photo

Senast inköpta SF/F/S boken

• Please log in to reply
329 replies to this topic

#301 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

l'Empereur des Lumières

• Moderator
  • 2,579 posts

Posted 14 January 2013 - 13:47

Senaste fynden på second hand. Boken längst till höger intresserar nog bara mig. :P

DSC_0001_zpsf3402404.jpg

Nä, jag är också intresserad. Fast kanske inte nödvändigtvis av att läsa den.

#302 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 14 January 2013 - 14:59

Trevligt. Då verkar vi vara ett gäng på forumet som tycker att han håller stilen efter alla dessa år. ;) Vi får väl se hur den där boken är. Jag ska försöka att läsa den någon gång.

#303 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

l'Empereur des Lumières

• Moderator
  • 2,579 posts

Posted 14 January 2013 - 21:20

Tja... Saken är att jag inte alls är något fan av Åsa-Nisse, men ändå tycker att han är intressant ur ett perspektiv.

#304 Libby

Libby

Senior Commander

• Members
  • 357 posts

Posted 14 January 2013 - 21:39

Låter ungefär som mitt förhållande till Erik-Olov Älg i mina hemtrakter? :D

#305 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

l'Empereur des Lumières

• Moderator
  • 2,579 posts

Posted 14 January 2013 - 21:49

Låter ungefär som mitt förhållande till Erik-Olov Älg i mina hemtrakter? :D

Intressant. Han kanske kan vara något för Nordens Stjärnors dåtidshistorier som det har funderats på.

#306 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 17 January 2013 - 03:52

Tja... Saken är att jag inte alls är något fan av Åsa-Nisse, men ändå tycker att han är intressant ur ett perspektiv.

Och vilket perspektiv är då det frågar jag mig?

Edited by Garm, 17 January 2013 - 03:52.

#307 stoffe

stoffe

Senior Commander

• Members
  • 291 posts

Posted 17 January 2013 - 21:05

Kan det vara Cederholms nazi-sympatier det handlar om?

ಠ_ಠ

#308 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 19 January 2013 - 00:16

Nya fynd gjorda under dagen.

Först nya pockets till lågpris. Har alltid varit sugen på att läsa den första. Gillar i regel slavisk litteratur. Den andra har jag försökt läsa tidigare, men det gick inte så bra. Tänkte att jag skulle göra ett nytt försök. Den tredje är lite av en chansning.

DSC_0007_zps4aca7e03.jpg

Sedan ett par fynd på second hand. Har alltid varit sugen på att läsa dom eftersom jag hört så mycket positivt.

DSC_0008_zps5d1aa892.jpg

Och slutligen en fackbok om DeForest Kelley, allas vår Bones i Star Trek: The Original Series. Även den köpt på second hand.

DSC_0004_zps82b66183.jpg

#309 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 19 January 2013 - 10:13

Det positiva om Sapkowski har nog hört från mig ;). Jag gillade båda, tycker det är synd Coltso inte ska fortsätta utgivningen av dem (ekonomiska skäl). Får väl leta upp resten på engelska.

"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#310 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 19 January 2013 - 15:45

Det stämmer. Jag minns att du skrev något om att du hade läst The Last Wish på engelska men att det var som att läsa boken på nytt när du läste den svenska översättningen. Väldigt synd att Coltso inte ska ge ut fler böcker. Jag får glädjas åt att jag kan läsa dessa två böcker om inte annat. Men inte direkt förvånande då slavisk litteratur nog fortfarande är lite väl nischat.

#311 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

l'Empereur des Lumières

• Moderator
  • 2,579 posts

Posted 24 January 2013 - 13:31

Och vilket perspektiv är då det frågar jag mig?

Det råder alltså inte betoning på ett, utan snarare på perspektiv. Det kan ju vara fint att säga att något är intressant ur ett [adjektiv] perspektiv, oavsett vilket adjektiv man använder, så jag har tagit för vana att nöja mig med att säga att saker är intressanta ur ett perspektiv, utan att göra mig besväret att fundera ut hur perspektivet eller perspektiven som bäst beskrivs.

När det gäller Åsa-Nisse så är det intressant, för att jag är intresserad av kultur (och då inte minst serier), historia, humor och så vidare. Så kanske framför allt ur de perspektiven.

#312 Libby

Libby

Senior Commander

• Members
  • 357 posts

Posted 24 January 2013 - 15:52

Adjektiv är viktiga saker! Tänk en vägbeskrivning tex:

"Jag bor i det enda gröna huset i byn".

Eller på körskolan:

"Tryck mycket försiktigt på gasen"!   :D

Edited by Libby, 24 January 2013 - 15:53.

#313 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

l'Empereur des Lumières

• Moderator
  • 2,579 posts

Posted 24 January 2013 - 16:38

Där har du rentav unnat dig att ge dig på ett adverb. I just det fallet hade skillnaden blivit ännu större annars: "Tryck mycket försiktigt på gasen!"

Men din poäng är förstås föga irrelevant.

#314 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

l'Empereur des Lumières

• Moderator
  • 2,579 posts

Posted 27 February 2013 - 21:47

Igår kom tredje och fjärde Sventon-boken på posten. Köpta ledes Tradera. Nu får jag fundera över om jag ska skaffa/låna de två första böckerna innan jag läser dessa. Någon förresten som begriper kopplingen mellan detta inköp och boken jag läser nu?

Idag har jag minsann köpt en bok igen. Klev förbi antikvariatet, klev in i antikvariatet, hittade Drottningens juvelsmycke, tänkte att den kanske man skulle köpa, och köpte.

Ska den placeras i någon av de kategorier som trådrubriken nämner får det nog bli fantasy. Men jag får väl återkomma om det när jag har läst den.

Och även den här gången kan man, om man är på det humöret, hitta en koppling till boken jag läser nu.

Fast nu är alltså boken jag läser nu en annan bok än boken jag läste nu när nu var en tid som nu har blivit då.

#315 Rickard

Rickard

Cadet First Year

• Members
  • 2 posts

Posted 21 March 2013 - 11:31

Liftarens guide till galaxen. Har läst den sen länge men vill ha den i bokhyllan.

#316 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

l'Empereur des Lumières

• Moderator
  • 2,579 posts

Posted 25 March 2013 - 14:04

Igår uppträdde jag med Tveksamma Tvåan på bokmässan Andra Världar. Jag passade på att inhandla Benjamin och Kedjor känns bara när du rör dig.

#317 Polgara

Polgara

Lieutenant

• Members
  • 95 posts

Posted 26 March 2013 - 18:14

Jag brukar inte handla under bokrean utan köper böcker när jag vill läsa dom. Men jag kunde inte låta bli när det var 50% på reapriset. Det blev Alvklingan av Nick Perunov, Metro 2033 av Dmitrij Gluchovskij och The Name of the Wind av Patrick Rothfuss.

#318 Wowbagger

Wowbagger

Commander

• Members
  • 197 posts

Posted 02 July 2013 - 09:57

Har precis inhandlat James S A Coreys The Expanse trilogi, hoppas dom är bra nu bara.

#319 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 02 July 2013 - 14:29

Var på SF-bokhandeln (var annars? ;)) för ett tag sedan och kom hem med

- Andrzej Sapkowski: The Time of Contempt (del 3 i The Witcher-serien - yay! - på engelska dock)
- Hakuri Murakami: 1Q84, del 3
- Neil Gaiman: The Ocean at the End of the Lane

Har inte börjat med någon än, sparar dem till semestern.

Sedan visade det sig att jag visst i ett svagt ögonbblick redan hade förhandsbokat just The Time of Contempt från Amazon.com, så nu har jag två exemplar (en inbunden och en hardcover) :blush:. Så om det är någon här som vill köpa hardcover-versionen av den boken för en rimlig penning, PM:a mig.

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#320 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 03 July 2013 - 21:54

Jag har inte läst något av Murakami än (jag vet, shame on me). Vet inte ens i vilken ända som man borde börja i.

Det ska bli intressant att se vad du tycker om Gaimans nya. Tror du lär hinna att läsa den innan mig. Hoppas att den är bra, för ibland kan han ju vara lite ojämn.

#321 Polgara

Polgara

Lieutenant

• Members
  • 95 posts

Posted 05 July 2013 - 21:04

Fiskrens har ett meddelande som väntar. :)

#322 Polgara

Polgara

Lieutenant

• Members
  • 95 posts

Posted 07 July 2013 - 23:04

Jag kan inte svara på meddelande till Fiskrens. Jag får upp detta när jag har skickat iväg.

[#10229] We could not determine which message you were attempting to view.

#323 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 05 October 2013 - 01:03

Jag har köpt The Pretender: Rebirth av Steven Long Mitchell & Craig W Van Sickle (som skapade och skrev TV-serien). Första boken i en ny serie som förhoppningsvis ska återuppliva den klassiska TV-serien The Pretender (Kameleonten) från slutet av 90-talet. :)

Om ni har sett TV-serien (eller bara tycker handlingen om en man som kan bli vem som helst låter intresant) så tycker jag att ni också ska köpa den! :)

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#324 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

l'Empereur des Lumières

• Moderator
  • 2,579 posts

Posted 06 September 2015 - 11:14

Lite sorgligt när en bokhandel (Quidings) lägger ner efter ett par sekel. Dessutom var det mesta utplockat när jag väl gav mig på utförsäljningen. Men ett par böcker fick jag i alla fall med mig därifrån. Gravkamrarna i Atuan (The tombs of Atuan) av Ursula Kroeber Le Guin, och Jag kallas Jon (Jon for short) av Malorie Blackman. Dessutom var jag på loppis i Rottne här om dagen och skaffade Brave new world av Aldous Huxley, två happymealfigurer samt ett nummer av Läderlappen och Robin för sammanlagt 5 kronor.

#325 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts

Posted 24 September 2015 - 20:41

Gravkamrarna i Atuan (The tombs of Atuan) av Ursula Kroeber Le Guin

Kroeber, alltså? Måste erkänna att jag aldrig ens funderat på vad K:t stod för. Men Övärlden-böckerna är ju hur som helst såna som jag inte tror jag nånsin kommer tröttna på.