Jump to content

Photo

Fildelning

• Please log in to reply
466 replies to this topic

#301 TFels

TFels

Svarta hålet i galaxens centrum

• Moderator
  • 2,975 posts
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 20 April 2009 - 17:23

Det är självklart helt galet att mord, våldtäkter och liknande brott hamnar så långt ner på straffskalan. På något sätt är det över huvud taget galet att debatten om illegal nedladdning får ta så stor plats vare sig man är arg på fildelare eller skivbolag. Att gnälla för att låtar är dyra och att ondgöra sig över fildelande Svenssons när vi lever i ett sådant otroligt överflöd är ju bortom alla proportioner. Andra människor lever på helt andra sätt och har riktiga problem. Det är väl så att det är lätt att se till ens eget och svårt att ta till sig större perspektiv.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#302 Supertreck

Supertreck

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,113 posts

Posted 20 April 2009 - 18:49

Jag tror jag missförstod dig. Du menar att vi drabbas av de höga priserna. Det gör att vi inte får tillgång till så mycket musik. Och ja, jag håller med. Priserna är för höga. Har vi förstått varandra rätt så här långt?

Antagligen åt rätt håll.

Men det är bara folk med bra lön som har råd att köpa dom nya filmer och musik.
Blir konsekvenserna bättre lönsam för musik och filmindustrin om en större majoritet väntar till allt hamnar i hyllan 2 för 99kr?
Tiden kan vara ganska kort för vissa filmer som hamnar där.

Edited by Supertreck, 20 April 2009 - 18:50.

#303 Noveau

Noveau

Commander

• Members
  • 211 posts

Posted 20 April 2009 - 22:09

Men det är bara folk med bra lön som har råd att köpa dom nya filmer och musik.
Blir konsekvenserna bättre lönsam för musik och filmindustrin om en större majoritet väntar till allt hamnar i hyllan 2 för 99kr?
Tiden kan vara ganska kort för vissa filmer som hamnar där.

Det blir ju hur som helst mer lönsamt för industrin om någon köper en pryl för 99kr än att de tankar den från internet.

---

Själv har jag slutat använda "internetkanalen" efter 1:a april. Känns bättre att avvakta och se hur lagen tillämpas och i vilken omfattning. Jag litar heller inte riktigt på anonymiseringstjänsterna och vill även där avvakta tills mer info finns om hur sådant kommer hanteras rent rättsligt.
Om man nödvändigtvis måste ha något finns det ju dessutom alltid mer obskyra alternativ till bittorrent/DC som nog i princip är garanterat riskfria.

#304 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 21 April 2009 - 21:37

EU: Nej till att stänga av fildelare - Nyheter - Expressen.se

Fildelare ska inte kunna stängas av från internet utan rättslig prövning.
Det slog EU-parlamentets ansvariga utskott fast på tisdagskvällen.
Men än är inte sista ordet sagt.
- Jag är mycket lättad, mycket glad, säger EU-parlamentariker Lena Ek © efter omröstningen i industriutskottet.

När hela EU-parlamentet ska rösta om det omfattande och komplicerade telekompaketet i början av maj kommer skrivningar om att internetanvändare inte ska kunna stängas av från internet utan rättslig prövning att finnas med i lagförslaget. Något som flera svenska EU-parlamentariker har varit pådrivande för att få igenom.
Konflikt om rättighet

Regeringarna i EU:s medlemsländer vill dock inte blanda in användarrättigheter i paketet och denna "detalj" i metervis av lagtext har därför orsakat konflikt.
- Det handlar om rätten till en rättvis rättegång, om tillgång till viktiga samhällsfunktioner och om yttrandefrihet, säger Lena Ek.
Hon är beredd att fälla hela telekompaketet om det i slutändan skulle visa sig att användarrättigheterna vattnas ur. Det skulle vara ett bakslag för dem som hoppas på att den nya lagstiftningen ska öka konkurrensen på telekom- och bredbandsmarknaden och stärka konsumenternas rätt.
Nej till franskt förslag

I höstas stoppade parlamentet ett franskt förslag, som innebar att det skulle räcka att bryta mot upphovsrättsreglerna tre gånger för att stängas av från internet, till exempel genom att ladda upp film och musik.
Det förslaget är nu på väg att bli fransk lag, men stoppades snöpligt i en omröstning före påsk. Allt för många av president Nicolas Sarkozys partikamrater var på påsklov så motståndarsidan var plötsligt i majoritet.
Sarkozy sägs dock vara mycket angelägen om att få igenom sin nya fildelningslag.
Eva-Britt Svensson (V), som fick in användarvänliga ändringar då parlamentet röstade i höstas, är missnöjd med hur förslaget nu ser ut. Hon arbetar därför på att få parlamentet med sig på förbättringar till slutomröstningen i maj.
Telekompaketet innehåller dock mycket mer än den kontroversiella internetartikeln. Till exempel ska det bli lättare att jämföra priser, bli snabbare att byta operatör och tillgången till nätet ska bli lika för alla operatörer.

Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#305 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 22 April 2009 - 21:26

Unni Drougge lägger ut sin nya bok på Pirate Bay.

Inte den författare jag läser helst, men ett väldigt bra inlägg i debatten.
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#306 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 23 April 2009 - 00:28

Mycket starkt gjort av henne helt klart! Och ganska säkerligen tror jag att hon kommer att tjäna på det i långa loppet eftersom hon lagt upp ett paypal konto som man lägga in lite pengar på om man vill. Hon kommer att få extremt många fildelare med sig som jag tror mer än gärna kommer att sätta in pengar till henne. Fildelare betalar ju gärna för sig så länge det är rimliga summor. Hoppas fler kommer att ta efter.

Winter is Coming

#307 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 23 April 2009 - 07:07

Väldigt bra och välskriven artikel. Kul att någon (med ett lite större namn) här i landet vågar sticka ut hakan. :)

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#308 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 23 April 2009 - 09:10

Vad tror ni om det här då?

Domaren i TPB-rättegången jävig?

SR Nyheterna har granskat domaren som dömde killarna bakom The Pirate Bay till 1 års fängelse och 30 miljoner i skadestånd. Tydligen är domaren medlem i Svenska föreningen för upphovsrätt (SFU), en förening som också innefattar medlemmar som Henrik Pontén, Peter Danowsky och Monique Wadsted.

Själv anser inte domaren sig vara jävig men alla håller inte med.

– Jag tycker att domaren borde ha avsagt sig målet. Det är ett klart delikatessjäv, säger advokaten Leif Silbersky.

Domaren ifråga sitter dessutom med i styrelsen för Svenska föreningen för industriellt rättsskydd (SFIR), som bland annat jobbar för en starkare upphovsrätt. Och slutligen jobbar han tillsammans med Monique Wadsted i Stiftelsen .SE. Monique Wadsted är alltså advokaten som företräder de amerikanska filmbolagen i rättegången. SvD har också skrivit om det.

WTF?!

Uppdatering: Piratpartiet har gått ut med ett pressmeddelande.

– Det här är korruption och rättsröta på en helt oförlåtlig nivå, säger Rick Falkvinge, partiledare för Piratpartiet. Domaren i det mest uppmärksammade målet på hela året är medlem i en intresseförening för ena parten i målet, och umgås dessutom privat med den sidans advokater. Hela rättegången måste göras om från början.

– Att domaren dessutom inte anser sig jävig visar på helt oacceptabelt omdöme. Om detta förekommer i svenskt rättsväsende utan att någon reagerar, så har vi en mycket utbredd och systematisk korruption i det svenska rättsväsendet, säger Falkvinge.

metro.se, sr.se, svt.sr dagensmedia.se

Eller rättare sagt, är det någon som är förvånad??

Edited by XC, 23 April 2009 - 09:21.

fqq5BYam.jpg

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#309 Forever Xena

Forever Xena

Warrior Princess

• Moderator
  • 10,223 posts

Posted 23 April 2009 - 10:25

Rättegången måste tas om, helt klart.

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling

#310 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 23 April 2009 - 10:33

Själv anser inte domaren sig vara jävig

:huh:
Han är medlem i 2 olika organisationer som handlar om upphovsrätt och sitter i en styrelse tillsammans med en av advokaterna och han anser sig inte jävig. Klart att han är. Rättegången måste tas om.
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#311 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 23 April 2009 - 12:35

Det här är ju rent ut sagt för jävigt!

Gör om, gör rätt.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter

#312 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 23 April 2009 - 21:45

Anmälningarna strömmar in till JO | Nyheter | Aftonbladet

#313 Chrille

Chrille

Senior Captain

• Members
  • 769 posts

Posted 23 April 2009 - 22:14

Verkar som de inte tänkt göra något åt det heller...

#314 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 23 April 2009 - 22:26

Rent förjävligt att de kan hålla på så här :angry:

Winter is Coming

#315 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 23 April 2009 - 23:06

Tveksamt om det räcker för att de ska ta om rättegången imho. Dessutom anser jag att det är bättre om ärendet går upp i Hovrätten redan nu. Tingsrätten är inte mycket att hänga i julgranen. :P
Support your local search and rescue unit - get lost.

#316 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 24 April 2009 - 00:03

Precis, som Magnus Betnér sa i en av sina standups "varför har vi ens tingsrätt i Sverige? Har de någonsin haft rätt nån gång?" B)

Winter is Coming

#317 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 24 April 2009 - 08:15

Tingsrätten fungerar utmärkt för enklare mål, men här räckte det ju uppenbarligen inte till (och vem väntade sig ngt annat?).
Support your local search and rescue unit - get lost.

#318 PredaBot

PredaBot

Rear Admiral

• Moderator
  • 2,983 posts

Posted 24 April 2009 - 10:36

Jag gjorde det... :\

Var väl lite löjligt av mig, men jag trodde ändå att Svensk domstol höll såpass god rättslig kvalitet... Uppenbarligen så är så inte fallet. Tråkigt.

#319 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 24 April 2009 - 12:25

Tror inte dom hade väntat sig den här uppmärksamheten.

Pirate Bay-jävet en världsnyhet - DN.se

Jävsdebatten skadar svenska domstolars internationella rykte | Newsmill

#320 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 24 April 2009 - 15:26

Här är några som vågar.

Metro - Google polisanmäls för upphovsrättsbrott

"Därför anmäler vi Google" - Härnösand - allehanda.se

Polisen läste och funderade, och stämplade in anmälan som brott mot upphovsrättslagen. Därmed hade världens största sökmotor på internet blivit anmäld, och det kan utveckla sig till en thriller.

:lol:

#321 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 24 April 2009 - 15:44

Sprang på den här igår (apropå G's post):
Posted Image *** CagleCartoons.com

Edited by XC, 24 April 2009 - 15:44.

fqq5BYam.jpg

#322 Chrille

Chrille

Senior Captain

• Members
  • 769 posts

Posted 24 April 2009 - 18:11

#323 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 24 April 2009 - 22:13

Polisanmäla Google???!!! :lol:
Vad är nästa steg? Anmäla han som uppfann internet kanske? :P

Winter is Coming

#324 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 24 April 2009 - 22:39

Vad snopet det blir om Google skulle fällas. :P

Fast alvarligt talat så tycker jag det är löjligt att Google och Pirate Bay gämförs. Det är verkligen inte samma sak. Google är en sökmoter för att söka vad som helst på internet. Pirate Bay är en Torrent site med egen tracker och Torrent sökmoter över de torrents som använder deras Tracker.
Typ som att gämföra SFN med Pirate Bay för att vi båda har ett forum där det diskuteras Fildelning.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#325 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 25 April 2009 - 07:26

Polisanmäla Google???!!! :lol:
Vad är nästa steg? Anmäla han som uppfann internet kanske? :P

Den amerikanska militären var ju bland de tidigaste användarna vad jagfått lära mig så den anmälningen skulle jag vilja se.... ;)

Vad snopet det blir om Google skulle fällas. :P

Inte sant? :D

Fast alvarligt talat så tycker jag det är löjligt att Google och Pirate Bay gämförs.

Hela den fällande domen i TPB-målet från en domare som inte hade vett att avsäga sig målet då han aktivt tagit ställning för den ena parten är mer löjligt, IMHO. Domen i sig säger jag inget om eftersom jag inte läst den, men sunt förnuft borde domaren haft.
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«