Jump to content

Photo

Lost Säsong 2

• Please log in to reply
397 replies to this topic

#301 Ned Flandiddelianders

Ned Flandiddelianders

Fleet Captain

• Members
  • 1,027 posts
  • Interests:Film Serier Tv-spel Vänner Party

Posted 20 April 2006 - 10:22

Angående Dharma-loggan, så finns det åtminstonde en med en massa tillhörande tecken. Det är min mor som forskat i detta, då hon e inne på området där tecknena härstammar ifrån. Här är först och främst en bild på spektaklet; http://lost.cubit.ne...rrowStation.jpg

I Ching är en gammal kinesisk vägledare och dess tecken kallas trigram, som det finns åtta stycken av. Var och ett har tre betydelser, de är både en bild, en handling och en symbol. Ofta visas tecknen runt en octagon med yin-yang-tecknet i mitten. Denna Dharmalogga har alla tecken, och de betyder (rent symbolmässigt): himlen, jorden, åskan, strömmen, berget, trä, elden och dimman. De har olika handlingar och varsin bild som sagt också. Frågan är om detta betyder något för den slutliga lösningen för Lost, eller bara något coolt som manusförfattarna slängt in för lite balla referenser?

Bilder av I Ching: http://www.brisbanek...ges/i-ching.gif

http://www.i-ching.a...es/iching_b.gif

http://www.taodeck.c...Ching cards.jpg

Edited by Ned Flandiddelianders, 20 April 2006 - 10:30.

I love the smell of napalm in the morning

#302 Snälle Hulken

Snälle Hulken

Rear Admiral

• Moderator
  • 3,861 posts
  • Interests:Mest Science Fiction och skräck/splatter/gore

Posted 20 April 2006 - 20:54

en liten tanke är ju att loggan utöver det som ned sa är "rund" som en ö ungefär... öh, aa ni förstår förhoppningsvis. :P

gulligt med hurley och libby, jag trodde nästan att hurley skulle hoppa där (och då dö, inte vakna upp på sjukhuset).
The sky's the limit.

Jon var namnet:

#303 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 20 April 2006 - 21:30

gulligt med hurley och libby, jag trodde nästan att hurley skulle hoppa där (och då dö, inte vakna upp på sjukhuset).

Jag satt och hoppades på det, men den förbenade fegisen vägrade :angry:

Hurley = most annoying character on the island?

Ja , efter Jack då förstås... <_<
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#304 Forever Xena

Forever Xena

Warrior Princess

• Moderator
  • 10,223 posts

Posted 21 April 2006 - 14:37

Hurley = most annoying character on the island?

Ja , efter Jack då förstås...

ja Jack er värst ! Sen kommer Locke <_<

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling

#305 Jazzdevil

Jazzdevil

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,298 posts
  • Interests:1. Lee Van Cleef<br />2. The Dude<br />3. John Constantine<br />4. Dale Cooper<br />5. Charles Mingus<br />6. Scott Walker<br />7. Frank Miller<br />8. Nancy Sinatra<br />9. Barry Adamson<br />10. Serge Gainsbourg <br />

Posted 21 April 2006 - 14:42

Jack är ju helylle och lite väl präktig...

Men Locke är ju en helkul intressant kille. Rullstolsbunden robinson jocke med en eller ett par dolda avsikter i fickan...

#306 Snälle Hulken

Snälle Hulken

Rear Admiral

• Moderator
  • 3,861 posts

Posted 21 April 2006 - 15:14

"är du dum i huvvet? då får jag den i huvvet!" (citat av min kompis som la samma underliga betoning på meningarna efter att ha blivit ombedd att stå under korgen i en basketmatch)

men hurley är ju hur bra som helst! han är snäll, rolig och allt!
The sky's the limit.

Jon var namnet:

#307 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 21 April 2006 - 16:00

Michael är den klart mest irriterande karaktären följt av Locke, Kate och Jack.

Bäst är Mr. Eko :)

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter

#308 Ned Flandiddelianders

Ned Flandiddelianders

Fleet Captain

• Members
  • 1,027 posts
  • Interests:Film Serier Tv-spel Vänner Party

Posted 21 April 2006 - 16:20

Most annoying character imho:

1. Charlie 2. Michael 3. Jack

i den ordningen.
I love the smell of napalm in the morning

#309 SavedByZero

SavedByZero

Fleet Captain

• Members
  • 1,173 posts
  • Interests:musik, film TV böcker, fotboll. ishockey, fri idrott<br />Allt som har med SF att göra.....<br />Arthur.C.Clarke<br />Isaac Asimov<br />Greg Bear<br />Peter Nilsson<br />Clifford D Simak<br />Poul Anderson<br />mm<br />-----<br />Babylon 5<br />Star Trek- alla<br />Firefly<br />Lost<br />The 4400<br />Arkiv X<br />MilleniuM<br />Surface

Posted 03 May 2006 - 22:19

Inte så mycket som hände egentligen i kvällens avsnitt, men små nålstick får man :)
Vad menade Rose egentligen när hon sa till Locke "vi vet ju att det inte tar fyra veckor" apropå att Jack hade sagt att det skulle ta 4-6 veckor för benet att läka?
Och så dök Michael upp på slutet också :o
"Henry" ler bara sardoniskt när Locke försöker få reda på om Henry hade slagit in koden o tryckt på knappen, Locke verkar besatt av just detta.
Annars Rose-Bernad fokusering på avsnittet och flashbacks, en liten rörande historia :) ändå, om än klichéfyllt ;)
Dock,välgjort som vanligt :)
"It's a whole new world."
"Laura Daughtery" -Surface
My name is John Loengard. I'm recording this because we may not live through the night. They're here, they're hostile, and powerful people don't want you to know about it. History as we know it is a lie ......
"John Loengard"-Dark Skies
I'm federal agent Jack Bauer, and today is the longest day of my life.
"Jack Bauer"-24

#310 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 03 May 2006 - 23:59

Vad menade Rose egentligen när hon sa till Locke "vi vet ju att det inte tar fyra veckor" apropå att Jack hade sagt att det skulle ta 4-6 veckor för benet att läka?

Det förklarades uttryckligen i avsnittet med flashbacken. Rose såg ju att Locke suttit i rullstol, men nu kunde gå. Hon var dödligt jsuk, men frisk nu. Båda har upplevt mirakel och vet att det är pga. ön.

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#311 Spidde

Spidde

Rear Admiral

• Members
  • 3,747 posts
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 04 May 2006 - 08:10

Bra avsnitt, helt enkelt...har inte så mycket mer att säga ;)
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#312 Jazzdevil

Jazzdevil

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,298 posts
  • Interests:1. Lee Van Cleef<br />2. The Dude<br />3. John Constantine<br />4. Dale Cooper<br />5. Charles Mingus<br />6. Scott Walker<br />7. Frank Miller<br />8. Nancy Sinatra<br />9. Barry Adamson<br />10. Serge Gainsbourg <br />

Posted 04 May 2006 - 14:53

Tyckte kanske inte att det var så bra. Rose och Bernhard är kanske inte de mest spännande karaktärerna heller. Behållningen var väl annars "Henrys" mystiska leende i slutet och att den gamle hedersknyfflen Michael är tillbaka...

Edited by Jazzdevil, 05 May 2006 - 06:54.

#313 SwedishSuperhero

SwedishSuperhero

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,175 posts
  • Interests:Serier, tv, film, spel. Gillar även att skriva och ämnar att bli författare. Gör mina egna videor: http://youtube.com/user/dakostro http://dakostro.blogspot.com

Posted 04 May 2006 - 19:44

Jag tyckte det var lite dumt att Rose och Bernhard träffades och gifte sig så sent. Inte för att jag är emot folk som gifter sig i hög ålder eller nåt, men jag hade fått en bild av att de varit gifta i kanske tjugo år. Misstänker att skaparna var rädda för att tittarna inte skulle känna igen dem om de hade varit yngre i flashbackarna. Men då hade ju förstås inte frieriet klaffat ihop med att Rose berättade om sin sjukdom.
"Nu blir jag upprörd! Min sambo och jag brukar ibland äta fil och flingor till frukost. Vi samsas då om ett paket fil. Nu måste vi köpa två paket fil och ha varsin. Varför då undrar ni kanske? Jo för jag har hört att Antipiratbyrån har polisanmält folk för fildelning så nu törs vi inte göra det längre."
Insändare ur Gefle Dagblad 17/10 2005.

"Tyvärr förvandlas han ideligen till en löjligt brinnande dödskalle"
Filmrecensenten Kristian Ekenberg om Nicholas Cage som Ghost Rider, ur Gefle Dagblad 17/3 2007

#314 Forever Xena

Forever Xena

Warrior Princess

• Moderator
  • 10,223 posts

Posted 05 May 2006 - 12:36

jag tyckte det var ett utmärkt avsnitt.

Undrar vart Michael hållet hus ??? har han träffet Walt eller ? ja det får vi vel veta i nästa avsnitt :)

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

Min avatar samling

#315 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 05 May 2006 - 15:41

Går det i repris? Jag var upptagen med annat ...
Support your local search and rescue unit - get lost.

#316 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 05 May 2006 - 18:22

tisdagar efter Alias går det väl en repris.
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#317 SwedishSuperhero

SwedishSuperhero

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,175 posts
  • Interests:Serier, tv, film, spel. Gillar även att skriva och ämnar att bli författare. Gör mina egna videor: http://youtube.com/user/dakostro http://dakostro.blogspot.com

Posted 05 May 2006 - 20:55

Undrar vart Michael hållet hus ??? har han träffet Walt eller ?

Förmodligen träffade han på The Others, men istället för att slåss blev han kompis med dem och blev sedan förälskad i Alex, Roseeaus dotter. De förlovade sig och skulle gifta sig, men under svensexan var det några som bestämde sig för att jäklas med Michael och slängde tillbaka honom till sina gamla vänner. Eller kanske inte... :blink:
"Nu blir jag upprörd! Min sambo och jag brukar ibland äta fil och flingor till frukost. Vi samsas då om ett paket fil. Nu måste vi köpa två paket fil och ha varsin. Varför då undrar ni kanske? Jo för jag har hört att Antipiratbyrån har polisanmält folk för fildelning så nu törs vi inte göra det längre."
Insändare ur Gefle Dagblad 17/10 2005.

"Tyvärr förvandlas han ideligen till en löjligt brinnande dödskalle"
Filmrecensenten Kristian Ekenberg om Nicholas Cage som Ghost Rider, ur Gefle Dagblad 17/3 2007

#318 Forever Xena

Forever Xena

Warrior Princess

• Moderator
  • 10,223 posts

Posted 06 May 2006 - 11:27

Förmodligen träffade han på The Others, men istället för att slåss blev han kompis med dem och blev sedan förälskad i Alex, Roseeaus dotter. De förlovade sig och skulle gifta sig, men under svensexan var det några som bestämde sig för att jäklas med Michael och slängde tillbaka honom till sina gamla vänner. Eller kanske inte...

:lol2:

Like bra förklaring som allt annat :P

Min avatar samling

#319 Snälle Hulken

Snälle Hulken

Rear Admiral

• Moderator
  • 3,861 posts

Posted 09 May 2006 - 09:31

Bara jag som trodde att Bernard skulle skriva LOST i sanden? Var stensäker på att man skulle se det i fågelvy (fågelvyn kom, men inte LOST). Undrar vem han yoghurtkillen Bernard pratade om var? :P
The sky's the limit.

Jon var namnet:

#320 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 10 May 2006 - 21:06

Kvällens avsnitt: WHOA! *faller avsvimmad till golvet*

#321 Jazzdevil

Jazzdevil

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,298 posts

Posted 10 May 2006 - 21:36

Ja! Om förra avsnittet var neddekat och händelselöst så var kvällens avsnitt den direkta motsatsen. Förra veckan var liksom lugnet som följdes upp av kvällens storm. Tja vad kan det ha tagit åt Michael egentligen? Har de lovat att han ska få tillbaka sin son? Försöker han krigshetsa genom ett fejkat flyktförsök? Har han blivit galen?

#322 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 10 May 2006 - 22:03

Jag antar att Michael har blivit lovad att få vara tillsammans med Walt om han gör detta. Dock kändes det som att Libby var en olyckshändelse mer än en avsiktlig skjutning och detta att hon höll filten framför sig bör ha dämpat kulan något. Tillräckligt för att rädda hennes liv? Kanske. Men med tanke på deras medicinska resurser förmodligen inte.

Henry fortsätter att plantera frön av osäkerhet hos Locke genom att säga att han egentligen kommit för att hämta honom. Lockes hemliga dröm om att vara utvald får nytt liv igen. *suck*

Och att Claire och Jack är halvsyskon är ju bara ännu en av dessa trådar som binder karaktärerna samman. För det kan ju inte gärna ha varit någon annan i dörren där ... Väl? :unsure:

Edit: Claires mamma i dörren alltså - inte Claire själv.

Edited by Marie Morot, 10 May 2006 - 22:06.

#323 SavedByZero

SavedByZero

Fleet Captain

• Members
  • 1,173 posts
  • Interests:musik, film TV böcker, fotboll. ishockey, fri idrott<br />Allt som har med SF att göra.....<br />Arthur.C.Clarke<br />Isaac Asimov<br />Greg Bear<br />Peter Nilsson<br />Clifford D Simak<br />Poul Anderson<br />mm<br />-----<br />Babylon 5<br />Star Trek- alla<br />Firefly<br />Lost<br />The 4400<br />Arkiv X<br />MilleniuM<br />Surface

Posted 10 May 2006 - 22:35

Ja det kan man kalla cliffhanger det :o riktigt bra avsnitt ikväll :)
Och var det Sawyer som sprang in i bilen där Ana och Jack's far satt :unsure:
Att Ana dog är nog säkert men att Libby mer, som M.M säger. var en olycka...
kan inte vänta tills nästa avsnitt :)
"It's a whole new world."
"Laura Daughtery" -Surface
My name is John Loengard. I'm recording this because we may not live through the night. They're here, they're hostile, and powerful people don't want you to know about it. History as we know it is a lie ......
"John Loengard"-Dark Skies
I'm federal agent Jack Bauer, and today is the longest day of my life.
"Jack Bauer"-24

#324 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 10 May 2006 - 22:45

Stämmer.

#325 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 10 May 2006 - 23:07

Sawyer och Jacks far träffas ju inne i den baren också, det har vi sett i en tidigare flashback. :)