Vad är det för bok? [Lek]
Posted 26 November 2006 - 22:04
Cappy: Första boken handlar delvis om det. XCs beskrivning ser dock mer till serien som helhet.
"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass
last.fm | filmtipset | twitter
Posted 26 November 2006 - 22:14
Har också bara läst första boken, eller i alla fall halva. Sen blev det total förvirringJag har bara läst första boken iofs
Därav min gissning
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005
* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<< >>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<
Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.
...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.
...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.
Posted 26 November 2006 - 22:48
Cappy: Första boken handlar delvis om det. XCs beskrivning ser dock mer till serien som helhet.
Ah, okej. Jag gav upp serien efter första boken. Inte i min smak.
»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«
Posted 26 November 2006 - 23:03
Jo det är det om det inte finns en liknande serie med en liknande handling.Har också bara läst första boken, eller i alla fall halva. Sen blev det total förvirringJag har bara läst första boken iofs
![]()
Därav min gissningsen om det är rätt är en annan femma
![]()
Jag har bara läst dom fyra första böckerna men jag tyckte väldigt bra om dom. Det kan dock vara rätt svårt att hålla reda på handligen som utspelar sig i olika tidsåldrar fast med samma personer i olika roller...
Now why doesn't that surprise me.Ah, okej. Jag gav upp serien efter första boken. Inte i min smak.
-Gangstagrass
Posted 26 November 2006 - 23:06
För att förtydliga: Jag älskade handlingen och flera tidslinjer, men jag tyckte språket var lite för mossigt och segt. Det var därför jag gav upp den.
»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«
Posted 26 November 2006 - 23:58
Edited by Wylie Times, 26 November 2006 - 23:59.
-Gangstagrass
Posted 27 November 2006 - 00:19
Posted 27 November 2006 - 00:40
-Gangstagrass
Posted 27 November 2006 - 01:58
Posted 27 November 2006 - 09:19
Finns inte Sapir-Whorfs tes i en svag och en stark form, där den starka anses som osann och den svaga är omdebatterad?Jag läser alltid skönlitteratur på originalspråket, om jag kan. När man läser en översatt berättelse känns det som att man får uppleva den "i andra hand", dvs. inte riktigt så som författaren själv skildrade den. Det finns till och med en teori att ens förstaspråk bidrar till att forma ens verklighetsuppfattning, framförd av en lingvist som heter Whorf (nej, inte han från Star Trek).
I vilket fall håller jag med om att Kerr - åtminstone i den första boken - är en undermålig stilist. Jag läste den på engelska och fick ingen lust att läsa vidare. Handlingen var OK, men språket valhänt.
Posted 27 November 2006 - 09:44
har tappat tråden.
Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares
For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.
If you're going through hell, keep going.Winston Churchill
Posted 27 November 2006 - 10:19
Okänd?
Posted 27 November 2006 - 10:21
Posted 27 November 2006 - 10:42
Även om bokens centrala delar handlar om Jill så har alla historier Newyn gemensamt.
Din tur G.

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.
»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)
Posted 27 November 2006 - 10:56
Ska försöka hitta något passande under dagen, eller när jag kommit hem.
Återkommer senare.
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<< >>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<
Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.
...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.
...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.
Posted 27 November 2006 - 17:43
Efter att ha läst på lite får jag ge dig mer eller mindre rätt. Den Chomskyanska revolutionen på 50- och 60-talen som introducerade den universala grammatiken medförde att tesen om språkets inverkan på semantiska koncept hamnade i dålig dager. På senare tid har dock nya rön inom kognitionsvetenskap gett en viss upprättelse åt Sapir-Whorfs arbete. Det är möjligt att det spatiala sinnet och avancerat visuellt tänkande är det som ligger till grund för vårt medvetande men många anser ändå att språket påverkar tankeprocesserna i någon mån och frågan är hur.Finns inte Sapir-Whorfs tes i en svag och en stark form, där den starka anses som osann och den svaga är omdebatterad?
Posted 27 November 2006 - 18:02
Slingerväxten såg besynnerlig ut. Mörka, brokiga blad hängde från en stjälk som ringlade i ett strypgrepp runt en balsamgrans släta stam. Saven rann nedför den skadade barken, och de torra grenarna hängde slappa, som om trädet försökte stöna i den svala, fuktiga morgonluften. Här och där stack fröskidor ut från slingerväxtens stjälk.
Posted 27 November 2006 - 18:29
Kan inte...
Posted 27 November 2006 - 19:19
Okänd?
Posted 27 November 2006 - 19:21
Den var enkel, eller hur?
Tog helt enkelt första stycket i boken.
Har inte ens läst den själv fast det står 11 (tror jag) böcker i hyllan.
Din tur Rino.
Posted 27 November 2006 - 19:32
Posted 27 November 2006 - 20:46
En gammal man. En gammal furste med svaren på tusen gåtor i sin blick. Han hade ett stående vad om att ingen kunde besegra honom i gåttävlan. Så jag seglade över med köpmännen och utmanade honom.
Svårt att hitta något längre stycke utan namn i boken, så jag avslöjar väl att författaren är en kvinna.
Okänd?
Posted 27 November 2006 - 21:21
Jag läste de tre (?) första böckena innan de blev översatta för ett par år sedan. Ännu en bokserie jag måste börja om från början med...
![]()
En gammal man. En gammal furste med svaren på tusen gåtor i sin blick. Han hade ett stående vad om att ingen kunde besegra honom i gåttävlan. Så jag seglade över med köpmännen och utmanade honom.
Svårt att hitta något längre stycke utan namn i boken, så jag avslöjar väl att författaren är en kvinna.
Låter som roman-versionen av Fångarna på fortet!
/Nyhetstext i den engelska tidningen Crash, nr 57 1988
--> Retroguiden - ger dig mervärde på dina gamla spel
Posted 27 November 2006 - 21:37
Blankt som vanligt
Posted 28 November 2006 - 00:31
Låter som roman-versionen av Fångarna på fortet!
Okänd?