Jump to content

Photo

StarGate SG-1 säsong 1

• Please log in to reply
447 replies to this topic

#301 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 27 February 2007 - 19:02

Hmm, "StarGate: Antarktis". Möjligheterna till en spin-off är oändliga. ;)
Spännande avsnitt med ett överasknande slut. Hade bara velat se deras reaktion när de fick veta var de var. :D

Scenen när Sam låg med Jack var jätterolig. :P Och RDA slänger in en av sina egna repliker "Its just my sidearm, I swear". :lol: (Hmm, stavade jag rätt?)
Och när han helatiden försöker berätta att hon ligger på hans revben medan hon bara avbryter honom. :P

Tänkte jag kunde länka till bloopern för det här avsnittet som postades längre bak. :D

Hur många avsnitt spelade de igentligen in innan de började visa serien först? I introt så finns det ju bilder från dagens avsnitt och det är bara 5 avsnitt kvar av säsongen. :mellow:

Edited by Crusader, 27 February 2007 - 19:05.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#302 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 27 February 2007 - 19:09

Det såg verkligen svinkallt ut där Jack och Sam var. :ph34r:

Helt okej avsnitt och t o m jag skrattade åt sidearm-repliken. :D Tur att Nisse3 inte förstod den. :P
Support your local search and rescue unit - get lost.

#303 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 27 February 2007 - 19:22

Jag gillar detta avsnitt. Sidearm-repliken är bäst. :) En till portal på Jorden, vem hade trott det. Vad ska de nu göra med den. Och en DHD fick de med. :o Ska de skippa datorn nu. :P Hammond och Daniel pratar om att de satt in tröghetsdämpare på portalen så det inte ska skaka så mycket. Hur kommer det sig då att vattenglaset skakar när Sam försöker aktivera den andra portalen. :unsure:

Första avsnittet som Martin Wood regisserar, jag gillar honom. Hans avsnitt brukar oftast vara mycket bra. :thumbsup:

Crusader: Det är inte alltid RDA som kommer på de roliga replikerna manusförfattarna hittar också på en del. ;)

Hur många avsnitt spelade de egentligen in innan de började visa serien först? I introt så finns det ju bilder från dagens avsnitt och det är bara 5 avsnitt kvar av säsongen.

introt görs väl inte förrän produktionen av säsongen är slutförd.
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#304 Mjolnir

Mjolnir

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,000 posts

Posted 27 February 2007 - 19:28

Mmhmm, det här var en bra demonstration av Kirchoffs första lag (handlar om energibevarande i en elektrisk krets). Portalen kortsluts innan den har urladdats helt så energin skickas nån annanstans.

#305 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 27 February 2007 - 19:39

Bra avsnitt idag :)

Men jag håller med Supertreck, varför testade dom inte någon annan adress? Åtminstone för att dubbel kolla att gaten funkade.
Nåja, det slutade lyckligt.

Och en DHD fick de med. :o Ska de skippa datorn nu. :P

:lol:
Skulle i alla fall gå fortare att 'ringa' med den än med datorn.
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#306 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 27 February 2007 - 19:44

Introt är inte originalintrot. Ursprungliga introt när serien gick på Showtime (bra många säsonger) var en kamera som gled över en Anubisstaty eller nåt. Det intro vi ser nu gjordes när serien såldes i syndication.

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."

#307 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 27 February 2007 - 20:07

Introt är inte originalintrot. Ursprungliga introt när serien gick på Showtime (bra många säsonger) var en kamera som gled över en Anubisstaty eller nåt. Det intro vi ser nu gjordes när serien såldes i syndication.

Nu när du nämner det, var det inte det introt som visades på TV3 när säsong 1 visades för många år sedan? Tycker mig minnas det. :/

Föresten på youtube så fanns det en massa konstiga komiska småklipp som hette något med "Stargate SG-1: 200". Såg bara ett av dem men är det nån som kan förklara det där?
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts

#308 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 27 February 2007 - 20:10

Föresten på youtube så fanns det en massa konstiga komiska småklipp som hette något med "Stargate SG-1: 200". Såg bara ett av dem men är det nån som kan förklara det där?

Du ska nog vänta med att se dom klippen tills avsn. 200 har visats ;)
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#309 Supertreck

Supertreck

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,113 posts

Posted 27 February 2007 - 20:26

Frågan är hur många här som orkar diskutera två serier när Antlantis börjar.

Jag vet inte om jag orkar lägga lika stor energi på två serier samtidigt hmm :wacko:

#310 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 27 February 2007 - 20:27

Jo, de där "konstiga klippen" är från avsnitt 200 av serien. Så det får vänta ett tag, men det är det värt i mitt tycke.. ;) (Avsnitt 100 är också bra, för övrigt).

//Peak

sixty six."

#311 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 27 February 2007 - 20:31

Ska nog inte bli några problem att diskutera 2 serier samtidigt. Atlantis kommer ju bara gå på fredagar och då har man en hel vecka på sig att diskutera senaste avsnittet.

#312 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 27 February 2007 - 20:52

Och originalserien kommer sakta men säkert att komma ikapp.. :P

//Peak

sixty six."

#313 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 27 February 2007 - 21:29

Du ska nog vänta med att se dom klippen tills avsn. 200 har visats ;)

Jo, de där "konstiga klippen" är från avsnitt 200 av serien. Så det får vänta ett tag, men det är det värt i mitt tycke.. ;) (Avsnitt 100 är också bra, för övrigt).

OK, jag misstänkte det. Jag var bara inte så säker eftersom det jag såg var så riktigt riktigt unreal och konstigt. :P
Sen så var det svårt att känna igen skådespelarna också. :P (Jag menar 10 år senare)

Ska nog inte bli några problem att diskutera 2 serier samtidigt. Atlantis kommer ju bara gå på fredagar och då har man en hel vecka på sig att diskutera senaste avsnittet.

Usch, jag kommer totalt missa (Och sakna) att diskutera det där. :( Eftersom jag ska vänta 6 månader innan jag ser Atlantis.
Hoppas det inte blir en massa snack om Atlantis avsnitten i den här tråden med så att jag inte spoilas. :unsure:
-Sora, Kingdom Hearts

#314 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 27 February 2007 - 22:00

Inget Atlantis-prat i den här tråden. Den serien har sin egen tråd och vi ska inte blanda äpplen och päron.

Edit: 7.000 poster... :ph34r:

Edited by Marie Morot, 27 February 2007 - 22:01.

#315 Thinice

Thinice

Captain

• Members
  • 567 posts
  • Interests:Sci-fi i alla dess former, historia (1700-talet, Hellenism, möbeldesign), musik, hockey givetvis...

Posted 27 February 2007 - 22:02

Dom kunde ju också påpekat att andra har tagit sig igenom portalen med vapen och börjat skjuta.
Skulle dom låtit sig bli dödade för att visa att dom inte är fiender, kunde dom ha ifrågasatt.

Jag tror inte det hade fungerat ändå. Kärnan i pacifism, ahimsa, är ickevåld i alla lägen. Det, och att det är helt ok att bära vuxenblöjor, vilket man kan behöva då det tenderar att bli en väldans massa passivt sittande. Varför tror du Tollanerna hade så rymliga overaller? Who's your diaper-daddy, som Robin Williams skulle ha sagt.

Kvällens avsnitt: Hade nästan glömt bort hur viktiga scenerna med Jack och Sam är/var för serien - visar på hur mycket det saknas i Stargate 2007. :(
Climbing to the Moon...

#316 Supertreck

Supertreck

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,113 posts

Posted 28 February 2007 - 00:04

Dom kunde ju också påpekat att andra har tagit sig igenom portalen med vapen och börjat skjuta.
Skulle dom låtit sig bli dödade för att visa att dom inte är fiender, kunde dom ha ifrågasatt.

Jag tror inte det hade fungerat ändå. Kärnan i pacifism, ahimsa, är ickevåld i alla lägen. Det, och att det är helt ok att bära vuxenblöjor, vilket man kan behöva då det tenderar att bli en väldans massa passivt sittande. Varför tror du Tollanerna hade så rymliga overaller? Who's your diaper-daddy, som Robin Williams skulle ha sagt.

Kvällens avsnitt: Hade nästan glömt bort hur viktiga scenerna med Jack och Sam är/var för serien - visar på hur mycket det saknas i Stargate 2007. :(

Häpp. Nu förstår jag inte. Ska Tollaner inte kunna förstå andras kulturer och hur det ligger till
varför dom måste ha vapen?

Kunde inte dom dragit lite skämt. (Tyvärr besöker vi också primitiva planeter. Vissa anfaller oss också.
( Skulle vi besökt dem utan vapen och blivit dödade? Blir den metoden mindre primitiv?

#317 FAII

FAII

Commander

• Members
  • 252 posts

Posted 28 February 2007 - 08:14

Dagens avsnitt

Varför kommer dom inte på detsamma på antarktisk och istället försöker komma till en annan
planet och där ifrån hem?

För att Sam är dum i huvudet.

Tänkte jag kunde länka till bloopern för det här avsnittet som postades längre bak. :D

Det är inte en blooper. En blooper är när man säger något fel eller något fel inträffar. Det där var Amanda Tapping och någon producents practical joke mot Richard Dean Anderson.

En till portal på Jorden, vem hade trott det. Vad ska de nu göra med den. Och en DHD fick de med. :o Ska de skippa datorn nu. :P Hammond och Daniel pratar om att de satt in tröghetsdämpare på portalen så det inte ska skaka så mycket. Hur kommer det sig då att vattenglaset skakar när Sam försöker aktivera den andra portalen. :unsure:

Hur många avsnitt spelade de egentligen in innan de började visa serien först? I introt så finns det ju bilder från dagens avsnitt och det är bara 5 avsnitt kvar av säsongen.

introt görs väl inte förrän produktionen av säsongen är slutförd.

Nej, när en säsong börjar har inte ens hälften av avsnitten färdigställs. Alla har inte ens filmats än.

Nu när du nämner det, var det inte det introt som visades på TV3 när säsong 1 visades för många år sedan? Tycker mig minnas det. :/

Ja, det var det här introt som visades på TV3.

#318 Thinice

Thinice

Captain

• Members
  • 567 posts
  • Interests:Sci-fi i alla dess former, historia (1700-talet, Hellenism, möbeldesign), musik, hockey givetvis...

Posted 28 February 2007 - 10:12

Häpp. Nu förstår jag inte. Ska Tollaner inte kunna förstå andras kulturer och hur det ligger till

Om man håller ickevåld som ett moraliskt imperativ kan man ju inte gärna uppmuntra andra att handla annorlunda, oavsett situationen eller sammanhang (se Ghandi som ett verkligt exempel). Men detta gäller iofs kanske mer The Nox än Tollarna, som mer verkade agera ur en illa dold bitterhet.

Appropå The Nox, någon som minns Rulle i Nöjesmassakern? Hmm, håret åtminstone... ;)
Climbing to the Moon...

#319 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 28 February 2007 - 16:09

Visst stod det Sam på den svenska textningen i gårdagens avsnitt, i slutet av avsnittet precis innan Jack och Sam blir räddade. :unsure: Men det är inte Sam Jack säger utan Sara.

Edited by GaterGirl, 28 February 2007 - 16:11.

Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#320 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 28 February 2007 - 16:18

Det stod i varje fall inte Sara på ngn textremsa vad jag kan påminna mig. Läser den iofs bara med ena ögat så jag kan ha missat det.

Men felaktiga översättningar i en eller annan form förekommer ju ofta, så det är ingen överraskning att de missat isf.

Edited by Marie Morot, 28 February 2007 - 16:19.

#321 Supertreck

Supertreck

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,113 posts

Posted 28 February 2007 - 16:25

Om man håller ickevåld som ett moraliskt imperativ kan man ju inte gärna uppmuntra andra att handla annorlunda, oavsett situationen eller sammanhang (se Ghandi som ett verkligt exempel). Men detta gäller iofs kanske mer The Nox än Tollarna, som mer verkade agera ur en illa dold bitterhet.

Appropå The Nox, någon som minns Rulle i Nöjesmassakern? Hmm, håret åtminstone... ;)

Det är snarare Tollaner själva som är primitiva som trampar ner dom som tar till med hot för
att det är vanligt i de sammanhang man befinner sig

Hur ligger det till bakom Tollanernas historia? Har dom aldrig tagit till med strid för länge sedan?

Hur vet Tollaner att dom kommer till en tillräcklig behaglig planet utan att blir dödade?

Vad var det för ljussken han skickade iväg? Var det en initial vilken policy dom har
och därför blev välkomna.

Hej Marie Morot
Ingen Atlantis-prat. Nejdu. Det var bara en generell fråga. Skulle jag postat i Atlantistråden så
skulle du säkert sagt ( Ingen Stargate SG-prat.) Var skulle en generell fråga platsa i sådan fall?

#322 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 28 February 2007 - 17:00

1. Det är snarare Tollaner själva som är primitiva som trampar ner dom som tar till med hot för
att det är vanligt i de sammanhang man befinner sig

2. Hur ligger det till bakom Tollanernas historia? Har dom aldrig tagit till med strid för länge sedan?

3. Hur vet Tollaner att dom kommer till en tillräcklig behaglig planet utan att blir dödade?

4. Vad var det för ljussken han skickade iväg? Var det en initial vilken policy dom har
och därför blev välkomna.

5. Hej Marie Morot
Ingen Atlantis-prat. Nejdu. Det var bara en generell fråga. Skulle jag postat i Atlantistråden så
skulle du säkert sagt ( Ingen Stargate SG-prat.) Var skulle en generell fråga platsa i sådan fall?

1. Fast tittar man på det de berättade så kan man ju förstå sin rädsla att göra samma misstag igen. Jag menar de gav ju teknologi till en planet som förstörde sig själv pga den och använde det till krig. Vi snackar om att ha folkmord på sitt samvete för att de försökte hjälpa. Dessutom så blev deras planet skadad också när den andra planeten exploderade. Inte konstigt att de var rädda att samma sak skulle hända om de försökte hjälpa någon annan.
Sen var det ju inte Tollerna i sig så mycket som deras ledare.

2. Jo det har de. Om du mins så berättade de att de hade utrotat alla sina djurarter och förstört mycket av sin planet innan de blev fredliga. Rätt mycket som Jorden i Star Trek tycker jag.

3. Antagligen på samma sätt som SG. Shickar en probe.

4. Det var ett medelande som berättade vad som hade hänt och vilka de var och bad om uppehålltillstånd skulle jag tro.

5. Marie Morot sa det där till mig när jag var orolig att folk skulle prata om Atlantis här och spoila mig eftersom jag tänker vänta med den serien.

FAII: Jag vet väl vad en blooper är. Jag skmrev det bara för det var det enklaste sättet att beskriva det.

Varför tycker alla att de självklart borde ha fattat att de var i Antarktis? Hur många fattade det när de såg avsnittet för första gången, innan de i serien kom på det? För jag visste det inte.

Edited by Crusader, 28 February 2007 - 17:05.

-Sora, Kingdom Hearts

#323 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 28 February 2007 - 17:03

Generellt prat om respektive serie kan visst förekomma i båda trådarna, men inga avsnittsdiskussioner för den andra serien i "fel" tråd. Och inga spoilers som inte står inom spoilertaggar. Trevligast för alla är väl om prat om de olika serierna förs i deras egna trådar.

Det var inte meningen att låta så ilsken i min förra post om Atlantis-postandet. Det var jag inte. Ber om ursäkt för mitt kärva språk. :)

#324 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 28 February 2007 - 17:13

Kan det vara så att den nya spin-off serien som inte har fått något namn ännu kommer heta "StarGate: Antarktis"? :P
-Sora, Kingdom Hearts

#325 Supertreck

Supertreck

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,113 posts

Posted 28 February 2007 - 17:29

Generellt prat om respektive serie kan visst förekomma i båda trådarna, men inga avsnittsdiskussioner för den andra serien i "fel" tråd. Och inga spoilers som inte står inom spoilertaggar. Trevligast för alla är väl om prat om de olika serierna förs i deras egna trådar.

Det var inte meningen att låta så ilsken i min förra post om Atlantis-postandet. Det var jag inte. Ber om ursäkt för mitt kärva språk. :)

Låt tiden skölja bort till nya stunder. Bortom fjärran nalkas nya diskussioner :)
Jag tacksam eder du bringat din synpunkt. Icke ej ledsam för något.

Idag ska det bli ett riktigt häftigt avsnitt.