Jump to content

Photo

Stargate SG-1 säsong 2

• Please log in to reply
325 replies to this topic

#301 SwedishSuperhero

SwedishSuperhero

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,175 posts
  • Interests:Serier, tv, film, spel. Gillar även att skriva och ämnar att bli författare. Gör mina egna videor: http://youtube.com/user/dakostro http://dakostro.blogspot.com

Posted 03 April 2007 - 21:07

Kom att tänka lite på "Tillbaka Till Framtiden"-filmerna när Jack presenterade sig som James T. Kirk och Luke Skywalker, ungefär som när Marty sa att han hette Darth Vader i ettan och Clint Eastwood i trean. Och så ju Teal'c t.o.m. "back to the future" vid nåt tillfälle, men frågan är om det var menat som nån slags referens eller bara en slump?
"Nu blir jag upprörd! Min sambo och jag brukar ibland äta fil och flingor till frukost. Vi samsas då om ett paket fil. Nu måste vi köpa två paket fil och ha varsin. Varför då undrar ni kanske? Jo för jag har hört att Antipiratbyrån har polisanmält folk för fildelning så nu törs vi inte göra det längre."
Insändare ur Gefle Dagblad 17/10 2005.

"Tyvärr förvandlas han ideligen till en löjligt brinnande dödskalle"
Filmrecensenten Kristian Ekenberg om Nicholas Cage som Ghost Rider, ur Gefle Dagblad 17/3 2007

#302 Mjolnir

Mjolnir

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,000 posts

Posted 03 April 2007 - 21:16

Men en sak jag undrar: Hur tog de sig hem första gången? INNAN de började få hjälp med lappen?

Det fanns ingen sådan gång. När man har med tidsresor att göra bör man släppa sin ordinarie uppfattning om kausalitet. Ordningsföljden var inte att A ledde till B ledde till C, som retroaktivt omvandlade A till D så att den nya följden blev D-B-C. Den var alltid D-B-C. I en given tidslinje sker inga såna ändringar av händelseförlopp. Orsak kan därför föregå verkan - teoretiskt så klart. Men det är tänkbart (eller t.o.m. väldigt sannolikt) att tidslinjen vi följer i serien skapades ur en annan, genom en händelse som kanske eller inte hade något med 1969 att göra. Det blir ännu mer sannolikt då stjärnportarnas maskhål kröker rumtiden genom sina kopplingar till högre dimensioner. Det är dom som är nyckeln till allting. "Meaning-of-life stuff" som Action Jackson hade sagt. Posted Image

#303 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 03 April 2007 - 21:27

Och så ju Teal'c t.o.m. "back to the future" vid nåt tillfälle, men frågan är om det var menat som nån slags referens eller bara en slump?

Det var en frågan om hur de kommer tillbaka till framtiden om de skulle använda antarktisk gaten. tror inte det var någon referens till filmen.

Daniel: There's one in Antarctica. That's - that's a fabulous plan.
Teal'c: Assuming we locate the Stargate, how then do we get back to
the future?
O'Neill: Well, now, that's all in the note.
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#304 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 03 April 2007 - 21:55

Älskar detta hippie-avsnitt! :thumbsup:

Bara jag som tyckte att Teal´c såg ut som Jimi Hendrix?

Winter is Coming

#305 Magnus

Magnus

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,097 posts

Posted 04 April 2007 - 12:45

Kom att tänka på idag att det finns en apelsinläsk som heter Jaffa ;-)

Gillar Teal'cs sätt att inte avslöja för mycket, han säger bara att han inte kan diskutera eller avslöja det istället för att komma med undanflykter.

Kirk och Luke var roliga namn, jag håller med om att det var roligt nor Daniel svarade på ryska när de frågade honom ifall han var sovjetisk spion, så Daniel kan 26 språk, så vilka är språken han kan?
Egyptiska, Engelska, Tyska, Ryska, (Abydos-språket) några mer?

En sak jag undrat över varför bytte de inte ut datorerna mot DHD de had i Antarktis? Skulle ju gå mycket snabbare för de att ringa då.

Gillade också när de frågar Jack om "the Zat-gun" och han svarar "It's hard to say", det var roligt.

En sak jag funderar på hur visste Cassandra i framtiden att de skulle komma hem? behövde de inte en "solar flare" och sådana gick ju inte att förutsäga, så hur visste Cassandra vid vilken tidpunk hon skulle skicka hem de?

Eller fungerade det på grund av att Cassandra visste att hon gjort det en gång redan och därför kunde inget gå fel, Samantha hade ju talat om för Cassandra vad hon skulle göra, och det måste fungera för annars kan ju inte Samantha komma hem och förklara för Cassandra vad hon bör göra.

Angående avsnittet med the Reetoo(stavning?):
Tok'ra säger ju att Reetoo var en fredlig ras, varför mår de då så dåligt i närheten av dem?

Ibland säger ledaren bland Tok'ra något som låter som Tok'ra'kree vad betyder det?

#306 Hofling

Hofling

The Hoff

• Moderator
  • 3,277 posts

Posted 04 April 2007 - 13:10

Angående Reetou - Jag antar att alla goa'ulds/tok'ra (eller "larvrasen" för att generalisera allihop :P ) mår dåligt i närheten av reetou's. Någon slags genetisk allergi, kan vi väl kalla det. Jag antar att vi får veta mer om detta senare :)

och om Tok'ra Kree; Wikipedia har en sektion om just Goa'uld-språket (Länk), och där finns en förklaring till Kree (Länk) (Lägger det inom spoiler, då det kanske förklaras någon gång och folk inte vill veta i förväg):

It has many meanings, but it is in essence used as a call to attention. It is often used as a generic call to action, being translated as "be prepared", "aim", "let's go", or even (as O'Neill once quipped) "yoo-hoo". Kree can be combined with verbs to indicate action or as an imperative. For example, kree hol means "We are going", "Let's go", and by adding mel "to die, to end" it becomes kree hol mel "We are standing by" or "Wait." It is frequently heard addressed to a particular group, as in, Jaffa, kree! "Listen up, Jaffa!" or "Jaffa, Attention!" It is occasionally heard addressed to other groups, such as Tok'ra, kree! (particularly in Season 2), Tau'ri kree!, Goa'uld kree!, and Shol'vah kree!

Edit: Jag stavar som en kratta

Edited by Hofling, 04 April 2007 - 13:12.

Min bildtråd - Min dA-sida - Min facebook-sida

>>Årets manlige medlem 2006<<

#307 Siri

Siri

Lieutenant

• Members
  • 83 posts

Posted 04 April 2007 - 13:41

så Daniel kan 26 språk, så vilka är språken han kan?
Egyptiska, Engelska, Tyska, Ryska, (Abydos-språket) några mer?

nja, 23 var det ;) tror inte alla finns dokumenterade, men de som är uppräknade är: "German, Russian, Spanish, Latin, Phoenecian, Babylonian, Mayan and ancient Egyptian. In his travels through the gate he has acquire fluency in written and spoken forms of Abydonian, Goa'uld, Ancient and the primitive language of the Unas. "

#308 Thinice

Thinice

Captain

• Members
  • 567 posts
  • Interests:Sci-fi i alla dess former, historia (1700-talet, Hellenism, möbeldesign), musik, hockey givetvis...

Posted 04 April 2007 - 15:45

Så... å ena sidan antyddes det att det var SG1 som satte bollen i rullning gällande Stargateprogrammet hos Katherine, å andra påpekade Sam att Jack inte fick säga något om Vietnam åt Michael för att det skulle ändra historien? Men om det nu var menat att dom skulle styra in Katherine på rätt spår, har man inte då slagit fast att allt som skedde var/är förutbestämt? Som om Jack nu skulle ha sagt vad-det-nu-var han hade tänkt säga, vad hade det spelat för roll? De skulle i princip kunnat göra vad de ville och ändå med säkerhet veta att historien skulle spelas ut precis som den skulle... eller skall. Ringarna-på-vattnet effekten skulle vara konstant, oberoende av möjliga "snedsteg".

OK, jag vet att det är en dödsynd att gräva för djupt i tidsreseavsnitt, så jag lämnar det där innan jag börjar hata mig själv allt för mycket. ^_^
Climbing to the Moon...

#309 Magnus

Magnus

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,097 posts

Posted 04 April 2007 - 17:18

japp 23 var det undrar ifall han kan Svenska ;-)

Jag gissar på att de inte ville säga något på grund att de faktisk inte vet vad för tidsreseteori som gäller så bättre ta det säkra före det osäkra och ta så små risker som möjligt

#310 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 04 April 2007 - 17:20

Är dagens avsnitt bara ett clip-avsnitt? :huh:
Support your local search and rescue unit - get lost.

#311 Thinice

Thinice

Captain

• Members
  • 567 posts
  • Interests:Sci-fi i alla dess former, historia (1700-talet, Hellenism, möbeldesign), musik, hockey givetvis...

Posted 04 April 2007 - 17:32

^ Jo, men ett av de bättre - de gör ett tappert försök åtminstone att väva in det i en handling.

japp 23 var det undrar ifall han kan Svenska ;-)

Jag gissar på att de inte ville säga något på grund att de faktisk inte vet vad för tidsreseteori som gäller så bättre ta det säkra före det osäkra och ta så små risker som möjligt

Kanske det, men att gå och prata med Katherine med lite lätt haltande tyska måste nog ändå räknas som en enorm risk. Fast de jobbade under viss tidpress iofs...
Climbing to the Moon...

#312 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 04 April 2007 - 17:40

Är dagens avsnitt bara ett clip-avsnitt? :huh:

Nästan.
Det är t.o.m säsongsavslutning.
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#313 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 04 April 2007 - 17:51

Tja, i säsong 1 så var ju ett clipavsnitt första delen i en trilogi.. :P

(Politics, Within the Serpent's Grasp och The Serpent's Lair (de två sista avsnitten i säsong 1 och det första i säsong 2))...

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."

#314 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 04 April 2007 - 18:11

To be continued...
Hata! Hata! Hata! sådana avsnitt.
Tur att vi får se fortsättningen i morgon :D
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#315 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 04 April 2007 - 18:17

Såg bara före första reklamavbrottet och efter det andra (mat är viktigare :P ), men tycker inte att det var särskilt bra.

#316 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 04 April 2007 - 20:02

MM: Då får du ju ingen kontinuitet, klart det inte blir bra då. ;) Gillar inte tillbakablicks delarna men annars var det bra. Tyckte ändå de fick tillbakablickarna bra invävda i handlingen. Jack var misstänksam redan från början. Gillar när Jack säger "Damn cost-cutting" och syftar på att alla dörrar inte leder någonstans. :P Daniel har kortare hår här och frammåt , vart väl trött på Spader-håret. Goa'ulden de använder i slutet är mycket coolare än tidigare.

Blev irriterad på översättningen, igen, Asguard hade de istället för Asgard. :angry: Det var tänkt från början att det skulle stavas Asguard men de ändrade det sedan.

Kommer förmodligen inte kunna se avsnitten imorgon och på fredag, ska bort jag tror inte de har tv6. :( Får ta och titta på dvdn istället.
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#317 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 04 April 2007 - 21:02

Kontinuitet-schmontin... :P Nä, det kändes inte allför angeläget att se när det mest bara var gamla klipp.

Daniel har kortare hår här

Trodde inte det gick att ge honom en lika töntig klippning, men så fel jag hade! :lol: Hoppas det blir bättre längre fram, för den stackarn ser inte så lilla ut under allt det där eländet. ;)

Goa'ulden var en drake?! :o Cool. Jag har alltid varit svag för drakar. :D

#318 Magnus

Magnus

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,097 posts

Posted 04 April 2007 - 21:44

Störde mig också på att de översatte Asgard till Asguard.
En annan sak som störde mig var att när Daniel mindes Hathor. Så hade hans Jacks minne om när Hathor försökte göra Jack till Jaffa.

Varför trodde Hathor att Asgard skulle gå med i Hennes Allians, hon såg ju att Asgard inte behöver henne.
Men Goa'ulden i slutet var väldigt häftigt :D )

#319 SaberBlade83

SaberBlade83

Captain

• Members
  • 516 posts

Posted 04 April 2007 - 21:57

Störde mig också på att de översatte Asgard till Asguard.
En annan sak som störde mig var att när Daniel mindes Hathor. Så hade hans Jacks minne om när Hathor försökte göra Jack till Jaffa.

Mmm helt klart, jag störde mig också på det. Man har sett de förr i sånna tillbaka blick grejer, där en person "minns" något som hänt där inte personen var med.

De två tidigare avsnitten gillar jag, älskar verkligen "1969"! :thumbsup: Tycker detta avsnitt va lite så där, gillar inte riktigt dessa "clip-show" avsnitt. Dock så fanns de ju någon mening med de på sätt och vis och det som inte var tillbakablick var ganska bra ändå.

#320 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 05 April 2007 - 01:16

Hmm, de verkar gilla recap avsnitt i den här serien. :P Jaja, den här gången så var det iallafall meningsfulla viktiga scener och rätt intrresant att se dem igen. Men mot slutet blev det mer slumpartat.
Spännande avslutning, men jag önskar att de hade gjort som förra säsongen och haft recap avsnittet näst sista avsnittet och sedan haft fullt ös på säsongsavslutningen för det är ju inte precis ett avsnitt som får en att kännan "wow". De flesta serier brukar ge allt och göra säsongsavslutningen riktigt bra.

Iallafall så gör SG-1 det bästa recap avsnitten jag har sett i en serie för båda gångerna så har det funnits en intresant handling i avsnittet också. Och den här gången så hade klippen med handlingen i avsnittet att göra också.

Snällt av Goa'uld att klippa Daniels hår också (Önskar de hade haft en scen där Jack och Sam komenterade "The cut your hair?"). :P
Antagligen så ville Daniel inte behöva ha sitt långa hår under hela sommaren i samma lägnd.
Men han såg bättre ut i långt hår. Mycket coolare. Kanske för cool? ;)
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#321 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts

Posted 05 April 2007 - 05:16

Daniel har kortare hår här

Trodde inte det gick att ge honom en lika töntig klippning, men så fel jag hade! :lol: Hoppas det blir bättre längre fram, för den stackarn ser inte så lilla ut under allt det där eländet. ;)

haha, ja han ser töntig ut med luggen. Det blir bättre Marie. Mycket bättre.

Hmm, de verkar gilla recap avsnitt i den här serien.

verkar så.

#322 Kizmiaz

Kizmiaz

Wanderer of the Wastes

• Aktiv member
  • 1,880 posts

Posted 05 April 2007 - 05:20

Cool Goa'uld! Är det så Tealc's' symbiot kommer att bli när den har vuxit klart?
Får en att undra hur Tok'ra ser ut egentligen. :unsure:
../l、 Getting old is when a narrow waist and a broad mind change places!
(゚、 。 7
 l、 ~ヽ You can be on the right track and still get hit by a train!
 じしf_,)ノ

#323 FAII

FAII

Commander

• Members
  • 252 posts

Posted 05 April 2007 - 11:45

Kom att tänka på idag att det finns en apelsinläsk som heter Jaffa ;-)

Det finns kakor som heter Jaffa cakes också (ett märke).

#324 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 05 April 2007 - 17:06

Samt Apelsiner som heter Jaffa. ;)

Ja, symbioten såg cool ut. Lite CGI som de fick råd med. Kanske var det därför det var ett recap avsnitt för att kunna ha med den symbioten. :P
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#325 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 05 April 2007 - 17:17

Bra mycket snyggare och trevligare att titta på än den förra modellen.