Battlestar Galactica - Razor + Säsong 4
Posted 14 March 2010 - 23:44
Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.
Filmtipset | Live Long and Prosper
We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.
Posted 16 March 2010 - 22:08
Gillar titeln
Demetrius och basskeppet ska anlända samtidigt till flottan för att inte skrämma dem. Men naturligtvis går något fel och basskeppet anländer själv och ger flottan hjärtsnörp. Självklart fungerar inte sändaren på basskeppet så att de kan kontakta Galactica... En aning förutsägbart, ja visst, men det gör ingenting för det är ganska spännande i alla fall. Framförallt att få se vilket mottagande de kommer att få när kollegorna upptäcker vilka gäster de har med sig...
6 är den som får i uppgift att föra cylonernas talan inför Adama & Co. Hon berättar att modellerna 2, 6 och 8 vill finna de fem, men 1, 3 och 5 tycker annorlunda vilket splittrade dem i två läger med stridigheter som följd. Men för att finna de fem behöver de flottans hjälp att återuppliva D'Anna, som är den som sett de fem. 6 säger att de fem finns här i flottan. Oj oj, Tighs, Torys och Anders blickar och miner här. He he. Adama undrar hur de kan lite på henne och hon svarar att de får ju koordinatorerna till huvudskeppet som styr alla basskepp. Förstör det och inga cyloner kan återupplivas. Vilken makt i deras händer. Kan de motstå erbjudandet? Riktigt bra scen med laddade känslor.
Cylonerna sitter och smider planer. 6 säger att de kan inte lita helt på människorna så de behöver en reservplan. Senare visar det sig att de ångrar sig, men då är det försent: centurionerna har redan fått sina order... Åh, så spännande!
Lee lyckas få Roslin att inse vikten av att tala med kvorumet, lugna deras rädsla genom att berätta om uppdraget. Hon tar dit 6 som får berätta själv om cylonernas del i det hela. 6 säger att för att leva ett betydelsefullt liv så måste de kunna dö för alltid. Starbuck får en flashback till när hon var hos hybriden som sa att hon är dödens budbärare. Naturligtvis! Så är det ju: det är Starbuck som blir den som ser till att cylonerna ej kan återupplivas. Btw, gillar 6 slutkläm: "Our destiny, our future, begins here".
Intressant med drömmen som Rolsin delar med Athena och 6. De letar efter Hera i Operahuset, men det blir 6 som finner henne. Och vem dyker inte upp där om inte herr Baltar himself. Hm. Vad/vem är han egentligen?
Kaotiskt slut då Athena skjuter 6 för att kunna påverka Heras liv. Hoppas det inte är försent? Eller gjorde hon något dumt nu kanske?
Sedan förstår jag inte riktigt vitsen med Gaetas skönsång? som han tar till då fantomsmärtorna sätter in efter amputeringen. Jag tänker på allt fokus som ligger på det. Har det någon djupare betydelse eftersom, var det Tigh, som även nämnde det?
Just ja, det glömde jag ju bort: tycker det kändes lite malplacerat scenen med Tory när hon ligger bredvid Baltar och är ledsen för Roslins skull. Känns fel. Helt plötsligt är hon en ny person som visar känslor öppet. Borta är den iskalla Tory, cylonen. Hm. Lite konstigt blev det.
Edited by Synon, 16 March 2010 - 22:28.
Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.
We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.
Posted 16 March 2010 - 22:46
5.07 - Guess What's Coming To Dinner Pt. 1
Jag känner mig ganska mållös efter det här avsnittet. Fraktastiskt bra var det iaf. Grym avslutning.
Athena skjuter förstås fel Six. Jag är tveksam om hon får mer än ett "slap on the wrist" för att mörda en cylon. Det intressanta är ju att dom andra cylonerna inte vet om att hon är död men ändå hoppade dom direkt efter det hände. Adama lär ju anta att dom på nåt viss fick reda på det. Vet hybriden om det? Läser jag för mycket in i det här eftersom cylonernas plan antagligen hela tiden var att hoppa iväg och fick Roslin som oväntad bonus gisslan.
Frågan är varför inte Roslin tog med sig Athena som också var med i visionen? Kanske för att Hera är inblandad och hon inte villa att Athena skulle få spel vilket hon också fick. Så då återsår frågan varför hon inte tog med Caprica Six? (Som Athena borde ha skjutit) Kanske för att Laura inte vet om att det är just den Six modellen? Lite spekulationer där som jag slänger ut...
![]()
Konstigt att inte Anders blev arresterad förresten eller att dom inte alls tog upp det. Men jag antar att Adama hade annat att tänka på och Tigh tror jag ställer sig på Anders sida.
Jag gillade verkligen hur Gaetas sång vävdes in i avsnittet som gav det ytterligare mörka toner.
Att han hade såna talanger... Är han the final one?![]()
Unbox D'anna now for frak's sake!
"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass
last.fm | filmtipset | twitter
Posted 16 March 2010 - 23:04
Blev lite abrupt kapat där de frågade vem som sköt Gaeta egentligen. Trodde de skulle plocka upp den tråden igen. Men wow vilken fart handlingen har tagit
Posted 17 March 2010 - 02:02
För tillfället så hejar jag mer på Rebelcylons än vad jag gör på människorna.
Gillade inte att Athena sköt Rebelsix däremot. Tycker det känns som om Six är den som har mest olika personligheter inom samma modell, caprica-6, rebel-six, vanliga-six, pegasus-six, new caprica-six och säkert lite till.
Hade inte räknat med att basstjärnan skulle hoppa men är glad över att cylonerna inte upptäckte vad som hänt med rebel-six även om jag tycker synd om henne, jag hoppas på att hon överlever även om jag inte tror det. Undrar om Gaius haft drömmarna om operahuset också.
Vill verkligen att de ska unboxa treorna också.
Gillar verkligen säsong 4 nu, skulle vara intressant att se hela BSG-säsongerna från Cylons sida någon gång.
Vidare till nästa avsnitt nu.
Posted 17 March 2010 - 09:13
Ska bli riktigt spännande att se fortsättningen, förhoppningsvis ikväll. Vill inte stress titta utan passar på när jag har tid så att jag kan njuta ordentligt
Posted 17 March 2010 - 09:32
Som t.ex Cally och nu Athena.
Posted 17 March 2010 - 09:45
Posted 17 March 2010 - 21:56
Nooooooo, hon dog! Åh, så tråkigt. Jag hoppades in i det sista att hon skulle få överleva. Men trots allt passade det bra in för hon nådde ju det hon eftersträvat och kämpat för: döden.
Kaos råder i kvorum då olika rykten cirkulerar om vad som egentligen hänt. Att inte veta skapar rädsla och oro. Zarek tar tillfället i akt och tar över då han ju är vice president. Målet är presidentposten vilket Lee starkt är emot. Den senare anlitar Lampkin för att kunna utse någon annan lämplig kandidat till president. Härligt att Lampkin är tillbaka för jag gillar både skådespelaren och karaktären som bidrar med lite extra krydda i avsnitten han är med i.
Adam är riktigt förbannad på Athena för det hon gjort. Han vill veta varför. Hatar hon cylonerna så mycket att hon är beredd att offra vapenvilan och riskera flera människors liv, bl a hennes man och presidenten? Besvikelsen han känner över hennes svek då hon bröt sitt löfte till honom. Otroligt bra scen där Adamas starka känslor sprakar ut genom skärmen och jag sitter och ser på helt förtrollad av det som utspelar sig i bild. Men... what? Inget straff för henne? Är allt ok bara för att hon har ett barn? Vad för slags signaler ger det till barnet som lär sig att man kan komma undan mord så enkelt? Nej, det här kändes sådär ska jag erkänna.
Mycket Adama ikväll: han visar återigen prov på att han är en vanlig människa med känslor som alla andra då han beordrar ut Vipers för att söka efter Roslin & co. Alla blir förvånade och chockerade då detta leder till att flottan blir så gott som försvarslös. Jag förstår honom men samtidigt tycker jag det är skrämmande hur personer i en maktposition låter sina personlig känslor ta över och villigt riskerar alla andras liv. Tigh ryker ihop med Adama om detta. Och Adama i sin tur är upprörd och besviken över Tighs beteende med deras cylonfånge, 6, som visat sig vara gravid (!). Två vuxna karlar som slåss om det motsatta könet - don't you just love it
Aha, blir det Lampkin som får Adama att ta sitt förnuft till fånga gällande ordern att skicka ut piloterna på ett hopplöst uppdrag? "Sine Qua Non", säger han. "Without which not", svarar Adama. Saker som är viktigast, som vi inte kan leva utan.
Lampkins samtal gjorde susen för Adama säger till Lee att han förlorat sin objektivitet och tänker avgå med omedelbar verkan. Han lämnar över kommandot till Tigh.
En märklig scen är där Lampkin pratar med Lee om att de bestämt sig för vem som är bäst lämpad som president och det är Lee. Sedan plockar han hux flux upp en pistol och riktar den mot Lee. What? Jag vet inte, kändes jättekonstigt, men det kanske bara är jag som inte hängde med i svängarna?
Slutar med Adama ensam kvar i ett skepp då de andra fortsatt resan mot Jorden. Han sitter där och läser en bok. Väntar på Roslin som han inte kunde överge och hoppas att hon ska hitta tillbaka. Ack denna kärlek!
Edited by Synon, 17 March 2010 - 22:07.
Posted 17 March 2010 - 22:01
4.08 - Sine Qua Non
Trevligt att se Romo Lampkin igen.Jag har saknat honom. Men jag är lite besviken på honom att det tog sån lång tid för honom att räkna ut att Lee var den perfekta kandidaten. Det förstod man ju direkt. Lee är dock fortfarande en tråkig karaktär. Sen gillade jag inte att dom bara struntade i basestar handlingen eller att man aldrig får se nåt från den andra sidan av cylonerna. Men föhoppningsvis blir det fokus på det i nästa avsnitt istället.
Vad var vad poängen med scenerna där Athena sjunger vaggvisor för Hera? Jag väntade mig att nåt skulle hända men....
Tigh har gjort Six på smällen?
Ja, att det inte började lukta...Eww, han gick omkring med sin döda katt i väskan.
Jag glömde nämna fight scenen mellan Tigh och Adama. Det var härligt att se, två gamla griniga gubbar going at it.. Det kändes som att dom hade roligt att spela in den också.
-Gangstagrass
Posted 17 March 2010 - 22:05
Posted 17 March 2010 - 23:15
Jepp gillade att se Romo Lampkin igen.
Förvånad över att Tigh gått så långt med Six även om jag kommer ihåg det som att det var Six som började.
Jag hade gärna sett vad som hända på basstjärnan men förhoppningsvis kommer det i nästa avsnitt.
Lee som President var uppenbart ja.
Posted 17 March 2010 - 23:44
PS. undrar hur till sig 6 kommer bli över beskedet att hon är gravid?
Edited by Synon, 17 March 2010 - 23:46.
Posted 24 March 2010 - 21:00
09 The Hub
Basskeppet. Hybriden utför flera hopp i panik. Hon känner att 6 är död. Vid varje hopp får Roslin en syn. Ser sig själv i sjuksängen, döende. En ledsen Adama vid hennes sida. Är det här ett sätt att få henne att njuta av livet så länge det varar?
Athena, som har kontakt med hybriden, säger att de följer efter huvudskeppet. Hybriden måste förstå vad som står på spel. Vikten av att få tag på D'Anna för att på så sätt få reda på vem de fem cylonerna är och finna vägen till Jorden. Något som kommer att gynna både cylonerna och människorna förmodar jag.
Roslin ger Helo order att föra D'Anna direkt till henne. Han blir förvånad över att hon vill hålla undan cylonerna, trots att de har ett avtal med dem. Aj då, hur kommer cylonerna reagera då de får reda på detta? Förtroendet dem emellan kommer ju att spolas ner i toaletten och vad händer sen?
Människorna och cylonerna samarbetar i planen på att hämta D'Anna till några piloters stora missnöje. De är misstänksamma mot cylonerna och litar inte på dem. Men men, självklart lyckas uppdraget och huvudskeppet förstörs. Jag blir lite osäker på den biten: var cylonerna verkligen med på det? För jag trodde att 6 berättade till Roslin om deras sårbarhet om huvudskeppet förstörs och de skulle bli dödliga igen för att visa Roslin att hon kan lita på dem med tanke på vad som står på spel. Inte att det var fritt fram att förstöra den. Hm. Jag som missuppfattat?
Under attacken blir Baltar allvarligt sårad i buken och Roslin tar hand om hans skada. Hon ger honom morfin mot smärtan vilket resulterar i att Baltar lättar sitt hjärta för henne. Äntligen får hon bekräftat det hon hela tiden misstänkt: att Baltar var delaktig i cylonernas anfall mot Caprica. Mycket bra scen där Roslin lugnt tar bort förbandet då hon fått reda på vad han är skyldig till. Blodet från såret börjar sakta sippra ner på golvet. Roslin lider alla tänkbara kval när hon ser hur dålig Baltar blir. Så hon ångrar sig och sätter förbandet på plats igen. Skönt att hon gjorde det för annars hade jag faktiskt börjat undra över henne. Förstår hennes reaktion när hon först får reda på förräderiet, men desto skönare att se henne ta sitt förnuft till fånga.
Så roligt när Roslin frågar D'Anna vem de fem cylonerna är och D'Anna ser på henne och säger förvånat: "Don't you know you're one of them?". Roslins min. D'Anna börjar skratta så även jag.
Ja, med D'Anna med på banan igen kan jag tänka mig att det kommer att börja hända saker. T ex konstaterar hon att nu när hon är dödlig så måste hon se om sitt hus. Därför kommer hon ej att uppge de fems identitet förräns hon fått det hon vill ha.
Posted 24 March 2010 - 21:25
Gillade faktiskt scenen med Gaius och Centurionen, tror inte han visste att centurionen hade fri vilja kul också hur intresserad centurionen verkade.
Gillade även D'annas skämt till presidenten även om jag trodde på det först.
Intressant att D'anna är tillbaka nästa avsnitt kommer bli väldigt roligt att se.
Som sagt så gillar jag säsong 4 väldigt mycket.
Gillade dock inte att Helo följde presidentens order om han någon gång skulle vägra följa order så tycker jag han skulle valt nu.
Finns något att klaga på hos varje person jag väljer att tycka om verkar det som.
Cally: Skjuter Boomer.
Athena: Skjuter Natalie.
Helo: Följer order och förråder Cylons.
Hmm, det intressantaste är nog dock att alla fel de har involverar cylons.
Gillar Gaius Baltar också och hos honom har jag inte hittat något fel som gör att jag ogillar honom ännu samma sak med Adama.
President Rosling gillar jag faktiskt inte längre hon känns bara inte som samma person.
När Gaius avslöjade att han gav koderna, så kunde man verkligen se hur presidenten skakade av ilska.
Intressant det där med att Rebel-six kallas Natalie undrar om alla gör det eller om det var just hon.
Vill se nästa avsnitt nu.
Posted 24 March 2010 - 21:34
Tack för påminnelsen, hade ju tänkt nämna den underbara scenen med Baltar och centurionen. Tyckte den var så härlig och det märktes att han fick centurionens (hm, böjer man det så?) uppmärksamhet trots hans stapplande försök till kommunikation
Och ja, Natalie? Vart kom det namnet ifrån egentligen? Och Helo sedan...Suck. Vad har han nu ställt till med? Athena såg ju inte överdrivet glad ut... Illavarslande det här.
Måste bara säga att jag fullkomligt älskar den här tv-serien
Edited by Synon, 24 March 2010 - 21:35.
Posted 24 March 2010 - 21:50
4.09 - The Hub
Tog lite tid innan jag hade tid att se det här avsnittet men den som väntar på nåt gott... och damn vad det här var gott.![]()
Tokigt bra avsnitt efter det förra svalare avsnittet. D'anna är äntligen tillbaka!!Och lika bra som alltid. Ahh, när hon dräpte ettan som boxat henne.
Och när hon påpekar hur naiva åttorna är... Men hon får vara jäkligt försiktig nu när hon kommer tillbaka till Galactica. Tigh & Co. lär väl göra allt för att döda henne och han har befälet över flottan nu.
Väldigt bra scen mellan Baltar och Roslin när han till slut bekänner sin delaktighet i Cylon attackerna. Jag gillade också jump scenerna mellan Roslin och Elosha. Väldigt trevligt att se henne igen.![]()
Grymma grymma stridsscener som vanligt.![]()
Baltars snack med centurionen passade inte riktigt in i det här avsnittet. Annars brukar jag gilla jag hans comic relief moments. Ett tag trodde jag att det skulle påverka utgången av striden, att Baltar på nåt sätt skulle lyckas övertyga Centurions att göra revolt eller nåt men såvida det inte dyker upp igen så var det rätt menlöst. Däremot var det kul när Baltar och Roslin försökte kommunicera med Hybriden.
Slutet var ju bara.. Ååååh. About time som Adama säger.
-Gangstagrass
Posted 24 March 2010 - 21:55
Aha, D'Anna var/är en favorit hos dig? Ja få ser hur det går för henne ombord på Galactica. Lär nog hända ett och annat där. Can't wait
Håller med dig om det sista - var på tiden att de talar klarspråk och inte går som katten runt het gröt!
Edited by Synon, 24 March 2010 - 21:56.
Posted 24 March 2010 - 21:58
-Gangstagrass
Posted 25 March 2010 - 09:21
Posted 25 March 2010 - 12:25
-Gangstagrass
Posted 25 March 2010 - 12:53
Posted 26 March 2010 - 01:26
Ah, vilket bra avsnitt ikväll. Gillar att cylonerna och människorna nu får lov att samarbeta för att finna sitt gemensamma mål: Jorden. Och delen med de fyra cylonerna tog fart. Men vem är den femte? Spänningen är olidlig.
Spännande när D'Anna anländer till Galatctica och de första hon ser är de fyra. Blickarna de utväxlar. Deras lite avvaktande, undrande: känner hon igen dem? Hennes blick som visar att hon gör det. Och Tory som hittar ett svepskäl för att följa med D'Anna till basskeppet och den senares nöjda blick.
Tigh, Anders och Chief hör musiken och dras till Starbucks Viper. De känner att något förändrats. Men vad? Jag kan tänka mig att det har att göra med att det skeppet förde Starbuck till Jorden. Visa vägen till Jorden kanske?
Mycket gripande det som utspelar sig mellan de gamla vännerna Adama och Tigh. Adama har planerat ett uppdrag mot basskeppet, men Tigh inser att det kommer att leda till onödig blodspillan och får en idé. Han bestämmer sig för att berätta för Adama att han är cylon för att de ska få ett övertag över D'Anna genom att Adama hotar henne att de skjuter Tigh genom luftslussen om hon inte släpper sin gisslan. Senare när Adama är ensam på rummet så får vi ta del av en riktigt gripande scen där Adama ger utlopp för sin sorg om sin bäste vän. Åh, så bra spelat av Olmos. Så sorgligt att se och jag känner verkligen med hans karaktär.
Tigh avslöjar vilka de andra två är och chocken blir stor hos Starbuck som har svårt att tro att Anders är en cylon. Hur kommer det påverka deras redan knaggliga relation? De försöker hota D'Anna med att skjuta Tigh genom luftslussen och Lee står med handen på knappen beredd att göra verklighet av hotet då Starbuck kommer rusande och stoppar det hela. Saved by the bell! Hon har listat ut vad som var förändrat med Vipern: den visar vägen till Jorden på sin radar. Nämen, Was I right or was I right? Då Lee inser att deras rådande situation är olöslig gör han en helomvändning och räcker ut sin hand mot D'Anna. Hon accepterar den och tillsammans beger de sig mot Jorden. Haha, ja inte bara de två då.
Rörande - de är framme. Äntligen. Jorden. Deras nya hem. Men gick det inte lite väl lätt för dem att ta sig dit? What's the catch kan man undra?
Posted 26 March 2010 - 02:39
4.10 - Revelations
Det tog ett tag men nu har jag äntligen sett semisäsongsfinalen. Hm. Ja vad ska man säga? Vilka superlativ har jag inte använt för att hylla den här serien...?
Jag hade föreställt mig många scenarior när dom kom till Jorden men att den skulle ligga i ruiner var faktiskt inte ett av dom. Mycket imponerande. Och vad sjutton betyder det? All this has happened before and will happen again. The 13th tribe skapade också Cylons som nukade Jorden? The final five? Jobbigt lång väntetid igen. *suck*
Tack och lov har dom förlängt seriefinalen till tre timmar.![]()
Jag trodde dock att den sista cylonen skulle bli cliff och inte jorden. But I like. Det hade varit trist om serien slutat med att dom kom fram till jorden och sen inget mer.
Lucy Lawless är bara hur bra som helst. Verkligen värd att vänta så länge på.Men det var Edward James Olmos som verkligen tog fram sitt A-game i det här avsnittet. När han bryter ihop efter Tighs avslöjande (lysande scen) och faller ihop gråtande i Lees armar... Jag känner mig förbannad redan nu över att han inte ens kommer att bli nominerad för en Emmy. Han gör att t.o.m. Jamie Bamber blir riktigt bra i den scenen och det i sig är en bedrift.
Varför använde inte bara Starbuck interkommen istället för att springa runt halva skeppet?
-Gangstagrass
Posted 26 March 2010 - 08:59
Nä, hade inte räknat med att de skulle hitta jorden nu det kom som en överraskning.
Intressant också att den femte inte finns på flottan, var kan han/hon finnas?
Stackars Adama när han får reda på att Tigh är en Cylon. Bra scen dock.
Jag behöver inte vänta lika länge som er andra som tur är på nästa avsnitt, bara tills imorgon. Så lite fördelar finns det med att se allt så långt efter alla andra även om man missar diskussionerna.