Jump to content

Photo

Hockeysäsongen 2009/2010

• Please log in to reply
478 replies to this topic

Poll: Elitserien 2009/2010

Vilket lag vinner Elitserien 2009/2010?

You cannot see the results of the poll until you have voted. Please login and cast your vote to see the results of this poll.

Hur går det för Tre Kronor vid OS i Vancouver, Kanada?

You cannot see the results of the poll until you have voted. Please login and cast your vote to see the results of this poll.

Vilket lag vinner Allsvenskan 2009/2010?

Vote Guests cannot vote

#301 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 11 March 2010 - 21:46

Vinst på övertid mot Rögle med 4-3, Robin Jonsson avgjorde. :thumbsup: Modo borta från slutspelet, vilken rysarmatch i sista omgången. Timrå eller Luleå möts för en plats i slutspelet :ph34r: . Kommer vara sjukt nervös. :skull: Hur visste schemaläggarna att det skulle avgöras på sista matchen!?! :P
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#302 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 11 March 2010 - 22:00

Det viktiga här var ju att FRÖLUNDA säkrade en match i slutspelet trots allt. Fast det var ju nervöst, Skellefteå borta och Djurgården hemma är inga lätta matcher. Att Modo skulle strula till det i slutet var inte helt oväntat däremot, de kan som sagt spela fantastiskt och vinna stort mot lag som Färjestad eller Linköping, men sen kan det bli helt andra matcher mot Skellefteå och Södertälje som vi har sett. Fiasko är inte ordet man ska säga, absolut inte, det har ju varit obalans i laget och Foppa och Näslund har trots allt gjort en jätteinsats som räddade laget ifrån kvalserien, men i den täta kampen det är om slutspel i år så är det tufft för Modo. Jag har ju trott på att Luleå fixar detta, men Timrå har ju smugit underifrån när alla tjatat om Modo, så att de "skräller" och slår Luleå är inte helt otänkbart.
*Hockey och superhjältar*

#303 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 11 March 2010 - 22:07

Det viktiga här var ju att FRÖLUNDA säkrade en match i slutspelet trots allt

:lol: för dig ja. :P
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#304 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 11 March 2010 - 22:17

Skönt att någon kan uppfatta ironi här, men kanske ska vara på den säkra sidan. Disclaimer: jag tycker personligen om Frölunda och därför är det ur min synvinkel självklart viktigast att Frölunda går till slutspel. Jag ser inte ner på någon som tycker annorlunda och vill inte tvinga någon att bli ett Frölunda-fan. Det vore en trist elitserie om alla höll på ett lag trots allt. Men jag tycker om Frölunda. Och hockey. :rambo:

Sen ska jag rätta mig själv också. Det ska vara en PLATS i slutspelet, men har druckit några after work-öl. Frölunda har ju trots allt säkrat minst fyra matcher i slutspelet.

#305 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 12 March 2010 - 07:15

Och lite mer seriöst så är det spelare som Mikael Johansson, Nicklas Lasu och Carl Klingberg nu när Fredrik Pettersson (som säkert kommer vara bra i slutspelet dock) inte är i samma poängstim som han varit tidigare t.ex. Frölunda behöver sina unga spelare nu och nästa säsong, hoppas de satsar på dem och inte på floppar som Makkonen.

#306 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 13 March 2010 - 12:32

Så Modo missade slutspelet. Tycker synd om dem på sätt och vis, tror större delen av hockeyintresserade Sverige hade unnat Peter Forsberg och Markus Näslund minst slutspel och egentligen ett SM-guld. Det är inte många spelare som ställer upp för och egentligen räddar sin klubb ifrån kvalserien, och detta dessutom gratis! Frölunda har varit konstiga i år, de börjar äntligen hitta lite mer spel och trygghet i det, men fortfarande kan man aldrig gissa hur det ska gå. Vem trodde att de skulle få storstryk mot Rögle och sen slå Skellefteå? Var ganska säker på att det skulle bli stryk både mot Skellefteå och nu idag mot Djurgården. Kvällstidningarna går på (eller de gick på då) om att Modo (som vi kan räkna bort) och Frölunda skulle vara en mardrömsmotståndare i ett slutspel, men Frölunda har en lång väg att gå innan de klarar av att gå långt. Det blir alltså sjukt spännande idag (för det är det väl?) i matchen mellan Luleå och Timrå. Timrå har ju som sagt en jättebra form, och Luleå är lite nervösa här, men de brukar ju (som sagts flera gånger) alltid höja sig när ingen tror på dem. Så logiken säger att Timrå vinner och tar sig förbi Luleå, men magkänslan säger att Luleå klarar detta. Undrar om kvällspressen kommer säga likadant om Luleå, att de skulle vara en "mardrömsmotståndare".

Förresten, inget ont om Luleå i sig, men hade gärna sett Modo i slutspelet eftersom så många legender i det laget inte hade förtjänat att sluta med sån bitterhet egentligen. Fast de har ju varit med om en hel del framgång också.

Slutspelet nu då? Det är ju jättesvårt, känns öppet, Hv71 och Linköping som har varit sådana stora favoriter dippar rejält i form nu, vilket i och för sig inte behöver säga något om slutspelsformen. Något säger mig att Linköping och Djurgården blir farliga här, och Färjestad har en irriterande ovana att krångla sig vidare också. Utan att veta vilka som möter i kvartsfinalerna än så känns de tre lagen som semifinalister. Skellefteå är också bra, och ska inte räknas bort, inte heller svårspelade Brynäs och ABSOLUT inte Hv71 om någon trodde det. Nej, med de lag som är i slutspelet har jag svårt att se att Frölunda ska gå långt, hur mycket man än önskar det.

#307 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts

Posted 13 March 2010 - 17:15

Åttondelsfinal, som Bork kallade matchen, kan ju faktiskt stämma. Jag hoppas på ett liknande scenario som för två år sedan, då Luleå och Timrå möttes i sista omgången. Lindqvist gjorde mål i tom bur och Luleå vann med 4-2 och klarade sig från att hamna i kvalserien. En timme kvar, är rätt så nervös redan nu. Rätt mycket pengar i spel också då ett slutspel kan ge miljoner till klubben som är viktigt för nästa säsong och nya (bra) spelare till klubben.

#308 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 13 March 2010 - 17:40

Ja, mycket pengar på spel. Rent ekonomiskt så kan man resonera att plats 9-10 är sämst, i kvalserien får man i alla fall ett gäng spännande matcher som lär dra publik. Sen tror jag utan att vara helt insatt i Luleå att de har ett rätt bra lag på pappret, Luleå är alltid så mycket bättre när de är utdömda av alla. Sen är det ju seriefinal idag också, Linköping tar emot Hv71. Vilka vinner serien?

#309 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts

Posted 13 March 2010 - 18:09

På pappret är det ett bra lag men jag skulle vilja att Abbotts börjar producera igen, det har gått sämre och sämre för dem. Kanske beroende på de andra lagens scoutande av dem. Såg statistik i NSD att bröderna har gjort 64 poäng tillsammans, 3 poäng mindre än vad Olausson/Arlbrandt har gjort. Själv tycker jag att målvaktsspelet är Luleås svaghet, Modig är rätt så virrig och han har lätt att bli irriterad han måste bli bättre på det om han ska fortsätta utvecklas. Svårt att tippa, jag tror nog LHC hemmaplan avgör, så jag tror på LHC som seriesegrare.

#310 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 13 March 2010 - 18:46

Har inte sett så mycket Luleå i år, men ibland känns det som att de saknar ett egentligt spel. De spelar liksom mer på vilja, men har ingen riktig trygghet som andra lag (nej, inte Frölunda) kan falla tillbaka på. Arlbrandt och Olausson kom ju ifrån en lägre division, men Abbott-bröderna hade ju kunnat vara mer jämna. En stor svaghet för Luleå är absolut målvakterna, två unga killar som har gjort några tavlor. Särskilt Mattias Modig. Om det är han som står, undrar hur hans nerver är i en sådan här viktig match. Jag tror fortfarande att ett bra sätt att slå Luleå är att reta upp dem, de kan bli väldigt griniga ungefär som Modo, så Timrå behöver hålla sig kalla och reta skiten ur Luleå-stjärnorna. Den här matchen hade man velat se!

#311 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts

Posted 13 March 2010 - 19:17

Den här matchen hade man velat se!

Det gör jag. :) Mycket bra match än så länge, bra intensitet och ett högt tempo. Luleå började bäst men ändå ingen riktig bra målchans, Timrå hade sitt första skott efter ca 3 minuter. När Chabada blev utvisad så spelade Timrå upp sig och matchen utjämnade sig.

FD Luleå målvakten Gusten Törnqvist står visst för första gången i Frölundas mål. Ingen vidare start dock, 2 insläppta efter första perioden.

#312 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 13 March 2010 - 19:42

Lyssnar på sportradion och där säger de att det är en usel match med nerverna utanpå tröjorna. Särskilt Timrå borde gå mer framåt menar de. Fast nu verkar ju Luleå trycka på.

Nu har Gusten Törnqvist släppt in fyra mål. Frölunda har svårt för Djurgården i år, så en förlust här vore inte oväntat. Och Frölunda vill väl kanske vila Honken en match här, de kan väl bara bli sjua ändå som jag förstått det.

#313 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 14 March 2010 - 11:58

Jahapp. Som sagt, lider verkligen med dig, GG, men samtidigt måste man imponeras av Timrå som hade så bra form i slutet och liksom smög i bakgrunden när alla pratade om Modo men också om Luleå. De två lagen turades ju också om att ha greppet om slutspelsplatsen, och så är det ändå Timrå som står där som åttonde lag till sist. Såg ju inte matchen och hörde bara delar av den på radio.

Frölunda blev sjua då som sagt, det var väl redan klart inför sista omgången om jag förstått saken rätt? Som sagt tidigare, har svårt att se Frölunda gå vidare till semi och längre, kan nog på rak arm rabbla upp fem-sex lag som känns starkare.

#314 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts

Posted 14 March 2010 - 12:16

Timrå har verkligen kommit smygandes, tror de haft poäng i 8 raka matcher verkligen starkt. Gick från en kamp för att överleva från hamna i kvalserien till en slutspelsplats mycket starkt. Luleå har haft hur många chanser som helst att säkra en slutspelsplats men inte tagit den, hur skulle de då kunna göra det i sista matchen. Min önskan till nästa säsong är nya tränare, ny etablerad målvakt (Modigs kontrakt går ut), en målskytt och en riktigt bra PP back. Spelare med utgående kontrakt som jag tycker ska stanna, Berglund, Fransson, Chabada och Lindqvist.

så här tror jag kvartsfinal lagen blir:

Hv - Timrå
Djurgården - Brynäs
Linköping - Frölunda
Skellefteå - Färjestad

valet görs idag kl 19 i Canal Plus Sport 1.

Edited by GaterGirl, 14 March 2010 - 16:22.

#315 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 14 March 2010 - 12:35

Det blir väl för det första nya tränare väl? Roger Rönnberg ryktas ju i alla fall ta över småkronorna och assistera Pär Mårts i "det stora" landslaget annars. Och Jonas Rönnqvist är väl ett hett namn för Luleå? Sen var det ju ändå helt öppet, hade mycket gärna sett matchen, så spännande som det var. Och Luleå som bara behövde spela oavgjort. Läste att de började backa hem strax före Timrås mål, kanske var det "bekvämligheten" i att de hade hemmaplan och att de ändå var två poäng före som avgjorde? Svårt att analysera sådär.

Sen kan jag tycka ibland att man efter en misslyckad säsong kanske ska justera sina mål lite. Som Frölunda inte gjort efter att ha missat slutspelet 06/07, de har fortfarande kvar det där att snabbt bygga upp ett storlag. Samma med Modo. Ibland måste man nog ta ett steg tillbaka och hitta sig själv igen, som Frölunda gjorde innan deras guld 02/03 eller som Djurgården nu. Det är ju svårt som fan ställa in sig på några års mindre ambitioner och framgång, men kanske är det vad Luleå behöver? Modo behöver det verkligen i alla fall, en slags back to basics. Men jag tror ändå att Luleå har något bra på gång, som kanske inte blir av om folk inte är tålmodiga nog. Det första året Luleå missade slutspel under Roger/Roger, så var de väl kraftigt nedflyttningstippade, och det var en seger att slippa kvalserien? Och förra säsongen var ju en succé, även om de inte höll mot Frölunda i kvarten. Men de fick sig väl några läxor.

Låter som ett vettigt tips om hur lagen väljer, men samtidigt vet man aldrig. Som att Frölunda valde Luleå förra året när de hade haft sjukt svårt för dem i grundserien. Hv71-Frölunda hade ju varit mycket roligare och Frölunda har mycket svårt för LHC på bortaplan. Samtidigt är det ju mycket press på Linköping, de bara måste vinna hela skiten som alltid.

#316 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 14 March 2010 - 18:24

Fy fan, insåg nyss att Djurgården blev serietvåa och kan välja Frölunda om inte Hv71 gör det. Det vore riktigt tungt, Djurgården har gått bra mot Frölunda den här säsongen. Då blir det respass efter fyra-fem matcher som det känns nu. :ph34r:

#317 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts

Posted 14 March 2010 - 19:41

så här tror jag kvartsfinal lagen blir:

Hv - Timrå
Djurgården - Brynäs
Linköping - Frölunda
Skellefteå - Färjestad

valet görs idag kl 19 i Canal Plus Sport 1.

vem är bäst på att tippa. :thumbsup:

#318 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 14 March 2010 - 20:31

Haha, imponerande!! :D

#319 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts

Posted 15 March 2010 - 15:52

Nu är det klart att R2 lämnar Luleå. Rönnberg tar över Juniorkronorna under 3 år.

#320 super85

super85

Forward Admiral

• Moderator
  • 4,705 posts

Posted 15 March 2010 - 18:55

Imponerande tippat av dig GG :).

För Djurgårdens del...ja det där är ju Hardys logik. Jag vet inte, genidrag om det går hem, "WTF were you thinking!?" om det inte gör det. Tuffa matcher blir det nog.
Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#321 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 15 March 2010 - 19:35

Jag vet inte, logiskt sett om man ser till säsongen borde ju Djurgården valt Frölunda, men sånt där är förrädiskt att gå efter. Frölunda slog ju som sagt ut Luleå förra året efter att ha gått skitdåligt mot dem under grundserien. Linköping känns väl...svårt, men samtidigt hade det varit värre med Hv71 eller Djurgården. Kanske kan Frölunda spela sex-sju matcher? ;

#322 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts

Posted 16 March 2010 - 20:18

sändningar från slutspelet

torsdag
Kanal 9: Timrå - Hv 71
Canal + Sport: Brynäs - DIF

lördag
Kanal 5: Djurgården - BIF (16:00)
Canal + Sport: Linköping - Frölunda (18:30)

Det är iaf ett Luleå lag som gått till slutspel nämligen J20 som spelar kvartsfinal nästa vecka mot ett lag de själva får välja.

Luleå Hockey J20kommer att spela sina kvartsfinaler i COOP Arena onsdag 24 mars kl 19.00 och torsdag 25 mars kl 19.00.

Heja!!

Edited by GaterGirl, 16 March 2010 - 20:21.

#323 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 18 March 2010 - 20:43

Frölunda har 3-1 mot Linköping, Janne Niskala och Riku Hahl 1+1. :thumbsup:

#324 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts

Posted 18 March 2010 - 22:05

vad hände sen då slappnade de av, blev till slut 4-3 efter förlängning?

hv vann i sudden över timrå :evil:

Edited by GaterGirl, 18 March 2010 - 22:05.

#325 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 19 March 2010 - 06:15

Slappnade av är nog fel att säga, Linköping är bra och de blev väl helt enkelt nervösa. Skit samma, en seger är en seger. Och jag trodde du skulle heja på Timrå nu, och stötta norrland...?