Zombie-frossa på SFN! (Spoilervarning utfärdas)
Posted 09 June 2010 - 00:49
Winter is Coming
Posted 09 June 2010 - 15:06
Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.
Filmtipset | Live Long and Prosper
We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.
Posted 09 June 2010 - 15:10
Jag ske ge den en ny chans ikväll och se klart den, kanske är jag på bättre humör då. För den usla början gjordew mig snabbt på dåligt humör igår.
Jag tror att en av grejorna jag stör mig mäst på är att den ska vara som en falsk domumentär men manuset och skådespeleriet passar inte alls till det. Filmen var så otroligt B (och då menar jag inte budgeten) på ett sätt som Romeros filmer aldrig har varit IMO. Hade det varit en vanlig zombiefilm så kanske jag inte hade stört mig lika mycket på det som jag gjorde nu. Efter liescenen så började jag tänka på annat och hängde inte med längre så jag stängde av. Att Peaks kompis kallade det för helgerån kan jag förstå för inget i filmen kändes Romero.
Men som sagt, jag ska ge den en ny chans ikväll.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 09 June 2010 - 15:16
Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.
We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.
Posted 09 June 2010 - 15:30
Dawn of the Dead (1978)
En klassiker i genren, omhuldad av fans som få andra filmer. Och visst konceptet är närmast lysande och det är en expansion av Romeroverse. Zombierna går från ett lokalt ordningsproblem till ett samhällsomstörtande fenomen. Valet av ett varuhus som spelplats är både genialt och kongenialt. Vi går från det privata, huset (eller egentligen en bondgård) till det allmänna, allas vårt tempel, varuhuset. Och också från landet till staden. Från att vara en irritation och till viss del ett oväntat nöje för folk på landet, blir det nu en fråga för centrum av det moderna samhället, staden.
Så där finns mycket att ösa ur och extrapolera för den som är hågad. Själv är jag mycket förtjust i den kontext som filmen skapar sig (och för till sin logiska slutsats i Day of the Dead) och även känslan som den frammanar, men det överförs tyvärr inte fullt ut filmen. Det blri mer fråga om ansatser och läsande mellan raderna och inte misnt rätt mycket ifyllande av en själv för att det ska bli en bra film av detta. För genomförandet är minst sagt stapplande. Filmens längd och tempo (något bättre i Argento "europeiska" klippning) är ett aber och det är lite för mycket darlings kvar i filmen. Jag kan förstå att Romero ville mycket och hade och har mycket att berätta, men det hade kunnat göras bättre. Han visade ju i Martin (1977) som föregick denna att han kan berätta en bra historia. Nu känns det mer som ett glatt gäng av kompisar (vilket stämmer till stor del) gör film ihop, och har så kul att de glömmer bort själva filmen. Inte minst grunden, själva berättelsen. Nu blir det mest enskildheter i ett hopkok utan särskilt mycket av vare sig koherens eller nerv..
Det är svårt att kalla vare sig foto, ljud eller make-up särskilt bra, det är knappt stabilt, men ok det funkar på det mest grundläggande narrativa planet. Skådespeleriet är med få undantag skakigt. Ken Foree är en cool jävel, men någon större skådespelare är han inte. De andra är förglömliga.
Så det är blandade känslor och framförallt ju mer man ser om den. Bristerna som man i första förälskelsen förbiser eller missar är svåra att undvika andra, tredje och särskilt fjärde gången. Bästa zombiefilmen någonsin? I teorin, ja, i praktiken, nej.
(Zack Snyder's "remake" är bättre på alla plan, utom i originalitet, vilket ligger i sakens natur. Men likväl är han ändå originell men hänsyn till formatet. Snyder gör en hel kropp av det som i originalet är ett skelett med påhängda köttslamsor. Best remake ever.
Day of the Dead (1985)
Så nu har zombie-epidemien nått sin kulmen, människan är driven under jord och upp i luften, resten har zombierna herravälde över. Kvar av mänskligheten ( i bildlig, men nära på bokstavlig mening) är en skara människor som knappast kunde vara mer olika. Lätt karikerade må de vara, men på inbyggda konflikter är det ingen brist.
Där finns soldater, representanter för ett svunnet våldsmonopol och herravälde, som efter dettas sammanbrott och efter att ha decimerats åtskilligt i ett totalt krig de aldrig kan vinna med vapenmakt, om med någon makt, nu agerar springpojkar åt civila som de är satta att skydda och styra över. En situation som driver dem galna, minst sagt, vilket tar sig uttryck i en oförställd, närmast barnslig glädje i att åsamka zombier skada samt förnedra dem så mycket som möjligt.
Där finns den galne vetenskapsmannen samt "the voice of reason", tittarnas proxy, i form av en grupp på tre civila, satta att assistera den galne vetenskapsmannen.
Den här filmen är ett rejält fall framåt för Romero, äntligen har han gjort en riktig film av sina koncpet, idéer och infall. Det är välskrivet, stabilt tekniskt och ser till och med riktigt bra ut, kanske särskilt make-upen och effekter. Här finns nerv och koherens i historien och välskrivna (om än lätt karikerade) karaktärer. Och här finns ju inte minst Bub. Och till skillnad från en skådespelarensemble som faktiskt gör riktigt bra ifrån sig.
Detta är den bästa zombiefilmen, inte bara i teorin utan i praktiken den bästa i Dead-serien. Här föll det på plats och med viss reservation för slutet (wtf?
Särskilt vissa masscener är riktigt bra och filmens introduktion är en riktig pärla. Så ska bildberättande se ut. Enkelt, effektivt och snyggt.
Land of the Dead (2005)
Asia Argento tål att tittas på. Så då var vi klara med det. Nu till filmen. Dennis Hopper (R.I.P) i en av sina mindre skräckfilmsroller (andra är Motorsågsmassakern 2 och Firestarter) är antagonist i den här filmen och han är som vanligt vass. Som en slags gudfader styr han över ett bostadskomplex med vidhängande stadsdel. En roll som passar honom utmärkt, med vansinnet aldrig långt borta, och ett så skönt underförstått sätt att vara elak och slemmig på.
Den här filmen är hans mest öppet politiska, no question. Slumområden där fattiga trängs ihop och får ytterst lite av det som nu samlas in till komplexet, rikingar som bor i höga hus isolerade från andra i en redan muromgärdad stad och detta blandat med korruption och en närmast öppen, internaliserad kriminalitet.
Dessutom hur ska man tolka det faktum att zombierna plötsligt får ett slags medvetande och organiserar sig i en slags insurrektion mot staden, komplexet mot det ordnade samhället där resurserna samlas. Det finns nog ett och annat där för den mer politiskt och socialt orienterade att fundera på.
Låt mig säga såhär, den som tvivlar på att Romero använder zombier som en social metafor, den blir botad från sitt tvivel i den här filmen.
Nåväl, filmen i sig då? Jo, det är en bra film, tekniskt riktigt bra, make-up och effekter av hög klass. Romero har ordning på både foto och manus och har en riktigt vass skådespelarensemble (även om Simon Baker är rätt träig). Sen är kanske själva berättelsen sisådär och slutet, ja, tveksamt. Men det funkar som film och som en ursäkt att slafsa på med blod och inälvor. Visst finns där kvalitéer i manus, men det är lite programmatiskt och styltigt. Någon nyansrik berättelse är det inte.
Diary of the Dead (2007)
(Såg om den för ett väldigt litet tag sedan så jag fuskar lite och ser inte om den igen. )
Jaha, vad säga om detta? Det känns tyvärr lite som att jag landar i ett "jaha". Romero är tillbaka med mindre budget och okända skådisar och tillbaka i "ett glatt gäng gör film". Men de har inte så kul att de glömmer filmen, problemet är att publiken inte heller alltid har så kul. Det känns mycket som en mellanfilm varken bra eller dålig, med vassa stunder och med bleka dylika. Likaså med skådespelarna.
Överlag är det en stabil film, men lite tråkig. Det ska sägas att fotot är riktigt bra, tyvärr förstörs det stundtals av taskig CGI, men det kan jag ha överseende med. Det enda (och den enda) som egentligen bränner till i filmen är Tatiana Maslany och hennes karaktär och arc. Tyvärr försvinner hon ganska fort, men insatsen är väl godkänd. Hennes resa ner i "avgrunden" och påföljande självmord är en filmens stora behållningar. Även Amish-Samuel gör en kort men intensiv (och rolig) insats som höjer sig över resten.
Annars blir det lätt jämngrått. Resten av gänget i filmen, så där lagom halvsnygga och halvintressanta gör vad de ska men lyser knappast upp filmen. Särskilt Michelle Morgan som spelar vad som kan anses vara protagonisten är faktiskt rent tråkig. Några som gör det bra och som är ett roligt inslag är annars de "kändisar" som lånar ut sina röster, det är ett litet nöje att identifiera dem (James Woods ftw!
Sammanfattningsvis, stabil men lite tråkig film, vasst foto, taskig CGI, bleka karaktärer och skådespelare, med några undantag. Sevärd? Visst, funkar för stunden men inte mycket mer.
Ett par ord om manus också, som med förlov sagt är ansträngt och knappast gör mer än fyller sin funktion. Det ständiga refererandet till "internet" känns fånigt, även om själva idén är bra och säkert korrekt. Zombie-epidemiens som händelse lär inte bara diskuteras/förmedlas i tv-soffor och förmedlas av nyhetsankare (som i Night och Dawn) utan lär främst diskuteras/förmedlas via Facebook, Youtube och Twitter samt forum som detta. I alla fall tills någon käkar upp sladden...
Edited by dukeofnewyork, 09 June 2010 - 15:32.
"Ingen magi, ingen profil, ingen stil, bara tjong i tvättbrädan och morr i mustaschen. " – Göran Sommardal om Xmen Origins: Wolverine (Kulturnytt 20090430)
"There is hopeful symbolism in the fact that flags do not wave in a vacuum." – Arthur C. Clarke
---
--- | filmtipset | ---
Posted 09 June 2010 - 17:52
Tack, duke. Det var lite åt det här hållet jag ville komma, men fann inte orden. Det sista: "allas vårt tempel, varuhuset". Där satte du pricken över i:et!Dawn of the Dead (1978)
Zombierna går från ett lokalt ordningsproblem till ett samhällsomstörtande fenomen. Valet av ett varuhus som spelplats är både genialt och kongenialt. Vi går från det privata, huset (eller egentligen en bondgård) till det allmänna, allas vårt tempel, varuhuset.
Vi ska ju se även denna (plus två till) så då är du välkommen att flika in dina synpunkter och kommentarer.(Zack Snyder's "remake" är bättre på alla plan, utom i originalitet, vilket ligger i sakens natur. Men likväl är han ändå originell men hänsyn till formatet. Snyder gör en hel kropp av det som i originalet är ett skelett med påhängda köttslamsor. Best remake ever.
)
Kan ju inte riktigt hålla med dig, men intressant att läsa dina reflektioner om den och att du tycker den är bäst. Introduktionen kan jag dock hålla med dig om.Day of the Dead (1985)
Detta är den bästa zombiefilmen, inte bara i teorin utan i praktiken den bästa i Dead-serien. Här föll det på plats och med viss reservation för slutet (wtf?) är det en riktigt bra film.
Särskilt vissa masscener är riktigt bra och filmens introduktion är en riktig pärla. Så ska bildberättande se ut. Enkelt, effektivt och snyggt.
Asia Argento tål att tittas på. Så då var vi klara med det.
Då tolkar jag det som att du tycker deras utveckling är något positivt?Land of the Dead (2005)
Dessutom hur ska man tolka det faktum att zombierna plötsligt får ett slags medvetande och organiserar sig i en slags insurrektion mot staden, komplexet mot det ordnade samhället där resurserna samlas. Det finns nog ett och annat där för den mer politiskt och socialt orienterade att fundera på.
Halvtaskig CGI: något speciellt du tänker på då?Diary of the Dead (2007)
Det ska sägas att fotot är riktigt bra, tyvärr förstörs det stundtals av taskig CGI, men det kan jag ha överseende med.
Några som gör det bra och som är ett roligt inslag är annars de "kändisar" som lånar ut sina röster, det är ett litet nöje att identifiera dem (James Woods ftw!
).
Vänta nu har jag missat något! Snälla berätta mer.
Posted 09 June 2010 - 18:42
Re: Halvtaskig CGI i Diary: Det syns kanske mest i "smälta hjärnan med syra-scenen" och i Samuel dödsscen.
Re: Kända röster i Diary: Ett antal "kändisar" lånade ut sina röster till Diary som nyhetsuppläsare och dylikt, bland annat James Woods och Quentin Tarantino.
Re: "Smarta" zombies: Jag tycker det funkade i Day som karaktärsstory, men är inte så förtjust i riktningen han tog i Land. Jag tycker han ror det iland (hehe) men är inte så förtjust i fenomenet som sådant. Men i filmens kontext är det intressant, men jag hade hellre sett något annat. Men jag kan ha överseende med det och kan förstå det kreativa valet. Problemet är bara, vad blir nästa steg?
"Ingen magi, ingen profil, ingen stil, bara tjong i tvättbrädan och morr i mustaschen. " – Göran Sommardal om Xmen Origins: Wolverine (Kulturnytt 20090430)
"There is hopeful symbolism in the fact that flags do not wave in a vacuum." – Arthur C. Clarke
---
--- | filmtipset | ---
Posted 09 June 2010 - 18:48
AHA! Det var därför deras namn var med i eftertexten. Jag som började undra om jag missat något i filmen.Re: Kända röster i Diary: Ett antal "kändisar" lånade ut sina röster till Diary som nyhetsuppläsare och dylikt, bland annat James Woods och Quentin Tarantino.
Edited by Georgia, 09 June 2010 - 18:49.
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005
* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<< >>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<
Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.
...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.
...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.
Posted 09 June 2010 - 18:53
"Smarta" zombies. Tack. Blev lite fundersam om du menade att du gillade dem och nu pratar jag om i LotLD. Hihi, "ror det iland", där fick du till det minsann! Och precis som det sista du skriver: vad blir nästa steg? US Open?
Tack, Georgia! Inte bara jag som missade dem. Skönt att höra.
Posted 09 June 2010 - 23:05
Smarta zombies är jag dubbel inför, jag gillar inte idén, men jag förstår Romeros vilja att utveckla konceptet. Han kan ju inte göra om Dawn i varje film, vilket fansen tycks vilja. Som sagt i Day funkade en smart zombie, med allas favorit Bub, men när det ska generaliseras fallerar det, imo. Domesticeringstanken gjordes färdig där i Day, men Romero tycks inte kunna släppa det.
---
--- | filmtipset | ---
Posted 09 June 2010 - 23:22
Nej, nu glömmer vi det och går raskt vidare för att se om vi kan överleva de döda?
Survival of the Dead (2009)
http://www.youtube.com/watch?v=rCvWM5LIzn0
Posted 10 June 2010 - 00:28
Fler som har reagerat på att han som verkar ha huvudrollen i Survival (Alan Van Sprang) där han listas som Sarge "Nicotine" Crocket även listas som "Colonel" (han som rånade ungdomarna på deras matföråd) i Diary enligt imdb? Två karaktärer som både verkar ha militär koppling, måste ju vara samma karaktär?
Winter is Coming
Posted 10 June 2010 - 07:55
Påminnelse: efter den här filmen så kör vi ytterligare tre filmer om det är fler som är intresserade att haka på? Remaksen av Night of the Living Dead, Dawn of the Dead och Day of the Dead. Yay!
Posted 10 June 2010 - 11:21
Tror aldrig jag sett Night of the living Dead remaken faktiskt. Kan ha sett Return of the living dead dock
Winter is Coming
Posted 10 June 2010 - 12:50

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.
»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)
Posted 10 June 2010 - 13:21
XC, helt ok. Du förvarnade ju tidigare att du kanske ville se lite annat än zombiefilmer i sommar. *fnys*
18 st? Wow! Jag tar för givet att du noterar dem i Senast köpta film tråden så jag får se vad som lockar mer än zombisar...
Posted 10 June 2010 - 13:51

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)
Posted 10 June 2010 - 16:55
Och du skrev någon annanstans att du kanske ser remakesen vid ett senare tillfälle? Hoppas det så får vi höra vad du tycker om dem.
Crusader, hur går det med Diary of the Dead?
Edited by Synon, 10 June 2010 - 16:57.
Posted 10 June 2010 - 17:00
Har ju en kväll i morgon också förstås
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<< >>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<
Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.
...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.
...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.
Posted 10 June 2010 - 17:08

SFN:s medlemmar efter zombie-veckan...
(゚、 。 7
l、 ~ヽ You can be on the right track and still get hit by a train!
じしf_,)ノ
Posted 10 June 2010 - 17:13
Posted 10 June 2010 - 17:17
Posted 10 June 2010 - 20:16
Kopplingen till förra filmen är välkommen. Men annars? Undrar om inte konceptet har nått sin vägs ände nu... Eller iaf i G. A. Romeros tappning. Varken story eller karaktärer når riktigt fram och bli engagerande, storyn iöht känns som en hopplock av remakes på scener ur de tidigare filmerna. Det hela puttrar fram, skjuter lite Zombies och fortsätter vidare. Slutstriden är kändes mer som visuellt uppslagsverk eller live performance art om hur Zombier bäst mumsar i sig människor. | DÅLIG.
--
Nu har väl filmen inte haft premiär i Sverige ännu va? Nu tror jag inte det finns några spoilers i mitt omdömme - men det kan vara värd för er andra att hålla i bakhuvudet isf.
--
Jodå - jag köper filmer.Och jag som trodde att du aldrig köpte filmer.
![]()
Edited by XC, 10 June 2010 - 20:17.

Posted 10 June 2010 - 21:16
Överlevandes döda
Jag uppskattar också att dom följer upp sidokarktärer från förra filmen. Det är ett snyggt grepp och jag gillar alla militärkaraktärerna. T.o.m. grabben dom plockar upp men tyvärr handlar det bara om dom i början därefter tar handlingen och karaktärerna på ön upp mer och mer plats tills militärerna (dom som är kvar) hamnar i bakgrunden. Det känns som Romero inte riktigt visste vad han skulle dra i för trådar här och slutet blir som det alltid blir. Zombierna släpps lös, mums mums, (nästan) alla dör. Yawn.
"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass
last.fm | filmtipset | twitter
Posted 10 June 2010 - 21:34
Romero har sagt att där kommer finnas karaktärer från Diary i Survival och i nästa film kommer karaktärer från Survival vara med. han vill att filmerna ska kännas som samma värld.Ska bli intressant att se för första gången
![]()
Fler som har reagerat på att han som verkar ha huvudrollen i Survival (Alan Van Sprang) där han listas som Sarge "Nicotine" Crocket även listas som "Colonel" (han som rånade ungdomarna på deras matföråd) i Diary enligt imdb? Två karaktärer som både verkar ha militär koppling, måste ju vara samma karaktär?
Ser fram mot det.Påminnelse: efter den här filmen så kör vi ytterligare tre filmer om det är fler som är intresserade att haka på? Remaksen av Night of the Living Dead, Dawn of the Dead och Day of the Dead. Yay!
BTW, det är väl 1990 remaken av Night of the Living Dead som vi ska se och inte Night of the Living Dead 3D från 2006? Bäst att göra det uppenbart så folk inte ser fel film.
Ser den nu.Crusader, hur går det med Diary of the Dead?
Sedan blir det Survival of the Dead.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts