Edited by Synon, 29 December 2010 - 12:14.
Senast sedda film v.4
Posted 29 December 2010 - 12:12
Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.
Filmtipset | Live Long and Prosper
We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.
Posted 29 December 2010 - 12:29

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.
»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)
Posted 29 December 2010 - 21:37
Mmm. Pre-Apokalysm. Eller nått. Det finns iaf en känsla i storyn om att detta bara är början på syndafallet. Rätt trevlig story måste jag säga om den avhoppade polisen som plötsligt är svaret på allas frågor. Storyn känns kanske inte sådär rafflande originell, den andas såväl Terminator som RoboCop. Men den blandar friskt och med några få undantag så blir den aldrig riktigt tråkig. En av storyns akilleshälar är att antiAlex-karaktärerna alla antingen skjuter som krattor eller har fått för sig att enda sättet att skjuta en springande människa är att sikta på hälarnas undersida. Karaktärerna känns som de brukar i den här typen av film, de är inte djupa men fyller sin funktion. Silverstjärna till detaljen: antydan av tjejer med muskler. En annan sak jag uppskattar med filmen är att när Alex i slutstriden backar upp Max så behandlar han henne inte som en tjej i nöd, utan kanske mer som en yngre man som behöver hans hjälp. Ger en annan ton i scenerna som jag iaf kan uppskatta. Visuellt måste jag säga att den är makalöst snygg. Allvarligt. Explosionerna och liknande kan jag leva utan kanske - men greenscreen arbetet, specialeffekter och cgi-pimpade scener är faktiskt makalöst snyggt idag. Kanske inte i klass med Jimmie Camerons Avatar - men med tanke på att filmen är från 1992? Oustanding. Nivån på skådespelar-talang är generellt aningen för låg och det skämmer kanske filmen lite. Jag är heller inte sådär vidare förtjust i accenten som alla verkar använda. Men vad gör det när det finns tjejer i filmen som kan skilja på bak och fram på en kulspruta och dessutom se ut som om de vet vad de sysslar med?
Edited by XC, 29 December 2010 - 21:37.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)
Posted 29 December 2010 - 23:23
Mel Gibson spelar polisen Thomas Craven som får se sin dotter bli brutalt mördad mitt framför honom och ger sig ut för att hämnas och upptäcker både de ena och de andra om sin dotter som han inte visste om. Bl.a att hon var dödligt strålförgiftad och hade anknytningar till miljöaktivister. Ett rätt så spännande och välspelat hämnddrama som ibland blir en aning långsamt. De bästa scenerna utspelar sig mellan Craven och hans dotter som han ser och hör efter hennes död. Slutet var väntat men helt okej.
7/10
Winter is Coming
Posted 30 December 2010 - 23:11
Svensk spritmisär av högsta klass. Noomi Rapace spelar Lena som mitt i familjelyckan får ett samtal från sin döende mor, och mötena med henne tvingar henne att konfronteras med den barndom hon förträngt: alkohliserade finlandssvenska föräldrar som hon måste skydda sig själv och sin lillebror från så gott hon kan, och själv ta hand om.
Väldigt gripande även om det självklart stundtals är riktigt, riktigt jobbigt att se. Filmtekniken är - som den "ska" vara för såna här filmer - mycket närbild och grovkornig, snarare ligger filmens styrka i manus och klippning som ger ett bra flyt till hela storyn. Och i skådespeleriet: Oscarsjuryn borde ta bort "Bästa kvinnliga huvudroll" som kategori och erkänna att priset automatiskt delas ut till Noomi de närmsta åren, så bra är hon i den här filmen. Ola Rapace, "modern" och "den unga Lena" spelar också väldigt bra. Ska nog ses som ett gott betyg till Pernilla August som regissör.
Enda negativa jag kan se är väl att även en sån här film kan höjas av lite glädje och humor som motsats till det sorgliga. Julscenen skulle nästan kunnat platsa som något av Lorry-gänget; det spelar ingen roll att den antagligen är sann för den är lite för "klassisk". Fast man garvar inte här.
Betyg: VÄLDIGT BRA
"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower
"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin
Posted 01 January 2011 - 21:42
En mer eller mindre fristående fortsättning på "Nemesis". Storymässigt så tar den vid decennier efter där första filmen slutar, men den gör det på ett sätt där den första filmen bara är ett foder i den här filmen. Man behöver egentligen inte ha sett ettan för att förstå vad som pågår här. Det funkar, och storyn är riktigt bra - förvånansvärt bra till och med för att vara en uppföljare av budge modell[1].
Man har också lyckats samla på sig riktigt hyfsade skådespelare. Man har klämt in en tjej i huvudrollen som verkligen är välpumpad. Precis på rätt sida om för välpumpad faktiskt. Jag gnäller ju lite om dagens strekmörtar som leker actionhjälte, men här snackar vi muskler med stort M. En välkommen detalj.
Begränsat med special effekter - de som används är helt OK, men inget man går i taket över. (Jag tror heller de inte var mer än medelmåttiga '95). Man kanske skulle försöka få tag på de andra delarna i filmserien ändå, lite nyfiken på hur det år blir man.
--
[1] Jag till skillnad från er har ju sett katastrofen Tales from an Ancient Empire av samma regissör.
Edited by XC, 01 January 2011 - 21:43.

Posted 02 January 2011 - 00:07
"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin
Posted 02 January 2011 - 23:40
Synd när filmer inte lever upp till förväntningar. Älskade regissören Noah Baumbachs första film The Squid and the Whale, och den här kändes som om den skulle röra sig i samma område. Ben Stiller spelar Greenberg, som efter nervsammanbrott åker tillbaks till LA för att "göra ingenting" i sin brors hus (familjen har åkt bort). Han dejtar/dejtar inte/förödmjukar familjens assistent, och möter upp gamla vänner.
...och det är ungefär allt; filmen rullar på så och slutar utan att något avgörande skett. Eftersom jag inte blir speciellt engagerad i huvudpersonen blir hela filmen mest en transportsträcka. Lite hyfsad dialog av och till, och helt OK spel av Stiller, Greta Gerwig och Rhys Ifans är väl det som räddar filmen och gör att man ser klart den.
Betyg: OK
Posted 03 January 2011 - 03:01
Klassikern som visades varje NyÅr när jag var barn. Jag hittade tidigare den talande versionen men den är inte alls lika rolig som den här stumma versionen.
Jag skrattade så jag höll på att ramla av soffan. Underbar klassisk Brittisk komik.
10/10
Agatha Christie's Murder Most Foul (1964)
Miss Marple sitter i Juryn på en rättegång med en tillsynes uppenbart skylldig man åtalad för mord. Men Miss Marple är inte övertygad. Efter att ha fått rättegången ogiltligförklarad så ger hon sig ut för att ta reda på vem som verkligen begick mordet. Ledtrådarna leder henne till en treatergrupp och logiken säger henne att en av dem måste vara mördaren.
Tog mig ett litet tag att vänja mig vid den här Miss Marple (som troligen de flesta ser som orginalet). Istället för den lilla gammla mjuka snälla tanten som fanns med i de senare filmerna så är den här Miss Marple en stor tuff kraftig krutkärring till skräcködla som inte är rädd att dra upp rockärmarna och sätta foten i dörrspringan samtidigt som hon är en Toung-in-Cheek komisk mästare på hemliga uppdrag.
Rolig och underhållande men inte så värst spännande. Visst dör ett flertal personer men jag lyckas aldrig bry mig om brottet och jag kände aldrig att det var något jag kunde reda ut utan underhållninga var snarare de udda personerna och hur de betedde sig.
6/10
Tim Burton's Corpse Bride (2005)
Den rika fiskförsäljaren Van Dort's son, Victor, ska gifta sig med den fattiga Lord Everglot's dotter, Victoria. Trots de aldrig tidigare har mötts så faller de pladask för varandra. Men när Victor tränar inför bröllopet på en gammal Kyrkogård så råkar han gifta sig med en död Brud vars eget bröllop slutade med hennes tragiska död. Nu är Victor fast i underjorden och måste hitta ett sätt att ta sig tillbaka till den levande världen samtidigt som Victoria desperat försöker hitta ett sätt att befria honom.
Mycket bra och trevlig film. Bättre än jag väntade mig.
Men den avslöjar saker lite för tidigt.
Slutet var väldigt fint.
De Disney-iga dans-och-sång nummerna passade inte alltid in IMO. De sänkte tempot och ändrade helt stämningen i filmen.
7,5/10
Up (2009)
Carl Fredricksen och hans fru Ellie spenderade hela sitt liv tillsammans med att drömma om att åka till Sydamerika och hitta det mytomspunna Paradise Falls där tiden ska ha stått still.
Men livet kommer ivägen och när de väl har chansen att åka så är det försent.
När Carl som ensam 78 åring ska skickas till ålderdomshem så ser han bara en lösning. Han ska uppfylla löftet han gav Ellie för så många år sedan och flytta huset till Paradise Falls. Med en stort gäng uppblåsta ballonger flyger Carl iväg i sitt hus och styr mot Sydamerika. Men den unga, och inte allt för intelligenta, Scouten Russell har av misstag följt med på färden.
Nog den första filmen som har fått mig att fälla en tår i början av filmen. De tragiska bitarna som när de får missfall och inser att de aldrig kommer få barn utan även då hon insjuknar just som han ska överaska henne med en resa och hur hon sedan går bort.
En tragiskt komisk film där man ofta skrattar för att det är så tragiskt och synd om Carl.
En hel del härlig humor som skurkhunden med den smurfiga rösten. Roligast var gammlagubbstriden.
Mycket underhållande även om jag hade velat att själva resan tog längre tid.
8,5/10
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 03 January 2011 - 20:48
I New York är poliserna Danson och Highsmith stora hjältar som är alla kriminellas stora skräck, när de så dör så är det upp till "The other Guys" de som står i bakgrunden av dem att ta över, spelade av Mark Whalberg och Will Ferrel. Ingen av dessa två skådespelare har sällan varit nån favorit hos mig (speciellt inte Ferrel som jag anser är gravt överskattad som skådespelare) Men i denna film funkar de väldigt bra ihop, Whalberg spelar den mycket aggresiva polisen som ständigt försöker men alltid misslyckats och Ferrel den tillbakedragne som helst sitter bakom skrivbordet. En skön actionkomedi som levererar både action och komedi i lagom skala med en hyffsad story.
7/10
City Island
Fångvaktaren Vince Rizzo får en dag en ny fånge som visar sig vara sin son som han aldrig träffat. Han har bara en månad kvar på sitt straff och det visar sig att han kan sitta sista tiden i en släktnings hem. Rizzo tar hem honom till sin väldigt dysfunktionella familj och berättar inte för någon att denna fånge är hans son. Det visar sig snart att hans son är den mest normala av dem alla och han blir ett väldigt nyttigt tillskott till familjen. En riktigt rolig film på sina håll, hade nog förväntat mig en mer allvarlig ton även om den finns också. Andy Garcia är lysande i huvudrollen och övriga skådespelare gör stabila insatser. En riktig höjdare!
9/10
Winter is Coming
Posted 03 January 2011 - 21:04
Jag läser på IMDb trivia sida för den här filmen att ursprungligen var den skriven som Conan: the Conqueror men att den skrevs om då nån vägrade reprisera sin berömda roll som Conan. Nu är ju Svartnegern ljusår bättre skådespelare än takraset Ralf Moeller, men jag tycker filmen tjänar på det. Kevin Sorbo gör en betydligt bättre roll som Kull än vad de andra båda gör som Conan. Storyn är relativt enkel, Kull snubblar även en krona och samtidigt trampar han ett gäng adelsmän och tronarvingar på tårna. Och så brakar helvetet lös. Typ. Gillar storyn och vändningarna den tar känns inte för tvära eller oplanerade. Tia Carrere gör en strålande roll som bruden från helvetet och det hela toppas med välavvägda specialeffekter som bokstavligen andas Hercules och Xena. Inte så påkostad så man misstar det för en storproduktion men heller inte så billig att det blir löjligt. Musiken är rätt häftig måste jag säga, det är inte ofta som man stöter på Fantasy där man törs satsa på lite hårt spelade gitarrer. Man hickar till när hårdrockstonerna flödar till förtexterna men sedan funkar det riktigt bra. På det hela taget en trevlig fantasyfilm av den riktigt klassiska skolan.
Edited by XC, 03 January 2011 - 21:14.

Posted 03 January 2011 - 23:10
Har inte bestämt mig för om jag ska se Tron: Legacy än (nåja, nån gång lär jag väl göra det) men jag ville i alla fall se till att klara av originalet från 82. Faktiskt en rätt bisarr upplevelse så här 2 decennier senare. I grunden en för mig alltför simpel historia med rebeller som måste bryta sig in i det totalitära imperiets kärna för att krossa motståndet - alltför mycket kopia av diverse andra filmer alltså. Alltsammans kryddad med CGI som i bästa fall med dagens mått kan kallas kultig. Allegorin med program som nåt slags varelser blir mest skum. Kan inte låta bli att fundera på vad det innebär när program kysser varandra - virusspridning?
Betyg: Nåja, får väl ge den ett OK i alla fall, lite underhållande var den ju i alla fall.
Posted 04 January 2011 - 11:35
Alltsammans kryddad med CGI som i bästa fall med dagens mått kan kallas kultig.
Enligt vad jag har hört är det fråga om handgjord animation som är gjord för att se ut som CGI. Lite motsatsen till vad en del sysslar med nu för tiden alltså.
Posted 06 January 2011 - 12:39
Angelina Jolie spelar
3/5
The Men Who Stare At Goats
Ganska rolig film om Amerikanska arméns försök att skapa supersoldater genom att praktisera diverse New age övningar. En utmärkt ensamble bestående av George Clooney, Jeff Bridges, Kevin Spacey och Ewan McGregor gör också att förväntningarna höjs på den här filmen som tyvärr aldrig når upp till sin potential. Med vassare regi och manus så hade det kunnat bli riktigt bra. Coen bröderna hade antagligen kunnat göra något enastående med det här. Som det är känns det...ok. Det är kul och som sagt det hjälper att filmen bärs upp av en tung cast. (även i mindre roller) Men jag kan inte släppan tanken på hur mycket bättre det här kunde ha blivit om det förvaltats av en mer kompetent regissör/manusförfattare.
Sen måste Ewan McGregor sluta spela amerikan. Han kommer aldrig att fixa den accenten. Gör en film med Danny Boyle igen vetja.
3/5
Machete
"You just fucked with the wrong Mexican."
3/5
Edited by Wylie Times, 06 January 2011 - 12:39.
"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass
last.fm | filmtipset | twitter
Posted 06 January 2011 - 12:51
Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.
We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.
Posted 06 January 2011 - 12:55
-Gangstagrass
Posted 06 January 2011 - 12:56
Posted 06 January 2011 - 22:19
Andersson är åter igen skuldsatt upp över öronen och har Peter Black hack i häl än en gång. men den här gången är det personligt. Black har stora spelskulder som måste betalas och tänker därför olagligt beslagta pengar som han tror att Andresson har gömt.
Anderssons ända chans är att hitta den legendariska skatt som säga vara gömd längs med Göta Kanal men han är inte ensam. En viss paddlande gammal bekant vill också lägga beslag på skatten som han har letat efter i 25 år.
Jag hade hört mycket dåligt om filmen men jag ignorerade det mästa då jag tyckte att 2:an bar bra och dessutom hade skådespelarna och filmteamet sagt att manuset fick dem att ändra sig och gå med på att göra en till film.
Men fy vad dålig den här var. Det var verkligen bottenskrapet där de hade försökt fundera ut de mäst löjligaste sakerna. Inte bara var filmen väldigt tråkig i början, de var också tvugna att ha med spöken och medeltida maskiner. Och karaktärerna kände man ibland inte igen. Vad hände med Eva Röse's snusande tuffa bittra karaktär? Hade hon en hemlig tvilingsyster eller något sådant? Och världens långsammaste båt race med en ångbåt mot en kanot? Var det här verkligen det bästa de kunde komma med?
Visst, där fanns faktiskt vissa roliga saker och en hel del klassisk Svensk humor men det kunde inte rädda filmen från all galenskap.
Och så har vi Peter Black. I förra filmen kände man inte igen karaktären (som spelades förvånandsvärt uselt av Härenstam) men han var iallafall inte kriminell och försökte inte mörda Andersson.
Och så slutet där de drar ett sträck över allt, Black får slippa undan och får pengar till sin skuld osv.
Filmen är långtråkig och dålig med vissa roliga stunder. Hade det inte varit för Janne Loffe Carlsson så hade jag nog inte ens sett klart den. Tack och lov att jag inte köpte den här!
3/10
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 08 January 2011 - 11:31
I sin andra film bakom kameran väljer Ben Affleck att även ställa sig framför kameran och skriva manus. (tillsammans med två andra personer) Det enda som saknas är en producer credit för the full Kevin Costner.
Nä, så illa är det faktiskt det inte alls. Affleck gör bra ifrån sig på alla fronter. Även som skådis. Jag hade tänkt gnälla på att han borde lägga sitt fokus på regin för det är där han glänser och jag kan tycka att The Town i vissa stunder blir lite väl standard för genren men för det mesta är det här ett mycket gott hantverk. Han har dessutom omgett sig med mycket bra medspelare, främst utmärkande av Jeremy Renner och Jon Hamm. Men namn som Titus Welliver (TV-gästskådis extraodinaire), Blake Lively (Visar än en gång att hon så mycket mer än en Gossip Girl) och nyligen avlidne Pete Postlethwaite går inte av för hackor. Rebecka Hall har en ganska trist roll men gör det mesta av den.
Storyn är inte direkt originell och det är väl främst där filmen dalar något. Man har sett varianter på det här förut (Det är t.ex. svårt att inte tänka på filmer som Heat) och även om Affleck gör ett bra jobb så har inte filmen så mycket nytt att säga. Men originalitet är inte alltid nödvändigt heller. Så länge man gör ett bra jobb och det gör Affleck& Co: Det ksa bli intressant att se vad han hittar på härnäst. Ska vi gissa på en film som utspelas i Boston?
DVD/Bluray versionen är 25 minuter längre. Jag vet inte riktigt vad som lagts till men jag måste säga att jag inte reagerade så mycket på att filmen var 2:30 lång. Kanske om jag suttit mer obekvämt.
Jag vacklar lite mellan en stark trea och en svag fyra här... Hm.
3,5/5
Edited by Wylie Times, 08 January 2011 - 11:31.
-Gangstagrass
Posted 08 January 2011 - 12:02
Menar du att Affleck klarade av alla sina delar med godkänt i betyg? Hm... Det betyder ju att han kan sina saker... Nåväl, en film jag vill se vid tillfälle.
Edited by Synon, 08 January 2011 - 12:02.
Posted 08 January 2011 - 13:10
-Gangstagrass
Posted 09 January 2011 - 01:06
Posted 09 January 2011 - 04:23
You Will Meet a Tall Dark Stranger
Det handlar äktenskapskomplikationer och hur man aldrig blir nöjd med vad man har och inser inte förrän det är för sent vad det var man egentligen hade. Mao bekanta marker för Woody Allen men här är det mer drama än komedi som han annars vanligen kör på. Filmen inleds med ett citat från Macbeth. "it is a tale. Told by an idiot, full of sound and fury, Signifying nothing." Det stämmer på många sätt. Efter att jag sett filmen störde det mig att det inte fanns något slut på någon storyline förutom Helenas. Och vad ville Woddy säga med den här filmen? Jag är glad att jag inte skrev recensionen då utan lät den sjunka in istället. För egentligen behövdes inget mer. Alla berättelserna har en ganska tydlig poäng och det som skulle berättas har berättats. Man behöver inte veta vad som hände sen, poängen finns där.
Som vanligt samlar Woddy ihop en riktigt bra cast (Naomi Watts, Josh Brolin, Anthony Hopkins och Gemma Jones för att nämna några) och hans dialog och regi är som vanligt på topp. Det som stör mig är storyn som ibland tråkade ut mig och trots att filmen växte efter jag fått reflektera lite så är jag fortfarande kluven. Nästan så att jag skulle vilja se om den.
3/5
Get Low
Robert Duvall spelar en eremit som bott 40 år i skogen helt själv. En dag kommer han in i staden där han blivit ökänd genom olika historier genom åren. Han har kommit för att ordna sin begravning. Innan begravningen vill han hålla en begravnings fest dit folk får komma och berätta sina historier om honom. Men självklart är det hans egna historia som är den intressanta.
Storyn är både rolig och gripande balanserat på ett mycket fint sätt. Aaron Scneider som här gör sin debut efter att ha jobbat som fotograf i många år gör ett mycket bra jobb. 30-tals miljöerna ser riktigt bra ut. Han har dessutom lyckats få tag på en grym cast. Bill Murray, Lucas Black, Sissy Spaceck och Robert Duvall då som gör en fantastisk prestation. Skulle inte förvåna mig om det blir en Oscarsnominering.
4/5
Edited by Wylie Times, 09 January 2011 - 04:24.
-Gangstagrass
Posted 09 January 2011 - 11:33
"Get Low", låter inte bekant direkt. Har den förekommit i något snack om Oscar tidigare?
Posted 09 January 2011 - 17:41
Jo Get Low är med i Oscarssnacket men mer som en outsider. Filmen har inte fått så mycket uppmärksamhet men Robert Duvall spelar en sån roll som skulle kunna uppmärksammas och han är nominerad för en SAG så han har nog goda chanser att knipa en Oscarsnominering. Det har snackats om Bill Murray också men det tror jag mindre på.
-Gangstagrass

This topic is locked