Senast Sedda Film #5
Posted 17 October 2011 - 01:34
John och Jeremy's favorit sysselsättning är att crasha bröllop och ligga med så många kvinnor de kan. Men Cleary familjen visar sig galnare än de kan hantera. Och när John förälskar sig i dottern Claire så hamnar de plötsligt på efterfest hemma hos familjen Cleary.
Den här typen av film gillar jag vanligtvis inte. Jag finner inget nöje i att se 2 svin förföra den ena efter den andra tjejen med lögner bara för att dumpa dem och hoppa på nästa. Jag har känt sådana i verkligheten som t ex ett par killar som varje helg tävlade om vem som kunde ha sex med den fulaste tjejen.
Men här så fegar filmskaparna rätt mycket vilket gör att det inte blir så farligt. John faller direkt för Claire och hinner inte få några "offer" och Jeremy träffar en tjej som är likadan som honom och klänger sig fast och gifter sig med henne så han hinner heller aldrig riktigt utnytja någon. I slutändan så blir det en trevlig romantisk komedi även om jag aldrig hade väntat mig det när jag började se filmen.
6/10
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 17 October 2011 - 12:15
En lyckad kombination av uppväxtdrama och kriminalhistoria av Hannes Holm. Bill Skarsgård spelar tonåringen som flyr hemmet med alkoholiserad pappa för en sommar med jobb på krog i Sandhamn. Där blir han rätt snabbt involverad i krögarens (spelad av Peter Dalle) skumraskaffärer, och träffar samtidigt Jenny. Förhållandet mellan dessa tre är inte enkelt från början, och blir inte lättare ju längre handlingen framskrider. Historien är löst baserad på verkliga händelser, och vissa klipp från den tiden är snyggt infogade. Det är lågmält välspelat och spännande, och 70-talskänslan sitter som en smäck. De kända skådisarna spelar "så klart" bra, men extra kul med lite mer okända som också gör bra ifrån sig (annars brukar man ju känna igen nästan alla i svensk film numera). Litet minus för den "obligatoriska" naken- och sexscenen (inkusive Skarsgårds organ
Betyg: Bra+
"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower
"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin
Posted 18 October 2011 - 11:45
Koncept: Det gamla beprövade "barbar räddar kungariket undan den ondskefulle trollkarlen"-konceptet. Här med starka influenser från Conan, Kull och He-man.
Storyn: Storyn är faktiskt inte så pjåkig, det är den skreva bilden av kvinnan (och i större mån sex) som framställs som stör mig. Gränsen mellan frivilligt och ofrivilligt är aningen dimmig i filmen. Speciellt sexscenen mellan Dethstalker och Kiara är obehaglig då det inte framkommer riktigt om hon är vaken under den eller ej.
Skådespelare: Bra sådana finns säkert gömda någonstans i filmen, dock ej i den manliga huvudrollen (åhh va' bra Dolphan är i He-man egentligen nu när jag tänker på det). Lana "Barbarian Queen" Claksson har en framträdande roll (kanske inte så framträdande som hennes bröst - men ändå rätt framträdande). Hon är också en av de bättre skådespelarna. Den ondskefulle trollkarlen ser precis ut som Peter "Brutalt ärlig i Idol" Swartling...
Special effekter: Trickfilmning och lite optiskt trolleri. Oövertygande masker på icke-människorna.
Kulisser och rekvisita: Härligt 80-tals stuk på hela klabbet. Billigt och väldesignat måste jag säga.
Bonustrivia: Barbi Benton gör en liten roll - hon är väl kanske mer känd som rösten bakom låten Ain't That the Way som Lutricia McNeal gjorde en rätt trevlig cover på i slutet av 90-talet.
Slutord: Har man som jag en viss fäbless för 80-tals muskelfantasy kan man finna den här underhållande (trots de oroande bristerna i storyn). Är man (som jag känner att jag kanske ibland borde vara) mer femenistiskt lagd lär man gå i taket över hur kvinnorna framställs.
Edited by XC, 18 October 2011 - 11:50.

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.
»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)
Posted 19 October 2011 - 17:32
Koncept: Typ samma som i första filmen.
Storyn: Typ samma som i första filmen, men bättre skriven. Dock aningen sunkig dialog fortfarande. Man har också lagt en viss tonvikt på humor som jag uppskattar. Och amazoner är ju aldrig helt fel i sådana här filmer. Här och där under filmen fick jag nästan lite Xena/Herc-vibbar till och med. Det skall väl kanske sägas också att den inte har så mycket att göra med första filmen - den är i princip helt fristående.
Skådespelare: Bättre medeltalang än i sin föregångare - speciellt rollen som Deathstalker är bättre castad. Man har lyckats extra bra med tjejerna som svingar svärd, ingen som känns helt bortkommen. Har inte lusläst credits-listan men jag tror ingen av de framträdande skådespelarna återvänder.
Special effekter: Trickfilmning, en och annan optisk effekt och lite explosioner. Inget extravagant. Oh och Zombies, jag höll på att glömma dem. Der ez Sombiiz!
Kulisser & Rekvisita: Härliga miljöer rakt av, rekvisitan är helt underbra och jag gillar speciellt värdshuset i början skarpt.
Slutord: Bättre än sin föregångare och jag uppskattar att den här satsade mer på själva äventyret än sex och nakna brudar som i ettan.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)
Posted 20 October 2011 - 19:07
I en tid där fantasyn fick lov att vara enkel föddes Legenden, en klassisk saga av ett mörkare snitt. Den är välskriven som få idag, där kärleken är äventyrets katalysator. Visuellt är den fortfarande slående, visst maskerna på framför allt trollen är statiska och föga övertygande men vad gäller övrig rekvisita och miljöer så håller den tonen rakt igenom. Bra skådespelare där jag tycker att framför allt David "Gump" Bennet är bra (han ser inte direkt ut att vara 19 år här). Kan inte låta bli att leka med tanken att TPTB plankade Mörkrets Prins här när man skapade karaktären Bacchus för Xena. En film jag gillat sedan första gången jag såg den och som jag då och då tycker om att återvända till.

Posted 21 October 2011 - 16:32
Tyskarna har alltså vetat om det i fler år. Maskerad till en familjefilm förutsäger den oändliga historien Hollywoods kreativa förfall. Alla finner sin representant, författarna i Bastian, Indie-filmerna i Atreu, filmkritikerna i Gmork, bolagen i Stenbitaren och internet representerar av ingentingets dualitet. Liksom ingentinget långsamt äter upp Fantasien sägs fildelningen urholka film/tv superbt sammanfattar i metaforen "människornas drömmar och förhoppningar". Vi får hoppas att de hade rätt med slutet också.
Jag babblar bara givetvis.
Filmen är bra än i dag, special effekterna är kanske inte tipptopp men greenscreen arbetet riktigt bra. Och även om jag inte riktigt kan begripa hur man tänkte när man skapade falkor så är den fortfarande visuellt snygg.

Posted 22 October 2011 - 09:55
Posted 22 October 2011 - 15:03

Posted 22 October 2011 - 18:16
Den uppmärksamme noterade att jag underlät mig glömma den allmänt hyllade teknikgimmicken som skall rädda filmindustrin: 3D. Givetvis var det med flit; för visst är det så att tyskarna förutspådde tyskarna även den.
Fantasien (aka det Kreativa Hollywood) är än en gång under hot, Bastian (aka filmskaparna) återvänder för att kämpa mot den hjärtlösa Xayede (aka 3D) tillsammans med Atreyu (aka indipendent-bolagen). Till sin hjälp har han medaljen Auryn (aka Storbolagen) och liksom gissningarna (aka filmerna) som Auryn förverkligar får Tomheten (aka Substanslösa Filmer) att breda ut sig så urholkar remakes, reboots, reimagnations, sequels, prequels och upphottade nyreleaser filmerna. I slutändan handlar det om tillit, biobesökarna och storbolagen har trots allt en sak gemensamt. Vi vill egentligen bara ha bra film. Och det kräver mod i barm och hjärtat på rätta stället - en teknisk gimmick kan inte ersätta det.
Men nu babblar jag igen.
Trots att filmen kanske inte upplevs som lika bra som den första så finns det en del saker som blivit bättre. Bastian t.ex. är lite mer levande och lättare att ta till sig som karaktär. Maskerna är dessutom aningen mer övertygande och Falkor känns lite mer levande här än i första filmen. F.ö. är rekvisita och miljöer riktigt bra och man har lyckats visuellt med silverstaden.

Posted 22 October 2011 - 21:01
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 22 October 2011 - 21:26
Är det den med Tompa Cruise? Den gillade när jag såg den för lääääänge sedan. Nu blev jag sugen på att se om den och se om den håller än idag för mig.Legenden / Legend (1985) [US/UK]
Pst. Är jag för besvärlig om jag ber er länka filmerna ni skriver om till imdb?
Poltergeist II - The Other Side (1986)
En intetsägande uppföljare där manusförfattaren gick på tomgång och inspirationen lyste med sin frånvaro. Tråkig och väldigt konstruerad berättelse där de inte tog till vara på vissa partier som kunde blivit riktigt intressanta. Regin var uddlös vilket även märktes på skådespelarna som inte gjorde så värst mycket väsen ifrån sig. Craig T Nelson fick den otacksamma uppgiften att i vissa scener spela som Chevy Chase i "Ett päron till farsa" -filmerna. Will Sampson spelade uselt, men det var lite småkul i alla fall med repliken som Steve fäller och som var en vink till "Gökboet" där nämnda skådespelare hade en roll.
Jag tycker även det var synd att de inte tog till vara på Julian Becks skrämmande uppsyn som Kane: som gjord för att skrämma livet ur en! Men som sagt var, det slarvades bort som mycket annat i filmen.
Filmmusiken var faktiskt ganska bra och specialeffekterna satt som de skulle (ok, förutom "den andra sidan" som var lite too much för mig). Det senare resulterade även i en Oscarsnominering (som de inte vann vilket jag kan förstå då en viss "Aliens" även fanns med på nomineringslistan...).
Någon gång i livet har jag sett denna film, men det enda jag kom ihåg från den var Kane. Förstår att jag förpassat resten till en dammig vrå i mitt filmarkiv....
1/5
Edited by Synon, 22 October 2011 - 23:40.
Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.
Filmtipset | Live Long and Prosper
We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.
Posted 22 October 2011 - 21:39
Japp, just den.Är det den med Tompa Cruise? Den gillade när jag såg den för lääääänge sedan. Nu blev jag sugen på att se om den och se om den håller än idag för mig.Legenden / Legend (1985) [US/UK]
Nästan.Pst. Är jag för besvärlig om jag ber er länka filmerna ni skriver om till imdb?
Var länge sedan nu jag skickade med en länk till filmen (körde med DuckDuckGo tidigare) menar du att du inte märkt det förrän nu?
Men visst kan jag slänga med en länk om ni vill ha det.
Edited by XC, 22 October 2011 - 21:40.

Posted 22 October 2011 - 23:38
Poltergeist III (1988)
Heather O'Rourkes sista film. Hon dog ett halvår efter att filminspelningen var klar.
Trots lägre budget än föregångaren så var det här en bättre film. Bättre manus, mer tempo och stabilare skådespelare. Framförallt Tom Skerritt övertygar. Julian Beck kunde tyvärr inte reprisera rollen som Kane då han dog av magcancer 1985. Istället får vi se en uselt sminkad ersättare som var föga skrämmande. Överlag märktes den låga budgeten vad gäller specialeffekter och smink.
Skön 80-talsstämning genomsyrar filmen som bjöd på underhållning för stunden.
2/5
Edited by Synon, 22 October 2011 - 23:40.
Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.
We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.
Posted 23 October 2011 - 11:45
Så då har man gett sig i kast med ännu en skräckfranchise. Jag har ju sett första filmen ett par gånger men aldrig uppföljarna. Och jag lär nog inte göra det igen. Film nummer två är nämligen en väldigt blek historia med en rätt misslyckad historia som är svagt anknuten till ettan och inte alls fångar ettans ja, stämning. Den här filmen gör samma fel som Amityville Horror-remaken och för den delen Halloween 5 (och framförallt Halloween 6) nämligen försöker förklara och göra den ansikslösa ondskan till en avgränsad och i alla hänseenden mäsnlig antagonist som går att besegra eller i alla fall hantera. The evil starts and ends here.
Medan första filmen är en mysig, stämingsfull om än väl familjevänlig film så är detta en väldigt tråkig, blek och tafflig film. Det händer inte mycket och det som händer bara händer utan att man som publik egentligen bryr sig. Visst det är ett par specialeffektscener som för sin tid får anses godkända, men vad spelar det för roll när historien är helt frånvarande.
Nej, tråkigt är ordet. Helt klart en av de sämsta uppföljarna i skräckhistorien. I alla fall den tråkigaste.
Poltergeist III
Faktiskt är den här filmen bättre än tvåan. Ok, det är väl knappast en bra film, men den är inte tråkig. Det är en ganska klassisk 80-talskräckis med en regissör som gärna går lite överstyr fotomässigt. Skådespeleriet är även det ett par snäpp upp från tvåan, där endast Craig T. Nelson får godkänt. Ett par rätt utstuderade effektscener, en herrans massa speglar, en ung Lara Flynn Boyle (hennes första film) och en trygg Tom Skerritt. En bagatell, men nog slinker den ner. Och framförallt den är inte tråkig. Det händer någonting och även om historien är tunn så finns den där och det finns någon slags driv och rörelse i den.
Sammanfattningsvis, detta är en blek franchise där egentligen endast den första filmen är något att ha. Övriga kan man lämna därhän, jag kommer då inte se om dem. Och trots att man försöker hålla liv i det hela med allsköns historier om förbannelser, ond bråd och "oförklarlig" död och riktiga skelett och whatnot, så kvarstår endast det att filmerna inte är bra. Ettan är godkänd men that's about it. Och avsaknaden av dels intressanta teman, annat än family values, och en med förlov sagt konstig syn på det paranormala (inte minst rådbråkandet av begreppet poltergeist) så blir det hela väsentligen ointressant. Se första filmen, mys lite, och gå vidare.
Edited by dukeofnewyork, 23 October 2011 - 12:48.
"Ingen magi, ingen profil, ingen stil, bara tjong i tvättbrädan och morr i mustaschen. " – Göran Sommardal om Xmen Origins: Wolverine (Kulturnytt 20090430)
"There is hopeful symbolism in the fact that flags do not wave in a vacuum." – Arthur C. Clarke
---
--- | filmtipset | ---
Posted 23 October 2011 - 19:35
Gillar verkligen storyn i den här filmen, extra intressant är den ju då den är löst baserad på verkliga händelser. Sådant gillar jag. Kanske når den inte upp till kvalgränsen för vad som upplevs som skrämmande - men den är på god väg iaf. Ett bra tecken är att den funkar att se om.
Bra skådespelare rakt igenom, och precis som sist så konstaterar jag helt lugnt att Beth inte är ihop med Cameron för hans intellekts skull.
Bästa scen: När Beth kryper ut badkaret och omedelbart slår i golvet - fick nästan sympatismärtor i knäna.
Edited by XC, 23 October 2011 - 19:36.

Posted 23 October 2011 - 21:04
"Ingen magi, ingen profil, ingen stil, bara tjong i tvättbrädan och morr i mustaschen. " – Göran Sommardal om Xmen Origins: Wolverine (Kulturnytt 20090430)
"There is hopeful symbolism in the fact that flags do not wave in a vacuum." – Arthur C. Clarke
---
--- | filmtipset | ---
Posted 23 October 2011 - 21:22
...
Priest (2011)
Killing in the Name of God
3/5
Posted 23 October 2011 - 21:33
Visst är det Legend of the Seeker-Cara (den stora poängen med att se säsong 2 om du frågar mig). Hon är dessutom riktigt bra i filmen.
Edited by XC, 23 October 2011 - 21:33.

Posted 24 October 2011 - 19:39
Ganska fin film men även lite ojämn på sina ställen. Jag gillade nog berättelserna om vattenanden och den gyllene spinnrocken bäst. Jag gillar även den om flickan och hennes döde fästman, men jag föredrar kortfilmen från 1978 då den är lite mer ”spännande”.
Annars är Kytice en sevärd film och skådespelarna gör ett bra jobb.
Jag hade tankar på att posta lite bilder från filmen, men hittade förträffligt nog en trailer!
Fast den avslöjar ganska mycket...
Posted 24 October 2011 - 19:40
Åhå. Det var Romare alltså; den kopplingen gjorde inte jag...
Jag har ju sett den tidigare och mer eller mindre så står jag fast vid vad jag tyckte då. Den här andra vändan så var jag mer förbered på att typ alla soldater som lyckas tillfångata en kvinna dessutom tog sig ett nyp (inte fick utan just ta). En sak som jag kanske inte nämnde sist är att många karaktärer känns dubbade - speciellt bordellägaren är uppenbarligen inte bara dubbad utan dessutom replikerna omskrivna efter filmningen.
Personligen så tror jag att Lana Clarkson kanske skulle kommit mer till sin rätt om fightscenerna varit mer välkoreograferade. Men ser man till filmens ålder - så briljerar hon nästan med svärdet.

Posted 24 October 2011 - 21:10
Jo, som vanligt fick du till det!Så lite så. Kul att du uppskattade skämtet.
Tur att jag kom ihåg länken nu när du behövde kolla upp den...
![]()
Tyckte den var så pass bra att jag faktiskt köpte den på dvd genom en god vän som importerade den åt mig.
Visst är det Legend of the Seeker-Cara (den stora poängen med att se säsong 2 om du frågar mig). Hon är dessutom riktigt bra i filmen.
Åhå, köpte den på DVD t.o.m! Not bad at all! Noterar filmen på min shoppinglista så får jag fixa den vid tillfälle.
Håller så klart med dig om Cara: hon lyfte verkligen andra säsongen ett gäng snäpp.
Posted 25 October 2011 - 17:21
Post-Apokalyptisk Science Fantasy skulle man kunna kalla den här om man vill överkomplicera genrebeskrivningen.
En sak som slår mig halvvägs in i den här filmen - ingen våldtäkt. Faktum är att trots den lite stereotypa kvinnoklädseln så tror jag inte det förekom sexuell aktivitet iöht i filmen. Alls. Kände mig nästan lite lurad på konfekten... tror jag överdoserat B-fantasy den senaste veckan.
Storyn är lite "off the rack", det finns inget speciellt nytt i den. En standardplott som förekommer i en mängd gener skulle jag tippa. Och av de fyra filmerna i Roger Corman-boxen jag införskaffade den klart sämst skrivna. Hälften av tiden så funderar du på vad Kain (eller "Dark One" som han oftast kallas i själva filmen) sysslar med egentligen. Tillskansar sig pengar? Frigör befolkningen? Eller passar han bara på inom ramen för allting fördjävlighet? Svårt att säga med den lite småtråkiga dialogen.
David Carradine gör en sällsynt träig huvudroll - inte för att jag sett mycket med honom men en del liknande filmer och roller och det känns som om han går i sömnen filmen igenom. F.ö. finns det stora problem med karaktärerna, eller också är det bristande regi, eller båda. De flesta skådespelarna kör på i något som känns som standard roller om detta beror på manus eller bristande regi låter jag vara osagt.
Det är väl ingen som är speciellt snyggt utstyrd, men kombinationen av babykalsong och knypplat draperi som man styrt ut Bal Caz med är förutom ap-fult bland det intressantaste i filmen på kläddepartementet. Övrig rekvisita är helt OK, Uras Svärd är riktigt snyggt utformat.
Helt OK film, men inget som känns som ett måste - ens om man som jag gillar 80-tals fantasy.

Posted 25 October 2011 - 23:03
Charley Brewster är en föredetta nörd som har kommit in sig med de coola killarna och nu har alla killars drömtjej Amy, som flickvän.
När hans föredetta bästa vän Ed försöker varna honom att hans nya granne Jerry, är en vampyr så tror Charley först inte på honom. Inte fören han ser det med egna ögon.
Nu finns det bara en person som kan hjälpa honom: den populära showartisten och vamyrexperten Peter Vincent som har den populära Las Vegas shown "Fright Night".
Remake av klassikern vid samma namn från 1985. Mycket underhållande och bra vampyrfilm med bra skådespelare som bla Colin Farrell och David Tennant.
Vill ni ha spänning och lite mysig vampyrfilm så ska ni klart se den här.
8/10
Edited by Crusader, 25 October 2011 - 23:03.
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 26 October 2011 - 17:44
Koncept: Ensam-kvinna-mot-världen-grejen verkar funka lika bra i alla lägen.
Story: Riktigt bra, tight skriven och att den baseras på sanna händelser är vad som gör filmen riktigt bra. Man lyckas överraska med en saftig twist där på slutet - borde egentligen sett hur den skulle sluta men jag blev tämligen överraskad ändå. Skall jag nämna något negativt är det kanske slutet - det finns något otillfredsställande och tomt över det, kanske är det meningen att vi skall lämnas så lite tomma och lite småförbannade?
Skådespelare: Rachel Weisz gör en sympatisk och bra roll (och klär exceptionellt bra i uniform), men kanske är det ändå karaktären Viko som ger storyn extra tyngd. Som den lokala polisen som gör sitt bästa att stå på hennes sida visar han att alla män som håller/höll till i Bosnien inte var genomruttna kräk.
Kulisser och rekvisita: Bra och övertygade miljöer - dock är det en bedömning jag gör utan att ha sett området.
Slutord: En sevärd film med ett aktuellt och kusligt tema. Lite genant nog så tror jag inte jag hört talas om händelsen förrän nu, trots att det anses vara en av FNs största skandaler.
--
Edit: Glömde Synon-länken.
Edited by XC, 26 October 2011 - 17:45.

Posted 27 October 2011 - 10:59
The Dark Knight
Bra, bättre, bäst?
The Losers
Cool, coolare coolast?
Betyg: OK
The Last Airbender
Dålig, dåligare, dåligast?
Betyg: Usel
"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower
"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

This topic is locked