Tittade på filmen igår kväll. Det var faktiskt inte så kass kvalité som jag trodde att de skulle vara, vissa delar av bilden var utanför "ramen" så att säga och lite VHS kvalité, men det var inte så mycket som störde faktiskt. Tror det var i 2 scener som inte hade effekter, planet som en rund kula i en färg och inga stjärnor och så, samt i en scen mot slutet kommer upp text om vad det ska vara för effekt.
Filmen i sig var jag inte allt för imponerad av däremot. Den är bra för en titt. Ändrade inte mina tankar om att inte köpa filmen iaf, då jag inte har S9/10 så känns det inte så lönt hur som helst. Lite kort om mina tankar om filmen, mindre spoilers:
Tycker filmen fokuserar väldigt mycket på Mitchell, samt Daniel som är på jakt efter arken. Sam och Teal'c har ingen större roll att spela i filmen egentligen tycker jag. Något jag tycker var bra dock var att Vala var helt OK i filmen, hatade henne i S9 men blev lite bättre i 10 men man har helt klart tonat ner henne här. Daniel&Vala finns nästan inte, även om de är ihop hela filmen nästan, men på ett bra sätt.
IOA snubben var helt överflödig, och bortkastad tid. Dock en av Mitchells ordväxlingar med honom var ganska kul tyckte jag. Kul att se Replicators igen. Jag har velat se Replicators vs Ori, tyvärr så går den chansen upp i rök här.
Gillade inte grejen med Replicator/IOA-snubben, verkar vara enda anledningen man hade honom i filmen. Bortkastad tid med Adria måste jag säga, hon visade mer potential i filmen än under hela S10 men fick inte tillräckligt med utrymme att göra något intressant. Sen får man en ny omgång av en S8 händelse (kommer ni förstå när ni ser de) fast i sämre kvalité, om man ser det i effekt tänkandet.
Hela Ori grejen blir slut för snabbt, kändes redan jäktat i slutet av serien. Det går för snabbt och för enekelt, filmen kunde gott varit 20-30min längre eller också fortsatt Ori storyn i ytterligare en film till. Det blir för förutsägbart och för simpelt att göra sig av med en fiende som skulle vara så mycket starkare än Goa'uld och Replicators.
Som sagt jag vet att all CGI och så inte fanns i denna version, men jag undrar om de som finns med är klart eller om det kommer finjusteras innan riktiga releasen? För jag fick för mig att man skulle ha en hygglig budget i jämförelse med vad man hade för serien, och det kändes riktigt misslyckat ibland och i samma kvalité som förr i andra fall. Filmen är OK, men inget jag kommer se om igen, kanske se den riktiga releasen för att se om något förbättrats i slutproduktionen. Plus för att man får lite orginal-Stargate musik i början iaf, kändes riktigt skönt. Många år sedan de användes i serien. Men inget som kommer finna sin väg till min DVD-hylla. Väntar in Continuum som jag har lite större förhoppningar om, och hoppas den är värd att införskaffa. Den kommer ju stå för sig själv, till skillnad mot AoT som ju stänger butiken för S9/10. Jag ger filmen en
5/10 i betyg efter första, sämre kvalité, visningen.

För den som verkligen gillade S9/10, kommer gilla detta också!