Jump to content

Photo

Dr Who - Spoilers säsong 3/29

• Please log in to reply
391 replies to this topic

#326 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 03 September 2007 - 22:13

Ska jag posta detta här eller starta en tråd för säsong 5/31. *Tittar på Georgia* ;)

Doctor Who to return for fifth series in 2010.

After months of media speculation, the BBC can confirm that the BAFTA award-winning Doctor Who will return for a fifth series in Spring 2010.

Viewers are in for a treat this Christmas, as a special episode starring David Tennant and Kylie Minogue will be broadcast on BBC One in December 2007.

Series Four, which went into production in July 2007, will hit UK screens in Spring 2008, followed by a special episode for Christmas 2008.

In 2009 Doctor Who will return with three specials starring David Tennant, with Head Writer, Russell T Davies.

The full-length fifth series will transmit in 2010.

Jane Tranter, Controller, BBC Fiction, says: "Doctor Who is one of the BBC's best loved and most successful dramas. Its journey over the past three series has been one of the most ambitious and exciting that we have had, and I'm delighted to be able to confirm not only three exciting specials for 2009, but a fifth series in 2010. "

Menna Richards, Controller, BBC Wales, says: "The success of Doctor Who is a fantastic tribute to the dedication and expertise of the production team at BBC Wales who have worked on the project from the outset. This announcement is marvellous news for all involved, and more importantly for the programme's amazing fan base and audience. BBC Wales is looking forward to producing the fifth series."

Following the critically acclaimed season three finale, the BBC has announced that Catherine Tate is set to return to the TARDIS for the complete 13-week run of series four, reprising her role as Donna from the 2006 Christmas special.

Freema Agyeman, who won praise for her portrayal of Martha Jones in series three, is also set to return mid series four.

Källa

2010 låter jättelångt borta. :( Tur att jag har tagit det lite lugnt med mitt tittande av den gammla serien. Får fortsätta med det så jag har nåt att göra 2009. ;)

Edited by Crusader, 03 September 2007 - 22:16.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#327 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 03 September 2007 - 22:17

*Tittar på Georgia*

Vaddå? ;) står faktiskt i forumsreglerna att alla serier ska ha en tråd per säsong :P
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#328 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 04 September 2007 - 22:45

For the second year running, Doctor Who and its star David Tennant have won prizes at the annual television awards ceremony run jointly by British TV Quick and TV Choice magazines, the results of which are voted on by readers of those publications.

ITN reports that the series won Best-Loved Drama at last night's ceremony at the Dorchester Hotel in London, with Tennant taking home the prize for Best Actor. Doctor Who spin-off series Torchwood was also a success at the ceremony, winning the award for Best New Drama.

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."

#329 Thinice

Thinice

Captain

• Members
  • 567 posts
  • Interests:Sci-fi i alla dess former, historia (1700-talet, Hellenism, möbeldesign), musik, hockey givetvis...

Posted 05 September 2007 - 15:26

Ok, så mest troligt tre avslutande specials med Tennant 2009 och sedan en ny doktor/huvudförfattare i femte säsongen? Ja varför inte - har svårt att se hur dom skulle kunna toppa de två senaste åren så här direkt. En liten paus är nog bara bra.

Edited by Thinice, 05 September 2007 - 15:27.

Climbing to the Moon...

#330 Illyria

Illyria

Commodore

• Members
  • 1,533 posts

Posted 08 September 2007 - 02:08

Kunde vi inte fått Moffat istället för RTD för kommande säsonger? :(

Moffat skriver alltid bäst avsnitt, en total motsats till RTD.

#331 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 08 September 2007 - 07:24

Skriver bäst avsnitt ja, det är en väldig skillnad på att skriva och att driva serien. Inte för attj ag tror Moffat skulle göra dåligt ifrån sig, tvärtom. Jag vill istället gärna se att Moffat skriver mer - för det gör han bäst. Hans avsnitta är briljanta.
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#332 Thinice

Thinice

Captain

• Members
  • 567 posts
  • Interests:Sci-fi i alla dess former, historia (1700-talet, Hellenism, möbeldesign), musik, hockey givetvis...

Posted 08 September 2007 - 21:51

Moffat är väl favorittippad för att ta över efter RTD kring 2009-10? "The Girl in the Fireplace" var väl helt OK, men i övrigt - har fortfarande mycket kvar att bevisa. Fastnade aldrig riktigt för The Empty Child/Doctor Dances.

Inte dåligt på något sätt, men långt ifrån det geni många försöker göra honom till.

Edited by Thinice, 08 September 2007 - 21:51.

Climbing to the Moon...

#333 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 08 September 2007 - 22:04

Jag fastnade aldrig för The Girl in the Fire Place (inte dåligt i sig, men väldigt dåligt placerad i säsongen så det drar ned intrycket), men de andra är riktigt bra. Blink är kanske bland de mest ruggiga avsnitten jag sett - alla kategorier.

Och jo, han är väl favorittippad skulle jag säga.
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#334 Thinice

Thinice

Captain

• Members
  • 567 posts

Posted 08 September 2007 - 22:19

Så länge dom håller skutan flytande, och Coupling visade på vissa kvaliteter i alla fall.

Verkar ha en skön distans också från de intervjuer jag läst - alltid ett bra tecken.
Climbing to the Moon...

#335 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 08 September 2007 - 22:49

Frågan är väl snarast hur intresserad Moffat själv är på att ta över. Jag har fått intrycket att han inte är det.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter

#336 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 08 September 2007 - 23:03

Efter att ha läst hans kommentarer på OG-forumet under årens lopp så verkar han inte sådär jättesugen att ta över (eftersom han anser att RTD gör ett mycket bättre jobb än han någonsin skulle kunna göra), men skulle han få frågan så skulle han nog kunna svara ja. Iaf i ett eller två år, skulle jag tro.

Jag skulle dock tippa på Gary Russell istället, men man vet aldrig.

//Peak

sixty six."

#337 Thinice

Thinice

Captain

• Members
  • 567 posts

Posted 09 September 2007 - 08:43

Beror på vilket håll dom vill ta det åt: Gary Russell för erfarenhet och kunskap, det jordnära valet. Moffat för experimentlusta/passion och förmågan att be alla som inte tycker som han att dra åt helvete. Lite sexigare val, lite farligare. :P
Climbing to the Moon...

#338 Thinice

Thinice

Captain

• Members
  • 567 posts

Posted 12 November 2007 - 22:18

*bump* (sökte efter en S.4-tråd, men hittade inget)

Vilka är de mest allmänt accepterade ryktena om fjärde säsongen efter Voyage of the Damned? Vad har vi att vänta - nån som vet?

Who-abstinensen börjar göra sig till känna. Andra gången Planet Of Evil den här veckan, och SÅ jävla bra är det inte...
Climbing to the Moon...

#339 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 12 November 2007 - 23:15

Jag har faktiskt inte hört nånting om nästa säsong annat än att (companions) Catherine Tates karaktär från Runaway Bride blir ny companion och Martha återvänder i mitten av säsongen. Peak kanske vet mer?

Annars finns det ju gott om sätt att tillfredställa sin Who-abstinens. 26 säsonger av den gamla serien och över 100 audioavsnitt till att börja med. ;)

Edited by Wylie Times, 12 November 2007 - 23:15.

-Gangstagrass

#340 Thinice

Thinice

Captain

• Members
  • 567 posts

Posted 12 November 2007 - 23:29

Jo, är väl kanske en av de få som ser fram emot Tates återkomst - SÅ illa var det väl inte?

Håller på att beta mig igenom Jon Pertwee i sisådär VHS-kvalitet - vet inte ens var jag ska börja med Audio-Who. En klen tröst ändå. :P
Climbing to the Moon...

#341 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 13 November 2007 - 00:51

Jo, är väl kanske en av de få som ser fram emot Tates återkomst - SÅ illa var det väl inte?

Jag gillade det inte då men jag är ändå försiktigt optimistisk. :)

Håller på att beta mig igenom Jon Pertwee i sisådär VHS-kvalitet - vet inte ens var jag ska börja med Audio-Who. En klen tröst ändå. :P

Ja tyvärr går det ju inte så snabbt med DVD-utgivningen. Rörande audio kan jag rekommendera att börja med Paul McGann. Börja med filmen och sedan Big Finish 16 - Storm Warning (Längre ner på den sidan finns alla avsnitt med 8:e doktorn i rätt ordning)

Edited by Wylie Times, 13 November 2007 - 00:52.

-Gangstagrass

#342 Thinice

Thinice

Captain

• Members
  • 567 posts

Posted 13 November 2007 - 08:12

Fick aldrig någon riktig Who-känsla av filmen, kanske är därför som jag har svårt att komma in hans Big Finish (rösten känns inte helt klockren, kunde lika gärna ha varit vem som helst). Men jag ska ge det en chans till, se/höra det i rätt ordning.

Gillar det lilla jag hört av Peter Davison dock... Circular Time.
Climbing to the Moon...

#343 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 13 November 2007 - 13:42

Jag kan hålla med om rösten. Jag tyckte inte heller den var helt klockren i början men man vänjer sig ganska fort. Fämsta anledningen till att jag rekomenderar 8:e doktorn, förutom att man inte behöver se så mycket annat innan, är att jag verkligen gillar det arc som byggs upp kring Charley Pollard. (den companion som han täffar i Storm Warning)

Edited by Wylie Times, 13 November 2007 - 13:42.

-Gangstagrass

#344 Thinice

Thinice

Captain

• Members
  • 567 posts

Posted 14 November 2007 - 12:23

Vad är den officiella (eller inofficiella kanske) förklaringen till att dom inte körde vidare med McGann efter filmen, med en uppföljare? Den gick väl ganska bra ändå, och dom flesta verkar gilla honom som doktor...
Climbing to the Moon...

#345 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 14 November 2007 - 15:29

TV-filmen från 1996 var tänkt som en pilot till en eventuell TV-serie med McGann, som ett samarbete mellan BBC och FOX. TV-filmen fick dock så dåliga tittarsiffror på FOX att de drog sig ur. I England fick den 9 miljoner tittare eller så.

När det gäller Big Finish så måste jag medge att mina favoriter är 6:e doktorn och Evelyn.. :)

//Peak

sixty six."

#346 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 14 November 2007 - 15:36

Men varför fortsatte inte BBC redan då att själva producera en fortsättning med McGann? För dyrt eller?

-Gangstagrass

#347 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 14 November 2007 - 15:55

Ja, du. Det är nog frågan som alla ställer sig. Jag tror nog att det är lite samma orsak att det tog så lång tid innan den nya serien kom igång. Jag tror att de var oroliga att serien inte skulle hålla i det moderna England och att den skulle börja på samma låga nevå som den slutade. Och kanske hade de svårt att hitta någon som vågade ta på sig projektet (fast det har jag svårt att tro) Eller kanske så satte sig de som ägde rättigheterna mot det hela.

Jag känner lite si och så med ett doktorsbyte igen. Jag saknar det gammla där det var samma doktor i många år innan det byttes (fast det var samma mot slutet av gammla serien) och nu känns det som att de kommer köra slut på doktorer innan 2015.
Jag hoppas att med nästa doktor så hittar de en som är villig att faktiskt vara doktorn i en längre framtid.

Edit: Jag vågar knappt gå in i den här tråden av rädsla att jag ska få Doctor Who febern igen. Jag har inte tid att fastna i Dr Who just nu. :P

Edited by Crusader, 14 November 2007 - 15:57.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts

#348 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 14 November 2007 - 16:30

Två orsaker, tror jag.

1) Ursprunligen var det tänkt att det skulle komma en biofilm med DW, vilket var planen bra länge. Detta eftersom man ansåg att det skulle vara svårt att göra en TV-serie med de specialeffekter som dagens TV-tittare förväntar sig. De snackar lite om det i dokumentären "A New Dimension" som visades inför nystarten, har jag för mig.

//Peak

sixty six."

#349 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 14 November 2007 - 17:01

Hur länge ska du låta oss vänta på andra orsaken, Peak? ;)
-Sora, Kingdom Hearts

#350 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 14 November 2007 - 17:07

Det var de två. Jag mosade ihop dem till en i slutändan, bara.

1) Film

2) Fruktan för dåliga specialeffekter.

//Peak

sixty six."