Jump to content

Photo

Fildelning

• Please log in to reply
466 replies to this topic

#326 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 25 April 2009 - 10:18

Polisanmäla Google???!!! :lol:
Vad är nästa steg? Anmäla han som uppfann internet kanske? :P

Den amerikanska militären var ju bland de tidigaste användarna vad jagfått lära mig så den anmälningen skulle jag vilja se.... ;)

Ja verkligen :lol:

Winter is Coming

#327 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 25 April 2009 - 13:52

Fast alvarligt talat så tycker jag det är löjligt att Google och Pirate Bay gämförs.

Hela den fällande domen i TPB-målet från en domare som inte hade vett att avsäga sig målet då han aktivt tagit ställning för den ena parten är mer löjligt, IMHO. Domen i sig säger jag inget om eftersom jag inte läst den, men sunt förnuft borde domaren haft.

Ja, det håller jag med om. Jag tror inte att han var medveten om att han var partisk med tanke på att han beordrade en av jury medlemmarna att bytas ut pga partiskhet.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#328 PredaBot

PredaBot

Rear Admiral

• Moderator
  • 2,983 posts

Posted 25 April 2009 - 17:35

Det här kan ju bli riktigt roligt! :)

Hoppas att det går såpass långt att det blir tingsförhandlingar eller rättegång.

#329 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 27 April 2009 - 15:47

Glad nyhet till alla som har Tele2 som Internetleverantör.

Tele2 trotsar piratlagen - IDG.se
Tele 2 kringgår Ipredlagen | Inrikes | SvD
di.se - Tele 2 kringgår Ipredlagen

Hoppas resterande leverantörer också tar det beslutet.

Och här kommer svaret.
Följ länken för hela artiken
Advokat: "Häpnadsväckande av Tele 2” | Inrikes | SvD

Stora delar av internet trafiken handlar om illegal fildelning vilket gör den till en viktig inkomstkälla för internetoperatörerna, säger Peter Danowsky.

Vadå dra alla som använder Internet över en kam.
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#330 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 27 April 2009 - 16:21

Hade somliga hoppat på tåget och givit kunderna vad kunderna vill ha redan från början så skulle vi inte vara i den här situationen idag. :rolleyes:

Följande kommentar till artiklen är f.ö.en liten pärla:

"Intressant att Danowsky hotar med en skärpning av lagen om operatörerna inte gör upphovsrättsindustrin till lags. Jag trodde nämligen att det var Sveriges regering och riksdag som hade det mandatet, inte Danowsky eller de företag han arbetar åt. || Så antingen har Danowsky blivit felciterad, drabbats av storhetsvansinne eller helt enkelt råkat försäga sig och i samma uttalande avslöjat att politikerna agerar på order av utländska storföretag."Källa

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#331 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 27 April 2009 - 22:17

Bra! Fler som vågar stå emot film och musik branschen! För visst är de dom som bestämmer?

Winter is Coming

#332 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 28 April 2009 - 12:36

Nätoperatörer kringår inte Ipred | Inrikes | SvD

/.../
Men för att uppgifterna ska kunna lämnas ut måste domstolen vara snabb. Det är nätoperatörerna eniga om. IP-adresser hos Bredbandsbolagets och Glocalnet sparas i maximalt tre veckor, på Tre 30 dagar och hos de andra en "kortare tid".
/.../

I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#333 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 28 April 2009 - 17:37

Tele2 går nu ut med mer info och medger att de sparar uppgifterna upp till 2 veckor innan de förstörs.

"Enligt svt.se tror Antipiratbyrån inte att detta kommer försvåra deras verksamhet.
– Två veckor räcker för oss, säger Henrik Pontén jurist på Antipiratbyrån till svt.se."
Källa

Någon som tror att Herr Pontén har rätt?

fqq5BYam.jpg

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#334 Chrille

Chrille

Senior Captain

• Members
  • 769 posts

Posted 28 April 2009 - 17:46

En sak jag undrat sen dag 1: Hur går det där till egentligen? Måste de misstänka att någon fildelar och kolla upp ens IP nummer sedan ens logg eller beställer dem loggar från Internetoperatörer varje vecka och går igenom vad alla har gjort?

#335 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 28 April 2009 - 17:49

Antagligen genom att bryta mot lagen själva. Ironi att privata intressen för göra något som den Svenska polisen inte får. :rolleyes:

fqq5BYam.jpg

#336 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 28 April 2009 - 18:10

Ska dom se om någon fildelar så måste dom ju göra det själv för att få tillgång till alla IPnummer som står i torrent klienten, och då är det ju bara en bråkdel dom ser eftersom man inte är kopplad till alla som delar just den filen.

Osäkert att dom hinner på 3 veckor, först ska det väl in en begäran till domstolen för att få ut användaren av IP nummret, vem vet hur lång tid det tar för dom att kontakta leverantören för utlämning och så ska dom ta ställning om dom vill lämna ut det eller inte och det kan ju också ta sin lilla tid. Så vips har det gått 4 veckor och inga uppgifter finns kvar ;)

Ironi att privata intressen för göra något som den Svenska polisen inte får.

Det stör mig väldigt mycket.

Edited by Georgia, 28 April 2009 - 18:11.

#337 Walker

Walker

Rear Admiral

• Aktiv member
  • 3,025 posts

Posted 28 April 2009 - 20:13

Synd att inte Telia vill följa Tele2´s exempel. Är inte så sugen att byta abonemang enbart för lite slentriannedladdning. Någon som ska gå över till Tele2?

http://www.e24.se/br...kel_1277143.e24

Edited by Walker, 28 April 2009 - 20:13.

#338 Noveau

Noveau

Commander

• Members
  • 211 posts

Posted 28 April 2009 - 23:27

Blir intressant att se hur det blir med den här nya datalagringslagen som EU väl kommer införa (och som därmed kommer göra ISP:erna tvugna att lagra IP-infon). Om jag inte missförstått det så kommer väl även den lagen att behöva tas genom riksdagen. Med allt som hänt den senaste tiden kan man ju alltid hoppas att regering och riksdag inser att de riskerar många röster inför nästa år om de lotsar igenom en till sådan här lag.

Dock har jag inte några större förhoppningar på framsteg inom integritetsområdet längre ...

En sak jag undrat sen dag 1: Hur går det där till egentligen? Måste de misstänka att någon fildelar och kolla upp ens IP nummer sedan ens logg eller beställer dem loggar från Internetoperatörer varje vecka och går igenom vad alla har gjort?

Nej, de kan inte beställa några loggar eftersom aktiviteten på internet inte lagras hos operatörerna. Det enda de loggar är vilket IP-nummer som hör till vilket abbonemange vid en given tidpunkt.

Mediaindustrin måste därmed skaffa bevis (om man nu vill kalla ett screenshot på en torrenttankning för bevis) på att IP-nummer använts för fildelning. T.ex. kan de seeda en viss film och helt enkelt ta screenshots på listan över kopplade klienter som tankar.

Därefter går de med screenshottet till domstol och säger "vi har bevis på fildelning, ge oss rätt att tvinga ut info från internetleverantören om vem som hade det här IP:t vid den här tidpunkten."

Edited by Noveau, 28 April 2009 - 23:20.

#339 Chrille

Chrille

Senior Captain

• Members
  • 769 posts

Posted 28 April 2009 - 23:50

Tack för klargörandet Noveau :)

#340 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 29 April 2009 - 10:44

T.ex. kan de seeda en viss film och helt enkelt ta screenshots på listan över kopplade klienter som tankar.

Fast gör de det har de automatiskt gjort sig skyldiga till lagbrott själva, dessutom kan de möjligen sättas dit för uppvigling. Så vi kan ju hoppas att det är såna metoder de använder sig av ;) .
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#341 dukeofnewyork

dukeofnewyork

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,140 posts

Posted 29 April 2009 - 12:15

I fallet med ljudböckerna använde de programmet CommView, för att logga och visa från vilket ip-nummer de laddade ner från. Men det var ju ftp pch inte torrent, men jag gissar de använder något liknande tillvägagångsätt för bittorrent.
"I mean, violence is a big problem in our society today and I will not support it. That is the primary reason why I won't do anal. " – Krysta Now, Southland Tales

"Ingen magi, ingen profil, ingen stil, bara tjong i tvättbrädan och morr i mustaschen. " – Göran Sommardal om Xmen Origins: Wolverine (Kulturnytt 20090430)

"There is hopeful symbolism in the fact that flags do not wave in a vacuum." – Arthur C. Clarke

---

--- | filmtipset | ---

#342 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 29 April 2009 - 13:39

Fast gör de det har de automatiskt gjort sig skyldiga till lagbrott själva

Fast jag tror inte att Bolagen som vill hindra andra frå natt ladda ned, stämmer sig själva. Så lagbrott eller inte är knappast relevant eftersom de knappast lär stämma sig själva.
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#343 dukeofnewyork

dukeofnewyork

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,140 posts

Posted 29 April 2009 - 15:55

Fast jag tror inte att Bolagen som vill hindra andra frå natt ladda ned, stämmer sig själva. Så lagbrott eller inte är knappast relevant eftersom de knappast lär stämma sig själva.

Inte om de har upphovsmännens tillstånd vilket de säkert har då de agerar på deras uppdrag. Fildelning är ju inte i sig olagligt utan endast om det sker utan upphovsmannens tillstånd.
"I mean, violence is a big problem in our society today and I will not support it. That is the primary reason why I won't do anal. " – Krysta Now, Southland Tales

"Ingen magi, ingen profil, ingen stil, bara tjong i tvättbrädan och morr i mustaschen. " – Göran Sommardal om Xmen Origins: Wolverine (Kulturnytt 20090430)

"There is hopeful symbolism in the fact that flags do not wave in a vacuum." – Arthur C. Clarke

---

--- | filmtipset | ---

#344 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 29 April 2009 - 17:05

Inte om de har upphovsmännens tillstånd vilket de säkert har då de agerar på deras uppdrag. Fildelning är ju inte i sig olagligt utan endast om det sker utan upphovsmannens tillstånd.

Sant, men jag tror fortfarande att det där borde hamna inom uppvigling till brott, åtminstone borde den som blir utsatt försöka åberopa det. En polis får ju inte försöka sälja knark för att sätta dit langare, det här är inte långt ifrån.

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#345 Noveau

Noveau

Commander

• Members
  • 211 posts

Posted 29 April 2009 - 19:11

Sant, men jag tror fortfarande att det där borde hamna inom uppvigling till brott, åtminstone borde den som blir utsatt försöka åberopa det. En polis får ju inte försöka sälja knark för att sätta dit langare, det här är inte långt ifrån.

Tycker också helt klart att det här är lite åt brottsprovokationshållet. Frågan är ju dock hur det fungerar med den saken när det är ett privat bolag som utför provokationen.

#346 Supertreck

Supertreck

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,113 posts

Posted 29 April 2009 - 19:30

I fallet med ljudböckerna använde de programmet CommView, för att logga och visa från vilket ip-nummer de laddade ner från. Men det var ju ftp pch inte torrent, men jag gissar de använder något liknande tillvägagångsätt för bittorrent.

Bittorrent bygger ju på att man skicka komprimerade småbitar. Hur bevisar man någons nedtankniing
att det faktisk är Photoshop och inte något annat? Folk kan ju vara smarta att dela ut egna material
och blanda in signaturer från upphovsrättskyddat program.
Men ojsann det blir ett problem att avgöra vilka som är riktiga olagliga nedtankningar och utdelande.

Att dela ut falska initialiseringsfiler för olika program och filmer kan väl inte vara olagligt.

#347 Noveau

Noveau

Commander

• Members
  • 211 posts

Posted 29 April 2009 - 23:46

Bittorrent bygger ju på att man skicka komprimerade småbitar. Hur bevisar man någons nedtankniing
att det faktisk är Photoshop och inte något annat? Folk kan ju vara smarta att dela ut egna material
och blanda in signaturer från upphovsrättskyddat program.
Men ojsann det blir ett problem att avgöra vilka som är riktiga olagliga nedtankningar och utdelande.

Att dela ut falska initialiseringsfiler för olika program och filmer kan väl inte vara olagligt.

Om de tankar hela filen själv så vet de ifall det är rätt produkt eller inte. Hur som hellst skulle nog knappast ett försvar som bygger på "Nej nej, det jag delade var en egengjord semesterfilm, jag bara döpte den till filmnamn-videotyp-releasegruppnamn-divx.avi" någonsin klara sig i domstol.
Ett av problemen med bittorrent ur den synpunkten är ju att trackern håller koll på att det alla delar faktiskt är samma fil.

#348 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts

Posted 30 April 2009 - 07:03

Tycker också helt klart att det här är lite åt brottsprovokationshållet.

Så heter det, ja. Hade hjärnsläpp igår och 'uppvigling' var det enda som dök upp. Tack :) .

#349 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 30 April 2009 - 08:38

Jag tänker bara på engelska och fick bara fram entrapment jag. :P
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#350 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 30 April 2009 - 09:03

Skall ni rösta på de där otäcka piraterna i EU-valet, se till att rösta fram en SF-fan i sådana fall...

http://www.ameliatillbryssel.se/

:P

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."