Jump to content

Photo

Xena | Allmän diskussion & nyhetstråd

• Please log in to reply
787 replies to this topic

#326 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 04 July 2006 - 17:28

ISF kommer du hata Endgame som er mitt absoluta favoritavsnitt av alla. Fast där er en story. Du gillade jo The Price och det er jo också ett av mina afvorit avsnitt , så kanske vi kommer tycka lite gran om de samma avsnitt :)

Jodå, jag säger inte att vi är helt tvärtemot varandra. :)

SACRIFICE & SACRIFICE II

Woho!

Gottdammit.

Jag är chockad.

Måhända att Sacrifice började svagt, men under avsnitt två så var det inte en enda lugn stund. Så underbart uppbyggt. Joxer kommer in där och tillför även komik, utan att det blir överdrivet. Både då han trillar av hästen och då han skall befria fångarna. Det är bra balans.

Lucy gör ett bra jobb. Renee gör ett ännu bättre jobb. Och givetvis dominerar Hudson de alla. Och det var skönt att se att Callisto fick det slut hon bad om. Att få en förintelse (nu vet jag tack vara XC-SE:s lista ovan att hon är med mer, så jag hoppas inte det förstör alltför mycket. ). Som hon spelade Xena i slutet för att nå dit. Hon vet exakt vilka knappar som hon skall trycka på.

Och framför allt, det var ett helt annat slut än vad jag förväntade mig. Ett grymt bra slut. Ares får jag inte glömma heller. Jag kan inte tänka mig att de här nyheterna kommer att tas emot med stor glädje bland de andra gudarna. Hoppas den här arroganta lilla kaxputten får ta emot ett straff snart.

Betyg för Sacrifice: 8/10 (seg början drar ned betyget ett snäpp :( )
Betyg för Sacrifice II: 10/10 :o
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#327 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 04 July 2006 - 18:00

SACRIFICE & SACRIFICE II
Lucy gör ett bra jobb. Renee gör ett ännu bättre jobb. Och givetvis dominerar Hudson de alla. Och det var skönt att se att Callisto fick det slut hon bad om. Att få en förintelse (nu vet jag tack vara XC-SE:s lista ovan att hon är med mer, så jag hoppas inte det förstör alltför mycket. ). Som hon spelade Xena i slutet för att nå dit. Hon vet exakt vilka knappar som hon skall trycka på.

Kan inte annat än att hålla med. Sacrifice är två av säsongens absolut toppavsnitt. Tycker att Renee sköter sin dubbelroll som Gabby/Hope alldeles utmärkt och hon lyckas verkligen utstråla två olika karaktärer. :) Hudson är precis som du säger den klarast lystande stjärnan här. Man vill verkligen tro Callisto, dumma Xena som alltid misstror sin blonda nemesis. ;) (Skyll inte på mig. Jag spoilermarkerade listan. Faktiskt. :P :lol: )

Och slutet är ett riktigt knytnävsslag i ansiktet. Man bara sitter forstummad efteråt och bubblar fram ett "Wow" på alla eventuella tilltal.

Sacrifice I och II: BRA

Edited by XC-SE, 04 July 2006 - 18:01.

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#328 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 04 July 2006 - 18:18

Jag skyller inte på dig, I'm just saying... :)

Jo, verkligen bra slut. Helt lysande. Gillar sådana här slut :)

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#329 Forever Xena

Forever Xena

Warrior Princess

• Moderator
  • 10,223 posts

Posted 04 July 2006 - 18:36

Kan bara instämma med er :D

Tyckar alla gör sina rollar lysande :D

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling

#330 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 09 July 2006 - 14:56

ADVENTURES IN THE SIN TRADE PART 1 & 2

Okej, första avsnitten i säsong två är avklarade och det känns som en naturlig och genomtänkt öppning. Vi får se tillbaka på hur Xenas dåtid var, vilket givetvis ger ett större djup till karaktären.

Och sen gillar jag insikten som Xena fick då hon var på väg för att söka upp Gabrielle, insåg vad Gabrielles gåva var.

Jag gillar även de visioner som Xena fick om framtiden - lovar gott om de nu uppfylls. Ser ut som en ball historia :)

Intressant detalj - Renee finns inte med i vinjetten. Det åfr mig att undra, var det spekulationer om hon var utskriven ur serien då det sändes?

Det finns en stor detalj som drar ned hela avsnittens intryck - de många utdragna riter och drömska momenten med distorterade kameravinklar och whacked out chantingmusic. Det sänker betyget, särskilt med tanke på att det gör avsnittet segt och tråkigt. De försöker värva det i bland med strider, men det är ju en annan sak som är tråkigt så... :P

Betyg för båda avsnitten blir 7 av 10.

#331 Forever Xena

Forever Xena

Warrior Princess

• Moderator
  • 10,223 posts

Posted 09 July 2006 - 15:18

WOW Capshaw .

Du tyckte om AITST , det er många olika uppfattningar om de avsnitt :lol2: Jag trodde du skulla hata de eftersom de er Gabrielle light ;) BTW det er säsong 4 du er inne på :lol: :P

Jag gillar även de visioner som Xena fick om framtiden - lovar gott om de nu uppfylls. Ser ut som en ball historia

Allt kommer hända , mycket skakande säsongsavsluttning , men det er orättvist att säga för mycket

Det finns en stor detalj som drar ned hela avsnittens intryck - de många utdragna riter och drömska momenten med distorterade kameravinklar och whacked out chantingmusic

kan bara instämma , tyckte också det var tråkigt , jag vill jo ha action.

Men vad tyckte du om Evil Xenas dåd mot Amazonerna ?

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

Min avatar samling

#332 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 09 July 2006 - 18:47

Om vi säger som så, det känns helt trogen den bild om den onda Xena vi fått tidigare. Det känns som om hon innan var bara mordglad och ärelysten, men här fick den puff över stupet som gjorde henne _ond_.

Det var roligt att se förvandlingen - och dådet i sig, ja, jag förstår att amazonen inte var jätteglad att se Xena. Svek är något som jag själv avskyr, så det är verkligen för mig ett bra stt att visa på ondska. Så om det... :thumbsup:

Jupp, säsong fyra. Tre säsonger kvar och sedan är det slut :o

#333 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 09 July 2006 - 18:59

Kul att du gillade avsnittet Cappy. Själv gillade jag att man inte inleder säsongen rakt av med att plocka in Gabby igen - utan att man får följa med Xena på lite soul searching först.

Gillar avsnitten, stör mig inte allt för mycket på riterna - de visar ju hur djupt involverad i amazonstammen hon blev.

fqq5BYam.jpg

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#334 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 09 July 2006 - 20:11

Jo, jag håller med om att det var bra attm an vntade med Gabby... Riterna, tja... Om de hade varit bra utförda hade jag väl klagat mindre, men nu kändes de rätt klyschiga och B (vilket iofs går hand i handske med XEna, men jag gillar inte det). Det går uppnå en sådan effekt utan att dra ut på det så länge som man gjorde - dessutom i båda avsnitten...

#335 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 10 July 2006 - 20:52

Nu har jag bestämt mig.... Det här skall bli den längsta tråd i SFN:s historia :P

A FAMILY AFFAIR

Ett mycket, mycket bra avsnitt... Tät stämning, en kul Joxer som inte överspelas och Gaby :wub: Jag gillar att hon är tillbaka även om det känns som en väldigt skral lösning som det är nu. Men jag hoppas på att det inte är det - Gabis minnesförlust där i kring hoppas jag kommer tas upp senare. Så det lovar nog gott ändå.

Jag gillar också spelet mot Gabis föräldrar, även om det också är där som betyget halkar ned ett snäpp. Det hade definitivt varit nödvändigt med en closure mellan Gabrielle, Xena och föräldrarna. De byggde upp för det, men glömde i all hast bort det. (Vilket de också gjorde med Joxer...)

Men det var roligt att se Hope i ett annat sammanhang där hon spelade på familjen. Och förstås, kontinuitet är alltid välkommet.

Betyg: 9/10.

#336 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 11 July 2006 - 08:18

A Familiy Affair funkar. Du har rätt i att det känns lite som "en allt fr smidig lösning" men samtidigt är det ju lite oväntat att man inte får reda på exakt hur Gabby räddas/undkommer döden - utan man lämnas med sina egna spekulationer. Var det Hope? Dahok? Ares? Callisto? Joxer? Eller någon annan som inte syntes i Sacrifice iöht? Aphrodite kanske? ;)

fqq5BYam.jpg

#337 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 11 July 2006 - 11:31

Jo, jag håller med om att det fungerar som det är nu.... OM det besvaras senare. Det är ju lite svårt att säga någonting om i detta läget för mig ;)

#338 Forever Xena

Forever Xena

Warrior Princess

• Moderator
  • 10,223 posts

Posted 11 July 2006 - 12:34

OM det besvaras senare. Det är ju lite svårt att säga någonting om i detta läget för mig

det blir besvarad , men inte särskilt bra tycker jag

Min avatar samling

#339 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 11 July 2006 - 13:02

Är det en stor spoiler? Alltså, står det något om handling i den eller står det bara om den gör det eller ej? (Avdelning: Vågar jag klicka? :P )

#340 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 11 July 2006 - 13:50

Du vågar klicka. :)
Support your local search and rescue unit - get lost.

#341 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 11 July 2006 - 14:48

Tack till Marie och FX för svaren!

#342 Forever Xena

Forever Xena

Warrior Princess

• Moderator
  • 10,223 posts

Posted 11 July 2006 - 16:34

Jag ville inte säga för mycket ;) som du märkte :lol:

Min avatar samling

#343 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 11 July 2006 - 17:25

Det uppskattas djupt! :D

#344 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 12 July 2006 - 08:35

OM det besvaras senare. Det är ju lite svårt att säga någonting om i detta läget för mig

det blir besvarad , men inte särskilt bra tycker jag

En av de sunkigare förklaringarna i seriens historia faktiskt tycker jag... ;)

fqq5BYam.jpg

#345 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 14 July 2006 - 19:48

IN SICKNESS & IN HELL

And back to the bottom... Nej, gud bevare mig vars. Det här var inte ett bra avsnitt. Gabrielle och hennes sidekick Xena grovt ur form med olika sjukdomar och som bråkar som ett gift par i jakten på sin häst. Jag håller med Gabrielle - Xena är sjukligt fascinerad vid sin häst. :P

Slapstickhumor som jag inte gillar - och många sekvenser blir bara så pinsamma att man vil dööö... Enda bra är att Joxer får framstå som en hjälte. Jag gillar slutscenen med honom och pengarna också.

Betyg: 4/10.

#346 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 14 July 2006 - 20:33

:lol: Hade på känn att du inte skulle gilla avsnittet.... Men "In Sickness and Hell" är ju bra ju... på ett sunkigt lite halvklantigt klassiskt vis. :P Gillar avsnittet trots sina brister, och en del scener är helt underbara. Vem kan tex morstå Xenas "Secure the outhouse!"- Scen :D

Gabrielle och hennes sidekick Xena grovt ur form med olika sjukdomar och som bråkar som ett gift par i jakten på sin häst.

Eh... Vissa av "hardcore fansen" skulle se det som en av de stora poängerna med avsnittet. ;) Dessutom är det Xena och Argo som bråkar som ett gift par... ;)

Edited by XC, 14 July 2006 - 20:34.

fqq5BYam.jpg

#347 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 14 July 2006 - 21:10

Jo, jag vet att det är en av poängerna. Och det är sött i början med Gabby och Xena som tjafsar om hästen, skråmor och liknande. I början finns det ne poäng - men man drar ut för mycket på det för min smak. Och skruvade komediavsnitt är ingen höjdare för mig :P

Ehum... Xena och hennes älskade häst, ja... Skulle inte förvåna mig om det fanns fanfic för det också... :P Men jag tycker det också är en poäng med avsnitt där det visas på hur viktig hästen faktiskt är för Xena. Förutom Gabrielle är det ju hennes enda fasta punkt.

#348 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 15 July 2006 - 23:04

A GOOD DAY

How I love his face! Caesar är tillbaka och det betyder en sak - en bra story. Ett stort uppryck från förra avsnittet och bra insatser från samtliga personer här. Även de vanliga byborna som inte får mycket screen time.

Höjdpunkten i serien är givetvis då Gabi tvingas ta kommando i slutänden, även fast hon först vägrar. Det är så vackert att se henne växa och känna smärta - även om hon vet att hon gjort rätt val. Hon är onekligen ingen ungt, naivt våp som hon var i början. :thumbsup:

Dessutom fick jag i det här avsnittet en föraning om att den vision som Xena hade var knuten till Caesars öde. Jag vill minnas att vi fått sett Xena korsfästas tidigare - och mitt minne vill säga att det var av Casear. Har jag fel?

Jag hoppas i alla fall att det har med Caesar att göra. Han är tuff! :)

Betyg: Av 10 poäng är det egentligen en 7:a, men eftersom Renee gestaltar Gabrielle så bra höjer jag det till en 8:a.

#349 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 15 July 2006 - 23:48

Dags att köpa resten av säsongerna av Xena och Hercules, känner jag..

Länge sedan jag såg de senare säsongerna.

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."

#350 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 16 July 2006 - 08:14

A Good Day är ett bra avsnitt. Och hon får för första gången acceptera att alla romare inte är skurkar. Eller ens romare.

Dessutom fick jag i det här avsnittet en föraning om att den vision som Xena hade var knuten till Caesars öde. Jag vill minnas att vi fått sett Xena korsfästas tidigare - och mitt minne vill säga att det var av Casear. Har jag fel?

Nej då. Du har helt rätt. Xena korsfästes av Ceasar när hon var en pirat. Detta fick vi följa i återblickar i avsnittet "destiny" (du vet där Xena får ett hårt slag mot huvudet).

Jag hoppas i alla fall att det har med Caesar att göra. Han är tuff!

My lips are sealed...

Dags att köpa resten av säsongerna av Xena och Hercules, känner jag..

Länge sedan jag såg de senare säsongerna.

Det är absolut på tiden! ;)

Edited by XC, 16 July 2006 - 08:18.

fqq5BYam.jpg