Jump to content

Photo

Elitserien 07/08 och hockey i allmänhet.

• Please log in to reply
463 replies to this topic

#326 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 04 May 2008 - 15:58

Spelare som Frögren, Lindström och Niclas Wallin behöver göra det de blev uttagna för...spela stavilt och uppoffrande i egen zon. Kenny Jönsson behöver ta mer ansvar och styra upp försvaret...sen tror jag nog att vårt anfallsspel kan funka mot de andra nationerna också, men det spelar ju ingen roll om de spelar såhär snällt. Helst ser jag att de bänkar Fernholm och Tellqvist i alla fall...
*Hockey och superhjältar*

#327 Spacer

Spacer

Senior Captain

• Members
  • 591 posts

Posted 04 May 2008 - 17:20

Ord och inga visor Kermit! :)
Jag hoppas anfallet kommer funka mot bättre nationer, men det såg så tamnt ut i träningsmatchen mot USA så därför jag är lite tveksam, men det är ju skillnad på träningsmatcher och VM.. Bäckström har ju tillkommit sen dess och han tillförde ju absolut i matchen mot Vitryssland. Wallin var inte alls bra och tog för mycket utvisningar.

#328 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 04 May 2008 - 17:39

Ja, Bäckström var viktig redan från första matchen. Men hela laget måste skärpa sig ordentligt, annars kommer matchen mot Schweiz bli minst lika spännande och sen väntar svårare motstånd än så. Men in med Edler och någon annan målvakt än Tellqvist! Och skicka hem klanten Fernholm!! Förresten blir jag mycket förvånad om Weinhandl/Mårtensson kan hävda sig alls på små isar mot tuffare motstånd. Tror själv att de kommer göra en blek turnering. Det syntes ju i finalerna att de (återigen vad gäller Mårtensson) viker ner sig när det verkligen gäller något.

Vilka tror ni vinner VM? Själv tror jag på Finland, fast det brukar jag göra på senare år...

#329 Spacer

Spacer

Senior Captain

• Members
  • 591 posts

Posted 04 May 2008 - 20:57

Weinhandl kanske skulle må bra av att spela med någon annan än Mårtensson under VM. Han har nog större förutsättningar än just Mårtensson att hävda sig här.
Jag tippar att USA eller Ryssland tar hem det. Men måste jag välja en så säger jag USA i fördel av små rinkar.
Vi kanske skulle ha en och samma hockeytråd för att disskutera all hockey i?

#330 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 04 May 2008 - 20:58

Du tror mer på USA än Kanada alltså? Djärvt! :)

#331 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 04 May 2008 - 21:04

Hur länge sen är det USA vann guld egentligen? Kanske deras tur.

Edit: 1960 kom senaste guldet. :o 2004 senaste medaljen, brons. (VM)

Och skicka hem klanten Fernholm!!

En av BÅs favoriter det. Säkert därför han är med.

Tror på Kanada jag, eller kanske Ryssland.

Edited by GaterGirl, 04 May 2008 - 21:07.

Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#332 Spacer

Spacer

Senior Captain

• Members
  • 591 posts

Posted 04 May 2008 - 21:04

Men jag är en djärv tippare! :cool2: Således kanske inte så bra tippare dock.
Men jag tror faktiskt de har fördel att få slå lite ur underläge gentemot Kanada!

#333 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 04 May 2008 - 21:27

Vore en rejäl sensation, var väl måååånga år sedan USA vann senast. :)

#334 Spacer

Spacer

Senior Captain

• Members
  • 591 posts

Posted 04 May 2008 - 23:46

Jag anar lite mobbning av mitt USA tipp här. :)
Vi får väl se! Tjeckierna såg rätt bra ut mot Ryssland, ganska bra match fast domarna var helt otroliga ibland. De borde hänga med bättre nu när man har fyra domare tycker man.

#335 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 05 May 2008 - 06:42

Näe, förstår att det uppfattas som det, men du har rätt i att USA har ett spännande lag som mycket väl skulle kunna gå riktigt bra. Det har inte gått bra i VM för dem, men med de unga spelare de har på gång så är det ju bara en tidsfråga. Och nu när VM spelas på NHL-rinkar är det en riktigt bra tidpunkt för en skräll. Dessutom kan de knäppa Kanada på näsan då och då. :)

Tycker mest att det var ett modigt tips, inte ett dåligt. :)
Vore t om rätt kul om USA vann, brukar alltid avsky dem, men nu känns det som att Kanada behöver tas ner på jorden.

#336 Spacer

Spacer

Senior Captain

• Members
  • 591 posts

Posted 05 May 2008 - 17:44

Kanada behöver alltid tas ner på jorden! :) Jag föredrar alltid USA framför Kanada för jag tycker de har en renare spelstil. Kanada har en tendens att skicka in torpeder som kör med vansinniga tacklingar när det går emot dom lite, tycker inte USA brukar göra sånt. Ganska intressant att det skiljer faktiskt. VM är svårtippat i år känns som det kan bli vem som helst mellan fyra fem lag.
Torgny Bendelin lämnar Malmö föresten och Siemensen blir huvudtränare assisterad av Peter Andersson. Jag gillar att de behåller Bobo Siemensen iaf och det kanske var bra att man avslutade samarbetet med Bendelin, det ska visst ha varit sprickor i sammarbetet mellan han och Siemensen mer och mer under säsongen så det kanske var ett bra beslut trotts allt.
Hur ligger det till med Foppa nu när Colorado är utslaget? är han skadad, eller? Visst hade det varit skönt med en skräll i VM, både USA eller Ryssland hade jag tyckt varit kul om de vann där. Kanada är jag nästan alltid allergisk mot i hockey. :)

#337 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 05 May 2008 - 18:00

Hur ligger det till med Foppa nu när Colorado är utslaget? är han skadad, eller?

Ja, han är skadad kommer knappast till VM.
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#338 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 05 May 2008 - 18:07

Förr tyckte jag alltid att USA var t om mer brutala än Kanada, men nu har de på senare tid verkat ta det bästa ifrån den europeiska hockeyn. Samtidigt har jag alltid haft svårt för dem förut, beror säkert mycket på att hockey inte känns så stort i USA och att Kanada verkligen brinner för hockeyn. Fast nu är jag riktigt less på Kanada...roligaste segrare (förutom Sverige såklart) vore i alla fall Ryssland imho. Om de bara kan få tag i en målvakt så kanske det kan funka?

Skönt att Malmö i alla fall verkar behålla någon stabilitet i laget, och förhoppningsvis är inte Peter Andersson sportchef längre då...han har väl inte varit så lyckad där.

Så hur många ska se Frankrike-matchen idag? Jag ska det iaf!! :)

#339 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts

Posted 05 May 2008 - 18:16

Roligaste segrare (förutom Sverige såklart) vore i alla fall Ryssland imho. Om de bara kan få tag i en målvakt så kanske det kan funka?

Klart nu att Nabokov ska spela VM, han är ju en mycket bra målvakt. länk

Luleå skulle behöva byta ut sportchefen också, händer ju inget. :(

#340 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 05 May 2008 - 18:24

Det var en bra och nog nödvändig förstärkning för Ryssland. Fan, i början av VM tänkte jag att Tre kronor nog inte är ensamma med många "nej tack", men nu när man funderar lite längre så mönstrar en del lag i stort sett det bästa de kan ställa upp med. Finland och Ryssland har många av sina absolut bästa spelare med t ex.

#341 Spacer

Spacer

Senior Captain

• Members
  • 591 posts

Posted 05 May 2008 - 20:01

Jag ska se matchen ikväll om jag pallar stanna uppe, får väl sniffa amoniak som den ryske målvakten gjorde mot tjeckien.
Visste inte vad Finland hade för lag så kollade det nu och de har ju ett skitbra lag, nu ska visst Koivu och Selänne komma också. Känns inte alls kul att så många av svenskarna tackat nej. Lite upp till bevis för Bengt Åke också kanske att se hur han klarar av att coacha ett lag där man inte fått med alla toppspelarna. Även de mindre hockeynationerna verkar ha fått de NHL spelare de har att ställa upp ju. Tänk om vi får däng ikväll? Jag känner mig lite oroad faktiskt. Många franska fans där i Kanada så blir nog fullt tryck på läcktarna och det är ju skoj. Tror det blir långt ifrån enkelt ikväll.
Kermit: Nej Peter Andersson är inte sportchef längre i Malmö det är Peo Larsson nu. Peter har ju Malmöhjärta så kul att man behållit han i klubben, sportchef var han nog tyvärr inte så passande som.

#342 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 05 May 2008 - 20:11

Är inte orolig för stryk emot Frankrike, så dåliga är inte Sverige, däremot kan Schweiz bli en tuff match. Fast Schweiz är nog en tuff match för många andra lag, de slog ju Kanada och Tjeckien i OS 2006 t ex. Nu är visst Edler anmäld till Sveriges trupp...skönt det. Och Liv får spela också...hoppas han gör bra ifrån sig.

#343 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts

Posted 05 May 2008 - 20:52

San Joses okände svensk ska spela VM: Doug Murray Ska bli intressant att se honom. (om jag får så någon match dvs, råkar alltid få jobba då än så länge. Vill inte tacka nej till jobb.) Tror inte jag orkar vara uppe tills midnatt vi får se.

Bäckman har tackat nej: orsak familjen. Vad spelar 2 veckor mer eller mindre för roll egentligen om man varit borta en hel säsong? Visst jag förstår att familjen är viktig men 2 veckor till är väl inte så farligt. Han har väl råd att skicka efter familjen. :P

#344 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 05 May 2008 - 20:55

Kan väl egentligen respektera familjeorsaken, särskilt om man kanske har en nyfödd unge, men det är så förbannat synd att så många tackar nej. Vi får försöka se det positiva i det hela och tänka på att Bengt-Åke får chansen att spela in nya, yngre spelare. Vi kommer ha nytta av det, om inte nu så längre fram.

#345 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts

Posted 06 May 2008 - 08:59

Utklassade Frankrike med 9-0. Sista målet borde Huet verkligen ha tagit, näst sista också stod och sov. Han borde ha täckt isen bättre. Jag spelade in nattens match. Orkade inte hålla ögonen öppna vid 23. :rolleyes: Började stelt och tafatt men Frankrike orkade inte stå emot.

Nattens superskräll, Tyskland slog Slovakien. :o Norge fick 1 poäng mot Finland.

Edited by GaterGirl, 06 May 2008 - 08:59.

#346 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 06 May 2008 - 10:13

Sverige började inte alls bra mot Frankrike, de spelade en dålig halv match men sen gick proppen ur totalt när Mårtensson gjorde 1-0, och det rejält. Fransmännen föll ju totalt ihop, det måste ha varit en mental kollaps. Men otroligt skönt att det lossnade och att vi har en målvakt som verkar kunna spela stabilt.

Den enda spelaren i Frankrike jag tycker synd om är i så fall Huet...han visade sig vara enormt populär även i Quebec, det utbröt stort jubel när han byttes in, och så gjorde han en sådan enorm tavla. Fast det viktigaste är att Tre kronor vann, och stort. :D

Sverige är inte det enda landet som har problem med "blåbärsnationerna" med andra ord, om man tittar på hur Finland klarade sig mot Norge. Fast det spelar ju ingen roll, det viktigaste är i vilken form man är i mot slutspelet.

#347 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts

Posted 06 May 2008 - 10:28

Fast det spelar ju ingen roll, det viktigaste är i vilken form man är i mot slutspelet.

Exakt, det är ju bara första gruppspelet också.

Den enda spelaren i Frankrike jag tycker synd om är i så fall Huet...han visade sig vara enormt populär även i Quebec, det utbröt stort jubel när han byttes in,

Vart ett väldigt jubel, var efter att Sverige gjort 7e (eller var det 6e?) målet som han kom in. Trodde ett tag de jublade åt oss. :P Tyckte att Bäckström också fick ett ganska högt jubel när han gjorde sitt första mål.

Skönt att få igång lite målskyttar, Weinhandel, Hörnqvist och Bäckström. :) Rätt roligt att Nicklas Wallin och Alex Edler fick göra sina första mål i TK.

#348 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 06 May 2008 - 10:45

Efter sjunde målet var det, och det verkade mest som att publiken höll stenhårt på Frankrike...fast de kanske jublade åt Bäckström eftersom han är en profil i NHL?

Riktigt glad att det gick bbra för Edler, är fortfarande lite putt över att B-Å valde Fernholm framför honom. Annars håller jag med om målskyttarna, även om jag kanske inte skullle se Bäckis som en målskytt direkt, mer framspelare , fast att han ska vara med och producera poäng på ett eller annat sätt är klart viktigt. :)
Han är ju en av våra största talanger och har redan varit med i tre VM, så han är ju redan rutinerad. :)

#349 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 06 May 2008 - 13:36

Bästa matchen hittills som jag sett är Tjeckien-Ryssland. Riktigt bra match som hade allt.

Sveriges senaste mot Frankrike var till en början väldigt svängig då inget lag klarade av att avsluta ett anfall genom att gå på mål ordentligt. Lyckligtvis släppte det efter ett tag men jag vidhåller fortfarande att sverige kommer få det svårt att göra någon bra placering i detta vm.

#350 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 06 May 2008 - 14:24

Jag håller verkligen med Mats Wennerholm i dagens Aftonbladet. Dom borde gå tillbaka till det gamla systemet. Det är så fruktansvärt tråkigt att se på dom första matcherna i VM nu. Jag somnade(!) när jag såg matchen mot Vitryssland. Bort med blåbärsnationerna!

Edited by Wylie Times, 06 May 2008 - 14:26.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter