För din skull, Crusader, här kommer en liten rapport om helgens filmer
Vi hade nog kunnat klämma in några till, men vi hade ju så mycket att prata om
Kort sammanfattning:
Breathing Room (2008/I)Naken, inslängd i ett kalt rum tillsammans med tretton, för henne okända människor blir Tonya varse att hon är den sista deltagaren i en livsfarlig lek.
Låter bekant? Ja, storyn är ju inte direkt nydanande kan man ju inte påstå. Tycker såna här upplägg kan vara intressanta, att få se hur långt en människa är beredd att gå för att överleva. Dock blev denna film en stor besvikelse. Tråkiga skådespelare, slarvigt manus, fruktansvärt irriterande ologiska scener (ni lär nog förstå vilka jag menar om ni nu får för er att se filmen) och ja, helt enkelt en tråkig film. Den slipper ett streck i protokollet tack vare att den faktiskt lockade mig till skratt: när ljuset släcktes så badade rummet i rött ljus och jag trodde det skulle vara så innan jag insåg att det var för vår skull för egentligen var det kolmörkt. Låter inte så roligt när jag läser mina egna ord här men jag tyckte det var ganska komiskt när jag såg det.
Efter att vi sett filmen så sa vi "Kan ju inte bli sämre efter det här bottennappet". Tänk så fel man kan ha...
Feed (2005)Phillip Jackson arbetar framgångsrikt som polis, och undersöker kriminella sidor på internet. Bland porr och pedofili hittar han en mystisk webbsajt om "feeders" och "gainers" - och upptäcker en sjuk värld, där män besatta av feta kvinnor träffas på internet.
Bara att läsa om vad filmen handlar om ger mig olustkänsla då jag vet att det förekommer ju i verkligheten.
Själva filmen tyckte jag var mycket bra: riktigt obehagliga scener, bra flyt i storyn och jag satt som fastnaglad vid rutan från början till slut.
My Bloody Valentine (2009)För 10 år sedan skedde en tragedi i gruvsamfundet Harmony. En oerfaren kolgruvearbetar orsakar en olycka i en tunnel som dödar fem män. En man överlever, Harry Warden, men han hamnar i koma. Ett år efter olyckan, på Valentine´s Day, vaknar Harry ur koman och mördar brutalt 22 människor som hämnd. Efter många fredliga år kommer ondskan från Harmonys mörka tid tillbaka. Med en gruvarbetares mask och utrustad med en hacka är en ostoppbar mördare lös.
Måste först börja med att säga att vi började med att se 3D versionen av denna DVD, men blev rejält besvikna. Bildkvaliteten har verkligen fått ta stryk för att ge plats åt några detaljer som är gjorda för att få en 3D effekt. Mesta tiden satt vi och såg dubbelt så vi blev nästan illamående och själva storyn gled förbi i bakgrunden då vi hade fullt upp med att värja oss mot dubbelseende och samtidigt få ta del av effekterna, som faktiskt fanns där. Vi avbröt tidigt och gick över till den vanliga versionen istället. Skrattade och sa att vi iaf sett otroligt läckra kugghjul i 3D - sen att de hörde ihop med Lions Gate var väl en annan sak...
Filmen då? Ja, den fungerade faktiskt ganska bra som underhållning för stunden. Inte världens bästa, men inte heller den sämsta. De gav bort ganska tidigt vem mördaren var så det förtog ju lite av spänningen. Bäst tycker jag följande tack i eftertexten var: "Melanie Farmer for letting us get Todd naked" -
Kan tillägga att Todd Farmer hade en väldigt naken roll i början på filmen så...*fnissar lite*
Friday the 13th (2009)Som ni förstår handlar det om nyinspelningen och jag tror en synopsis är överflödig?
Några hyfsade skådespelare, några..eh..mindre bra. De första 50 min innehöll några bra och ruggiga scener, men sen hafsades filmen ihop och blev ointressant.
Slayer (2006)De gamla soldatbröderna Hawks och Grives leder en grupp elitsoldater på uppdrag i den Sydamerikanska regnskogen, när de blir överfallna av blodtörstiga vampyrer.
Kunde varit intressant upplägg, men OMG, vilken dynga! Helgens bottennapp nummer 1: kan ju inte bli sämre än så här.
Töntigt ihopsatt handling, usla skådespelare och ja, en riktigt medioker film helt enkelt.
Trick 'r Treat (2008)Fyra sammanflätade berättelser som alla utspelar sig under Halloween. Rektorn på en gymnasieskola extraknäcker som ondsint seriemördare, jakten på en ung oskuld tar en fasansfull vänding, ett gäng tonåringar spelar någon ett grymt spratt med katastrofala följder och en grälsjuk gammal man slåss mot en elak demon som härjar under Halloween-natten.
Vilken positiv överraskning! Jag tycker den här filmen var helt underbar: riktig rolig underhållning och jag bara älskar Dylan Barker som rektorn! Fruktansvärt roliga scener med honom. Alla händelser knyts ihop på ett bra sätt. Visst finns det några mindre bra scener, men de kan jag ha överseende med då helheten var så pass bra. Snygga förtexter som var gjorda som en serie. Startskottet gick redan i början då filmen satte fart med en gång.
Kaw (2007)Clyde var den förste som märkte fåglarnas aggressiva beteende. Men då han förlorat allt anseende och respekt i stan är det ingen som vill lyssna på honom.
Början var faktiskt bättre än vad jag trodde. Jag vet, jag hade vissa fördomar mot denna film...Behållningen berodde till stor del på att de fick till känslan av landsort både med miljöer men även karaktärer. Här gjorde Stephen McHattie ett bra jobb som en småbutter ensling. Vad gäller inklippning av fåglarna och så...well, ganska uselt gjort... Föga upphetsande film med ett givet slut.
The Last House on the Left (2009)Nyinspelning av film med samma namn.
Mari och hennes vän kidnappas av en förrymd fånge och hans kumpaner. Livrädda, brutalt överfallna och lämnade att dö är Maris enda tanke att ta sig tillbaka till sina föräldrar. Som av en slump söker de brutala kidnapparna skydd på samma ställe...
Samma råa brutalitet och galenskap fanns med även i denna version.
Våldtäktsscenen är en av de brutalaste och hemskaste jag någonsin sett, fruktansvärd att se. Utdragen, rå och tystnaden efteråt...Ryser bara jag tänker på den.
Mycket bra spel av alla inblandade och många starka scener.
The Hills Run Red (2009)Alla har hört talas om den - den blodigaste gore-filmen genom tiderna, som spelades in på 80-talet och sedan försvann under mystiska omständigheter. Ett gäng skräckfilmsfantaster bestämmer sig för att leta upp den - omedvetna om vad som väntar dem...
"It´s not real until you shoot it". Gillar den här filmen: alltid roligt med en film som handlar om film

, spännande handling, några riktigt bra scener
(favorit: Tyler sitter fastspänd i rullstol i en biosalong och får se äntligen se filmen)
. Största bristen är väl valet av skådespelare, framförallt Sophie Monk som inte gjorde en alltför minnesvärd insats.
The Descent (2005)Ett tjejgäng ger sig iväg ut i skogen för att leta upp en grotta att utforska. Då vägen ut blockeras av ett stenras så får de leta efter en alternativ väg. Snart märker de att de ej är ensamma där.
Tredje gången gillt för mig: en gång på bio (upplevde en riktigt obehaglig klaustrofobisk känsla när jag såg den) + två gånger på DVD.
Håller fortfarande, gillar den skarpt. Den obehagliga känslan när de kryper i mini-mini tunnlarna (OMG), skådespelarna, karaktärerna, handlingen, spänningen och slutet - Love it
All the Boys Love Mandy Lane (2006)Skolans hetaste tjej är utan tvekan Mandy Lane. Killarna vill vara med henne, tjejerna vill vara henne. En weekend på en ranch blir en oförglömlig helg för alla inblandade.
Tråkig film som var föga överraskande. Gav tidigt bort ledtråden till vem som är den skyldige, vem är egentligen Mandy Lane, så avslöjandet som senare kom mottogs endast med en gäsp.
The Exorcism of Emily Rose (2005)Baserad på en verklig händelse. Emily Rose var en vanlig flicka som blev besatt av en demon som slutligen helt tog över hennes liv.
Välgjord film med bra spel av Laura Linney och Jennifer Carpenter. Fokus på rättegången. Bra uppbyggd handling. Mitt stora problem dock är vetskapen att den är baserad på en verklig händelse för lite av tjusningen försvinner då det gnager i mitt bakhuvud: Är det sant?
Georgia: du får fylla på det jag missat här i min korta sammanfattning
Edited by Synon, 01 November 2009 - 20:36.