Jump to content

Photo

Legend of the Seeker - Säsong 1

• Please log in to reply
338 replies to this topic

#326 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 18 June 2010 - 22:02

Ah, du har inte hunnit se dem än? Ok, då ses vi här sen. :)

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#327 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 19 June 2010 - 08:35

Jag håller med dig Synon om att säsongen avslutas med två riktigt tighta avsnitt - om än lite fristående från varandra. Sista avsnittet är bra på många plan, dels Cara/Richard-intrigen i framtiden och dels Kahlan/Rahl i den "verkliga" tiden. Gillar också hur man väljer att presentera hur Nicolas långsamt fördärvas av sina krafter. Och Caras antydan där på slutet att hon tagit lärdom av framtiden är riktigt trevlig den också.

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#328 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 19 June 2010 - 11:32

Gillade också det som utspelade sig mellan Kahlan och Rahl. Intressant att se lite mer av den mannen (gillar hans röst som är smått hypnotiserande :)), hans intresse av Kahlan och deras framtid. Och den sorgliga scenen när Kahlan inser att hon förlorat sin son till den mörkare sidan och vad hon då måste göra. Starkt av henne att ens tänka tanken på sådana drastiska åtgärder. Åh, så bra avsnitt! Jag vill se mer! Nu! :P

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#329 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 19 June 2010 - 11:56

Yay Cara. :)

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter

#330 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 19 June 2010 - 11:58

Cara? Har du redan glömt bort den andra? :D

#331 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 19 June 2010 - 12:00

Craig Parker gör en väldigt bra roll rent generellt i serien, och hans röst (och hans sätt att använda den) höjer rollen. Bridget Regan gör också väldigt bra ifrån sig tycker jag, små subtila små saker som gör att man upplever att Kahlan åldras en del. En sak som jag uppskattar är att trots att man bara får se privatlivet från Kahlans pov så får man reda på att hon trots allt måste ha jort ett bra jobb som drottning. (Rahl omnämner ju henne som "folkets älskade drottning"). Iaf så väljer jag att tolka det som att han höll sitt löfte och healingstugor och barnhem verkligen byggdes.

Edited by XC, 19 June 2010 - 12:01.

fqq5BYam.jpg

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#332 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 19 June 2010 - 12:12

Ja, han är en stor favorit hos mig och därför blev glädjen desto större med gårdagens avsnitt när vi fick lära känna honom lite mer. Inte bara den onda Darken Rahl utan även en annan sida av honom. T ex hur gärna han ser Kahlan som sin drottning och jag tolkar det som att han har vissa känslor för henne, på sitt eget sätt. Hans löfte till Kahlan om hon blir hans drottning lät ärligt och även jag tolkar det som att han höll det löftet. Måste tillägga att avsnittet innan även visade en ny sida av honom tycker jag då han var så öm och känslosam mot Jennsen. Manipulativ, ja visst. Men med tanke på hans krafter så tyckte jag det var intressant att se att han tog denna väg för att få reda på var hon gömt skrinen. Smart drag av manusförfattaren för det hjälpte till att få mer kontakt med denna karaktär av oss tittare tycker jag. Perfekt uppvärmning inför slutspurten.
Kahlan utvecklades även hon hästlängder i det sista avsnittet och jag blev grymt imponerad av henne. Helt plötsligt kändes hon som en verklig människa som man kan känna med. Bra manus, men även bra skådespel.

#333 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 19 June 2010 - 12:21

Jag gillar att man valt att låta Darken Rahl vara mer nedtonad i sin grymhet - inte aggressiv och våldsamt brutal som man kanske annars hade räknat med. Behandlingen av Jennsen och Kahlan visar ju mycket på att han inte är helt fördärvad och vet att det finns effektivare vapen än tortyr. :) Kanske hade BR lite mer att jobba med i det här avsnittet när Kahlan gick lite off road så att säga.

Slår ihop den här tråden med spoilertråden nu.

fqq5BYam.jpg

#334 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 10 August 2010 - 16:36

Jag har nu lyckats att se hela den första säsongen. Jag tycker att den var jämn och bra. Det var sällan som man blev missnöjd. Dom avsnitten som sticker ut mest är dom två första avsnitten (Prophecy & Destiny) som satte tonen direkt. Tätt följt av Sacrifice (avsnitt 10) som var riktigt gripande. Även dom två sista avsnitten (Fever & Reckoning) var mycket bra. Sedan är jag väl en av få som tyckte att säsongens clipshow (avsnitt 12) var bra.

Nu ser jag fram emot att få se säsong 2. Det får dock vänta tills TV6 behagar att visa den.

#335 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 10 August 2010 - 19:05

Jag tycker man gjort ett bra försök med clipshowen, men den lyfter aldrig riktigt. Annars så gillar jag episoderna du nämner. Jag gillade 10e avsnittet (cursed) också. :)

Sedan gör ni rätt i att se fram emot säsong 2. Den är bättre ändå jämfört med säsong 1 och då gör Cara entré. :D

Edited by XC, 10 August 2010 - 19:05.

fqq5BYam.jpg

#336 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 12 August 2010 - 14:59

Avsnitt 10 (Cursed) är också mycket bra, instämmer helst i det. Vilken av dom Xena-relaterade skådespelarnas gästspel tyckte du bäst om? Jag trodde att jag skulle tycka bäst om Teds men det var inte mer än okej. Dock blev jag imponerad av fröken Cormack. Hon var en fröjd att se som Shota. Övriga var även dom helt okej.

Cara tyckte jag var riktigt intressant i det sista avsnittet av säsongen (Reckoning), så att hon återkommer till den andra säsongen ser jag som ett stort plus.

#337 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 12 August 2010 - 15:28

Cormack gjorde väldigt bra ifrån sig - länge sedan man såg henne i något. Tycker de alla gjorde bra ifrån sig annars, hade väl kanske förväntat mig lite mer ifrån Michael Hurst kanske.

Cara utvecklade sig till lite av en favoritkaraktär hos mig. En skådespelerska det (förhoppningsvis) skall bli kul att se i mer framöver.

Edited by XC, 12 August 2010 - 15:29.

fqq5BYam.jpg

#338 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 12 August 2010 - 15:33

Jag minns inte ens Hurst. :blush:

Jo, jag minns att han var med. Men inget mer. Inget bra betyg för hans medverkan. ;)

Instämmer i det du skriver i spoilermarkeringen. Tycker det även låter lovande om jag upplever det på samma sätt. Vilket jag är övertygad om att jag gör.

Edited by Cartman, 12 August 2010 - 15:33.

#339 Magnus

Magnus

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,097 posts

Posted 14 August 2010 - 18:27

Såg att tv6 skulle börja visa legend of the seeker igen i september. Kommer inte ihåg vilken dag däremot.