Jump to content

Photo

Senast Sedda Film #5

• This topic is locked This topic is locked
999 replies to this topic

#351 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 27 October 2011 - 17:00

Bandidas (2006) [FR/MX/US]
Fortfarande rolig och underhållande andra vändan, visst tar man sig en del friheter med småsker som fakta och historien och öser på friskt med det stereotypa, men fortfarande väldigt fnissig.

Edited by XC, 28 October 2011 - 11:24.

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#352 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 28 October 2011 - 11:22

Det är ok, XC, om du inte länkar filmerna du sett. ;)

The Losers (2010)

Losers indeed...

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#353 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 28 October 2011 - 11:24

Nån stal min länk. :upset: :P

Bättre nu? ;)

fqq5BYam.jpg

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#354 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 28 October 2011 - 11:29

Nawww.... Hihi.

:hug:

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#355 Erika

Erika

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,783 posts
  • Interests:Böcker, serier, film, TV-serier, TV-spel m.m.

Posted 28 October 2011 - 21:59

Der gestiefelte Kater är en västtysk film från 1955 och bygger på Mästerkatten i stövlar. Fast den här Mästerkatten ser mer ut som en missbildad hund...
Det är fina miljöer och så, men tyvärr lider filmen av ett fruktansvärt segt tempo och speltiden 67 minuter känns snarare längre än så. Skådespelarna gör dock ett godkänt jobb.

Der gestiefelte Kater är en betydligt modernare tolkning från 2009 och följer väl förlagan någorlunda troget med vissa avvikelser.
Dock har de en annorlunda Mästerkatten i stövlar och han är snarare Mästermänniskan (fast han har åtminstone morrhår) i stövlar.
Till skillnad från den äldre filmversionen från 1955 är 2009 års version ingen seg film, men å andra sidan är det lite sämre skådespelare och periodvis är filmen även lite smålöjlig.
Fast han som spelar Mästerkatten är dock lite charmig i rollen och gör filmen lite sevärd.

L'année des méduses är ett franskt drama från 1984 och bygger på en roman av Christopher Frank och han har även regisserat filmversionen.
Filmen handlar om en tonårstjej som blir kär i sin morsas älskare och försöker få hans uppmärksamhet. Det går inte så bra och så händer en hel del annat på vägen.
Vilken otroligt seg och stentrist film. Blä. Men soundtracket är i alla fall ganska bra!

Princ a Večernice upplevdes som bättre denna gång. Visst, specialeffekterna är inte de bästa, men i den här scenen är det dock bra specialeffekter.
Kostymerna, designade av Theodor Pištěk, är riktigt tjusiga.
Vad beträffar skådespelarna... Juraj Ďurdiak (prins Velen) och Libuše Šafránková (Aftonstjärnan) i all ära, men filmens egentliga stjärna är ju helt klart Radoslav Brzobohatý i rollen som skurken Mrakomor. Tyvärr slutar det inget vidare för honom...
Kort sagt, med denna omtitt växte filmen och jag ångrar inte mitt beslut att se om filmen.

Il cavaliere inesistente (även känd som The Nonexistent Knight) är en italiensk fantasy-komedi och bygger på en roman av Italo Calvino.
Jag har inte läst förlagan, men filmen är ganska kul och jag gillar verkligen blandtekniken (spelfilm och animation) som används här. Det kanske inte är lika snyggt gjort som i t. ex. Mary Poppins, men det är inget som stör (störde inte mig i alla fall). Det bjuds även på flera underhållande anakronismer under filmens gång.
Jag gillar filmen och är faktiskt sugen på att läsa romanen vid något tillfälle.

#356 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 29 October 2011 - 17:58

Hook (1991) [US]
Långt innan Alice återvände till Underlandet på Tim Burtons inrådan lurade Steven Spielberg faktiskt Peter Pan att återvända till landet Ingenstans. Jag gillade den här filmen skarpt redan när jag såg den första gången (dock ej på bio tror jag), kul story där man får följa Peters jakt på sitt barnasinne och återuppleva varför han en gång valde att lämna landet Ingenstans. Man återsnyter väldigt snyggt till Peter Pans egentliga skapare J.M. Barrie dessutom.
Robin Williams känns helt rätt i rollen som den vuxne Peter Pan, men samtidigt kan jag inte låta bli att undra hur Michel Jackson skulle passat i den här rollen. Dustin Hoffman känns ultimat i rollen som Hook, det är faktiskt svårt att tänka sig någon annan i rollen (dock är man ju lite färgad så här 20 år senare). En annan som känns som klippt och skuren för sin roll är Bob "Smee" Hoskins. Julia Roberts i rollen som Tingeling uppskattar jag nog mer idag än när filmen kom.
Sedan känns det på sin plats att inflika sin beundran för Maggie Smith, hon lyckas verkligen förmedla känslan av någon som står med ena foten i graven här. Att densamme sparkar rumpa 10 och 20 år senare i Harry Potter visar hur skicklig hon verkligen är.
Special effekterna är bra, så bra att de håller måttet till och med idag. Scenerna mellan Tingeling och Peter är t.ex. fortfarande väldigt övertygande. Jag gillar designen på själva landet Ingenstans, pirathamnen speciellt. Och en del av mig kan inte låta bli att leka med tanken att den här filmen skulle ha fått chansen att bré ut sig lite - kanske en liten prequel?

Edited by XC, 29 October 2011 - 17:59.

fqq5BYam.jpg

#357 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 29 October 2011 - 21:23

The Last Exorcism (2010)

"Reach out and touch faith"

Betyg: Bra
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#358 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 29 October 2011 - 22:44

Jurassic Park (1993)

"Welcome to Jurassic Park."

4/5

#359 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 29 October 2011 - 23:58

The Adventures of Tintin: The Secret of the Unicorn 3D (2011) (Tintin-tråden)

Den unga journalisten Tintin köper ett modellskepp på marknaden precis innan 2 andra ivriga köpare. När en av dem blir mördad inser Tintin att det är något speciellt med skeppet och någon är redo att döda för att ingen ska få veta Enhörningens Hemlighet. Det är är starten på ett gigantiskt äventyr.

Löst baserad på Hergé's klassiska Tintin äventyr The Crab with the Golden Claws och The Secret of the Unicorn (men konstigt nog inte Red Rackham's Treasure).
En mycket bra animerad äventyrsfilm.

9/10

Edited by Crusader, 30 October 2011 - 00:00.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#360 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 30 October 2011 - 02:08

The Lost World: Jurassic Park (1997)

"Mommy's very angry."

2/5

#361 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 30 October 2011 - 21:31

Jurassic Park III (2001)

"Either way... you probably won't get off this island alive."

3/5

Edited by Synon, 30 October 2011 - 21:35.

#362 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 31 October 2011 - 19:24

Jorden Runt på 80 Dagar / Around the World in 80 Days (2004) [US/DE/IE/UK]
Minns inte de exakta ursäkterna jag hade för att rata den här filmen, men omvärderade den när jag fick steampunk-vibbar när jag läste baksidan på fodralet när jag hittade den på second hand. Ett av mina smartare beslut skulle det visa sig.
Steampunk-inslagen är få men gedigna. Storymässigt så måste jag säga att jag gillar den rakt av. Humor jag kan uppskatta utan att klämma in filmen efter ett 12h förmiddagspass på jobbet (idag jobbade jag bara 8h :P). Den känns välskriven och även om mycket sker väldigt fort så känns det inte som om man hastar förbi saker i onödan. Uppe på det får vi kuliga fightscener som mixar humor med kampsport på ett fördömligt sätt.
Steve Coogan gör en genomcharmig roll och det är svårt att inte charmas av herr Foggs föresats att ta sig runt jorden på 80 dagar. Jacke Chan är kanske inte den ultimata skådespelaren men är skicklig när det gäller (dvs. i fightscenerna). Cécile de France lyckas väl inte åstadkomma mer än det söta kuttersmycket med attityd, lite trist men det skämmer inte storyn allt för mycket. Bäst måste väl ändå Arnold Schwarzenegger vara i sin roll - jag vet hur mycket ni älskar den mannen i muskel-action men jag föredrar honom så här: helt malplacerad i en komedi. Då är han som allra bäst.
Visuellt är den snygg och övertygande. Cgin känns plastig och när aldrig upp i någon högre realism-faktor. Men där cgin sticker ut som allra mest känns plastigheten också som ett naturligt val.

fqq5BYam.jpg

#363 Erika

Erika

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,783 posts

Posted 31 October 2011 - 20:17

Das Zauberbuch (även känd som Kouzelný měšec) är en tysk-tjeckisk sagofantasyfilm från 1996 och handlar om... Äh, jag orkar inte skriva någon sammanfattning. Det är en ganska tråkig story som bl. a. involverar en häxa, en magisk väska och en trollbok.
Egentligen är det ingen dålig film eller så, men den lider av att den är tråkig och ointressant. Precis som många andra filmer i denna genre så är även den här tjusigt gjord, men som tidigare nämnt – den är alldeles för tråkig för sitt eget bästa. Ingen av rollfigurerna är speciellt intressanta, inte ens skurkarna är coola.
Nä, den här filmen kan man gott hoppa över.

#364 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 31 October 2011 - 20:50

Skön recension, Erika! :D

#365 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 01 November 2011 - 05:42

This is Halloween! Jag hade tänkt börja med Sorority Row (säg det snabbt 5 gånger) men tänkte sedan om att det är bättre att börja med en kusligare film och ta de sämre B-filmerna sen. ;) Så jag börjar mitt Halloween-mys med:

One Missed Call (2007)

Ett missat samtal, ett kusligt röstmeddelande från en nära framtid där personer i sin egen röst hör sin sista stund i livet. När den sedan dör så rings en person upp på dess mobiltelefon och det hela fortsätter.
Beth vill först inte tro på det men det fortsätter hända om och om igen. När hon vänder sig till polisen så är Jack den ända som tror henne då hans syster dog under liknande omständigheter. Kan de lösa gåtan innan det är försent?

Den har legat på hyllan länge men jag har inte vågat se den. Det verkar vara en kuslig film och få filmer skrämmer mig längre så när en verkar ha möjligheten att skrämmas så vill jag inte slösa bort den utan se den en gång då jag kan koncentrera mig på den. Jag har inte blivit skrämd sedan "The Grudge" så det hade varit trevligt med en liten rysning iallafall. Tyvärr så var den inte så skrämande som jag hade hoppats. Men den var spännande och bra. Fast filmen hade några luckor och slutet var lite konstigt. Om Beth's samtal var falskt, varför var då Jack nästa offer? Han kände ju inte ens det förra offret. Eller räkte det att Beth ringde till henne på hans mobil för att han skulle kunna bli offer?
Och vad var meningen med att mamman dök upp och stoppade sin dotter om samtalen fortsatte?
Men jag hade ingentligen inte väntat mig nåot annat slut när det gäller den här typen av film.
Klart sevärd iallafall.

7,5/10

Sorority Row (2009)

Vad som skulle ha varit ett grymt men oskylldigt skämt slutar med en brutal död. När Cassidy vägrar gå med på de andra Sorority systrarnas plan att göra sig av med kroppen planterar de bevis och svor att säga att hon är mördaren om hon någonsin avslöjar deras hemlighet.
Allt verkar gå deras väg men 8 månader senare får de alla ett bild-meddelande på sina mobiler. Någon vet deras hemlighet och vill straffa dem.

Baserad på "Seven Sisters" manuset som klassiska The House on Sorority Row från 1983 var baserat på (som jag faktiskt nu blev sugen på att se). Lite väl överdrivna karaktärer tycker jag och väldigt hemska personer där typ bara Cassidy är en bra person. Med sånna vänner som verkligen "älskar" en, vem behöver fiender?
En rätt dum film men ändå rätt underhållande och mloite rolig med sina udda extrema karaktärer.
Slutet var rätt dåligt (för att inte tala om vem mördaren var) och hålen i handlingen var minst sagt stora. Dessutom så kändes det ibland som att filmen hade varit bättre utan en slasher-mördare som mödade folk lite då och då. Det här är ett fall där färre hade varit bättre. Och en viss karaktär mördade de alldeles för tidigt tycker jag. Och det hade inte skadat om Jessica hade överlevt lite längre.
Rätt OK och lite galen film iallfall även om jag ibland tänkte "vilken dum film".

5,5/10

Då var den här Halloween över och som vanligt så hann jag se betydligt färre filmer än planerat. Var de där extra 2 timmarna tog vägen och hur det kunde ta 5 timmar att se 2st 1,5h filmer begriper jag inte.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts

#366 Erika

Erika

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,783 posts

Posted 01 November 2011 - 21:26

Skön recension, Erika! :D

Tack. :)

-

Flickan och odjuret (La Belle et la bête) från 1946 är en mycket bra filmatisering som håller än idag och även specialeffekterna ser fortfarande bra ut.
Bra skådespelare också. De elaka systrarna är knappast några tacksamma roller, men aktriserna gör ett alldeles utmärkt jobb. Jean Marais lyckas spela både Avenant och odjuret med bravur och ja, det finns en anledning till varför han gör båda rollerna.
Det enda jag kan komma på som är mindre bra med filmen är att dialogen är åt det teatraliska hållet.
För den som vägrar att se en gammal fransk svartvit film från 40-talet, finns det ett avsnitt av Faerie Tale Theatre som bygger på den här filmen, men den versionen har ett ganska ”läskigt” slut. ;)

Edited by Erika, 01 November 2011 - 21:28.

#367 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 03 November 2011 - 13:14

En Riddares Historia / A Knight's Tale (2001) [US]
Man jobbar kring ett välbeprövat koncept med den lilla vanliga killen som slår alla på fingrarna och blir den stora hjälten samt cashar in flickan på slutet. Storyn funkar bra och jag uppskattar att man försöker väva in humor i den utan att det förvandlas till en ren parodi med slapstick. Helt OK skådespelare där Paul Bettany sticker ut som den kanske bästa. Snygg och övertygande visuellt gör det här till en riktigt trevlig filmupplevelse även fast man sett den tidigare. Kruxet som jag set det är att den kanske aldrig överraskar, man blir hela tiden serverad det man förväntar sig.

fqq5BYam.jpg

#368 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

l'Empereur des Lumières

• Moderator
  • 2,579 posts

Posted 04 November 2011 - 12:07

Löst baserad på Hergé's klassiska Tintin äventyr The Crab with the Golden Claws och The Secret of the Unicorn (men konstigt nog inte Red Rackham's Treasure).

*Funderar på att klaga över att hon har skrivit titlarna på engelska, men tänker att det kanske bara är fånigt att klaga över en sådan sak.*

:fögasubtilsmygbesserwisser:

#369 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 04 November 2011 - 18:07

HON? Vad fan menar du med HON? <_<
Seriöst, ger jag intrycket av att vara en tjej? :huh: :blink:

Jag tog de engelska titlarna pga att filmen är på Engelska och så även de wikipedia sidor jag länkade till. Men jag kan ge dig franska namnen och länkar om det skulle göra dig någon mer nytta. ;)
-Sora, Kingdom Hearts

#370 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 04 November 2011 - 18:27

Been there, done that.
Du får ta det som en komplimang tycker jag. :hug:

Edited by XC, 04 November 2011 - 18:29.

fqq5BYam.jpg

#371 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 04 November 2011 - 23:16

Been there, done that.

Jo, den diskutionen följde jag... på en annan sajt innan jag blev aktiv medlem här. :P Faktiskt var det orsaken att jag sökte mig hit för jag ville veta vem den här XC var. :D Så jag har igentligen dig att tacka för att jag hittade hit till det här underbara forumet. ;)

Jo, jag antar jag ska ta det som en komplimang. Ni tjejer är ju rätt fantastiska faktiskt. :)

Edited by Crusader, 04 November 2011 - 23:22.

-Sora, Kingdom Hearts

#372 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 05 November 2011 - 05:12

Batman (1989)

Gotham City är full av gangsters och korupption. Dess invånare lever i skräck. Men en dag dyker en hjälte upp. Klädd som en gigantisk fladdermus tänker han sätta skräck i stadens brottslingar. Han är Batman!

Klassikern som gav hela världen Batman-feber, och en personlig favorit. Mycket för atmnosvären, alla Batmans coola gadjets och den underbara musiken (och då menar jag inte Prince).
En fantastisk Nicholson som den perfekta Joker. En väldigt vacker Basinger som Vicki Vale. Keaton är väldigt mycket Batman och spelar mycket bra. En rätt mörk och gothisk film med en grymmare Batman. För grym menar vissa då han dödar bovar i filmen.
Den här gången tänkte jag hålla koll på hur många bovar man faktiskt ser Batman dödar.
Svaret blev 2. Den store snubben han kastar ner för kyrktrapporna och Joker.
Lite konstigt för jag minns det som fler. Men många gånger visas det inte klart vad som händer. Ta kemikaliefabriken. Man ser honom släppa en bomb vid benen på en av bovarna och sedan sprängs hela huset men man ser inte bovarna sprängas eller om bomben exploderade direkt. Fast samtidigt är det svårt att tro att de kunde överleva den explotionen.
Sedan försöker han skjuta Joker i slutet bara det att hans Batwing har ett uselt sikte. :P

Sedan är det ju den stora frågan som fans har diskuterat sedan filmen kom: Släpte Batman Jack Napier eller tappade han taget?

Som ni har sett i mina omröstningstrådar (BATMAN: The Supervillains, BATMAN: The Animated, BATMAN: The Voice, BATMAN: The Batmen, BATMAN: The Movies) så gillar jag Batman och att diskutera Batman. :P Så berätta gärna vad ni tror: Släpte han taget eller tappade han det?

9,5/10

Batman Returns (1992)

Gotham City är fyllt med rykten om en fasansfull Pingvin-man som bor nere i kloakerna. När han plötsligt dyker upp blir han stadens nya favorit. Men Bruce Wayne fattar misstankar. Nu är det dags för Batman att bevisa det. Samtidigt kommer en mystisk skinklädd kvinna kallad Catwoman mellan dem.

Keaton är tillbaka. Den här gången med Danny DeVito som Penguin och hans dåvarande flickvän Michelle Pfeiffer som Catwoman. Igentligen skulle en av skurkarna ha varit Harvey Dent, åter igen spelad av Billy Dee Williams, men planerna blev skrotade och karaktären ersattes istället av en nypåhittad skurk Max Shreck (som först skulle vara Penguin's lillebror) spelad av Christopher Walken. Hans öde i filmen skulle från början ha varit hur Harvey Dent blev Two-Face som i sig skulle ha varit huvudskurken i den 3:e Tim Burton Batman-filmen.
Robin skulle från början ha varit med som Batman's unga svarta mekaniker och Marlon Wayans hade skrivit på för rollen men det beslutades att spara honom till nästa film.
Som vi alla vet så blev det ingen 3:e Tim Burton film. Warner Bros. beslutade sig för att göra serien barnvänligare för att den skulle sälja bättre med resultatet att Keaton hoppade av och Tim Burton endast blev producent. Nu sålde den ju också bättre men det ledde till uttligare ett försöka att få serien att sälja ännu bättre med att göra den ännu barnvänligare. Tanken var en film som var en blandning av den klassiska 60-tals komedi-serien och klassisk tecknad film, något regisören även sa till skådespelarna. Resultatet blev Batman & Robin som blev ett katastrofalt fiasko och dödade filmserien.
Visst är det en betydligt mörkare film med ett mer sexuellt tema. Våldtäktsförsök, Penguin's ständiga sexuella utryck osv.

Dags att räkna hur många Batman dödar här. Det blev faktiskt bara 2 där också. Ändå hade jag för mig att det var betydligt fler.
Eldslukaren han sätter fyr på i början och den store killen han fäster bomben vid.

Mycket bra film även den här. Men slutet är av det sämre laget. Dessutom så fattar jag aldrig vad som hände Penguin. Han typ bara dog helt plötsligt. Var det pga toxic waste eller tålde hans kropp minte mer? Och hur överlevde Catwoman för det var totalt omöjligt.

8,5/10

Edited by Crusader, 05 November 2011 - 05:14.

-Sora, Kingdom Hearts

#373 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

l'Empereur des Lumières

• Moderator
  • 2,579 posts

Posted 05 November 2011 - 23:00

Bwahaha!!! :lol2: Vet inte vad jag fick det ifrån. Det var något av en chansning, men jag hade ett vagt minne av att det hade framgått någon gång, men det hade det förmodligen inte... för då hade du förmodligen brutit ut då i stället, menar jag.
"Male" står det där i kanten, ser jag nu också. Stod det där igår också, eller la du dit det nu för att undvika att misstaget upprepas?
Ehm... Nä, jag tänker inte be om ursäkt. Det är ju inget fel med att vara tjej... eller... alltså... Det är det ju förstås, men jag menar att... eh... Äh!

Jag tog de engelska titlarna pga att filmen är på Engelska och så även de wikipedia sidor jag länkade till. Men jag kan ge dig franska namnen och länkar om det skulle göra dig någon mer nytta. ;)

De är för all del rätt lätthittade. Filmen är ju gjord på engelska, så att den omnämns med engelsk titel även när man pratar om den på svenska är ju inte så konstigt. Med albumen är det ju annat. Fast i och för sig kanske man kan gissa att filmens manusförfattare har läst de amerikanska utgåvorna av serien och i så fall kan man ju påstå att den som direktast är baserad på album med just de titlar du nämnde.

Been there, done that.

Intressant tråd. Där är det ju även några andra forumiter som visar sina kön avslöjar vad de har för könstillhörighet.

För att återgå till trådens ämne, kan jag nämna att jag såg på Nemos äventyr i Drömmarnas Land idag. Ganska simpel handling egentligen och vissa saker verkar etableras för att sedan anses vara irrelevanta. Men den är trevlig ändå. Tycker om de surrealistiska inslagen i Drömlandet, och eftersom Drömlandet är ett drömland hade det gärna fått vara mycket mer av det. Nu beter det sig för det mesta ändå ganska normalt, om än med fantasi i. Stilen är ganska trogen originalet, och det gör sig snyggt. Jag hade gärna sett fler figurer och annat därifrån, men man kan förstås inte få med allt. Nemo vaknar i sin säng vid ett par tillfällen, så som han brukar göra i serien, men snart visar det sig alltid att han ändå är kvar i drömmen. Där kan man också förstå tanken. Det hade kanske inte varit så intressant att behöva berätta om Nemo som är vaken en hel dag innan han får återvända till själva äventyret. Modaliteten verkar förresten vara helt åt det optativa hållet, för när han väl vaknar på riktigt syns det inte mer till några som helst ledtrådar om Drömlandet. Jag hade gärna sett något som tydde på att det som hände faktiskt hände, även om Nemo inte hade fått se det... men det är ju jag, det.

#374 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 06 November 2011 - 00:39

The Ward (2010)

"I'm not crazy."

3/5

#375 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 06 November 2011 - 12:30

Been there, done that.

Jo, den diskutionen följde jag... på en annan sajt innan jag blev aktiv medlem här. :P Faktiskt var det orsaken att jag sökte mig hit för jag ville veta vem den här XC var. :D Så jag har igentligen dig att tacka för att jag hittade hit till det här underbara forumet. ;)

Jo, jag antar jag ska ta det som en komplimang. Ni tjejer är ju rätt fantastiska faktiskt. :)

Diskuterades den tråden på en annan site? :blink: :lol: Minns du var? :)
Kul att den tråden var den som fick dig att regga sig här, forumet vore inte densamma utan dig. :)

fqq5BYam.jpg