Jump to content

Photo

Hoffes bildtråd

• Please log in to reply
662 replies to this topic

#351 Hofling

Hofling

The Hoff

• Moderator
  • 3,277 posts

Posted 13 March 2008 - 15:32

@Carty:
Tack, carty :) Jo, ska man svinga ett såpass stort svärd med en hand behöver man nog en del muskler :P

Att masken blev tydligare var en slags olycka, kan man säga. Tänkte lägga den under ett rent papper och följa konturerna, så jag använde en möände en mörkare penna och fyllde i masken. Sen såg jag att det inte gjorde någon skillnad, så då scannade jag in och gjorde som vanligt istället.

@XC:
Tackar, det är roligt att idéen "går hem". Det är ju inte särskilt ofta man ser Supes i en sånhär position, precis.

En liten uppdatering på bilden; Gjorde en overlay med var den skiljer sig, och en ren bild där man ser det nya mycket tydligare;

Posted Image

Posted Image

Min bildtråd - Min dA-sida - Min facebook-sida

>>Årets manlige medlem 2006<<

#352 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 13 March 2008 - 16:43

Bra överblick och ett fint resultat hittills. :thumbsup:

#353 Hofling

Hofling

The Hoff

• Moderator
  • 3,277 posts

Posted 14 March 2008 - 22:49

Tackar, Carty :)

Har nu påbörjat skuggningen. Kan säga att det inte var lätt, ville ju få till en någorlunda metallkänsla, så kollade först på en del colossusbilder, som en på PJ tippsade om. Men han är lite för glansig, så det blev till att googla lite på Doctor Doom, och sedan försöka anpassa skuggningar som används på hans metall till min stil

Posted Image

Benen är långt ifrån klara, som synes. överkorppen är väl i princip klar. handen som ska fixas bara

Edited by Hofling, 14 March 2008 - 22:50.

#354 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 15 March 2008 - 11:44

:thumbsup2:

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#355 TFels

TFels

Svarta hålet i galaxens centrum

• Moderator
  • 2,975 posts
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 15 March 2008 - 13:18

Jag tycker det ser jättebra ut! Har bara en fundering. Det ser ut som om han håller handen på svärdets spets. Lite oturligt att handen och svärdet sammanfaller där. Om man skulle dra ett snöre mellan händerna, skulle det inte passera genom huvudet då? Eller rentav framför. Men svärdet går bakom. Men man får anta att han inte håller handen mot svärdsspetsen. En petitess förstås! Annars är bilden kanon! ^_^
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#356 Hofling

Hofling

The Hoff

• Moderator
  • 3,277 posts

Posted 15 March 2008 - 14:23

Ah, jo det är en tangent som har uppstått av misstag där.
Tanken är han ska göra en "kom hit"-gest med fingret och svärdet råkar bara vara väldigt långt.

Handen ska fixas till i vilketfall som helst, så ska försöka korta ned
eventuellt ska jag göra så han använder alla fingrar, som man ser i vissa kampsportsrullar och dyl. Kanske blir mer tydligt då?

Edit: Ändrade handen lite, samt lade dit "rörelsestreck".

Hoppas det är tydligare nu :)

Posted Image

Edited by Hofling, 15 March 2008 - 17:19.

#357 Hofling

Hofling

The Hoff

• Moderator
  • 3,277 posts

Posted 16 March 2008 - 13:35

Det blev lite sent igår. Satt uppe till klockan halv fyra och gjorde färdigt bilden. Så stadie 1 är nu klart, skulle jag tro. Såvida inte någon ser något som irriterar dem eller de tycker det borde fixas till.

Posted Image

#358 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 16 March 2008 - 13:45

Tusigt!

Är det en någon form av logotyp han har på bröstet? (Nyss tyckte jag det såg ut som en klocka, men jag antar att det är en karta eller liknande va?)

fqq5BYam.jpg

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#359 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 16 March 2008 - 14:52

Tusigt!

Är det en någon form av logotyp han har på bröstet? (Nyss tyckte jag det såg ut som en klocka, men jag antar att det är en karta eller liknande va?)

Ser ut att vara en typ av skalle med typ kindknotor, haka, och horn som går ut till kanten. Den har ju ögon och en slags näsa iaf.

#360 Hofling

Hofling

The Hoff

• Moderator
  • 3,277 posts

Posted 16 March 2008 - 15:00

Jupp, det är en slags "skalle-logga" han har på emblemet.
Be mig inte gå in på detaljer för vad det är, jag har bara "kopierat" vad jag sett på skaparens egna bilder :P

#361 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 16 March 2008 - 15:04

Ahh. :) Tack.

fqq5BYam.jpg

#362 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 17 March 2008 - 12:17

Snyggt Hoffe. Jag gillar verkligen att du ger oss "beskådare" möjligheten att få följa utvecklingen av dina bilder. Jättebra initiativ! :thumbsup:

Jag måste säga att jag tycker att du fått till känslan av att han har en rustning på sig som är lite åt metallic-draget. Extra tydligt blir det tack vare att du lyckats bra med skuggningen i dessa partier på ett trovärdigt sätt. Även det nya coola och kaxiga rörelsefältet du gjorde till hans vänstra hand var ytterliggare en förfining av en redan bra utgångsbild. Bra jobbat! :)

#363 Hofling

Hofling

The Hoff

• Moderator
  • 3,277 posts

Posted 17 March 2008 - 23:40

Tackar, Carty :hug:
Jo, jag tycker själv det är roligt att visa steg-för-steg hur jag gör känns lite roligare än "Ja, denna har jag gjort då" och bara posta ett färdigt resultat. Plus att såhär så kan ni komma med förslag om ändringar under processen ifall det är något som ser lurigt ut. Som med att det såg ut som att han rörde vid bladet, för att nämna ett exempel.

Att du tycker rustningen har en metallic-känsla är riktigt skönt att höra, då det var precis det jag försökte få till.

Håller just nu på att försöka få till stenen på ett trovärdigt sätt, så har lite halvt om halvt snabbskissat var jag skulle placera skuggor, lite små gropar osv, för att försöka få till rätt textur;
Posted Image
Några förlag på hur det kan förbättras?

#364 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 18 March 2008 - 13:40

Jag ser inga bilder alls i tråden. Undrar om felet ligger hos mig eller om det är något strul med Hoffes "host" av bilderna?

#365 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 18 March 2008 - 13:55

Bilderna syns för mig... Men jag har de säkert i cashen, en test via DownForEveryoneOrJustMe.com säger tydligt att Imageshack ligger nere.

Edit: Nu är de igång igen... driftproblem kanske?

Edited by XC, 18 March 2008 - 13:56.

fqq5BYam.jpg

#366 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 18 March 2008 - 14:08

Nope, jag ser inga bilder alls. Verkligen lustigt.

#367 TFels

TFels

• Moderator
  • 2,975 posts
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 18 March 2008 - 16:16

Angående stenen. Ge den gärna några kantiga former så att den skiljer sig från figurens mjuka former och dessutom känns lite hårdare och mindre organisk. Och så kanske inte linjerna inne i stenen bör gå utmed varandra och heller inte med jämna avstånd från varandra. Vilar den bakre foten på stenen? Det kan förtydligas hur det är med den saken.

Den här bilden kommer att bli jättebra!
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#368 Hofling

Hofling

The Hoff

• Moderator
  • 3,277 posts

Posted 18 March 2008 - 18:13

Tack för tipsen, Thomas. Har nu gjort den lite mer "hård", och linjerna är lite mindre tajta med stenen, lite mer "rough" något jag personligen tycker känns bra, då det ökar skillnaderna mellan DW och stenen.
Posted Image

Jag tror nästan jag vågar säga att detta stadiet är klart, nu

Edited by Hofling, 18 March 2008 - 18:14.

#369 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 18 March 2008 - 18:34

Äntligen ser även jag bilderna nu. :D

Jag tycker du gjorde rätt i det som TFels påpekade att ge den mer kantiga former. Kanske att det skulle behövas lite mera skuggning då den inte riktigt "smälter in" tillsammans med det övriga i bilden? Annars ser det riktigt bra ut och jag väntar med spänning på att se nästa stadie av bilden. :)

#370 Hofling

Hofling

The Hoff

• Moderator
  • 3,277 posts

Posted 18 March 2008 - 18:41

anledningen till att den inte är lika skuggad är för att jag vill inte riktigt dölja hugget i stenen på höger sida, utan hade eventuellt tänkt låta det vara tills färgläggningen, och där lägga till mörka färger istället.

Men som de stora säger; Dumpar man över en stor del av sitt arbete på färgläggaren är man ingen riktig artist.

(Nåt sånt är det iaf de säger.)

#371 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 18 March 2008 - 18:47

Det kanske går att lägga någon skuggning/mörkare färg på vänstra delen av stenen (sett ur mina ögon)? Jag är osäker på om det fungerar. Det är rätt med skuggning ibland har jag själv märkt, man drar sig för att pilla för mycket med bilden men samtidigt ska man inte vara rädd för att ändra på saker.

Jag tycker du gör rätt i att inte göra för mycket i området där själva hugget är, risken är att det sänker intrycket av detsamma.

#372 Hofling

Hofling

The Hoff

• Moderator
  • 3,277 posts

Posted 18 March 2008 - 19:32

Jo, skuggning kan vara svårt. Var från början rädd att jag skuggat för mycket på figuren, men det blev ju bra i slutändan iaf :)

Liten updatering på stenen; lade till skugga på vänster sida. Kommer antagligen "korta av" skuggan så det blir mer vitt på vänster sida, annars tror jag stenen ser alleeles för platt ut

Posted Image

#373 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 18 March 2008 - 19:50

Det där såg ju inte så tokigt ut. :)

#374 Hofling

Hofling

The Hoff

• Moderator
  • 3,277 posts

Posted 18 March 2008 - 20:10

Roligt att du tycker så :)

Posted Image
Hela bilden, klar nu. scannern verkar mucka lite på vissa ljusnivåer i bilden, men det är sånt jag kan fixa och trixa med senare när jag färglägger den

#375 TFels

TFels

• Moderator
  • 2,975 posts
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 18 March 2008 - 21:17

Nu börjar det likna något! Riktigt bra!
Jag ska sno bilden och sätta min signatur på den, ok?
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier