Jump to content

Photo

Watchmen

• Please log in to reply
520 replies to this topic

#351 Walker

Walker

Rear Admiral

• Aktiv member
  • 3,025 posts

Posted 06 March 2009 - 23:43

Såg precis i tv-tablån att 5:an ska visa en dokumtär om Watchmen-filmen 00:05 (dvs en om en halvtimme!!), så ni som är vakna kan väl ta er en titt..de tänker i varje fall jag göra :popcorn:

Det börjar märkas att filmen är påväg till Sverige, Watchmen dyker upp då och då i reklamavbrotten.

#352 Mjolnir

Mjolnir

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,000 posts

Posted 07 March 2009 - 11:51

io9 har en artikel om hur filmen kunde ha blivit om bolaget fick sin vilja igenom. God help us all, säger jag bara...

#353 Walker

Walker

Rear Admiral

• Aktiv member
  • 3,025 posts

Posted 07 March 2009 - 13:34

Vilken tur att Snyder räddade filmen från detta. :o
Nattens dokumentär var riktigt bra, har inte sett alla trailers så det var en riktig överraskning att se Comedian smyga omkring i svart kostym i Dallas 1963 ;)

Sidospår..
Däremot vore det intressant med en skildring av hur de "riktiga" Marvel & DC-hjältarna (eller allegori på dem) agerade under Bush-eran. Vi kanske inte fattar det idag när det ligger så nära i tiden, men redan idag talas det om en sanningskommisson för CIA och andra myndigheters agerande under 2001-2010. Bush-åren kommer säkert bli en lika klassisk (mörk) era som som 50-talets McCarthy-era med kommunistskräck.

#354 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 07 March 2009 - 23:59

Nu börjar jag bli riktigt riktigt intresserad av Watchmen, såg dokumänteren på femman igår och har nyligen börjat läsa serierna. Årets film kan mycket väl vara här :)

Winter is Coming

#355 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 08 March 2009 - 00:48

Irriterar mig att jag har varit och fingrat på serierna många gånger men aldrig köpt dem.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#356 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 08 March 2009 - 10:17

Titelsekvensen: http://www.watchmenc...itles-video.php

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."

#357 Loch Lomond

Loch Lomond

Lieutenant

• Members
  • 88 posts

Posted 08 March 2009 - 10:47

Riktig häftig! Framtida klassiker kanske.

#358 SwedishSuperhero

SwedishSuperhero

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,175 posts
  • Interests:Serier, tv, film, spel. Gillar även att skriva och ämnar att bli författare. Gör mina egna videor: http://youtube.com/user/dakostro http://dakostro.blogspot.com

Posted 08 March 2009 - 13:33

Watchmen in 5 Seconds (Spoilerfri, så oroa er inte)

http://thatguywithth...atchmen-benzaie
"Nu blir jag upprörd! Min sambo och jag brukar ibland äta fil och flingor till frukost. Vi samsas då om ett paket fil. Nu måste vi köpa två paket fil och ha varsin. Varför då undrar ni kanske? Jo för jag har hört att Antipiratbyrån har polisanmält folk för fildelning så nu törs vi inte göra det längre."
Insändare ur Gefle Dagblad 17/10 2005.

"Tyvärr förvandlas han ideligen till en löjligt brinnande dödskalle"
Filmrecensenten Kristian Ekenberg om Nicholas Cage som Ghost Rider, ur Gefle Dagblad 17/3 2007

#359 Walker

Walker

Rear Admiral

• Aktiv member
  • 3,025 posts

Posted 08 March 2009 - 15:05

Så vackert, blir nästan "tårögd". Detta är riktigt, riktigt bra, spontant dyker ett namn upp i huvudet - OSCAR!! :thumbsup:

#360 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 08 March 2009 - 15:16

Jepp, briljant!
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#361 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 08 March 2009 - 15:16

Det ser ju sjukt snyggt ut, och Snyder har tidigare visat att han kan filma snyggt. Om jag ska gissa kan jag tänka mig att det här blir ungefär som V for Vendetta; bra och snyggt, men inte fullt lika bra eller mångbottnat som serieförlagan. Men klart jag ska se den och klart den kommer vara bra. Kanske inte the Dark Knight eller Spider-Man 2-nivå (de superhjältefilmer iaf jag håller klart högst) men riktigt bra. Däremot Oscars ska man nog tyvärr inte hoppas på. Känns som att recensionerna kan bli väldigt blandade till det här faktiskt. Och med en nördattityd där man, som t ex vissa i den här tråden har gjort, gnäller om att recensenterna inte "fattar grejen", så tror jag inte man vinner några pluspoäng heller.

Jag hoppas förresten att de använder sig av den musiken som är med i serierna, det kan nog förhöja upplevelsen mycket. :)
*Hockey och superhjältar*

#362 Walker

Walker

Rear Admiral

• Aktiv member
  • 3,025 posts

Posted 08 March 2009 - 15:42

Varför skulle inte Watchmen har chans på en OSCAR? Spiderman i all ära men nog har Watchmens mer vuxna och mångfacetterade historia en större chans att blidka juryn. Watchmen har väl lite mer substans än besegra skurken få flickan på slutet ;)

#363 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 08 March 2009 - 15:45

Absolut. Och i en schysst värld vore det ju fint med en Oscar, Sagan om konungens återkomst tog ju storkovan t ex. Jag menar bara att man nog ska sansa sina förhoppningar här. Som jag skrev så verkar ju recensionerna blandade och det är väl inte direkt en typ av film som brukar slå igenom på galan trots allt? Att Heath Ledger fick en Oscar som bästa biroll var trots allt sjukt stort för alla nördar. :)

Förresten finns det ju andra teman i Spider-Man 2 och the Dark Knight också, betydligt mer än att rädda flickan och besegra skurken. Spidde har ju ett bakomliggande tema om att växa upp och finna sin plats i världen, och att kalla the Dark Knight enkelspårig är det nog ingen som gör. Sen har Watchmen absolut ett tungt, vuxet och späckat innehåll. Det gäller ju att se om filmen lyckas med att förmedla det bara.

Edited by Kermit, 08 March 2009 - 15:48.

#364 Mjolnir

Mjolnir

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,000 posts

Posted 08 March 2009 - 16:07

Och med en nördattityd där man, som t ex vissa i den här tråden har gjort, gnäller om att recensenterna inte "fattar grejen", så tror jag inte man vinner några pluspoäng heller.

Vet inte vad det är med folk på detta forum som säger att man "gnäller" när man uttrycker motiverad kritik men jag bryr mig inte om några "pluspoäng". Läser man de negativa recensionerna så märker man snabbt att många är ytligt skrivna med minimal eftertanke; de hänger upp sig på saker som att Dr. Manhattan går runt näck, att dräkterna ser Halloweenaktiga ut, dvs att filmen inte passar in i mallen för sin genre och inte motsvarar deras förväntningar, utan att överväga att det kan finnas baktankar med det. Jag väntar mig inte att de ska ha läst serien men med sina filmutbildningar och popkulturella medvetenheter så väntar man sig att fler av dem skulle märka av den självmedvetna ironin i Snyders hantverk samt iaf erkänna att detta är en av de första filmerna i genren med ambitionen att på allvar ta sig an sociopolitiska teman. Istället: "Gillar ni Batmanripoffs, blå kukar och extremvåld så är det här för er. OK, var är min lönecheck?"

#365 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 08 March 2009 - 16:15

Ja, du har en hel del poänger i vad du skriver här. Är mest rädd att filmen ska missförstås antar jag. Men man borde ju lite mer på att recensenter är smarta nog att se saker som ironi. Det finns dock fortfarande en slags larvig inställning till att allt som har mer superhjältar att göra måste vara larvigt a la Batman från sextiotalet.

#366 Walker

Walker

Rear Admiral

• Aktiv member
  • 3,025 posts

Posted 08 March 2009 - 17:32

Har kollat igenom Titelsekvensen några gånger nu och ställer mig frågade till en sekvens. Scenen där fredstjejen stoppar en blomma i gevärspipan är mycket talande, men kan inte påminna mig om att det förekommer en scen där US Army mejar ner hippies?! Å andra sidan finns ingen scen i serien där Comedian smyger omkring i Dallas 1963.. :mellow:

Edited by Walker, 08 March 2009 - 17:34.

#367 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 08 March 2009 - 17:48

Åh vad vackert, vilken titelsekvens :thumbsup:

Winter is Coming

#368 super85

super85

Forward Admiral

• Moderator
  • 4,705 posts

Posted 08 March 2009 - 22:41

Å andra sidan finns ingen scen i serien där Comedian smyger omkring i Dallas 1963..

Nej, men Comedian själv hintar till det på en fest i #9 av serien. Han skämtar om det, och läsaren får välja att antingen tro på det eller ta det som ett skämt. Snyder valde att filma den scenen. Klart filmen har flera scener som är något ändrade från boken, elller helt nya.

Underbar titelsekvens för övrigt. Älskar övertydliga Batman-nodden där i början med alla posters till Batman#1, fotot, Dylans låt, etc alllt passar så bra.

Och Kermit, vet inte om du läst, men Snyder använder ju majoriteten av de sångerna som nämns i boken.Nämns nånstans här i tråden.
Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#369 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 08 March 2009 - 22:44

Näe, det där missade jag, men bra! När det trots allt finns så mycket intertextualitet till låtar så är det bra att de använder det. Har alltid velat höra de där låtarna medans jag läser albumet, liksom. Är du helt övertygad om filmens storhet nu, Super85?

#370 super85

super85

Forward Admiral

• Moderator
  • 4,705 posts

Posted 08 March 2009 - 23:24

Storhet vet jag inte, den känslan jag har är dock att jag kommer gilla den betydligt mer än jag gillade "V For Vendetta",kritikerna här i Sverige kanske inte tycker likadant. V For Vendetta var en skaplig thriller,snyggt filmat och med skådespel som var klart godkänd, själva storyn kändes dock att det var lite som bilderboks varianten av vad Moore uträttade med serien. Vad jag läst, hört och sett är att det Snyder slänger in så mycket han kan i de 2 timmar och 45 minuter som WB snällt gett honom. De flesta "serienörds-recensioner" säger att det är en sån film som man måste se om flera gånger för att fatta allt och notera alla detaljer (precis som boken) och det är ju redan klart att Snyder släpper en halvtimma längre Directors cut på DVD utgåvan, och sen den där superutgåvan senare med Black Freighter in klippt i filmen. Och det sägs att trotts vissa film-ändringar så känns mycket av filmen som att man måste ha läst boken för att fatta allt.

I det här fallet köper jag att bioversionen inte är Snyders fullständiga version, för att vi alla vet att stora filmföretag helt enkelt inte vill tillåta en närmare fyra timmars R-rated superhjältefilm med karaktärer som civila troligtvis aldrig hört talas om.

Förresten Kermit, track list till Watchmen Soundtracket

http://www.amazon.co...boutThisProduct

Edited by super85, 08 March 2009 - 23:25.

Batman Begins

The Dark Knight

#371 Mjolnir

Mjolnir

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,000 posts

Posted 09 March 2009 - 00:38

Om jag ännu inte var övertygad att jag kommer älska den filmen så skulle den där titelsekvensen nog ha vunnit över mig. Det slog mig dock att icke-invigda till en början inte kommer ha en susning om vilka karaktärerna är, även om de känner igen sig i de historiska händelserna. Har man inte läst serien så kan man inte veta bakgrunden till exempelvis varför Mothman blir ivägsläpad av män i vita rockar. Samtidigt är det viktigaste kanske inte vilka de enskilda medlemmarna i Minutemen är utan fenomenet de representerar - den maskerade hjältens genomslag i amerikansk kultur - och den poängen går fram väl, tycker jag.

Det blir nog lite likadant med filmen som helhet. Allting kommer inte förklaras och bokstaveras övertydligt, vilket är okej i min bok. Man slipper bli skriven på näsan och som insatt fan belönas man för sin kännedom av förlagan. :)

#372 Walker

Walker

Rear Admiral

• Aktiv member
  • 3,025 posts

Posted 09 March 2009 - 00:52

Å andra sidan finns ingen scen i serien där Comedian smyger omkring i Dallas 1963..

Nej, men Comedian själv hintar till det på en fest i #9 av serien. Han skämtar om det, och läsaren får välja att antingen tro på det eller ta det som ett skämt. Snyder valde att filma den scenen. Klart filmen har flera scener som är något ändrade från boken, elller helt nya.

Så sant, men är fortfarande lite tveksam till scenen där MP´s mejar ner hippies. Väldigt effektfullt men riktigt så fascistoid var inte Nixon-eran i verkligheten eller i Watchmen-boken. Visst förekom kravaller och upplopp där polis och (förmodligen) militär tog till övervåld men knappast mot ett gäng hippies som delar ut blommor.
Jag hittar i varje fall inget som ger stöd till den scenen, men mer minnesgoda läsare får gärna rätta mig på den punkten..om jag har fel ;)

#373 dukeofnewyork

dukeofnewyork

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,140 posts

Posted 09 March 2009 - 01:27

Så sant, men är fortfarande lite tveksam till scenen där MP´s mejar ner hippies. Väldigt effektfullt men riktigt så fascistoid var inte Nixon-eran i verkligheten eller i Watchmen-boken.

Hur det var i Watchmen-böckerna vet jag inte.
Vad gäller verkligheten: http://en.wikipedia....State_shootings

Neil young skrev en lysande sång om händelsen.
"I mean, violence is a big problem in our society today and I will not support it. That is the primary reason why I won't do anal. " – Krysta Now, Southland Tales

"Ingen magi, ingen profil, ingen stil, bara tjong i tvättbrädan och morr i mustaschen. " – Göran Sommardal om Xmen Origins: Wolverine (Kulturnytt 20090430)

"There is hopeful symbolism in the fact that flags do not wave in a vacuum." – Arthur C. Clarke

---

--- | filmtipset | ---

#374 Walker

Walker

Rear Admiral

• Aktiv member
  • 3,025 posts

Posted 09 March 2009 - 02:06

Så sant, men är fortfarande lite tveksam till scenen där MP´s mejar ner hippies. Väldigt effektfullt men riktigt så fascistoid var inte Nixon-eran i verkligheten eller i Watchmen-boken.

Hur det var i Watchmen-böckerna vet jag inte.
Vad gäller verkligheten: http://en.wikipedia....State_shootings

Neil young skrev en lysande sång om händelsen.

Jag böjer mig självfallet för fakta, kul att lära sig något nytt. Däremot har väl inte Kent State-shooting blivit en lika globalt ikonisk händelse som JFK & Martin-Luther King-morden. Skrämmande nog var det första gången jag hörde talas om den händelsen, och jag är en ändå ganska historiskt intresserad... :blush:

#375 super85

super85

Forward Admiral

• Moderator
  • 4,705 posts

Posted 09 March 2009 - 15:01

Och sen är det ju Snyders tolkning av Alan Moores och Dave Gibbons Watchmen-universum, i filmen verkar t ex folk köra med högljudda bensindrivna bilar(om jag nu uppfattat rätt) istället för elbilar som i boken t ex. Snyder vill ju introducera hur den världen är på introt och har valt att betona på hippies som mejas ner.

Edited by super85, 09 March 2009 - 15:02.

Batman Begins

The Dark Knight