The Amazing Spider-Man (Reboot till version 2.0)
Posted 14 January 2011 - 22:52
Jag är nyfiken på hur tonen på filmen kommer vara. Säkert mycket Angst i den, och även om jag inte är ett stort fan av teen-angst så funkar det ju väldigt naturligt för Spidde. Sen är jag intresserad av att se i vilken roll Spiddes ursprung visas i filmen. Säkert flashbacks, eftersom det vore så tidigt att göra en rakt av origin-film.Men säkert rätt långa flashbacks, kanske utspridda lite i filmen.
Batman Begins
2005&2008 Year of the Bat
2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns
The Dark Knight
Posted 15 January 2011 - 00:35
Batman Begins
The Dark Knight
Posted 15 January 2011 - 01:03
Sally Field ser ju lite annorlunda ut än Rosemary Harris får man väl säga?
Posted 15 January 2011 - 09:23
Posted 15 January 2011 - 10:27
Edited by Pepe, 15 January 2011 - 10:29.
Posted 16 January 2011 - 18:08
Loebs variant av "The Ultimates" var...väldigt dåligt, och innehöll ungefär allt som inte borde vara med i en superhjälte tidning. Fint att Scarlett Witch och Quicksilver bekräftades som ett par i den.....*rysningar*.
Jag är nyfiken på hur tonen på filmen kommer vara. Säkert mycket Angst i den, och även om jag inte är ett stort fan av teen-angst så funkar det ju väldigt naturligt för Spidde. Sen är jag intresserad av att se i vilken roll Spiddes ursprung visas i filmen. Säkert flashbacks, eftersom det vore så tidigt att göra en rakt av origin-film.Men säkert rätt långa flashbacks, kanske utspridda lite i filmen.
Det här glömde jag ju att svara på. Ultimates var ingen serie jag gillade, och jag tror att det redan när Mark Millar skrev serien var tal om att Scarlet Witch och Quicksilver var ett par. Och jag fattar ju inte heller varför det ska vara med i en serie? Räknas det som en bra superhjälteserie bara man tar in äckliga grejer?
Och ja, det är som du säger. Teen angst är naturligt för Spidde. Angst överlag är väl det, men nu vill man ju ha Peter yngre och då blir det garanterat mycket sånt. Och mycket av serien Spider-Man är trots allt en metafor för att växa upp.
Hoppas på flashbacks som du säger. Det vore dumt att helt skippa dem, för då kommer många som inte fattar att det är en reboot bli ännu mer förvirrade. De där "casual moviegoers". Men det vore rätt trist att se ursprunget igen, och jag hoppas inte de har ändrat en massa i det heller. Om Farbror Ben har en stor roll (vilket han borde ha om Martin Sheen spelar honom?) borde det ju i alla fall visa att man får se ursprunget i någon form.
Posted 16 January 2011 - 23:01
Det här glömde jag ju att svara på. Ultimates var ingen serie jag gillade, och jag tror att det redan när Mark Millar skrev serien var tal om att Scarlet Witch och Quicksilver var ett par. Och jag fattar ju inte heller varför det ska vara med i en serie? Räknas det som en bra superhjälteserie bara man tar in äckliga grejer?
Jo, det antydes redan då när Millar skrev tidningen. Sen gjorde Loeb en grej av det att karaktärer rakt av förklarar det för Captain America. Fattar inte heller grejer, kanske är det vad numera som klassas modigt i serier? när man på 60-70 talen började ta upp grejer som drogmissbruk och rasism etc så gör man sådär idag istället? lite av ett hopp neråt kanske...
Om Farbror Ben har en stor roll (vilket han borde ha om Martin Sheen spelar honom?) borde det ju i alla fall visa att man får se ursprunget i någon form.
Jo gissar på en hel del flashbacks. Kan ju också vara att de "bygger" in något i intro-sekvensen. Typ en origin-sequence i introt och sånt.
Batman Begins
The Dark Knight
Posted 17 January 2011 - 08:55
Det känns som att man kan ana sig till att det antingen är i introduktionstexter eller i flashbacks eller både och, och såvida de inte helt ändrar Spiddes ursprung så lär de inte komma med några överraskningar där i alla fall. Jag undrar egentligen vad de kan överraska med, de flesta hoppas ju att den här filmen ska se till att de detaljer i Sam Raimis filmer som inte var trogna serien är det i denna reboot.
Posted 17 January 2011 - 13:09
Och/eller så lockar det de eventuella tonåringar som läser serier att tycka att det är "kewl". För vuxet kan det väl inte vara trots allt?
Jag vet inte, skrämmande nog kan det vara menat för vuxna, eftersom många av serierna är något baserade på gamla serier, och man "måste" ha läst serier på 80-90 talen för att förstå mycket av referenserna, även i Ultimate serierna tycker jag. Grejen är ju kortfattat att serierna skrivs mest av män som är antingen 30-something eller i medelåldern, och majoriteten av läsarna är över 20 år gamla.
Jag undrar egentligen vad de kan överraska med, de flesta hoppas ju att den här filmen ska se till att de detaljer i Sam Raimis filmer som inte var trogna serien är det i denna reboot.
Är väl så som jag hoppas verkligen på också. Den grejen är väl sådant som många redan börjat förvänta/kräva av filmen. Känns det som i alla fall när man läser grejer på interwebs.
Batman Begins
The Dark Knight
Posted 17 January 2011 - 17:14
Det är väl det jag hoppas på också, det som kan "förlåta" att de väljer att göra en reboot nu. Det ser ju bra ut med vad som ser ut som mekaniska nätskjutare och en Gwen som flamma som ser ut som hon ska. Och Garfield ser verkligen ut som Peter Parker. Men det är fortfarande många frågetecken kring detta.
Posted 17 January 2011 - 18:00
Behövs lite omväxling nu, särskilt som det inte gått så jättelänge sen dom filmerna ändå. Fast underligt nog så är väl denna version ändå mer klassisk på andra sätt, än Raimi's version... Hmm. Lite lustigt.
Det hela är väl ungefär som Superman-filmerna, alla vet grunderna, och finns bara några av dom med i nån form, så blir det "rätt". ^^
Själv hoppas jag för övrigt att Ursprunget inte får särskilt stor plats alls i den här filmen. ALLA vet redan hur det gått till... och vi har redan en sån film. Gör som i Incredible Hulk istället, visa i en flashback i början av filmen.
Posted 17 January 2011 - 18:46
Det kan ju vara så att ursprunget skiljer sig lite. Typ vad det var för "fel" med spindeln som bet Peter (bara den inte är magisk som i JMS version).
Näe, jag vill i alla fall inte se en massa förändringar, jag vill mer se att de sår frön redan nu och en större umgängeskrets.
Posted 18 January 2011 - 00:37
--
Vet inte riktigt vad jag hoppas på när det gäller Green Goblin... att bygga upp han som en Norman som blir allt elakare tills han tar det där mindre välgjorda supersoldat-serumet, känns som en bra grej.
Men hur Goblin faktiskt ska vara, och se ut... Ja, det är en svårare fråga. Vill helst inte ha en power-ranger goblin, och egentligen inte en hulk-goblin ( dock tyckte jag faktiskt Bendis fick det att funka i Ultimate, men tror det är oerhört få som skulle få till det annars). Men å andra sidan så anser jag nog faktiskt att den klassiska Green Goblin-looken faktiskt INTE går att översätta lika bra till vita duken som Spiddes egen. :\
Faktum är att det skulle se utomordentligt löjligt ut.
Helt klar är dock detta: Jag vill INTE se Goblin förränns i sista filmen av denna nya potentiella saga. Han är ganska så "old hat", då Goblin var en figur som var med på olika sätt i varenda en av dom förra filmerna.
Ska han vara med, så blir han Goblin i sista filmen, och dödar stackars Gwen...
Ja... kan se det för mitt inre... Spidde sitter uppe på Brooklyn-bron med den livlösa Gwen i sin famn, gråter tyst. Hans dräkt är nerblodad och sönderriven kring händerna, för han har just precis lyckats hindra sig själv från att döda Goblin, och istället bara slagit honom helt sönder och samman, på ett brutalt, realistiskt vis.
Posted 18 January 2011 - 20:43
Men inte är väl Green Goblin gammalt skåpmat redan? I the Dark Knight lyckades de återuppliva Jokern på ett lyckat sätt, varför inte här? I och för sig vore det lite uppfriskande om det inte var bara Green Goblin som den stora ärkefienden, Spidde har ju några skurkar att plocka av. Men nåja, det finns några "concept art"-skisser av Alex Ross som skulle funka bra t ex.
Posted 18 January 2011 - 21:32
Kan bli oerhört starkt, och lite nyskapande faktiskt, att döda flickvännen i sista delens sista scener, och bygga upp en hjältehistoria som slutar mer tragiskt och deprimerande än andra hjältesagor.
Att döda flickvännen är ju egentligen det totalt motsatta från att vara nyskapande, men rent allmänt ser jag inte det som realistiskt alls att man dödar hjältens flickvän i slutet av en trilogi. "Angst" delen och den vibben man får av den här rebooten av Spider-Man filmen, och den möjliga nya trilogin är ju att hela Gwen Stacy delen av storyt kommer att vara med, men jag skulle inte tycka att det vore speciellt häftigt att sluta med en total downer sådär. Gärna någon form av blandning av optimism och något mer sorgset, det funkar för Batman men även för Spider-Man, även om de karaktärerna inte är extremt lika varandra. I Raimis första körde han ju en "Gwen Stacy med lyckligt slut" med Goblin och MJ, och jag tror att de här filmerna kan vara mörkare och lite sorgligare än Raimis, men nej, jag tvivlar att Webb är ute efter att göra det så mörkt som möjligt.
Men inte är väl Green Goblin gammalt skåpmat redan? I The Dark Knight lyckades de återuppliva Jokern på ett lyckat sätt, varför inte här?
Absolut inte. Grejer är alltid gammalt skåpmat för folk innan någon annan dyker upp och bevisar motsatsen. Ledgers tolkning av Jokern är ett bra exempel på det. Hela Nolan Rebooten av Batman är ett bra exempel på det. Jag ser gärna Goblin i en Spider-Man film igen, men på något sätt känns det som producenterna och Marvel är fortfarande hypade av att se Venom igen. De har ju ibland även jobbat med manus till en Venom spin-off liksom.
Batman Begins
The Dark Knight
Posted 18 January 2011 - 22:11
Nu ska man inte direkt anta att det blir en trilogi av detta, men jag skulle kanske inte heller vilja se ett så olyckligt slut. Det var väl banbrytande på den tiden när Gwen dog, men sen dess har vi sett styckade flickvänner i kylboxar och saker i den stilen.
Ja, det där med Venom är ju något som skulle kunna tala för Ultimate-influenser, där är han ju med tidigt och dräkten är något som Peters pappa arbetar ihop med Eddie Brocks pappa för att genomföra. Jag gillade Venom i Spidey 3 faktiskt, idén att det är en mörkare version av Peter Parker och att han inte var sådär överdrivet musklig som han kan vara i serierna. Det var han ju bara för att han kom till på nittiotalet/sent åttiotal där allt skulle se ut sådär.
Posted 19 January 2011 - 01:37
Batman Begins
The Dark Knight
Posted 19 January 2011 - 15:34
Posted 20 January 2011 - 18:04
http://movies.ign.co.../1144625p1.html
Det behöver väl inte vara en katastrof, Peter kanske söker sig till Daily Bugle i nästa film eller så, kanske är mer fokus på hans liv i skolan här? Vi har sett mycket av Jonah i Spider-Man 1-3 men inte så mycket av Peters liv i skolan. Om Lizard är skurken kan det ju passa väl in i det.
Posted 20 January 2011 - 20:36
Ang. Goblin, så tycker jag ändå att det är fel att använda han IGEN.
Vi behöver en Ra's Al Ghul, mina herrar. En ny ärkebov, vars tentakler går djupt nog att användas i mer än en film.
Jag skulle nog nominera Kingpin, faktiskt! =) Dags att Spidde reclaimar honom, faktiskt.
En grej som förresten hade varit coolt att se, hade nog varit scenen i Back in Black, då Spidde klår upp fettbollen något så oerhört, utan det minsta problem.
( var faktiskt på tiden att nån tog upp det lilla faktumet att Spidde är nästan 10 ggr starkare än Kingpin, och säkerligen 7 ggr snabbare. Enkel match, m ao.)
Passar ju även ganska bra om dom ska inspireras av Ultimate, där Kingpin faktiskt är en väldigt framträdande ärkefiende till Spidde. ( ibland är det nästan som han ligger på Goblins nivå där)
+1 för KINGPIN!!
Posted 20 January 2011 - 22:34
Norman Osborn/Green Goblin ser jag gärna igen, men inte direkt som sagt. Och det är klart att Spidde har fler ärkefiender, det skulle vara kul att se mer av. Men Kingpin har nog FOX ännu beslag på? Och Back in Black? Serien där Peter Parker inte hade hemlig identitet längre? När JMS skrev Spidde? *Ryyyys*
Posted 20 January 2011 - 22:54
Tänk er själva, om Jokern var med i alla Burton-filmerna, och sen blir första filmen Nolan gör, en film där Jokern är boven! Vansinne.
I alla två av Burtons filmer eller menar du alla fyra totalt innan rebooten?, med tanke på hur fort neråt de filmerna gick direkt efter "Batman" så hade det kanske varit bättre om Nicholsons Joker hade medverkat i fler filmer.
Jag skulle nog nominera Kingpin, faktiskt! =) Dags att Spidde reclaimar honom, faktiskt.
En grej som förresten hade varit coolt att se, hade nog varit scenen i Back in Black, då Spidde klår upp fettbollen något så oerhört, utan det minsta problem.
Som Kermit skrev så har Fox nog rättigheterna för den karaktären fortfarande. Att Spider-Man vinner över Kingpin är ju logiskt, men hur fantastiskt skulle det vara om han vore filmens supervillian och sen skulle han bli spöad av Spidde utan minsta problem?
Batman Begins
The Dark Knight
Posted 21 January 2011 - 12:09
Glömde bort att det är eländiga Fox som ligger och ruvar på DD än... :\ Fast går inte dom rättigheterna tillbaka snart, då dom inte gör nånting med dom? Nån som vet hur det ligger till där?
Skulle tro att möjligheterna till en bra DD-film skulle stiga astronomiskt om rättigheterna var tillbaka hos Marvel Studios. ;)Verkar som Joe Quesada sen länge har i princip snackat ihop sig med hälften av alla större manusförfattare där, för ett potentiellt filmmanus, och inslag som producenter och konsulter på filmen, av olika slag.
@Kermit: Man får tycka vad man vill om grunderna i JMS sista Spidde-serier, men bra skrivna var dom iallafall. Just själva scenen, när en segerviss fettboll masar sig fram, för att lägga den sista detaljen i sin diaboliska plan med sina nävar, på den krossade Spider-man, tycker jag var väldigt bra skriven. Särskilt när det snabbt blir tydligt att även om Kingpin rent psykologiskt mer eller mindre besegrat Spidde, så kommer han aldrig få se sin plan komma helt till frukt, för han har inte den minsta chans mot honom man mot man! ^^
Utan han får linka tillbaka till sin cell, i trasig kostym och utan käpp, och slicka sina sår.
Är lite mer själva den detaljen som jag anser vara nåt man kan låna, att man har en ärkebov som Kingpin som styr hela förloppet filmen igenom, och nästan besegrar Spidde, men när han ska ge dödsstöten inför alla sina underhuggare i finkan, så går det inte! Utan Spidde klår upp honom utan det minsta problem.
Hade faktiskt varit ett roligare och mer överraskande slut än den jämna liv-och-död kamp som annars brukar vara standard i såna här filmer.
Posted 21 January 2011 - 13:45
Det var någon som var intresserad av vem som skulle spela Jonah Jameson i den här filmen? Tydligen ska han inte vara med alls om man tror på det här ryktet!
http://movies.ign.co.../1144625p1.html
Det behöver väl inte vara en katastrof, Peter kanske söker sig till Daily Bugle i nästa film eller så, kanske är mer fokus på hans liv i skolan här? Vi har sett mycket av Jonah i Spider-Man 1-3 men inte så mycket av Peters liv i skolan. Om Lizard är skurken kan det ju passa väl in i det.
Fast så fort Spindelmannens existens blir känd lär ju Jameson börja hacka på honom. Man behöver kanske i och för sig inte fokusera så mycket på det i första filmen. Det kanske räcker med att man får se någon rubrik från Daily Bugle.
Posted 21 January 2011 - 14:58

http://www.superhero...an-set-pictures
Skulle inte förvåna mig om han nämns eller de gör en referens till honom i förbifarten, precis som när Dr. Connors och Eddie Brock bara blev nämnda i första filmen.
För övrigt tycker jag att det är intressant att Bugles logga i den här versionen tydligen är två korsade trumpeter. Vad ska det symbolisera, att de sänder ut dubbla meddelanden?
Edited by SwedishSuperhero, 21 January 2011 - 15:01.
Insändare ur Gefle Dagblad 17/10 2005.
"Tyvärr förvandlas han ideligen till en löjligt brinnande dödskalle"
Filmrecensenten Kristian Ekenberg om Nicholas Cage som Ghost Rider, ur Gefle Dagblad 17/3 2007