Jump to content

Photo

StarGate SG-1 säsong 1

• Please log in to reply
447 replies to this topic

#351 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 02 March 2007 - 19:22

Hatar också tillbakablicks avsnitt. Usch för Kinsey. Tur man slipper honom på några säsonger.
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#352 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 02 March 2007 - 19:33

Japp. Det var den här gångens "nu skall vi spara lite pengar"-avsnitt. Antar att säsongsavslutningen sög upp de sista pengarna så det var dags att köra lite repriser.. :P

Jo, jag antar det var det. Men de lyckades få in lite viktigt snack också samt den obligatoriska "They're shoting us down" avsnittet. :P

Glömde komentera den härliga ID4 referencen. :P Heh, way to go Dainel. :D
Önskar bara att Teal'c hade komenterat något tekniskt om att det inte skulle gå för att deras system skiljer sig från våra eller något liknande. :P (Eftersopm han säkert inte vet vad ID4 är. Jag saknar hans TV-komentarer.)
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#353 Hofling

Hofling

The Hoff

• Moderator
  • 3,277 posts

Posted 03 March 2007 - 12:10

Jösses, så tråkigt avsnitt...
Den där senatorn ger jag inte fem öre för, "God will protect us" My ass he will..

Tur att SG Atlantis var samma kväll, så man fick en skön dos med portalhoppande :P

Min bildtråd - Min dA-sida - Min facebook-sida

>>Årets manlige medlem 2006<<

#354 Supertreck

Supertreck

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,113 posts

Posted 03 March 2007 - 15:48

Jahapp. En trist ton var det i avsnittet. Nu lägger dom väl ned allt.
Men jag tycks minnas att det var fler säsonger.

#355 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 03 March 2007 - 16:48

Känns inte som att jag missat något när jag avstod från gårdagens avsnitt.
Support your local search and rescue unit - get lost.

#356 SwedishSuperhero

SwedishSuperhero

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,175 posts
  • Interests:Serier, tv, film, spel. Gillar även att skriva och ämnar att bli författare. Gör mina egna videor: http://youtube.com/user/dakostro http://dakostro.blogspot.com

Posted 03 March 2007 - 17:33

I´m afraid not. För det första var det en clip show som inte tillförde något nytt och så slutade det dessutom med ett "To be continued". Jag önskar att jag hade missat det här avsnittet iställer för Solitudes. Försökte se det på YouTube, men där hade de bara lagt upp de första åtta minuterna. :(
"Nu blir jag upprörd! Min sambo och jag brukar ibland äta fil och flingor till frukost. Vi samsas då om ett paket fil. Nu måste vi köpa två paket fil och ha varsin. Varför då undrar ni kanske? Jo för jag har hört att Antipiratbyrån har polisanmält folk för fildelning så nu törs vi inte göra det längre."
Insändare ur Gefle Dagblad 17/10 2005.

"Tyvärr förvandlas han ideligen till en löjligt brinnande dödskalle"
Filmrecensenten Kristian Ekenberg om Nicholas Cage som Ghost Rider, ur Gefle Dagblad 17/3 2007

#357 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 03 March 2007 - 17:48

Jahapp. En trist ton var det i avsnittet. Nu lägger dom väl ned allt.
Men jag tycks minnas att det var fler säsonger.

Med tanke på att det finns 10 säsonger, och s.2 börjar på tisdag.
Så är det ganska givet att StarGate programmet inte läggs ner ;)
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#358 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 03 March 2007 - 17:58

Nja, att den inte tillförde något nytt stämmer inte. Den tillförde en hel del nytt med.

Lite missade du.
Avsnittet fortsatte där det förra slutade. Daniel och de andra kommer tillbaka och ingen tror på Daniel. Inte ens Jack, Sam och Teal'c. En Senator kommer dit tillsammans med sin nya knähund Lt. Colonel Samuels (Från piloten).
De anser att StarGate projektet är ett slöseri med tid och pengar och inte ger någonting. De anser också att Goa'uld inte är något hot och om de skulle komma till Jorden så kommer USA banka skiten ur dem utan några problem. Men först skulle de försöka resonera med dem.
Trots SG-1s ständiga försök att övertyga Senatorn och berätta om vad Daniel varit med om och att Goa'uld var påväg i sina rymdskepp så hade Senatorn redan bestämt sig och vägrade tro på dem och stängde ner StarGate porten omedelbart. Han lät inte ens Teal'c lämna Jorden (Teal'c ville inte stanna kvar om Jorden bara tänkte låta sig bli förstörda av Goa'uld).
Avsnittet slutade med att StarGate blev nerlagt och ett "To Be Continued...".
Det var vad av vikt som hände under avsnittet.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts

#359 Freja42

Freja42

Senior Commander

• Members
  • 369 posts

Posted 03 March 2007 - 20:37

I´m afraid not. För det första var det en clip show som inte tillförde något nytt och så slutade det dessutom med ett "To be continued". Jag önskar att jag hade missat det här avsnittet iställer för Solitudes. Försökte se det på YouTube, men där hade de bara lagt upp de första åtta minuterna. :(

Jag tror att om du tittar närmare så har de delat upp HELA avsnittet i delar på 8-9 minuter, du måste hitta del 2,3,4 osv. : :thumbsup:
--Freja
Daniel Jackson: "Haven't you ever had a feeling that made absolutely no logical sense and it turned out to be right?"

*
Jack O'Neill: "Does it say 'colonel' anywhere on my uniform?!"

*

#360 Thinice

Thinice

Captain

• Members
  • 567 posts
  • Interests:Sci-fi i alla dess former, historia (1700-talet, Hellenism, möbeldesign), musik, hockey givetvis...

Posted 03 March 2007 - 21:56

Först Bröderna Cartwright på någon norsk kanal, sedan Snuten i Hollywood och nu SG1 - Ronny Cox har dykt upp lite här och var de senaste dagarna. Har inte känt mig så förföljd sen jag såg Ernst-Hugo Järegård köpa mjukglass i Överkalix förra sommaren. Börjar nästan bli dags att damma av foliehatten...

Det är väl inte slut nu efter första? Hur många säsonger har de köpt in?
Climbing to the Moon...

#361 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 03 March 2007 - 22:03

Har inte känt mig så förföljd sen jag såg Ernst-Hugo Järegård köpa mjukglass i Överkalix förra sommaren. Börjar nästan bli dags att damma av foliehatten...

Ja, speciellt med tanke på att han varit död i snart 10 år :blink:

Winter is Coming

#362 SwedishSuperhero

SwedishSuperhero

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,175 posts
  • Interests:Serier, tv, film, spel. Gillar även att skriva och ämnar att bli författare. Gör mina egna videor: http://youtube.com/user/dakostro http://dakostro.blogspot.com

Posted 03 March 2007 - 22:04

Nja, att den inte tillförde något nytt stämmer inte. Den tillförde en hel del nytt med.

Jag uttalade mig nog en aning förhastat. Får vänta till upplösningen på måndag innan jag kan bilda mig en uppfattning.

Har inte känt mig så förföljd sen jag såg Ernst-Hugo Järegård köpa mjukglass i Överkalix förra sommaren.

Ernst-Hugo Järegård? Det var det löjligaste jag hört! Det är ju uppenbart att det var en robotkopia och att glassen i själva verket var bränslet som håller motorn igång.
"Nu blir jag upprörd! Min sambo och jag brukar ibland äta fil och flingor till frukost. Vi samsas då om ett paket fil. Nu måste vi köpa två paket fil och ha varsin. Varför då undrar ni kanske? Jo för jag har hört att Antipiratbyrån har polisanmält folk för fildelning så nu törs vi inte göra det längre."

Filmrecensenten Kristian Ekenberg om Nicholas Cage som Ghost Rider, ur Gefle Dagblad 17/3 2007

#363 Thinice

Thinice

Captain

• Members
  • 567 posts
  • Interests:Sci-fi i alla dess former, historia (1700-talet, Hellenism, möbeldesign), musik, hockey givetvis...

Posted 03 March 2007 - 22:06

^
:lol:

Eller? Lakritsströssel, jag lovar.
Climbing to the Moon...

#364 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 03 March 2007 - 22:08

Har inte känt mig så förföljd sen jag såg Ernst-Hugo Järegård köpa mjukglass i Överkalix förra sommaren. Börjar nästan bli dags att damma av foliehatten...

Tänkte precis säga samma sak.

Oj oj. Jäkligt spännande det här. :o SG-1 på ett rymdskepp, i en armada på väg mot Jorden för invasion... hur ska de klara det här? :blink:
Stackars Jack fick skjuta sin kompis från filmen. :(
Väldigt bra och spännande avsnitt. Ser fram mot fortsättning. :thumbsup:

Men tyvärr får vi inte se fortsättningen på länge för imorgon börjar de visa säsong 6 istället. :(

Heh, got ya. :D Säsong 2 börjar imorgon. :P

Edited by Crusader, 05 March 2007 - 19:03.

-Sora, Kingdom Hearts

#365 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 05 March 2007 - 19:40

Säsong 2 börjar i morgon. Äntligen på svensk tv!!! :thumbsup:

Edited by GaterGirl, 05 March 2007 - 19:42.

Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#366 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 05 March 2007 - 20:11

Oj! Cool moderskepp de har gou'alderna. Flygande pyramider! :D Och inte bara ett, utan två på väg för att förinta jorden... :ph34r:

Och stackars Jack fick fatta ett sådant omöjligt beslut, att skjuta den som varit hans vän eller att rädda den som är hans vän och kollega nu. Hemsk och otänkbar situation. :ph34r:

Tur att fortsättningen kommer redan i morgon, annars skulle Nisse 3 gått upp i atomer och vi fått tanka hem avsnitten direkt. :lol:
Support your local search and rescue unit - get lost.

#367 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 05 March 2007 - 20:48

Tur att fortsättningen kommer redan i morgon, annars skulle Nisse 3 gått upp i atomer och vi fått tanka hem avsnitten direkt.

Tänk vad vi som följde StarGate på TV3 och ZTV, både en och två gånger, kände och aldrig fick oss en fortsättning. Och då var det lite knepigt att tanka avsnitten från nätet, om man nu hade Internet på den tiden (inte jag i alla fall) så var det nog modemhastighet som gällde. Men det har man tagit igen med råge :P

Slutscenen är så typisk en cliffhanger :o så spännande, vad ska hända :unsure: ( ;) ) tur att upplösningen kommer redan i morgon :thumbsup:
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#368 Siri

Siri

Lieutenant

• Members
  • 83 posts

Posted 05 March 2007 - 20:58

Tänk vad vi som följde StarGate på TV3 och ZTV, både en och två gånger, kände och aldrig fick oss en fortsättning. Och då var det lite knepigt att tanka avsnitten från nätet, om man nu hade Internet på den tiden (inte jag i alla fall) så var det nog modemhastighet som gällde. Men det har man tagit igen med råge :P

om jag inte minns fel... så gick väl säsong 1 2ggr.. kanske tom 3? på tv3? Samt så har jag för mig det gick ytterliggare 2ggr på ZTV?
jodå.. jag satt å laddade ner avsnitt (på 56 modem).. visserligen var dem på 20mb, så det var ju inte *så* bra kvalite på dem.. huvudsaken var att man fick se upplösingen till slut!

O'Neill: "What you call it?"
Teal'c: "Zat'N'ktel."
O'Neill: "Right ... let's call it a Zat gun.

#369 SwedishSuperhero

SwedishSuperhero

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,175 posts

Posted 05 March 2007 - 21:29

Jag blev helt paff när jag hörde Jack säga "bullshit". Jag såg att det stod "skitsnack" i översättningstexten och väntade mig att få höra nånting typ "a load of crap" eller "a bunch of hooey", men icke då, det blev det engelska ordet för tjurbajs. :huh: Och att jag blev mer häpen över det än att Goa'ulderna var på väg att invadera jorden säger väl en hel del om hur jag prioriterar. :rolleyes:

Edited by SwedishSuperhero, 05 March 2007 - 21:32.

#370 Supertreck

Supertreck

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,113 posts

Posted 05 March 2007 - 21:58

Vilket sammanträffande att rymdskeppet var just där så dom kunde komma ombord hmm?
Plus att den andra verklighet stämde överens med deras verklighet att jorden ska bli anfallen.

I så fall var det ju bara ett alternativt annorlunda version av samma verklighet.

#371 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 06 March 2007 - 00:57

Vadå sammanträffande? Daniel fick ju adressen dit i den alternativa verkligheten. Sheppet åkte inte fören efteråt.

Attacken är en hämnd för att de dödade Ra i filmen. Det gjorde de i båda världarna.
-Sora, Kingdom Hearts

#372 Thinice

Thinice

Captain

• Members
  • 567 posts

Posted 06 March 2007 - 13:11

jag satt å laddade ner avsnitt (på 56 modem).. visserligen var dem på 20mb, så det var ju inte *så* bra kvalite på dem.. huvudsaken var att man fick se upplösingen till slut!

Ah, kära gamla KaZaA - satt också med 56Kbps och gjorde ett tappert försök med Deep Space Nine i ungefär samma veva. Genomsnittliga kostnaden per 20mb RealPlayer avsnitt blev väl en sisådär 200kr. Helt klart värt det. ;)
Climbing to the Moon...

#373 Supertreck

Supertreck

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,113 posts

Posted 06 March 2007 - 17:51

Vadå sammanträffande? Daniel fick ju adressen dit i den alternativa verkligheten. Sheppet åkte inte fören efteråt.

Attacken är en hämnd för att de dödade Ra i filmen. Det gjorde de i båda världarna.

Är väl visst ett sammanträffande att dom kom ombord på rymdskeppet?
Visste dom i rymdskeppet att några människor skulle komma?

Varför var tillfället just då och att adressen funkade?
Ett märkligt sammanträffande anser jag

#374 SaberBlade83

SaberBlade83

Captain

• Members
  • 516 posts

Posted 20 March 2007 - 19:26

Absolut, håller med. Gillar verkligen Tok'Ra avsnitten. Bra introduktion för dom tycker jag, man får reda på mycket om vad de är för några och hur de lever och skiljer sig från Goa'uld. Tycker personligen att det är väl här ungefär som serien verkligen tar fart, kommande säsong 2 avsnitt och framåt blir bara bättre och bättre. :)

#375 Thinice

Thinice

Captain

• Members
  • 567 posts

Posted 21 March 2007 - 20:19

Kan hålla med om att det masar på i lite väl bekväm lunk, men har alltid haft det som en favorit bland de första säsongerna. The Tokr'a är ett av dom där nyckelavsnitten som öppnade upp Stargatevärlden delvis gav det en ny inriktning. Det visar sig helt plötsligt att dom har någon på insidan (viktigt för kommande avsnitt) och ger en mer nyanserad bild av vad det egentligen innebär att ha en larv i skallen.
Climbing to the Moon...