Jump to content

Photo

Elitserien 07/08 och hockey i allmänhet.

• Please log in to reply
463 replies to this topic

#351 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 06 May 2008 - 14:40

Varför det? Tycker det är bra att de vill bredda ishockeyn och "blåbärsnationerna" kommer ju allt närmare. I OS 2006 slog Schweiz både Kanada och Tjeckien, och nu har Vitryssland pressat Sverige och Norge Finland.
*Hockey och superhjältar*

#352 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 06 May 2008 - 14:44

Jag tycker inte att dom blir bättre, jag tycker snarare att det är dom bra lagen som inte tar blåbären på allvar och spelar på halvfart i början av turneringen. När Sverige spelar som dom gjorde mot Frankrike i början tänker jag inte "Åh vilken jämn och spännande match" Utan: "Gud vad Sverige spelar uselt" och stänger av.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter

#353 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 06 May 2008 - 14:58

Ja, det är lätt att tänka så, men det kan lika väl vara vi som är vana vid att det ska vara på det viset. Schweiz är väl det bästa exemplet på att det faktiskt har gått framåt, men några medaljer i JVM, något Tre Kronor fick vänta i tio år på. Jämför man hur världshockeyn såg ut på den tiden Wennerholm beskriver var det mycket smalare topp...Finland tog inte sin första medalj förrän 1992 (i VM i alla fall) och det var i stort sett ett land som vann hela tiden. Nu har vi i alla fall sju lag med kapacitet att ta guld och dessutom några lag under det som mycket väl skulle kunna skrälla, såsom Vitryssland, Tyskland eller Schweiz. Och det gör hockeyn roligare, tycker jag iaf.

#354 Spacer

Spacer

Senior Captain

• Members
  • 591 posts

Posted 06 May 2008 - 15:37

Jag tycker också man ska ha kvar "blåbärsnationerna" Det är bra att hockeyn breddas. Tyskland och Schweiz är kanon exempel. Jag är inte alls förvånad att Tyskland slog Slovakien igår, de är bra. Dom har några riktiga snipers och ett försvarspel som sett bättre ut än Sveriges hittills. Jag tror absolut vi kan få stora problem mot de lagen och att det då inte behöver bero på att vi skulle spela uselt. Tyskland tycker jag går framåt hela tiden känns det som. Kolla på deras nye talang Stefan Ustorf som mycket väl skulle kunna spela till sig en plats i NHL i detta VM. Tyskland och Scweiz viker inte ner sig så fort man får ett eller två mål emot sig som Frankrike gjorde igår, kanske är ett resultat av att man fått vara med i finrummet ett tag. Skönt med en riktig urladdning mot Frankrike föresten, hoppas det bidrar till att det släpper för en del spelare. Ska bli intressant att se Douglas Murray jag har inte sett speciellt mycket av honom, men verkar vara en fysisk spelare som säkert bli jättenyttig mot tuffare motstånd. Kanske kan väcka backarna och få in lite attityd, hade inte varit fel.
Men vad är det som händer i Malmö? Nu börjar jag bli orolig, ena dagen läser man att det är en spricka mellan Bendelin och Simensen nästa dag är Simensen helt chockad att malmö bryter tränarduon. Sedan läser man att Percy vill slå ihop Rögle och Malmö tillsammans med ett danskt lag?? Har det läckt lustgas från Hylliearena eller vad är det frågan om? Man kanske skulle slå ihop AIK och Djurgården också? Många verkar inte veta om Percy driver med hockeysverige och media eller ej. Kan ju vara en pik till hockeysverige om att man bör utöka elitserien kanske. Idén om en europeisk liga som kan stå upp lite mot den Ryska offensiven på hockeymarkanden här är kanske inte helt dum dock.

#355 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 06 May 2008 - 21:48

En underbar nyhet: Lundqvist kommer! länk :D
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#356 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 07 May 2008 - 06:49

Jag har ingen superkoll på tysk hockey direkt, men finns det alltså en ny talang som heter Stefan Ustorf? För jag minns en Stefan Ustorf som spelade en eller två säsonger för Washington på nittiotalet...har det dykt upp en talang med samma namn?
Tyskarna har ju också några bra spelare i NHL, Marco Sturm och Jochen Hecht t ex. Schweiz har några duktiga NHL-spelare och t om Danmark har sin Frans Nielsen i NHL. Det är betydligt fler spelare från fler länder i NHL, vilket också tyder på att hockeyn har breddats.

#357 Spacer

Spacer

Senior Captain

• Members
  • 591 posts

Posted 07 May 2008 - 14:59

Jag brukade kolla rätt mycket på tysk hockey och deras landslag när jag hade tysk tv för några år sedan så därför jag kanske hade lite extra koll på dom. Då var där en Stefan Ustorf som var junior då och spelade i deras landslag jag tror det är samma som spelar nu som det visst spekulerats i skulle kunna ta en NHL plats i år. Tror inte han har varit i NHL redan. Så där var en Stefan Ustorf tidigare? Tyckte jag kände igen namnet! Det är nog inte samma som på 90-talet nej om han inte åkte över som 14 åring eller nåt. Om jag inte läste fel så vann Ustorf målligan i Tyskland i år, visst den första tysk som vunnit den på hur länge som helst. Deras målvakt Muller är bra också, motade ju 36 av 38 skott mot Slovakien. Jag gillar Marco Sturm, det är en målgörare och han brukar alltid ställa upp. De har ju dessutom två NHL backar med i truppen i år också Seidenberg (Carolina) och Schubert (Ottawa) Bra försvar, en bra målvakt och Ustorf och Sturm som målgörare kanske de har chans att skrälla lite? Gamle stanley cup vinnaren Uwe Krupp som coach är ju säkert ett plus med.
Alltid kul när underdogslagen kan bita ifrån lite så det hade varit trevligt om de gått vidare tycker jag. Jag brukar heja lite på Tyskland av "underdoglagen" Frågan är om inte deras backbesättning eller försvar just nu, som det sett ut hittills i VM är stabilare än Sveriges? Vårt har ju sett ovanligt klent ut hittills. Det var skönt att Lundqvist anslöt, kan ju hoppas han bidrar med lite lugn där bak. Blir intressant att se hur vi hanterar Schweiz ikväll.

Edited by Spacer, 07 May 2008 - 15:16.

#358 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 07 May 2008 - 15:27

Här har vi Stefan Ustorf, eller den Stefan Ustorf jag tänkte på i alla fall:

http://www.hockeydb....y.php3?pid=5521

Spelade runt sextio matcher allt som allt för Washington Capitals och född 1974...

Snacka om förvirrande med andra ord, men jag har inte alls lika stor koll på tysk hockey som du heller...men häftigt på något sätt!! :)

Har inte sett Tyskland spela nu i VM, men även om det har sett sådär ut för Tre kronor så tror jag nog att de tar sig samman som de alltid gör och i alla fall placerar sig bättre än lag som Schweiz och Tyskland. Att ingen alls tror på dem är bara upplagt för Sverige, de är alltid bra i motvind så att säga. Det är ju ändå starkt att vinna med 9-0 trots att spelet inte stämmer. :)

Fast det är också en himla lättnad att Lundqvist ställer upp...Liv var stabil mot Frankrike, men man kan ju undra hur bra han skulle vara mot Kanada, USA eller Ryssland t ex.

#359 Spacer

Spacer

Senior Captain

• Members
  • 591 posts

Posted 07 May 2008 - 16:01

Haha! Nu har jag gjort det! Det är inte Stefan Ustorf som är deras lovande nye talang utan han heter Michael Wolf!! Snacka om hjärnsläpp, Michael Wolf gjorde 71 poäng på 56 matcher i år i den Tyska ligan och han är född 81.
http://www.hockeydb.....php3?pid=78997
Utan tvekan en lovande spelare.
Så jo det var samme Stefan Ustorf du menade som är med i Tyskland i VM i år. Han gjorde mål mot Slovakien senast. Ganska bra spelare jag hade för mig han var yngre, uppenbarligen, så jag som förvirrade till det där. :blush:
Jo Sverige ska ju kunna jobba sig in i detta och ska klara av underdog lagen tycker man, om man inte underskattar dom.

Edited by Spacer, 07 May 2008 - 22:21.

#360 Spacer

Spacer

Senior Captain

• Members
  • 591 posts

Posted 07 May 2008 - 21:55

Ajdå! Förlust mot Schweiz med 4 - 2. Det såg inte alls bra ut. Försvaret fortfarande väldigt svagt och klent anfall. Höll dessutom på att skämma ut oss i slutet med några fula tacklingar som resulterade i matchstraff. Hur ska de vända på detta? Ser onekligen inte ut som att detta kommer bli Tre Kronors VM. Schweiz såg bättre ut än oss hela matchen.

#361 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 07 May 2008 - 22:38

Missade matchen, men tråkigt. Får hoppas att det är en väckarklocka då, det är ändå inte nu man ska vara bra. Hoppet är det sista som överger mig här.

#362 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 08 May 2008 - 08:08

Såg inte heller matchen förutom några få sekvenser i period tre. Var på känn att vi kunde få stryk av Schweiz.

Tur att det inte gick lika dåligt som för Slovakien, de får spela i nerflyttningsgruppen. Norge slog Tyskland och blev tvåa i gruppen. :o
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#363 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 08 May 2008 - 20:41

Äh, det är för pessimistiskt här. Vi var ju aldrig nära att gå så dåligt som Slovakien trots allt, och det är inte nu man ska vara som bäst i alla fall. Visst, vi har inte ett lag som är en glödhet utmanare till guldet, men det är ingen anledning att tro att vi kommer att totalfloppa här. Sen har vi ett ungt lag, så om vi nu (hemska tanke) skulle åka ut i kvartsfinal...så länge det inte är mot ett "blåbärslag" så känns det ändå inte som en totalkatastrof. Sverige kommer inte att vinna guld i VM varje år, även om man såklart hoppas och de har kapaciteten.

#364 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts

Posted 08 May 2008 - 21:39

Skönt att se Murray smälla på. :D

#365 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 09 May 2008 - 13:06

Okej match senast. Uppdraget att vinna mot Danmark är avklarat men stundtals imponerade spelet inte speciellt mycket från Tre Kronors sida.

#366 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 09 May 2008 - 13:29

Ännu en tråkig blåbärsmatch :( Men imorgon blir det äntligen spännade. :)

-Gangstagrass

#367 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 09 May 2008 - 14:35

"Blåbären" fortsätter att "skämma ut sig" genom att t ex slå Sverige (Schweiz), spela jämnt mot Kanada (Norge) och skicka ner SLovakien till kvalspel (Tyskland). Dessutom är det alltid kul att se nordiska möten tycker jag. :)

#368 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 09 May 2008 - 17:21

Nja nordiska möten är roliga när Sverige möter Finland. ;)

Och Schweiz och Tyskland är väl inga egentliga blåbärsnationer (semi-blåbär kanske...), dom spelar dessutom med sina bästa möjlig lag medan Sverige och andra storlag saknar många av sina bästa. Jag tror knappast det skulle vara lika jämnt om inte NHL slutpelet pågick och så många hade tackat nej.

-Gangstagrass

#369 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 09 May 2008 - 18:33

Det är därför Schweiz gick så bra i OS 2006? Nu leder ju Vitryssland mot Ryssland också, och de har med de flesta av sina stjärnor med några undantag...

#370 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts

Posted 09 May 2008 - 18:34

vilken skräll :o (men jag tror ändå ryssland vänder)

#371 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 09 May 2008 - 19:36

Ryssland har förlorat mot nationer från det forna Sovjetunionen förr. Visst, skulle inte heller bli förvånad om de vänder, men nu står det ju 2-1 till Vitryssland med en period kvar...

#372 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts

Posted 09 May 2008 - 19:45

vilken målvakt vitryssland har. Stod han mot oss? (såg inte den matchen)

#373 Spacer

Spacer

Senior Captain

• Members
  • 591 posts

Posted 09 May 2008 - 20:06

Kanada har ju rätt bra lag och det blev jämt mot Norge ändå. Tyskland spelade jämt mot USA också när USA vann med 6 - 4. USA ska visst ha tagit ledningen snabbt med 3 - 0 så starkt av Tyskarna att komma tillbaka och göra match av det, tyder på hög lagmoral! USA's sista mål i öppen kasse. Jänkarna verkar ha ett grymt bra powerplay.
Douglas Murray var ju en härlig injektion att få i laget, kändes som hans attityd smittade av sig lite på de andra backarna. Inte minst Edler som han spelade med. Skönt med Lundqvist i mål också syntes som vi fick ett helt annat lugn där bak.
Blir spännande att se hur vi kan spela mot Ryssland nästa match nu. Ryssland vänt mot Vitryssland nu. Hoppas Ryssland vinner så slipper vi ett grymt revanschsuget sådant i vår match. :)

#374 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts

Posted 09 May 2008 - 20:26

Imorgon ska visst Nabokov spela i målet. Blir verkligen en målvaktsmatch då, Lundqvist mot Nabokov. :)

#375 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts

Posted 10 May 2008 - 18:14

Brynäs back 8 miljoner denna säsong. :o

Moras Pierre Johnsson är nu klar för Luleå, inte direkt en skräckinjagande backuppsättning nästa säsong. Johnsson, Berglund, Ejepalm, Jan Sandström, Robin Olsson och Jaroslav Obsut. Skrbeks kontrakt går ut i år men han tänker lunga sig till efter sommaren innan han bestämmer sig för vart han vill spela. Hatar sånt, bestäm dig nu för t****, lär ju inte finnas många lediga spelare då. :(

Edited by GaterGirl, 10 May 2008 - 18:15.