Jump to content

Photo

Battlestar Galactica - Säsong 3

• Please log in to reply
424 replies to this topic

#351 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 16 June 2008 - 12:28

03x19, 03x20: Så var den cirkus som under de senare avsnittet kallats 'baltars rättegång' rullat igång och kommit i mål. Å ena sidan så är det en besvikelse eftersom (bortsett från nyheten att Roslins cancer är tillbaka) den knappast inbjöd till några nyheter. Nu hade jag dragit i mig några spoilers så vad musiken antagligen innebar fattade jag ganska tidigt. (Nu finns det ju inga direkta bekräftelser på att de 4 verkligen är Cyloner, men det är så snacket har gått i de spoilers som jag råkat läsa). Sprickan som uppstått mellan Adama Sr och Jr känns lite som en tröttsam upprepning. De här grälen hade de redan under säsong 1 och nu kändes det mest som en upprepning faktiskt. En sak som jag reagerade på ganska tidgt (innan dessa avsnitt faktiskt) är varför det aldrig klargjordes varför Baltar inte omfattades av den amnesti som Roslin gick ut med efter New Caprica.

Roslin: … I have decided instead that a different gesture is called for o­n this, the first day of my next term as your president. We all feel the need for justice, and we all feel the need for vengeance. // … And telling the difference between the two can be difficult at times. We are all victims of the Cylons // … And none of us can be impartial. I certainly can't. So today I am forming a commission o­n truth and reconciliation to hear our stories, and record them for posterity. There will be no prosecutions. // … I am issuing a general pardon for every human being in this fleet. This will not be a popular move today. But I truly believe that this is the o­nly way for us to move forward in strength in a spirit of healing and reconciliation. (Källa?)

För att han var president? Eller betraktas han inte som en medlem av flottan längre? Föga förvånande så blir han frikänd. Föga förvånande var det att Adama Sr. är en av de som frikänner honom. Som avsnitt ganska OK men lite av en besvikelse som säsongsavslutning faktiskt.

Tre saker som jag ser fram emot och få uppklarade i säsong 4:
» Om Starbuck är den 5e cylonen eller inte.
» Förklaringen om varför 5 cyloner är helt okända för de andra.
» D'Annas återkomst. (Givetvis :P )

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#352 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 18 June 2008 - 16:47

Skickade precis iväg ett mail till Kanal 5 och undrade över när resterande avsnitt av säsong 3 kommer att visas. Det senaste avsnittet (15) visades ju trots allt 16/3 och det var ett tag sedan. Passade även på att vädra mina åsikter om hur jag tycker att Kanal 5 behandlar serien och dom som ser den, det blev ganska många och hårda åsikter IMO så det ska bli intressant att se om jag får ett svar på frågan om start för resterande avsnitt och mina åsikter. :)

Återkommer om jag får något svar.

#353 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 22 October 2008 - 14:59

Drog iväg ett mail och kollade hur läget låg till för dom resterande 5 avsnitt Kanal 5 inte visat av säsongen. Svaret blev samma som förra gången. Synd att ingen på kanalen vet någonting och något. Mest synd är det för alla dom som väljer att följa serien via Kanal 5.

Hej,

Det är många som följer Battlestar Galactica via er kanal och som undrar när ni tänkt att
visa resterande avsnitt av säsong 3 som inte har sänts än? Senaste
avsnittet som visades på er kanal var avsnitt 15 och sändes Söndagen den 16
Mars vilket är ett bra tag sedan. Har mailat er fler gånger sedan dess och
fått till svar att serien har ett säsongsuppehåll just nu. På er hemsida
står det dock att ni visat 3 säsonger men den informationen stämmer ju inte
då det är 5 avnitt kvar och som inte har visats.

Tycker att uppehållet börjar bli lite väl långt nu måste jag säga. 7
månader.

Så min fråga är, när visas resterande avsnitt som många har suttit och väntat
på? Någon på kanalen måste ju kunna svara på det, så att man vet lite mer.

=== === === === === === === === === === === === === === === ===

Hej tack för ditt mail, det finns inga planer på det just nu!

Men vi skickar ditt förslag till berörda!

Med vänlig hälsning,
Kanal 5:s Tittarservice
http://www.kanal5.se

#354 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 22 October 2008 - 16:23

Dom borde bara ge bort rättigheterna till TV6.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter

#355 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 22 October 2008 - 17:06

Hear, hear. Tror att TV6 skulle behandla serien bättre än vad Kanal 5 hittills har gjort.

#356 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 22 October 2008 - 17:16

Kan bara hålla med.

När man tittar i tablån för de kommande två veckorna på Kanal5 så ser man att de visar alla andra serier bara veckor efter USA visningen och så schabblar de bort BSG så här.
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#357 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 22 October 2008 - 17:40

Det värsta IMO i det här fallet är:

1) Hur dom oftast gömt undan BSG (gäller allt dom hittills har visat) på sen kvälls/nattetid och gärna på dagar som gränsar till arbetardag då få kan/vill sitta uppe vid 00:00 eller senare för att se avsnitten (visst, inspelning finns ju som alternativ men då kanske man kan se den på annat sätt eller köpa serien på DVD istället).

2) Att dom har gjort helt omotiverade säsongsuppehåll. Det är en sak att göra upphåll mitt i en säsong för att vänta in en kommande säsong i USA, så att inte säsongsuppehållen ska bli så långa för oss här i sverige. Det är en helt annan sak att göra 2 säsongsuppehåll under en säsong som visats för flera år sedan i USA. I detta fall visades ju säsong 3 för bra länge sedan i USA och redan har dom hunnit med att göra 2 säsongsuppehåll i säsong 3 på Kanal 5, varav det senaste nu har varat i 7 månader.

3) Att ingen via Kanal 5's informationsservice vet någonting om något.

Min tanke är att maila direkt till kanalen istället för att gnälla här i tråden, men nu har jag gjort det säkert 5 gånger och fått samma svar varje gång, vilket jag gärna delar med mig av så att andra ser hur pass seriöst Kanal 5 tycker att BSG är.

Jag har ju redan sett säsongen och har 1-3 på DVD men jag kan inte sluta att tycka synd om alla som faktiskt ser på TV och följer en serien på det sättet bara för att bli behandlade så här. Sedan är det trist att inte kunna diskutera en serie tillsammans med andra alternativt att alla har redan hunnit se den på annat sätt och att man inte vill osta själv när svensk TV visar en serie. Därför jag inväntat säsongsstart för att göra andra sällskap. Dock börjar mitt tålamod tryta nu och jag funderar på att köra vidare själv med resterande avsnitt och sedan 4.0 och 4½ när dom avsnitten börjar.

Sådär, nu har jag gnällt färdigt. ;)

Edited by Cartman, 22 October 2008 - 17:44.

#358 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 28 November 2008 - 12:26

Resterande avsnitt av säsong 3 (kanske även en bit av säsong 4?) kommer att visas med start i Januari 2009. Brukar kolla in Kanal 5's hemsida med jämna mellanrum för att se om det står något om säsongsstart. Igår, under deras sida "alla program" http://kanal5.se/web/guest/12 stod det: Visas sönd ca 24.00. Ingen repris. Kanal 5 har visat 3 säsonger.

Skickade ett mail med frågan: Något startdatum anges inte och finns inte heller att hitta via er egen tablå. Kan jag få reda på vilket startdatum som avses?

Fick följande svar tillbaka:

Hej

Tyvärr har infon gått ut lite fel, vi kommer att visa resterande avsnitt av säsong 3,
med start i Januari. Exakt datum är inte spikat, hör av dig igen i slutet
av December.

Mvh Mellie
Kanal 5

Idag står det följande om BSG under deras sida "alla program" http://kanal5.se/web/guest/12

Posted Image

Kan ju alltid hoppas att dom visar mer (säsong 4.0) än dom kvarvarande avsnitten (03x16-20) och inte nöjer sig med bara dom.

#359 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 28 November 2008 - 14:44

Trevligt att dom äntligen kommer visa resterande avsnitt av s.3 :)
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#360 weareborg

weareborg

Cadet First Year

• Members
  • 8 posts
  • Interests:Vetenskap, musik, scifi,

Posted 08 December 2008 - 15:53

Bra att du frågade dem men vad hopplöst att de inte spikar ett datum. Nu riskerar man att man missar för man vet inte när "Något längre fram" inträffar. Gnäll från mig, :)

Hoppas någon frågar om de köper in Caprica serien också eller ska vi tipsa TV6 om att göra det?
De brukar ju visa på bättre tider.

Edited by weareborg, 08 December 2008 - 15:54.

#361 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 08 December 2008 - 15:58

Bara att kolla in den här tråden med gämna mellanrum. När startdatum/tid för resterande avsnitt är spikat så postas det här i tråden av någon.

Kan ju alltid hoppas att TV6 köper in Caprica. Dock skulle det inte förvåna mig om Kanal 5 har option på att köpa in Caprica bara för att dom har rättigheterna till BSG.

#362 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 13 January 2009 - 15:45

Hej

Tyvärr har infon gått ut lite fel, vi kommer att visa resterande avsnitt av säsong 3,
med start i Januari.

Exakt datum är inte spikat, hör av dig igen i slutet av December.

Mvh Mellie
Kanal 5

Skickade ett nytt mail och fick inte helt oväntat nya bud. :rolleyes: Och nu pratar vi om dom 5! avsnitten som är kvar att sända av säsong 3. Med lite tur fortsätter dom med säsong 4 efter det men det är ju inte alls säkert när det är Kanal 5 vi har att göra med. Inte så lustigt att dom har så få som ser avsnitten och att många ser avsnitt på helt andra sätt.

En del kanaler strävar efter att visa nya serier och avsnitt med så kort intervall [USA --> Sverige] som möjligt och en del går mot strömmen och försöker få till en så stor lucka som det bara är möjligt.

Vi visar R av serien nu på natten, ca 03, från säs 1.

Det kommer att rulla på så att säsong 3 börjar att visas i mars på natten.

Mvh Mellie
Kanal 5

Edited by Cartman, 13 January 2009 - 15:45.

#363 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 13 January 2009 - 16:17

Kul att BSG fick den viktiga 'omkring 3 mitt i natten slotten'. <_<

fqq5BYam.jpg

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#364 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 13 January 2009 - 16:40

Kan bara hålla med XC
Vad håller dom på med <_<

#365 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 15 April 2009 - 23:44

Säsong 3 med avsnitt 16 startar fredagen den 24 april på den jättebra tiden 03.20 :rolleyes:
Eller är det avsnitt 15? PÅ Kanal5 står det avsnitt 15
Battlestar Galactica Säs 3 avnitt 15 börjar fred 24 april 03.20 Kommer att visas fredag nätter

03:20
Battlestar Galactica
Science fiction-serie. Det andra kriget mot cylonrobotarna är förlorat och De Tolv Kolonierna har blivit förstörda. Nu försöker kommendör Adama på Battlestar Galactica och president Laura Roslin leda en liten flotta överlevande till den mytomspunna trettonde kolonin, Jorden. Men farorna de möter är otaliga. Del 16 av 20. [6041800]

TV-Program på KANAL 5 fredag, 24 april 2009 | DagensTv.com

#366 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 16 April 2009 - 00:50

Om dom inte är seriösa kan dom väl sälja vidare rättigheterna till en kanal som bryr sig. Jag menar, vad får egentligen kanal 5 ut av att visa BSG mitt i natten? Idioter. :angry:

Edited by Wylie Times, 16 April 2009 - 00:50.

-Gangstagrass

#367 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 16 April 2009 - 10:49

Värt att tänka på är att dom redan har visat dom återstående avsnitten i säsong 3 på kanalen. Kommer ihåg det för jag missade att skriva det här i tråden. Upptäckte det först när det bara var 1 eller två avsnitt kvar. Det var i samma veva som dom visade hela serien från första början med start runt 03:00 på natten och sedan rullade dom bara på till säsong 3 ut. Undrar om dom fått klagomål som gör att dom visar just dessa avsnitt en gång till, eller om det bara är för att få slut på sina rättigheter att visa säsong 3? Chansen att dom har köpt in och ska visa säsong 4 känns minimala.

#368 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 16 April 2009 - 10:53

Jaha, det har jag missat totalt att de redan har blivit visade.
Men det är sak samma, de visas ju på samma pissiga tid ändå.

#369 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 16 April 2009 - 11:04

-Ja, givetvis. Där säger jag inte emot. Bästa vore ju om TV6 eller liknande köpte rättigheterna och började visa serien från början och även köper in säsong 4 när dom kommer dit. Risken är väl dock att Kanal 5 har förstatjing på rättigheterna här i landet. För annars tycker jag att TV6 eller TV4 Science Ficiton borde varit där och huggt tidigare.

Utan det var mest jag själv som blev förvånad att dom visar avsnitt 15/16-20 en gång till med så kort intervall.

#370 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 16 April 2009 - 11:57

Jag tror knappast att det är pga klagomål. I så fall skulle dom väl ha gett det en bättre tid. Jag tror det är som du säger, att dom bränner av avsnitten för att använda upp repris rättigheterna.

-Gangstagrass

#371 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 29 December 2009 - 14:45

Har nu "äntligen" sett klart hela säsong 3, och kan väl i stort sett hålla med om det mesta som sagts här. Serien håller. Några avsnitt som bara passerar, men alla ger åtminstone nån liten detalj om någon/några av karaktärerna, som gör dem sevärda.

Min största kritik är nog att de ofta går för hastigt fram med vissa story-arcs, i den här säsongen egentligen hela fångenskapen och mostståndsrörelsen på New Caprica. Jag tycker de borde ägnat fler avsnitt åt handlingen där nere och låtit den byggas upp mer istället för att som nu fixa hela rasket på ett par avsnitt. Här har man fått följa personerna i stort sett timme för timme, och så är plötsligt ett helt år ointressant? Visserligen får man några tillbakablickar senare i säsongen men de bidrar inte mycket.

Men det bästa är ju alla karaktärer där alla är flerdimensionella. Nästan alla får någon chans att visa någon mindre bra sida, tom. träbocken Gaeta (i rättegången). Själv gillar jag bäst de mest komplicerade, som Baltar och Lee. Advokaten i slutet var också skön.
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#372 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 29 December 2009 - 16:09

Kan hålla med dig om karaktärerna, en av seriens stora styrkor.

fqq5BYam.jpg

#373 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 29 December 2009 - 19:05

Det är ett beprövat grepp numera, att hoppa ett år framåt i handlingen. Och ibland funkar det bra, här gillade jag det t. ex. Saker och ting som hände under det där året nystades ju upp allt eftersom trots allt, som intrigerna mellan Apollo och Starbuck. Sen håller jag inte med om att Gaeta skulle vara en träbock, han har jag gillat sen piloten egentligen, han har något nästan försynt över sig, och samtidigt händer det mer med honom under säsong fyra också. Nästan lite väl mycket. ;)
Fast i mitt tycke är han lika komplicerad som någon annan i serien.
*Hockey och superhjältar*

#374 tntclr

tntclr

Lieutenant Commander

• Members
  • 134 posts

Posted 29 December 2009 - 20:33

Jag kommer ihåg att jag var så imponerad över att de överhuvudtaget vågade göra ockupations-arcen. Kan inte ha varit populärt hos de BSG-fans som stödde den amerikanska krigföringen i Mellanöstern.
"Are science fiction and heart mutually exclusive? One word answer: Cocoon"
Steve Guttenberg i s2ep5 av Party Down

#375 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 29 December 2009 - 20:58

Ja, det kan tolkas som en ganska så vass kommentar. :)
*Hockey och superhjältar*