Jump to content

Photo

Zombie-frossa på SFN! (Spoilervarning utfärdas)

• Please log in to reply
390 replies to this topic

#351 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 11 June 2010 - 22:49

Värst vad vi var rörande överens om den här filmen :D

Våra hjärnvågor kanske är på samma våglängd efter att ha sett så mycket zombiefilmer den senaste tiden? :P
Snart blir vi helt zombiefierade allihopa :ph34r:

Winter is Coming

#352 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 11 June 2010 - 22:50

:lol: Och än är det inte över... :ph34r:

För nu är det dags... att se om några av filmerna vi sett, men denna gång i modernare tappning. Först ut är:

Night of the Living Dead (1990)

http://www.youtube.com/watch?v=yXWm4Gwbf18

Edited by Synon, 11 June 2010 - 23:03.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#353 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 12 June 2010 - 17:13

Tänkte hinna med NOTLD remaken nu mellan fotbollsmatcherna, det är hårt jobb att följa Fotbolls VM ska jag erkänna B)

Winter is Coming

#354 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 12 June 2010 - 19:39

Night of the living Dead 1990

Det var som jag trodde jag hade inte sett denna film förut. Och jag är glad att jag äntligen gjorde det för det här var ju rätt bra faktiskt! :) Första halvan av filmen är väldigt lik orginalet där Barbara är på kyrkogården tillsammans med sin bror när de blir attackerade av zombies och hon flyr till ett närliggande hus, Barbara spelad av Babylon 5 bekantingen Patricia Tallman (Lyta Alexander). Och snart dyker Ben upp som spelas av en annan bekant, Tony Todd. När de möts är Barbara helt paralyserad och handlingsförlamad precis som i orginalet men sakta men säkert blir hon allt tuffare och hon blir min favorit i filmen. Slutet är annorlunda också, i denna film börjar Cooper och Ben skjuta på varandra och Ben dör och dyker upp som zombie i slutet.
Dock så överlever Barbara till min stora förtjusning :D Med ett vapenbälte över axeln och en revolver ger hon sig ut och finner andra överlevande som skjuter, bränner och likt hillbillysarna i Dairy of the Dead hänger de zombies i träd och leker prickskjutning.
Skådespelarmässigt så sköter sig både Tallman och Todd sig utmärkt, övriga är av blandad kvalité. Zombiesminket var rätt bra också, musiken stämningsfull och övrigt bra effekter också.
Favoritscenen består av Barbara som petar fram en avhuggen hand med ett spis-järn till en död zombiekropp som de ska rulla in i en matta. Ofrivilligt komisk scen :lol:
Bättre än orginalet vågar jag påstå och totalt sett bättre än i alla fall 3 av Romeros orginalfilmer. Me likey :D

7/10

Winter is Coming

#355 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 12 June 2010 - 21:54

Mycket var likt originalet, men med ändringar här och där.

Barbara är inte det hysteriska våpet hela filmen igenom utan hon tar sig i kragen och hjälper till att spika dörrar mm. med bössan i högsta hugg typ.

Slutet var totalt annorlunda, och till det bättre tycker jag.
Ben och Cooper börjar skjuta på varandra och Cooper som klarar sig oskadd gömmer sig på vinden, Ben som är skjuten säger till Barbara att lämna honom och tar sig ner till källaren.
Barbara stöter på ett gäng skjutglada snubbar och när dagen gryr så är de tillbaka vid huset. Tyvärr så har Ben nu gått och blivit en zombie :( och blir skjuten framför ögonen på Barbara. Då dyker Cooper upp 'Du kom tillbaka' säger han till Barbara, det var det sista han sa...
Man kan nog säga att Barbara fick sin hämnd för att han sköt Ben :evil:

Edited by Georgia, 12 June 2010 - 21:55.

Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#356 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 13 June 2010 - 01:16

Jag blev faktiskt positivt överraskad av filmen. Intensivt och stressigt tempo med bra uppbyggnad av storyn och dess karaktärer. Vissa moment var t.o.m nervkittlande. Helt ok foto med reservation för vissa "stillbilder" som ibland blev en för mycket. Kill your darlings. Välgjorda zombisar. Gillar även musiken. Tack och lov så hejdades det evinnerliga skrikandet av de två kvinnliga karaktärerna och det var befriande att se Barbara resa på sig och bli stark och handlingskraftig. Hon växte sig starkare och starkare. Gillade henne. Och jag kan ju inte annat än godkänna henne, telepaten från Babylon 5. :P

Fanns vissa element som var störande såsom zombies som enkelt tar sig uppför trappor, inklusive brant källartrappa och smidigt klättrar in genom fönster. :rolleyes: Sedan kan man ju inte annat än förundras över all den tid i världen de har på sig att täcka över fönster trots att zombies finns där utanför. Men detta till trots så var det en riktigt bra film. Skulle kunna vara våghalsig och påstå att den är bättre än originalet. Underbart slut som visar en smått galen festivalstämning som råder bland de överlevande då de lyckats återfå makten.

Trivia:
I originalet var det först tänkt att Barbara skulle vara karismatisk och stark. Hon skulle även ha varit den enda överlevande från huset. Som vi alla vet så ändrades manuset. I stället tog Savini till vara på det och med lyckat resultat skulle jag vilja säga.

Tänkte hinna med NOTLD remaken nu mellan fotbollsmatcherna, det är hårt jobb att följa Fotbolls VM ska jag erkänna B)

Strunta i fotbollen och häng med oss i stället! :P

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#357 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 13 June 2010 - 01:44

Barbara tar skydd i ett främmande hus när de döda kommer till liv och anfaller henne. Tillsammans med Ben och några andra överlevande håller hon en ständig kamp för att överleva, både mot zombies och varandra. Barbara har bestämt sig, hon ska inte ge upp. Hon ska kämpa in i det sista för att överleva de levande dödad natt.

Jag hade glömt att Lyta Alexander var med. :D Jag gillar verkligen Action-Barbie. :thumbsup: Mycket bättre än Barbara i orginalet. Här är hon den tysta tyuffa tjejen som tar saker i egna händer, beväpnad med ett gevär. Det roliga är att till skillnad från orginalet så är hon den ända som förblir sansad. :P
Filmen var också väldigt komisk och rolig och jag måste säga att jag är lite osäker på om det verkligen var meningen större delen.
Början var mer som en parodi på orginalet med den vandrande blödande mannen som man trodde var en zombie men inte var det och sedan kom den riktiga. Hur Barbara helatiden råkade sparka och sticka Johnny när hon försöker slå zombien, hur hon sprang runt i huset skrikandes och stötte på det ena efter det andra. Jag skrattade rätt ordentligt. Jag hade rätt roligt när de skulle säkra huset också, Ben och Tommy springer till ett fönster med en dörr och direkt då komer händer genom fönstret, Barbara och Tommys tjej kommer springandes och börjar spika. Repeat. :P
Jag skrattade också åt hur extremt långsamma de gjorde zombiesarna i början. Barbara tittar ut genom fönstret och zombiesar kommer ut genom buskarna på andra sidan vägen. Sedan gör Barbara och Ben en massa grejor och snackar ett tag sedan tittar Barbara ut genom fönstret igen och zombiesarna har bara kommit fram ett par meter vid vilket tillfälle hon säger "God, their slow". För att inte tala om när hon petade på handen med eldgafflen. :lol:
Men sedan blev det mycket bättre. En sak jag gillade var hur Barbara hanterade kläderna. När hon har krashat bilen så band hon upp kjolen med ett skärp, sedan i huset hittade hon ett par boots, letade upp ett par strumpor. Sen blev det dags för henne att hitta ett par byxor istället. Sen slet hon av sig blusen för den var ivägen, tog på sig ett ammobälte för att ge sig ut efter hjälp och sist fick hon en Jeansjacka. Fasinerande. :D
Jag gillade slutet mer än orginalets. Jag gillar också att Barbara överlever. Musiken var i början störig men blev sedan bättre. Helt OK smink och specialeffekter.
Mycket underhållande och väldigt trogen Romeros orginal om än en tuffare och mer komisk tolkning.

7,5/10
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#358 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 13 June 2010 - 02:24

Btw: jag missade att det var Stockholm Zombiewalk idag :blush: Vart lite fundersam när jag såg några suspekta människor idag och fick då reda på anledningen till deras, eh, annorlunda utseende. :P

Hm, jag hade förträngt de "komiska" delarna. Framförallt där hon sticker och sparkar Johnny i stället för zombien. Tack och lov besinnar sig Savini och fokuserar på att göra en bra film. För hade han kört på hela vägen så hade det sänkt filmen imo.

#359 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 13 June 2010 - 10:55

...hänger de zombies i träd och leker prickskjutning.

Den scenen fanns med i originalet, men pga rasanspänningen som grep tag i landet på den tiden så klipptes scenen bort. Savini tog med scenen som en homage till originalfilmen.

Håller med dig, Rick, om skådespelarinsatserna. Tallman och Todd som helt klart gjorde den starkaste prestationen. Svagast insats från de som spelade det unga paret i huset.

Gillar att Savini behöll den svartvita bilden i tv-sändningarna, visst var de från originalet?

@Georgia och Crusader: om ni skulle jämföra med originalet - vilken tycker ni bäst om?

#360 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 13 June 2010 - 11:59

Jag tyckte att remaken var bättre än originalet i alla fall.
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#361 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 13 June 2010 - 12:21

Jag anade det, Georgia ;)

#362 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 13 June 2010 - 17:38

Tycker också remaken var snäppet bättre, faktiskt. :)
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#363 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 13 June 2010 - 19:15

Och återigen är vi rörande överens. :D Ska bli kul att se de två återstående filmerna om vi fortfarande tycker lika.

#364 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 13 June 2010 - 21:10

Btw Crusader. Jag tycker det är kul att du hakat på zombietemat och kör igång en spelturnering om det. :thumbsup:

#365 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 13 June 2010 - 23:37

Så då har turen kommit till Dawn of the Dead remake. Såg den på bio när det begav sig och gillade den så det ska bli intressant om det fortfarande gäller. :)

Dawn of the Dead (2004)

WHEN THERE IS NO MORE ROOM IN HELL
DEAD WILL WALK THE EARTH

http://www.youtube.com/watch?v=8LUzJAsa-gg

#366 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 13 June 2010 - 23:47

Night of the living Baseheads (kallar jag den för att skilja från originalet och göra alla Public Enemy fans här på forumet glada.)

Varför ska man göra en remake? Speciellt om originalet redan är bra. En orsak kan vara om originalet börjar kännas daterad och en ny version har nåt att tillföra och det tycker jag för det mesta att NOTLD har och originalet är onekligen daterad i vissa aspekter. Det funkar dels för att Romero själv som skrivit om manuset och Tom Savini förvaltar det bra. I stort följer det originalet relativt nära men med en rad finputsningar och uppdateringar. Dels är storyn mer utbredd och karaktärerna känns mer fleshed out och mänskliga. Framför allt Ben som var rätt kallhamrad i originalet. Tony Todd känns mer desperat och villrådig vilket gör att man känner mer för honom.

Sen har vi då Barbara. Jag tyckte faktiskt att det fanns en poäng med att låta henne vara chockat apatisk i originalet men vad mer kan man tillföra till det? Därför låter Romero klokt nog henne bli en mer handlingskraftig kvinna. (No doubt till SFN-feministernas stora glädje ;)) T.o.m. mer så än Ben. Istället är det Judy Rose som får står för det hysteriska kvinnliga våpet här. (någon måste ju vara det. :P) Cooper å sin sida upplevde jag som betydligt mer komisk. Speciellt i början. Crusader påpekar hur det mesta ibörjan är komiskt och jag håller väl inte riktigt med där. Visst finns det där och allt är inte bra som Johnny t.ex. men mycket av det som Crusader nämner upplevde jag inte som komiskt. Cooper blir dock mer galne här än i originalet och får vad han förtjänar i en riktigt skön slutscen.

Jag uppskattar att filmen lägger ner tid på detaljer som inte togs upp i originalet som när Ben och Tom berättar vad som hänt dom eller en sån skön ironi i slutet när Ben hittar nyckeln. Då fattar man dessutom att han inte kommer att klara sig. Men det gör Barbara och det känns ju lite skönt också. Hon blir nära nog skjuten precis som Ben i originalet av de skjutglada rednecks som det fästs lite extra uppmärksamhet på i slutet. Ett zombie utbrott är tydligen julafton för dom.

Bättre än originalet? Jag vet faktiskt inte. Det är iaf minst lika bra och det hade jag inte väntat mig.

Edited by Wylie Times, 13 June 2010 - 23:49.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter

#367 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 14 June 2010 - 11:39

Varför ska man göra en remake? Speciellt om originalet redan är bra. En orsak kan vara om originalet börjar kännas daterad och en ny version har nåt att tillföra och det tycker jag för det mesta att NOTLD har och originalet är onekligen daterad i vissa aspekter.

Vad tycker du känns daterat i originalet? *nyfiken*

Därför låter Romero klokt nog henne bli en mer handlingskraftig kvinna. (No doubt till SFN-feministernas stora glädje ;))

Va? Finns det SFN-feminister?? :o

Jag uppskattar att filmen lägger ner tid på detaljer som inte togs upp i originalet som när Ben och Tom berättar vad som hänt dom eller en sån skön ironi i slutet när Ben hittar nyckeln.

Jag med. Och scenen med nyckeln var verkligen skön ironi som du skriver. :)

Bättre än originalet? Jag vet faktiskt inte. Det är iaf minst lika bra och det hade jag inte väntat mig.

Jag blev också förvånad att den var så pass bra. Positiv överraskning indeed.

#368 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 14 June 2010 - 14:00

Dawn of the Dead (2004)

Ana (Sarah Polley) går och lägger sig på natten med sin pojkvän (Col Young från SGU till min stora förvåning :huh: ) och vaknar av att han blir attackerad av grannflickan och blir en zombie. Hon lyckas fly och stöter ihop med Kenneth (Ving Rhames) min favorit i filmen och snart några fler överlevande. De lyckas barrikadera sig i ett köpcenter där 3 vakter tror de äger stället. Fler överlevande strömmar snart till och allteftersom mer och mer zombies samlas utanför.
Den här filmen är en av mina favoriter i zombiegenren kanske t.o.m den bästa! Den är jäkligt spännande emellanåt och välspelad. Det är framförallt Ana och CJ som jag gillar efter Kenneth som först verkar vara en självisk typ men som snart visar sig vara viktig för alla i gruppen. Hans "konversationer" med Andy på ett hustak några hundra meter bort är också väldigt sevärda. Och riktigt rolig är den också mellan alla headshots och blodorgier. Roligaste scenen är när de tillsammans med Andy skjuter kändiszombies, bl.a Jay Leno och Burt Reynolds :D
Det här var en av mina favoritregissörers debut, Zack Snyder som senare gjort "300" och "Watchmen". Den killen har verkligen ett öga för det visuella. Filmen är mycket snyggt gjord, allt mellan zombiesmink, miljöer och special effcts. Riktigt bra film och jag tror t.o.m att jag dammar på med toppbetyg trots det nya fenomenet "speedzombies"

10/10 :D

Winter is Coming

#369 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 14 June 2010 - 22:33

Inte illa, Rick: Fullpoängare. Wow.

Dawn of the Dead (2004)

Intensiv inledning där vi direkt förs in i handlingen via huvudpersonen Anas jobb på akuten. De har fått in en patient som blivit biten... På ett enkelt och elegant sätt får vi lära känna Ana innan helvetet bryter ut.

Snyggt med förtexterna. Snabba klipp ackompanjerad till bra musik som visar olika händelser. Som ett rappt nyhetsreportage.

Skön blandning av människor som sammanstrålar i köpcentret. Bra manus med en story som är spännande och genomsyras av högt tempo. Gillar scenerna när de kommunicerar med Andy tvärsöver. Nervkittlande när Nicole sedan beger sig dit för att rädda hunden och de andra är hjälplösa när de hör det som utspelar sig i walkie-talkien. Bra skådespelare där Sarah Polley och Ving Rhames lyser extra starkt. De är även mina favoriter och som många säkert anar så gillar jag skarpt karaktären Ana som är en stark kvinna som kan ta vara på sig själv. Michel Kellys karaktär, CJ, var ganska odräglig i början men växte till sig och blev faktiskt lite av en favorit efter de två andra jag nyss nämnde. Lite fler bekanta ansikten som Jake Weber och Kevin Zegers. En annan skådis som kom in sent i filmen, men som gjorde en desto starkare insats var Blu. Bra spelat. Inget att anmärka vad gäller foto, effekter och makeup utan alla delarna är välgjorda. Bonus för slutet. :)

Stor omställning att gå från Romeros lugna zombisar till dessa moderna som är väldigt kvicka i vändningarna. :P Men jag gillar farten och fläkten som är i filmen!

#370 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 14 June 2010 - 22:49

Inte illa, Rick: Fullpoängare. Wow.

Ja det är väl inte så ofta precis, Zack Snyders filmer brukar vara värda fullpoängare enligt mig :D

Winter is Coming

#371 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 15 June 2010 - 00:20

Dawn of the Dead (Even Dawner)

Om man ska se på den här filmen som en remake av Romeros film så är det inte mycket som finns kvar annat än köpcentrumet. James Gunn och Zack Snyder har inte direkt brytt sig om att försöka säga nåt med zombierna i den här filmen som Romero tidigare gjort utan gått helhjärtat in för att gör en ren skräckfilm och som skräckfilm sett är det väldigt lyckat.

Dels har man för ovanlighetens skull hittat bra skådisar. Sarah Polley!:D och Ving Rhames och en rad skådisar som man känner igen från diverse TV-serier. Sen är som sagt Mr. Snyder en riktigt begåvad regissör när det kommer till det visuella. Den här filmen har bland dom snyggare gjorda outbreak scenerna som jag sett i någon zombiefilm. Ana lyckas hela tiden missa dom nyhetsrapporter som kommer in dagen innan och därför hintas det bara om vad som sak ske även om vi såklart vet det. Sen brakar helvetet lös morgonen därpå och det släpper inte upp förrän hon krockar med bilen. När hon kör genom det en gång fridfulla villaområdet nu i totalt kaos är grymt effektfullt. Sen används Johnny Cashs "The man comes around återigen på ett väldigt effektivt sätt. (Ni som sett Terminator: The Sarah Connor Chronicles vet vad jag pratar om)

Sen har jag heller inget emot speed-zombies. Jag vet att det råder delade meningar om det men jag tycker dom fyller sin funktion.

Vad tycker du känns daterat i originalet? *nyfiken*

Den är ju rätt låst i sin tid menar jag och det här är en bra uppdatering till nutid.

Därför låter Romero klokt nog henne bli en mer handlingskraftig kvinna. (No doubt till SFN-feministernas stora glädje ;))

Va? Finns det SFN-feminister?? :o

Jo passa dig. :P

Edited by Wylie Times, 15 June 2010 - 00:21.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter

#372 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 15 June 2010 - 08:58

Tycker också det var snyggt gjort med det fridfulla villaområdet som förvandlas till ett slagfält över en natt. Domedagen är här!
Och även jag gillar dessa speed-zombies som jag tycker är läskigt snabba. :P

Verkar som att vi tre är ganska överens om filmen. Najs.

#373 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 15 June 2010 - 21:33

Dawn of the Dead (2004) (Remake)

Klart den bästa filmen hittills :D

Knappt en lugn stund, man blir inte trött och uttråkad (och somnar med fjärrkontrollen i handen :P )

Hade rätt kul åt deras schack spel med diverse pjäser där på hustaken, och så prickskyttet på zombie kändisarna :lol2:

Var ju lite :blink: när hon den gravida håller på att bli förvandlad till en zombie och han gömmer henne pga det och att barnet föddes som zombie.

Det enda som riktigt irriterade mig i filmen var när Nicole stack iväg för att hämta/rädda hunden.
Hallå!!! den klarade sig genom hela zombiemassan så varför ska den då helt plötsligt bli skadad. Tyckte att hon skulle haja att det var Andy som råkade illa ut inte hunden. Nu har jag gnällt färdigt.

I föregående filmer så har ju alla som dött (oavsett orsak) blivit zombies, men här var det ju bara de som blivit bitna som blev det. De som dog en naturlig död (om man kan kalla att bli skjuten naturlig ;) ) klarade sig visst från att bli zombie i livet efter detta.

Sen har jag heller inget emot speed-zombies. Jag vet att det råder delade meningar om det men jag tycker dom fyller sin funktion.

Har inte heller något emot dom :)

Edited by Georgia, 15 June 2010 - 21:36.

#374 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 15 June 2010 - 23:11

Du har inte sett den tidigare förmodar jag? Jag kan tänka mig att den föll dig i smaken! Inte så värst många andningspauser. :D
Vad gäller Nicole som rusade iväg efter vovven så kan jag förstå det (ja, förutom standardmallen för filmmakare att lägga till en dylik scen :rolleyes: ) för hon hade ju tagit hunden till sitt hjärta och reagerade instinktivt då hon trodde han var i fara. Lätt hänt att man glömmer bort förnuftet i en sådan situation kan jag föreställa mig. Tyckte det var väldigt effektfullt när vi fick följa det som utspelade sig där via walkie-talkien och själva föreställa oss det visuellt. Spännande!

Men nu har gryningen övergått till dag... Är ni redo? Dags för vår sista film i zombie-frossan. Känns en aning vemodigt faktiskt. :(

Day of the Dead (2008)

http://www.youtube.com/watch?v=LrI2xITvWts

Edited by Synon, 15 June 2010 - 23:13.

#375 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 16 June 2010 - 18:57

Nej jag hade inte sett den tidigare.
Men jag har nog sett dagens film tidigare. Minns jag rätt så var det den första filmen jag såg när jag fick Voddler ^_^

Edited by Georgia, 16 June 2010 - 18:57.